Playerunknown's Battlegrounds (PC)

Itsellä on tällä hetkellä jotkut halvat kuulokkeet kuulen ihan hyvin kaiken, "Loudness Equalization" on ollut päällä nyt jonkun aikaa ja ainakin tuntunut toimivan ihan hyvin. Jotkut sanoo että voi olla hankalempi kertoa matkaa viholliseen mutta tätä ongelmaa en sinänsä ole tavannut.

Pubg.jpg
"Bullet crack effect (or bullet bow shockwave) is generated when a supersonic projectile passes in close proximity to the listener. The effect can be heard in a closest point on bullet trajectory line.
Basically, the sound source is always perpendicular to the trajectory line, so if you hear a bullet crack just in your left headphone, you know that the shooter is either directly in front of you, or behind you
"
Early Access Update 1

Tuossa on noista aseen äänistä hieman lisää, @Kirvasto jo postasikin aiemmin hyvän videon siitä. Videolla tosiaan sanottiin että pitäisi vaan keskittyä aseen ääneen, mikä on tietysti hankalaa jos toisella on äänenvaimennin.
 
Niin, tai helpointa olisi lisätä ne veriläiskät näyttämään sen suunnan, niin olisi kaikille tasapuolista välittämättä siitä millaset kuulokkeet/kajarit löytyy.
 
Niin, tai helpointa olisi lisätä ne veriläiskät näyttämään sen suunnan, niin olisi kaikille tasapuolista välittämättä siitä millaset kuulokkeet/kajarit löytyy.
No ei se nyt ihan niinkään ole että äänien suunnan tunnistaminen on pelkästään laitteiden laadusta kiinni. Kaikki asiat vaati oppimista, myös kuuleminen. Pelissä voisi ihan hyvin olla asetus jolla kuurot voivat pelata peliä niin että jokainen ääni näkyy eri värisenä näytön välähdyksenä jonka kirkkaus riippuuu etäisyydestä. Tarpeeksi harjoittelemalla jokainen oppisi arvioimaan väläyksen perusteella kuinka kaukaa ääni tulee ja mitä ääntä kyseinen väri vastaa. Sama asia pätee myös eri laitteiden kohdalla: Pelaajien pitää vain oppia tunnistamaan miltä äänet kuulostavat omilla laitteillaan kun ne tulevat eri etäisyyksiltä ja suunnista. Tämäkin on vain yksi monista taidon osa-alueista jossa jotkut pelaajat ovat parempia kuin toiset. Asian tekeminen helpommaksi ei ole mikään hyvä ratkaisu.
 
Kolmel eri koneel pelannu ja ei midää onkelmaa ole ollut paikallistaa pahiksia, haiskahtaa vaan siltä ettette osaa kuunnella, harjotelkaa vaa lisää!
 
Itsellä kanssa kahdella koneella ei mitään ongelmaa, luulen että jos jollain on korteissa jotain omia 3D / Surround tms featureja päällä, niin se sotkee noi äänet. Kokeilin ihan mielenkiinnosta Dolby Headphonella tätä nimittäin, niin meni kyllä hahmottaminen paljon vaikeammaksi.
 
Sillä ei ole oppimisen kannalta mitään tekemistä jos about 300h pelaamisen aikana ei vieläkään voi sanoa suuntaa, kyllä se siinä vaiheessa johtuu jo ihan muista tekijöistä.

Edit: eikä ole mitään surround höpölöpöjuttuja käytössä
 
Sillä ei ole oppimisen kannalta mitään tekemistä jos about 300h pelaamisen aikana ei vieläkään voi sanoa suuntaa, kyllä se siinä vaiheessa johtuu jo ihan muista tekijöistä.

Edit: eikä ole mitään surround höpölöpöjuttuja käytössä
Tämä. Eikä mulla joka kerta oo etten tietäis mistä mua ammutaan, vaan aina välillä.
 
Tuntuu, että jos suht suoraan takaapäi ampuu, niin on kaikista vaikein havaita tarkasti mistä kudit tulee. Monesti kyllä kuulee suunnan mutta ei ehdi jäädä tähystelemään vaan pomppii ekaan suojaan piiloon parantelemaan itteesä.
 
Niin, tai helpointa olisi lisätä ne veriläiskät näyttämään sen suunnan, niin olisi kaikille tasapuolista välittämättä siitä millaset kuulokkeet/kajarit löytyy.

Varmaan joku asetus/laite vain joka nyt jostain syystä ei osaa niitä ääniä laittaa oikein, tai sitten vaan et pysty hahmottamaan ääniä (voi kokeilla jollain koneella jossa tietää että ne toimii).

Mutta minkään visuaalisen jutun lisäys on kyllä iso ei, mitä esim jollain silencer aseilla tekisi kun kaikki näkisi suoraan mistä ne kudit tulee.
 
Kyllä ne käytössä olevat kuulokkeet (+äänikortti) vaikuttaa paljon miten sen äänen suunnan havaitsee. Itellä on 600h takana ja käytössä ollut;

DG Xonar + Razer Kraken (stereo)
ALC892 + Superlux 681 evo (stereo)
DG Xonar + Superlux HD330 (stereo)
Lucidsound LS30 (stereo)
Logitech G35 (7.1)
SB Z + Superlux 681 evo (SBX Pro)

Listasin ne omasta mielestä paremmuusjärjestykseen miten hyvin suunnan erottaa, muuhun äänenlaatuun en ota kantaa. Krakenit oli ihan omassa luokassaan, siis aivan järkyttävät. Ei mitään hajua mistä suunnasta ammuttiin. Seuraavat 4 melko tasoissa mutta SB Z + 681 on kyllä paras yhdistelmä mitä tullut testattua. Kannattaa ehdottomasti satsata se muutama kymppi äänikorttiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä. Eikä mulla joka kerta oo etten tietäis mistä mua ammutaan, vaan aina välillä.
Kuikan monta kertaa olette matchmaking lobbyssa treenannut äänien kuulemista niin että menet 100m päähän ja kuuntelet miltä joku ase kuulostaa. Sitten 200m jne. Kyllähän tuon oppii pelaamallakin, mutta se ei välttämättä ole yhtä nopeaa kun siinä joutuu samalla keskittymään kaikkieen muuhunkin kun on tilanne päällä vihollisen kanssa. Lobyssa voit keskittyä 100% siihen miltä ääni kuulostaa eri etäisyyksiltä ja suunnista.
 
Kyllä ne käytössä olevat kuulokkeet (+äänikortti) vaikuttaa paljon miten sen äänen suunnan havaitsee.
Vaikuttaa tietekin, mutta asia ei ole niin yksikertainen että äänenlaadutaan paremmilla kuulokkeilla kuulee paremmin. Keskiääniä tai diskanttia korostavalla tai bassoiltaan vajaalta kuulokkeella voi hyvinkin erottaa askelien äänet paremmin kuin hifi-kuulokeilla. Matalat bassot helposti peittää alleen korkeampia taajuksia (peittoilmiö) joten niiden vähentäminen parantaa erottelua kuten myös diskantin korostaminen.
 
Minkälaisia grafiikka asetuksia porukka käyttää nyt uuden päivityksen myötä?

1440p, kaikki mediumilla paitsi foliage very low.

Samat asetukset GTX 1070 ja R9 Nano korteilla, toki R9 Nanolla hieman alempi FPS, mutta ihan pelattavissa. 1070 tuottaa sen ~ 70-80 FPS ja R9 Nano ~ 65-70 FPS. R9 Nanolle lisäksi ajureista pakotettu tesselointi 16x. Tämä asetus ajureissa kaikissa Radeon korteissa parantaa suorituskykyä "normaalista".
 
Täällä gtx970, view distance ja texture ultralla, AA,Post-p ja effects mediumilla ja shadows ja foliage very low niin 70-90fps tuntumassa pyörii fullhd.
 
GTX1070 3440x1440p, kaikki low paitsi texture high, fps droppailee first personissa 60-95 väliä, avg varmaan siel 70-80 paikkeilla. :kahvi:
 
Gtx 970 SLi 1440p fps 40-120.. Avg 80
Kaikki low paitsi textures ultra. Tuntuu melko paljo hyppivä tuo fps itel.
 
Gtx 1080 1440p, fps 95-144.

PP, foliage ja effects very low, shadow ja view distance medium, texture ja AA ultra.
 
30 tuntia peliä ja nyt vasta ku hoksasin koskee hiiren herkkyyksiin ni alko luonnistua pelaaminen. Ekassa matsissa toiseksi.

Tulee vaan myskettyä tuota 1st personia. Tunnostaa omaan mieleen helpommalta

Edit. Meikällä kaikki very lowlla
 
30 tuntia peliä ja nyt vasta ku hoksasin koskee hiiren herkkyyksiin ni alko luonnistua pelaaminen. Ekassa matsissa toiseksi.
Meinaatko eri zoomien omia senssejä?
Minkälaiset arvot pistit, ja oliko joku ohje tms mihin perustit muutokset?

Tiedän myös että noita kannattaisi säätää, mutta en ole jaksanut.
 
Tänään pelissä iotech squadin kanssa taas tuli hieman säädettyä noita grafiikoita. Kyllä toi FPS oli noilla medium asetuksilla 1440p enemmänkinkin 90-100 fps kuin aiemmin laittamani 70-80. Nyt kuitenkin laitoin myös draw distance ja texture ultralle, muut mediumilla ja foliage very low. Pyörii edelleen nätisti sen ~ 90 FPS, joten ihan riittävästi.

Hiiren sensseistä mulla on ajurista DPI 1600 ja pelissä kaikki senssit 40 paitsi kaikki scopet 35. Ehkä voisi harkita vähän tiputtavan vielä tuosta, mutta tuolla nyt ihan hyvin onnistui ainakin tänään lahtaamaan jokusen jampan.
 
Kylläpä on vallan kivaa kun ammutaan alueen ulkopuolelta ja sen takia kuolet joko sille alueen ulkopuolella olevalle äijälle tai sitte sille tyypille joka on alueen sisällä ja kääntyy ääntä kohti ja näkee minut :facepalm:. En tiedä olisiko se minun kannalta hyvä vai huono asia että alue tappaisi tietyn ajan jälkeen, jokaisella rinkulalla välillä tulee oltua seuraavan alueen ulkopuolella hyvinkin pitkään kun olen kuollut liika monta kertaa kun lähtenyt juoksee aikaisemmin kuin tarves ja sitten on nakutettu jollain m16 selkään. Tosin siinä olisi kyllä puolensa että alue tappaisi tietyn ajan jälkeen niin ei tarvisi aina katella alueen ulkopuolelle että millon tulee selkään.

Onko täällä muilla että kuuluu "vaimeita askeleen ääniä"? Olin äsken Mylta Powerilla ja melkeen löin toisesta kiveksestäni vetoa että alakerrassa on joku kävelemässä kun kuulu "vaimeita askeleita" Noh, poweri oli seuraavan alueen ulkopuolella ja lähin menee sieltä sitten kun ketään en nähnyt about 1min kohdalla kun en mennyt aivan suorinta reittiä ja kattelin vähän kulmia ja vielä kun lähdinkin powerin alueelta niin ei näkynyt tulevan ketään, jäi mysteeriksi että oliko siellä joku vai ei. Spekseistä näkee kuulokkeet.

Välillä toivon että tässä olisi spectator mode matsin jälkeen sen takia että tietäisi mistä minua ammuttiin, se tosin toisi jotain ongelmia että joku porukka pääsee samaan peliin ja sit voisi kertoa kaverilleen missä on tyyppiä.

Matsi tosiaan päättyi että taisin olla #5 (solo) joten ei kovin huono mutta olisi se voittokin kelvannut :tdown:
 
Meinaatko eri zoomien omia senssejä?
Minkälaiset arvot pistit, ja oliko joku ohje tms mihin perustit muutokset?

Tiedän myös että noita kannattaisi säätää, mutta en ole jaksanut.



Tolta jampalta kattelin noita videoita ja tuli tuo vastaan. Käyny aiemmin ees mielessä nuo herkkyyksien muuttaminen
 
Mulla tämmöset senssit 800dpi:llä
Ostin talvella uuden hiiren jolloin huomasin ettei hiirien dpi lukemiin voi luottaa. Pelasin edellisellä hiirellä 800 dpi:llä. Uudella hiirellä pitää käytää 1000 dpi:tä jotta pelin senssi on sama kuin edellisellä hiirellä.

Toiseksi jos sinun dpi on 800 ja general sensitivity 38 ja minun dpi 1000 ja general sensitivity 45 niin kumman senssi on nopeampi? Olisi paljon järkevämpää käytää senssi keskusteluissa sellaista yksikköä jota voi vertailla heposti. Tälläinen yksikö on se että kuinka monta senttiä hiirtä pitää liikuttaa jotta pelaaja/kamera kääntyy vaikka 360 astetta.

Itsellä tämä pelin senssi on säädetty samalla tavalla kuin kaikissa muissa fps peleissä. Turhaan tätä asiaa opettelee joka peliä varten uudestaan. Olen Battlefieldissä tottunut siihen että kameran kääntämisen ja hipfiren senssi on 20 cm / 360 ja ADS kaikilla scopeilla puolet hitaampi. 8x ja 16x scopet voisi laittaa vielä hitaammalle, mutta tässä pelissä niitä löytyy sen verran harvoin että en ole viitsinyt etsiä niille sopivia senssejä. Idea kuintekin olisi se että jokainen scope olisi säädetty niin että tietyn suuruinen hiiren liike siirtää tähtäintä aina saman verran näytöllä riippumatta scopesta.
 
Toiseksi jos sinun dpi on 800 ja general sensitivity 38 ja minun dpi 1000 ja general sensitivity 45 niin kumman senssi on nopeampi? Olisi paljon järkevämpää käytää senssi keskusteluissa sellaista yksikköä jota voi vertailla heposti. Tälläinen yksikö on se että kuinka monta senttiä hiirtä pitää liikuttaa jotta pelaaja/kamera kääntyy vaikka 360 astetta.

Eipä tälläkään ole mitään merkitystä, tai ylipäätään mitään järkeä vertailla. Senssikin on jokaiselle vain se tottumiskysymys.
 
Eipä tälläkään ole mitään merkitystä, tai ylipäätään mitään järkeä vertailla. Senssikin on jokaiselle vain se tottumiskysymys.
Joo, ei ole järkeä vertailla muiden sensseihin, mutta omat senssit kannataa pitää samana aina kun se on järkevää. Kummalla pelaajalla tähtääminen on paremmin lihasmuistissa: se joka on pelannut elämänsä aikana 10000 tuntia kymmeniä eri pelejä eri sensseillä vai se joka on pelannut saman tuntimäärän aina samalla senssillä.
 
Yleensä löytyy joku hyvä laskuri, jolla senssin saa oikeaksi. Pubgissa vaan se config filu oli vähän hämäävä, joten katoin hirimaton laidasta laitaan mitattuna. OW:ssa Menee 1 ja vajaa neljännes pyörähdys 45cm leveällä matolla. Siitä sit jotenkin arvioida. Pistin kyl vieläkin hitaammaks, kun on vähän maltillisempi peli kuin tuo OW. Kai ton tarkan 360 vois mittailla joskus.

4x ja isommat scopet kyl tuntuu vähän oudoilta, mutta kai niihin tottuu. En kans bäfän scopeista tykännyt yhtään. Cod jonne olin aikanaan ja siinä erilainen tuntuma scopessa. :D

Vinkki: Kannattaa itelle sopiva tarkka CS sens selvittää. Noita laskureita löytyy helpoiten CS:n senssiin verrattuna.
 
Itellä on 400dpi ja asetukset pelissä on:
PUBG asetus.PNG

Hyvin toiminut, ei tätä monikaan voi pelata samalla nopeudella kuin mikä heillä on esim CS. Tämä peli vaan vaatii nopeamman sensitivyn omasta mielestäni. Pelaan myös koko kädellä enkä ranteella.
 
Nyt katselin huvikseni miten pyörii. Vasemmalla olevilla spekseilä prossu melkein tasan 30%, ja GPU huitelee jossain 50-70% ja näemmä kerran käväs 87%. Kaikki very low, mutta textures high ja view distance low.
EDIT: Välillä ihan pelissä GPU hurjat 35%.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt kyllä. Mitenkähän tuo on tehty, PU ei ollut tarkemmin valaissut asiaa :D

Ja tuohan nyt on selkeä vahinkolaukaus/onnenkantamoinen joten en tuollaiselle laita hirveästi painoa.
Paitsi toki pelimoottorilta ihan hyvä suoritus, että luoti kulki matkan ja tappoikin vielä :)
 
Aiemminkin nähnyt tällä palstalla että kuvan sijaan näkyy vain tägi. Mikähän tuossa on?
Mulla ei ainakaan näy tuo kuva.

upload_2017-8-16_6-58-28.png
 
No nyt näkyy, tosin työkoneella. Varmaan väliaikainen ja osaa koskeva, ei oikein käy järkeen että koneella väliä. :p
Semmonen lookki. :D

Osaako joku muuten sanoa miksi ylipäätään moni juoksentelee ilman housuja?
 
Kai muuten kaikki olette huomanneet, että utility belt nostaa capacityn 20 -> 70. Eli ilman sitä ei missään nimessä kannata pelata, ennen repun löytämistä muuten ei mahdu käytännössä mitään kantamaan.
 
Kai muuten kaikki olette huomanneet, että utility belt nostaa capacityn 20 -> 70. Eli ilman sitä ei missään nimessä kannata pelata, ennen repun löytämistä muuten ei mahdu käytännössä mitään kantamaan.
Mielestäni utilitybelt on mukana vaikka sitä et olisi pukenut päälle tai utilitybeltin kapasiteetti. Ainakin joskus huomasin, että oli näin. En tiedä onko muuttunut viimeisissä versioissa.
 
Mielestäni utilitybelt on mukana vaikka sitä et olisi pukenut päälle tai utilitybeltin kapasiteetti. Ainakin joskus huomasin, että oli näin. En tiedä onko muuttunut viimeisissä versioissa.

Otin eilen pois päältä huvikseen niin huomasin kyllä maassa heti kun ei meinannut mitään mahtua kantamaan. Siinä beltissä lukeekin +50 capacity.
 
Osaako joku muuten sanoa miksi ylipäätään moni juoksentelee ilman housuja?

Meillä muilla oli kyllä housut, mutta sitten @Gereti päätti heittää omansa pois lentokoneessa suoraan, niin "siitä se ajatus sitten lähti".

Mutta joo, kyllähän tollanen nude jamppa myös aika hyvin sulautuu maastoon jossain paikoissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom