Kertokaas muuten joku, kun ed. sivulla oli noista äänistä, että mikä mun setupilla olisi se asetus, jossa surroundit toimisivat oikein: Pöytäkoneessa ei erillistä äänikorttia, mutta HyperX Cloud -headsetti sen omalla USB-liittimellä kiinni (eli "kortti" lienee tuo pieni palikka johdossa, jossa on napit). Johdon palikassa äänenvoimakkuuden säätö ja mikin mykistys + virtuaalisen 7.1-kanavaisen äänen toggle käytössä/pois käytöstä.
Mun järjellä tässä on kaksi (tai kolme) mahdollisuutta, mutta en tiedä kumpi on tosi:
- PUBG lähettää valmiiksi virtuaalista surroundia stereolähtönä, joten kuulokkeiden surround off -asento tuottaa halutun äänimaiseman. Surroundin aktivointi sekoittaa sen.
- PUBG saa äänilaitteelta tiedon onko käytössä stereo vai surround, ja antaa sen perusteella jompaa kumpaa. Surround käytössä kuulokkeissa tuo spatiaalisen äänen, pois käytöstä stereon ilman suuntia.
(Ja 3. PUBG ei tajua kuulokkeita monikanavaiseksi millään ilveellä, ja tuottaa aina normistereon ilman suuntia -> analogisena kuulokkeet kiinni äänikorttiin ja äänikortilta muunto surroundiksi/tieto PUBGiin. TAI tuottaa aina virtuaalisen surroundin, mutta kuulokkeet saattavat sekoittaa sen.)
Headsetin 7.1-asetuksen aktivointi muuttaa ääniä aina vähän, vaikka soittaisi stereona olevaa musiikkia. Aiemmilla kuulokkeilla ja muissa peleissä olen mielestäni tuon spatiaalisen äänen kokenut ihan selvästikin, mutta jostain syystä PUBGissa en ole vielä pystynyt varmaksi sanomaan mikä asetus tuottaa parhaan lopputuloksen (en ole kuullut selvää eroa), enkä ole analogisena kokeillutkaan, koska ei ole tähän hätään adapteria nelinapaisesta kahdeksi kolmenapaiseksi (kuulokkeet/mikki) stereoplugiksi.