PlayStation VR2 -keskustelu

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 041
Jotenkin nämä lasit ovat todella epämukavat pitää päässä. En ole vielä löytänyt sellaista asentoa niille, missä ne eivät painaisi nenää ja otsaa, niin että samalla saisi terävän kuvan. Tuntuu siltä että koko lasien paino menee nenän päälle.
Laitat sen jotenkin väärin päähän. Tarkoitus on, että panta ottaa kaiken paineen vastaan. Panta on takana hieman alempana, etupuolella otsassa ylempänä ja näyttö leijuu naaman päällä. Näytön ei pitäisi olla kantava elementti eikä painaa naamaa tms.

En ole huomannut mitään eroja linssien/näyttöjen välillä.

Kuvanlaatu parani hieman, kun oppi laittamaan kypärän oikein päähän + kävi uudestaan ipd ja silmienseuranta-asetuksen läpi. Olin eka kerralla ipd:n säätänyt hieman pieleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
253
Kuvanlaatu parani hieman, kun oppi laittamaan kypärän oikein päähän + kävi uudestaan ipd ja silmienseuranta-asetuksen läpi. Olin eka kerralla ipd:n säätänyt hieman pieleen.
Ohjaimen PS-napin kaksoispainalluksella pääsee nopeasti asetuksiin, joten silmien sijainti linssien keskikohtaan nähden on nopea käydä tarkistamassa. Myös ylä-alasuunnassa väärä kohta tekee kuvasta epäselvän.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
428
Laitat sen jotenkin väärin päähän. Tarkoitus on, että panta ottaa kaiken paineen vastaan. Panta on takana hieman alempana, etupuolella otsassa ylempänä ja näyttö leijuu naaman päällä. Näytön ei pitäisi olla kantava elementti eikä painaa naamaa tms.

En ole huomannut mitään eroja linssien/näyttöjen välillä.

Kuvanlaatu parani hieman, kun oppi laittamaan kypärän oikein päähän + kävi uudestaan ipd ja silmienseuranta-asetuksen läpi. Olin eka kerralla ipd:n säätänyt hieman pieleen.
Ei kyllä oikein vieläkään onnistu. Laitoin pannan takana niin alas kuin mahdollista, mutta se liukuu pelatessa ylöspäin vähitellen. Kun kiristää oikein kunnolla niin sitten se pysyy edes jotenkin pois painamasta nenää, mutta otsaan tulee jo puolen tunnin pelaamista jälki joka pysyy siinä useita tunteja. Pitäisi varmaan joku otsanauha hommata. Tai pelata pipo päässä. Tosi huono systeemi kyllä omaan päähän.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 041
Ei kyllä oikein vieläkään onnistu. Laitoin pannan takana niin alas kuin mahdollista, mutta se liukuu pelatessa ylöspäin vähitellen. Kun kiristää oikein kunnolla niin sitten se pysyy edes jotenkin pois painamasta nenää, mutta otsaan tulee jo puolen tunnin pelaamista jälki joka pysyy siinä useita tunteja. Pitäisi varmaan joku otsanauha hommata. Tai pelata pipo päässä. Tosi huono systeemi kyllä omaan päähän.
Kokeiles silleen, että ensin vedät näytön maksimikauas. Kypärä päähän. Kiristelet pannan paikalleen(takana nuppi myös kiristystä varten). Kun panta pitää hökötyksen paikallaan niin siirrät näyttöä lähemmäs silmiä ja hienosäätö. Näyttöä ei kannata vetää ihan maksimilähelle silmiä, kun silleen sen näytön saa painamaan nenää/ihoa.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 245
Tullut tässä katseltua Youtubesta GT7 VR-arvosteluja.. Perhana kun ei ole tullut GT7 ostettua aiemmin eikä viitsisi maksaa 80€.. Täytyy metsästää jostain käytettynä jos vain saa. Pakko kai tuo on päästä kokemaan, vaikka autopelit + VR on muuten ennestään tuttua kauraa.

Edit: Jahas, Citymarketissa 42€, täytyy hakea.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
670
Onko kellään ollut ongelmia Horizonissa väistöliikkeiden kanssa? Siinä alussa kun väistöliike opetettiin, niin se toimi hyvin ja parissa ekassa taistelussa, mutta nyt ei tee enää mitään. Eli kun painaa X ja heilauttaa tai X + neliö ja molempien ohjaimien heilautus. Muuten ei ole ollut ohjaimien kanssa ongelmia, näppäimet toimii jne.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 245
Hemmetti tuo GT7 on upea VR:llä, varmasti tulee ajettua useampi tunti tuota. :giggle: Pahaa oloa ei niinkään ole ilmaantunut, mutta vatsasta ottaa aivan aidon tuntuisesti kun ajaa mäkisiä ratoja.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 014
Tuli nyt säädettyä tuota cinematic mode puolta kun itsekkään tykännyt oikein tuosta aloitusvalikostakaan sekä vielä enemmän tuota ns. Sweet spottia vielä itsekkin hakenut niin nyt alkaa se puoli olla hallussa.

Elikkä näisfä laseissahan on kuvankoko vakiona +5 mitä katsoin ja kävin omalle näölle ja foville etsimään optista kuvakokoa niin +10 oli aivan hemmetin hyvä tuohon aloitusvalikkoon että noihin flattipeleihin.

Tottakai tuo pehmeyttä vähän lisää mutta immerssio kuvan koon puolesta oli kyllä hyvä ja pystyy lukemaan tekstit ym. Paljon paremmin. Käy tietenkin vaihtamassa sieltä sen täpän 120 hz kohtaan niin esim wrc 9 oli sika magee vetää noilla ja pyörii sen 120 hz ...todella sulava ja hyvä ajaa. Muut pelit joita testasin niin spiderman miles morales ja ghostwire tokyo pyöri kanssa tosi hienosti.

Default kuvakoossa noi flättipelit ihan hirveitä pelaa mutta kun laittoi kokoa lisää niin on kun tykillä pelailisi ja oikeastaan tarkkuutta pahemmin lähten yhtään. Helpompi ja puolet enemmän immerssiota noin...kannattaa kokeilla.

Näkökenttäkin on nyt juuri sellainen että kattaa juuri koko ruudun.

Nyt oli avautuminen cinematic modesta.... Vr puolihan tuossa ollut kunnossa mulla koko aika

Muutenkin tuntuu että itse voitin kyllä lotossa noiden lasien kanssa. Ei ongelmia ohjaimissa, ei seurannassa, mura on hyvin kurissa noissa ja ei ole omasta mielestä sellaista paskakalvoa koko aika näytön edessä joka liikkuu katseen mukana. Screen door effectikin ihan minimaalinen...tai sitten en ole itse noille niin altis.

Olen tyytyväinen kyllä laseihin....

Edit ...just tuli tänään horin miniohjain tuohon drivehubiin niin pikaisesti testasin ps5 niin hyvin tunnisti xboxin ratin. Nyt on kyllä hyvä vetää gt7 vr nä ratilla :)
 
Liittynyt
07.09.2017
Viestejä
589
Hemmetti tuo GT7 on upea VR:llä, varmasti tulee ajettua useampi tunti tuota. :giggle: Pahaa oloa ei niinkään ole ilmaantunut, mutta vatsasta ottaa aivan aidon tuntuisesti kun ajaa mäkisiä ratoja.
No aijaa.. Kalliiks käy kun pitkälle toista tonnia mennyt rahaa, lasien päälle piti ratti ja teline taas hankkia.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 041
Alkaa mullakin pahaolo helpottamaan. 10 kierrosta 80-luvun golfilla tsukubaa ja ei tuntunut missään. Tsukuba on kiva rata noilla hitaillakin autoilla mun makuun. Golfissa oli tunnelmaa. Paljon tekee aidot sisustat, peilit yms. sen eteen, että pelaaminen on jotenkin hauskempaa. Ihan tohinoissaan pelkistä autoista ja miten ne näyttää+kuulostaa erilaisilta. Enkä edes ole autoihmisiä oikeassa elämässä.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 245
No aijaa.. Kalliiks käy kun pitkälle toista tonnia mennyt rahaa, lasien päälle piti ratti ja teline taas hankkia.
Onneksi itseltä löytyy valmiiksi Logitech G29 (uutena 99€), Wheel stand pro V2 Deluxe (uutena 99€) joten suht halpa perus rigi. :geek:
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 014
Onneksi itseltä löytyy valmiiksi Logitech G29 (uutena 99€), Wheel stand pro V2 Deluxe (uutena 99€) joten suht halpa perus rigi. :geek:
Mistäs sä noin halvalla tuon g29 oot bongannut? Itse joskus uutena tuon g920 ostam joku 189 plus vaihdekeppi siihen. Ei tota oo ikinä alle sataseen ole myyty.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
192
Tähänkin talouteen PSVR2 kotiutui maanantaina ja eilettäin ehdin ensimmäiset pari tuntia testailla ja säätää. Käyttöönotto sujui melko kivuttomasti, kunhan sai ensin raivattua tarpeeksi pelitilaa ympärille. Ensimmäistä kertaa kun lasit päähän veti, oli lasien asettelu hieman hakusessa, kun tuntui että lasit painoi nenänvartta, mutta pienellä hakemisella löytyi oikea kohta ja lasit istuivat päähän hyvin.

Testipelinä toimi Horizon Call of the Mountain ja vau, miltä nuo värit ja tarkkuus näyttivät, kun peli pyörähti käyntiin. Ero oli kyllä aika huomattava vr1 laseihin verrattuna. Omalle kohdalle sattui myös tuo yleinen, toisen ohjaimen toimimattomuus, itselläni vasen ohjain ei reagoinut pelissä. Tämä korjaantui, kun pelissä ollessa sammutti ohjaimen pitämällä ps-painiketta pohjassa, niin kauan, kunnes yhteys katkesi, palasi takasin peliin ja ohjain uudelleen päälle, niin alkoi toimimaan.
Seurannan tarkkuus ei ehkä ihan priimaa vielä ole, tarvinnee tehdä uudelleen pelialueen ja silmien seurannan säädöt, huomasi kun sormia liikutteli ohjaimissa, niin pelissä ne eivät ihan seuranneet samalla tavalla, muutoin seuranta kyllä toimi ihan OK.
Onko muuten muilla tuota Call of the mountainia pelanneilla ollut ongelmia jousipyssyn selkäänsaamisen kanssa, jos se on vasemmassa kädessä? Itsellä ei millään se mene vasemmalta puolelta selkään, kun taas oikealta puolelta menee heti.

Säilytystelineen nuo kyllä vaatisivat, onko markkinoilta jo löytynyt moisia tai onko jollakin joku muu teline noille käytössä, joka on todettu hyväksi?
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 245
Mistäs sä noin halvalla tuon g29 oot bongannut? Itse joskus uutena tuon g920 ostam joku 189 plus vaihdekeppi siihen. Ei tota oo ikinä alle sataseen ole myyty.
Oulun Verkkokauppa.comissa 2017 elokuussa oli tarjouksessa 99€, tälläkin foorumilla oli siitä keskustelua muinoin.

Mites muilla, näettekö mittaritaulun ym. tekstit selvästi autossa istuessa? Itsellä hieman sumeat, enkä saanut säädettyä tarkaksi vaikka moni tubettaja väittää että pitäisi säätämällä saada suht selväksi.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Osassa näkyy mittarit osassa ei. Riippuu onko miten pienellä tekstit. Esim 911 81 on aika selvä. Kannattaa tehä ne katseen seuranta ja linssien etäisyyden säädöt uudestaan.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 245
Osassa näkyy mittarit osassa ei. Riippuu onko miten pienellä tekstit. Esim 911 81 on aika selvä. Kannattaa tehä ne katseen seuranta ja linssien etäisyyden säädöt uudestaan.
Täytyy kokeilla. Harmi kun tässä ei ole tarkkaa IPD-säätöä, vaan se täytyy tehdä "perstuntumalla" vaikka tarkka IPD tiedossa.
 
Liittynyt
13.10.2020
Viestejä
70
Tullut tässä katseltua Youtubesta GT7 VR-arvosteluja.. Perhana kun ei ole tullut GT7 ostettua aiemmin eikä viitsisi maksaa 80€.. Täytyy metsästää jostain käytettynä jos vain saa. Pakko kai tuo on päästä kokemaan, vaikka autopelit + VR on muuten ennestään tuttua kauraa.

Edit: Jahas, Citymarketissa 42€, täytyy hakea.
Plussakortilla 33,99 e

Edit- olikin ps4 versio.
 
Liittynyt
24.03.2019
Viestejä
700
Nyt on nelisen tuntia kokeiltu.
Heti ekana vois sanoa, että kyllä mullakin se mura hyppäsi silmille heti vaikka ekana testinä oli gran turismon aurinkoinen tokio.
Katseen seuranta meni läpi vaikka silmät hieman harittaa, mutta siinä testiruudussa mun täytyy katsoa vasemmalla silmällä niitä oikean reunan täpliä jotta ne aktivoituu ja jos suljen vasemman silmän niin pleikan mielestä molemmat on suljettuna.
Eipä tuo silti haittaa kun mihinkään äärilaitoihin ei tule muutenkaan katseltua kun suttua se kuva ihan reunassa on aina.
Nyt sentään saattaa se katsetta käyttävä tähtäysapu toimia horizonissa.

Jos mura unohdetaan niin ei kuvaa voi ainakaan gt:n kohdalla sumeaksi haukkua ellei liioittele ja on oikeasti odottanut sen näyttävän samalta mitä 4k ruudulla mikä ei nyt vaan ole mahdollista kun koneen pitää kuitenkin rendata kaks erillistä kuvaa.
Varsinkin ohjaamot on pirun tarkkoja ja esim. 2015 mustangin kojelauden näytöstä pystyi helposti lukemaan kaikki valikot kuten myös pienemmällä olevat nopeudet mittarin sisemmältä kehältä.
Tokiossakin radan varrella olevat talot on selkeitä ja sahalaitaa saa etsimällä etsiä.

Kuvan kyllä saa sumeaksi jos lasit ei ole just oikein päässä ja vaikka minäkin olen edellistä mallia käyttänyt yli kolme vuotta niin aika pitkään sain etsiä sitä oikeaa kohtaa ja kun lopulta olin varma, että nyt ne on hyvin niin eiköhän siitä kuvasta vieläkin paremman kuitenkin saanut.
Aluksi maisemat oli ok, mutta mustalla pohjalla oleva valkoinen teksti levisi ellei se ollut just keskellä kuvaa, mutta kun säätelin laseja hieman lisää niin tuokin poistui.
Miinuksena se, että tuossa vaiheessa nämä ei ollut mitenkään mukavat päässä ja kahden tunnin jälkeen oli pakko laittaa pipo lasien alle ja silti äsken tuntui siltä kuin koko otsa olisi tulessa.
Täytyy vielä testailla jos nuo saisi mukavammin päähän kuvan kärsimättä tai sitten täytyy laittaa lisää pehmustetta otsalle.

Mulla on myös vasemman linssin alareunassa keskellä joku musta kohta ja aluksi ajattelin sen olevan osa sitä silikoni suojusta ja siinä vaan joku törröttää, mutta en mä näe mitään kun koitan sitä katsella enkä varmasti ala taskulampun kanssa katsomaan, koska ihan varmasti bongaan jotain jälkiä niistä linsseistä mitä niissä ei pitäisi olla ja mä olen nyt tyytyväinen kuvaan joten en ruoki vainoharhojani :D
Tuo musta kohta ei kuitenkaan näy kuin katsomalla niin paljon alas kuin pystyy jota ei tule normaalisti tehtyä koskaan.

Ohjaimia testasin vain sen verran, että ne kaikki napit toimi valikoissa.
TÄÄLLÄ pitäisi pystyä testaaman onko ohjaimissa mekaanista vikaa vai ei. Jollain oli redditissä yks input lähettänyt jatkuvasti signaalia kun ohjain oli pöydällä joten siinä ainakin oli ihan mekaaninen vika.

Jostain syystä mun on myös pakko pitää telkkari päällä kun pelaan sillä heti kun sen sammuttaa niin tulee ilmoitus joka käskee ottaa lasit pois ja seurata telkkarissa olevia ohjeita.
Ne ohjeet ei vaan mitenkään liity laseihin vaan siellä on se sama asetusruutu joka tuli kun pleikkarin ekan kerran käynnisti eli se jossa on neljä ympyrää ja niiden avulla säädetään telkkarin kuva oikean kokoiseksi ja tuo tulee aina kun sammutan telkkarin.
 
Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
812
Mulla on myös vasemman linssin alareunassa keskellä joku musta kohta ja aluksi ajattelin sen olevan osa sitä silikoni suojusta ja siinä vaan joku törröttää, mutta en mä näe mitään kun koitan sitä katsella enkä varmasti ala taskulampun kanssa katsomaan, koska ihan varmasti bongaan jotain jälkiä niistä linsseistä mitä niissä ei pitäisi olla ja mä olen nyt tyytyväinen kuvaan joten en ruoki vainoharhojani :D
Tuo musta kohta ei kuitenkaan näy kuin katsomalla niin paljon alas kuin pystyy jota ei tule normaalisti tehtyä koskaan.
Auts, toi triggeröi itsessä melko negatiivisia ajatuksia. Aina jos on löytänyt esim. kuolleita pikseleitä on lähenyt välittömästi näyttölaite palautukseen, ei vaan pysty oleen katsomatta ja ärsyyntymättä... :D

Outoa että nuo on joillekin olleet noin epämukavat käyttää? Itselläni oli muinoin Oculus Rift enkä siinä kyllä kokenut mitään tuommoista. Riftilläkin tuli pelailtua useampi tunti putkeen Elite Dangerousia ilman että laseja riisui välttämättä päästä muuta kuin kusella käynnin ajaksi.

Oli kyllä tarkoitus odotella tämän kanssa vielä, mutta jos näitä esim. Prismassa on ihan hyllytavarana, niin on aika iso riski että tarttuu paketti mukaan sushia hakiessa. Toisaalta jos jotain laatuongelmia on niin olisiko parempi verkkokaupan kautta tilata, lueskelin jostain että kaikki kaupat eivät huolisi takaisin, onko näin?
 
Liittynyt
07.09.2017
Viestejä
589
Onneksi itseltä löytyy valmiiksi Logitech G29 (uutena 99€), Wheel stand pro V2 Deluxe (uutena 99€) joten suht halpa perus rigi. :geek:
G29 oli aiemmin mutta sen möin pois ajatuksella että seuraavan kerran sitten erilaiset vehkeet hankintaan kun tarve tulee. Nyt on se seuraava kerta.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 245
G29 oli aiemmin mutta sen möin pois ajatuksella että seuraavan kerran sitten erilaiset vehkeet hankintaan kun tarve tulee. Nyt on se seuraava kerta.
Kuulostaa kalliilta.:rolleyes: Itse olen tähän setuppiin suht tyytyväinen, sohvalta todella kätevä pelata ja isomman/paremman rigin säilöminen olisi ongelmallista. Oma pelihuone sitten joskus, ehkä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 041
Outoa että nuo on joillekin olleet noin epämukavat käyttää? Itselläni oli muinoin Oculus Rift enkä siinä kyllä kokenut mitään tuommoista. Riftilläkin tuli pelailtua useampi tunti putkeen Elite Dangerousia ilman että laseja riisui välttämättä päästä muuta kuin kusella käynnin ajaksi.
Näen tohon epämukavuuteen ainakin kolme mahdollisuutta. Panta väärin asennettu päähän, panta ei syystä X,Y,Z sovi päähän ja näyttöosa vedetty liian lähelle naamaria.

Näytön reunassa ei ole kunnon pehmustetta. On vain musta härpäke, jonka tarkoitus on estää valovuotoja. Ideana sonylla ollut, että näyttö jätetään kellumaan naaman eteen, ei vedetä ihan naamariin kiinni. FOV:sta tuossa menettää hieman, mutta FOV on silti isompi kuin quest1:ssa. Jos vedän laitteen ihan naamariin kiinni niin terävät/kovat muoviosat ovat ikävät kasvoja vasten. Suosiolla jättää näytön kellumaan niin kuin insinööri on ajatellut ja homma bueno.

Huomannut, että mulla menee extra 30s-60s kypärää päähän asentaessa. Hienosäätönä ennen pelaamista hieman heiluttelee kypärää ylös/alas, vasemmalle/oikealle. Tarkistaa, että panta pitää kypärän päässä ja että ollaan sweet spotin keskellä. Ehdottomasti kannatta olla tarkkana päähänlaiton kanssa sen aikaa, että homma alkaa sujumaan lihasmuisista suoraan kohdalleen.
 
Liittynyt
23.11.2021
Viestejä
144
Nyt kun ehkä 15h käyttötunteja takana, niin on kyllä todettava että on kova laite. Gt7 on aivan älyttömän hauska, eikä ole hetkeen tullut koettua vastaavaa lapsenomaista innostuneisuutta kuin Horizonin mörköjä taistellessa. Joka pennin arvoista. Ai että kun tohon vielä kunnon studiot innostuisi tekemään jotain laajempiakin pelejä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 041
Jos olisin sonylla rahakassin päällä niin nämä kolme peliprojektia tuottaisin vr:aan ns. heti

half life alyx porttaus ja optimointi ps5:lle

mgs2,mgs3 remaket vr:aan. Remake sen ehdoilla, että pelistä tulee hauska vr:aan. Kai konamille raha kelpais.

Wing commander/Elite/star wars tyylinen avaruusooppera tiukalla juonella. RPG in space. Sais olla sen verran realistinen ettei ole pelkkää arcade pumpumia. Perspektiivi vaikka ihminen joka sodan kourissa pyristelis omia tavoitteita kohti. Pääsisi pelaamaan juonen käpi missä vois valita kenen puolella on ja suorittaa tehtäviä. Pelaaja vois tietty olla "hc hyvä pilotti" niin tilapäisesti vois lentää tehtäviä isommillakin vehkeillä joita ei omista. Jonkinainen rpg in space, kiitos :)

Rogue squadronista portti ps5:lle olis kiva, mutta ei taida tapahtua.
 
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
10
Kuvan kyllä saa sumeaksi jos lasit ei ole just oikein päässä ja vaikka minäkin olen edellistä mallia käyttänyt yli kolme vuotta niin aika pitkään sain etsiä sitä oikeaa kohtaa ja kun lopulta olin varma, että nyt ne on hyvin niin eiköhän siitä kuvasta vieläkin paremman kuitenkin saanut.
Aluksi maisemat oli ok, mutta mustalla pohjalla oleva valkoinen teksti levisi ellei se ollut just keskellä kuvaa, mutta kun säätelin laseja hieman lisää niin tuokin poistui.
Ongelmana itsellä tuntuu olevan että joka kerta päähän laitettaessa saa millin tarkasti asemoida että asettuu just suoraan sekä horisontti että rotaatio, eli kauhea neuroosi ja säätö aina kun aloittaa että onko nyt optimaalinen ja täytyy asetuksissa käydä sitä lasien asemointivalikkoa katsomassa että miten osuu pupillit keskelle. Säädin mun mielestä ensin sen IPD:n niin, että keskeltä oli mahdollisimman tarkka, mutta taisi mennä sillä metodilla liian kapealle. Reuna-alueet paranee kun sen säätää oikein tai jopa vähän liian leväksi, eli tuntuu että ihan keskikohdan tarkkuuden kustannuksella reuna-alueita saa ehkä inasen tarkemmaksi joka mun mielestä parempi.

Onko muilla muuten valikot tai cinematic mode ainakin aluksi vähän vinossa aitoon horisonttiin nähden? Musta tuntuu aina että se ei mene ihan suoraan alussa, mutta joko aivot tottuu ja tuota ei hetken päästä huomaa tai joku asentoanturi kalibroituu paremmin käytön myötä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 041
Ongelmana itsellä tuntuu olevan että joka kerta päähän laitettaessa saa millin tarkasti asemoida että asettuu just suoraan sekä horisontti että rotaatio, eli kauhea neuroosi ja säätö aina kun aloittaa että onko nyt optimaalinen ja täytyy asetuksissa käydä sitä lasien asemointivalikkoa katsomassa että miten osuu pupillit keskelle. Säädin mun mielestä ensin sen IPD:n niin, että keskeltä oli mahdollisimman tarkka, mutta taisi mennä sillä metodilla liian kapealle. Reuna-alueet paranee kun sen säätää oikein tai jopa vähän liian leväksi, eli tuntuu että ihan keskikohdan tarkkuuden kustannuksella reuna-alueita saa ehkä inasen tarkemmaksi joka mun mielestä parempi.

Onko muilla muuten valikot tai cinematic mode ainakin aluksi vähän vinossa aitoon horisonttiin nähden? Musta tuntuu aina että se ei mene ihan suoraan alussa, mutta joko aivot tottuu ja tuota ei hetken päästä huomaa tai joku asentoanturi kalibroituu paremmin käytön myötä.
Samaa neuroosia. Mutta tiedän etten ole koskenut idp säätöön niin katsoo vain, että kuva on tarkka ja kovaa ajoa.

Options nappia pitkään painamalla saa resetoitua vr:n niin, että kuva on keskellä. On siellä sonylla vielä softassa ton suhteen työtä tehtävänä. Gran turismossa tuntuu koko ajan olevan valikot hieman vinossa. Ajon alkaessa taitaa peli säätää kuvakulman kohdalleen.
 
Liittynyt
28.10.2020
Viestejä
85
Kiitos @Asmola GT7 Cittarivinkistä. Meillä liikkuu näköjään GT7 PS5 sarjavoro kun oli toisessa kaupassa olevinaan 5 kpl jäljellä ja toisessa 2 kpl niin paikan päältä ei löytynyt kummastakaan yhtään. Sinne jäi aamulla elektroniikkaosaston kaveri ei niin iloisena selvittelemään asiaa, ei nähtävästi ole kopioita löytynyt kun ei soittoa ole tullut. Joutuu näköjään hakemaan PS4 version ja päivittämään kympillä PS5-versioon. 1,5€ kalliimmksi tulee! :lol:
 
Liittynyt
21.01.2017
Viestejä
546
Hyvältähän lasit vaikuttavat lyhyen testin perusteella. Kuva on terävä, kunhan tajusi, että linssit kannattaa säätää sen valikon avustuksen kanssa (silmät keskellä pallukoita), sekä lasien niskaan tuleva osa tulee asettaa melko alas, jotteivat lasit valu nenälle. Pelkästää Horizonia testaillut ja nautiskellut demo-matskusta. GT7 pitäisi ostaa ja ratti, mutta testaillaan ensin muita pelejä...
 
Liittynyt
23.03.2017
Viestejä
118
Siis vinkkinä kaikille, että se panta siellä takaraivossa saa olla yllättävän alhaalla.

Oikeasti siten, että panta asettuu sinne missä kallo alkaa selvästi kaartumaan takaisin sisään päin.
 
Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
812
Hyviä vinkkejä, pitää muistaa säätäessä.

Aiemmista jahkailuista huolimatta pistin tänään Horizon-bundlen tilaukseen ja on huomenna vissiin jo käsissä. Muksu halus tuon hiiripelin (Moss) ja löytyy muita jo valmiiksi GT7, NMS, RE:Village. Tulevista ainakin Pavlov ja Creed pitää hommata.

Itsekin tosiaan toivoisin jotain avaruusaiheista (NMS tullut pelattua flättinä jo sen verta että saa nähdä miten jaksaa). Elite Dangerous tosiaan oli PCVR:llä mitä eniten tuli pelailtua, toki PSVR2 päivitys siihenkin kelpaisi paremman puutteessa, ei ole jaksanut ilman VR:aa sitä ollenkaan pelata.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
253
Itse tilansin honsin linssit PSVR 2 Prescription Lenses Pre-order | Hons VR

Onkohan näillä käytännössä paljoa eroa. Muotokieli hieman erilainen.
VR-laseihin sopivia linssejä on kahta päätyyppiä: magneeteilla kiinnittyvät ja painamalla kiinnittyvät. Jälkimmäiset ovat yleensä matalammat, mutta magneettisia on hieman helpompi irrottaa, jos on useita VR-lasien käyttäjiä.

Tässä on vertailtu joitakin Oculus/Meta Quest 2:een sopivia linssejä, mutta Hons VR ei ollut mukana vertailussa:


Olen aiemmin hankkinut Oculus/Meta Quest 1:een VR Opticianilta linssit, joihin olen ollut tyytyväinen. Ne ovat painamalla kiinnittyvät ja tulevat Saksasta.

Hons VR -linssit ovat tällä hetkellä hieman edullisemmat. Nekin näyttävät tuolla sivulla olevan videon perusteella olevan painamalla kiinnittyvät. Vaikea hahmottaa linssejä näkemättä, kummat noista ovat matalammat. En saanut myöskään selville, mistä maasta nuo tulevat. Noidenkin luvataan toimivan silmien seurannan kanssa, joten saattavat olla ihan hyvä vaihtoehto.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 245
Olenko siis ollut väärässä luulossa kun olen aina ajatellut että en tarvitse laseja VR:llä pelatessa koska vain kaukonäkö heikentynyt, vai tarvitseeko VR noiden optiikoiden takia juurikin kaukonäölle korjauksen? Tuohan pyytää nimen omaan kaukonäön reseptiä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
194
Olenko siis ollut väärässä luulossa kun olen aina ajatellut että en tarvitse laseja VR:llä pelatessa koska vain kaukonäkö heikentynyt, vai tarvitseeko VR noiden optiikoiden takia juurikin kaukonäölle korjauksen? Tuohan pyytää nimen omaan kaukonäön reseptiä.
Itsekin likinäköisenä tarvitsen lasit (toki myös hajataittoa korjaa). Muistelen lukeneeni, että VR:ssä kuva projisoidaan noin 10m päähän, eli menee jo sinne kaukonäköalueelle. HMD linsseistähän tuo riippuu, että voi varmaan olla erojakin eri tuotteiden välillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
Olenko siis ollut väärässä luulossa kun olen aina ajatellut että en tarvitse laseja VR:llä pelatessa koska vain kaukonäkö heikentynyt, vai tarvitseeko VR noiden optiikoiden takia juurikin kaukonäölle korjauksen? Tuohan pyytää nimen omaan kaukonäön reseptiä.
Tuo on kyllä hmmentävää! Kaiken järjen mukaan olisi juurikin lähinäöstä kyse tuossa tapauksessa. Siis vaikka miten projisoitaisiin se kuva kauemmas niin kyllähän tavallaan se VR-lasien näyttö silti on hyvinkin lähellä silmiä. En ymmärrä tätä. :D
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
253
Yritin napata Hons VR -videosta kuvakaappaukset, jotta pystyy vähän vertaamaan noita kahta vaihtoehtoa.
Screenshot_20230302_113611_Chrome.jpg

VR Optician -linssit


Screenshot_20230302_113837_YouTube.jpg

Screenshot_20230302_113221_Chrome.jpg

Hons VR -linssit
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
194
Tuo on kyllä hmmentävää! Kaiken järjen mukaan olisi juurikin lähinäöstä kyse tuossa tapauksessa. Siis vaikka miten projisoitaisiin se kuva kauemmas niin kyllähän tavallaan se VR-lasien näyttö silti on hyvinkin lähellä silmiä. En ymmärrä tätä. :D
Optiikka on aika mystistä. Joku guru voisi koittaa vääntää rautalangasta. Yksi saman tyylinen esimerkki ovat kollimoidut tähtäimet, joissa tähtäin projisoidaan äärettömyyteen.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 245
Itsekin likinäköisenä tarvitsen lasit (toki myös hajataittoa korjaa). Muistelen lukeneeni, että VR:ssä kuva projisoidaan noin 10m päähän, eli menee jo sinne kaukonäköalueelle. HMD linsseistähän tuo riippuu, että voi varmaan olla erojakin eri tuotteiden välillä.
Perhana, hajataittoa tosiaan itselläkin ja kaukonäköä jonkin verran. Täytyypäs perehtyä asiaan ja testata lasien kanssa, olisiko tuo pieni kuvan epäselvyys sittenkin lasien puutteesta johtuvaa. :geek:
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 559
Tuo on kyllä hmmentävää! Kaiken järjen mukaan olisi juurikin lähinäöstä kyse tuossa tapauksessa. Siis vaikka miten projisoitaisiin se kuva kauemmas niin kyllähän tavallaan se VR-lasien näyttö silti on hyvinkin lähellä silmiä. En ymmärrä tätä. :D
Oleellista ei ole se, kuinka lähellä näyttö on silmää, vaan mille etäisyydelle silmä tarkentaa. Siinä on se linssi näytön ja silmän välissä. Se näyttöhän on itseasiassa niin lähellä ettei monet pysty tarkentamaan niin lähelle ollenkaan.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Mä oon ymmärtänyt että kuva ois noin 2m päässä mihin se tarkentaa. Ite nään 0.3m ilman laseja. :)
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
194
. Se näyttöhän on itseasiassa niin lähellä ettei monet pysty tarkentamaan niin lähelle ollenkaan.
Juuri näin. Iän myötä tuo silmän tarkennuskyky ja skaala huononee, joten 5cm päähän tarkennus ei varmaan onnistuisi suunnilleen keltään yli 50 ikäiseltä.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
660
Kaukonäköiset eivät tee VR:n kanssa linsseillä mitään. (paitsi että ovathan linssit 0-tehoisenakin hyvä linssinsuoja). Mutta muutoin koskettaa vaan likinäköisiä.

Yksi haaste VR:ssä on että varsinaisesti lasit kohdistavat aina samalle etäisyydelle riippumatta virtuaalisesta etäisyydestä. Erilaisia ratkaisuja on tähänkin haettu mutta ne lienevät vuosien pääässä.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 245
Kaukonäköiset eivät tee VR:n kanssa linsseillä mitään. (paitsi että ovathan linssit 0-tehoisenakin hyvä linssinsuoja). Mutta muutoin koskettaa vaan likinäköisiä.
Näin minäkin oletin, mutta tuo linssisivusto pyytää nimen omaan kaukonäön reseptiä, se hämmensi.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 245
Onkohan nyt termit vähän hakusessa. Likinäköinen näkee lähelle hyvin ja huonosti kauas. Eli likinäköinen tarvitsee sen kaukonäön reseptin.
Ei kai? Itsekin likinäköisenä ihmettelen miksi VR tarvitsisi juurikin kaukonäön reseptiä, sillä näen lähelle erinomaisesti. Lähinäön (esim. lukulasit) resepti olisi loogisempi. Vai ohitanko jonkin olennaisen asian?
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
660
VR lasit tarkentavat linssien ja silmän etäisyydestä huolimatta kauas, n. 2m päähän, eli likinäköinen tarvii siksi linssit.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
253
Ei kai? Itsekin likinäköisenä ihmettelen miksi VR tarvitsisi juurikin kaukonäön reseptiä, sillä näen lähelle erinomaisesti. Lähinäön (esim. lukulasit) resepti olisi loogisempi. Vai ohitanko jonkin olennaisen asian?
Käsittääkseni tuo menee suunnilleen niin että jos näet kauas hyvin ilman laseja, näet VR-laseilla hyvin ilman laseja. VR-laseilla ei katsota lähelle, vaikka linssit ja näytöt ovatkin lähellä. Silmä tarkentuu kauas VR-laseilla, joten siksi linssit tilataan kaukonäön reseptillä. Korjatkaa, jos olen väärässä. Itselläni hajataitto on suurin syy linssien tarvitsemiseen.

Edit: Tällä videolla tuo selitetään hyvin:
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 295
Viestejä
4 218 586
Jäsenet
71 016
Uusin jäsen
Acuful

Hinta.fi

Ylös Bottom