Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Tehkää ne pizzat tasolle valmiiksi durumin päälle ja sitten oonin reikälapio yhdellä liikkeellä sinne alle, sitten vatkataan niin että jauhot tippuu pois ja sitten pizza uuniin.
Turha tehdä tosta asiasta monimutkaista kun se on helvetin simppeliä ja helppoa.

Ja pizzaritilä ei toimi kuin laitteissa joissa on alavastus, tungeppa sellanen ulos pizzauuniin runsaan 400 asteisen kiven päälle niin se kivi ei johda sitä lämpöä taikinaan kun teräs välissä ja pohja jää aivan täysin raa'aksi...
Käytän pizzaritilää pizzauunin ja kiven kanssa. Ideana siinä on se että pizza kasataan ritilän päällä, laitetaan uuniin puoleksi minutiksi jolloin se kypsyy sen verran että pysyy kasassa ja sitten ritilä otetaan pois ja pizza laitetaan normaalisti takaisin uuniin kivelle. Ja ihan hyvää pizzaa tulee. Ei sitä ritilää ole tarkoitus pitää koko paiston aikaa siellä.
Helppo neuvoa että tehkää näin ja näin mutta kaikilla se vaan ei yksinkertaisesti onnistu joten ritilä on hyvä apuväline.

Taikinasta kaikki on kinni: hyvä taikina niin voi vaikka kertoilla vitsejä samalla, mutta taikina joka 4 tuntia jo myöhässä niin taistella saa, vaikka olisi Batmanin veli. Meillä yleensä tehdään kekkereinä, eli näen samalla 5 eri tekniikkaa ja siis ainakin viisi eri ongelmaa ja kun itse ten sitten lopuksi kolme, olen aina "niin rutinoitunut" että saa nöyrtyä aina se viimeisen kanssa, sen kanssa on tullut ylpeäksi eikä se sitten enää Strömsöilytkään ;-D
...mutta: taikina oli viimeksi niin perhanan onistunut että kaikilla oli helppoa ja sitä sai vedellä ikkunanohueksi ilman mitään stressiä. Ainoa että oli ehkä kaksi tuntia vajaa, ja siis veti takaisin.

Käytän pizzaritilää pizzauunin ja kiven kanssa. Ideana siinä on se että pizza kasataan ritilän päällä, laitetaan uuniin puoleksi minutiksi jolloin se kypsyy sen verran että pysyy kasassa ja sitten ritilä otetaan pois ja pizza laitetaan normaalisti takaisin uuniin kivelle. Ja ihan hyvää pizzaa tulee. Ei sitä ritilää ole tarkoitus pitää koko paiston aikaa siellä.
Helppo neuvoa että tehkää näin ja näin mutta kaikilla se vaan ei yksinkertaisesti onnistu joten ritilä on hyvä apuväline.
Toisaalta, ei sitä ikinä opikaan, jos säätää aina apuvälineiden kanssa. Toki, kaikki ei ole luonnostaan näppäriä käsistään, niin suotakoon tämä.
Muutama käsittelyvideo, ei tuo mitään rakettitiedettä ole. Varsinkin jälkimmäinen tekniikka, jos ei ole etureunasta viistetty reuna lapiossa, niin lapio tökkää helposti ja kolaa pizzan edellään tai pahimmassa tapauksessa jos pizza on tarttunut pöytään kiinni niin tekee pohjaan reiän.

Taikinasta kaikki on kinni: hyvä taikina niin voi vaikka kertoilla vitsejä samalla, mutta taikina joka 4 tuntia jo myöhässä niin taistella saa, vaikka olisi Batmanin veli. Meillä yleensä tehdään kekkereinä, eli näen samalla 5 eri tekniikkaa ja siis ainakin viisi eri ongelmaa ja kun itse ten sitten lopuksi kolme, olen aina "niin rutinoitunut" että saa nöyrtyä aina se viimeisen kanssa, sen kanssa on tullut ylpeäksi eikä se sitten enää Strömsöilytkään ;-D
...mutta: taikina oli viimeksi niin perhanan onistunut että kaikilla oli helppoa ja sitä sai vedellä ikkunanohueksi ilman mitään stressiä. Ainoa että oli ehkä kaksi tuntia vajaa, ja siis veti takaisin.
Tämä tietysti tärkeimpänä, jos sitko on menetetty (tai sitä ei missään vaiheessa ole ollutkaan) niin saa aika varovasti käsitellä taikinaa ja siltikin voi onnistua pizzan ehjänä uuniin, mutta tökkää kääntölapiolla pohjan puhki ja tomaatikastikkeet juustoineen pizzakivelle. Matalammalla hydraatiolla saa hiukka enempi pelivaraa kohotuksessa sekä käsittelyssä.

Toisaalta, ei sitä ikinä opikaan, jos säätää aina apuvälineiden kanssa. Toki, kaikki ei ole luonnostaan näppäriä käsistään, niin suotakoon tämä.
Muutama käsittelyvideo, ei tuo mitään rakettitiedettä ole. Varsinkin jälkimmäinen tekniikka, jos ei ole etureunasta viistetty reuna lapiossa, niin lapio tökkää helposti ja kolaa pizzan edellään tai pahimmassa tapauksessa jos pizza on tarttunut pöytään kiinni niin tekee pohjaan reiän.

Pari kesää kun tappelee ja homma päättyy aina vitutykseen niin ritilä on ihan hyvä..

Pari kesää kun tappelee ja homma päättyy aina vitutykseen niin ritilä on ihan hyvä..
Kyllä tässä on sit vehkeissä vika.
Tosi monet itsepäisesti vääntää niillä kympin tarjouslapioilla, ja mikä pahinta ei käytä edes durum jauhoja, ja sitte hommat kusee.

Itselleni pahinta aikaa pizzojen kanssa oli just se kun itsepintaisesti teki väkisin sitä pizzaa johonkin vitun puulapion päälle ja aina jotain kusi.

Oonin lapio on liukas kuin saippua ja reilu määrä durumia kun on pöydällä ja siinä sen pizzan rakentaa niin se ei vaan ole mahdollista ettei tolla onnistu, yhtäkään epäonnistunutta lapion työntöä ei ole koskaan itselleni tapahtunut, mitään harjoittelua en ole myöskään tehnyt.

Eikä se lapio voi mitään taikinaa puhkaista kun se sinne pistetään sellaisessa kulmassa että terävä osa painaa pöytää eikä pizzaa vasten.

• Tykkää
Reactions: 300
Pisteet sitkeydestä, tosin tuossa kohdin saattaa olla prosessissa viilattavaa jossain ihan muualla kuin pizzan lapiolle ja uuniin saamisessa. Ei muuta ku lisää pizzataikinoita tulemaan.

Pisteet sitkeydestä, tosin tuossa kohdin saattaa olla prosessissa viilattavaa jossain ihan muualla kuin pizzan lapiolle ja uuniin saamisessa. Ei muuta ku lisää pizzataikinoita tulemaan.
Tai sitten mä vaan käytän screeniä ja nautin hyvistä ja onnistuneista pizzoista ilman vitutusta. En tajuu miks pitää hakkaa päätä seinään jos asiat voi tehdä helpommin ja lopputuloksessa ei ole mitään eroa ja maku on ihan sama.

Tai sitten mä vaan käytän screeniä ja nautin hyvistä ja onnistuneista pizzoista ilman vitutusta. En tajuu miks pitää hakkaa päätä seinään jos asiat voi tehdä helpommin ja lopputuloksessa ei ole mitään eroa ja maku on ihan sama.
Samaa mieltä itsekkin olen kun on näitä "sääntöjä" joita "pitäisi" noudattaa... Ittellä oli joskus vaikeuksia saada 13'' (30 cm) pitsoja jollain 220g taikinalla. Ahisti ja harmitti kun aina jäi pieneksi tai liian ohueksi jolloin onnistumis prosentit pieneni. Noh, kasvatin taikinan kokoa 250-260g:maan niin ongelmat katosi (jotain aina joskus tulee mutta suurimmat ainakin).

Toki taikinan teossa löysin nyt uuden touchin kun famag spiraali koneella aloin nopeutta kasvattamaan. Loistava laite, en kyllä voisi olla ilman enää. Niin monet leivät tullu tehtyä. Jauhona caputo nuvola super jota tilaan aina 25kg säkeissä joka 3kk Italiasta

Miltä sivustolta jos sopii kysäistä?
Your dream italystä. 45 euroa pussi mutta joku 30e postit (vähän säästäis jos ostais useamman mutta ei oikeastaan paljoa). Yleensä maksanu semmoisen 80e eli 3,2e per kilo. Eli luokkaa sama kuin "normi" caputo tai vähän halvempi. Ja korjaan noin 6kk välein tilailen.
Kun ekaa kertaa tuota tilasin niin tilasin Amazonista mutta siinä oli jotenkin hassu haju. Maku oli ok mutta kun pussin aukas niin jotenkin outo. Sitten tilasin tuolta kokeiluun ja ollu tuoreempaa ja "hyvän hajuista".

Noita sitten laitan semmoiseen kolmeen ämpäriin johon just ja just mahtuu. Yhtä sitten pidän kaapissa ja toisia alakerrassa. Joka viikko ku tulee käytettyä semmoinen 1kg leivän tekoon niin äkkiä ne siitä menee. (Ei tartte alkaa pakastelee, tiedä onko siitä kuinka hyötyä mutta jotkut tykkää tehdä sitä)

Mä ostin 25kg pussin ihan K-kaupan nettikaupn kautta, sitä vanhaa "sinistä" Mutta jatkossa ei sitä enää saanutkaan. Mä pidin sitä säkkiä "pyykkikorissa" kettiön tason alla. Siirryin ruotsalasiin jauhoihin kun olivat halpoja. Enää eivät ole, mutta halvempaa silti kuin nämä ryöstöhintaiset. Toki hintakirjoa on Italiassakin.

Supermarket "suuris" missälie, sieltä saisi sinistä:

Onko suosituksia hyville kinkkuvaihtoehdoille?

Viimeksi käytin jotain pouttu kinkkusuikaleita ja ne ei ollut omaan makuun. Ei kuitenkaan mitään luksustuotetta yritetä löytää eli onko suosituksia hyvästä ja suhteellisen edullisesta kinkkuvaihtoehdosta? Joku isompi pala mistä ohuita paloja sitten pizzaan?

Onko suosituksia hyville kinkkuvaihtoehdoille?

Viimeksi käytin jotain pouttu kinkkusuikaleita ja ne ei ollut omaan makuun. Ei kuitenkaan mitään luksustuotetta yritetä löytää eli onko suosituksia hyvästä ja suhteellisen edullisesta kinkkuvaihtoehdosta? Joku isompi pala mistä ohuita paloja sitten pizzaan?
Nämä on hyviä jos satut jostain löytämään.

Kuutioin ja suikaloin pakastimeen annospusseissa seuraavia pizzoja, kiusauksia tms. varten.

Samalta varmistajalta löytyy myös meetvurstin kantapaloja, jotka ovat myös hyviä.
f7d44bbe640633538ee67a0e13df93c543773d30_6409051971002.jpg

1981_Meetvurstin-kantapala-1kg.png

Noita jättipakkauksia on välillä lähi-Citymarketissa, ja tuo sopii turkkilaisiin mättöpitsoihin. Jos semmoista haluaa niin suosittelen minäkin. Itse mielummin vedän pliisun pari ilmakuivattua uunistanapatun päälle.

Täällä on nyt yksi uusi pizzauunin omistaja joten aika alkaa harjoittelemaan! Yksi peruskysymys kuitenkin. Kun pizzauuni on ulkona niin pyöritättekö pizzapallot silloin myös ulkona vai sisällä ja vietti sitte esim pizza lapiolla ulos? Jos teette ne ulkona niin minkälainen alusta teillä?

Kun vielä oli teemana pizzailla pihagrillillä niin kuskattiin puinen leivonta-alusta ulos ja kaikki tarpeet: jokainen teki taikinapallosta asti omansa.
Mutta tuohon optioon kuskata sisältä. Se vaihe kun pitsa on valmis uuniin, se on huonoin hetki viivytellä, taikina vettyy tomaatista ja täytteistä kovaa vauhtia ja riski että jää lapioon kasvaa joka sekunnin osa.

Täällä on nyt yksi uusi pizzauunin omistaja joten aika alkaa harjoittelemaan! Yksi peruskysymys kuitenkin. Kun pizzauuni on ulkona niin pyöritättekö pizzapallot silloin myös ulkona vai sisällä ja vietti sitte esim pizza lapiolla ulos? Jos teette ne ulkona niin minkälainen alusta teillä?
Jos ulkona on -20C pakkasta, niin eipä viitsi ulkona tehdä... :D Tuohan riippuu ihan onko takapihalla/terassilla/parvekkeella kesäkeittiötä tai siihen soveltuvaa tasoa. Itse olen tehnyt sisällä kun on pöytätasot rasioille ja pizzalaatikoille sekä tietty pizzan pyörittelylle. Vaikea olisi järjestää tuollaista omalle pienelle pihalle, varsinkin tuleva siitepölykausi voisi olla mielenkiintoinen, kun kaikki tasot likaisia.

Se vaihe kun pitsa on valmis uuniin, se on huonoin hetki viivytellä, taikina vettyy tomaatista ja täytteistä kovaa vauhtia ja riski että jää lapioon kasvaa joka sekunnin osa.
Itsellä yksi ovi takapihalle, joten ei se pohja tuossa välissä pitäisi vettyä, tai sitten on liikaa tomaattikastiketta tai päällisiä. Aiemmin ressasi ja pyrki pitämään kiirettä tuon pizzan uuniin viemisessä, mutta ajan myötä huomannut, kun taikinan sitko/koostumus sopiva ja päällisten suhden oikea, niin ei ole mitään ongelmaa vaikka joskus joutunut jopa hakemaan sisältä jotakin. Omalta Kiinan reikälapiolta tuo pizza irronnut helposti. En siis kasaa pizzaa lapion päälle vaan vedän valmiin pizzan lapion päälle ja muotoilen vielä lapion päällä pyöreäksi.

Itse käytän suosiolla levinpaperia pitsan alla. Ei tartu koskaan lapioon ja liukuu aina ensiluokkaisesti uuniin kiven pälle. ( Eli teen pitsan leivinpaperin päälle ja lopuksi leikkaan paperin pitsan muotoon ). Ei ehkä ihan pitsaetiketin mukaan toimimista , mutta käytännöllistä.

• Tykkää
Reactions: 100
Sisällä.
Mitään paniikkia ei ole että pizza jäisi lapioon kiinni, koska sitä pizzaa ei kuulu koota lapiolle.
Durum jauhoja reilusti esim kivitasolle levitettynä, siinä sitten ihan rauhassa tekee sen taikinansa valmiiksi lätyksi ja ennen kuin iskee kastiketta niin vielä tarkistaa joko nostamalla että on edelleen hyvin irti alustasta, tai sitten pyöräyttää kädellä ja toteaa saman.

Sen jälkeen täytteet pizzan päälle, jonka jälkeen rei’itetyllä lapiolla mennään joko yhdellä voimakkaalla työnnöllä koko pizzan alle, tai muutamalla lyhyemmällä työnnöllä.

Sen jälkeen edelleen siinä tason päällä varovasti teet edestakaista liikettä lapiolla niin että pizza liikkuu lapiolla ja teet niin kauan kuin rei’istä tippuu jauhoja tasolle.

Tämän jälkeen kävelet sen lapion kanssa ulos ja tiputat samalla tavalla nitkuttamalla sen pizzan lapiolta pizzakivelle pitäen lapiota niin suuressa kulmassa mihin minkäkin pizzauunin korkeus antaa pitää.

Unohda toi ihme voihotus siitä että on sekunttipeliä tai että tarvii paperia, se on vain varrma keino pilata se pizza ja saada stressi päälle, laadukkaalla lapiolla (ooni rei’itetty) ja kunnollisella (durum) käsittelyjauholla homma on joka kerta ongelmatonta.

Itse opetin tuon tekniikan vaimolle viidessä sekunnissa viime kerralla kun tehtiin pizzaa, ja hän ei ollut eläissään laittanut pizzaa lapiolle millään tavalla, että ei ole liian hankalaa, tee vaikka niin että venytä se taikina siihen tasolle ensin vain puolikkaan kokoiseksi ja sitten opettelet minuutin sitä liikettä millä se lapio menee alle.

Voisin kyllä melkein ottaa asiasta itse videon ens kerralla kun tuntuu niin hakusessa toi olevan suurimmalla osalla pizzantekojöistä…

Itse käytän suosiolla levinpaperia pitsan alla. Ei tartu koskaan lapioon ja liukuu aina ensiluokkaisesti uuniin kiven pälle. ( Eli teen pitsan leivinpaperin päälle ja lopuksi leikkaan paperin pitsan muotoon ). Ei ehkä ihan pitsaetiketin mukaan toimimista , mutta käytännöllistä.
Sama täällä, en ole mitään eroa huomannut pohjassa kun käyttää paperia. Paljon helpompi paperin kanssa laittaa ja ottaa uunista.

Sisällä.
Mitään paniikkia ei ole että pizza jäisi lapioon kiinni, koska sitä pizzaa ei kuulu koota lapiolle.
Durum jauhoja reilusti esim kivitasolle levitettynä, siinä sitten ihan rauhassa tekee sen taikinansa valmiiksi lätyksi ja ennen kuin iskee kastiketta niin vielä tarkistaa joko nostamalla että on edelleen hyvin irti alustasta, tai sitten pyöräyttää kädellä ja toteaa saman.

Sen jälkeen täytteet pizzan päälle, jonka jälkeen rei’itetyllä lapiolla mennään joko yhdellä voimakkaalla työnnöllä koko pizzan alle, tai muutamalla lyhyemmällä työnnöllä.

Sen jälkeen edelleen siinä tason päällä varovasti teet edestakaista liikettä lapiolla niin että pizza liikkuu lapiolla ja teet niin kauan kuin rei’istä tippuu jauhoja tasolle.

Tämän jälkeen kävelet sen lapion kanssa ulos ja tiputat samalla tavalla nitkuttamalla sen pizzan lapiolta pizzakivelle pitäen lapiota niin suuressa kulmassa mihin minkäkin pizzauunin korkeus antaa pitää.

Unohda toi ihme voihotus siitä että on sekunttipeliä tai että tarvii paperia, se on vaim varrma keino pilata se pizza ja saada stressi päälle, laadukkaalla lapiolla (ooni rei’itetty) ja kunnollisella (durum) käsittelyjauholla homma on joka kerta ongelmatonta.

Itse opetin tuon tekniikan vaimolle viidessä sekunnissa viime kerralla kun tehtiin pizzaa, ja hän ei ollut eläissään laittanut pizzaa lapiolle millään tavalla, että ei ole liian hankalaa, tee vaikka niin että venytä se taikina siihen tasolle ensin vain puolikkaan kokoiseksi ja sitten opettelet minuutin sitä liikettä millä se lapio menee alle.

Voisin kyllä melkein ottaa asiasta itse videon ens kerralla kun tuntuu niin hakusessa toi olevan suurimmalla osalla pizzantekojöistä…
Allekirjoitan tämän. Toki tähän sisältyy hyvän sitkon omaava taikina, eli sekin on oma juttunsa ja loppukoho huoneenlämmössä, niin että ei mene kuitenkaan yli.

Leivinpaperin kesto on sen 200-220c.

Itse en käyttäisi leivinpaperia lainkaan.

Leivinpaperin kesto on sen 200-220c.

Itse en käyttäisi leivinpaperia lainkaan.
Ei se pitsan alla miksikään mene. Siksi se leikataankin pitsan muotoon. Toki ylimenevän paperin reunat ruskistuu. Paperin kanssa pitsojen liikuttelu/liuuttelu vaan sujuu 100% varmuudella, ei tule koskaan yllätyksiä.

Jos on tarttumisia joskus tullut lapioon , niin kannattaa kokeilla kuinka helppoa se on tuon kanssa. Propitsanpyörittäjät tietty naureskelee tuolle, mutta siinähän naureskelevat, koska he eivät ole tekemässä mulle niitä pitsoja, vaan minä itte.

Ei se pitsan alla miksikään mene. Siksi se leikataankin pitsan muotoon. Toki ylimenevän paperin reunat ruskistuu. Paperin kanssa pitsojen liikuttelu/liuuttelu vaan sujuu 100% varmuudella, ei tule koskaan yllätyksiä.

Jos on tarttumisia joskus tullut lapioon , niin kannattaa kokeilla kuinka helppoa se on tuon kanssa. Propitsanpyörittäjät tietty naureskelee tuolle, mutta siinähän naureskelevat, koska he eivät ole tekemässä mulle niitä pitsoja, vaan minä itte.

Omalla vastuulla mitä sieltä liukenee ruokaan (silikonit yms).

Karkea vehnäjauho, rei'itetty lapio sujuu 100% varmuudella, eikä tarvitse alkaa säätämään jonkin leivinpaperin kanssa, se on jenkkien juttuja

Karkea vehnäjauho, rei'itetty lapio sujuu 100% varmuudella, eikä tarvitse alkaa säätämään jonkin leivinpaperin kanssa, se on jenkkien juttuja
Juu, kannattaa vaan opetella pizzan paisto ilman turhia paperi kikkailuja.

Ei todellakaan pilata niitä pitsoja raa'alla vehnäjauholla. Milloin valmistuit italialaisesta pizzaopistosta?

Jos tekee 1-2 pizzaa tuo leivinpaperikikka varmaan menee, mutta kaikki sen yli menee näpertelyksi ja leivinpaperin leikkelyksi. Perinteisellä sähköuunilla napolilaisia opetellessa käytin leivinpaperia kuten kuuluukin, mutta ensimmäisen pizzauunin myötä päätin opetella lapiotekniikan, eikä paluuta ole ollut. Uskaltaisin väittää, että ilman leivinpaperia pohjasta tulee parempi, kun leivinpaperi ei ole eristämässä kosteuden poistumista pohjasta. Tapoja tuntuu olevan monia, sallittakoon se jokaiselle, mutta leivinpaperilla näpertelyllä ei varmasti kehity pizzanpaistajana, kun ei huomaa eroa taikinassa, sitkossa, pohjan käsittelyssä lapiolle ja uuniin, jos pizzaa ei rohkeasti pyörittele pöydältä lapiolle jne. Myöskin onnistumisen ja epäonnistumisen ero tulee noissa vaiheissa, mikä itsellä ainakin motivoi kehittyä.

Olen maininnut ennekin mutta itse käytän pizzaritilää paiston alussa. Siihen on helppo koota pizza ilman repeilyn pelkoa jakun ollut uunissa hetken niin otan ritilän pois ja paljaalle kivelle.
1744789251140.png

EI tarvitse pelätä hajoamisia tai lapioon tarttumista kun voi sellaisenaan heittää uuniin enkä ole lopputuloksessa havainnut mitään muuta eroa kun vitutus häipynyt kun ei tarvitse taistella lapiosta irroittelemisien tai palaneiden jauhojen kanssa.

Olen maininnut ennekin mutta itse käytän pizzaritilää paiston alussa. Siihen on helppo koota pizza ilman repeilyn pelkoa jakun ollut uunissa hetken niin otan ritilän pois ja paljaalle kivelle.
1744789251140.png

EI tarvitse pelätä hajoamisia tai lapioon tarttumista kun voi sellaisenaan heittää uuniin enkä ole lopputuloksessa havainnut mitään muuta eroa kun vitutus häipynyt kun ei tarvitse taistella lapiosta irroittelemisien tai palaneiden jauhojen kanssa.
Kotiuunissa vai pizzauunissa?

Itellä ei oo kyllä ollut oonin ja lapion kanssa ikinä mitään ongelmaa. Oon tehnyt pizzan suoraan lapiolla ja nakannut sisään. Käytössä on se oonin oma bambupuinen lapio. Joku reikälapio varmaan toimis paremmin, mutta eipä oo tullut sellasta vaan ostettua.

Saati sitten kun kurkkuun kaaretaan vapaaehtoisesti myrkkyä (alkoholia). Ja kainaloon sujautetaan alumiinia (dödöä).

Kuten sanoin ei sen pitsan alla lämpötila ole lähellekään uunin lämpötilaa.

Ei mulle pitsan teko ole mitään hifistelyä, joten epäasiallinen pitsanveivaus on ihan ok.

Kotiuunissa vai pizzauunissa?

Itellä ei oo kyllä ollut oonin ja lapion kanssa ikinä mitään ongelmaa. Oon tehnyt pizzan suoraan lapiolla ja nakannut sisään. Käytössä on se oonin oma bambupuinen lapio. Joku reikälapio varmaan toimis paremmin, mutta eipä oo tullut sellasta vaan ostettua.
Pizzauunissa. Ja teen yleensä noita vähän kauemmin kypsytettäviä new york style pizzoja.
Hieno homma että sulla ei ole ollut ongelmia pelkällä lapiolla, mutta mulla on ja siihen toi ritilä on oiva työkalu.

Pizzauunissa. Ja teen yleensä noita vähän kauemmin kypsytettäviä new york style pizzoja.
Hieno homma että sulla ei ole ollut ongelmia pelkällä lapiolla, mutta mulla on ja siihen toi ritilä on oiva työkalu.
Kävin lomareissulla NY Style pizzeriassa, ja ekaa slicea syödessä tiirailin mielenkiinnolla, kun tiskin takana pyöritteli lisää pizzoja uuniin. Käytti juuri tuollaista pizza screeniä, helpon näköistä touhua kyllä sen kanssa. Noissa taitaa olla joku lämpötilaraja, missä ne ei vielä sula, mutta juurikin NY style tehdään 300-350C lämpötilassa. Kaasukäyttöisessä pizzauunissa tuon lämpötilan pitäminen noin matalana on hiukka haastavaa, mutta jossain vaiheessa pitää tuokin ottaa haltuun.

Kävin lomareissulla NY Style pizzeriassa, ja ekaa slicea syödessä tiirailin mielenkiinnolla, kun tiskin takana pyöritteli lisää pizzoja uuniin. Käytti juuri tuollaista pizza screeniä, helpon näköistä touhua kyllä sen kanssa. Noissa taitaa olla joku lämpötilaraja, missä ne ei vielä sula, mutta juurikin NY style tehdään 300-350C lämpötilassa. Kaasukäyttöisessä pizzauunissa tuon lämpötilan pitäminen noin matalana on hiukka haastavaa, mutta jossain vaiheessa pitää tuokin ottaa haltuun.
Ei sitä screeniä tarvii pitää kuin minutti tai pari eikä se mihinkään sula vaikka olis korkeampikin lämpötila koska pizza pitää sen tarpeeks viileänä. Toiset pitää koko kypsennyksen ajan mutta itse vain sen aikaa että kiekko vähän kiinteytyy ja sitten ulos uunista ja lapiolla pelkkä kiekko takas.

Ei todellakaan pilata niitä pitsoja raa'alla vehnäjauholla. Milloin valmistuit italialaisesta pizzaopistosta?

Ihan normaali tapa käsittelyyn.

Ihan vaikka Viton tapaan kommentoi mitä pizzaiolo tekee väärin

E. Paska foorumi, mutta faceen Maestro Vito iacopelli ja hänen eka video

Saati sitten kun kurkkuun kaaretaan vapaaehtoisesti myrkkyä (alkoholia). Ja kainaloon sujautetaan alumiinia (dödöä).

Kuten sanoin ei sen pitsan alla lämpötila ole lähellekään uunin lämpötilaa.

Ei mulle pitsan teko ole mitään hifistelyä, joten epäasiallinen pitsanveivaus on ihan ok.

450c kivellä, joten....

Ei noita papereita tai screenejä tarvitse, kuin jenkit. Kolmas oli vielä se "telaketju"

Tässä tuo video miten tehdään väärin monesti tuon cornicionen osalta tuo venytys ja niistä tulee leipämäisiä:

Viimeksi muokattu:
Huomautus - nollapostaus ja provosointi, keskity asialliseen rakentavaan keskusteluun
pitsa on periaatteessa roskaruokaa. syöt taikinaa ja juustoa. ihan hienoa että mietitte miten sitä parantaa

pitsa on periaatteessa roskaruokaa. syöt taikinaa ja juustoa. ihan hienoa että mietitte miten sitä parantaa
Tämähän toikin lisäarvoa keskusteluun, kiitos. Samalla logiikalla voisi sanoa mistä vain ruuasta, leipä on pelkkää taikinaa, pasta on pelkkää jauhoja ja vettä jne. Mitä sitä parantamaan, kun kun ei sillä ole väliä mitä suuhunsa työntää, samaa paskan jatketta lopulta.
Omasta mielestä pizzanpaisto, leivonta jne on satoja vuosia vanhoja perinteisiä kädentaitoja siinä missä vaikka puutyöt tai mikä vaan vastaava perinnetietotaito. Miksi vaivautua, kun paketista saa roiskeläpän mikroon.

Mutta miksi lisätä hommaan yksi ylimääräinen työvaihe ja materiaali joka lisää mahdollisuutta lopputuloksen epäonnistumiseen? Siitä paperista pitää vieläpä maksaa erikseen.

Jokainen saa toki tehdä miten haluaa, mut jos on jo kunnon oonit yms niin kannattaa toki opetella toimimaan sen lapion kanssa ilman mitään ylimääräsiä papereita yms. Pääsee pidemmän päälle vaan helpommalla ja pienemmällä vaivalla.

Kaikki lähtee loppujen lopuksi siitä taikinasta. Kun se on täydellinen, niin lapsikin osaa tehdä pyöreän pizzan ja laittaa sen uuniin vaikka pellin palalla.

Kaikki lähtee loppujen lopuksi siitä taikinasta. Kun se on täydellinen, niin lapsikin osaa tehdä pyöreän pizzan ja laittaa sen uuniin vaikka pellin palalla.
Jep, kun on hyvä taikina, tarpeeksi jauhoja sitä pyörittäessä, ei ole väliä millä välineellä sen uuniin työntää.
Ei tarvitse mitään erikoisjauhoja, mutta niitä saa käyttää jos se pizzan maku siitä paranee.
Eikä tarvita mitään 250€ erikoislapioita, vaan menee kyllä vaikka perus rautalapiolla. Jos hieman liioitellaan.

Jauhoja + määrätietoiset liikeet. Ei venytellä, vaan työnnetään se lapio sinne alle. Jos ei mene kertatyönnöllä, niin sitten hetkuttamalla.

Ei vaan voi ymmärtää miten joillekin on niin kova kirosana jos käyttää jotain apuvälinettä mikä helpottaa suoritusta. Kuitenkaan lopputulos ei eroa mitenkään mutta ilmeisesti oikein tekeminen vaatii että tehdään vaikeesti.

Ei vaan voi ymmärtää miten joillekin on niin kova kirosana jos käyttää jotain apuvälinettä mikä helpottaa suoritusta. Kuitenkaan lopputulos ei eroa mitenkään mutta ilmeisesti oikein tekeminen vaatii että tehdään vaikeesti.
Kyllä niissä leivinpapereissa ja paistoalustoissa pientä eroa lopputulokseen tulee väkisinkin mutta koko pointti taisi mennä ohi. Kun opettelee toimimaan taikinan kanssa, niin se on kyllä pidemmän päälle helpompaa kuin siirrellä esim kesken paiston pizzaa alustalta pois tai leikellä leivinpapereita.

Vähän sama kuin opettelis vaikkapa pilkkomaan sipulia tai joku muu kokkaushomma missä harjoittelulla saa sellasen pohjataidon että jatkossa pääsee helpommalla.

No siis monia asioita voi tehdä joko oikealla tai väärällä tavalla ja pizzan uuniin laittaminen on selkeästi yksi tälläinen. Täällä keskustelupalstalla on henkilöitä jotka näyttävät tietävän miten homma kuuluu tehdä oikeaoppisesti niin heistä olisi parempi koittaa ottaa mallia kuin ajaa vääränlaista toimintapaa väkisin. En oo nähnyt yhdenkään ammattilaisen pizzanpaistajan säätäneen jonkun leivinpaperin kanssa. Suoraan uuniin näyttävät lapiolla pizzat lyövän. Jos kaikki leivinpaperimiehet lopettaisivat tavan niin säästetty leivinpaperimäärä olisi huikea.

Statistiikka

Viestiketjuista
274 679
Jäsenet
77 226
Uusin jäsen
vilipili

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom