Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Tuli tuossa eilen testailtua kiven lämmittämistä ja pizzan paistamista grillivastuksilla, ja ero oli melko huikea. Reunat ja pohja sai huomattavasti enemmän väriä kuin aikaisemmin.
pizza1.pngpizza2.pngreuna.png

Tuli tuossa eilen testailtua kiven lämmittämistä ja pizzan paistamista grillivastuksilla, ja ero oli melko huikea. Reunat ja pohja sai huomattavasti enemmän väriä kuin aikaisemmin.
pizza1.pngpizza2.pngreuna.png

Piditkö grillivastuksen koko paiston ajan päällä? Ylätasolla?

Piditkö grillivastuksen koko paiston ajan päällä? Ylätasolla?
Kyllä. pizzakivi oli ylätasolla noin 10 cm päässä vastuksista ja laitoin uuninluukun väliin pienen metallipalikan että uuninluukku oli hieman rakosellaan, näin grillivastus pysyy hieman pidempään päällä kun uunin ilma ei kuumene niin nopeasti.
Ennen paistoa lämmittelin kiveä puoli tuntia normaalisti täydellä teholla kiertoilmalla ja sitten laitoin grillivastukset päälle vielä noin vartiksi ennen ensimmäistä pizzaa.

Normaalisti en laita pizzaan ananasta, mutta ajattelin että se tasapainottaisi kallista 2,50€ (riittää kahteen pizzaan) Hungry Chefin tulista pizzakastiketta. Odotin että siinä olisi ollut ihan pieni ripauspotkua, mutta se paljastui vieläkin surkeammaksi. Tulisuuden kestoni ei ole kova ja esim. makarooniin laitan Scrirachaa vain tippoja sinne tänne ketsupin kaveriksi. Tyttökaveri ei syö "tulista" ruokaa koskaan ja hänkään ei maistanut yhtään mitään. Tulisuuden puutteen ja yleisen mauttomuuden lisäksi kastike oli aivan liian märkää, ja kun kaadoin loppupurkin toiselle pizzalle siinä oli selvästi vettä! En ole ennen moista huomannut minkään pizzakastikkeen kohdalla.

Sanotaan niin, että jos tuo oli hyvää tomaattikastikkeena maultaan, muttei tulisuudeltaan, niin yksi vaihtoehtohan olisi keittää tuosta vettä pois ja toisaalta hankkia se tulisuus lisäämällä siihen vaikka sitten juuri Sriracha-kastiketta tai vastaavaa. Itse en ole törmännyt sellaiseen tomaattikastikkeeseen, jota haluaisin välttämättä suoraan laittaa pizzan pohjalle, koska lähtökohtaisesti ne ovat liian vetisiä eli tämän(kin) eteen pitää nähdä vaivaa. Ei tule hyvä pizza helpolla. :giggle:

Huoneenlämmössä nelisen tuntia kohotellut ja paisuu kuin pullataikina. :D

Kauanko olet kohottanut ja missä? Nuo omat ainakin kohoaa reilusti, melkein jopa liikaa, kun vaan malttaa.
Toisen pussin olen nyt avannut ja nämä oikeasti kohoavat muuttamatta mitään muutoin. Onkohan sitten oikeasti ollut joku vika erässä?

Toisen pussin olen nyt avannut ja nämä oikeasti kohoavat muuttamatta mitään muutoin. Onkohan sitten oikeasti ollut joku vika erässä?
Itsekkin nyt kaikki tosta mun ekasta pussista olen paistanut ja kokeilin eri tavoilla mutta eivät nousseet tippaakaan millään tavalla, eli itsekkin epäilen että olis voinu olla huono erä.
Maultaan oli kyllä hyviä silti mut tosi pieniksi jäi pizzat eikä kauheasti ilmakuplia puskenut.

Itsekkin nyt kaikki tosta mun ekasta pussista olen paistanut ja kokeilin eri tavoilla mutta eivät nousseet tippaakaan millään tavalla, eli itsekkin epäilen että olis voinu olla huono erä.
Maultaan oli kyllä hyviä silti mut tosi pieniksi jäi pizzat eikä kauheasti ilmakuplia puskenut.
Heh, justiinsa pistin pitsan uuniin, nyt siis mikrossa lämmitin sen taikinan suoraan pakkasesta ja paisui silti kuin pullataikina, eli todennäköisesti toi edellinen pussi vain ei toiminut :D

Jos noita valmiita tomaattimössöjä haluaa käyttää, mutta ovat liian vetisiä eikä halua/jaksa keittää niitä kasaan, niin tomaattipyretuubit on ihan käteviä mällien paksuntamisessa haluttuun paksuuteen. Tosin en ymmärrä miksi noita tomaattimössöjä edes käyttää, kun useimmissa tapauksissa paremman makuisen pizzakastikkeen saa ihan notkistamalla sitä tomaattipyrettä vähän vaikka säilykejalapenoviipaleiden liemellä. Vähän suolaa ja pippuria perään niin asia alkaa olla kunnossa alle minuutin työllä.

Tomaattipyrepurkki, vettä, oliiviöljyä, sokeria, mustapippuria, basilikaa, oreganoa, chiliä ja pikku loraus ketsuppia tavallisessa juomalasissa sekaisin. Noin saa lasillisen hyvää pikasoossia pizzalle, eikä tule vetistä jos ei liikaa vettä lisää.

Tomaattipyrepurkki, vettä, oliiviöljyä, sokeria, mustapippuria, basilikaa, oreganoa, chiliä ja pikku loraus ketsuppia tavallisessa juomalasissa sekaisin. Noin saa lasillisen hyvää pikasoossia pizzalle, eikä tule vetistä jos ei liikaa vettä lisää.
Sokeria, mutta ei suolaa?

Itseasiassa en ole kokenut tarpeelliseksi, ketsupista tulee toki vähän suolaa. Muuten pizzan suola pohjassa juustossa ja täytteissä. Sokeri "taittaa" pyreen happamuuden kun sitä ei kypsennellä.
Pyrehän on melkoisen makeaa, siinä on kuudesosa sokeria jo valmiiksi ja suolaa sitä makeutta taittamassa alle sadasosa. Ketsuppi vieläkin makeampaa, siitä on yleensä lähes neljännes pelkkää sokeria, vaikka siitä vähän suolat ja etikka suurinta makeutta taittaakin. Mutta noh, jokainen makunsa mukaan. Itse en kyllä sokeria enää tuohon lisäisi vaan nimenomaan suolaa ja happoa niitä tomaatin mukana väistämättä tulevia sokereita taittamaan. Toki jos kerrostelee paljon suolaisia täytteitä päälle niin meneehän se silläkin. Pyre ilman happoja maistuu kuitenkin helposti vähän tunkkaiselta.

Eihän pyreessä ole lisättyä sokeria??

Ainesosat

Tomaattipyree (vastaa 430g tuoreita tomaatteja per 100g tuotetta), suola, säilöntäaine (kaliumsorbaatti).

Samaa kikkaa olen käyttänyt esimerkiksi bolognese-kastikkeessa jos ei ole aikaa antaa sen muhia.

Pizzan päälle olen tehnyt san marzano purkkitomaateista, suolasta ja tuoreesta basilikasta kastikkeen. Sauvasekoittimella pyörättänyt sileäksi. Ei paljon helpommaksi voi enää mennä. Jos ei kaupassa ole san marzanoa hyllyssä, niin Mutti kirsikkatomaattipurkki ajaa saman asian.

Oikea keinohan on tehdä se kastike tomaattimurskasta tai tomaateista, mutta siitä tulee kyllä niin vetistä, että täytyy todella nopeasti täyttää pizza jos meinaa ettei pohja vety läpi ja lätty jumahda lapiolle. Ainakin meillä on toiminut tuo kerettiläinen soossi jo vuosikaudet, eikä tuo juuri eroa pizzerioiden käyttämästä soossista. Resepti saatu pizzoja aikaan työkseen vääntäneeltä tyypiltä.

Oikea keinohan on tehdä se kastike tomaattimurskasta tai tomaateista, mutta siitä tulee kyllä niin vetistä, että täytyy todella nopeasti täyttää pizza jos meinaa ettei pohja vety läpi ja lätty jumahda lapiolle. Ainakin meillä on toiminut tuo kerettiläinen soossi jo vuosikaudet, eikä tuo juuri eroa pizzerioiden käyttämästä soossista. Resepti saatu pizzoja aikaan työkseen vääntäneeltä tyypiltä.
Vetisyydestäkin pääsee eroon ostamalla säilyketomaatteja ja valuttamalla ylimääräinen neste pois läviköllä ennen murskausta.

Pizzan päälle olen tehnyt san marzano purkkitomaateista, suolasta ja tuoreesta basilikasta kastikkeen. Sauvasekoittimella pyörättänyt sileäksi. Ei paljon helpommaksi voi enää mennä. Jos ei kaupassa ole san marzanoa hyllyssä, niin Mutti kirsikkatomaattipurkki ajaa saman asian.
Itse tein juuri viikonloppuna samalla reseptillä tomaattikastikkeen pizzaan, erotuksena että murskasin tomaatit kädelä puristelemalla nii ei mene ihan niin tasaiseksi.

Ei ole minulla ole ainakaan mitään ongelmaa, että pohja vettyisi tai muutakaan. Pyörittää pizzan ja heittää pizzalapiolle -> kastike pizzan päälle -> heittää pizzan pizzakivelle ja parin minuutin päästä
lisää mozzarellan ja muut täytteet.

Eriasia tietty sitten jos haluaa paksumman tomaattisoossin(sit kannatta keitellä kasaan), jos on tekemässä Chicagotyyylistä piirakkapizzaa joka sekin kyllä todella hyvää.

Joo, purkki kuorittuja, lusikallinen suolaa, nippu basilikaa revittynä ja valuttaa hiukan siivilällä, samalla kun haarukalla murskailee. Mozzarella on vielä pahempi ongelmalapsi tekemään lammikoita.

Joo, purkki kuorittuja, lusikallinen suolaa, nippu basilikaa revittynä ja valuttaa hiukan siivilällä, samalla kun haarukalla murskailee. Mozzarella on vielä pahempi ongelmalapsi tekemään lammikoita.
Mozzarella on tosiaan vähän ongelmallinen, ei oikein tunnu löytyvän oikeenlaista. Olen käyttänyt Riitan Herkku Mozzarellaa(joo ei kovin autenttista), koska tuntuu olevan ainut kuivempi mozzarella.
Pitäisi kokeilla pilkkoa joskus buffalomozzarellaa ja valuttaa useampi tunti, jos siitä sais käypästä silleen.

Vito Iacopelli sano yhdessä videossa että laittaa märän mozzarellan yöksi jääkaappiin valumaan. Juusto sihtiin ja sihti astian päälle.

Onko antaa vinkkejä hyvästä pizzalapiosta pizzaoonille? Valikoimaa on laidasta laitaan. Yhden käden malli.

Onko lapioa jo löytynyt? Ite tilasin Wishin kautta tuommosen, taisi tulla 2 vkossa kotipostiin hintaan 27€. Samoja taitavat myydä Aliexpressissä ja missä lie muualla?Lapio_teräs.jpeg

Onko kokemusta, tuleeko teräksellä parempaa pizzaa kuin keraamisella kivellä? Ja vinkkejä mistä sellaisen saisi huokeaan hintaan. Ainakin valurautapariloita näyttäisi aika moni käyttävän, pitää yrittää niitä bongata tarjouksista tai vastaavasta.

Verkkokaupasta aikoinaan ostin Emile Henryn pizzakiven, jolla tulee leivottua. Tuntuu vaan että ei oikein uunissa/kivessä riitä tehot pohjan ruskistamiseen kunnolla.

Jos on vielä ajankohtainen tarve niin tuolta löytyy ja tulee perille parissa päivässä. Sama kaveri löytyy myös facebookin pizzafoorumilta.

Mikä olis hyvä ja edullinen puualusta pizzan vatvomiseen, eli haluan työpöydällä oma alustan? Irtoaako noista liimapuulevyistä jotain?

Olen käyttänyt tuollaista Ikean Lämplig-bambuleikkuulautaa. Siinä on kaksi puolta, joista tasainen puoli on oiva leipomiseen. Tuo on muutenkin ruuanlaitossa käytössä ja siinä valmistelen oikeastaan kaiken muun paitsi lihat ja kalat, joille on omat leikkuulaudat.

Vahva suositus.

Meillä on tuollainen alusta kellarissa, mutta ei sitä tule haettua juuri kotiin, joko leivotaan kylmästi puisella keittiötasolla, tai sitten leivinpaprun päällä, sen kanssa me kuitenkin pitsat vielä uuniin pistetään, nimimerkillä "uunin kerran hyvin sotkenut"

Itellä pizzateräs. No kuitenkin, pitsan (3 päivää kohotettu ja oppien mukaan jauhotettu jne) saaminen uuniin ihan mahdoton urakka. Ollaan siis tyydytty siihen, että se leivinpapru jää pohjan alle. ja lapiolla nappaa teräksen päälle.

Vikaa varmaan tekijöisssä, 3 yön kohotus ja maltilliset täytteet.Noh, hyviä tulee noinkin eikä tartte uunia putsata.

Mikä on käytännön ero onko paistopinnalla papru vai taikina?

Itellä pizzateräs. No kuitenkin, pitsan (3 päivää kohotettu ja oppien mukaan jauhotettu jne) saaminen uuniin ihan mahdoton urakka. Ollaan siis tyydytty siihen, että se leivinpapru jää pohjan alle. ja lapiolla nappaa teräksen päälle.

Vikaa varmaan tekijöisssä, 3 yön kohotus ja maltilliset täytteet.Noh, hyviä tulee noinkin eikä tartte uunia putsata.

Sen paperim voi nykästä välistä paiston puolessa välissä, käytännössä ehkä pohjasta tulee vähän rapeampi mutta ei se ero järkyttävän iso ole.

Tomaattimurskasta tulee hyvä kastike kun siitä valuttaa ylimääräset nesteet pois siivilän kanssa, nesteet kippaa lavuaariin ja sen jälkeen sen mössön painelee lusikalla siivilästä läpi jolloin saadaan suodatettua kuoret ym pois. Sitten vain maustamaan mielen mukaan, ei tarvitse keittää..

Onko hyviä ohjeita taikinalle? Yhdellä ohjeella tein viikonloppuna, niin tuntu että kun siihen öljy laitetaan niin kerää jauhoa enemmän itteensä, kun ei sekoitu kunnolla veteen.

Onko hyviä ohjeita taikinalle? Yhdellä ohjeella tein viikonloppuna, niin tuntu että kun siihen öljy laitetaan niin kerää jauhoa enemmän itteensä, kun ei sekoitu kunnolla veteen.
300g jauhoja, noin 200ml vettä, 1/2 tl kuivahiivaa ja 1tl suolaa. yön yli jääkaappiin tekeytymään.

Tällä olen tehnyt ja erinomasista tulee. Toistan itseäni mutta tosiaan itsellä mannasuurimoiden käyttö pohjaa muotoillessa teki isoimman muutokset koko prosessiin. Ei tartu mihinkään sen jälkeen ja pystyy lapiolla liikuttelemaan todella kätevästi.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tällä olen tehnyt ja erinomasista tulee. Toistan itseäni mutta tosiaan itsellä mannasuurimoiden käyttö pohjaa muotoillessa teki isoimman muutokset koko prosessiin. Ei tartu mihinkään sen jälkeen ja pystyy lapiolla liikuttelemaan todella kätevästi.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.

Komppaan tuota jauhohommaa. Itse kanssa siirryin ensin mannasuurimoihin, mutta ne pyöri meikäläisellä joka paikkaan pitkin pöytiä ja lattioita. Tulee mieleen pienet marmorikuulat :)

Siirryin sitten käyttämään karkeita vehnäjauhoja, ainakin myllyn paras merkillä löytyy prismasta (varmaan melkein kaikista kaupoista). Noita voi käyttää ihan reilulla kädellä kun eivät imeydy taikinaan ja tekee ainakin itselle ison eron siihen pohjan paistopintaan.

Suosittelen ainakin koittamaan.

Hyvä ohje mutta onhan vaan reilusti hiivaa. :btooth: Laitan itse hieman pienempään taikinaan noin gramman verran. Se piisaa hyvin jos kohottelee jääkaapissa 2-7 päivää. Ja nuo mannasuurimot on ihan ehdoton!

Varmaan voisi pienemmälläkin määrällä hiivaa tosiaan toimia. Melkein voisin testata. Itse olen yleensä puolet kuivahiivapussista laittanut, eli 5.5g. Onko tosta jotain haittaa, että hiivaa laittaa "liikaa"? Tuo hiivapussin puolittaminen vain on helppo tehdä, ja ei se hiiva kuitenkaan nyt kovin kallista ole.

Ainakin oman uunin kuumuus 275 asteeseen säädettynä riittää siihen, että paperi alkaa hiiltyä ja haista. Aluksi kiersin tuon pitämällä lämmöt vähän pienemmällä, mutta kyllä lopputulos täydellä teholla on niin paljon parempi, että paperit saivat jäädä.

Varmaan voisi pienemmälläkin määrällä hiivaa tosiaan toimia. Melkein voisin testata. Itse olen yleensä puolet kuivahiivapussista laittanut, eli 5.5g. Onko tosta jotain haittaa, että hiivaa laittaa "liikaa"? Tuo hiivapussin puolittaminen vain on helppo tehdä, ja ei se hiiva kuitenkaan nyt kovin kallista ole.
Pidempi pizzataikinan kohotus ei ole parempi tässä oli hyvää juttua aiheesta kohdassa: kohottaminen

Tomaattikastikkeista muuten en huomannut, että kaikkein yksinkertaisinta olisi mainittu: joka S- ja K-kaupasta löytyvää Muttin hienojakoista murskaa ja siihen suolaa (+ tuoretta basilikaa ja öljyä). Ihan riittävän hienojakoista ilman prosessointia. Mm. Vito Iacopelli Youtuben puolella totesi tuon olevan suosikkitomaattinsa pizzan päälle markettien valikoimasta.

Ainakin oman uunin kuumuus 275 asteeseen säädettynä riittää siihen, että paperi alkaa hiiltyä ja haista. Aluksi kiersin tuon pitämällä lämmöt vähän pienemmällä, mutta kyllä lopputulos täydellä teholla on niin paljon parempi, että paperit saivat jäädä.
Kannattaa leikata se leivinpaperi pizzanmuotoiseksi, välttää pahimmat käryt ainaki ellei jopa ihan kokonaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
296 343
Jäsenet
81 064
Uusin jäsen
kokkis1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom