PlayStation VR2 -keskustelu

Itsekin likinäköisenä ihmettelen miksi VR tarvitsisi juurikin kaukonäön reseptiä, sillä näen lähelle erinomaisesti. Lähinäön (esim. lukulasit) resepti olisi loogisempi. Vai ohitanko jonkin olennaisen asian?
Pikaisella googlauksella seuraava kuva havainnnollistaa silmän, linssin, näytön ja virtuaalisen vr kuvan paikan. Eli näistä se virtuaalisen VR kuvan etäisyys määrittää tarvitaanko lähi vai kaukonäköä. Imeisesti se 2m on lähempänä totuutta, mutta kuitenkin käsittääkseni jo kaukonäön alueella. Kokemukset tuon virtuaalisen kuvan etäisyydestä vaihtelevat eri laitteittain 1.3m-2m.
VirtualScreen1.png
 
Käsittääkseni tuo menee suunnilleen niin että jos näet kauas hyvin ilman laseja, näet VR-laseilla hyvin ilman laseja. VR-laseilla ei katsota lähelle, vaikka linssit ja näytöt ovatkin lähellä. Silmä tarkentuu kauas VR-laseilla, joten siksi linssit tilataan kaukonäön reseptillä. Korjatkaa, jos olen väärässä. Itselläni hajataitto on suurin syy linssien tarvitsemiseen.
Täytyy illalla testailla lasien kanssa. :thumbsup: Jos kuva paranee merkittävästi niin sitten tuollaiset linssit tilaukseen.
 
Ei kai? Itsekin likinäköisenä ihmettelen miksi VR tarvitsisi juurikin kaukonäön reseptiä, sillä näen lähelle erinomaisesti. Lähinäön (esim. lukulasit) resepti olisi loogisempi. Vai ohitanko jonkin olennaisen asian?
Sinulla on vikaa kaukonäössä, siksi tarvitset siihen reseptin, eli kaukonäön reseptin.
Toisin sanoen, olet likinäköinen, näet lähelle muttet kauas. Likinäköön et siis tarvitse reseptiä.
 
Täällä yksi likinäköinen ja ei kyllä ilman laseja näe sit yhtään mitään .. oisko itsellä jotain +3 ja +4 luokkaa noi eriparisilmät ja hajataittoa löytyy. Hyvin pärjään ihan silmälaseilla noilla vr kypärillä ettei tuskin tule niitä vahvistettuja linssejä hommattua edes. Yksi jännä homma että en ole ikinä tottunut monitehoihin ja piti tyytyväisyystakuuna vaihtaa ykkoslasit takas yksitehoihin niin otin erotuksella itselleni toimistomonitehot kun välil tarvii tietokoneen kanssa vaikka. En niitäkään oikein tottun käyttää mytta ne lasit olikin pirun hyvät vr käytössä :)
 
Sinulla on vikaa kaukonäössä, siksi tarvitset siihen reseptin, eli kaukonäön reseptin.
Toisin sanoen, olet likinäköinen, näet lähelle muttet kauas. Likinäköön et siis tarvitse reseptiä.
Kiitos rautalangasta, mutta olihan nuo jo toki tiedossa, asiani pointti oli että miksi likinäkö + VR tarvitsee kaukonäön korjausta kun kuvaa katsotaan läheltä, mutta en osannut kuvitella että VR:llä katseluetäisyys alkaa olla kaukonäön alueella, kiitos optiikan. Mutta eiköhän tästä ole jauhettu tarpeeksi, pian lasit testiin.
 
Onko kukaan vielä päässyt käyttämään useampaa PSVR2:sta rinnakkain? Ja parempi vielä jos jonkun toisen henkilön kanssa, jolla erilainen kokemus laitteesta.
Olisi mielenkiintoista saada tällaisia vertailuhavaintoja, kun väen kokemukset on niin vaihtelevia. Oletettavasti erot vain käyttäjistä johtuvaa, koska olisi käsittämätöntä, että laitteiden laadussa olisi niin suuria eroja kuin kokemukset antavat ymmärtää.
 
Ei varmaan mikään peli tue kaksinpeliä siten että toinen pelaa laseilla ja toinen telkkarista?
 
Onko kukaan vielä päässyt käyttämään useampaa PSVR2:sta rinnakkain? Ja parempi vielä jos jonkun toisen henkilön kanssa, jolla erilainen kokemus laitteesta.
Olisi mielenkiintoista saada tällaisia vertailuhavaintoja, kun väen kokemukset on niin vaihtelevia. Oletettavasti erot vain käyttäjistä johtuvaa, koska olisi käsittämätöntä, että laitteiden laadussa olisi niin suuria eroja kuin kokemukset antavat ymmärtää.
Osalla on vuosien kokemus VR laitteista osalla tämä on ensimmäinen. Ennakko odotukset ovat varmasti paljon vaihdelleet. Tämän päälle myös lyödään silmälasit/ ei silmälaseja ja se miten hyvin on saanut lasit kohilleen, kyllähän noita muuttujia alkaa olemaan. Itsekkään en huomannut kaikkia "kauneusvirheitä" parilla ekalla peli kerralla mutta kyllä niitä nyt huomaa mutta kokemus on silti reilusti positiivinen.
 
Onko kukaan vielä päässyt käyttämään useampaa PSVR2:sta rinnakkain? Ja parempi vielä jos jonkun toisen henkilön kanssa, jolla erilainen kokemus laitteesta.
Olisi mielenkiintoista saada tällaisia vertailuhavaintoja, kun väen kokemukset on niin vaihtelevia. Oletettavasti erot vain käyttäjistä johtuvaa, koska olisi käsittämätöntä, että laitteiden laadussa olisi niin suuria eroja kuin kokemukset antavat ymmärtää.

Ison osan havainnoista selittää muutama asia
- odotettiin 4k hdr monitorin tasoista kuvaa. Tätä ei psvr2:en hintaluokassa saa
- Osassa peleistä 60fps-120fps projisointi tekee karmeat haamut kuvaan, ei lasien vaan softan vika
- psvr2:ssa on pieni tarkka alue. Pitää asentaa päähän tarkasti tai kuva on sumea
- väärin tehty ipd-asetus. Todella tärkeä laittaa ajankanssa kohdalleen eikä vähän sinnepäin
- väärin kalibroitu silmienseuranta. Grafiikka rendataan tarkasti siihen mihin silmä katsoo
- likaiset linssit

Gran turismossa ohjaamo ja lähellä olevat autot on priimatarkkaa. Katsot kaukaisuuteen niin oled mura ja pikselien vähyys tekee kuvasta pehmeän ja suttuisen. Katsot ikkunasta sivullepäin niin 60fps-120fps konversio tuo kuvaan ihan järkyttävät haamut(iso ero peräkkäisissä kuvissa==haamut näkyy)

Täytyy toivoa, että sony korjaa 60fps-120fps konversiota tai että pelit tehdään natiivi 90fps/120fps. 60fps-120fps konversio on syöpä tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy toivoa, että sony korjaa 60fps-120fps konversiota tai että pelit tehdään natiivi 90fps/120fps. 60fps-120fps konversio on syöpä tällä hetkellä.
Olen tästä kyllä samaa mieltä. Ihmettelen vaan miksi Sony ei käytä 72hz kun se tuntuu muillakin laseilla (vrt. Questit) toimivan suht. hyvin ja hyppäys 60hz -> 72hz ei älyttömästi vaatisi.

Veikkaan että pääsynä on ylpeys/konversioiden työläys. PS5 ei kuitenkaan ole mikään varsinainen superkone kun ollaan VR puolella ja 60 -> 90 siirtyminen tarkoittaa +50% kasvua mikä tarkoittaa yksityiskohtien karsimista muualta kuvasta, jotta 11,1 ms alle päästään per frame.

Ehkä tämä ratkaistaan FSR tyyppisillä tekniikoilla, mutta pahoin pelkään että kun asiasta ei nostettu isompaa meteliä PSVR:nkään aikana, Sony menee sieltä mistä aita on matalin.
 
Olen tästä kyllä samaa mieltä. Ihmettelen vaan miksi Sony ei käytä 72hz kun se tuntuu muillakin laseilla (vrt. Questit) toimivan suht. hyvin ja hyppäys 60hz -> 72hz ei älyttömästi vaatisi.

Näyttö on 90Hz tai 120Hz moodeja tukeva. Ei kai tue 72Hz. Mun silmiin 72Hz välkkyy, ei hyvä. Pelien tarvis tähdätä 90Hz minimiin ja homma bueno. Optimisti laittais 60fps-120fps konversion julkaisuikkunan ongelmaksi. Ehkä peleihin tulee 90Hz päivitystä/2nd gen vr pelit on paremmin optimoitu tai ehkä se reprojisointialgoritmi paranee tulevaisuudessa. Metan vastaava algoritmi taitaa olla oleellisesti parempi.

Ei voi tietää kuinka kiire siellä devaajilla on ollut saada edes jonkinlaiset versiot peleistä julkaisussa myyntiin. Onhan noita ongelmia nähty perinteistenkin pelienkin kanssa. Horizon forbidden westin grafiikkaongelmien kanssa meni kuukausia tekijöillä fiksata. Mutta saivat kuntoon sen lopulta.
 
Huomatkaa myös tarkkuuden ja oled paneelin ongelmien suhteen että peleissä on eroja. Ainakin juuri monella ensimmäisiin testipeleihin kuuluvat Horizon ja Star Wars on tehty Unreal Enginellä, ja tuolla pelimoottorilla tehdyt VR pelit on olleet aina enemmän tai vähemmän sumeita. Saisivat laittaa vaikka vähän jälkiterävöitystä päälle. Resident Evil taas näyttää pimeän kuvan kanssa ikävästi tuon näyttöpaneelin/kuvan ”edessä” rakeista ”kohinakalvoa”. Onneksi peli ei kuitenkaan ole koko ajan ihan pimeässä. Demo alkoi pilkkopimeästä metsästä joka korosti hyvin ongelmaa. Resident Evilin kuva oli kyllä paljon tarkempi verrattuna kahteen ensin mainittuun peliin. Resident Evil piirsi kyllä jotenkin vähän oudosti 3d maailmaa ja kaikki ikään kuin huojui aaltoilemalla. Melkein kuin joku rolling shutter kameralla kuvattu video, mutta vaikea selittää tarkemmin. Jos omistaisin lasit ja konsolin niin menisi kuitenkin ostoon tuo Resident Evil. Ohjainten liipaisimien jäykistys ja haptinen systeemi tuo kyllä mukavasti tuntumaa ampumiseen verrattuna mihinkään muuhun ohjaimeen millään muulla alustalla.

Pleikkaritestailun jälkeen tuli kokeiltua pitkästä aikaa taas Indexiä PC:llä. Kun kone pyörittää hyvin esimerkiksi HL Alyxiä ja HL2 modia, niin kuva on pienemmästä nimellisresoluutiosta huolimatta tarkka, eikä häpeä uudelle pleikkarin laseille ja lcd paneeli on mukavan tasalaatuinen ilman kohinaongelmia vaikka pilkkopimeässä kohtauksissa musta on kyllä sinertävää. Muistan kun siirtyi aikoinaan oled paneelista Indexiin ja Vader episodeja reviven avulla pelatessa kyllä huomasi hyvin että silloiset CV1, Quest 1 ja PSVR1 oli niiden Vader Star Wars pelien kehitysalusta kun oli tehty oled näyttölaitteita varten niin paljon pimeitä kohtauksia. Tuolla uudella pleikkari vr:llä tuntuu kuitenkin että värejä ja valaistusta saisi vähän suunnitella pimeitä pelejä varten että ei puske aivan mustaa ruutuun kuten Resident Evil tekee.

Jos vertaa vielä PC vr:ää pelikonsoliin, niin tietokoneella isommat tehot ja sulava ruudunpäivitys on aika iso juttu kuvan liiketarkkuudelle. Playstationilla raskaammat pelit häntii, varsinkin jos kääntää kameraa smooth turningillä niin menee aika puuroksi pahimmillaan. Snap turning kanssa sitä ei niin selvästi huomaa. Ei kuitenkaan välttämättä niin kovin paha ongelma jos vastapainoksi pelien grafiikat on saatu sillä paremmaksi, tai vr porttaus ylipäätänsä pelille tehtyä.

VR laseiksi ihan toimiva laitos, helppo asentaa esimerkiksi olohuoneisiin ja hyvä jos puhaltaisi vähän eloa taas VR skeneen.
 
Huomatkaa myös tarkkuuden ja oled paneelin ongelmien suhteen että peleissä on eroja. Ainakin juuri monella ensimmäisiin testipeleihin kuuluvat Horizon ja Star Wars on tehty Unreal Enginellä, ja tuolla pelimoottorilla tehdyt VR pelit on olleet aina enemmän tai vähemmän sumeita. Saisivat laittaa vaikka vähän jälkiterävöitystä päälle. Resident Evil taas näyttää pimeän kuvan kanssa ikävästi tuon näyttöpaneelin/kuvan ”edessä” rakeista ”kohinakalvoa”. Onneksi peli ei kuitenkaan ole koko ajan ihan pimeässä. Demo alkoi pilkkopimeästä metsästä joka korosti hyvin ongelmaa. Resident Evilin kuva oli kyllä paljon tarkempi verrattuna kahteen ensin mainittuun peliin. Resident Evil piirsi kyllä jotenkin vähän oudosti 3d maailmaa ja kaikki ikään kuin huojui aaltoilemalla. Melkein kuin joku rolling shutter kameralla kuvattu video, mutta vaikea selittää tarkemmin. Jos omistaisin lasit ja konsolin niin menisi kuitenkin ostoon tuo Resident Evil. Ohjainten liipaisimien jäykistys ja haptinen systeemi tuo kyllä mukavasti tuntumaa ampumiseen verrattuna mihinkään muuhun ohjaimeen millään muulla alustalla.

Pleikkaritestailun jälkeen tuli kokeiltua pitkästä aikaa taas Indexiä PC:llä. Kun kone pyörittää hyvin esimerkiksi HL Alyxiä ja HL2 modia, niin kuva on pienemmästä nimellisresoluutiosta huolimatta tarkka, eikä häpeä uudelle pleikkarin laseille ja lcd paneeli on mukavan tasalaatuinen ilman kohinaongelmia vaikka pilkkopimeässä kohtauksissa musta on kyllä sinertävää. Muistan kun siirtyi aikoinaan oled paneelista Indexiin ja Vader episodeja reviven avulla pelatessa kyllä huomasi hyvin että silloiset CV1, Quest 1 ja PSVR1 oli niiden Vader Star Wars pelien kehitysalusta kun oli tehty oled näyttölaitteita varten niin paljon pimeitä kohtauksia. Tuolla uudella pleikkari vr:llä tuntuu kuitenkin että värejä ja valaistusta saisi vähän suunnitella pimeitä pelejä varten että ei puske aivan mustaa ruutuun kuten Resident Evil tekee.

Jos vertaa vielä PC vr:ää pelikonsoliin, niin tietokoneella isommat tehot ja sulava ruudunpäivitys on aika iso juttu kuvan liiketarkkuudelle. Playstationilla raskaammat pelit häntii, varsinkin jos kääntää kameraa smooth turningillä niin menee aika puuroksi pahimmillaan. Snap turning kanssa sitä ei niin selvästi huomaa. Ei kuitenkaan välttämättä niin kovin paha ongelma jos vastapainoksi pelien grafiikat on saatu sillä paremmaksi, tai vr porttaus ylipäätänsä pelille tehtyä.

VR laseiksi ihan toimiva laitos, helppo asentaa esimerkiksi olohuoneisiin ja hyvä jos puhaltaisi vähän eloa taas VR skeneen.
Nyt ei oikein mennyt täällä läpi, kun sanoit et arvostelit ressan villagea noilla laseilla ja sit kommentoit että jos omistaisit ps5 ja lasit niin menis peli ostoon? ;)

Eli onko nyt omakohtaista kokemusta vai tuben videoista vaan kokemusta?

Muuten oli kyllä paljon asiaa tarjolla ...

Eipä tossa psvr2 visiirissä paljoa muuta "valitettavaa" ole kuin vähän turhan pieni sweet spotti niin joutuu säätää sitä mut kun löytää sen niin helposti kyl onnistuu ja tosi paska ainakin tässä vaiheessa oleva video tuki vähän kyrsii.....mura ei ainakaan tossa mun yksilössä pahemmin mua häiritse tai sit olen sille immuuni :) Varmaan tulee toivottavasti päivityksillä osaltaan noi korjaantumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mun mielestä psvr2 on ihan no brainer ostos, jos kypärän hinta ei ole este. Onhan tuo sen hintainen ettei se kaikille ole heräteostos kategoriassa enää. Mulle yksistään gt7 kokemus on rahan arvoinen. GT7:sta tulee tahkottua ja paljon vr:ssa, 2d näytöltä ei niin jaksanut pelata. 5v+ aikaa sonylla kehittää softaa ja korjata esimerkiksi tuo häntimistä tuottava 60fps-120fps konversio.

PC VR puoli on oma maailmansa. Aika turha mitään ps5 vs. pc keskustelua tästä tehdä. Jos on jo ps5 niin psvr2 on no brainer, jos on pc niin vaihtoehtoja on paljon quest2, pico4, varjo aero ja vielä enemmän jos odottaa hieman(quest3, pimax crystal). Jos on jo pc ja ps5 niin mun mielestä nyt kannattaa ostaa psvr2 ja parin vuoden päästä pc:een kypärä kun silläpuolella kehitys on laukannut reilusti ohi psvr2:sta ja hinnat ei ole aero tasoa enää,... Molempi parempi, mutta ei pakko päivittää molempia samaan aikaan.

PS5:ssa on hyvää käytön helppous. Koko gt7 on pelattavissa vr:ssa, ei tarvi osaa asioista tehdä näytöllä tai konffata asetuksia tuntitolkulla, että pelin saa pyörimään. Sony ja pelintekijät optimoinevat seuraavan 5v+ sisältöä psvr2:lle.

GT7 ketjuun kirjoittelin. Tänään tunti gt7:sta ja ei tuottanut ollenkaan enää pahaa oloa. Huomenna pidempi pätkä, kun vr jalat kasvavat pikkuhiljaa.

Uskon, että psvr2 tulee olemaan elinaikanaan hitti lisälaite. Arvostelut ovat kovin positiivisia ja gt7 on killer appsi niidenkin mielestä joita autopelit eivät aikaisemmin kiinnostaneet. Julkaisuikkuna on julkaisuikkuna, sisältöä tulee lisää + olemassaoleviin oleviin peleihin oletettavasti tulee päivityksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Näin omana mielipiteenä ja PC:n (viittaan nyt VR tehoisiin) omistajana en oikein näe muuta kiinnostavaa PSVR2:ssa kun exclut. En kyllä uskokkaan että PC:n omistajat olisivat kohderyhmää, vaan paremminkin jo PS5:sen omistajat ja sellaiset jotka haluavat (taas) kokeilla VR:ää.

Varmaankin osa PC:nkin omistajista ostaa PSVR2:n, itsellänikin oli aikoinaan PSVR, mutta en osaa sanoa mitä tekisin nyt, jos olisi PS5. Ainakin excluja saisi tulla rutkasti lisää.

Olen eri mieltä tuosta, että PC puolen näkökulmasta PSVR2 olisi edellä nyky PCVR vaihtoehtoja. Siinä on OLED kyllä, mutta paljon sellaistakin, mihin kehitys ei ole menossa. Pancake linssit kaikkine etuineen ovat selvästi yleistymässä sekä standalonessa että PCVR puolella, langattomuus (tai ainakin sen mahdollisuus tarvittaessa) ym.

Uusien käyttäjien haalimisessa ongelma Sonylle on Meta. Quest on myynyt jo liki 20 miljoonaa PSVR:n jäädessä 5 miljoonaan ensimmäisessä iteraatiossa.

Oma veikkaukseni on ehkä innostuneen ensikokemuksen omaavalle tylyn kuuluinen, mutta en usko että vain VR:lle tulevia AAA pelejä tulisi merkittävästi Sonylta, todennäköisempää on että tulee ennemminkin AAA-hybridejä a la RE8 ja GT7. Siksi en usko reprojektioon suhtautumisenkaan oleelisesti muuttuvan, se helpottanee hybridien tekoa.

Epäilen, että myynnit eivät välttämätä ylitä PSVR myyntiä, ainakaan merkittävästi, koska hinta on korkea ja PS5 ei ole sekään ehtinyt myydä hirveästi. Nytkään julkaisussa laite ei ole loppu, vaan hyvin saatavissa.

Pessimistisemmästä ennusteesta huolimatta en minäkään näe silti tarvetta vastakkainasettelulle, kyllä VR tarviii onnistumisia ja siksi olisi hyvä että Sonykin jatkaisi VR saralla myös PSVR2:n aikana siihen panostaen ja sen jälkeen. Nähtäväksi jää miten AR/VR hybridilaitteiden tulo sotkee tulevaisuudessa laitemarkkinaa ja Sonynkin roadmappeja.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta on kiva, että lätistään niitä näitä vaikkei ite olla laseja ees testattu. Mutta toivotaan vaan ettei kukaan osta näitä ja menee alas koko vr-skene. Ei harmita sitten pc tyyppejä.
 
Minusta on kiva, että lätistään niitä näitä vaikkei ite olla laseja ees testattu. Mutta toivotaan vaan ettei kukaan osta näitä ja menee alas koko vr-skene. Ei harmita sitten pc tyyppejä.
Olen ymmärtänyt että keskustelufoorumilla on mahdollisuus kertoa myös kriittisempiäkin arvioita tulevaisuudesta. Pahoittelut sinulle että kärsit siitä.
 
Näinhän se se aina on, ei saa puhua pahaa härveleistä joista toiset pitää. Tämä pätee kaikkeen, oli laite mikä tahansa. Joku aina pahoittaa mielensä.

Mutta mielipiteitä on monia ja negatiivisetkin mileipiteet ovat aivan yhtä arvokaita kuin positiivisetkin ( hyvässä hengessä ja asialisesti kirjoitetu ) Varsinkin niille, jotka ovat vielä kiikin kaakun, että hankkiakko laite.

Muta hienoa että porukalla on selvästi posiviivisemmat fiilikset tästät kuin alkuperäisitä PSVR laseista. Se olikin aika onneton esitys. Olen pikaisesti kokeillut myös näitä uusia, mutta huolimatta visuaalisesta kehitysloikasta, en näe edelleenkään millään mahdolliseksi, että hankkisin ne. käyttäminen on edelleen "hankalaa" ja "eristäytyminen" pelisession ajaksi oikeasta maailmasta ei ole minun juttu.
 
Olen ymmärtänyt että keskustelufoorumilla on mahdollisuus kertoa myös kriittisempiäkin arvioita tulevaisuudesta. Pahoittelut sinulle että kärsit siitä.
Pistä vaan kommentteja, sulla kokemusta monista laseista niin hyvä saada perspektiiviä asioihin....eihän kukaan täällä edes pc puolelta ole suoraan haukkunut noita laseja vaan todennut onko järkevää hommata jos pc löytyy...itse sitä kanssa pähkäilin mutta päädyin ps5 omistavana lähteväni sonyn kelkkaan. Nythän tota quest3 on jo hehkutettu jonkin verran kiin varmasti tulee olemaan hyvät lasit jopa pcvr puolelle. Itse quest2 omistan niin tulen skippaamaan kyllä sen koska ei pärjää kumminkaan tehoissa standalonena ps5/psvr2 kombolle.
 
Näinhän se se aina on, ei saa puhua pahaa härveleistä joista toiset pitää. Tämä pätee kaikkeen, oli laite mikä tahansa. Joku aina pahoittaa mielensä.

Mutta mielipiteitä on monia ja negatiivisetkin mileipiteet ovat aivan yhtä arvokaita kuin positiivisetkin ( hyvässä hengessä ja asialisesti kirjoitetu ) Varsinkin niille, jotka ovat vielä kiikin kaakun, että hankkiakko laite.

Muta hienoa että porukalla on selvästi posiviivisemmat fiilikset tästät kuin alkuperäisitä PSVR laseista. Se olikin aika onneton esitys. Olen pikaisesti kokeillut myös näitä uusia, mutta huolimatta visuaalisesta kehitysloikasta, en näe edelleenkään millään mahdolliseksi, että hankkisin ne. käyttäminen on edelleen "hankalaa" ja "eristäytyminen" pelisession ajaksi oikeasta maailmasta ei ole minun juttu.
Sulle ei varmaan sovi sit minkäänlaiset lasit vielä..... Odottaa tulevaisuutta kun tulee ar lasit jotka vertautuu normaaleihin silmälaseihin. Ja nekin saattaa häiritä ;)
 
Sulle ei varmaan sovi sit minkäänlaiset lasit vielä..... Odottaa tulevaisuutta kun tulee ar lasit jotka vertautuu normaaleihin silmälaseihin. Ja nekin saattaa häiritä ;)

Näin se varmaan valitettavasti on. Pitäisi olla joku aivoimplatti joka syöttää GT7 striimin suoraan aivojen näkökeskukseen. Ei tarvii laseja, eristäytyä ja ennenkaikkea pyykiä otsahikeä.

Mutta tähän tämä johtaa ennenpitkään, nämä ovat haparoivia alkuaskelieta tuohon. Joku joskus palaa GT25:sta tuolla tavalla uimarannalla juodessaan kylmää olutta samalla.

Sitä odotellessa....
 
Näin se varmaan valitettavasti on. Pitäisi olla joku aivoimplatti joka syöttää GT7 striimin suoraan aivojen näkökeskukseen. Ei tarvii laseja, eristäytyä ja ennenkaikkea pyykiä otsahikeä.

Mutta tähän tämä johtaa ennenpitkään, nämä ovat haparoivia alkuaskelieta tuohon. Joku joskus palaa GT25:sta tuolla tavalla uimarannalla juodessaan kylmää olutta samalla.

Sitä odotellessa....
Näinhän se tulee menemään...uskalla edes ajatella minkälaisia innovaatioita tulevaisuudessa tulee. Ei takuulla ole enään mitään kypäriä vaan on jollain muulla tavalla ratkaistu. Tekoälykin on jo nyt aivan huiman pitkällä. Saa sit omat lapset nauttia ( tai sitten kärsiä) noista.
 
Nyt ei oikein mennyt täällä läpi, kun sanoit et arvostelit ressan villagea noilla laseilla ja sit kommentoit että jos omistaisit ps5 ja lasit niin menis peli ostoon? ;)

Eli onko nyt omakohtaista kokemusta vai tuben videoista vaan kokemusta?

Muuten oli kyllä paljon asiaa tarjolla ...

Eipä tossa psvr2 visiirissä paljoa muuta "valitettavaa" ole kuin vähän turhan pieni sweet spotti niin joutuu säätää sitä mut kun löytää sen niin helposti kyl onnistuu ja tosi paska ainakin tässä vaiheessa oleva video tuki vähän kyrsii.....mura ei ainakaan tossa mun yksilössä pahemmin mua häiritse tai sit olen sille immuuni :) Varmaan tulee toivottavasti päivityksillä osaltaan noi korjaantumaan.

En nyt tajua tätä avautumista. Oma kokemus laseista ja peli kuvan kohinavioista huolimatta menisi ostoon kuten kirjoitin, jos omistaisin lasit itse.
 
En nyt tajua tätä avautumista. Oma kokemus laseista ja peli kuvan kohinavioista huolimatta menisi ostoon kuten kirjoitin, jos omistaisin lasit itse.
Nyt sitten ymmärsin itse väärin sun tekstin kun luulin että et ollut itse niitä testannut kun sanoit että voisit ostaa jos ps5 ja lasit omistaisit. Olet sitten vissiin jollain kaverilla testannut? Pahoittelut väärinymmärryksestä ja keskustelu jatkuu :)
 
Kiitos rautalangasta, mutta olihan nuo jo toki tiedossa, asiani pointti oli että miksi likinäkö + VR tarvitsee kaukonäön korjausta kun kuvaa katsotaan läheltä, mutta en osannut kuvitella että VR:llä katseluetäisyys alkaa olla kaukonäön alueella, kiitos optiikan. Mutta eiköhän tästä ole jauhettu tarpeeksi, pian lasit testiin.
Testailin illalla pelata silmälasien kanssa ja kenties hieman paransi tarkkuutta, itsellä niin pieni (-0.75) heitto kaukokatseessa ettei lasit ole muutenkaan välttämättömät, hajataitto oikeassa -0.50 lienee isompi ongelma. Yllätyin kuinka hyvin lasit mahtuu PSVR2:n sisään, ainakaan autopeleissä hieman pienentynyt FOV ei haittaa, mutta tuskin kuitenkaan alan käyttämään laseja pelatessa.
 
Testailin illalla pelata silmälasien kanssa ja kenties hieman paransi tarkkuutta, itsellä niin pieni (-0.75) heitto kaukokatseessa ettei lasit ole muutenkaan välttämättömät, hajataitto oikeassa -0.50 lienee isompi ongelma. Yllätyin kuinka hyvin lasit mahtuu PSVR2:n sisään, ainakaan autopeleissä hieman pienentynyt FOV ei haittaa, mutta tuskin kuitenkaan alan käyttämään laseja pelatessa.
Ainakin itse olen sen verta paranoidi että suosittelen enemmän niitä lisälinssejä vaikka väähn maksaakin. Saa naaman lähemmäksi linssiä, eikä tarvi murehtia mahdollisista naarmuista headsetteihin.
 
Ainakin itse olen sen verta paranoidi että suosittelen enemmän niitä lisälinssejä vaikka väähn maksaakin. Saa naaman lähemmäksi linssiä, eikä tarvi murehtia mahdollisista naarmuista headsetteihin

Juuri viimeistelin tilauksen Vr Opticianin linsseille. On paljon mukavampi ja huolettomampi kuin laseja asetella HMDn alle.
 
Ainakin itse olen sen verta paranoidi että suosittelen enemmän niitä lisälinssejä vaikka väähn maksaakin. Saa naaman lähemmäksi linssiä, eikä tarvi murehtia mahdollisista naarmuista headsetteihin.
Itsekin ennemmin ottaisin nuo lisälinssit jos laseista olisi oikeasti hyötyä, mutta omalla kohdalla ero on melko pieni (eron huomaa vain vertailemalla lasit/ei laseja) niin jatkan ilman laseja.
 
Pelaan pääasiassa pc:llä mut omistan PS5:n exclujen ja Fifan johdosta enkä ole aiemmin ajatellut erityisemmin hypätä vr-hommiin. Nyt kuitenkin ujosti alkanu kiinnostaa nimenomaan tää PSVR2. Ainoa mikä mietityttää et kuinka paljon lopulta itseäni kiinnostavia pelejä on tälle tulossa? Kiinnostaa immersiiviset pelikokemukset first person peleistä, etenkin jostain realistisemmistä jutuista. Star Wars, Horizon ja Resident Evil kelpaa tietty myös mut alkaako tämä olla jo sen verran hyvä että pelintekijät haluaa hyödyntää sitä vai jääkö vielä kuriositeetiks? Onks vielä julkistettu paljon tulevia pelejä tälle?
 
Ite ainakin vielä odottaisin, varsinkin jos ei löydy rattipoljin -settiä. Vuoden päästä näkee jo aika hyvin miten tämä ottaa tuulta alleen. Nykyisissä peleissä ei kuitenkaan ehkä ole kuin n. Pariksi kuukaudeksi pelattavaa, jos sitäkään. Sit kun saadaan kunnon 50v50 WW2 tai moderni bäfä tai HLL tyyppinen peli käyn heti ostamassa lasit ittellekin
 
Sit kun saadaan kunnon 50v50 WW2 tai moderni bäfä tai HLL tyyppinen peli käyn heti ostamassa lasit ittellekin

HLL voisi olla todella kova sana VR moodissa. Muutenkin peli on aika realistinen, niin tämä voisi olla otsahien arvoinen asia. Ainakin kokeilisin.
 
Onko vika omissa silmissä vai missä kun peleissä lähellä olevat asiat ovat sumeita vaikka laseja pyörittelisi miten. Esim GT7 ohjaamo, Horizonin kädet tai Humanityn koko UI (joka on minusta siinä pelissä "lähempänä" kuin missään muussa). Keskietäisyys ja vaikka PSVR konffaus UI ja teatterimoodin ruutu näkyy tarkasti kun oikein saa kohdistettua. Kokemusta ennen tätä on Oculus Rift CV1 ja siihen verrattuna tuo keskietäisyys on huomattavasti parempi, mutta senkin kanssa tuskailin etten joissain peleissä saanut selvää teksteistä ja lähi detaileista. Laitoin silloin sen piikkiin että laseissa pieni reso ja järkyttävä SDE.
 
Onko vika omissa silmissä vai missä kun peleissä lähellä olevat asiat ovat sumeita vaikka laseja pyörittelisi miten. Esim GT7 ohjaamo, Horizonin kädet tai Humanityn koko UI (joka on minusta siinä pelissä "lähempänä" kuin missään muussa). Keskietäisyys ja vaikka PSVR konffaus UI ja teatterimoodin ruutu näkyy tarkasti kun oikein saa kohdistettua. Kokemusta ennen tätä on Oculus Rift CV1 ja siihen verrattuna tuo keskietäisyys on huomattavasti parempi, mutta senkin kanssa tuskailin etten joissain peleissä saanut selvää teksteistä ja lähi detaileista. Laitoin silloin sen piikkiin että laseissa pieni reso ja järkyttävä SDE.
Kokeile tehdä idp säätö ja silmienseuranta uudestaan? Jos olis vinksallaan ja katseenseurantaan perustuva renderöinti ei osu kohdalleen? Linssit puhtaat? PSVR2 ihan älyttömän paljon parempi kuin rift cv1 tai quest1. Mulla on ollut molemmat noista metan lasesista ja psvr2 on oleellisesti parempi. gt7:ssa ainakin mun silmiin ohjaamo on tarkka, osassa autoista on pienempiä numeroita mittaristossa/nitropillossa tms. joista ei oikein saa selvää. Kauemmas horisonttiin katsoessa kuva on pehmeä ja näkee oled moiren.
 
Näin omana mielipiteenä ja PC:n (viittaan nyt VR tehoisiin) omistajana en oikein näe muuta kiinnostavaa PSVR2:ssa kun exclut. En kyllä uskokkaan että PC:n omistajat olisivat kohderyhmää, vaan paremminkin jo PS5:sen omistajat ja sellaiset jotka haluavat (taas) kokeilla VR:ää.

Varmaankin osa PC:nkin omistajista ostaa PSVR2:n, itsellänikin oli aikoinaan PSVR, mutta en osaa sanoa mitä tekisin nyt, jos olisi PS5. Ainakin excluja saisi tulla rutkasti lisää.

Olen eri mieltä tuosta, että PC puolen näkökulmasta PSVR2 olisi edellä nyky PCVR vaihtoehtoja. Siinä on OLED kyllä, mutta paljon sellaistakin, mihin kehitys ei ole menossa. Pancake linssit kaikkine etuineen ovat selvästi yleistymässä sekä standalonessa että PCVR puolella, langattomuus (tai ainakin sen mahdollisuus tarvittaessa) ym.

Uusien käyttäjien haalimisessa ongelma Sonylle on Meta. Quest on myynyt jo liki 20 miljoonaa PSVR:n jäädessä 5 miljoonaan ensimmäisessä iteraatiossa.

Oma veikkaukseni on ehkä innostuneen ensikokemuksen omaavalle tylyn kuuluinen, mutta en usko että vain VR:lle tulevia AAA pelejä tulisi merkittävästi Sonylta, todennäköisempää on että tulee ennemminkin AAA-hybridejä a la RE8 ja GT7. Siksi en usko reprojektioon suhtautumisenkaan oleelisesti muuttuvan, se helpottanee hybridien tekoa.

Epäilen, että myynnit eivät välttämätä ylitä PSVR myyntiä, ainakaan merkittävästi, koska hinta on korkea ja PS5 ei ole sekään ehtinyt myydä hirveästi. Nytkään julkaisussa laite ei ole loppu, vaan hyvin saatavissa.

Pessimistisemmästä ennusteesta huolimatta en minäkään näe silti tarvetta vastakkainasettelulle, kyllä VR tarviii onnistumisia ja siksi olisi hyvä että Sonykin jatkaisi VR saralla myös PSVR2:n aikana siihen panostaen ja sen jälkeen. Nähtäväksi jää miten AR/VR hybridilaitteiden tulo sotkee tulevaisuudessa laitemarkkinaa ja Sonynkin roadmappeja.

Olisiko aika viedä tuo mun isin PC on parempi kuin sun isin pleikkari keskustelu tänne: PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Pidetään tämä ketju psvr2 aiheessa ja konesodat muualle. Voi toki myös ei konesotamaisesti keskustella eri vr laitteista täällä: VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Pidetään tämä ketju psvr2:ssa. Ei tarvi sitten alkaa kinaamaan, jos joku erehtyy kehumaan psvr2:sta tässä ketjussa. Samoin vältetään turha ilkkuminen pc:n paremmuudesta, jos keskustellaan psvr2 raudan tai pelien ongelmista .
 
Olisiko aika viedä tuo mun isin PC on parempi kuin sun isin pleikkari keskustelu tänne: PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Pidetään tämä ketju psvr2 aiheessa ja konesodat muualle. Voi toki myös ei konesotamaisesti keskustella eri vr laitteista täällä: VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Pidetään tämä ketju psvr2:ssa niin ei tarvi koko ajan alkaa kinaamaan, jos joku erehtyy kehumaan psvr2:sta tai kysymään neuvoa ongelmaan.
Isini on kyllä jo eläkkeellä ollut yli 10v, sinun isistäsi en tiedä. Olen osallistunut keskusteluun silloin kun täällä tulee vastaan mielipiteitä joihin mielestäni on perusteltua antaa toinenkin näkemys. Siinä olet oikeassa että varsinainen VR päähine keskustelu voidaan kyllä pitää tuossa ketjusssa missä muutenkin on VR-keskustelua niistä.
 
Isini on kyllä jo eläkkeellä ollut yli 10v, sinun isistäsi en tiedä. Olen sivunnut keskustelua silloin kun täällä tulee vastaan mielipiteitä joihin mielestäni on perusteltua antaa toinenkin näkemys. Siinä olet oikeassa että varsinainen VR päähine keskustelu voidaan kyllä pitää tuossa ketjusssa missä muutenkin on VR-keskustelua niistä.

Olet tuon toisen näkökulman tuonut niin monesti esille, että eiköhän tuo jo riitä? Viime kädessä toki voidaan moderaattorilta kysyä näkemys asiaan.

imho. pc ei ole relevantti puhtaan konsolipelaajan silmissä. Kysymys on vain siitä kannattaako ps5:en omistajan ostaa psvr2 vai ei. PC ei kuulu yhtälöön. Konsolipelaajat joilla on pc ja vr kiinnostaa osaavat kyllä asioida geneerisimmissä ketjuissa. Tämä on psvr2 ketju.

Mikä pointti pc:ta mainostaa, kun ei konsoliheppu ala ostamaan pc:ta, pc kypärää jne jne. Ne joilla on pc kuten jo kirjoitin osaa mennä muihin vr-ketjuihin.
 
Olet tuon toisen näkökulman tuonut niin monesti esille, että eiköhän tuo jo riitä? Viime kädessä toki voidaan moderaattorilta kysyä näkemys asiaan.

imho. pc ei ole relevantti puhtaan konsolipelaajan silmissä. Kysymys on vain siitä kannattaako ps5:en omistajan ostaa psvr2 vai ei. PC ei kuulu yhtälöön. Konsolipelaajat joilla on pc ja vr kiinnostaa osaavat kyllä asioida geneerisimmissä ketjuissa. Tämä on psvr2 ketju.

Mikä pointti pc:ta mainostaa, kun ei konsoliheppu ala ostamaan pc:ta, pc kypärää jne jne. Ne joilla on pc kuten jo kirjoitin osaa mennä muihin vr-ketjuihin.
Olen osallistunut kahdella viestillä tässä ketjussa keskusteluun, joten "monesti esilleotto" on vahvaa liioittelua. Toinen koski sitä mitä PCVR laseja PSVR2 vastaisi ja toinen PSVR2:n tulevaisuuden näkymiä. Kumpikin oli kyllä osittain vastaus sinun esittäämisi mielipiteisiin noita ennen.

Kuten sanoin, minulle käy hyvin että jatketaan näistä asioista yleisen VR-keskustelun puolella.
 
Kuten sanoin, minulle käy hyvin että jatketaan näistä asioista yleisen VR-keskustelun puolella.

Erittäin hyvä olisi pitää jatkot yleisellä puolella. Mukava olisi tässä ketjussa konsoliasioista keskustella konsolikontekstissa.
 
Mun mielestä psvr2 on ihan no brainer ostos, jos kypärän hinta ei ole este. Onhan tuo sen hintainen ettei se kaikille ole heräteostos kategoriassa enää. Mulle yksistään gt7 kokemus on rahan arvoinen. GT7:sta tulee tahkottua ja paljon vr:ssa, 2d näytöltä ei niin jaksanut pelata. 5v+ aikaa sonylla kehittää softaa ja korjata esimerkiksi tuo häntimistä tuottava 60fps-120fps konversio.

PC VR puoli on oma maailmansa. Aika turha mitään ps5 vs. pc keskustelua tästä tehdä. Jos on jo ps5 niin psvr2 on no brainer, jos on pc niin vaihtoehtoja on paljon quest2, pico4, varjo aero ja vielä enemmän jos odottaa hieman(quest3, pimax crystal). Jos on jo pc ja ps5 niin mun mielestä nyt kannattaa ostaa psvr2 ja parin vuoden päästä pc:een kypärä kun silläpuolella kehitys on laukannut reilusti ohi psvr2:sta ja hinnat ei ole aero tasoa enää,... Molempi parempi, mutta ei pakko päivittää molempia samaan aikaan.

PS5:ssa on hyvää käytön helppous. Koko gt7 on pelattavissa vr:ssa, ei tarvi osaa asioista tehdä näytöllä tai konffata asetuksia tuntitolkulla, että pelin saa pyörimään. Sony ja pelintekijät optimoinevat seuraavan 5v+ sisältöä psvr2:lle.

GT7 ketjuun kirjoittelin. Tänään tunti gt7:sta ja ei tuottanut ollenkaan enää pahaa oloa. Huomenna pidempi pätkä, kun vr jalat kasvavat pikkuhiljaa.

Uskon, että psvr2 tulee olemaan elinaikanaan hitti lisälaite. Arvostelut ovat kovin positiivisia ja gt7 on killer appsi niidenkin mielestä joita autopelit eivät aikaisemmin kiinnostaneet. Julkaisuikkuna on julkaisuikkuna, sisältöä tulee lisää + olemassaoleviin oleviin peleihin oletettavasti tulee päivityksiä.
Mulla oli PSVR ja en pystynyt GT Sportia ja Dirt Rally:a pelaamaan 30 sekuntia kauempaa vaikka kuinka siedättelin.
Luultavasti PSVR2 on paljon kehittyneempi eikä vastaavaa ongelmaa olisi.
Vaikka olin jo luopunut ajatuksesta paluusta PC:lle konsolin helppouden takia, niin tein kuitenkin niin koska innostuin autosimuilusta,
Ostin riskinä Valve Indexin ja kas kummaa, ei tarvinnut edes yrittää siedättyä vaan ajo sujui heti alusta ilman pahoinvointia.
Jos GT7 on syy hommata PSVR2, niin oletettavasti on kiinnostunut ajopeleistä...iRacing, AMS2, rFactor 2 jne tarjoaa sitä paljon realistisemmassa muodossa eli simuilukärpäsen puraistessa kannattaa harkita mihin veneen kokan kääntää :)

Molempi parempi.
 
PC sitä ja Zuckerberg tätä, se niistä tosiaan. Tänään pelataan Pavlovia, eikö?? Itse ainakin ostin heti aamusta kun lopulta tuli tännekin saataville ja illalla sitten shooting rangelle tiputtelemaan lippaita lattialle. Tätä jo aiemmin toisella alustalla pelanneena osaan suositella niillekin jotka ei mistään kyntästä tykkää. Vaikka vähän samalta näyttää niin kokemus on aivan eri kun alustana on VR.

 
PC sitä ja Zuckerberg tätä, se niistä tosiaan. Tänään pelataan Pavlovia, eikö?? Itse ainakin ostin heti aamusta kun lopulta tuli tännekin saataville ja illalla sitten shooting rangelle tiputtelemaan lippaita lattialle. Tätä jo aiemmin toisella alustalla pelanneena osaan suositella niillekin jotka ei mistään kyntästä tykkää. Vaikka vähän samalta näyttää niin kokemus on aivan eri kun alustana on VR.

Pavlovissa voi viedä kaverin lippaan. Aika uskomaton uunotus allaolevassa videossa


Jos GT7 on syy hommata PSVR2, niin oletettavasti on kiinnostunut ajopeleistä...iRacing, AMS2, rFactor 2 jne tarjoaa sitä paljon realistisemmassa muodossa eli simuilukärpäsen puraistessa kannattaa harkita mihin veneen kokan kääntää :)

GT7 on aika erilainen kokemus kuin simulaattorit. Se on niin hyvässä kuin pahassa konsoli arcade sim peli ja vetoaa eri yleisöön kuin puhdas arcade tai puhdas simulaattori. gt7 vr:ssa räjäyttää pään pelin uskomattoman hieno grafiikka ja yksityiskohtiin panostus. Showroomissa autojen ihaileminen on jotain mikä kuulostaa tylsältä, mutta siellä voi viettää paljonkin aikaa. Autot ja niiden hytit yms. on mallinnettu ihan viimeisen päälle ja todella aidon näköisiä. Jos sulla on jo ps5+gt7 niin psvr2 on no brainer ostos, jos sulla ei ole ps5:sta niin tilanne on ihan toinen.

Uusi sophy ai on todella hauska vastus niin vr:ssa kuin monitorilla gt7:ssa. Saa offlinena online pelaamisen parhaita puolia. Mä oon ihan myyty tohon sophy ai:hin. Tänään sen kanssa kisaa vr:ssa.
 
Mulla oli PSVR ja en pystynyt GT Sportia ja Dirt Rally:a pelaamaan 30 sekuntia kauempaa vaikka kuinka siedättelin.
Luultavasti PSVR2 on paljon kehittyneempi eikä vastaavaa ongelmaa olisi.
Vaikka olin jo luopunut ajatuksesta paluusta PC:lle konsolin helppouden takia, niin tein kuitenkin niin koska innostuin autosimuilusta,
Ostin riskinä Valve Indexin ja kas kummaa, ei tarvinnut edes yrittää siedättyä vaan ajo sujui heti alusta ilman pahoinvointia.
Jos GT7 on syy hommata PSVR2, niin oletettavasti on kiinnostunut ajopeleistä...iRacing, AMS2, rFactor 2 jne tarjoaa sitä paljon realistisemmassa muodossa eli simuilukärpäsen puraistessa kannattaa harkita mihin veneen kokan kääntää :)

Molempi parempi.
No jos psvr 2 on ostanut niin todennäköisesti jengiltä löytyy se ps5 eikä tehokasta peli pc tä. Rahaa saat palamaan noihin pc rigeihin plus muuhun sälään moninkertaisesti ja mulle se oli ainakin no go.

Ja tosiaan jatkossa pcvr vs psvr2 keskustelut yleiselle puolelle.
 
Itseltä löytyy high-end PC mutta hommasin silti nämä lasit. Voihan sitä PC:lle hommata toiset jos siltä tuntuu (Quest 3 tms.?) mutta tällä hetkellä PSVR2 oli kiinnostavin.

En juurikaan stressaa tarjonnasta, sitä tulee varmasti enemmän kuin omiin tarpeisiini. Pelaan kuitenkin yli puolet ajasta PC:llä sekä osan ajasta myös Switchillä.

GT7 oli iso syy, peli on käytännössä loputon koska aina voi aikoja parantaa. Oma auto löytyy pelistä niin hauska mennä sitäkin katsomaan. Miksei sitä seuraavaakin voisi miettiä istumalla virtuaalikabiineissa. :)

Joku oikeasti realistinen golf-peli olisi myös toiveissa. VR avulla voisi kiertää hienoja mestoja ympäri maailmaa. Ja toki jos jonnekin on menossa pelaamaan voisi salaa opiskella väyliä etukäteen.
 
Itseltä löytyy high-end PC mutta hommasin silti nämä lasit. Voihan sitä PC:lle hommata toiset jos siltä tuntuu (Quest 3 tms.?) mutta tällä hetkellä PSVR2 oli kiinnostavin.

En juurikaan stressaa tarjonnasta, sitä tulee varmasti enemmän kuin omiin tarpeisiini. Pelaan kuitenkin yli puolet ajasta PC:llä sekä osan ajasta myös Switchillä.

GT7 oli iso syy, peli on käytännössä loputon koska aina voi aikoja parantaa. Oma auto löytyy pelistä niin hauska mennä sitäkin katsomaan. Miksei sitä seuraavaakin voisi miettiä istumalla virtuaalikabiineissa. :)

Joku oikeasti realistinen golf-peli olisi myös toiveissa. VR avulla voisi kiertää hienoja mestoja ympäri maailmaa. Ja toki jos jonnekin on menossa pelaamaan voisi salaa opiskella väyliä etukäteen.
Tää peli tulossa jossain vaiheessa psvr2


Tässä vielä quest 2 versiosta pelikuvaa...laitettu golf keppi tuohon ohjaimeen...kandee laittaa tiukasti kiinni, menee muuten hyvin ruudusta läpi kun irtoaa :)

 
Viimeksi muokattu:
Aikaisemmin ihmetellyt monia formula yms. ratoja, kun niissä on tylsiä loivia mutkia. Sophy AI kisaa suzukan radalla VR:ssa ja nyt tajuan loivat mutkat. Niissähän on korkeuseroa ja kallistusta. VR:ssa sangen hauskoja ajaa siinä missä ennen ne olivat vain ärsyttäviä hidasteita. On sophy ai mahtava kisakaveri.
 
Analyysia linkin päässä psvr2:sta. Lainailin osan artikkelista, mutta en kaikkea. Linkin päässä on lisää hyvää.

PSVR 2 is an OLED-at-all-costs headset. That brings truly breathtaking colors and stunning contrast, but comes at the cost of a soft and noisy image. The lenses provide an immersive field of view, but don’t match up to the clarity and sweet spot of recent pancake headsets. Controller tracking is excellent, but head tracking still has some issues. This is an impressive piece of techology, but there are some notable flaws.

Oled näytto on kompromissi. Siinä on hyvää ja huonoa
The colors are also significantly more vibrant and intense, lacking the washed-out feeling of most LCD headsets. Combined with the high dynamic range (HDR) capability, the contrast and colors on PSVR 2 are nothing short of stunning.

Fresnel linssit lienee hinnan vuoksi. PSVR2:stahan on sanottu kalliiksi. Lienee pakkorako jostain karsia ja nyt se oli linssit. Tosin bonuksena oled musta on mustaa, kontrasti ja hdr toimii. Ei ole pannukakkua vähentämässä valovoimaa. Linssit lienee iso paikka missä psvr3 voi parantaa.
I suspect Sony stuck with fresnel because they wanted to keep using OLED at all costs. While there are plenty of LCDs suitable for pancake lenses, it may not have been possible to affordably mass-produce OLED panels with the required density to be small enough. Further, OLED panels are typically less bright than LCD, so getting a panel bright enough to overcome the low efficiency of pancake lenses may not have been possible either.

Reprojection blur/ghosting. Ei lasien vika, vika softassa. reprojisio taitaa olla toteutettu käyttöjärjestelmässä. Jos sony korjaisi algoritmin niin ehkä pelit päivittyisivät automaattisesti
Graphically simpler games use the native display modes, completely avoiding this issue. They play as smooth as butter and make you long to have the same feeling in the likes of Horizon.
It’s perhaps possible that Sony can improve its projection algorithm in a software update to improve this, as neither Valve’s Motion Smoothing nor Meta’s SpaceWarp are anywhere near as bad as PSVR2’s reprojection. If that’s not possible, I’d love to see developers of high fidelity titles offer a graphically inferior “performance mode”, as I’d choose it every time in a heartbeat.

Ohjaimet ja inside tracking toimii kivasti. Kypärän seurannassa oli virheitä voimakkaiden valolähteiden lähiställä. Pelihuoneen valaistus kannattaa olla sopiva + ei suoraa arskaa ikkunasta.
The controller tracking on the other hand is essentially flawless for me. Whether I was reaching behind my back, moving them rapidly, or even occluding one controller with the other, it just didn’t matter. I’m confident these controllers can handle any VR game Quest 2 can. The impressive performance is probably thanks to the sheer size of the controllers and thus their infrared LED rings. They’re bigger in real life than they appear in images.

Pelien optimointi konsolialustalle on helppoa. Ei tarvi käyttäjän konffailla asetuksia, että peli pyörisi
One of the best things about PlayStation VR is that performance is far more stable and consistent than on any other VR platform, with no tweaking or experimenting required. The console situation of developers targeting known hardware and tightly optimizing around it to maintain performance is ideal for VR.
 
Reprojection blur/ghosting. Ei lasien vika, vika softassa. reprojisio taitaa olla toteutettu käyttöjärjestelmässä. Jos sony korjaisi algoritmin niin ehkä pelit päivittyisivät automaattisesti
Tuo on hyvä artikkeli ja selittää paljon käyttäjien arvioita. Pikselien timanttirakenne on vahvistettu myös erikseen RGB stripin sijaan, eli se on syynä juurikin tuon diffuusio filterin käyttöön mistä artikkelissa mainitaan. Filtterin aiheuttaman pehmeyden voisi ehkä poistaa, mutta se nostaisi SDE:tä + voisi aiheuttaa muita ongelmia, varmaankin sen käyttöön Sonylta on perusteltu syy.

Reprojektiota puolestaan ei välttämättä ole ihan yksinkertainen korvata tuosta vaan toisella. Tämä siksi että ne toimivat eri tavoin, osa on suunniteltu käynnistymään vain kun framen piirtoon menee yli vaadittu aika ja kehittyneemmät tekniikat vaativat syvyysdataa ym. Sonyn tapauksessa tekniikan voisi olettaa olevan automaattinen, koska kehittäjät tietävät ettei tarvi edes yrittää 120hz vaan 60hz riittää. Se on luultavasti myös hyvin nopea (koska yleisesti sitä ei pidetä niin hyvänä mitä Metalla ja Steamilla), joten korvaavan algoritmin on pärjättävä samalla tiedolla tai sen puutteella + mahduttava samaan aikaslottiin. Muuten sovelluksetkin pitää päivittää. Mielenkiintoista nähdä miten tämä kehittyy jatkossa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 618
Viestejä
4 493 810
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom