Poliisin takaa-ajot Suomessa

Sokeana ja naama tulessa vaihtoehtoja ei taida hirveästi olla kuin pöpelikkö? Vois kuvitella että ajoon keskittyminen ja turvallinen pysähtyminen ei ole korkeimmalla prioriteetilla enää siinä vaiheessa.

600 metriä oli aikaa miettiä niitä muitakin ratkaisuita? Ja ehti siinä itse vielä siirtyä tuohon pururadalle(?) missä lopulta ajoi pusikkoon...

edit: Osaako joku paikallinen sanoa sitä kuntopolkua missä tuo onnettomuus tapahtui? Mietin että millaisen käännöksen tyttö tehnyt sokeana ja naama tulesssa.
 
600 metriä oli aikaa miettiä niitä muitakin ratkaisuita? Ja ehti siinä itse vielä siirtyä tuohon pururadalle(?) missä lopulta ajoi pusikkoon...

Ai niinkö, tuossa Iltalehden uutisessa puhutaan 130 metristä kun poliisi suihkautti uudelleen:

Käskytys ei tehonnut.

Sitten auton ikkunasta kurkottanut konstaapeli suihkutti kaasua muutaman sekunnin ajan kohti nuorta mopoilijaa.

Kaasu ei tehonnut. Ei ainakaan välittömästi pysäyttävästi.​

Mopoilija jatkoi kulkuaan. Hetken kuluttua poliisiauto tuli jälleen mopon rinnalle ja konstaapeli sumutti uudelleen.

Sitten mopoilija kaartoi pois tieltä ja ajoi kuntopolulle.

15-vuotias kuski ei kuitenkaan hallinnut enää ajokkiaan. 130 metrin matkan jälkeen hän ajoi päin puuta.​


Poliisillakin olisi ollut aikaa miettiä toisia ratkaisuja, että onko mopojonnen kiinnisaanti tosiaan niin välttämätöntä että kuski pitää saattaa hengenvaaraan.
 
Tyttö itse kyllä myönsi että jo ensimmäinen kaasu osui ja tehosi. Jatkoi vaan matkaa siitä välittämättä.

Tuosta poliisin osuudesta samaa mieltä.
 
Pelisilmää tarvitaan aina. Ei se vertailumielessä mainitsemani hätävarjelukaan tarkoita tunnistamattoman kohteen ampumista.

Tässä tapauksessa pelisilmä eli järki ja suhteellisuus puuttui.

Eikä tässä mistään termeistä ole kysymys vaan olet pihalla aiheesta.

Tässähän se yksinkertaisuudessaan on koko asia. Tyttö ei käyttänyt pelisilmää eikä järkeä vaan ehdoin tahdoin altisti itsensä, poliisit ja sivulliset vaaraan ja tietoisesti otti riskin ja on nyt vastaamassa siitä oikeudessa, kuten kuuluukin. Poliisit toimivat hyvin, kun tyttö säilyi mahdollisimman vähillä vammoilla eikä poliiseille tai sivullisille eli syyttömille tapahtunut mitään. Ehkä ensi kerralla myös tyttö miettii etukäteen ennen kuin hyppää auton tai mopon rattiin nautittuaan alkoholia ja tietäen että kulkuneuvo ei ole suomen lain mukaan tiekelpoinen.
 
Tjaa-a, voisikohan kerrankin konstat saada rapsut sillä Sisäministeriön asetus poliisin voimakeinoista… 245/2015 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ® 2. luku 9§ pykälä on tyhjentävä, ampuma-asekin on tuolla mainittu ja että sen käytöstä säädetään muualla katso sieltä. Toki todennäköisesti tässä käy niin että kun ylin poliisijohto ei ole (kuitenkaan) asiasta erillistä ohjetta poliisille luonut niin konstien toimintaa vähän moititaan ja sillä hyvä, tälläisessa skenaariossa pitäisi ylin poliisijohto saattaa raastupaan vastaamaan lain/asetusten vastaisten ohjeistuksen ylläpitämisestä/käytännön sallimisesta (joo, ei tule tapahtumaan). Jos jotain muita metodeita saisi käyttää niin niistä luulisi olevan vastaava maininta että katso tuolta. Laki/asetus voi olla paska, mutta niin sitä vaan joutuu poliisikin noudattamaan. Tuon mukaan mopo-jonnesta ei saisi ottaa edes kädellä koppia ja jos joudut takaa-ajetuksi niin edellä ajavan poliisiauton saa pois edes kuin vain ajaa siihen konttiin kiinni :).

Kirjeestä on hyvä huomata seuraavaa:

kirje sanoi:
Kuitenkin esimerkiksi aiemman asetuksen 6$:n maininta siitä, että pysäytettävää ei tule pitää vaarallisena, ellei siihen ole perusteltuja syitä, on poliisitoiminnan yleisten periaatteiden johdosta selvä lähtökohta asetusehdotuksen 8 $:n 1 momentissa tarkoitetun kokonaisarvioinnin ja toimenpiteiden mitoituksen harkinnassa, johon luonnollisesti sisältyy myös poliisilain mahdollistamaan toimenpiteistä luopumiseen liittyvä harkinta. Aiemman asetuksen 8 :n 2 momentin mukaan tilanteen kokonaisarvioinnin perusteella tuli myös harkita tehtävän siirtämistä tutkintapainotteiseksi, minkä on katsottava nimenomaan tarkoittavan toimenpiteestä luopumisen harkintaa takaa ajotilanteessa. Kokonaisarviointiin vaikuttavat luonnollisesti säännöksessä mainittujen seikkojen lisäksi esimerkiksi kulkuneuvon pakenemisen syyn sekä poliisin pysäytystoimenpiteillä tavoiteltavan lopputuloksen arviointi sekä näiden suhde toimenpiteisiin sisältyviin ennakoitavissa oleviin riskeihin.

haluaako muuten @kjns muuttaa mielipidettään siitä että sillä ei ole väliä ajetaanko takaa "varmaa murhaajaa" vai rikkinäisellä takavalolla ajavaa teiniä tai että olettava rangaistus tehdystä rikkeestä ei vaikuttaisi asiaan?
 
Hyvin samantyyppinen tilanne, jossa sumutus todettiin aiheelliseksi:
Ei ole todennäköisesti todettu aiheelliseksi kun syyttäjä on todennäköisesti ollut niin käsi ettei ole tajunnut poliisin toimineen lainvastaisesti ja edes esitutkintaa aiheesta tuskin on aloitettu. Tuskin olisi tytönkään tapauksessa ellei joku muu (isä tässä tapauksessa) olisi tehnyt rikosilmoitusta. Tuossa pojankin videossa poliisin toimenpiteet täysin ylimitoitettuja ja vain pahensivat tilannetta, eivät saaneet edes lopulta kiinni takaa-ajossa..
 
haluaako muuten @kjns muuttaa mielipidettään siitä että sillä ei ole väliä ajetaanko takaa "varmaa murhaajaa" vai rikkinäisellä takavalolla ajavaa teiniä tai että olettava rangaistus tehdystä rikkeestä ei vaikuttaisi asiaan?

Sä olet ymmärtänyt tahallaan tai vahingossa väärin, en ole väittänyt ettei sillä ole mitään väliä kuka siellä ajoneuvossa on, vaan että voimakeinoja sovelletaan tilanteen vaatimalla tavalla. Esimerkiksi kevyenliikenteen väylälle kaahaava viritetty mopo on huomattavasti suurempi riski sivullisille kuin autotiellä kaahaava viritetty mopo, joten sen pysäyttämiseen on perusteltavaa käyttää suurempaa voimaa kuin autotiellä ajavaan. Ja tässä esimerkin tapausessahan tämä viaton pieni tyttölapsi ajoi holtittomasti kuntoradalla kun sumutetta käytettiin. Samaten varmaan kovempaa voimaa voidaan käyttää heti kättelyssä jos tiedetään, että ajoneuvoa ajaa pakeneva väkivaltarikollinen.

Edit: jotta ei nyt jää epäselväksi, niin mun mielestä kevyenliikenteen väylällä, ulkoilureiteillä jne rälläävän mopoidiootin pysäyttäminen sumutetta käyttäen on todellakin aivan ok. Vaikka kyseinen väline ei sisäministeriön listalta löydykään, niin sen käyttäminen on minunkin mielestäni lain hengen mukaista, koska pyrittiin pysäyttämään kuski vähintä käytettävissä olevaa voimakeinoa käyttäen. Meiluummin se mopourpo loukkaantuu kuin joku syytön sivullinen siellä väylällä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja tässä esimerkin tapausessahan tämä viaton pieni tyttölapsi ajoi holtittomasti kuntoradalla kun sumutetta käytettiin.
Tapahtumakuvauksesta on eri uutisissa ristiriitaiset tiedot, 2016 uutisessa koko tapahtuma on vaikuttanut olevan kuntoradalla (vrt. siltapilaria päin kiilaus), mutta tämä 2018 uutinen indikoisi että sinne kuntoradalle onkin käännetty vasta _viimeisen_ sumutuksen jälkeen ts. sitä ennen ollaan oltu ajoradalla. Mopo ja poliisi pillit päällä == äärimmäisen pieni todellinen riski kevyenliikenteen käyttäjille (jos niitä edes ylipäänsä jossain maaseudulla on ollut ensimmäistäkään), tyhmempikin tajuaa hypätä sivuun ihan jo pelkän mopon äänen kuullessa.
 
Jännä miten sitä voikin tuntea olonsa oikein fyysisesti pahoinvoivaksi, kun lukee näitä muutamia kommentteja, joissa kaikki muut ovat tavalla tai toisella syyllisiä, paitsi se syyllinen itse.
 
Jännä miten sitä voikin tuntea olonsa oikein fyysisesti pahoinvoivaksi, kun lukee näitä muutamia kommentteja, joissa kaikki muut ovat tavalla tai toisella syyllisiä, paitsi se syyllinen itse.

Tätä mäkin aina jaksan ihmetellä. Kaikki muut on syyllisiä milloin mihinkin paitsi se joka syyllistyi siihen rikokseen alun alkaen.
 
Jännä miten sitä voikin tuntea olonsa oikein fyysisesti pahoinvoivaksi, kun lukee näitä muutamia kommentteja, joissa kaikki muut ovat tavalla tai toisella syyllisiä, paitsi se syyllinen itse.
Eli muilta kuin poliisilta tulee vaatia lain noudattamista, niinkö kommenttisi on tulkittavissa? Tässä on 2 ihan eri asiaa nyt rosiksessa, tytön rikos ja konstien rikos.
 
Ja kyllähän se poliisi nyt on varmasti hahmottanut että pyörän selässä on nuori,ei aikuinen prätkäjengiläinen.
Mitä eroa sillä on onko pyörän selässä teini, nuori aikuinen vai aikuinen? Kaikkia muita saa voimakeinoin pysäyttää paitsi teiniä? Ja tämä sen takia koska se ei voi itse ajatella tai olla looginen? Itse ajanut kevarilla ilman korttia, mutta ei käynyt mielessäkään että olisin karkuun lähtenyt jos poliisisetä olisi perässä ollut. No, tyhmästä päästä kärsii koko keho.
 
Tapahtumakuvauksesta on eri uutisissa ristiriitaiset tiedot, 2016 uutisessa koko tapahtuma on vaikuttanut olevan kuntoradalla (vrt. siltapilaria päin kiilaus), mutta tämä 2018 uutinen indikoisi että sinne kuntoradalle onkin käännetty vasta _viimeisen_ sumutuksen jälkeen ts. sitä ennen ollaan oltu ajoradalla. Mopo ja poliisi pillit päällä == äärimmäisen pieni todellinen riski kevyenliikenteen käyttäjille (jos niitä edes ylipäänsä jossain maaseudulla on ollut ensimmäistäkään), tyhmempikin tajuaa hypätä sivuun ihan jo pelkän mopon äänen kuullessa.

Eli mopopentu on kyennyt ajamaan mopollaan ilman ongelmia kahden sumutuksen jälkeen? Eli se sumutus ei ollut ongelma mopopennulle.

Ja hyppäätkö sä pöpelikköön aina kun kuulet mopon äänen? Niillä kun saa käsittääkseni ajaa ihan klvi:llä. Jos hyppäät, niin taidat kuulua vähemmistöön tässä maassa...
 
Ja hyppäätkö sä pöpelikköön aina kun kuulet mopon äänen? Niillä kun saa käsittääkseni ajaa ihan klvi:llä. Jos hyppäät, niin taidat kuulua vähemmistöön tässä maassa...
No en tietenkään. Jollet sä erota potentiaalista ja väitettyä tappajakaahausta "normaalista" ajamisesta niin en voi auttaa. Tuskin sinäkään jättäisit reagoimatta ja kävelisit edelleen keskellä kelviä kuin mitään ei ympärillä tapahtuisi. Tulevaisuudessa sähkömopojen (ja autojen) aikana tilanne on toki on eri, jos joku äänettömästi pyyhältää takaapäin niinpä eipä siinä paljoa ole tehtävissä (eli takaa-ajot tulevaisuudessa ovat entistäkin vaarallisempia erityisesti jos on saatu vedettyä sellainen kaula että hälytysääniä ei pysty yhdistämään tapahtumaan ja takaa-ajo saa teoreettisen liikenteen vaarantajan vaarantamaan ajollaa jo suht konkreettisesti kun vauhti kasvaa entisestään).
 
No en tietenkään. Jollet sä erota potentiaalista ja väitettyä tappajakaahausta "normaalista" ajamisesta niin en voi auttaa. Tuskin sinäkään jättäisit reagoimatta ja kävelisit edelleen keskellä kelviä kuin mitään ei ympärillä tapahtuisi.

Et sitten enempää paksuja oletuksia keksiny ku tappajakaahaus vs. "normaalikaahaus" ja keskellä kelviä kävely... Juuuuuuuuu, noita harrastaa kaikki. Kerro lisää olettamuksia miten porukka toimii kelvillä ja/tai mopolla. :facepalm::facepalm::facepalm:
 
Et sitten enempää paksuja oletuksia keksiny ku tappajakaahaus vs. "normaalikaahaus" ja keskellä kelviä kävely... Juuuuuuuuu, noita harrastaa kaikki. Kerro lisää olettamuksia miten porukka toimii kelvillä ja/tai mopolla. :facepalm::facepalm::facepalm:
Eli sun mielestä ei ole mitään eroa jos a) ajetaan kelvillä mopolla "normaalisti" takavalo pimeänä b) ajetaan vähän reippaammin c) vedetään urkuauki d) kuten c mutta poliisit perässä? Sanoisin että kohdissa a&b riski muulle liikenteelle on käytännössä mitätön, ei vaadi reagointia muilta kelvin käyttäjiltä. c&d:hen pystyt itse reagoimaan ellei c:ssä ole sähkömopo eli vaikka vaara on jo konkreettisesti läsnä voit ihan omalla toiminnallasi välttää sen. Se että poliisi saa omalla toiminnallaan a&b skenaariot-> d:ksi ei ole, no oikeastaan kenenkään muun, kuin poliisin vika. c:ssäkin riski muille tiekäyttäjille on vielä paljon pienempi kuin d:ssä, sillä d:ssä riskinotto kasvaa vielä huimasti ja millään ei niin sanotusti ole enää mitään väliä. Toisin sanoen pienen sakon takia on ihan turha lähteä ajamaan ketään takaa...
 
No täällä esitettiin skenaarioita että poliisi ei voi tietää onko sarvissa murhaaja ja murhaajaa nyt ainakin voi heti rangaista pikku suihkutuksella.

Multa meni ohi viesti jossa puolusteltiin suihkeen käyttöä rangaistuksena eikä vain voimakeinona kuskin pysäyttämiseksi, mutta jos joku on noin sanonut niin olen sun kanssa samaa mieltä siitä, ettei sellainen ole hyväksyttävää. Poliisipartion homma ei yleensäkään ole rangaista rikollisia paikan päällä, vaan pysäyttää meneillään oleva rikos, estää lisävahinkojen syntyminen sivullisille poistamalla vaaran aiheuttava ajoneuvo liikenteestä mahdollisimman nopeasti ja ottaa rikollinen kiinni. Rangaistuksen määrää sitten eri instanssit kuin kiinniottava partio.

Toisin sanoen pienen sakon takia on ihan turha lähteä ajamaan ketään takaa...

Tällä logiikalla käytännössä kaikista liikennepysäytyksistä luovuttais mikäli pysähtymismerkkiä ei noudata, koska täällä ei juuri mistään liikennerikoksista tuomita kuin sakkoja (jotka voivat olla isoja tai pieniä tekijän tuloista riippuen). Siitähän rattijouopot ja nistit tykkäis kun tietäis, että senku lähtee nappi laudassa karkuun niin aina pääsee pakoon.
 
Onko joku kiistänyt mopoilijan syyllistyneen mihinkään?

Lähinnä tässä sitä ajoin takaa, että täällä eräät keskustelijat tuntuu olevan kovasti sitä mieltä, että se takaa-ajo, pöpelikköön ajaminen ja loukkaantuminen oli puhtaasti poliisin syytä eikä ollenkaan sen teinin, joka ajoi laittomalla kevariksi viritetyllä mopolla pimeässä ilman valoja ja lähti karkuun, kieltäytyi pysähtymästä useista käskyistä ja voimakeinoilla uhkaamisesta huolimatta ja vielä sumutteet naamallakin jatkoi matkaa törttöillen lopulta itsensä lepikkoon.
 
Sitten voisi loppua tähän paikkaan se pilkunviilaus, sanomisien vääristely, vänkäys ja provosointi puolin ja toisin tähän mopocaseen liittyen. Jatkaa toki voi, kunhan osaa keskustella asiallisesti ja rakentavasti. Tätä ei-niin-rakentavaa tuloksetonta vänkäämistä on nyt nähty jo ihan tarpeeksi.
 
Eli muilta kuin poliisilta tulee vaatia lain noudattamista, niinkö kommenttisi on tulkittavissa? Tässä on 2 ihan eri asiaa nyt rosiksessa, tytön rikos ja konstien rikos.
Kyllä poliisiltakin tulee luonnollisesti vaatia lain noudattamista. En vaan kykene ymmärtämään miten sitä lakia tässä rikottiin, eikä sitä näytä tietävän poliisikaan. Laki ei muutenkaan ole aina sanasta sanaan sitä mitä siellä sanotaan, vaan monesti kyse on lain hengestä ja tulkinnasta. Ja kyllä, tapaukset tässä ovat sinäänsä erillisiä, mutta ne kuitenkin liittyvät toisiinsa mm. siinä mielessä, että jos poliisi ei olisi tehnyt mitä teki, olisi karkuri todennäköisesti päässyt kuin koira veräjästä, eikä ole oikein sekään.

En myöskään kykene ymmärtämään miksi poliisin keinoja pitäisi näiltä osin rajoittaa, mikäli syyttäjän kikkailu menee läpi. Mielestäni laissa on vikaa pikemminkin siihen suuntaan, jos siellä ei selvästi sallita tämäntyyppisiä toimenpiteita karkuun ajavan motoristin pysäyttämiseksi silloin kun se on sivullisia vaarantamatta mahdollista (ja nopeudesta ja olosuhteista riippuen myös sitä kohdetta liiallisesti vaarantamatta). Tämä sinne on syytä korjata, jos tosiaan on niin että virkavallallekaan ei ole selvää mitä saa ja mitä ei saa tehdä.

Ja hyppäätkö sä pöpelikköön aina kun kuulet mopon äänen? Niillä kun saa käsittääkseni ajaa ihan klvi:llä. Jos hyppäät, niin taidat kuulua vähemmistöön tässä maassa...
Tarkennetaan sen verran, että mopoilla ei saa ajaa kevyen liikenteen väylällä kuin siellä missä se on erikseen lisäkilvellä sallittu. Nykyään ne paikat ovat harvemmassa kuin vaikkapas 20v sitten. Ja vaikka siellä olisikin sallittua ajaa, niin mopoilija on silti väistämisvelvollinen pyöräilijöihin ja jalankulkijoihin nähden.

Missä on mopon paikka?
 
Ei, logiikka tässä on hyvin yksinkertainen, pysäyttämiskeinot suhteutetaan tilanteeseen ja jotkut tilanteet vaativat että pysäytys yritykset keskeytetään. Ja tuotahan tapahtuu jatkuvasti, poliisi keskeyttää takaa-ajon hyvin usein koska kokonaisarvioinnin perusteella se on siinä tilanteessa järkevin ratkaisu.
Yritin guugletella olisiko jotain tilastoja joista selviäisi kuinka iso osa takaa-ajoista keskeytetään, en löytänyt, olisi kiva nähdä.

Noin joka viides takaa-ajo keskeytetään

Poliisi luopuu noin viidenneksessä tapauksista seuraamisesta riskien tai muun seuraamista estävän seikan takia, arvioidaan Poliisin tiedotteessa.

Lähde: MTV3

Voisiko sitten olla kuitenkin niin, että kenttäpartiolla oli mielestään hyvä syy jatkaa takaa-ajoa ja pyrkiä pysäyttämään kyseinen mopo? Voisko niitä syitä olla vaikka valottomuus ja ylinopeus? Joku 70 km/h mutkan takaa syöksyvä valoton mopo voi tulla aikamoisena yllätyksenä niin autoilijoille kuin jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

Partion mukaan mopon valot eivät toimineet ja sen keskinopeudeksi mitattiin noin 70 kilometriä tunnissa.

Lähde: Kaleva
 
Ei, logiikka tässä on hyvin yksinkertainen, pysäyttämiskeinot suhteutetaan tilanteeseen ja jotkut tilanteet vaativat että pysäytys yritykset keskeytetään

Eikös näin tapahtunutkin? Ensin pysäytystä yritettiin valoilla ja käskyttämällä ja, kun tilanne muuttui eli henkilö yritti karkuun jouduttiin käyttämään seuraavaa tapaa.
Jos nyt annetaan tieto nuorisolle, että jos ajelet laittomalla mopolla miten sattuun ja poliisi käskee pysähtymään niin voit vain jatkaa matkaasi eikä poliisi saa tehdä enää mitään muuta niin ei hyvältä näytä.
 
Voisiko sitten olla kuitenkin niin, että kenttäpartiolla oli mielestään hyvä syy jatkaa takaa-ajoa ja pyrkiä pysäyttämään kyseinen mopo? Voisko niitä syitä olla vaikka valottomuus ja ylinopeus? Joku 70 km/h mutkan takaa syöksyvä valoton mopo voi tulla aikamoisena yllätyksenä niin autoilijoille kuin jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

Yksi mahdollisuus on tietty että poliisit tekivät sen virheen että luulivat että teini käyttäytyisi loogisesti. Suoralla tiellä ajoivat viereen ja laittoivat kaasua silmille, varmaan noin 99% jahdattavista luovuttaisi tässä vaiheessa, ja homma päättyisi turvallisesti siihen että kuski hidastaisi ja pysähtyisi. Tämä tyttö veti vielä puoli kilsaa, ja sitten yritti karistaa poliisit jossain pururadalla...

Tietty kun kyseessä on teinityttö, niin ehkä olisi kannattanut vain jatkaa rinnalla ajamista ja kysellä että joko riittää. Eivät tunnetusti ole maailman loogisempia olentoja... :P
 
Poliisit toimi idioottimaisesti sokaistessaan kaasulla mopokuskin. Paljon suurempi vaara siitä aiheutuu kun ajaa näkökyvyn menettäneenä kuin ajoi pientä ylinopeutta.Ei varmaan oo syyttä jätetty sumuttimien käyttöä laista pois pakkokeinona pysäytys tilanteissa.
 
En ymmärrä pointtiasi, otin kantaa siihen yhtenä mahdollisena syynä takaa-ajoon esitettiin se, että poliisi katsoio mopoilijan aiheuttavan vaaraa muille.
Jos näin oli, niin en näe järkevänä toimintana tietoisesti lisätä sitä vaaraa muille (jota kaasut kuskin silmissä tietenkin tekee) kyseisessä tilanteessa.
Tätä ylimääräistä vaaratekijää ei tule jos kaasuja ei naamaan suihkuteta.
Edelleen kyse on samasta, onko ylimääräinen vaaran aiheutus, sekä kuskille, että ulkopuolisille, suhteutettu oikein tässä tilanteessa.
Onko valoton ja ylinopeutta ajava mopo kaiken tämän riskin väärti.

Poliisin mukaan tuo kaasu on lievin varsinainen voimankäyttö. Siis, jos sitä ei saa käyttää, niin silloin pitää joko päästää kaikki (vastaavat) tapaukset karkuun jos eivät pysäytysvaloa näyttämällä pysähdy. Tai, sitten kiilataan tieltä, piikkimatto kun lienee tarpeetonta voimankäyttöä.

70 km/h *keski-* nopeus mopolla (lue: kilvettömällä kevytmoottoripyörällä, ajo-oikedetta ja vielä (hyvin lievästi) aineissa) ei kuulosta ihan pieneltä rikkeeltäkään...
 
Kyllähän piikkimattoa käytetään, mutta ei sitäkään nyt vaan heitetä auton eteen tuosta vaan, kyllä se tilanne rakennetaan niin että se on mahdollisimman turvallinen kaikille.
Ja saa jo aika hyvin perseillä että matolla pysäytetään.
Piikkimattoa ei saa käyttää kaksipyöräisiä vastaan. Autolla pakenevan pysäyttämiseksi sitä käytetään hyvinkin usein.

Aika olemattomat ovat keinot motoristien pysäyttämiseksi, jos edes sumutetta ei saa käyttää.

Suurin osa kuitenkin pysähtyy jossain vaiheessa, ja jos ei pysähdy niin jää kuitenkin myöhemmin kiinni.
Totta, jossakin vaiheessa on pakko pysähtyä, se kun on jo ihan fysiikan lakienkin mukaan välttämätöntä. Takaa-ajoissa idea on kuitenkin saada kohde pysäytettyä ja kiinni ennen kuin sattuu mitään ja ennen kuin tämä on hävittänyt mahdollisia todisteita.
 
Kylä minä ainakin haluaisin, että paikallinen poliisi yrittäisi ottaa mopovarkaat kiinni, oli kuljettajana nyt sitten tyttö tai poika ja sellaisesta epäilystähän tuossakin oli kyse.

Mitä minä tiedän mopovarkauksista niin ne on todella yleisiä, että uhrilla kannattaa olla vakuutukset kunnossa. Hyvin pian pyrkivät saaliinsa viemään metsäteitä pitkin piiloon purettavaksi. Peukkua toki poliisille, koska juurikin hönössä ajelijoilla on röyhkeyttä ajella ihan rauhassa yleisillä teillä esim. mopoakin varastaessa. Syyttäkööt tyttö vaan itseään.
 
Toki,mutta jos alkuperäisenä syynä on mopon ylinopeus ja valo rikki niin ei siinä nyt mitään kovin isoja todisteita ehdi piilotella,
Repussa tai taskuissa voi olla vaikka mitä kiellettyjä aineita sisältäviä pikku pussukoita, jonka vuoksi karkuun lähdettiin alunperin. Kaikkia syitä karkuun lähtemiseen ei takaa-ajaja voi tietää ja siksi on tärkeää saada kuski kiinni ennen kuin on myöhäistä.

Juu, mutta kun mattoa käytetään niin se paikka valitaan mahdollisimman turvalliseksi ja mahdollisesti tehdään liikenteenohjausta jne. että kaikki riskit minimoidaan.
Ei siis ajeta vierelle ja heitetä ikkunasta tyyliin (karrikoitu esimerkki).
Ei ajeta rinnalle heittelemään piikkimattoa, mutta sopivassa tilanteessa on käsittääkseni kuitenkin mahdollista antaa pusu puskuriin ja suistaa takaa-ajettava tieltä (ns. pit maneuver). Tuota ei tosin taideta Suomessa käyttää kovinkaan usein.

Ja koko ajan kehitetään uusia lisätarvikkeita, joita voidaan käyttää vauhdissa. Toivottavasti kehittävät sellaisia kaksipyöräisten osalta myös sumutteen tilalle, jos se tämän myötä kielletään.

Edelleen olen sitä mieltä, että sumute on erittäin toimiva menetelmä mopoja ja muita tehottomampia kulkineita pysäytettäessä, kun ei kerran parempaakaan ole. Autolla kiilaaminen ei ole ainakaan vaarattomampaa.
 
Tämä ei ole ainoa tapaus, jossa poliisi on käyttänyt pippurisumutetta mopoilijan pysäyttämiseksi. Moni varmaan muistaa tämän videon:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Eli muilta kuin poliisilta tulee vaatia lain noudattamista, niinkö kommenttisi on tulkittavissa? Tässä on 2 ihan eri asiaa nyt rosiksessa, tytön rikos ja konstien rikos.

Poliisien työhön kuuluu tuollaisen, selkeästi vaarallisen kulkuneuvon pysäyttäminen. Ja nyt käytettiin keinoa, jonka käytön jälkeen kuljettaja ajoi mopoa vielä toistasataa metriä, eikä keino vaikuta yhtä-äkkiä. Toisinsanoen siis erittäin lievä keino, joka ei aiheuta juurikaan mitään ongelmia.

Kyllä tuo onnettomuus oli aivan 100%:sesti vain ja ainoastaan siis tuon mopon kuljettajan vika.
Viritetty mopo, kuluneet jarrut ja mielipuolinen kaahaus huonolla tiellä. Siinä onnettomuutta suorastaan haetaan hakemalla. Ja tuollainen typeryys on ainoastaan kuskin vastuulla.
 
Luulisi perseilijöiden jo oman luonteensa perusteella tietävän ettei maailma ole täydellinen paikka.
Loppu voi olla arvaamaton, ikävä. Tuli suihkeita tai ei.
 
Isän tekemästä rikosilmoituksesta voi päätellä, että tytön käyttäytyminen kiinniottotilanteessa on siirtynyt suoraan alenevassa polvessa. Vastuu omista tekosistaan tuntuu olevan tuntematon käsite. Vanhemman ongelma se alaikäisen mopon virittely, alkoholin juominen ja siiderikassi on. Eiköhän sosiaaliviranomaiset tee jo osaansa tuossakin perheessä.

Voi olla, että olisin ihan tositilanteessa eri mieltä, mutta jos oma pian 15 täyttävä poika makaisi jalka kipsissä sairaalassa, ja poliisi kertoisi vastaavan perseilyn sattuneen, niin poika ei kuulisi hellantelttulässytystä minun suunnastani. Luultavasti kyselisin kohtuullisen vittumaiseen äänensävyyn että kannattiko, tai oppiko tapahtuneesta mitään. Joskus lapsen etu ei olekaan ihan suora siilipuolustus kaikkia ulkopuolisia vastaan.
 
Eiköhän tuota vielä lähdetä korkeampiin asteisiin puimaan.
Jotain linjavetoa olisi hyvä saada, että voidaanko mopourpot pysäyttää vai pitääkö kaikki päästää karkuun jos eivät pelkällä vilkulla ja huutamisella pysähdy.

Toivottavasti järki voittaa korkeammissa asteissa ja todetaan syyttömiksi. Voimakeinojen totaalikielto kaikkia kaksipyöräisiä kohtaan olisi aika huono signaali kaikille urpoilijoille kun tietäisivät, että haneen pääsee aina kun vaan ajaa tarpeeksi reikä päässä. Voisi jo valmiiksi kotoa lähtiessä ottaa kilvet irti pyörästä niin on hankalampi löytää, sitten jos poliisi huomaa niin aina voi lähteä vetämään vaikka leikkikentän läpi karkuun kuntopoluille.
 
Eiköhän tuota vielä lähdetä korkeampiin asteisiin puimaan.
No aivan varmasti, mutta se että edes nostettiin syyte ja se menestyi käräjillä on jo _iso_ juttu, ei tapahdu ihan joka päivä - olen aidosti yllättynyt :).[/QUOTE]
Jotain linjavetoa olisi hyvä saada, että voidaanko mopourpot pysäyttää vai pitääkö kaikki päästää karkuun jos eivät pelkällä vilkulla ja huutamisella pysähdy.
No nykyinen laki ja asetus on aika selvä, ihmetyttää vain miksi tässä korruptittomuus-kehdossa tähänkän touhuun ei ole aiemmin puututtu, toisin sanoen poliisin annetaan yleisesti ottaen spedeillä hyvin leväperäisesti ja kenelläkään ei ole tahtotilaa puuttua siihen.
Toivottavasti järki voittaa korkeammissa asteissa ja todetaan syyttömiksi. Voimakeinojen totaalikielto kaikkia kaksipyöräisiä kohtaan olisi aika huono signaali kaikille urpoilijoille kun tietäisivät, että haneen pääsee aina kun vaan ajaa tarpeeksi reikä päässä. Voisi jo valmiiksi kotoa lähtiessä ottaa kilvet irti pyörästä niin on hankalampi löytää, sitten jos poliisi huomaa niin aina voi lähteä vetämään vaikka leikkikentän läpi karkuun kuntopoluille.
Poliisi palvelee valtiota joka säätää lait/asetukset, jos asiaan jotain muutosta haluaa niin se onnistuu ihan tuota kautta ilman että tarvitsee hakea mitään tulkintoja mistään.

Lisäksi huomoitavaa:"Käräjäoikeus katsoi tytön syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen nuorena henkilönä"
Eli tyttöä ei tuomittu pakenemisesta, pysähtymättä jättämisestä, ei törkeästä liikenteen vaarantamisesta eikä hänellä olettavasti ollut siis repussa myöskään 2 kiloa kokkelia tai irtopäätä eikä hän myöskään kuulunut mihinkään kansainväliseen rikollisryhmittymään tai terroristiorganisaatioon (jotka siis kaikki kuuluvat "kirjeessä" mainittuun syyttömyysolettamaan eli pysäytystä sen takia saa väkisin yrittää että "josko tästä jutusta kuitenkin löytyisi jotain muutakin").

Toisaalta jos kerran vauhtia oli 70km/h niin trafin/oikeuden raja kevarille taitaapi olla 65km/h niin joko syyttäjä on sössinyt tai uutisesta on jäänyt jotain pois, sillä tuostahan olisi pitänyt tulla tuomio lisäksi kortitta ajosta ja myös kevarista verot maksuun - kaikki ei nyt täsmää...

edit: perusmuotoinen vaarantaminen tarkoittaa myös että kyseessä ei ollut myöskään täällä mainittu tappajakaahaus, samaan lopputulokseen päästään kun epähuomiossa jää huomaamatta esim. yksi 80->60 muutosmerkki.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi huomoitavaa:"Käräjäoikeus katsoi tytön syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen nuorena henkilönä"
Eli tyttöä ei tuomittu pakenemisesta, pysähtymättä jättämisestä, ei törkeästä liikenteen vaarantamisesta eikä hänellä olettavasti ollut siis repussa myöskään 2 kiloa kokkelia tai irtopäätä eikä hän myöskään kuulunut mihinkään kansainväliseen rikollisryhmittymään tai terroristiorganisaatioon (jotka siis kaikki kuuluvat "kirjeessä" mainittuun syyttömyysolettamaan eli pysäytystä sen takia saa väkisin yrittää että "josko tästä jutusta kuitenkin löytyisi jotain muutakin").

Eipä nuo käräjäoikeuden perustelut samanmoista olkiukkoa kummemmat ole:

”Oc-sumutteen käyttäminen mopon kuljettajaa kohti olisi voinut sokaista hänet niin, että hän olisi menettänyt välittömästi näkökykynsä ja kykynsä ohjata mopoa kyseisellä yleisellä tiellä Risuniityntiellä. Mopon kuljettaja olisi voinut ajautua vastaantulevien kaistalle, suistua ulos Risuniityntieltä tai vaikka kaatua tielle”, käräjäoikeus toteaa tuomiossa."

Boldaukset minun. Aika monta konditionaalia oikeusasteen perusteluissa, yksikään noista ei tapahtunut. Kun vähemmistöseurue ammuskelee, se ei koskaan aiheuta vaaraa sivullisille. Lukeeko niissä tuomioissa, että olisi voinut aiheuttaa, olisi voinut osua, olisi voinut kimmota...

Heikkoa perustelua oikeudelta.
 
Et ilmiselvästi ole koskaan lukenut oikeuden perusteluja (tai ainakaan kovin montaa), etkä ymmärrä miksi ohjeita/lakeja asetetaan.
Sitä voimankäyttöä rajoitetaan ohjeissä ja laiessa juurikin sen potentiaalisuuden takia.
Tottakai on tilanteita joissa nämä potentiaalit eivät realisoidu, mutta tämä ei ole asian ydin.
Tarkoitus ei ole, että poliisi tekee jotain ja sitten jos jokin realisoituu niin rangaistaan, jos ei niin sitten ei niin väliä.
Ei tietenkään, kyse on ennaltaehkäisystä ja minimoinnista.
Mitä jos poliisi aina vaikka yrittäisi heti ensitöikseen ampua auton kumin puhki. Jos ei tapahdu mitään niin avot, jos taas vaikka luoti kimpoaa
tai sattuu jotain muuta niin sitten vasta rangaistaan, ei se nyt tietenkään noin mene.

Ihan yhtähyvin voidaan perustella, että:
Ei pidä lähteä perään, koska seurattava voi ajaa karkuun nopeutta, jolla ei pystykään hallitsemaan kulkuneuvoaan, joten hän voi joutua onnettomuuteen.

Kyllä poliisin pitää pysäyttää tuollaiset. Se nyt vain on yksinkertaisesti poliisin työ ja velvollisuus. Jos ja kun poliisi ei PAKOTA pakenemaan, eikä pakenematta jättäminen aiheuta vaaraa hengelle tai terveydelle, niin se on sitten ihan pakenijan valinta ja kaikki paska tuollaisesta jossittelu mukaan lukien on syytä kaataa tuon pakenijan niskaan.

Oltaisiin myös voitu todeta, että mopoilija olisi voinut ajaa lenkkeilijän päälle viritetyllä, heikkojarruisella pyörällään, joka olisi voinut jopa kuolla, joten siitä lisää sakkoja pakenijalle.

Jossittelu tuomiot ovat täysin turhia...
 
Nämä käräjäoikeuden ratkaisut ovat toisinaan aikamoista arpomista, mitä voimankäyttötilanteiden laillisuuden ratkomiseen tulee. Eiköhän tämä etene hovin käsiteltäväksi. Aivan oikean ratkaisun poliisit tuossa tekivät, oli tytön omaa typeryyttä jatkaa ajamista, vaikka näkökyky meni (ja ylipäätään lähteä poliiseja pakoon). Varsin erikoista sekin, että oikeus jätti tytön rangaistuksetta loukkaantumisen takia, sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä oikeusprosessin kannalta.
 
Ihan yhtähyvin voidaan perustella, että:
Ei pidä lähteä perään, koska seurattava voi ajaa karkuun nopeutta, jolla ei pystykään hallitsemaan kulkuneuvoaan, joten hän voi joutua onnettomuuteen.
Et vissiin lukenut tänne linkattua sisäministeriön asetusta ja saatekirjettä koskien takaa-ajoa. Noinhan siellä nimenomaan asia on esitetty kun yllä kuvailet, tosin hieman eri twistillä eli tässä mopon tapauksessa olisi pitänyt koittaa pysäyttää valoilla ja mahdollisesti ajamalla rinnalle (tämäkin ohjeen mukaan vähän kyseenalaista, voidaan ehkä tulkita tulkita ajoneuvolla uhkaamiseksi, jonka käyttämista asetuksessa käsitellään erikseen, uskoisin että varmasti ok niin kauan kuin ollaan omilla kaistoilla) ja huutamalla. Koska pysäytyksen syy oli vähäpätöinen muodollinen liikenteenvaarantaminen olettavasti typötyhjällä tiellä niin asetuksen&kirjeen mukaan takaa-ajosta olisi pitänyt luopua (tai vähintään tyytyä seuraamaan kulkuneuvoa etäältä (jos tilanne ei eskaloidu niin seuraamista voi jatkaa)) ja siirtää asia tutkintaan jotta konstaapeleilla työpöytänsäkin takana on jotain tekemistä.
Oltaisiin myös voitu todeta, että mopoilija olisi voinut ajaa lenkkeilijän päälle viritetyllä, heikkojarruisella pyörällään, joka olisi voinut jopa kuolla, joten siitä lisää sakkoja pakenijalle.
Tämä on otettu huomioon jo tuossa tuomiossa ja päätelmä oli että kyseessä on perusmuotoinen vaarantaminen. Olettavasti päätöksessä on myös huomioitu se että polulle mentiin vasta kun oltiin saatu kaasut 2 kertaa silmille (olettavasti jo jonkinlaisessa paniikissa) eli sinne ei ole heti aluksi ajettu kahva pohjassa ajatuksena karistaa poliisit siellä helposti muista kulkijoista välittämättä. Lisäksi vastaajan toiminnan moitittavuuden ja vakavuuden arviointiin vaikuttaa _se nimenomainen tilanne_ ei niinkä se mitä _olisi voinut_ käydä ihan toisessa tilanteessa. Eli jos paikalla ei ollut kävelijää niin siellä polulla ajelu _tässä tapauksessa_ on paljonkin lievempi asia kuin jos se olisi ollut täynnä kävelijöitä vaikka kummassakaan tapauksessa osumaa ei olisi tullut, lisäksi jos tulisi osuma niin se tekisi tilanteesta heti vakavamman.

Poliisin toimintaa puolestaan arvioitaneen eri periaatteella eli kun kyseessä on tapa mitä käytetään tilanteessa kuin tilanteessa niin arvioidaan sitä mitä siinä voi pahimmillaan käydä, eikä sitä että minkälainen tuuri lopputuloksen kannalta tänään oli...
 
Varsin erikoista sekin, että oikeus jätti tytön rangaistuksetta loukkaantumisen takia, sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä oikeusprosessin kannalta.
Tämä on ihan peruscase ja näin menetellään aina, kannattaa ehkä avata lakikirja ja/tai tutustua oikeuskäytäntöön eikä heitellä mutua. Toinen vaihtoehto on muuttaa lakia jos nykykäytäntö tuntuu järjettömältä. Tästä casesta oli jo etukäteen pääteltävissä että näin tulee käymään, koska sakkoja oli olettavasti tulossa ihan max 60kpl a 6e == 360e ja tytön vammat suhteellisen vakavat kun 2 vuoden aikana ei ole saatu kinttua täysin kuntoon (uutisessa oli maininta että just ennen rosista ollut (taas) leikkauksessa asian tiimoilta).

Mielenkiintoista olisi ollut tietää minkämoinen sakko tuosta olisi tullut jos olisi ollut tullakseen, ilmeisesti vain luokkaa 20 päiväsakkoa kun perusmuotoisesta vaarantamisesta kyse tai jopa vain rikesakko. Tässä threadissa ollut poika sai 60 päiväsakkoa kun vedettiin kirjaimellisesti kahva auki karkuun, jota tyttö ei ilmeisesti tehnyt vaan lähinnä ei vain pysähtynyt.
 
Tämä on ihan peruscase ja näin menetellään aina, kannattaa ehkä avata lakikirja ja/tai tutustua oikeuskäytäntöön eikä heitellä mutua. Toinen vaihtoehto on muuttaa lakia jos nykykäytäntö tuntuu järjettömältä. Tästä casesta oli jo etukäteen pääteltävissä että näin tulee käymään, koska sakkoja oli olettavasti tulossa ihan max 60kpl a 6e == 360e ja tytön vammat suhteellisen vakavat kun 2 vuoden aikana ei ole saatu kinttua täysin kuntoon (uutisessa oli maininta että just ennen rosista ollut (taas) leikkauksessa asian tiimoilta).

Mielenkiintoista olisi ollut tietää minkämoinen sakko tuosta olisi tullut jos olisi ollut tullakseen, ilmeisesti vain luokkaa 20 päiväsakkoa kun perusmuotoisesta vaarantamisesta kyse tai jopa vain rikesakko. Tässä threadissa ollut poika sai 60 päiväsakkoa kun vedettiin kirjaimellisesti kahva auki karkuun, jota tyttö ei ilmeisesti tehnyt vaan lähinnä ei vain pysähtynyt.

Eikö se kuitenkin kellottanut keskinopeudeksi 70kmh, joka on jo mopolle ihan hyvin..
 
Toisaalta jos kerran vauhtia oli 70km/h niin trafin/oikeuden raja kevarille taitaapi olla 65km/h niin joko syyttäjä on sössinyt tai uutisesta on jäänyt jotain pois, sillä tuostahan olisi pitänyt tulla tuomio lisäksi kortitta ajosta ja myös kevarista verot maksuun - kaikki ei nyt täsmää...
Aiemmissa uutisissa oli mainittu tyttöä syytettävän nuorena henkilönä tehdystä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Muista rikoksista (kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta, ajoneuvorikkomus) ei ollut silloinkaan mainittu mitään, joten niistä ei liene syytetty.
 
Miksi pitää olkiukkoilla eikä argumentoida rehellisesti ?
Ei kukaan ole esittänyt voimakeinojen totaalikieltoa kaikkia kaksipyöräisiä vastaan eikä tämä tuomio tarkoita sitä.

Ei nyt jaksais taas lähteä tähän juupas eipäs väittelyyn, mutta jos tuosta tulee lainvoimainen tuomio, että kaasua ei saa käyttää pakenevaa mopoa vastaan niin jäljelle ei käytännössä jää mitään voimankäyttökeinoa noita vastaan.
 
Tämä on sitä rationaalista järjenkäyttöä jonka jokaisen tulisi ymmärtää.
Tuossa ajatusmallissa yksi ongelma on siinä, että kuvittelet "rationaalisen järjenkäytön" olevan sama asia kuin mielipiteesi.

Minä olen yleisesti ottaen hyvinkin rationaalinen ja looginen ihminen ja olen eri mieltä kanssasi. Mielestäni sinä ajattelet tätä asiaa aivan ihmeellisestä näkökulmasta. Minä en kykene mitenkään ymmärtämään miksi olisi oikein ettei poliisille tarjota riittävästi keinoja puuttua tämäntyyppiseen rikollisuuteen? Tai siis pikemminkin että ollaan ottamassa pois sekin vähä mitä on ollut käytettävissä. Se on mielestäni täysin absurdia.

Pakenevan motoristin (huom, ei pelkästään mopoilijan) pysäyttämiseksi tulisi poliisilla olla käytettävissä muitakin keinoja kuin virka-auton vilkut ja äänitorvi, koska niillä ei ole mitään vaikutusta siihen kansanosaan, joka päättää että päätön karkuun ajaminen on järkevää. Sopivan alhaisissa nopeuksissa sumute voisi hyvin olla sellainen ja on pitkän aikaa ollutkin, mutta kaikki tämä liioittelu ja jossittelu mitä nyt on harrastettu käräjäoikeutta myöten, vei senkin vähäisen mahdollisuuden. Toivon nöyrästi että tätä käsitellään vielä korkeammissa oikeusasteissa sen minun paremmin ymmärtämän "rationaalisen ajattelun" näkökulmasta.

Ja ei, poliisia pakeneva teini ei oletusarvoisesti tietenkään ole mikään murhaaja, joka pitää ehdottomasti saada ottaa kiinni keinolla millä hyvänsä, eikä kukaan ole sellaista ehdottanutkaan. Mopolla voi kuitenkin ajaa kuka tahansa, eikä käytetty kulkuväline saa olla automaattisesti mikään "vapaudu vankilasta" -kortti. Nyt siitä ollaan tekemässä sellaista, kun ei ole keinoja pysäyttää sitä.

En pidä tästä kehityksestä, varsinkaan kun samaan aikaan huonosti jalkautettu monikulttuurisuus tuottaa uudenlaisia ongelmia yhteiskunnan kaikille tasoille.
 
LISÄKSI jos poliisille jätetään keinoksi seuraaminen (sitäkään kun ei voi sanoa, kuka on kuski, jos on kypärä päässä), niin tällöin vaarannetaan TÖRKEÄSTI täysin sivullisten henki, kun takaa-ajo pitkittyy. Kyllä poliisin pitää pysäyttää karkuunlähtenyt mahdollisimman nopeasti, olipa kyseessä mikä tahansa moottoriajoneuvo.

Sitten kun sattuu onnettomuus (kyllä se sattuu, ihan varmasti). Niin sitten taas suojellaan rikollisia ja todetaan, ettei saa lähteä perään!

Poliisilla on PAKKO olla voimankäyttökeinoja tuollaisen pysäyttämiseen. Jos ei kaasuttaminen käy, niin sitten pitäisi kiilata tieltä tai puhkoa renkaat jollain keinolla.
 
LISÄKSI jos poliisille jätetään keinoksi seuraaminen (sitäkään kun ei voi sanoa, kuka on kuski, jos on kypärä päässä), niin tällöin vaarannetaan TÖRKEÄSTI täysin sivullisten henki, kun takaa-ajo pitkittyy. Kyllä poliisin pitää pysäyttää karkuunlähtenyt mahdollisimman nopeasti, olipa kyseessä mikä tahansa moottoriajoneuvo.

Sitten kun sattuu onnettomuus (kyllä se sattuu, ihan varmasti). Niin sitten taas suojellaan rikollisia ja todetaan, ettei saa lähteä perään!

Poliisilla on PAKKO olla voimankäyttökeinoja tuollaisen pysäyttämiseen. Jos ei kaasuttaminen käy, niin sitten pitäisi kiilata tieltä tai puhkoa renkaat jollain keinolla.
Aina pitää edetä lievimmän pakkokeinon kautta ja jos vaihtoehdot ovat sormen heristäminen ja ojaan/seinään kiilaaminen, niin ei voi mitään jos jotain sattuu. :D

Tosin oikeasti siinä on noiden välissä vielä vaatimus vain tarvittavasta voimankäytöstä, joka käytännössä estääkin näiden kaksipyöräisten karkurien kiinnioton kokonaan, jos eivät itse kämmää pakoreittiään, eli aja umpikujaan tai tiesulkuun asfalttitietä pitkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 100
Viestejä
4 877 992
Jäsenet
78 765
Uusin jäsen
Jonny

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom