PlayStation VR2 -keskustelu

Ite ainakin vielä odottaisin, varsinkin jos ei löydy rattipoljin -settiä. Vuoden päästä näkee jo aika hyvin miten tämä ottaa tuulta alleen. Nykyisissä peleissä ei kuitenkaan ehkä ole kuin n. Pariksi kuukaudeksi pelattavaa, jos sitäkään. Sit kun saadaan kunnon 50v50 WW2 tai moderni bäfä tai HLL tyyppinen peli käyn heti ostamassa lasit ittellekin
GT7 ja Pavlov ovat ns. loputtomasti pelattavaa tarjoavia. Nämäkin pois lukien pelaisin muita varmaan vuoden päivät, että ihan riippuu onko työtön tai opiskelija tai jotain muuta.
 
Onko noissa vr2 laseissa mahdollista valita pelaako elokuva tilassa missä on se 60hz vai sit jollain paremmalla. Tuntuu et itsellä on grafiikka niin huono, että pelaanko jotenkin väärässä tilassa?
 
Tuo on hyvä artikkeli ja selittää paljon käyttäjien arvioita. Pikselien timanttirakenne on vahvistettu myös erikseen RGB stripin sijaan, eli se on syynä juurikin tuon diffuusio filterin käyttöön mistä artikkelissa mainitaan. Filtterin aiheuttaman pehmeyden voisi ehkä poistaa, mutta se nostaisi SDE:tä + voisi aiheuttaa muita ongelmia, varmaankin sen käyttöön Sonylta on perusteltu syy.

Reprojektiota puolestaan ei välttämättä ole ihan yksinkertainen korvata tuosta vaan toisella. Tämä siksi että ne toimivat eri tavoin, osa on suunniteltu käynnistymään vain kun framen piirtoon menee yli vaadittu aika ja kehittyneemmät tekniikat vaativat syvyysdataa ym. Sonyn tapauksessa tekniikan voisi olettaa olevan automaattinen, koska kehittäjät tietävät ettei tarvi edes yrittää 120hz vaan 60hz riittää. Se on luultavasti myös hyvin nopea (koska yleisesti sitä ei pidetä niin hyvänä mitä Metalla ja Steamilla), joten korvaavan algoritmin on pärjättävä samalla tiedolla tai sen puutteella + mahduttava samaan aikaslottiin. Muuten sovelluksetkin pitää päivittää. Mielenkiintoista nähdä miten tämä kehittyy jatkossa.
Sonyn peleissä ihan takuvarmasti on z-buffer käytössä. Se käyttääkö nykyinen reprojisointialgoritmi z-bufferia niin en ole nähnyt missään varmistusta, josta voisi sanoa kyllä tai ei. Toki voi olla, että parempi algoritmi vaatisi peliin päivityksen. Päivitys ei liene ongelma, kun pelit päivittyvät muutenkin koko ajan. Luulisi sonyn reprojisoinnin parantamiseen satsaavan, kun se on isoin näkyvä ja parannettavissa oleva negatiivinen asia mikä tulee esiin.
 
Onko noissa vr2 laseissa mahdollista valita pelaako elokuva tilassa missä on se 60hz vai sit jollain paremmalla. Tuntuu et itsellä on grafiikka niin huono, että pelaanko jotenkin väärässä tilassa?
Oletuksena 60Hz. Asetuksista voi käydä laittamassa 120Hz ja hdr tilan päälle. Ei auta merkittävästi kuvanlaatuun, mutta saa ne pelit missä on 120Hz sujuvammaksi + hieman värejä paremmaksi. 2d tila näyttää lähinnä 720p näytöltä ja pelit/leffat renderöidään 1080p resolla siihen. Lasien resoluutiohan on about 2000x2000 per silmä ja ei tollanen 1920x1080 bufferin venyttely siihen ole optimaalista. Lieköhän sony jossain kohtaa tuotakin voisi parantaa,...

Mulla pistää oled mura eli rasvainen kerros tosi pahasti silmiin 2d tilassa. Siitä ei pääse eroon millään. Se on käytetyn oled paneelin ominaisuus. Peleissä oled muran unohtaa, kun uppoutuu peliin. 2d tilassa ei tule samanlaista immersiota/flow tilaa minulle kuin peleissä.
 



LinusTechTipsiltä aika positiivinen katsaus PSVR2, alkaa vähän houkuttelemaan Oculus Riftin ohelle. Saisipa Sony päivitettyä että PSVR1 pelit toimii niin pelikirjasto olisi aika mukava, Deracine kiinnostaisi pelata ehdottomasti.
 
Tänään ehdin viimein avata paketin ja testata laseja. Alkuun tuntui ettei saanut säätöjä mitenkään kohdilleen vaan oli aina sumeaa jossain reunassa, mutta lopulta sain jonkun kompromissin kun vedin todella kireälle takaremmin. Ja se sumeus ilmeisesti kuuluu asiaan siellä minne ei kulloinkin katso? Täysin tasaiseksi en saanut...

Ja en tiedä onko vika korvien välissä vai missä, mutta nuo PS "ei-VR" valikot yms. kontentti näytti asemoituvan hieman enemmän vasemmalle, peleissä sitten olin täysin keskellä, omituista. Pitänee googlella etsiä huomenna onko tossa joku niksi.

Noh, itse sisällön pariin kun pääsi silmillä kesti hetki tottua kuvaan mutta sen jälkeen kyllä näytti todella hyvältä!

GT7 oli ihan loistava (pitää G29 ottaa käyttöön huomenna), Pavlov samaten, tosin siinä vedin vaan kill roomia eri aseilla että pääsin vähän sinuiksi kontrollien kanssa, alkuun oli aika sekoilua....No Man's Sky näytti myös hienolta, VR on kuin luotu siihen. Harmi että on tullut sen verran sitä jo pelattua aiemmin että tuskin jaksaa enää innostua noin muuten. Horizon näytti myös hienolta mutta aika teknodemo fiilis jäi, en kyllä pitkälle jaksanut pelata tänään.

Vedin sitten ihan sokkona Storesta tuon Drums of Rock mikä oli myös hauskaa viihdettä, hyvin tuntui tarkkuus toimivan.

Huomenna pitää sitten testata loputkin eli RE:Village sekä Star Wars demo, ja joitain muitakin mistä oli demot storessa saatavilla.

Yleisesti ottaen todella positiivinen fiilis jäi, Riftiin verrattuna. Haptinen feedback on todella iso juttu. Ja tuo käyttöönoton helppous, yksi johto kiinni ja menoksi, on itselle todella iso plussa, että kynnys käyttää ei ole liian korkea (ne Riftin majakat sekä piuhaviidakko, huoh...).

Kyllähän tuo GT7 VR Showroom oli myös ihan huikea, olihan sitä kehuttukin, mutta kun nyt itse näki. Aivan kuin oikean auton vieressä seisoisi! Tajutonta! Varmaan tulee katseltua kaikki omat, vanhempien ja kavereidenkin autot läpi mitä pelistä löytyy.
 
Tänään ehdin viimein avata paketin ja testata laseja. Alkuun tuntui ettei saanut säätöjä mitenkään kohdilleen vaan oli aina sumeaa jossain reunassa, mutta lopulta sain jonkun kompromissin kun vedin todella kireälle takaremmin. Ja se sumeus ilmeisesti kuuluu asiaan siellä minne ei kulloinkin katso? Täysin tasaiseksi en saanut...

Ja en tiedä onko vika korvien välissä vai missä, mutta nuo PS "ei-VR" valikot yms. kontentti näytti asemoituvan hieman enemmän vasemmalle, peleissä sitten olin täysin keskellä, omituista. Pitänee googlella etsiä huomenna onko tossa joku niksi.

Noh, itse sisällön pariin kun pääsi silmillä kesti hetki tottua kuvaan mutta sen jälkeen kyllä näytti todella hyvältä!

GT7 oli ihan loistava (pitää G29 ottaa käyttöön huomenna), Pavlov samaten, tosin siinä vedin vaan kill roomia eri aseilla että pääsin vähän sinuiksi kontrollien kanssa, alkuun oli aika sekoilua....No Man's Sky näytti myös hienolta, VR on kuin luotu siihen. Harmi että on tullut sen verran sitä jo pelattua aiemmin että tuskin jaksaa enää innostua noin muuten. Horizon näytti myös hienolta mutta aika teknodemo fiilis jäi, en kyllä pitkälle jaksanut pelata tänään.

Vedin sitten ihan sokkona Storesta tuon Drums of Rock mikä oli myös hauskaa viihdettä, hyvin tuntui tarkkuus toimivan.

Huomenna pitää sitten testata loputkin eli RE:Village sekä Star Wars demo, ja joitain muitakin mistä oli demot storessa saatavilla.

Yleisesti ottaen todella positiivinen fiilis jäi, Riftiin verrattuna. Haptinen feedback on todella iso juttu. Ja tuo käyttöönoton helppous, yksi johto kiinni ja menoksi, on itselle todella iso plussa, että kynnys käyttää ei ole liian korkea (ne Riftin majakat sekä piuhaviidakko, huoh...).

Kyllähän tuo GT7 VR Showroom oli myös ihan huikea, olihan sitä kehuttukin, mutta kun nyt itse näki. Aivan kuin oikean auton vieressä seisoisi! Tajutonta! Varmaan tulee katseltua kaikki omat, vanhempien ja kavereidenkin autot läpi mitä pelistä löytyy.

2d näytöt tuntuu olevan milloin mitenkin vinossa. Pitkään painaa options nappia niin saa resetoitua näkökulman.

On kyllä komeita ne autot sekä ulkoa että sisältä. Uskomattoman yksityiskohtaisesti mallinnettu autojen sisustat takapenkkejä myöten. 3 circuit experienceä gt7:ssa kullalle tänään + hupiajelua. Melkoisen jyrkät on daytonan ovaaliosat, yllätti.
 
Itsellä nyt ainakin horizonissa näkyy todella huonosti esim hahmon kädet. varjokuvaa tulee ympäri kättä, tiedä sitten johtuuko omasta näöstä vai mistä. Kokeiltu nyt kaksilla laseillakin, saattaa tietysti olla ettei osaa säätää kunnolla.
 
Koitin eilen pelata GT7 ilman PSVR 2:sta ja ei siitä tullut mitään, VR antaa niin paljon tarkkuutta ajoon. Jokaisen GT7 tosipelaajan pakkohankinta tämä, eikä edes kallis jos vertaa mitä monet maksaa ratti/penkki-rakennelmista.
 
Koitin eilen pelata GT7 ilman PSVR 2:sta ja ei siitä tullut mitään, VR antaa niin paljon tarkkuutta ajoon. Jokaisen GT7 tosipelaajan pakkohankinta tämä, eikä edes kallis jos vertaa mitä monet maksaa ratti/penkki-rakennelmista.

Aivan sama kokemus oli myös. Oli haastava drifting jota olen v-lopun tahkonut lasien kanssa. Noh, ajattelin että kun olen kumminkin ilman laseja pelannut enemmän, niin ehkä se ongelma olis ollut laseissa ... no ei ollut, ilman laseja ei driftista tullut yhtään mitään. Noh, lasit päähän ja muutama kymmen yritystä, ja läpihän se meni. Flat screen -- never again.
 
2d näytöt tuntuu olevan milloin mitenkin vinossa. Pitkään painaa options nappia niin saa resetoitua näkökulman.
Ei toimi resetointi. Muillakin näköjään samaa ongelmaa: https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/11aeo0p/psvr2_is_anyone_having_issues_with_the_display/

Tämä kuvaa hyvin, eli kuva keskittyy kohtaan joka on piirun verran oikealla, aivan kuin leffateatterissa istuisi oikealla puolella salia:
"It IS centering, like I'm seeing it shift, but it's as though it thinks I'm a foot taller and standing two feet to my own left. It's so weird."
 
Tässä pari iltaa pelaillut Pavlovia. Täytyy sanoa, että vaikka peli on ehkä hieman early access -henkinen kaikkine pelimuotoineen, niin eipä ole kyllä vähään aikaan ollut niin HAUSKAA videopeliä pelatessa. Ihan suoraan sanottuna nauranut jotain tapahtumia ääneen lasit päässä kotona. Tuo VR tuo sellaista sopivaa sekoilua ja asioiden kokeilua, mitä normaalisti peleissä ei tule tehtyä.
 
Itsellä nyt ainakin horizonissa näkyy todella huonosti esim hahmon kädet. varjokuvaa tulee ympäri kättä, tiedä sitten johtuuko omasta näöstä vai mistä. Kokeiltu nyt kaksilla laseillakin, saattaa tietysti olla ettei osaa säätää kunnolla.
Johtuu pelin käyttämästä 60fps - 120fps reproijsoinnista. Tuosta on keskusteltu aika paljon tässä ketjussa
 
Tässä pari iltaa pelaillut Pavlovia. Täytyy sanoa, että vaikka peli on ehkä hieman early access -henkinen kaikkine pelimuotoineen, niin eipä ole kyllä vähään aikaan ollut niin HAUSKAA videopeliä pelatessa. Ihan suoraan sanottuna nauranut jotain tapahtumia ääneen lasit päässä kotona. Tuo VR tuo sellaista sopivaa sekoilua ja asioiden kokeilua, mitä normaalisti peleissä ei tule tehtyä.
Nauratti itseäkin eilen kun kävin tutoriaalia, eikä käsikranaatti meinannut irrota kädestä, tai muuten vaan tumpuloin heiton...Aika monta kertaa siinä meni ennenkuin onnistuin, käännyin sitten ympäri niin oli lattialla jäätävä keko ruumiita. :D
 
Nauratti itseäkin eilen kun kävin tutoriaalia, eikä käsikranaatti meinannut irrota kädestä, tai muuten vaan tumpuloin heiton...Aika monta kertaa siinä meni ennenkuin onnistuin, käännyin sitten ympäri niin oli lattialla jäätävä keko ruumiita. :D
Juu ja pakkohan se oli testata voiko tuossa tehdä itsemurhan aseella.
 
Horizoniin tuli eka päivitys tänään. Release notet alla
Performance and Stability
  • Various crash and performance fixes.
Missions and Progression
  • Fixed an issue which would cause the Bow to not spawn at the start of the game, until the user restarted from campfire.
  • Fixed issues which caused the user to become stuck when topping out.
  • Fixed an issue which may cause the Thunderjaw to block access to the elevator.
  • Fixed a save issue when having jumped onto the Tallneck and reloading this save.
  • Fixed an issue where the user may become stuck when returning to Dawn's Grasp.
  • Fixed an issue which may cause the Dodge tutorial to become blocked when loading a save during it.
Machines
  • Fixed an issue where a Scrapper may become stuck outside of the combat area.
UI/UX
  • Fixed an issue where all option categories may be greyed out when prompted at the first campfire.
  • Fixed an issue where the user's Assault Course score may reset to zero when leaving the Challenge Hub.
  • Fixed an issue where the red vignette would remain on screen once the user has fully healed.
Other
  • Fixed an issue where the Watcher trophy may not appear in the trophy room.
  • Various audio, dialogue, and music fixes.
  • Various geometry fixes.
  • Various lighting fixes.
 
Vaivaako ketään sama että lasien läpi katseltuna mustat laatikot valkoisella tekstillä tuntuvat olevan epätasaisen mustia? Tätä nyt ei ehkä niin helposti huomaa pelejä pelatessa, mutta omaa ocd-keskusta se kuitenkin askarruttaa tarpeeksi että jään mietiskelemään mistä moinen johtuu? Eli esimerkiksi se prompt jossa kehoitetaan painamaan O-näppäintä palatakseen peliin, koko musta laatikko on epätasaisen liukuvärjätty harmaasta mustaan vasemmalta oikealle. Onko tämä ominaisuus vai vika?
 
Vaivaako ketään sama että lasien läpi katseltuna mustat laatikot valkoisella tekstillä tuntuvat olevan epätasaisen mustia? Tätä nyt ei ehkä niin helposti huomaa pelejä pelatessa, mutta omaa ocd-keskusta se kuitenkin askarruttaa tarpeeksi että jään mietiskelemään mistä moinen johtuu? Eli esimerkiksi se prompt jossa kehoitetaan painamaan O-näppäintä palatakseen peliin, koko musta laatikko on epätasaisen liukuvärjätty harmaasta mustaan vasemmalta oikealle. Onko tämä ominaisuus vai vika?
Mahtaa kyse olla samasta "ominaisuudesta" kuin puhelimissakin, valkoinen kun on niin kirkas, että kirkkaus "leviää" hieman mustiin alueisiin, huomaa hyvin esim. Samsungin puhelinta käynnistäessä kun todella kirkas valkoinen Samsung-logo ilmestyy ruutuun. sen kanssa oppii elämään kun ei ole jatkuva ongelma.
 
Onkohan noissa linsseissä joku "sisäänajo" kun tuntuu että kuva paranee päivä päivältä? Vai alkaako aivot vaan tottumaan, eikä enää kiinnitä mahdollisiin virheisiin niin paljoa huomiota?
 
...sen kanssa oppii elämään kun ei ole jatkuva ongelma.

Tämä ... lasit ovat kaukana täydellisyydestä, niinkuin on täällä todettu useastakin kulmasta :)
Mutta sen kun hyväksyy ja nauttii pelaamisesta, niin money well spent.
Tässäpä nostona ne jotka minua häiritsevat ja korjattuna lasit (ja ohjaimet) olisivat lähempänä täydellisyyttä.
- Liian pieni fov
- Liian pieni resoluutio
- Sweetspotin löytyminen vie hetken
- Graafinen downgrade vs. flatscreen vastaava peli (ps5 tehot ei riitä)
- Vanne kiristää päätä
- Hikoiluttaa lasien pitäminen + ajoittaisen motion sicknessin tuoma kylmä hiki
- Johto on tiellä vähän väliä
- Kuulokkeiden kanssa venkslaaminen
- Ohjaimet ei sovi omaan käpälään kunnolla
- Ohjaimista puuttuu "knuckle strap"

Nämä nyt pikaisena nostona... Mutta haittaako tämä pelaamista, niin ei haittaa liikaa. Osa näistä haittaa varmasti monia, ja siksi jättää ostamatta, palauttaa takaisin tai jää pölyyntymään laatikkoon.

edit: hauska oli tuo viimeinen lause, ei ole enää :D
 
Viimeksi muokattu:
Tämä ... lasit ovat kaukana täydellisyydestä, niinkuin on täällä todettu useastakin kulmasta :)
Mutta sen kun hyväksyy ja nauttii pelaamisesta, niin money well spent.
Tässäpä nostona ne jotka minua häiritsevat ja korjattuna lasit (ja ohjaimet) olisivat lähempänä täydellisyyttä.
- Liian pieni fov
- Liian pieni resoluutio
- Sweetspotin löytyminen vie hetken
- Graafinen downgrade vs. flatscreen vastaava peli (ps5 tehot ei riitä)
- Vanne kiristää päätä
- Hikoiluttaa lasien pitäminen + ajoittaisen motion sicknessin tuoma kylmä hiki
- Johto on tiellä vähän väliä
- Kuulokkeiden kanssa venkslaaminen
- Ohjaimet ei sovi omaan käpälään kunnolla
- Ohjaimista puuttuu "knuckle strap"

Nämä nyt pikaisena nostona... Mutta haittaako tämä pelaamista, niin ei haittaa liikaa. Osa näistä haittaa varmasti monia, ja siksi jättää ostamatta / palauttamatta / hyllyyn pölyyntymään.
Tähän voisi lisätä vertailun muihin testaamiini laseihin:


- Liian pieni fov = parempi kuin esim. Quest 2 tai Rift S
- Liian pieni resoluutio = parempi kuin muissa saman hintaluokan laseissa
- Sweetspotin löytyminen vie hetken = Tämä lienee lähes kaikissa laseissa?
- Graafinen downgrade vs. flatscreen vastaava peli (ps5 tehot ei riitä) = graafinen downgrade tulee jokaisissa VR-laseissa, johtuen resoluutiosta, ei siis pelkästään tehoista kiinni ja näissä kun on katseen seuranta, niin vain kohde jossa katse tarvitsee täyden renderöinnin -> suorituskyky parempi
- Vanne kiristää päätä = vanne mielestäni yllättävän hyvä vs monet muut, esim. Quest 2:n vakiopanta paljon heikompi.
- Hikoiluttaa lasien pitäminen + ajoittaisen motion sicknessin tuoma kylmä hiki = parempi kuin esim. Quest 2:n maski, joka alkaa kutittamaan ja hikoiluttamaan paljon herkemmin
- Johto on tiellä vähän väliä = Johto onneksi suht kevyt vs muut johdolliset lasit
- Kuulokkeiden kanssa venkslaaminen = tästä itsekin annan pienen miinuksen, pantaan integroidut kaiuttimet olisivat olleet paremmat, optio sitten omiin kuulokkeisiin 3.5mm liitännällä
- Ohjaimet ei sovi omaan käpälään kunnolla = ohjaimet todellakin hieman heikommat kädessä kuin monissa muissa, mutta tottuu kyllä nopeasti. Eniten häiritsee ettei ole tasapainoiset. Napeista kuitenkin iso plussa!
- Ohjaimista puuttuu "knuckle strap" = Onko tätä monissakaan? Kolmannen osapuolen valmistamia varmaan ilmestyy myyntiin
 
Tänään tuli Playstation 5 -ohjelmistopäivitys ja sen jälkeen myös vaati päivityksen PSVR2:lle ja sen ohjaimille. Ehkä kuvittelen vain, mutta jotenkin tuntuu toimivan paremmin. Tosin nyt tulee välillä ruudulle tracking-ongelmasta ilmoituksia, jotka tuntuvat turhilta. Toivottavasti tuon saa jostain pois. Pelialueen joutui myös määrittämään uudelleen päivitysten jälkeen.

Ehkä myös löysin vihdoin oikean sijainnin maskin ja pannan sijoittelulle omassa päässä. Olen pitänyt ehkä liian alhaalla takaosaa ja sen vuoksi pimennysmaski jättänyt jäljen otsaan. Ainakin nyt se haitariosa istuu tasaisemmin. Täytyy seuraavalla kerralla katsoa, että miten se lähtee tuossa istumaan.

Sain Mossit pelattua läpi ja on kyllä hieno sarja. Samaa tarinaahan nuo on, mutta etenkin Book II nousi mahtavaksi kokemukseksi (joka osa-alueella parannettu/monipuolistettu). Jännä nähdä tuleeko jotain jatkoa vielä.

The Walking Dead Saints & Sinners Ch1 tulossa jatko-osan kanssa samaan aikaan:



Hieman pettymys, että onkin maksullinen upgrade (10€ kaiketi), kun oli jo joskus Twitterissa muuta luvattu. Ehkä järkevämpää ostaa bundle kuin maksaa PS+-version päivityksestä. Tourist-editionilla saa kuitenkin ilmaisen päivityksen, mutta siihen päivitys on myös ~10€. Toisaalta muutakin pelattavaa vielä riittää, että katsotaan nyt. Kohtahan on kesä ja alennusmyynnitkin jo =D
 
WW2 kevytlentosimu check, aivan mahtavaa. Nyt enää se rallipeli niin kaikki toiveet täytetty.


Veikkaan että nyt kun WRC lisenssi siirtyi codemastersille / EA:lle niin ei tuo rallipelikään kaukana ole. Kuitenkin uusimassa F1 pelistä löytyy PC puolella jo VR, sekä codemastersin viimeisimmästä rallipelistäkin tietenkin. (Dirt Rally 2.0) Tais vielä ensimmäisestä Dirt Rallystäkin olla joku PSVR versio?

Muistaakseni ensi vuoden puolella pitäisi tulla ensimmäinen WRC peli, enkä näe mitään syytä miksei siinä olisi VR ominaisuutta
 
Muistaakseni ensi vuoden puolella pitäisi tulla ensimmäinen WRC peli, enkä näe mitään syytä miksei siinä olisi VR ominaisuutta
Huhuissa ollut puhetta että tulisi jo tän vuoden keväällä jopa...veikkailtu että olisi pohjiltaan hyllytetty dirt rally 3 joka päätettiin pistää jäihin kun ea/ codemasters sai wrc lisenssin. Toivon kyllä suuresti että olisi hypridipeli (flat/vr).
 
Onhan se nyt aivan selvää että Codemastersin WRC peli julkaistaan tänä vuonna, 2023 WRC kausi on alkanut jo. F1 23 steam sivuilla lukee että peli tukee VR, joten eiköhän sama koske myös rallia.
Nyt kun PS5 riittää tehot niin olisi outoa jos molemmat pelit ei tue PSVR2.
 
Juu, olisi oiva hetki sitten tuoda nuo myös Playstationin Vr:n piiriin. Varsinkin kun Code jo DR1:lle harjoitteli psvr:n kanssa. Sillä ei niin väliä jos sitten tulisi jälkipäivityksenä jos tieto jo olisi että tulee kuitenkin joskus.
 
WRC kyllä maistuisi VR:ssä. Pelkona tosin on että jos näitä julkaistaan nyt jatkossa vuosittain niin saadaan hieman rampautettu peli että voidaan sitten myydä taas WRC 2024, WRC 2025 ym. uusilla ominaisuuksilla.
 
WRC kyllä maistuisi VR:ssä. Pelkona tosin on että jos näitä julkaistaan nyt jatkossa vuosittain niin saadaan hieman rampautettu peli että voidaan sitten myydä taas WRC 2024, WRC 2025 ym. uusilla ominaisuuksilla.
Juu, mutta jos tämä tuleva wrc perustuu dirt rallyyn niin onhan sitä hierottu jo monta vuotta eli varmaan ihan mallikas peli tulossa. Jatkoosat saattaa joo olla perus ea tyyliin pieniä vuosipäivityksiä. Odotukset on kyllä kovat wrc23 suhteen.
 
Kun lasit pistää päähän niin katoaa kuva telkkarista. Tulee sitten peleissä takaisin, mutta vähän hankalaa neuvoa - etenkin lapsille - miten noi säädöt tehdään näkemättä itse mitä ruudulla tapahtuu.

Millä asetuksella kuvan saa aina näkymään telkkarissa myös koko ajan?

Ja toinen homma, VR-peleissä (ainakin Horizon) näkyy tuommoiset "kehykset" kuvan ympärillä eli ilmeisesti jotain eri resoista johtuvaa (?). Saako ne kehykset jotenkin pois?
 
Saapa nähdä pitkäänkö gt7:sta tukevat. Toivoa voisi, että maailmanloppuun asti. Jos tarvii lisärahastusta niin imho. dlc ei olis huono idea. Vaikka parempi uramoodi dlc:na kera sophy ai:n niin maksaisin siitä välittömästi. Uramoodi sais olla sellanen mikroautosta liikkeelle ja vois päätyä formulaan/nascariin tai vaikka ralli tai koppioautoihin riippuen mikä kiinnostaa. Tai sit pysyy jossain jokamies/historic rally kisoissa jos ei halua ylempiin liigoihin mennä.
 
Viimeksi muokattu:
1. Kun lasit pistää päähän niin katoaa kuva telkkarista. Tulee sitten peleissä takaisin, mutta vähän hankalaa neuvoa - etenkin lapsille - miten noi säädöt tehdään näkemättä itse mitä ruudulla tapahtuu.
Millä asetuksella kuvan saa aina näkymään telkkarissa myös koko ajan?

2. Ja toinen homma, VR-peleissä (ainakin Horizon) näkyy tuommoiset "kehykset" kuvan ympärillä eli ilmeisesti jotain eri resoista johtuvaa (?). Saako ne kehykset jotenkin pois?

Muokkasin lainausta jotta helpompi vastata.

1. Ei mitenkään.
2: Tarkoitat varmaan sitä, että liikkuessa tulee mustat reunat? Tämä löytyy comfort asetuksista ja pelistä riippuen se on nimellä vignette tai tunneling. Tuon kun heittää off asentoon niin reunoja ei tule.
Jos sulla taas näkyy telkkarin ruudulla ihan kunnon kehys niin se on advanced tracking ominaisuus joka auttaa laseja seurannan kanssa kun telkkari on päällä ja se löytyy jostain psvr asetusten syövereistä.
Ulkomuistista en osaa sanoa kun itse en ole laittanut sitä päälle.
 
Muokkasin lainausta jotta helpompi vastata.

1. Ei mitenkään.
2: Tarkoitat varmaan sitä, että liikkuessa tulee mustat reunat? Tämä löytyy comfort asetuksista ja pelistä riippuen se on nimellä vignette tai tunneling. Tuon kun heittää off asentoon niin reunoja ei tule.
Jos sulla taas näkyy telkkarin ruudulla ihan kunnon kehys niin se on advanced tracking ominaisuus joka auttaa laseja seurannan kanssa kun telkkari on päällä ja se löytyy jostain psvr asetusten syövereistä.
Ulkomuistista en osaa sanoa kun itse en ole laittanut sitä päälle.
1. Ok...Mikähän ihme tossa on taustalla, kiva ulkomuistista neuvoa mitä siellä tapahtuu. Pitää varmaan perus paperilappy&kynä turvautua. :D
2. Siis tommosia PS-ohjaimen kuvioita hemmetin paksu (kymmeniä senttimetrejä) vahva kehys. Täytyy käydä chekkaamassa valikko.
 
1. Ok...Mikähän ihme tossa on taustalla, kiva ulkomuistista neuvoa mitä siellä tapahtuu. Pitää varmaan perus paperilappy&kynä turvautua. :D
Mä luulin, että kuva mirroroituu telkkariin, jos ei ole 120Hz ja HDR asetukset päällä(vaikuttaa oikeasti vain cinematic modeen, peleissä hdr ja 120 on aina tarjolla vaikka asetusta ei laita päälle). 120Hz+hdr jos laittaa päälle niin telkkariin ei tule kuvaa. Voi tietty olla joku bugi jossain että mirrorointi ei toimi aina ja kaikkialla.
 
@JerryKannu @Partis
Testasin just nyt gt7:lla. Pelikuva mirroroituu monitoriin 1080p:na psvr2:lla pelatessa kunhan psvr2 cinematic moden alta ei ole 120Hz asetus päällä. Pleikkarin valikot ei mirroroidu monitoriin sillon kun peli ei ole päällä. Pelin päälläollessa pleikkarin valikotkin mirroroituvat telkkariin.

Samasta valikkohelvetistä saa ps ohjankuviokehyksen pois päältä.

Jos haluaa toisen datapointin mirrorointiin niin linus techtipsin psvr2 videolla näkyy hyvin miten mirrorointi toimii samalla kun linus pelaa psvr2:lla.

 
@JerryKannu @Partis
Testasin just nyt gt7:lla. Pelikuva mirroroituu monitoriin 1080p:na psvr2:lla pelatessa kunhan psvr2 cinematic moden alta ei ole 120Hz asetus päällä. Pleikkarin valikot ei mirroroidu monitoriin sillon kun peli ei ole päällä. Pelin päälläollessa pleikkarin valikotkin mirroroituvat telkkariin.

Samasta valikkohelvetistä saa ps ohjankuviokehyksen pois päältä.
OK, kiitos pitää katsoa tuota asetusta. Alkuun jostain googlailin noita ja pistin vaan päälle kun suositeltiin, tietämättä oikein mitä ne edes tekee.
 
Pleikkarin valikot ei mirroroidu monitoriin sillon kun peli ei ole päällä.

Tämähän se ongelma kysyjällä olikin ja valitettavasti tuohon ei ole ratkaisua joka on outoa sillä ekan psvr:n kanssa näkyi myös nuo valikot telkkarin ruudulla.
Nämä on näitä sonyn outoja päätöksiä jotka voi laittaa samaan kasaan puuttuvien kansioiden ja taustakuvien kanssa.
 
Tämähän se ongelma kysyjällä olikin ja valitettavasti tuohon ei ole ratkaisua joka on outoa sillä ekan psvr:n kanssa näkyi myös nuo valikot telkkarin ruudulla.
Joo just näin.

Löysin tän ketjun: r/PSVR - I suddenly cant see anything on the tv, while wearing psvr2? Not usually an issue

Eli just sama ongelma ja tuolla muutama ehdotus mitä kokeilla. 120Hz voi näköjään ottaa pois kun en mitään "flat" pelejä laseilla tule pelaamaan. Ja kokeilla toi tracking kalibroida uudelleen kun tuo 120Hz on pois päältä.

Edit: Pakko tuon on olla joku bugi. Vai miten Sonylla on ajateltu että lasit saa edes säädettyä, jos ne lyö lapsen tai jonkun tekniikasta tietämättömän päähän eikä kukaan muu ympärillä näe mitä tapahtuu? TV näyttää vain mustaa, niin saa kysellä mitä laseissa näkyy milloinkin ja ulkomuistista miettiä mitähän siinä valikossa nyt lukikaan mihin pitäisi mennä ja mistä se löytyikään...Onneksi sentään nuo IPD, tracking yms. ruudut sitten pamahtaa telkkariinkin näkyviin, sikäli jos sinne asti pääsee.
 
Viimeksi muokattu:
Tämähän se ongelma kysyjällä olikin ja valitettavasti tuohon ei ole ratkaisua joka on outoa sillä ekan psvr:n kanssa näkyi myös nuo valikot telkkarin ruudulla.
Nämä on näitä sonyn outoja päätöksiä jotka voi laittaa samaan kasaan puuttuvien kansioiden ja taustakuvien kanssa.
Kansiot löytyy ja taustakuvissa aka teemoissa ei ole mitään järkeä kun joka peli tai muu luo sen taustan itse ja sehän toimii nätisti.
Toki kansioihin meni kaksi vuotta että kehitysvauhti lähentelee Microsoftia ja Nintendoa. Matkaa toki vielä.
 
OK, kiitos pitää katsoa tuota asetusta. Alkuun jostain googlailin noita ja pistin vaan päälle kun suositeltiin, tietämättä oikein mitä ne edes tekee.
Sen kehyksen hyödyllisyys varmaan riippuu miten lähellä telkkaria pelaa. Itse huomasin seurannan hämääntyvän lievästi tv:n liikkuvasta kuvasta, aina kun katse oli siihen suuntaan.
 
Joo just näin.

Löysin tän ketjun: r/PSVR - I suddenly cant see anything on the tv, while wearing psvr2? Not usually an issue

Eli just sama ongelma ja tuolla muutama ehdotus mitä kokeilla. 120Hz voi näköjään ottaa pois kun en mitään "flat" pelejä laseilla tule pelaamaan. Ja kokeilla toi tracking kalibroida uudelleen kun tuo 120Hz on pois päältä.

Edit: Pakko tuon on olla joku bugi. Vai miten Sonylla on ajateltu että lasit saa edes säädettyä, jos ne lyö lapsen tai jonkun tekniikasta tietämättömän päähän eikä kukaan muu ympärillä näe mitä tapahtuu? TV näyttää vain mustaa, niin saa kysellä mitä laseissa näkyy milloinkin ja ulkomuistista miettiä mitähän siinä valikossa nyt lukikaan mihin pitäisi mennä ja mistä se löytyikään...Onneksi sentään nuo IPD, tracking yms. ruudut sitten pamahtaa telkkariinkin näkyviin, sikäli jos sinne asti pääsee.
On kyllä typerää jättää tuo perusvalikko näkymättä tv-ruutuun, itsekin kun koitin tytölle opastaa lasien viritystä ilman valikkoa niin tuntui että järjetöntä hommaa. :geek:
 
Kun lasit pistää päähän niin katoaa kuva telkkarista. Tulee sitten peleissä takaisin, mutta vähän hankalaa neuvoa - etenkin lapsille - miten noi säädöt tehdään näkemättä itse mitä ruudulla tapahtuu.

Millä asetuksella kuvan saa aina näkymään telkkarissa myös koko ajan?

Ja toinen homma, VR-peleissä (ainakin Horizon) näkyy tuommoiset "kehykset" kuvan ympärillä eli ilmeisesti jotain eri resoista johtuvaa (?). Saako ne kehykset jotenkin pois?
Itse ratkaissut tuon opastuksen sillä tavalla että laittaa horizonin tai jonkun muun vr pelin päälle ennen kuin antaa lasit toiselle ja sit pelin käynnistyksen jälkeen tekee noi lasien säädöt kun kuva tulee mirrorina telkkariin, toivotaan et sony muuttaa tuota tulevaisuudessa ettei tarvitse kikkailla
 
Kärkkäisellä olisi -10% tarjouksessa PSVR2+Horizon -paketti. Hinta on edelleen suolainen, mutta ensimmäisen sukupolven PSVR oli todella vakuuttava laite ja jos tämä on paljonkin parempi, niin pakkohan se on jossakin vaiheessa ostaa. Vaan löytyykö tälle jo merkittävästi enemmän järkevää pelattavaa?

GT7 löytyy hyllystä, mutta rattia en ole jaksanut alkaa olohuoneeseen virittelemään, joten se jää varmaankin melko vaisuksi kokemuksi VR-versiona.

Horizon Call of the Mountain kiinnostaa, mutta se tuskin kestää aikaa kovinkaan pitkään.
 
Ite oon pääasiassa vrllä pelannut gt7 ja ohjaimella. Vielä en ole kokenut asiaa niin valtavaksi miinukseksi, että rattia alkaisin hommata. Kun en siitä ratin pyörittelystä erityisemmin nauti. Kahtoo nyt, että tuleeko pelattua pitempään vr:llä, että hommaako sitten ratin vai meneekö into ohitse. Tänään ajelin span tunnin kisan vrllä.

Ps5nenhan on helppo siirtää toisaalle kun psvr2 on asennettu. Ei tarvitse olla näyttöä pleikassa kiinni silloin enään.
 
Viimeksi muokattu:
GT7 VR oli itselle syy viritellä ratti (G29) kehiin pitkästä aikaa. Älyttömän hieno ratilla, vaikka mikään autopeli-ihminen en olekaan. Suosittelen ainakin kokeilemaan jos joku hyvä ratti löytyy.

Itse sijoitin setin olkkarin nurkkaan kun ei tarvi keskellä huonetta olla VR-lasien takia. Wheelstand löytyy niin jos loppuu kiinnostus saa kasaan ja komeroon taas. Mutta useammin toki tulee pelailtuakin kun on helposti saatavilla.

Rallipeliä itsekin toivoisin, olisi huikea. Autopeleistä parhaat muistot on ajalta Colin McRae 2.0 ajalta jostain vuosituhannen vaihteesta. Ennen GT7 tuli noita Forziakin koitettua mutta nopeasti kyllästyin, vasta nyt VR:na ilo heräsi uudelleen koko genreen.
 
Joo just näin.

Löysin tän ketjun: r/PSVR - I suddenly cant see anything on the tv, while wearing psvr2? Not usually an issue

Eli just sama ongelma ja tuolla muutama ehdotus mitä kokeilla. 120Hz voi näköjään ottaa pois kun en mitään "flat" pelejä laseilla tule pelaamaan. Ja kokeilla toi tracking kalibroida uudelleen kun tuo 120Hz on pois päältä.

Edit: Pakko tuon on olla joku bugi. Vai miten Sonylla on ajateltu että lasit saa edes säädettyä, jos ne lyö lapsen tai jonkun tekniikasta tietämättömän päähän eikä kukaan muu ympärillä näe mitä tapahtuu? TV näyttää vain mustaa, niin saa kysellä mitä laseissa näkyy milloinkin ja ulkomuistista miettiä mitähän siinä valikossa nyt lukikaan mihin pitäisi mennä ja mistä se löytyikään...Onneksi sentään nuo IPD, tracking yms. ruudut sitten pamahtaa telkkariinkin näkyviin, sikäli jos sinne asti pääsee.

Eilen juuri tuli tämä tehtyä muulle kuin itselleni niin seuraavasti ainakin onnistui niin että asetukset näkyi tvssä, eli oli gt7 peli pääl siitä sit pause ja ps näppäimellä vr2 asetuksiin ja sieltä sit säädöt. Oli kokoajan tapahtumat näytöllä kun ohjeistin ja sovitin toisille sopivaksi.
 
Kärkkäisellä olisi -10% tarjouksessa PSVR2+Horizon -paketti. Hinta on edelleen suolainen, mutta ensimmäisen sukupolven PSVR oli todella vakuuttava laite ja jos tämä on paljonkin parempi, niin pakkohan se on jossakin vaiheessa ostaa. Vaan löytyykö tälle jo merkittävästi enemmän järkevää pelattavaa?

GT7 löytyy hyllystä, mutta rattia en ole jaksanut alkaa olohuoneeseen virittelemään, joten se jää varmaankin melko vaisuksi kokemuksi VR-versiona.

Horizon Call of the Mountain kiinnostaa, mutta se tuskin kestää aikaa kovinkaan pitkään.
Kiitos vinkistä eli tilaukseen meni bundle. Toivottavasti tämä on kunnon hyppäys psvr-laseista mitkä jäi hyllyyn pölyttymään kameraseurannan huonouden sekä valtavan johtoviidakon takia.
 
Ensimmäinen peli päivittyi 60fps->90fps. Tuo olisi otollinen testikappale reprojisioblurrin testaamiseen. Huomattavaa, että samalla nostivat renderöinnin resoluutiotakin. Toivottavasti horizon seuraa perästä,...

 
Itse ratkaissut tuon opastuksen sillä tavalla että laittaa horizonin tai jonkun muun vr pelin päälle ennen kuin antaa lasit toiselle ja sit pelin käynnistyksen jälkeen tekee noi lasien säädöt kun kuva tulee mirrorina telkkariin, toivotaan et sony muuttaa tuota tulevaisuudessa ettei tarvitse kikkailla
Eilen juuri tuli tämä tehtyä muulle kuin itselleni niin seuraavasti ainakin onnistui niin että asetukset näkyi tvssä, eli oli gt7 peli pääl siitä sit pause ja ps näppäimellä vr2 asetuksiin ja sieltä sit säädöt. Oli kokoajan tapahtumat näytöllä kun ohjeistin ja sovitin toisille sopivaksi.
Jep näin se on tehtävä kunnes Sony korjaa asian niinkuin sen pitäisi olla.
Ehkä näin QA ihmisenä itsekin pistän bugirapsaa eteenpäin jos kanavan löydän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 618
Viestejä
4 493 810
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom