Poliisin takaa-ajot Suomessa

Noniin, sieltä iskee, aja itse 250kg pyörällä katurenkailla tuollaisella polulla niin katsotaan kauan pysyt pystyssä puolta hitaamassa vauhdissa. Oma pyörä lyö tyhjää hiekkatiellä vielä nelosella kaasusta niin voin kuvitella mitä olisi ajaa metsäpolkua.
Käsitin että sillä poliisilla oli allaan joku niistä poliisin käyttämistä enduroista, mutta voin olla väärässäkin.

Oli miten oli, ne pysäytysyritykset olivat huvittavia. En tiedä yrittikö poliisi olla varovainen vai mitä, mutta ei näin.
 
Jos vastassa on viritetty mopo niin luulisi kait tuolla pysyvän perässä ihan pintakaasullakin.

Jos poika vetää metsässä alle 100kg mopolla 60km/h ja toinen yrittää tulla 250kg moottoripyörällä perässä juurien ja kivien yli niin ei ole helppo homma, poliisi meinaa kaatua jo kohdassa 3:44 kiven takia, toinen tulee 4:04 kun perä meinaa karkaa alta ja niitä lipsumisia tulee kokoajan ja niin kauan se menee kun eturengas pitää, mutta katurengas on ihan hirveä ajaa tuollaisella metsäpolulla ja siihen katupyörän tiukka ja lyhyt jousitus niin soppa on valmis, koittakaa joskus niin tiedätte.

Kyllä se on ihan katupyörä, kuulee äänistä ja näkee varjoista.

Eikö se ollut niin ettei poliisi saa tahalleen kaataa, eihän se siviiliautokaan yritä juuri mitään!?
 
Jos poika vetää metsässä alle 100kg mopolla 60km/h ja toinen yrittää tulla 250kg moottoripyörällä perässä juurien ja kivien yli niin ei ole helppo homma, poliisi meinaa kaatua jo kohdassa 3:44 kiven takia, toinen tulee 4:04 kun perä meinaa karkaa alta ja niitä lipsumisia tulee kokoajan ja niin kauan se menee kun eturengas pitää, mutta katurengas on ihan hirveä ajaa tuollaisella metsäpolulla ja siihen katupyörän tiukka ja lyhyt jousitus niin soppa on valmis, koittakaa joskus niin tiedätte.

Kyllä se on ihan katupyörä, kuulee äänistä ja näkee varjoista.

Eikö se ollut niin ettei poliisi saa tahalleen kaataa ?

Ei kait suomen poliisilla enää muuta olekaan kuin katupyöriä enää?

Tietääkseni ei saa tahallaan kaataa, mikä minusta on vähän typerää touhua. Tuollakin Tuollakin videolla oli monta paikkaa missä junnun olisi saanut vähin vammoin tuupattua kumoon.

Joskus penskana kun itse yritin mp-poliisia mopolla karkuun, oli kävelytien päässä toinen jalkautunut poliisi vastassa joka vetäisi minut kädellään nurin ~40km/h vauhdista. Ihan ruhjeilla ja egon kolauksella siitäkin selvittiin :lol:
 
Ei kait suomen poliisilla enää muuta olekaan kuin katupyöriä enää?

Tietääkseni ei saa tahallaan kaataa, mikä minusta on vähän typerää touhua. Tuollakin Tuollakin videolla oli monta paikkaa missä junnun olisi saanut vähin vammoin tuupattua kumoon.

Joskus penskana kun itse yritin mp-poliisia mopolla karkuun, oli kävelytien päässä toinen jalkautunut poliisi vastassa joka vetäisi minut kädellään nurin ~40km/h vauhdista. Ihan ruhjeilla ja egon kolauksella siitäkin selvittiin :lol:

On niitä enduropyöriä vieläkin, ja kyllä tahallaan ei saa kaataa, ehkä se ei ollut niin tärkeää saada pysähtymään, ehkä kilpi oli jo nähty niin yrittivät kiltisti saada pysähtymään.

Sulla ei onnistunut, mä olen mennyt mopolla poliisia karkuun eikä se kiinni saannut, toki tuuria matkassa ja täydellinen paikka oli lähteä karkuun, sillon kun ei saannut kyyditä ja siitähän en kiinni jäännyt koskaan, tai siitä että oli viritetty mopo!:lol:
 
On niitä enduropyöriä vieläkin, ja kyllä tahallaan ei saa kaataa, ehkä se ei ollut niin tärkeää saada pysähtymään, ehkä kilpi oli jo nähty niin yrittivät kiltisti saada pysähtymään.

Sulla ei onnistunut, mä olen mennyt mopolla poliisia karkuun eikä se kiinni saannut, toki tuuria matkassa ja täydellinen paikka oli lähteä karkuun, sillon kun ei saannut kyyditä ja siitähän en kiinni jäännyt koskaan, tai siitä että oli viritetty mopo!:lol:

Minähän tuosta tapauksesta viisastuneena hommasin paremmat virit ja opettelin ajamaan. Toista kertaa en enää kiinni jäänyt :rofl:
 
On niitä enduropyöriä vieläkin, ja kyllä tahallaan ei saa kaataa, ehkä se ei ollut niin tärkeää saada pysähtymään, ehkä kilpi oli jo nähty niin yrittivät kiltisti saada pysähtymään.

Sulla ei onnistunut, mä olen mennyt mopolla poliisia karkuun eikä se kiinni saannut, toki tuuria matkassa ja täydellinen paikka oli lähteä karkuun, sillon kun ei saannut kyyditä ja siitähän en kiinni jäännyt koskaan, tai siitä että oli viritetty mopo!:lol:

Onhan se hyvin ajattu jos mopolla pääsee ajamaan karkuun moottoripyöräpoliisia.

Tosin jos mopo on joku 80 kuutioiseksi enduroksi viritetty peli niin eihän poliisimoottoripyörällä ole mitään saumaa pysyä perässä jos jonnekkin metsään pääsee pudottelemaan.
 
Kyllä se on ihan katupyörä, kuulee äänistä ja näkee varjoista.
Niin tuntuu olevan, työkoneella ensin kuuntelin paskoilla kuulokkeilla, niin ei kuulunut paljon muuta kuin rätinää. :D

Ja tosiaan täälläkin on joskus junnuna ajeltu jäätelökauppiaita karkuun viritetyllä mopolla. Reitit kun tunsi, niin aina jäivät jälkeen, mutta olennaista oli tosiaan valita sellainen mahdollisimman juurakkoinen hiekkatie, muuten olisi saanut luovuttaa kaikki kesätyörahat valtiolle. :D

MP-Poliiseilla on nykyään aika monenlaista kalustoa siviilimallin R1-muoviluodeista enduroihin ja skoottereihin. Niitä enduroita ei paljon auta pakoilla poluillekaan.

Moottoripyöräpoliisin koulutus ei ole sekään mikään läpihuutojuttu, joten osaavat kyllä pääsääntöisesti ihan oikeasti ajaakin. Siinä mielessä foorumihöhöttely on tarpeetonta, mutta välistä noissa on väkisinkin sellaisia tilanteita jotka tuntuvat videolta katsottuna, että mitä ihmettä se oikein ajatteli sählätessään. :D

Tässä on "kaatumaton" poliisimoottoripyörä – KTM 1190 Adventure
 
Tuo mopojonne olis pitänyt vaan potkasta ojaan kumoon kun sille oli mahdollisuus
Niin olisi, vaan kun ei taida laki sellaista mahdollistaa. Ja siis sumuttihan se poliisi sitä paprikasprayllä, mutta vissiin osui vähän huonosti.
 
Niin tuntuu olevan, työkoneella ensin kuuntelin paskoilla kuulokkeilla, niin ei kuulunut paljon muuta kuin rätinää. :D

Ja tosiaan täälläkin on joskus junnuna ajeltu jäätelökauppiaita karkuun viritetyllä mopolla. Reitit kun tunsi, niin aina jäivät jälkeen, mutta olennaista oli tosiaan valita sellainen mahdollisimman juurakkoinen hiekkatie, muuten olisi saanut luovuttaa kaikki kesätyörahat valtiolle. :D

Joskus 1990-luvulla kaveri ajoi 220 km/h tienlaidassa parkkipaikalla olleen poliisimaijan ohi aamuyöllä tyhjällä maantiellä. Rajoitus oli 80 km/h. Alla oli vielä todella tehokas V8-koneella varustettu menopeli.

Sanoi ettei siinä auttanut muuta kuin jatkaa matkaa ja painaa lisää kaasua. Kyydissä ollut kaveri oli katsellut taaksepäin sanoi että maijasta joku poliisi yritti nousta ulos kun ajoivat ohi ja sai toisen jalan ulos ja samantien meni takaisin autoon. Olivat itse jo kilometrin päässä kun poliisiauto vasta pääsi starttailemaan sieltä tiensivusta. Muutaman kilometrin päässä ajoi sitten auton kaverin autotalliin omakotialueella.

Koskaan siitä ei mitään kuulunut perästäpäin ja mahdollinen rikoskin on jo vuosia sitten vanhentunut. Ilmeisesti noissa vauhdeissa eivät ehdi rekisterinumeroakaan silmin erottaa.

Ne videot ovat kyllä hauskoja jossa joku mopojonne yrittää ajaa karkuun jotain poliisin enduropyörää pyöräteitä ja muita pitkin. Saa olla kyllä melkoinen optimisti jonne kun uskoo siinä onnistuvansa. Joskus muistelen kuulleeni omassa mopoiässä puolitutusta jonka moottoripyöräpoliisi nosti yhdellä kädellä takin kauluksesta ilmaan kun ei meinannut muuten pysähtyä. Siihen oli loppunut sen jonnen takaaajo ja mopo oli jatkanut matkaa yksin jonnekkin ojaan.
 
Onhan se hyvin ajattu jos mopolla pääsee ajamaan karkuun moottoripyöräpoliisia.

Tosin jos mopo on joku 80 kuutioiseksi enduroksi viritetty peli niin eihän poliisimoottoripyörällä ole mitään saumaa pysyä perässä jos jonnekkin metsään pääsee pudottelemaan.

No mopo meni puolan vaihdolla 80km/h niin hiekkatiellä nappularenkailla ja enduropyörällä homma oli "helppo".
 
Suhteellisen paskaa suorittamista pyöräpoliisilta. Ei ilmeisesti maastoajoa liiemmin opeteta noille. Mp-poliisien kalusto kuitenkin hieman eri tasolla kuin mopo, niin perässä luulisi pysyvän melko vaivatta. Vai hämääkö video/olenko sokea ja kyseessä joku viritelty kevari?

Pistän malliksi Etelä-Afrikkalaisen tekijämiehen otteita.

 
Jos vastassa on viritetty mopo niin luulisi kait tuolla pysyvän perässä ihan pintakaasullakin.
Videota katsomatta voin kertoa, että tietenkin tehokas moottoripyörä voi jäädä mopolle metsäpolulla. Isolla vähemmän maastokelpoisella katupyörällä ei välttämättä yksinkertaisesti pysty etenemään juuri yli kävelyvauhtia kaatumatta, jos tie on paha. Jossain vaiheessa menee niin pahaksi, ettei pääse eteenpäin muuten kuin kantaen pyörää. Samanlaisessa maastossa voi vastaavasti päästä maastokelpoisella mopolla joko reipasta vauhtia tai ylipäänsä eteenpäin.
 
Ei kait suomen poliisilla enää muuta olekaan kuin katupyöriä enää?

Tietääkseni ei saa tahallaan kaataa, mikä minusta on vähän typerää touhua. Tuollakin Tuollakin videolla oli monta paikkaa missä junnun olisi saanut vähin vammoin tuupattua kumoon.

Joskus penskana kun itse yritin mp-poliisia mopolla karkuun, oli kävelytien päässä toinen jalkautunut poliisi vastassa joka vetäisi minut kädellään nurin ~40km/h vauhdista. Ihan ruhjeilla ja egon kolauksella siitäkin selvittiin :lol:

Jyväskylässä ainakin näkyy ihan bräniköitä kotarin matkaenskoja, hyvin erottuu oranssi runko kun se on jätetty sen väriseksi valkoisten muovien alle.
 
Katupyörä jäi, kun mopoilja veti salpausselän huipulle jyrkkää hiekkamäkeä ylös viritetyllä PV:llä. Säästy sakoilta. Mitä katselin noita ylösnousuja niin tyypit nousi seisomaan siirtäen painopisteen mahdollisimman eteen.
 
Näkihän tuosta videolta muutamasta kohtaa, joissa mopo meni urku auki, että kulkihan tuo aika hurjaa vauhtia, varmasti siellä 80-100km/h välimaastossa.
 
Näkihän tuosta videolta muutamasta kohtaa, joissa mopo meni urku auki, että kulkihan tuo aika hurjaa vauhtia, varmasti siellä 80-100km/h välimaastossa.
Vai niin. Minä en kyllä pysty mistään kohdasta näkemään että tuo mopo kulkisi edes sitä 80km/h.
 
Näkihän tuosta videolta muutamasta kohtaa, joissa mopo meni urku auki, että kulkihan tuo aika hurjaa vauhtia, varmasti siellä 80-100km/h välimaastossa.
Taidetaan laskea kevariksi, jos kulkee jotain 70km/h.

Katupyörän sileillä renkailla ei vaan oikein kunnolla pääse polulla tai hiekkatiellä. Tehoa on ihan liikaakin ja pitoa ei taas ole oikein yhtään. Ja siksi kevyt "maasto" mopo pääsi sudittelemaan paljon kovempaa karkuun. Asfaltillahan tuo mopo ei kulkenut yhtään mihinkään. Autolla vaan hankala seurata, jos mopo tekee u-käännöksiä.
 
Taidetaan laskea kevariksi, jos kulkee jotain 70km/h.
Virallinen määritelmä mopolle on tällainen:

Asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista… 290/1998 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
1. Mopolla (L1- ja L2-luokka) tarkoitetaan kaksipyöräistä (L1-luokka) tai kolmipyöräistä (L2-luokka) moottoriajoneuvoa, jonka moottorina on enintään 50 cm3:n polttomoottori ja suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 km/h.

Jos nuo rajat ylittyvät, on kyseessä viritetty mopo joka oikeudessa rinnastetaan käytännössä rekisteröimättömään kevytmoottoripyörään. Lopputuloksena rekisterikilpien poisto ja uudelleenkatsastus. Jos kuljettajalla ei ole soveltuvaa ajokorttia (A1), on kyse ajo-oikeudetta ajamisesta. Sakkojen ja muiden seuraamusten lisäksi päälle saattaa tulla vielä autovero.

Katupyörän sileillä renkailla ei vaan oikein kunnolla pääse polulla tai hiekkatiellä. Tehoa on ihan liikaakin ja pitoa ei taas ole oikein yhtään. Ja siksi kevyt "maasto" mopo pääsi sudittelemaan paljon kovempaa karkuun. Asfaltillahan tuo mopo ei kulkenut yhtään mihinkään. Autolla vaan hankala seurata, jos mopo tekee u-käännöksiä.
Se on paskapuhetta että "tehoa olisi liikaa". Sitä ei ole koskaan liikaa ja sitä voi annostella kaasukahvasta ihan vapaasti maaston ja renkaiden pidon mukaan. Ei kukaan vähänkin enemmän ajokokemusta omaava kuljettaja väännä hanikoita kaakkoon joka kiihdytyksessä ja siksi tuo kaatuminen tuolla tavalla hieman ihmetyttääkin. Mutta kameran kuvasta on tosiaan vaikea sanoa, kun se vääristää sekä nopeuksia, että maaston muotoja jne. Yleisesti ottaen katupyörä on kieltämättä haasteellinen ajettava maastossa ja pehmeällä alustalla.
 
Joo, helppohan sitä tehoa on annostella ja kiihtyykin ihan hyvin, mutta jarruttaminen ja kääntyminen saattaakin olla haasteellista raskaalla katupyörällä. Tuollainen viritetty mopo on siis paljon helpompi ajaa metsäpolulla. Nyt moottoripyörällä täytyi ajaa liian suurta tilannenopeutta ja yleensä silloin joku kaatuminen tulee :) Kerran itsekin kaatanut pyörän, kun pito loppui, eli ylikovaa. En edes tiedä luistiko etupää vai takapää alta, kun pyörä lähti tavallaan alta.
 
Tuo säännös on muuten kumottu jo 1.1.2003. Määritelmä ei tosin ole sen jälkeen käytännössä muuttunut. Voimassa oleva määritelmä on kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen ja nelipyörien hyväksynnästä ja markkinavalvonnasta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) Nro 168/2013 liitteessä I.
 
Kerran vein lapsia harkkoihin ja motarilla tuli yli 10 partiota, poliiseja, poliisiprätkiä ja sivariautoja/pratkiä vastaan melkoista kyytiä. Ajattelin että nyt on jotain isoa tapahtunut, mutta jahtasivatkin vain jotain kaahailijaa. Ilmeisesti noi kaahaustapaukset saa kaikki poliisivoimat heti käyttöön. Kivaa ajaa kilpaa myös virkavallan taholta?

Toisen kerran tuli pimeällä ilman valoja poliiseja pakeneva rattijuoppo melkein keulaan. Auto heilahti siitä tuulenpuuskasta ja meidät pelasti ainostaan se että olin ajanut reilusti tien sivuun.

Näissä tapauksissa tulee kyllä mieleen että mikä on sen sivullisen hengen vaarantamisen suhde saada kiinni kaahari. Toisaalta ihan hyvä saada juopot heti pois liikenteestä, mutta jos katsoo sen yhen videon siitä moto-kaahailusta helsinki/espoossa, joka täälläkin on ollut, niin takaa-ajossa vaarannetaan siviileitä jotain satoja kertoja.
 
Jos Brasiliassa oltaisiin niin tuo ensimmäinen autokaahailija olisi ammuttu. Ja tämä mopokuski olisi kiilattu tylysti johonkin kallioleikkaukseen. :cigar:
En paljon vitsailis brasseilla kun Braziliassa se poliisi on yleensa se ottava osapuoli.

Toki vastakeinot on sen mukaiset.
 
Kerran vein lapsia harkkoihin ja motarilla tuli yli 10 partiota, poliiseja, poliisiprätkiä ja sivariautoja/pratkiä vastaan melkoista kyytiä. Ajattelin että nyt on jotain isoa tapahtunut, mutta jahtasivatkin vain jotain kaahailijaa. Ilmeisesti noi kaahaustapaukset saa kaikki poliisivoimat heti käyttöön. Kivaa ajaa kilpaa myös virkavallan taholta?

Toisen kerran tuli pimeällä ilman valoja poliiseja pakeneva rattijuoppo melkein keulaan. Auto heilahti siitä tuulenpuuskasta ja meidät pelasti ainostaan se että olin ajanut reilusti tien sivuun.

Näissä tapauksissa tulee kyllä mieleen että mikä on sen sivullisen hengen vaarantamisen suhde saada kiinni kaahari. Toisaalta ihan hyvä saada juopot heti pois liikenteestä, mutta jos katsoo sen yhen videon siitä moto-kaahailusta helsinki/espoossa, joka täälläkin on ollut, niin takaa-ajossa vaarannetaan siviileitä jotain satoja kertoja.
Kannattaa huomioida, että videot tapauksista, joissa poliisi luopuu takaa-ajosta, tulevat harvemmin julkisuuteen. Tämä luo osaltaan mielikuvaa siitä, että poliisi vie aina kaikki takaa-ajot loppuun asti.
 
Poliisi julkaisee videoita pönkittääkseen omaa egoaan; eivät tosiaan laita jakoon klippiä, jossa rattijuoppo pääseekin poliisilta karkuun. Se myös rohkaisisi rikollisia yrittämään karkuun vieläkin kovemmalla riskillä.

Välillä kyllä kannattaisi jeppejen siellä laitoksella miettiä, että millä tapauksilla lähteä rehvastelemaan, kun vähän aikaa sitten Helsingin pöllölaitos retosteli Facebookissa ajaneensa takaa miestä, jolla oli jo parikymmentä vanhaa käryä taustalla pelkästään viimeisen vuoden ajalta. No kansahan sitten alkoi kysellä, että minkä helvetin takia ihminen, joka käryää ratista ja kortitta ajamisesta keskimäärin joka toinen viikko, voi edes olla vapaalla...
 
Ei kait suomen poliisilla enää muuta olekaan kuin katupyöriä enää?

Tietääkseni ei saa tahallaan kaataa, mikä minusta on vähän typerää touhua. Tuollakin Tuollakin videolla oli monta paikkaa missä junnun olisi saanut vähin vammoin tuupattua kumoon.

Joskus penskana kun itse yritin mp-poliisia mopolla karkuun, oli kävelytien päässä toinen jalkautunut poliisi vastassa joka vetäisi minut kädellään nurin ~40km/h vauhdista. Ihan ruhjeilla ja egon kolauksella siitäkin selvittiin :lol:

Ainakin Helsingissä on tosiaan skoottereista enduropyöriin asti poliisin käytössä. Viimeksi pari päivää sitten näin enduron. Sillä kyllä päästelee metsäpoluilla vauhdilla.
 
Ainakin Helsingissä on tosiaan skoottereista enduropyöriin asti poliisin käytössä. Viimeksi pari päivää sitten näin enduron. Sillä kyllä päästelee metsäpoluilla vauhdilla.
Täällä metsässä kun ei noita poliiseja nykyään nää välttämättä edes joka kuukausi niin on tuo nykykalusto vähän arvailujen varassa :geek:
 
Virallinen määritelmä mopolle on tällainen:

Asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista… 290/1998 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®


Jos nuo rajat ylittyvät, on kyseessä viritetty mopo joka oikeudessa rinnastetaan käytännössä rekisteröimättömään kevytmoottoripyörään. Lopputuloksena rekisterikilpien poisto ja uudelleenkatsastus. Jos kuljettajalla ei ole soveltuvaa ajokorttia (A1), on kyse ajo-oikeudetta ajamisesta. Sakkojen ja muiden seuraamusten lisäksi päälle saattaa tulla vielä autovero.

Huvittava juttu tuli mieleen erään moposta, kun se kulki vain 40km/h sen alla, mutta kevyt rakenteisemman alla 70km/h.
Eräskin vakiomallin mopo kulki sen vähän päälle 50km/h, mutta tuskin aikuisen hyvä massaisen poliisin alla.
 
Mopoahan ei katsota moottoripyöräksi ihan vielä sillä, että joku saa sen kulkemaan yli 45 km/h. Rakenteellinen nopeus on muutenkin eri juttu kuin kokeellisesti määritetty huippunopeus. Siksipä sen täytyy kulkea vähän enemmän ennen kuin hommasta aletaan tehdä sen suurempaa juttua kuin uudelleen katsastaminen eli "menes poika vaihtamaan alkuperäinen kaasutin ja konttorille".
 
Tuo säännös on muuten kumottu jo 1.1.2003. Määritelmä ei tosin ole sen jälkeen käytännössä muuttunut. Voimassa oleva määritelmä on kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen ja nelipyörien hyväksynnästä ja markkinavalvonnasta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) Nro 168/2013 liitteessä I.
Luokkia on tosiaan tullut lisää vino pino, mutta ei tuolla taida olla mitään sen tarkempaa määrittelyä mopoille kuitenkaan kuin tuo aiemmin mainittu.

Tuossa oli siitä että 65km/h tai yli kulkeva mopo luokitellaan moottoripyöräksi.

Mopolla 65 km/h – mojovat sakot ja lasku Trafilta – Poliisi: ”Vanhemmatkin mukana”
Mistäköhän toimittaja on tuon repäissyt, ei varmaan ainakaan lakikirjasta? Kutakuinkin noin se varmaan käytännössä kuitenkin menee.
 
On tuo mopon alle 65km/h nopeus ainakin nykyisten mopoilijoiden tiedossa. Eli jos virittää, niin nopeus ei missään tapauksessa saisi ylittää 64.9km/h. Jos virittää liikaa, niin tulee paljon isommat sakot. Ehkä korttikin voi siirtyä, mutta tästä en ole varma. Lisäksi mopo täytyy katsastaa uudelleen mopoksi.

Mopojen sallittunopeus
virittämisestä kiinni jääminen tulee erittäin kalliiksi. Vieritetyllä mopolla, joka kulkee 45-64.2 km/h saa sakkoja 30-50€ ja poliisit vievät kilvet. yli 65 km/h kulkeva mopo luokitellaan kevytmoottoripyöräksi, ja sakkoja saa 50-200€ esim. ajokortitta-ajosta jos ei ole kevytmoottoripyöräkorttia tai isomman moottoripyörän ajamiseen oikeuttavaa ajokorttia, mopon rakenteellisesta muuttamisesta kevytmoottoripyöräksi, virkavallan harhauttamisesta ym. Kevytmoottoripyöräveron 200-400€ (10% uuden vastaavanlaisen mopon hinnasta), kilvet viedään ja edessä on uudelleen katsastus, seuraava hakuun laitettava ajokortti lykkääntyy vuodella kortitta-ajosta (jos mopo luokitallaan kevytmoottoripyöräksi etkä omista vastaavaa korttia)ja tästä vielä mopokortti otetaan hyllylle 1-6kk.

Itsellä oli silloin Honda SFX skootteri. Jotain 45km/h kulki aluksi. Kun variaattorista poisti sellaisen ylimääräisen "sokan", niin kulki vähän reilu 70km/h ja kuluneella variaattorin hihnalla nopeus pikkasen laski. Oli paljon kivempi ajaa, kun ei tarvinnut huudattaa täysillä kierroksilla 45km/h ja kulutuskin siis laski. Tuohan oli kaksitahtinen ja pakoputkessa ei kai mitään kuristinta ollut. Kiihtyi ainakin ihan hyvin.

Itse oon vain moottoripyörällä ja autolla ajanut tutkaan. Nyt vielä harvemmin näkee, kun liikkuvaa poliisia ei ole kyttäämässä enää.
 
On tuo mopon alle 65km/h nopeus ainakin nykyisten mopoilijoiden tiedossa.
Myös Jeesuksen olemassaolo on mukamas ties kuinka monen tiedossa, mutta ei se siitä siltikään faktaa tee. :D

Tuo linkittämäsi adressi oli kirjoitusvirheistä, kieliasusta ja suoranaisista aivopieruista päätellen jonkun 15v teinin kirjoittama, joten se ei mene lähteestä.

Pointti oli, että haluaisin jotain lakiin pohjaavaa tietoa siitä miten asia menee virallisesti. Se on sitten eri asia miten kunkin alueen viranomaiset sitä toteuttavat. Se on selvä, että 45km/h ylittyminen ei suoraan voi nostaa luokkaa, mutta mistä ihmeestä tämä monissa paikoissa siteerattu 65km/h raja juontaa juurensa? Poliisi on ainakin virallisesti samaa mieltä kuin aiemmin siteerattu laki.

Disclaimerina mainittakoon, että minä olisin sitä mieltä, että nykyisten mopojen rakenteellista nopeusrajoitusta nostettaisiin 55-60km/h tunnissa sillä perustelulla, että niillä olisi sitten helpompi pysyä liikenteen mukana taajamissa ja siten välttää erilaisia vaaratilanteita. Ongelma on kuitenkin siinä kuskissa. 15-vuotias ei ole kykenevä nykyistä suurempaan vastuuseen ja lisäksi tuota muutosta ei ole mahdollista tehdä kansallisesti.

Turvallisuus ensin mopoilussakin – 11 väittämää virittämisestä
 
Pointti oli, että haluaisin jotain lakiin pohjaavaa tietoa siitä miten asia menee virallisesti. Se on sitten eri asia miten kunkin alueen viranomaiset sitä toteuttavat. Se on selvä, että 45km/h ylittyminen ei suoraan voi nostaa luokkaa, mutta mistä ihmeestä tämä monissa paikoissa siteerattu 65km/h raja juontaa juurensa? Poliisi on ainakin virallisesti samaa mieltä kuin aiemmin siteerattu laki.
Tuollainenkin löytyy poliisin sivuilta:
Mopon suurin sallittu nopeus on 45 km/h. Mopon virittäminen siten, että sen nopeus ylittää 65 km/h muuttaa oikeuskäytännön mukaan sen moottoripyöräksi. Poliisi muistuttaakin, että tällaisen viritetyn mopon kuljettajalta edellytetään A1 luokan ajokortti.
En kyllä onnistunut löytämään mitään tukea tuolle rajalle laista. Sikäli kuin yllä lainaamassani poliisin tiedotteessa viitattua oikeuskäytäntöä on olemassa, sitä ei ole julkaistu Finlexissä.
 
Tuollainenkin löytyy poliisin sivuilta:

En kyllä onnistunut löytämään mitään tukea tuolle rajalle laista. Sikäli kuin yllä lainaamassani poliisin tiedotteessa viitattua oikeuskäytäntöä on olemassa, sitä ei ole julkaistu Finlexissä.
Ok, oletan että se on siis joku harmaan alueen sääntö jota poliisit toteuttavat. Olen sen kyllä itsekin kuullut moneen kertaan, mutta ensimmäisen kerran ajattelin kaivella että mihin se pohjautuu.
 
Edelliset pari videoo oli kans sellasia et tollasistaki vois suosiolla ottaa ajoneuvot valtion haltuun. Niitten muitten rangaistusten lisäks.
 
Edelliset pari videoo oli kans sellasia et tollasistaki vois suosiolla ottaa ajoneuvot valtion haltuun. Niitten muitten rangaistusten lisäks.
Tuossa venevideossa ainakin oli kyse venevarkaista. Jos sellaisessakin tapauksessa vene takavarikoitaisiin, niin kyllä se aikamoinen oikeusmurha olisi veneen omistajalle.
 

2. Mopot tehdään muualla Euroopassa tehtaalla kulkemaan kovempaa ja Suomeen tuotaessa ne kuristetaan 45 km/h nopeuteen.

Katso edellinen vastaus. EU:ssa on yhteisesti päätetty, että mopojen suurin rakenteellinen nopeus on 45 km/h. Mopot on siis pääsääntöisesti rajoitettu tähän nopeuteen jo tehtaalla, ei vasta Suomessa.

Ainakin yamahan mopoon jotka kai tehdään japanissa tilasin saksasta tarvike vakio pakoputken, niin mopo kulki yhtäkkiä 70kmh ja äänikin muuttui hieman.
Tosta katupyörällä metsässä ajamisesta ei ole kokemusta mutta olen kokeillut sladitella kyykyllä hiekkatiellä ja kyllähän se on tyyliin "kahvat auki ja katsotaan mitä tapahtuu".
Katupyörän runkogeometrialla se vaan on ihan tolkuttoman vaikeaa.
 
Ne videot ovat kyllä hauskoja jossa joku mopojonne yrittää ajaa karkuun jotain poliisin enduropyörää pyöräteitä ja muita pitkin. Saa olla kyllä melkoinen optimisti jonne kun uskoo siinä onnistuvansa. Joskus muistelen kuulleeni omassa mopoiässä puolitutusta jonka moottoripyöräpoliisi nosti yhdellä kädellä takin kauluksesta ilmaan kun ei meinannut muuten pysähtyä. Siihen oli loppunut sen jonnen takaaajo ja mopo oli jatkanut matkaa yksin jonnekkin ojaan.
Joo. Eihän tuollaiseen ole juuri muuta realistista suunnitelmaa kuin reitillä oleva riittävän korkea este, jonka yli mopon jaksaisi nostaa ja raskasta moottoripyörää kohtuuajassa ei. Vaatisi sekin kevyen mopon ja vahvan jonnen
 
Ainakin yamahan mopoon jotka kai tehdään japanissa tilasin saksasta tarvike vakio pakoputken, niin mopo kulki yhtäkkiä 70kmh ja äänikin muuttui hieman.
Eli se oli kuristamaton versio. Toki sellaisia on tarjolla, kun eri maissa on erilaisia säädöksiä ja virityspalikoillekin on kysyntää. On ostajan vastuulla valita tuollaisessa tilanteessa osa joka vastaa alkuperäistä muutenkin kuin ulkonäöltään. Kotimaisesta liikkeestä sinulle olisi todennäköisesti myyty sellainen suoraan. Mikään tässä ei kuitenkaan tarkoita etteikö sitä alkuperäistä kuristettua putkea oltu kiinnitetty jo tehtaalla.
 
Joo. Eihän tuollaiseen ole juuri muuta realistista suunnitelmaa kuin reitillä oleva riittävän korkea este, jonka yli mopon jaksaisi nostaa ja raskasta moottoripyörää kohtuuajassa ei. Vaatisi sekin kevyen mopon ja vahvan jonnen

Lisäksi pitäisi vielä kaivaa se riittävä etumatka tuohon nostamiseen. Nimittäin muuten voisi jäädä tunkkaus puolitiehen kun poliisi ottaisi niskasta kiinni ja nostaisi mopoilijan ilmaan kesken sen mopon nosto-operaation. Ja, jos se vaan on millään ajettavissa oleva este, niin se isompi enduro luultavasti nousee sen ihan ilman jalkautumista..

Ehkä tuon esteen seuraksi tarvitsee jonkun ovelasti naamioudun hyppyrin sokealla alastulolla esteen toisella puolen. Poliisi ei voisi tuohon laskea vauhdilla, kun paikka ja alastulopaikka ei olisi sille entuudestaan tuttuja. Toki, hieman menee vaikeaksi tämäkin.
 
Tuossa venevideossa ainakin oli kyse venevarkaista. Jos sellaisessakin tapauksessa vene takavarikoitaisiin, niin kyllä se aikamoinen oikeusmurha olisi veneen omistajalle.
Selvisikö mikä tuossa ajelussa noin niinkuin muuten oli taustalla, eihän ne nyt varsinaisesti edes oikeastaan yrittäneet karkuun kun vain pörräsivät poliisiveneen ympärillä ja ilmeisesti tätä hupia jatkui kunnes menovesi loppui tai kyllästyivät? Hauska oli kyllä sinänsä huomata että poliisilla ei tuntunut varsinaisesti olevan mitään eväitä pysäyttää sitä venettä, no tähän saattoi toki vaikuttaa tieto esim. siitä että vene on pöllitty, jolloin tuskin ekana tulee mieleen ajaa kyljestä sisään varsinkin kun itse tapahtuma oli käytännössä täysin harmitonta leikkimistä esim. ulkopuolisten kannalta. Luulisi nyt kuitenkin että olisi yritetty jonkun matalikon läpi jonnekin rantaan tai edes jotain, veneilijät varmaan useamman promillen kännissä niin ei tullut mieleen.
 
Selvisikö mikä tuossa ajelussa noin niinkuin muuten oli taustalla, eihän ne nyt varsinaisesti edes oikeastaan yrittäneet karkuun kun vain pörräsivät poliisiveneen ympärillä ja ilmeisesti tätä hupia jatkui kunnes menovesi loppui tai kyllästyivät? Hauska oli kyllä sinänsä huomata että poliisilla ei tuntunut varsinaisesti olevan mitään eväitä pysäyttää sitä venettä, no tähän saattoi toki vaikuttaa tieto esim. siitä että vene on pöllitty, jolloin tuskin ekana tulee mieleen ajaa kyljestä sisään varsinkin kun itse tapahtuma oli käytännössä täysin harmitonta leikkimistä esim. ulkopuolisten kannalta. Luulisi nyt kuitenkin että olisi yritetty jonkun matalikon läpi jonnekin rantaan tai edes jotain, veneilijät varmaan useamman promillen kännissä niin ei tullut mieleen.
Minulla ei ole muita tietoja kuin mitä videon kuvauksessa on mainittu, eli "suspected drunk boat thief hit swedish police". Tuo tosin kertoo jo aika paljon. :D
 
Selvisikö mikä tuossa ajelussa noin niinkuin muuten oli taustalla, eihän ne nyt varsinaisesti edes oikeastaan yrittäneet karkuun kun vain pörräsivät poliisiveneen ympärillä ja ilmeisesti tätä hupia jatkui kunnes menovesi loppui tai kyllästyivät? Hauska oli kyllä sinänsä huomata että poliisilla ei tuntunut varsinaisesti olevan mitään eväitä pysäyttää sitä venettä, no tähän saattoi toki vaikuttaa tieto esim. siitä että vene on pöllitty, jolloin tuskin ekana tulee mieleen ajaa kyljestä sisään varsinkin kun itse tapahtuma oli käytännössä täysin harmitonta leikkimistä esim. ulkopuolisten kannalta. Luulisi nyt kuitenkin että olisi yritetty jonkun matalikon läpi jonnekin rantaan tai edes jotain, veneilijät varmaan useamman promillen kännissä niin ei tullut mieleen.

En usko että olisivat kovasti pöhnässä olleet, kun aika hienoja manööverejä tekivät kuitenkin poliisiveneen editse. Tosin ei heillä ainakaan paikallistuntemusta juuri ollut, kun eivät mihinkään matalalle reitille yrittäneet. Nuo molemmat viranomaisveneet ovat sen verran isoja, ettei niilllä mennä mihinkään pienveneille tarkoitetuille reiteille tai merkkaamattomiin paikkoihin.
 
http://mobil.nsd.se/nyheter/dodskraschen-i-haparanda-nm4904663.aspx
25 vuotias kortiton kuski kuoli eilen törmätessään tolppaan (ilmeisesti liikennemerkkiin).
Taka-ajo alkoi siis Suomesta Tornion poliisien ajaessa takaa moottoripyörää Ruotsin puolelle.
Suomesta en löytänyt asiasta vielä uutista.
http://wwwbilddumpse/bilder/20180830103115-2001:999:3c:19a7:1ab5:3e88:a032:6a4b.jpeg
Tuonne 2 pistettä oikeaan väliin, niin näkee kuvan onnettomuuspaikalta.
Mikä vitun aivovamma pakottaa laittamaan rikkinäisen linkin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 438
Viestejä
4 512 294
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom