Playstation 5

Tietoa liittyen PS5 SSD suorituskykyyn peleissä. GT7 uusimmalla pätsillä taitaa olla parhaiten optimoitu peli PS5 SSD:lle ainakin DigitalFoundryn mukaan. Kuvassa Trial Mountain radan latausaikavertailu. Toki löytyy skenaarioita joissa myös PS5 lataa jopa kaksi sekuntia, mutta tuo että pääsääntöisesti pyöritään alle sekunnissa niin on juurikin sitä mitä minä tältä geniltä odotin. Konsolien pikselien kulmikkuus tai sen olemattomuus ei ole henkilökohtaisesti kiinnostanut enää vuosiin ja jotain tämmöistä pitää saada lisää.

Tietääkö PS6:lla aloittelevat pelaajat enää tulevaisuudessa mitä tarkoittaa "loading screen" kun vanhat parrat puhuvat niistä? :think:

Raivostutti kyllä wanhoissa gran turismoissa latausajat. Todella priima tää gt7 ps5:lla niiden suhteen.

Onko tietoa, että miten latausajat menee, jos pelin asentaa ssd laajennukselle? Mietin tässä, että kannattaako satsata joku maksiminopea ssd lisätalletustilaksi vai ostaa halvin toimiva?
 
Niin no mulla GT7 "M.2-SSD" Samsung 980 Pro 1Tb ssd:llä. Vaikea sanoa olisiko mitään eroja sisäiseen PS5:n "omaan" kun se itsellä koko ajan tuonne asennettuna ollut. Niin ja siis onko missään tarpeeksi nopeassa M2 ssd:ssä niin eroa toisiinsa, varsinkaan kun PS5:een asennettu, että mitään vaikuttaisi latausnopeuksiin toisiinsa verratessa?
 
Niin no mulla GT7 "M.2-SSD" Samsung 980 Pro 1Tb ssd:llä. Vaikea sanoa olisiko mitään eroja sisäiseen PS5:n "omaan" kun se itsellä koko ajan tuonne asennettuna ollut. Niin ja siis onko missään tarpeeksi nopeassa M2 ssd:ssä niin eroa toisiinsa, varsinkaan kun PS5:een asennettu, että mitään vaikuttaisi latausnopeuksiin toisiinsa verratessa?

Digital foundryn testeissä näytti olevan eroja latausnopeuksissa. Mutta ei mitään sellaista minkä takia joutuisi repimään hiuksia päästä. Laitoin Corsair MP600 PRO LPX 2TB M.2 NVMe PCIe x4 Gen4 SSD - Optimized for PS5 tilaukseen amazon.com:sta. 340$, siili tulee mukana ja kun on amazonin prime tilaus niin toimituskuluja ei tullut. Halvempiakin olisi löytänyt, mutta menen tolla niin ei tarvi miettiä asiaa enempää.
 
Huomaa kyllä että dualsensen akku menee silmissä kun GT7:n tapaisesti peli tuuttaa kunnolla tärinää/muuta efektiä. Saa koko ajan vaihdella kahden pädin välillä, toinen käyttöön kun toinen lataukseen ja toisin päin.
 
Varmaan samat temput kuin DS4:n kanssakin eli niiden potentiometrien putsaus (tai sitten vaihto) varmaan toimii. Eikös siellä samat potentiometrit kuitenkin taida olla sisällä. Mutta jos on takuuta niin sen kautta toki ensisijaisesti.
 
Tietoa liittyen PS5 SSD suorituskykyyn peleissä. GT7 uusimmalla pätsillä taitaa olla parhaiten optimoitu peli PS5 SSD:lle ainakin DigitalFoundryn mukaan. Kuvassa Trial Mountain radan latausaikavertailu. Toki löytyy skenaarioita joissa myös PS5 lataa jopa kaksi sekuntia, mutta tuo että pääsääntöisesti pyöritään alle sekunnissa niin on juurikin sitä mitä minä tältä geniltä odotin. Konsolien pikselien kulmikkuus tai sen olemattomuus ei ole henkilökohtaisesti kiinnostanut enää vuosiin ja jotain tämmöistä pitää saada lisää.

Tietääkö PS6:lla aloittelevat pelaajat enää tulevaisuudessa mitä tarkoittaa "loading screen" kun vanhat parrat puhuvat niistä? :think:

Screenshot 2022-03-06 at 10.14.52.png
Kysymys kuuluu onko tämä test niitä vakiotestejä, joissa PS4:ssa on hidas HDD ja verrataan siksi mansikoita omeniin. On totta, että optimoitu peli latautuu varmasti todella nopeasti PS5:ssa mutta tuolloin pelin tulee olla rakennettu kyseiselle arkkitehtuurille optimoidusti.
Kun itse tein rinta-rinnan testejä PS4 PRo+SSD vs PS5 eri peleillä, oli tulos suht tasan. Tähän vaikutti vajaa vuosi sitten enemmän se, että pelit eivät olleet optimoituja viitosen arkkitetuurille vaan pelit olivat rakennettuja isojen pakettien 4-arkkitehtuurille( yhtään viitospeliä, joka olisi nopeampi kuin Pro:lla oli en ollut vielä nähnyt jos pelistä on 4-versio saatavilla mutta en omista esimerkiksi puhdasta 5-peliä). Ja oikeasti GT:n latausajat ovat sietämättömän pitkät viitosella mutta onhan pelikin vuosia vanha.
 
Kysymys kuuluu onko tämä test niitä vakiotestejä, joissa PS4:ssa on hidas HDD ja verrataan siksi mansikoita omeniin. On totta, että optimoitu peli latautuu varmasti todella nopeasti PS5:ssa mutta tuolloin pelin tulee olla rakennettu kyseiselle arkkitehtuurille optimoidusti.
Kun itse tein rinta-rinnan testejä PS4 PRo+SSD vs PS5 eri peleillä, oli tulos suht tasan. Tähän vaikutti vajaa vuosi sitten enemmän se, että pelit eivät olleet optimoituja viitosen arkkitetuurille vaan pelit olivat rakennettuja isojen pakettien 4-arkkitehtuurille( yhtään viitospeliä, joka olisi nopeampi kuin Pro:lla oli en ollut vielä nähnyt jos pelistä on 4-versio saatavilla mutta en omista esimerkiksi puhdasta 5-peliä). Ja oikeasti GT:n latausajat ovat sietämättömän pitkät viitosella mutta onhan pelikin vuosia vanha.
Mutta PS4:ssä (myös PRO:ssa) on HDD, ellei käyttäjä mene sitä varta vasten vaihtamaan, mutta ei saa silloinkaan täyttä hyötyä SSD:stä irti + PS4 pelit on kehitetty PS4:n raudalle, mukaanlukien sille HDD:lle.

Minusta aivan pätevä testi, josta käy hyvin selväksi nopean NVME aseman hyöty ja mahdollisuudet nykygenillä.

Kyllä minulla esim. Dark Souls 3:n ja Sekiron latausajat lyhenivät ihan huomattavasti PS5:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys kuuluu onko tämä test niitä vakiotestejä, joissa PS4:ssa on hidas HDD ja verrataan siksi mansikoita omeniin. On totta, että optimoitu peli latautuu varmasti todella nopeasti PS5:ssa mutta tuolloin pelin tulee olla rakennettu kyseiselle arkkitehtuurille optimoidusti.
Kun itse tein rinta-rinnan testejä PS4 PRo+SSD vs PS5 eri peleillä, oli tulos suht tasan. Tähän vaikutti vajaa vuosi sitten enemmän se, että pelit eivät olleet optimoituja viitosen arkkitetuurille vaan pelit olivat rakennettuja isojen pakettien 4-arkkitehtuurille( yhtään viitospeliä, joka olisi nopeampi kuin Pro:lla oli en ollut vielä nähnyt jos pelistä on 4-versio saatavilla mutta en omista esimerkiksi puhdasta 5-peliä). Ja oikeasti GT:n latausajat ovat sietämättömän pitkät viitosella mutta onhan pelikin vuosia vanha.
Testissä verrataan PS4:lle optimoitua versiota PS4:llä PS5:lle optimoituun versioon PS5:llä, ihan loogista siis. PS5 optimoitu versio taas latautuisi dramaattisesti hitaammin PS4:llä kuin PS4 optimoitu versio.
 
Kyllä minulla esim. Dark Souls 3:n ja Sekiron latausajat lyhenivät ihan huomattavasti PS5:llä.
Lyheneehän ne monenkin PS4 pelin lataukset mutta käytännössä PS5 SSD toimii siinä jossakin yhteensopivuustilassa maksimoiden toimivuuden ja erot ovat aika maltillisia. Kiva että nyt aletaan näkemään mitä se todellinen Mark Cerny I/O power on kun se valjastetaan kunnolla käyttöön. 3rd partyt ovat vähän hintsummin saaneet tuota valjastettua pois lukien Elden Ring tai RE:Village jossa PS5 versio on kaikkia muita konsoleita moninkertaisesti nopeampi latauksissa.
 
Lyheneehän ne monenkin PS4 pelin lataukset mutta käytännössä PS5 SSD toimii siinä jossakin yhteensopivuustilassa maksimoiden toimivuuden ja erot ovat aika maltillisia. Kiva että nyt aletaan näkemään mitä se todellinen Mark Cerny I/O power on kun se valjastetaan kunnolla käyttöön. 3rd partyt ovat vähän hintsummin saaneet tuota valjastettua pois lukien Elden Ring tai RE:Village jossa PS5 versio on kaikkia muita konsoleita moninkertaisesti nopeampi latauksissa.
Kyllä yhteensopivuustilassa pelatessa se levy toimii ihan oikein ja täydellä vauhdilla. Ongelma on siinä että pelimoottori on suunniteltu toimimaan raskaasti pakatun datan kanssa, ja sitä dataa ei kovin paljoa nopeammin saada purettua. Käytännössä pelimoottorit pitäis koodata datastreamauksen osalta uudestaan ja pelitiedostot pakata menetelmällä joka on ps5:n kiihdyttimien kanssa yhteensopiva.

ts. ongelma ei ole yhteensopivuustilassa, vaan pelin binäärissä.
 
Testissä verrataan PS4:lle optimoitua versiota PS4:llä PS5:lle optimoituun versioon PS5:llä, ihan loogista siis. PS5 optimoitu versio taas latautuisi dramaattisesti hitaammin PS4:llä kuin PS4 optimoitu versio.
Niin siis pointtini on, että PS5-pelejä ei ole montaa, jos yhtäkään( en ole tutkinut miten esimerkiksi GT7 on rakennettu). Jos pelistä tehdään sekä PS4- että PS5-versio, ovat ne viimeisen vuoden aikana olleet porttauksia pikemminkin kuin aitoja PS5-pelejä. Ja porttauksella saadaan mm. karkkia ja ehkä pientä latausnopeusetua. Se, että PS5-optimoitu peli latautuisi hitaammin PS4:lla ei pitäne paikkaansa sillä jos peli on PS5-peli, ei se ole yhteensopiva PS4:n kanssa. Taas PS5:n ollessa PS4-yhteensopiva, on yleisesti ottaen PS4-peli käytökseltään identtinen PS5:lla.

Ja totta kai otan vastaan PS5:n tarjoamat edut peleissä, kuten esimerkiksi VR-pelien sulavampi käyttäytyminen ja driftauksen väheneminen ja 4k120-pelien olemassaolon.

Mutta, enemmän akateemista keskustelua kun aidot PS5-pelit ovat vähissä( jos niitä on).
 
Mutta PS4:ssä (myös PRO:ssa) on HDD, ellei käyttäjä mene sitä varta vasten vaihtamaan, mutta ei saa silloinkaan täyttä hyötyä SSD:stä irti + PS4 pelit on kehitetty PS4:n raudalle, mukaanlukien sille HDD:lle.

Lähinnä viittaan aikaisemminkin kirjoitettuun salamannopeaan latausnopeuteen PS4:ään verrattaessa ja sanottu, että arkkitehtuuri antaa edun. Näinhän ei viimeisen vuoden aikana varsinaisesti ole ollut, ainakaan tuossa skaalassa mitä tuossa kuvaparissa esiintyy. Latausero tulee pitkälti HDD vs SSD -nopeuserosta( ilman kontekstia).

SSD ei tosiaan tuo suurta etua PS4:ssa itse pelinhallintaan ja -toistoon mutta latausajat lyhenevät huomattavasti.

Ja, kuten tuohon toiseenkin kirjoitin, tämä on enemmän akateeminen kysymys ja oikeasti kiinnostaa mitä itse rauta-arkkitehtuuri antaa erona kyseisille versioille( kun erilainen säikeistys ja muu arkkitehtuurin ero on otettu softassa huomioon). En ole tutustunut GT7:n tuottajaryhmän kommentointiin onko tämä aito PS5-peliversio, jossa hyödynnetään sen tarjoama erilainen tiedostonhallintatapa vai onko tämä PS5-optimoitu missä hyväksikäytetään ajoaikaisia etuja. Aito PS5-peli ja PS4-peli poikkeavat rakenteeltaan lähes täysin toisistaan, joten valmistajan tulee tehdä eri versiot kummallekin koneelle alusta.
 
Se, että PS5-optimoitu peli latautuisi hitaammin PS4:lla ei pitäne paikkaansa sillä jos peli on PS5-peli, ei se ole yhteensopiva PS4:n kanssa.
Tarkoitin kommentillani sitä, että jos data on levyllä nopeasti hyödynnettävässä muodossa, kuten ps5 peleissä, niin ne olisivat latausajoiltaan käytännössä pelikelvottomia. Syynä tähän on se, että dataa saa streamattua silloin _hitaammin_ kuin jos data on ps4 optimoidusti raskaasti pakattuna. Ps4:llä pullonkaula on kovalevyn siirtonopeus, ps5:llä taas prossun puolella. Ps5:n pullonkaulan voi ohittaa olemalla pakkaamatta dataa, mutta ps4:n pullonkaulaan ei ole ratkaisua sillä ongelma on väylän nopeudessa.


Aito PS5-peli ja PS4-peli poikkeavat rakenteeltaan lähes täysin toisistaan, joten valmistajan tulee tehdä eri versiot kummallekin koneelle alusta.
Ei tarvitse. Riittää että datan streamaukseen liittyvät palat koodataan uudestaan. Loput muutokset lisäisivät vain silmäkarkkia ja muuta täysin valinnaista turhaa. PS4:lle koodattu pelimoottori on lähtökohtaisesti täysin yhteensopiva ps5:n kanssa.

En ole tutustunut GT7:n tuottajaryhmän kommentointiin onko tämä aito PS5-peliversio, jossa hyödynnetään sen tarjoama erilainen tiedostonhallintatapa vai onko tämä PS5-optimoitu missä hyväksikäytetään ajoaikaisia etuja.
Pelin latausaikoja (alle 0,1 sekuntia) olisi mahdotonta saavuttaa jos siinä ei käytettäisi PS5 optimoitua streamausta.
 
Viimeksi muokattu:
No eikö se jo näy noista latausajoista että kyseessä on "aito" PS5 versio? PS4 Pro:lla ja PS4 peleillä SSD ei massiivista parannusta tuonut, esim. Witcher 3 latausajat paranivat 1min 20sek luokasta 1min 5sek luokkaan SSD:llä. Ei siis kovin paljon. Nyt on kyse ihan eri kertaluokan parannuksesta.

Jos aito PS5 versio on mielestäsi sellainen jota ei ole julkaistu PS4:lle ollenkaan, niin uusin Ratchet&Clank on hyvä teknologiademo tuolta osin, ja toki myös Returnal. Siinä ensimmäiset mitä tuli mieleen.

Jos taas puhutaan kymmnenesosasekunnin latausajoista vs. yli puoli minuuttia, niin eikö se ole aivan sama miten se on toteutettu ja kuinka "aito" PS5 versio se on. Nopea se on silti, eikä sillä hirveästi ole merkitystä jos se saadaan siitä puolittumaan vaikka viiteen sadasosasekuntiin paremmalla optimoinnilla.
 
Varmaan samat temput kuin DS4:n kanssakin eli niiden potentiometrien putsaus (tai sitten vaihto) varmaan toimii. Eikös siellä samat potentiometrit kuitenkin taida olla sisällä. Mutta jos on takuuta niin sen kautta toki ensisijaisesti.
Ok tuo vaatii siis ohjaimen avaamista? Lähinnä tässä mietin onko jotain mitä kannattaa kokeilla ennen takuuvaihtoa.
 
Pelin latausaikoja (alle 0,1 sekuntia) olisi mahdotonta saavuttaa jos siinä ei käytettäisi PS5 optimoitua streamausta.

TUo nyt oli selvä mutta kysyinkin onko tuo PS4:n aika optimoidulla raudalla vai HDD:lla. Erohan on tuhansia prosentteja oli kummin vain mutta kiinnostaa kuinka paljon tuosta ajasta saa höylättyä SSD:n avulla( kokemukset tuntuvat olevan ihmisillä aika ristiriitaisia keskenään mutta oma kokemus on niissä peleissä, joissa olen mittaukset tehnyt, ollut selkeä).

Jos aito PS5 versio on mielestäsi sellainen jota ei ole julkaistu PS4:lle ollenkaan, niin uusin Ratchet&Clank on hyvä teknologiademo tuolta osin, ja toki myös Returnal. Siinä ensimmäiset mitä tuli mieleen.
Ei ole( enkä kyllä niin väittänytkään).
 
TUo nyt oli selvä mutta kysyinkin onko tuo PS4:n aika optimoidulla raudalla vai HDD:lla. Erohan on tuhansia prosentteja oli kummin vain mutta kiinnostaa kuinka paljon tuosta ajasta saa höylättyä SSD:n avulla( kokemukset tuntuvat olevan ihmisillä aika ristiriitaisia keskenään mutta oma kokemus on niissä peleissä, joissa olen mittaukset tehnyt, ollut selkeä).

PS5:ssa on rauta, rajapinta ja mahdollisesti pelit optimoitu niin, että erittäin pieniäkin pakattuja palasia voidan hakea tärkeysjärjestyksessä levyltä suoraan muistiin. PS4:sta tuollainen rauta ja rajapinta puuttuu. Eli ohjelmoija voi sanoa, että vaikka nämä eri tekstuurit, tuo malli ja noi nippelit ja nappelit pitäs saada näihin muistiosotteisiin. Rajapinta, rauta ja purkaminen tapahtuu sitten io-ohjaimessa ja kama siirtyy suoraan muistiin. Kaikille hauille voi myös antaa prioriteetit niin tärkeimmät asiat striimaantuvat ensin.

PC:lla on vastaava rajapinta DirectStorage. Pyritään poistamaan kaikki ylimääräinen kuittailu, softakerrokset ja tekemään operaatioita isoissa kasoissa eikä yksitellen esim. fopen, fread tavalla monen kerroksen läpi.

PS5 optimoitu rajapinta vaatii sen, että pelienginen io kirjoitetaan uusiksi. Sama juttu pc puolella,kun käytetään DirectStoragea. Kunhan directstorage muuttuu mainstream:ksi niin ssd:sta saadaan täydet tehot irti myös pc puolella.

Odotan pc puoleen liittyen allaolevaa gdc-konferenssin esitystä. Toivottavasti tulee nettiin tarjolle

The summary for an upcoming GDC 2022 session confirmed the news, also revealing that a part of the session will focus on highlighting the benefits DirectStorage brings to the game

A part of the session will be dedicated to its addition to the game highlighting the challenges the studio faced and the benefits it is bringing to the title.

Unreal Engine5 käyttää myös tuota uutta rajapintaa sekä konsoleilla että pc:lla. Aikaleimalla ihan hyvä selitys siitä mitä optimoidun apin ja raudan takana tapahtuu. Paremmin tosin voi ymmärtää, jos jaksaa katsoa koko videon eikä vain aikaleimattua pätkää. UE5 siis striimaa koko ajan tarpeen mukaan sen geometrian ja tekstuurit mitä tarvitaan eikä lataa perinteisesti lataa koko tasoja muistiin kuten aikaisempi engine. Tämä mahdollistaa pikselinkokoiset kolmiot, source level assetit(jos levytila/asennuskoko ei ole rajoite) ja ällistyttävän hienot grafiikat.

 
Viimeksi muokattu:
Kolme uutta dualsense väriä, tässä purettu ja verrattu osia.
L ja R nappien jouset on muuttunut ainakin paksumpaan, ja tattien muovien väri oli vaihtunu, jälkimmäisestä ei ollu varmuutta onko muutoksella haettu jotain. Myös piirilevyyn on tullut muutoksia.

 
Kyllä on surkeaksi mennyt maailman meno. PS5 konsoli kiinnostaisi, DIGI-versio, mutta sitä ei saa mistään. Olisi useita kiinnostavia pelejä, mutta mitä niistä kun ei ole konsolia millä pelata. PS4 on mielestäni täys raakile ja PS5 olisi nyt sellainen todella kiinnostava konsoli jonka ehdottomasti haluaisin, jotta voisi alkaa rakentamaan DIGI-peli-kirjastoa... mutta kun ei :/

Toki yritän olla realisti, korona vei omasta elämästä vuosia ja nyt sota päälle. Siitä huolimatta tuntuu että peliharrastus tulee kärsimään :/ ... minulla oli XSX mutta ei se ole sama juttu. Jo pleikan ohjain on sellainen että wau, sekä ihan käyttöliittymä + store. Ihan eri tasolla mielestäni. Sitten kun kelataan noita pelejä mitä pleikka tekee... yksinoikeuksia, jos puhutaan konsoleista.

Esim. ihan tuo Ghostwire tuntui kiinnostavalta, Horizon, Turismo, Returnal,,, mikä siinä on että SONY:n studiot osaavat tehdä niin kiinnostavia juttuja. Sitten oli tuo Death Stranding myös. Pelaajalehdessä oli juttua, siellä tilaajat pelaavat: 40 % PC ja 40 % PlayStation. Nintendot ja Xboxsit ihan marginaali juttu, noin 20 % yhteensä.

Itsellä ollut tosiaan kaikki pleikat, MUTTA ei PS5 :/ tuntuu että jotain puuttuu elämästä...
 
Kyllä on surkeaksi mennyt maailman meno. PS5 konsoli kiinnostaisi, DIGI-versio, mutta sitä ei saa mistään. Olisi useita kiinnostavia pelejä, mutta mitä niistä kun ei ole konsolia millä pelata. PS4 on mielestäni täys raakile ja PS5 olisi nyt sellainen todella kiinnostava konsoli jonka ehdottomasti haluaisin, jotta voisi alkaa rakentamaan DIGI-peli-kirjastoa... mutta kun ei :/

Toki yritän olla realisti, korona vei omasta elämästä vuosia ja nyt sota päälle. Siitä huolimatta tuntuu että peliharrastus tulee kärsimään :/ ... minulla oli XSX mutta ei se ole sama juttu. Jo pleikan ohjain on sellainen että wau, sekä ihan käyttöliittymä + store. Ihan eri tasolla mielestäni. Sitten kun kelataan noita pelejä mitä pleikka tekee... yksinoikeuksia, jos puhutaan konsoleista.

Esim. ihan tuo Ghostwire tuntui kiinnostavalta, Horizon, Turismo, Returnal,,, mikä siinä on että SONY:n studiot osaavat tehdä niin kiinnostavia juttuja. Sitten oli tuo Death Stranding myös. Pelaajalehdessä oli juttua, siellä tilaajat pelaavat: 40 % PC ja 40 % PlayStation. Nintendot ja Xboxsit ihan marginaali juttu, noin 20 % yhteensä.

Itsellä ollut tosiaan kaikki pleikat, MUTTA ei PS5 :/ tuntuu että jotain puuttuu elämästä...
Ota tämä ketju seurantaan sähköposti ilmoituksella, niin varmasti saat koneen ku niitä tulee myyntiin. Toki pitää olla nopee ja kattoo heti sähköposti kun puhelin siitä ilmoittaa, jos vaan on mahdollista. :tup:

 
Kiitos, mutta tosiaan tuo DIGI-PS5 vaikea saada,,, seuraan kuitenkin ketjua. Pelaaminen itsellä kuitenkin 1.harrastus jos yli 30 vuotta. Sitten DIGI elokuvat. Myös Warhammer, lautapelaaminen, jne. kiinnostaa... Mielestäni pelit kuitenkin sellainen juttu, johon panostetaan valtavasti tänä päivänä, ja olen vakuuttunut että PS5 edustaa sen alan kärkeä.

Jopa PC jää heittämällä kakkoseksi. Se konspti mikä pleikalla on. Se on lähes täydellinen. Hinta on mielestäni lähes ilmainen -> pelitunteihin suhteutettuna...
 
Harmi että eivät ole siirtyneet eri tekniikan tatteihin. Noi tulee käytetyn tekniikan takia driftaamaan ihan samalla tavalla kuin aikaisemmatkin.
 
Hei ps5 kaipailisi isompaa näyttöä olisiko tässä mainiolaite? Suosituksia vastaavan koko luokan näytöistä samassa hinnassa

 
Hei ps5 kaipailisi isompaa näyttöä olisiko tässä mainiolaite? Suosituksia vastaavan koko luokan näytöistä samassa hinnassa

Täältä saa hyviä vastauksia ja varmaan löytyykin jo vastaus:

 
Tuli tilattua amazon.de:stä Samsung 980 PRO 2TB Jäähdytyselementillä € 304,26 postitettuna .
Onko tarvetta päivittää ssd:n firmware tietokoneella ennen pleikkariin asentamista?
 
Täytyy ihmetellä tätä PS5 äänekkyyttä verrattuna XSX... ainoa miinus jonka keksin :/ sääli...
 
Täytyy ihmetellä tätä PS5 äänekkyyttä verrattuna XSX... ainoa miinus jonka keksin :/ sääli...
Oma PS5 on kyllä erittäin hiljainen, levyasemakaan ei pidä ääntä, paitsi silloin kun sinne syöttää uuden levyn. Konsolin sijainti on alle 2 m pelaajasta. Uudempi malli kyseessä.
 
Saitko konsolin? Vaihtelee se äänekkyys. Se on vain tultava toimeen ja hyväksyttävä, että kaikki ei ole täydellistä.

Oma PS5 on kyllä erittäin hiljainen, levyasemakaan ei pidä ääntä, paitsi silloin kun sinne syöttää uuden levyn. Konsolin sijainti on alle 2 m pelaajasta. Uudempi malli kyseessä.

Sanotaan näin että XSX, peli kuin peli. Lähes äänetön, siis aivan minimaalinen 1 db ääni. Kuitenkin PS5 ja Returnal niin konsoli pitää huminaa jo ihan normaali tilassa, pelatessa humina suurempaa. Konsoli ei ole siis mitenkään viallinen. Ehkä tämä on PS5 ominaisuus joka sitten pitää konsolin kylmänä, sillä XSX oli sivusta todella kuuma, kuuma mutta äänetön.

Voi olla että aikanaan laitan PS5 ympärille jotain akustiikka levyjä, etäisyys itsellä tosiaan noin 2 metriä...

Kaikilta muilta osin konsoli, ohjain, käyttöliittymä, jne. ovat aivan eri tasolla kuin XSX. Tämä tuntuu Next Geniltä. Itsellä DIGI PS5 ja se TV:n takana. Eli en näe sitä. Tällä hetkellä tuntuu fiksuimmalta koska ääni. Sama juttu Mac mini ja Apple TV kanssa, nekin TV:n takana. En siis näe laitteita joka tekee pelitilasta mukavan rauhallisen.

Olen toki miettinyt 3D Pulse kuulokkeilla pelaamista, MUTTA kun äänentoisto olisi priimaa, ja siihen laittanut hitusen rahaa KEF LSX mustat ja niissä musta KEFfin subbari. Eli suorastaan aivan täydelliset äänet. Subbari kurittaa rajusti naapureita, josta pidän erityisesti.
 
Sanotaan näin että XSX, peli kuin peli. Lähes äänetön, siis aivan minimaalinen 1 db ääni. Kuitenkin PS5 ja Returnal niin konsoli pitää huminaa jo ihan normaali tilassa, pelatessa humina suurempaa. Konsoli ei ole siis mitenkään viallinen. Ehkä tämä on PS5 ominaisuus joka sitten pitää konsolin kylmänä, sillä XSX oli sivusta todella kuuma, kuuma mutta äänetön.

Voi olla että aikanaan laitan PS5 ympärille jotain akustiikka levyjä, etäisyys itsellä tosiaan noin 2 metriä...

Kaikilta muilta osin konsoli, ohjain, käyttöliittymä, jne. ovat aivan eri tasolla kuin XSX. Tämä tuntuu Next Geniltä. Itsellä DIGI PS5 ja se TV:n takana. Eli en näe sitä. Tällä hetkellä tuntuu fiksuimmalta koska ääni. Sama juttu Mac mini ja Apple TV kanssa, nekin TV:n takana. En siis näe laitteita joka tekee pelitilasta mukavan rauhallisen.

Olen toki miettinyt 3D Pulse kuulokkeilla pelaamista, MUTTA kun äänentoisto olisi priimaa, ja siihen laittanut hitusen rahaa KEF LSX mustat ja niissä musta KEFfin subbari. Eli suorastaan aivan täydelliset äänet. Subbari kurittaa rajusti naapureita, josta pidän erityisesti.
Voiko olla, että sinulle on sattunut äänekkäämpi tuuletin? Ainakin alkupään malleissa käytettiin muutamaa erilaista tuuletinta, joista osa oli äänekkäämpiä kuin toiset. Returnalia en ole vielä kokeillut, odottaa hyllyssä, mutta Spider-manit (MM & remastered) ja Deathloop pitävät konsolin äänen aivan minimaalisena, en ole tainnut kertaakaan kuulla tuulettimen kierroksien nousevan tai laskevan. Toista oli alkuperäisen PS4:n kanssa…
 
Sanotaan näin että XSX, peli kuin peli. Lähes äänetön, siis aivan minimaalinen 1 db ääni. Kuitenkin PS5 ja Returnal niin konsoli pitää huminaa jo ihan normaali tilassa, pelatessa humina suurempaa. Konsoli ei ole siis mitenkään viallinen. Ehkä tämä on PS5 ominaisuus joka sitten pitää konsolin kylmänä, sillä XSX oli sivusta todella kuuma, kuuma mutta äänetön.

Voi olla että aikanaan laitan PS5 ympärille jotain akustiikka levyjä, etäisyys itsellä tosiaan noin 2 metriä...

Kaikilta muilta osin konsoli, ohjain, käyttöliittymä, jne. ovat aivan eri tasolla kuin XSX. Tämä tuntuu Next Geniltä. Itsellä DIGI PS5 ja se TV:n takana. Eli en näe sitä. Tällä hetkellä tuntuu fiksuimmalta koska ääni. Sama juttu Mac mini ja Apple TV kanssa, nekin TV:n takana. En siis näe laitteita joka tekee pelitilasta mukavan rauhallisen.

Olen toki miettinyt 3D Pulse kuulokkeilla pelaamista, MUTTA kun äänentoisto olisi priimaa, ja siihen laittanut hitusen rahaa KEF LSX mustat ja niissä musta KEFfin subbari. Eli suorastaan aivan täydelliset äänet. Subbari kurittaa rajusti naapureita, josta pidän erityisesti.
Itsellä ei pidä huminaa/en kuule. Jos levyversio sisällä niin pieni vajaa minuutin pituinen pyöritys kun peli alkaa, muuten äänetön.
 
Eikö teillä ole silleen että tuuletin vain pitää ääntä eli tasainen humina, jos huone muuten äänetön?
 
Eikö teillä ole silleen että tuuletin vain pitää ääntä eli tasainen humina, jos huone muuten äänetön?
Nuinhan tuuletin toimii oli laite mikä tahansa. Jos tuuletin liikkuu niin sen kuulee. Xbox, PS, AppleTV, ShieldTV, PC:n "äänetön noctua" 600rpm... Itse kuulen nuista jokaisen jos olen yksin hiljaa huoneessa ja joku nuista laitteista päällä.

On taas aivan eri juttu kuulla nuita laitteita jos pidän edes vähänkään volumea Denonista ja Genelecin G4:t supattaa hiljaa Horizon Forbidden Westin Aloyn hempeää ääntä.
 
Okei, siis XSX perus ääni on niin hiljainen pelatessakin että joudut menemään ihan konsolin viereen siis laittamaan korvan sen viereen että kuulet kun laite on päällä.

PS5 tuuletin pitää sellaista tasaista huminaa, jonka kyllä aivan selvästi kuulee. Ostin tosiaan käytettynä DIGI PS5 joka ostettu 2021 syksyllä... eli luulisi että on uusi. Ainakin standi oli sellainen että uudempi kuin ihan alkuperäinen. Avasin juuri konsolin ja ilmanpuhdistimella kaikki pölyt pois tuulettimesta.

Kokeillaan, tuskin mitään eroa. Varmaan kuulokkeet täytyy ottaa käyttöön ilta pelaamista varten. Returnal valikoissa kerrotaan että peli tarkoitettu pelattavaksi 3D Pulse headsetilla.
 
Okei, siis XSX perus ääni on niin hiljainen pelatessakin että joudut menemään ihan konsolin viereen siis laittamaan korvan sen viereen että kuulet kun laite on päällä.

PS5 tuuletin pitää sellaista tasaista huminaa, jonka kyllä aivan selvästi kuulee. Ostin tosiaan käytettynä DIGI PS5 joka ostettu 2021 syksyllä... eli luulisi että on uusi. Ainakin standi oli sellainen että uudempi kuin ihan alkuperäinen. Avasin juuri konsolin ja ilmanpuhdistimella kaikki pölyt pois tuulettimesta.

Kokeillaan, tuskin mitään eroa. Varmaan kuulokkeet täytyy ottaa käyttöön ilta pelaamista varten. Returnal valikoissa kerrotaan että peli tarkoitettu pelattavaksi 3D Pulse headsetilla.
Nuitahan on ollut muistaakseni kolmella eri tuulettimella PS5 versioita joista ainakin yksi oli testien mukaan selvästi metelöivämpi. Voi olla että olet saanut nimenomaan tuon mallin. Tuulettimen lapojen lukumäärän laskeminen paljastaisi tilanteen.
 
AC: Valhallaa pelatessa alkoi huomaamaan selkeän coil whinen (etenkin karttaruudulla ollessa). Sittemmin ehkä samanlaista huomannut myös Ghost of Tsushimassa. Muutoin en ollut kiinnittänyt suurta huomiota kuin levyn pyörähtämiseen ja ajoittain tuulettimeen. Aikoinaan Xbox One X:ssä oli samantapainen tietyssä tilanteessa ilmenevä coil whine ja silloin tosin huomasin sen heti, jolloin konsoli meni vaihtoon samantien. Nyt varmaan tulee ajeltua tämä loppuun, jos on hajotakseen. Jossain vaiheessa voi jotain koittaa tehdä asialla, jos alkaa enemmän oireilemaan tai ääni häiritsemään liikaa.
 
Noniin... elikkä:

1. avasin konsolin
2. ilmapuhdistimella pölyt tuulettimesta
3. pelasin Returnal noin 30 min. ÄÄNET pois
4. tuuletin kuuluu edelleen, mutta ääni on hiljaisempi, tavallaan mukavempi

Yleisesti PS5 on kuitenkin selkeästi äänekkäämpi konsoli kuin XSX... se on hieman yllättävää. MUTTA joka tapauksessa tilanne hieman parempi. Kokeilen nyt äänet päällä... pelata.
 
Noniin... elikkä:

1. avasin konsolin
2. ilmapuhdistimella pölyt tuulettimesta
3. pelasin Returnal noin 30 min. ÄÄNET pois
4. tuuletin kuuluu edelleen, mutta ääni on hiljaisempi, tavallaan mukavempi

Yleisesti PS5 on kuitenkin selkeästi äänekkäämpi konsoli kuin XSX... se on hieman yllättävää. MUTTA joka tapauksessa tilanne hieman parempi. Kokeilen nyt äänet päällä... pelata.
Älä yleistä yhden käytetyn konsolin perusteella. Moni on jo kertonut, että alkuperäistä versiota on kolmella erilaisella tuulettimella valmistettu ja näiden välillä on todella suuri ero. Oman version näkee avaamalla kuoret ja katsomalla montako lapaa tuulettimessa on. Oma laite ei desibelimittarinkaan mukaan ääntele mutta joissakin peleissä useiden tuntien pelaamisen jälkeen alkaa kuulua tikittävää ääntä jonka kuulee läheltä konsolia kuunnellessa. Lienee jostain muualta lähtöisin kuin tuulettimesta.

Tekniikan Maailma
 
"ELLEI SONY kykene jatkossa saamaan kaikkiin konsoleihinsa samanlaisia tuulettimia, juuri sen ”hiljaisen yksilön” saaminen on ilmeisesti silkkaa onnenkauppaa."

Voi, voi... :/ mielestäni anteeksi antamatonta, näiden Jet Engine PS4 jälkeen...
 
"ELLEI SONY kykene jatkossa saamaan kaikkiin konsoleihinsa samanlaisia tuulettimia, juuri sen ”hiljaisen yksilön” saaminen on ilmeisesti silkkaa onnenkauppaa."

Voi, voi... :/ mielestäni anteeksi antamatonta, näiden Jet Engine PS4 jälkeen...
Noinhan se on aina ollut konsoleissa merkkiin katsomatta. PS5 malli koki uudistuksen viimevuonna ja oletettavasti jäähdytysratkaisu on yhteneväinen kaikissa nykyään myytävissä uusissa konsoleissa.
 
Vaikea objektiivisesti arvioida mikä johtuu mistäkin ilman laajaa otosta.
Sinänsä ero tuulettimen äänenvoimakkuus suhteessa Xboxiin ei yllätä. Onhan XSX:ssä huomattavasti fiksumpi jäähdytysratkaisu (etenkin suhteessa kokoon), joka todennäköisesti hiljaisemmallakin pyörityksellä vaihtaa ilmaa paremmin. Omasta mielestä XSX kuitenkin käy kuumempana kuin PS5, mutta voi olla paljon myös konsolin sijoittelusta tai käytöstä (peleistä) riippuvaista. Eikä tule edes tarkkailtua kummankan lämpöjä kuin ongelmia kohdatessa. Alussa Xboxin kanssa ilmeni kaatuilua pitkissä pelisessioissa, mutta sitä ei ole enää tapahtunut, joten voi olla myös ohjelmallisesti korjaantuvia vikoja. PS5 on toiminut kokoajan siinä suhteessa moitteetta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom