Poliisin takaa-ajot Suomessa

Mikä vitun aivovamma pakottaa laittamaan rikkinäisen linkin?
Käyttöehdot ja säännöt | TechBBS
Ihan varalta vain laitoin, jos modet katsoo että kuva kuuluu tuonne 2. kohdan ensimäiseen ja viimeiseen kategoriaan.
Oletin kyllä, että kellään ei ole niin pahaa aivovammaa, ettei osaisi linkkiä korjata, kun oli vähän ohjettakin siinä matkassa :dead:

Tästä taitaa tulla vähintäänkin tarkempi tutkinta siitä, että syyllistyikö (Suomen) poliisi kuolemantuottamukseen Ruotsissa, koska Ruotsin lait(tai ainakin poliisin ohjeistus kieltää tällaisen takaa-ajon mikä tässä on silminnäkijöiden mukaan ollut)
Tämähän on muutenkin aika uusi asia, että poliisit saavat Haaparanta-Tornio alueella jatkaa rajan yli takaa-ajoa, kuitenkin kai lait ja toimintatavat pitää mennä sen maan mukaan missä ollaan.
Tapauksesta löytyy keskustelua ruotsiksi tässä Man avled efter MC-olycka – vägrade stanna för polisen 180829 (ehjä linkki ;))
 
Viimeksi muokattu:
No tuossa vuoden 2016 alkuperäisessä uutisessa kyllä mopotyttö väittää, että poliisi oli aamuyöllä liikkeellä siviiliautolla ja ainoastaan välkytti pitkiä valoja eikä hälytysvaloja lainkaan. Melko kumottava tilanne tytölle varmaan huomata jonkun randomi auton alkavan seuraamaan tuohon aikaan.
 
No tuossa vuoden 2016 alkuperäisessä uutisessa kyllä mopotyttö väittää, että poliisi oli aamuyöllä liikkeellä siviiliautolla ja ainoastaan välkytti pitkiä valoja eikä hälytysvaloja lainkaan. Melko kumottava tilanne tytölle varmaan huomata jonkun randomi auton alkavan seuraamaan tuohon aikaan.
Mopotyttö voi väittää mitä vaan, mutta onhan se silti aika naiivia kuvitella poliisin Suomessa pysäyttävän ketään, saati sitten sumuttaa paprikalla ilman selviä huomiolaitteita. Vähän tulee nämä jenkkien "Am I being detained!?" -videot mieleen noista jutuista.

Selvät tapaukset on toki syytä tutkia, mutta jotain rajaa kuitenkin noihin spekulaatioihin. Jonne on jonne ja pissis on pissis... ja näiden vanhemmat usein ikävä kyllä myös.
 
http://mobil.nsd.se/nyheter/dodskraschen-i-haparanda-nm4904663.aspx
25 vuotias kortiton kuski kuoli eilen törmätessään tolppaan (ilmeisesti liikennemerkkiin).
Taka-ajo alkoi siis Suomesta Tornion poliisien ajaessa takaa moottoripyörää Ruotsin puolelle.
Suomesta en löytänyt asiasta vielä uutista.
http://wwwbilddumpse/bilder/20180830103115-2001:999:3c:19a7:1ab5:3e88:a032:6a4b.jpeg
Tuonne 2 pistettä oikeaan väliin, niin näkee kuvan onnettomuuspaikalta.
Eilen tuli watsupissa kuva tilanteesta kun oli juuri tapahtunut, pyörä vielä savusi. Törmännyt ilmeisesti tuohon betonipossuun risteyksessä. Ko. kuski ajanut useasti kyttiä karkuun.
 
Mopotyttö voi väittää mitä vaan, mutta onhan se silti aika naiivia kuvitella poliisin Suomessa pysäyttävän ketään, saati sitten sumuttaa paprikalla ilman selviä huomiolaitteita. Vähän tulee nämä jenkkien "Am I being detained!?" -videot mieleen noista jutuista.

Selvät tapaukset on toki syytä tutkia, mutta jotain rajaa kuitenkin noihin spekulaatioihin. Jonne on jonne ja pissis on pissis... ja näiden vanhemmat usein ikävä kyllä myös.
Syyttäjä siis epäilee poliiseja virkavelvollisuuden rikkomisesta. Mitään spekulaatiota se ei ole.
Tutkinnanjohtaja ei ole esim. viime vuonna haastattelussa kyennyt kommentoimaan miten poliisi yritti pysäyttää mopoa ja se on ollut keskeisenä selvityksen aiheena. Poliisihallitus myös on kertonut ettei kaikissa poliisin siviiliautoissa ole hälytysvaloja.
Viittaa vahvasti siihen, että poliisit ovat perseilleet. Mopotyttö toki myös epäiltynä. Odotellaan joulukuuta ja katsotaan mitä oikeus tuumaa.
 
Niin no, järjellähän näitä asioita ei somekulttuurin aikaan ole tapana käsitellä, joten ei muuta kuin raippaa poliiselle. Kyttä on aina natsi ja silleen... :D

Edit.
Sen verran vielä, että sumutteen käytön tapeellisuuteen on vaikea ottaa tapahtuman videotallennnetta näkemättä kantaa, mutta ei tuo nyt mitenkään ennenkuulumatonta ole pysäyttää selvästi pakenevaa mopoa/motoristia sumutteella. Tässä tapauksessa pissis ajoi sumut silmissään puuhun ja iskä nosti äläkän, kun ei meidän Kukka-Maariaa saa niin kohdella.
 
Viimeksi muokattu:
Syyttäjä vaatii Oulun poliisin konstaapeleille sakkorangaistusta pysäyttämismerkin laiminlyöneen mopotytön sumuttamisesta – poliisit kiistävät

Homma edennyt ja juttu oikeudessa. Pysäytyskeinot ovat ilmeisesti selvinneet ja pysäytysvaloja on siis käytetty eli poliisi toiminut sen suhteen oikein.
Lisäksi on kuitenkin käytetty sumutetta, joka syyttäjän mukaan ei nyt olisikaan vuosien käytöstä huolimatta sallittua. Hän katsoo, että poliisi saa käyttää kulkuneuvon pakkopysäytyksessä vain tiettyjä sisäministeriön asetuksessa lueteltuja voimakeinoja kuten edellä ajavan kiilaamista, piikkimattoa ja sulkua. Saadaan ihan ennakkotapaus aikaiseksi.
Tyttö myös syytteessä nuorena henkilönä tehdystä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
 
Syyttäjä vaatii Oulun poliisin konstaapeleille sakkorangaistusta pysäyttämismerkin laiminlyöneen mopotytön sumuttamisesta – poliisit kiistävät

Homma edennyt ja juttu oikeudessa. Pysäytyskeinot ovat ilmeisesti selvinneet ja pysäytysvaloja on siis käytetty eli poliisi toiminut sen suhteen oikein.
Lisäksi on kuitenkin käytetty sumutetta, joka syyttäjän mukaan ei nyt olisikaan vuosien käytöstä huolimatta sallittua. Hän katsoo, että poliisi saa käyttää kulkuneuvon pakkopysäytyksessä vain tiettyjä sisäministeriön asetuksessa lueteltuja voimakeinoja kuten edellä ajavan kiilaamista, piikkimattoa ja sulkua. Saadaan ihan ennakkotapaus aikaiseksi.
Tyttö myös syytteessä nuorena henkilönä tehdystä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Oulun poliisin tärkein tehtävä on pysäyttää mopoilevat pikkutytöt.
 
Harmittaahan poliiseja, kun mopoja ei millään saa pysäytettyä. Tässä jutussa tytölle tullut uutisen mukaan jalkaan vammat, jotka vaatineet toistuvia leikkauksia. Viimeisin yli 2 vuotta kolarin jälkeen.
 
Harmittaahan poliiseja, kun mopoja ei millään saa pysäytettyä. Tässä jutussa tytölle tullut uutisen mukaan jalkaan vammat, jotka vaatineet toistuvia leikkauksia. Viimeisin yli 2 vuotta kolarin jälkeen.
Puhalsi mittariin 0,1 promillea (eli tiesi varmasti että voi heilahtaa), repussa oli siideriä, mopo oli viritetty ja ajaa pysäytysvaloilla varustettua poliisiautoa karkuun, mutta siltikään "ei tiennyt, miksi auto seurasi ja mitä olisi pitänyt tehdä". IMO, mopo valtiolle. Vituttaa, kun poliiseja syytetään ihan tarpeettomasti.

Oulun poliisin tärkein tehtävä on pysäyttää mopoilevat pikkutytöt.
Tuskin on, mutta onhan sellaisilla heitoilla kiva mölistä foorumilla.

Kylä minä ainakin haluaisin, että paikallinen poliisi yrittäisi ottaa mopovarkaat kiinni, oli kuljettajana nyt sitten tyttö tai poika ja sellaisesta epäilystähän tuossakin oli kyse.
 
Syyttäjä vaatii Oulun poliisin konstaapeleille sakkorangaistusta pysäyttämismerkin laiminlyöneen mopotytön sumuttamisesta – poliisit kiistävät

Homma edennyt ja juttu oikeudessa. Pysäytyskeinot ovat ilmeisesti selvinneet ja pysäytysvaloja on siis käytetty eli poliisi toiminut sen suhteen oikein.
Lisäksi on kuitenkin käytetty sumutetta, joka syyttäjän mukaan ei nyt olisikaan vuosien käytöstä huolimatta sallittua. Hän katsoo, että poliisi saa käyttää kulkuneuvon pakkopysäytyksessä vain tiettyjä sisäministeriön asetuksessa lueteltuja voimakeinoja kuten edellä ajavan kiilaamista, piikkimattoa ja sulkua. Saadaan ihan ennakkotapaus aikaiseksi.
Tyttö myös syytteessä nuorena henkilönä tehdystä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Jos ei itse tajua pysähtyä poliisin vinkeistä huolimatta, niin sitten soisin poliisille melkein vapaat kädet lisävahinkojen ja sivullisten uhrien välttämiseksi. Mopoilija voi mielestäni tässä tapauksessa katsoa vain peiliin.
 
Kuka on taputtelemassa poliiseja selkään kun saivat mopoilijan ajamaan puuhun 70kmh vauhdista... :confused:
En tekisi tuollaista stunttia vaikka olisi ajopanssarit päällä ja maksettaisiin. Henkihän siinä lähtee.
Lisävahingot ja sivulliset uhrit... huoh. Mitä, olisiko se ajanut siilien päältä?
 
Viimeksi muokattu:
Siksi kannattaakin pysähtyä kun poliisi-setä käskee, niin tarvitse kokeilla oman kropan kestävyyttä.
Jalankulkijathan ne on ehkä suurin riskiryhmä kaahailevaa mopoa miettien.
 
Siksi kannattaakin pysähtyä kun poliisi-setä käskee, niin tarvitse kokeilla oman kropan kestävyyttä.
Jalankulkijathan ne on ehkä suurin riskiryhmä kaahailevaa mopoa miettien.
Ymmärrätkö että kaasuttamalla mopoilijaa poliisit saattoivat tuon motoristin todelliseen hengenvaaraan? Onko se suhteellista voimankäyttöä?
 
Ymmärrätkö että kaasuttamalla mopoilijaa poliisit saattoivat tuon motoristin todelliseen hengenvaaraan? Onko se suhteellista voimankäyttöä?
Itse hän loi sen vaaratilanteen, kun alkoi karkumatkalle. Olisiko pitänyt kiilata? Siitä ei olisi tullut rangaistusta, tai piikkimattoa käyttää.

Jos näitä ei saa pysäyttää, niin loukkaantumisten määrä kasvaa, kun jokainen mopoilija lähtee karkuun, jos on viritetty, vähän promillee tai muuten vaan haluu jännitystä elämään.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
 
Ymmärrätkö että kaasuttamalla mopoilijaa poliisit saattoivat tuon motoristin todelliseen hengenvaaraan? Onko se suhteellista voimankäyttöä?

Kuten moni tuossa yllä jo mainitsikin; Itsehän tuo mopoilija sen hengenvaaran aiheutti, kun ei pysähtynyt. Elämä on valintojen maailma ja joskus jää musta pekka kouraan.
 
Kuten moni tuossa yllä jo mainitsikin; Itsehän tuo mopoilija sen hengenvaaran aiheutti, kun ei pysähtynyt. Elämä on valintojen maailma ja joskus jää musta pekka kouraan.
Hengenvaara siksi että ajoi pururadalla mopolla? Ehkäpä kuski ei ollut selvillä siitä miten rajuja menetelmiä sen vuoksi voidaan tehdä, ja siksi puidaan oikeudessa että oliko pysäytyksen toimenpiteet oikeutettuja.
 
Tuossahan kävi sillai kivasti että kun molemmat konstat on syytettyjen penkillä, niin heidän todistusarvonsa tilanteesta pitäisi vastata vastaajan todistuarvoa eli käytännössä molemmat saavat huudella mitä tykkäävät ja puheilla ei painoarvoa ole. Onko tuossa edes näytetty nyt luotettavasti toteen että siviiliautossa oli ollut hälyvehkeet päällä vai kävikö siinä niin kuten vastaaja kertoi että ensin musta auto tuli ihan perseeseen ja vähän päästä tuli kaasua? Miettikääpäs hetki kuinka helppoa vähän "korruptoituneella" partiolla on normaalisti virkavastuulla tehtyä todistustusta hyväksi käyttäen muuttaa musta valkoiseksi joko tahallisesti tai täysin tahattomasti, virkavastuulla tehdyn todistuksen kumoamiseksi kun ei riitä edes yksi täysin ulkopuolisen todistajan lausunto. Esimerkiksi ko. casessa ainakin nyt teoritasolla ne hälyt on voinut aidosti unohtua kytkeä päälle ainakin alkuvaiheessa ja kun oma perse on vaarassa niin tottahan toki ne nyt oli alusta asti päällä ja kaikki muutenkin tehtiin ihan by the book...
 
Hengenvaara siksi että ajoi pururadalla mopolla? Ehkäpä kuski ei ollut selvillä siitä miten rajuja menetelmiä sen vuoksi voidaan tehdä, ja siksi puidaan oikeudessa että oliko pysäytyksen toimenpiteet oikeutettuja.
Juuri tällaisten lopputuloksena meillä on todennököisesti taas pienen askeleen verran ikävämpi maailma, jossa poliisia pakoilevalla rikollisellakin on pelkkiä oikeuksia, mutta ei mitään velvollisuuksia.
 
Juuri tällaisten lopputuloksena meillä on todennököisesti taas pienen askeleen verran ikävämpi maailma, jossa poliisia pakoilevalla rikollisellakin on pelkkiä oikeuksia, mutta ei mitään velvollisuuksia.
Ehkö jos kyseessä olisi ollut autolla hurjastelua, tai muun liikenteen seassa kaahailua, rikollisen takaa-ajoa niin ehkä sellaiseen kannattaisi varata nämä tieltä suistamiset eikä käyttää sitä jonkun mopojonnen pysäyttämiseen? Joku 15-vuotias ei muutenkaan ehkä osannut odottaa noin radikaaleja toimenpiteitä.
 
Tuossahan kävi sillai kivasti että kun molemmat konstat on syytettyjen penkillä, niin heidän todistusarvonsa tilanteesta pitäisi vastata vastaajan todistuarvoa eli käytännössä molemmat saavat huudella mitä tykkäävät ja puheilla ei painoarvoa ole. Onko tuossa edes näytetty nyt luotettavasti toteen että siviiliautossa oli ollut hälyvehkeet päällä vai kävikö siinä niin kuten vastaaja kertoi että ensin musta auto tuli ihan perseeseen ja vähän päästä tuli kaasua? Miettikääpäs hetki kuinka helppoa vähän "korruptoituneella" partiolla on normaalisti virkavastuulla tehtyä todistustusta hyväksi käyttäen muuttaa musta valkoiseksi joko tahallisesti tai täysin tahattomasti, virkavastuulla tehdyn todistuksen kumoamiseksi kun ei riitä edes yksi täysin ulkopuolisen todistajan lausunto. Esimerkiksi ko. casessa ainakin nyt teoritasolla ne hälyt on voinut aidosti unohtua kytkeä päälle ainakin alkuvaiheessa ja kun oma perse on vaarassa niin tottahan toki ne nyt oli alusta asti päällä ja kaikki muutenkin tehtiin ihan by the book...
Kuinka todennäköistä mielestäsi on, että Suomessa poliisi yrittää pysäyttää ketään ilman merkinantolaitteita tai ylipäätään sen ilmaisemista, että kyse on Poliisista? Minä väitän, että sen mahdollisuus on aika tarkalleen nolla.
 
Mielenkiintoinen keskustelu tietty että saako tuollaista kusipäätä pysäyttää millään keinolla, vai pitääkö päästää aina karkuun jos mopoilija pistää tallan pohjaan. Mitään järkeähän ei ole vaihtoehdossa jossa mopon perässä oltaisiin ja jatkettaisiin takaa-ajoa, mutta mitään keinoa pysäyttämiseen ei ole? Kaasu kuitenkin aika kevyt vaihtoehto.

Tuossakin oli aikaa siihen jarruttamiseen vaikka muille jaettavaksi, mutta otti mieluummin vielä toisen annoksen naamalle.

edit: Briteissä on edetty kaasunkäytöstä vielä pari astetta pidemmälle:
 
Pääsääntöisesti kai yhteiskunnan ja poliisin ei ole suotavaa pyrkiä tappamaan mopolla ajavia lapsia keinolla millä hyvänsä. Yhteiskunnallehan tästä on syntynyt kuluja terveydenhoidon, tutkinnan ja oikeuskäsittelyn muodossa jo varmaan satoja tuhansia ja lasku siirtyy miljoonaluokkaan, jos vamma jää pysyväksi ja lapsi syrjäytyy.

Toisaalta mopojannan tulisi ainakin yhteiskunnan mielestä olla myös kykenevä ymmärtämään toimintansa seuraukset ja kaasuttaminen on tosiaan ehkä sieltä lievimmästä päästä pysäytyskeinoja.
Voisi kysyä ehkä, miksi vajaaälyisten lapsien pitää päästä ajamaan mopoilla kun ymmärrystä riskienhallintaan ei vielä ole.
 
Ehkö jos kyseessä olisi ollut autolla hurjastelua, tai muun liikenteen seassa kaahailua, rikollisen takaa-ajoa niin ehkä sellaiseen kannattaisi varata nämä tieltä suistamiset eikä käyttää sitä jonkun mopojonnen pysäyttämiseen?
Alueella oli varastettu mopoja. Tämä tapaus vaikutti sellaiselta että oli syytä tarkistaa oliko kyse varastetusta kulkuneuvosta. Poliisi yritti pysäyttää mopoilijaa, joka päätti lähteä karkuun. Siinä vaiheessa on helppo päätellä että 1+1 on kutakuinkin 2, eli joku syy pakenijalla oli ja se on syytä ottaa kiinni (varastettu mopo, kuski alkoholin/huumausaineen vaikutuksen alaisena, mopo viritetty tms). Noista ei tällä kerralla osunut kohdalleen kuin se, että alla oli viritetty mopo ja että kuski nostatti alaikäisenä promillemittarin lukemaa (+siidereitä repussa), mutta ei kuitenkaan rattijuopumusrajan yli. Pissis ajoi lopulta puuhun ja iskä nosti äläkän Poliisin toimista. Maailma on rikki.
 
En tosiaan tiedä. Ehkä kyse on maan kulttuurista, jossa moottoriajoneuvoilla on erityisasema eikä niiden kanssa perseilystä juurikaan rangaista.
 
Alueella oli varastettu mopoja. Tämä tapaus vaikutti sellaiselta että oli syytä tarkistaa oliko kyse varastetusta kulkuneuvosta. Poliisi yritti pysäyttää mopoilijaa, joka päätti lähteä karkuun. Siinä vaiheessa on helppo päätellä että 1+1 on kutakuinkin 2, eli joku syy pakenijalla oli ja se on syytä ottaa kiinni (varastettu mopo, kuski alkoholin/huumausaineen vaikutuksen alaisena, mopo viritetty tms). Noista ei tällä kerralla osunut kohdalleen kuin se, että alla oli viritetty mopo ja että kuski nostatti alaikäisenä promillemittarin lukemaa (+siidereitä repussa), mutta ei kuitenkaan rattijuopumusrajan yli. Pissis ajoi lopulta puuhun ja iskä nosti äläkän Poliisin toimista. Maailma on rikki.
Ja pysäytystavaksi valittiin kaasusumutin alueella jossa selvästi voi sattua pahasti kun kuski menettää mopon hallinnan. Maailma on rikki.
 
Kuinka todennäköistä mielestäsi on, että Suomessa poliisi yrittää pysäyttää ketään ilman merkinantolaitteita tai ylipäätään sen ilmaisemista, että kyse on Poliisista? Minä väitän, että sen mahdollisuus on aika tarkalleen nolla.
Pidän todennäköisenä että löytyy tilanteita jossa tilanteen alkuvaiheessa hälyt unohtuu kytkeä päälle katsos kun kyseessä on ihan inhimillinen virhe ja kun riittävästi toistat jotain asiaa niin tämmöinen moka on käytännössä tilastollinen fakta. Eiköhän ne hälyt jossain vaiheessa mene päälle kun itse tajuavat mokansa, ellei kyseessä ole joku oikeasti lain hämärällä rajalla operoiva partio (vrt. case aarnio) ja ollaan tekemässä jotain "ei niin päivänvaloa kestävää juttua" - tuskin nyt mitään mopon pysäyttämistä siis vaan jotain ihan muuta. Toki todennäköisyys sille että näin olisi käynyt ko. tilanteessa on hyvin pieni. Toisekseen huutamalla "poliisi!" voi kuvitella toisen sen kuulevan mutta ei sekään mikään fakta ole - vastaaja on kertonut että ei ole tuota kuullut. Kuten sanoin niin poliisit syytettyjen penkillä taisi avata vastaajalle kivan pelipaikan jonka oikeusavustaja näyttää hyödyntäneen täysimääräisesti, sillä ihan kaikki poliisin toiminta on kiistetty joka virkavastuulla todistamisen tapauksessa olisi ollut 100% turhaa...
 
Ja pysäytystavaksi valittiin kaasusumutin alueella jossa selvästi voi sattua pahasti kun kuski menettää mopon hallinnan. Maailma on rikki.
Mitä sitten olisi pitänyt tehdä? Kiilaaminen olisi ollut vaarallisempaa, eikä sormen heristäminen riittänyt. Sumutteen käyttöä ei ole myöskään kielletty. Keinot ovat aika vähissä. Sitä paitsi sumutteen jälkeenkin on mahdollista jarruttaa, eikä vetää kaasu pohjassa silmät vuotaen ja isää huutaen metsikköön. Mopoilijan oma vika, sanon minä.
 
Pidän todennäköisenä että löytyy tilanteita jossa tilanteen alkuvaiheessa hälyt unohtuu kytkeä päälle katsos kun kyseessä on ihan inhimillinen virhe ja kun riittävästi toistat jotain asiaa niin tämmöinen moka on käytännössä tilastollinen fakta. Eiköhän ne hälyt jossain vaiheessa mene päälle kun itse tajuavat mokansa. Toki todennäköisyys sille että näin olisi käynyt ko. tilanteessa on hyvin pieni. Toisekseen huutamalla "poliisi!" voi kuvitella toisen sen kuulevan mutta ei sekään mikään fakta ole - vastaaja on kertonut että ei ole tuota kuullut. Kuten sanoin niin poliisit syytettyjen penkillä taisi avata vastaajalle kivan pelipaikan jonka oikeusavustaja näyttää hyödyntäneen täysimääräisesti, sillä ihan kaikki poliisin toiminta on kiistetty joka virkavastuulla todistamisen tapauksessa olisi ollut 100% turhaa...

Luulisi jo poliisienkin oikeusturvan kannalta (saati asiakkaiden) olevan paras että kaikissa noissa autoissa olisi dashcamit kuvaamassa, ja äänitykset päällä auton sisällä.
 
Luulisi jo poliisienkin oikeusturvan kannalta (saati asiakkaiden) olevan paras että kaikissa noissa autoissa olisi dashcamit kuvaamassa, ja äänitykset päällä auton sisällä.
Taitaa niissä nykyään aika kattavasti ollakin. Kaikki materiaali ei vaan luonnollisestikaan päädy julkisuuteen. Tästä tapauksesta en tiedä.
 
Onko tuossa edes näytetty nyt luotettavasti toteen että siviiliautossa oli ollut hälyvehkeet päällä vai kävikö siinä niin kuten vastaaja kertoi että ensin musta auto tuli ihan perseeseen ja vähän päästä tuli kaasua?

Kuinka todennäköistä mielestäsi on, että Suomessa poliisi yrittää pysäyttää ketään ilman merkinantolaitteita tai ylipäätään sen ilmaisemista, että kyse on Poliisista? Minä väitän, että sen mahdollisuus on aika tarkalleen nolla.

Mä kyllä komppaan tässä Kautiumia, koska pysäytysmerkin (punaisen valon) antaminen autosta en se poliisin ensimmäisenä käyttämä pysäytyskeino. Ajetaan taakse ja pysäytysmerkki päälle. Jos kuski ei pysähdy, soitellaan pillejä ja tehdään muuta huomionherättämistoimenpidettä, jos ei vieläkään pysähdy niin sitten pyritään ajamaan vierelle ja viestittämään kädellä sivulle ajosta, ja jos pako jatkuu niin sitten vasta aletaan miettimään voimakeinojen käyttämistä.

Ja pysäytystavaksi valittiin kaasusumutin alueella jossa selvästi voi sattua pahasti kun kuski menettää mopon hallinnan. Maailma on rikki.

Voimakeinoilla pysäyttäminen perustuu siihen, että kuski menettää ajoneuvon hallinnan ja joutuu pysähtymään vaikka sitten tulisi pipi. Pysäytettävän loukkaantumisriski on aina olemassa kun pysäytystä lähdetään tekemään voimakeinoilla, ja se kuski itse ottaa loukkaantumisriskin kun ei pysähdy. Olisko parempi vaihtoehto sitten ollut vaikka kiilaaminen tieltä ulos tai ajoneuvon kilkkaaminen takakulmaan? Olis nekin voinut pipin tehdä mopoa kohtaan tehtynä. Eiköhän siinä ole konstaappeli nimenomaan yrittänyt keksiä vähiten sattuvan tavan saada se mopo pysähtymään...

Toisin kuin moni haluaa ajatella, niin Suomen poliiseista suurin osa (niitä muutamaa mulkkua poikkeusta lukuunottamatta) on ihan tavallisia ihmisiä, nuoria miehiä ja naisia, perheenisiä ja -äitejä, isovanhempia ja naapurinsetiä ja -tätejä jotka nyt vaan työkseen tekee poliisin hommia - ei militanttisikoja jotka yrittää mahdollisuuksien mukaan kiertää lakia, ampua ihmisiä, tehdä rikoksia ja aiheuttaa maksimaalista tuskaa rikollisille pamputtamalla, pahoinpitelemällä ja suistamalla niitä tieltä ulos väkivaltaisesti :facepalm:
 
Voimakeinoilla pysäyttäminen perustuu siihen, että kuski menettää ajoneuvon hallinnan ja joutuu pysähtymään vaikka sitten tulisi pipi. Pysäytettävän loukkaantumisriski on aina olemassa kun pysäytystä lähdetään tekemään voimakeinoilla, ja se kuski itse ottaa loukkaantumisriskin kun ei pysähdy. Olisko parempi vaihtoehto sitten ollut vaikka kiilaaminen tieltä ulos tai ajoneuvon kilkkaaminen takakulmaan? Olis nekin voinut pipin tehdä mopoa kohtaan tehtynä. Eiköhän siinä ole konstaappeli nimenomaan yrittänyt keksiä vähiten sattuvan tavan saada se mopo pysähtymään...

Mutta voiko olettaa, että 15-vuotias jonne ymmärtää, että pysäyttämismerkistä seuraava askel on pippurit naamalle ja puuta päin? Kuten totesin, mielestäni tällaiset keinot kuuluvat vähän raskaamman sarjan rikollisten tai rikoksesta epäiltyjen kiinnottoon, kuin pururadalla kaahaavan mopoilijan.
 
Hengenvaara siksi että ajoi pururadalla mopolla? Ehkäpä kuski ei ollut selvillä siitä miten rajuja menetelmiä sen vuoksi voidaan tehdä, ja siksi puidaan oikeudessa että oliko pysäytyksen toimenpiteet oikeutettuja.

Tarkoitin, että aiheutti oman itsensä hengenvaaran, kun ei pysähtynyt vapaaehtoisesti. Mitä tuossa olisi sitten pitänyt tehdä?

Ja pysäytystavaksi valittiin kaasusumutin alueella jossa selvästi voi sattua pahasti kun kuski menettää mopon hallinnan. Maailma on rikki.

Edelleenkin vaihtoehtona olisi ollut se vapaaehtoisesti pysähtyminen. Jotkut näköjään joutuvat oppimaan asiat kantapään kautta. Ehkä ensikerralla takaraivossa kolkuttaa ajatus pysähtymisestä, kun punaiset valot vilkkuu peilissä.

Mutta voiko olettaa, että 15-vuotias jonne ymmärtää, että pysäyttämismerkistä seuraava askel on pippurit naamalle ja puuta päin? Kuten totesin, mielestäni tällaiset keinot kuuluvat vähän raskaamman sarjan rikollisten tai rikoksesta epäiltyjen kiinnottoon, kuin pururadalla kaahaavan mopoilijan.

No mitä voi odottaa seuraavaksi askeleeksi jos ei pysähdy itse? Ajellaan niin pitkään kimpassa, kunnes polttoaine on loppu?
 
Tarkoitin, että aiheutti oman itsensä hengenvaaran, kun ei pysähtynyt vapaaehtoisesti. Mitä tuossa olisi sitten pitänyt tehdä?
Pitäisikö vaikka suhteuttaa voimankäyttö epäillyn rikoksen vakavuuteen? Autollakin jos ajat ylinopeutta ja kamera ottaa kuvan, niin poliisirynnäkön sijasta kotiin tulee pelkkä kirje.
 
Luulisi jo poliisienkin oikeusturvan kannalta (saati asiakkaiden) olevan paras että kaikissa noissa autoissa olisi dashcamit kuvaamassa, ja äänitykset päällä auton sisällä.
Niin luulisi mutta joko ei ole, tai esitutkinnassa näitä tallenteita ei ole otettu talteen ja sitten ½ vuotta myöhemmin niitä ei enää ole. Ja kuten sanottu niin virkavastuulla todistaminen ei tämmöisiä tallenteita tarvitse, ainoastaan vastaajalla olisi näille yleensä käyttöä poislukien just tämmöinen erikoistapaus jossa konstat päätyvät itsekin penkille
Mä kyllä komppaan tässä Kautiumia, koska pysäytysmerkin (punaisen valon) antaminen autosta en se poliisin ensimmäisenä käyttämä pysäytyskeino. Ajetaan taakse ja pysäytysmerkki päälle.
Tätä ennen on voitu härvätä vaikka mitä ja näin on kautta sivun toimittukin - yritetty saada joku ajamaan ylinopeutta hiillostamalla perseessä jne. Tähän se video olisi mitä mainioin.

Voimakeinoilla pysäyttäminen perustuu siihen, että kuski menettää ajoneuvon hallinnan ja joutuu pysähtymään vaikka sitten tulisi pipi. Pysäytettävän loukkaantumisriski on aina olemassa kun pysäytystä lähdetään tekemään voimakeinoilla, ja se kuski itse ottaa loukkaantumisriskin kun ei pysähdy. Olisko parempi vaihtoehto sitten ollut vaikka kiilaaminen tieltä ulos tai ajoneuvon kilkkaaminen takakulmaan? Olis nekin voinut pipin tehdä mopoa kohtaan tehtynä. Eiköhän siinä ole konstaappeli nimenomaan yrittänyt keksiä vähiten sattuvan tavan saada se mopo pysähtymään...
Voimakeinot pitää suhteuttaa myöskin epäiltyyn rikokseen, sanoisin että ko. casessa kilkkaaminen kumoon vammautumisen uhalla ei ole suhteessa 50-200e sakkoon joka käsillä olleessa "rikoksessa" oli olettavissa - joten todennäköisesti tämä vaihtoehto olisi osoittaunut laittomaksi mikäli uhri luokkantuisi vastaavasti kuin nyt kävi.
Toisin kuin moni haluaa ajatella, niin Suomen poliiseista suurin osa (niitä muutamaa mulkkua poikkeusta lukuunottamatta) on ihan tavallisia ihmisiä, nuoria miehiä ja naisia, perheenisiä ja -äitejä, isovanhempia ja naapurinsetiä ja -tätejä jotka nyt vaan työkseen tekee poliisin hommia - ei militanttisikoja jotka yrittää mahdollisuuksien mukaan kiertää lakia, ampua ihmisiä, tehdä rikoksia ja aiheuttaa maksimaalista tuskaa rikollisille pamputtamalla, pahoinpitelemällä ja suistamalla niitä tieltä ulos väkivaltaisesti :facepalm:
Tämä lause ei silti poista sitä että yksittäistapauksissa poliisi voi toimia ja toimii täysin mielivaltaisesti, kiinnijäämisen riski kun on häviävän pieni partiokaverin tukiessa tilanteessa.
 
Pitäisikö vaikka suhteuttaa voimankäyttö epäillyn rikoksen vakavuuteen? Autollakin jos ajat ylinopeutta ja kamera ottaa kuvan, niin poliisirynnäkön sijasta kotiin tulee pelkkä kirje.
Ööh, noin tapahtuu vain automaattikameran tapauksessa, kun ne eivät vielä kykene lähtemään takaa-ajoon. Jos taas partio näyttää pysäytysmerkkiä ja päätät lähteä karkuun, niin lopputuloksena päädyt 100% varmuudella piikkimattoon tai sinut kiilataan tieltä. Ja jos vielä senkin jälkeen vastustat, niin saattaa tulla taserista tai sumutteesta.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä ennen on voitu härvätä vaikka mitä ja näin on kautta sivun toimittukin - yritetty saada joku ajamaan ylinopeutta hiillostamalla perseessä jne. Tähän se video olisi mitä mainioin.
Ihanko tosissasi väität, että Suomessa poliisi hiillostaa liikenteessä muita kulkijoita ajamaan ylinopeutta jne? Tai valehtelee oikeudessa tapahtumien kulusta?

Tämä lause ei silti poista sitä että yksittäistapauksissa poliisi voi toimia ja toimii täysin mielivaltaisesti, kiinnijäämisen riski kun on häviävän pieni partiokaverin tukiessa tilanteessa.
Joo, kaikki on toki mahdollista, mutta yritetään kuitenkin pitää jalat maassa tässä keskustelussa.
 
Pitäisikö vaikka suhteuttaa voimankäyttö epäillyn rikoksen vakavuuteen? Autollakin jos ajat ylinopeutta ja kamera ottaa kuvan, niin poliisirynnäkön sijasta kotiin tulee pelkkä kirje.

Mites tämä kameratolppa tähän nyt liittyi?

Entäs jos auto, jota epäillään alueella tapahtuneisiin useisiin rikoksiin, lähtee pysähtymisen sijaan kaahamaan ylinopeutta karkuun? Mitä luulet tapahtuvan? Kirje vaan kotiin?
 
Ööh, noin tapahtuu vain automaattikameran tapauksessa, kun ne eivät vielä kykene lähtemään takaa-ajoon. Jos taas partio näyttää pysäytysmerkkiä ja päätätä lähteä karkuun, niin lopputuloksena päädut 100% varmuudella piikkimattoon tai sinut kiilataan tieltä.
Ei pidä paikkaansa, tarpeeksi reikä päässä kun ajaa niin yleisen edun nimissä poliisi luopuu takaa-ajosta kun todennäköisyys sivullisille uhreille nousee riittävästi ja tämän päätöksen tekee kenttäpäällikkö (tai oikeammin se on sen vastuulla, partio raportoi takaa-ajosta koko ajan) jos partio ei sitä itse ymmärrä tehdä. Takaa-ajosta luovutaan myös jos oma kalusto on sellaista että perässä ei voi edes teoriassa pysyä - ei mitään järkeä kaahata maijalla pillit päällä ajamisen kovaa ajamisen ilosta (vaarantaen omalla ajolla koko ajan liikennettä) jos edellä mennään kyykyllä 300km/h kohti horisonttia.
 
Pitäisikö vaikka suhteuttaa voimankäyttö epäillyn rikoksen vakavuuteen? Autollakin jos ajat ylinopeutta ja kamera ottaa kuvan, niin poliisirynnäkön sijasta kotiin tulee pelkkä kirje.

Ja jos mopolla ajaa kameraan niin ei tule edes kirjettä, koska edessä ei ole kilpeä. Ei liity tähän asiaan mitenkään.

Jos taas suhaat varastetulla autolla partion ohi, niin ne lähtee sun perään, ja ne pysyy sun perässä, ja ne pyrkii sut pysäyttämään vaikka voimakeinoja käyttämällä. Suomessa linja on se, että liikenteessä pakenijat pyritään pääsääntöisesti pysäyttämään ja sen mukaan toimitaan.

Olisihan se ihan vammaista, jos virijonnet, mopovarkaat, kännikuskit ym roopeilijat pääsis aina karkuun ihan vaan sillä, ettei suostuta hyvällä pysäyttämään ja pahalla ei saa pysäyttää koska yksilöllä ei pidä olla vastuuta valinnoistaan.

Voimakeinot pitää suhteuttaa myöskin epäiltyyn rikokseen, sanoisin että ko. casessa kilkkaaminen kumoon vammautumisen uhalla ei ole suhteessa 50-200e sakkoon joka käsillä olleessa "rikoksessa" oli olettavissa - joten todennäköisesti tämä vaihtoehto olisi osoittaunut laittomaksi mikäli uhri luokkantuisi vastaavasti kuin nyt kävi.

Voimakeinot suhteutetaan vastustuksen tasoon ja tilanteen vaatimukseen, silloin ei analysoida millaisen tuomion henkilö voi potentiaalisesti saada, vaan toimitaan tilanteen edellyttämällä tavalla. Jos myymälävaras haraa vastaan ja yrittää vetää turpaan, niin poliisi käyttää muutakin kuin ystävällisiä kehoituksia vaikka rikos onkin pieni. Sama tilanne liikennepysäytyksessä, jos kohde ei pysähdy hyvällä niin sitten aletaan katsomaan voimakeinoja vähäisimmistä alkaen ja tavoitellaan pakenijan pysäyttämistä eikä aleta analysoimaan saako se nyt kolmensadan sakot vai kuukauden ehdollisen.

Poliisin koko voimankäyttökoulutus lähtee liikkeelle siitä, että käytetään aina vähäisintä mahdollista voimaa kohdetta kohtaan, ja aiheutetaan mahdollisimman vähän vahinkoa kohdehenkilölle. Kyllähän ne pystyis hakkaamaan ihmisiltä polvet patukalla paskaksi ja vääntämään kädet sijoiltaan, mutta ne ei tee sitä, vaan käyttää patukkaa isoihin lihaksiin ja vääntää käden lukkoon rikkomisen sijasta, koska kohdehenkilö on tarkoitus saada kiinni elossa ja mahdollisimman hyvässä kunnossa. Verratkaa vaikka tilannetta Turun terrori-iskussa moneen muuhun maahan, Turun puukottajaa tikattiin partion toimesta kerran jalkaan ja sen jälkeen voimankäyttö oli paikallaan pitämistä, kun jossain muualla vastaavan rikoksen tehneistä henkilöistä on kaivettu ruumishuonella toistakymmentä kutia ylävartalosta...

Tämä lause ei silti poista sitä että yksittäistapauksissa poliisi voi toimia ja toimii täysin mielivaltaisesti, kiinnijäämisen riski kun on häviävän pieni partiokaverin tukiessa tilanteessa.

Ja näiden yksittäistapausten perusteella sun lähtöolettama oli, että pysäytysmerkkiä ei ole näytetty, eikä mitään muuutakaan yritetty tämän kyseisen partion toimesta ennen kuin vedettiin pippurit naamalle?
 
Mites tämä kameratolppa tähän nyt liittyi?
Siten, että poliisilla on vakiintuneita käytäntöjä suhteuttaa kiinniottoja rikoksen vakavuuteen.
Entäs jos auto, jota epäillään alueella tapahtuneisiin useisiin rikoksiin, lähtee pysähtymisen sijaan kaahamaan ylinopeutta karkuun? Mitä luulet tapahtuvan? Kirje vaan kotiin?
Kyseistä mopoilijaa ei epäilty osalliseksi useisiin alueella tapahtuneisiin rikoksiin, vaan hän ajoi viritetyllä mopolla ilman valoja.
 
Ei pidä paikkaansa, tarpeeksi reikä päässä kun ajaa niin yleisen edun nimissä poliisi luopuu takaa-ajosta kun todennäköisyys sivullisille uhreille nousee riittävästi ja tämän päätöksen tekee kenttäpäällikkö (tai oikeammin se on sen vastuulla, partio raportoi takaa-ajosta koko ajan) jos partio ei sitä itse ymmärrä tehdä. Takaa-ajosta luovutaan myös jos oma kalusto on sellaista että perässä ei voi edes teoriassa pysyä - ei mitään järkeä kaahata maijalla pillit päällä ajamisen kovaa ajamisen ilosta (vaarantaen omalla ajolla koko ajan liikennettä) jos edellä mennään kyykyllä 300km/h kohti horisonttia.

Tämä pitää paikkansa, noin viidenneksessä tapauksista takaa-ajo jätetään sikseen jonkun osapuolen loukkaantumisriskin vuoksi. Mutta ei se luopuminenkaan autuaaksi tee, porukkaa on ajanut itsensä sairaalaan ja hengiltä silloinkin vaikka poliisi on jättänyt takaa-ajon kesken.

Lähtökohta Suomessa kuitenkin on, että pysäytettävä ajoneuvo pysäytetään. Jos kuski on niin vitun idiootti, että lähtee leikkimään oman terveytensä kanssa niin jotain vastuuta pitää itsekin kantaa. Poliisin antama pysäytysmerkki on pakollinen noudattaa, ja jo sen noudattamatta jättäminen itsessään on peruste lähteä perään. Jokaisen ajokortin omaavan ihmisen pitäisi tästä olla hyvin tietoinen, ja käsittääkseni mopoilijatkin nykyään tarvitsevat jonkinlaisen kortin niin luulisi vähän pykäliäkin opiskelevan ennen kuin liikenteeseen lähtee.

Kyseistä mopoilijaa ei epäilty osalliseksi useisiin alueella tapahtuneisiin rikoksiin, vaan hän ajoi viritetyllä mopolla ilman valoja.

Ja moisten pikkurikkeiden takia lähti eskaloimaan tilannetta ja aiheutta oman loukkaantumisensa? Melkosta meininkiä, kannattaa ottaa nippu lisäsyytteitä siihen päälle ja kokeilla pääseekö mopolla partioaautoa karkuun... :dead:
 
Siten, että poliisilla on vakiintuneita käytäntöjä suhteuttaa kiinniottoja rikoksen vakavuuteen.

Höpönlöpön. Tuossahan on vaan täysin kaksi erilaista tapahtumaa. Toisessa nopeutta valvoo auto ja toisessa tolppa, toisessa tapauksesta saat aina poliisit perään.

Kyseistä mopoilijaa ei epäilty osalliseksi useisiin alueella tapahtuneisiin rikoksiin, vaan hän ajoi viritetyllä mopolla ilman valoja.

Lehtijutusta lainattu:

"Poliisit tiesivät, että kyseisellä alueella oli vastikään anastettu tai yritetty anastaa mopoja. Partio päätti pyrkiä pysäyttämään mopon ja tarkastamaan sen."
 
Ja jos mopolla ajaa kameraan niin ei tule edes kirjettä, koska edessä ei ole kilpeä. Ei liity tähän asiaan mitenkään.

Jos taas suhaat varastetulla autolla partion ohi, niin ne lähtee sun perään, ja ne pysyy sun perässä, ja ne pyrkii sut pysäyttämään vaikka voimakeinoja käyttämällä. Suomessa linja on se, että liikenteessä pakenijat pyritään pääsääntöisesti pysäyttämään ja sen mukaan toimitaan.
Eihän mopo ollut varastettu, joten varastetun auton pysäytys ei liity tähän asiaan mitenkään.

Ja joku 15-vuotias ei välttämättä ajattele kovin rationaalisesti kun poliisi ajaa perässä ja kuvittelee kaikenlaisia maailmanlopun skenaarioita. Miksi siis ei riittäisi että rekisteritunnus otetaan ylös ja käydään myöhemmin vähän juttelemassa ja tarkistamassa mopon kunto ja antamassa asiaankuuluvat sanktiot viritetystä moposta? Kukaan ei edes loukkaantunut ennenkuin vasta kun pippuri alkoi suihkuta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 445
Viestejä
4 512 520
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom