Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Ei ole kokemusta kaasukäyttöisestä pizzauunista, mutta kylmässä / tuulisessa säässä saattaa olla haasteellista saada pidettyä lämpötila tasaisesti optimilämpötilassa, että frisbeet kypsyisivät tasaisesti.

Kannattaa ainakin olla käsillä semmoinen pienempi lapio, millä saa käänneltyä pizzaa koko kypsymisen ajan, ettei reunat pääse palamaan yhdestä kohtaa mustiksi.

Millä muuten porukat tekevät pizzojen reunoille niitä pantterikuvioita?
Sitä pizzaa pitää kääntää joka tapauksessa, että se kypsyy tasaisesti, kun noissa ei ole lämmönlähdettä katossa eikä luukun suunnassa. Pantterit syntyy automaattisesti, kun taikinassa on tarpeeksi ilmaa reunoille vaivattuna ja lämpö tulee oikeasta suunnasta (enemmän sivulta kuin keskeltä ylhäältä).

Ei ole kokemusta kaasukäyttöisestä pizzauunista, mutta kylmässä / tuulisessa säässä saattaa olla haasteellista saada pidettyä lämpötila tasaisesti optimilämpötilassa, että frisbeet kypsyisivät tasaisesti.

Kannattaa ainakin olla käsillä semmoinen pienempi lapio, millä saa käänneltyä pizzaa koko kypsymisen ajan, ettei reunat pääse palamaan yhdestä kohtaa mustiksi.

Millä muuten porukat tekevät pizzojen reunoille niitä pantterikuvioita?

Väärin.

Luonnollisesti tuulisessa säässä et laita sitä aukkoa tuulen suuntaan....

Lapiohan on oltava koko aika kädessä. Koko toimitus on alle minuutti....

Viikonlopun tuotoksi. Kolmea erilaista lättyä pukkasi.

Kinkkurouhe, nduja, hunaja
Kinkkurouhe, tonnikala, salami
Mozzarella

IMG_20221105_124840.jpg

Pantteri tosiaan tulee reunoille ja pohjaan taikinan ominaisuuksista. Ilmakuplia jotka sitten turvotessaan "palavat". Se on pakko todeta, että 420'c on ihanteellinen lämpötila pohjan kannalta. Jos kivi on likemmäs 500'c, alkaa välitön pohjan palaminen. Jauhojen ominaisuudet ei kestä tollasia lämpöjä.

Viikonlopun tuotoksi. Kolmea erilaista lättyä pukkasi.
Vähän turhan jytäkän paksuinen reuna ja pohja omaan makuun, tai sitten kuvakulma jotenkin hämää. Mutta söisin kyllä kaksin käsin lappamalla. Hyvälle näyttää. :thumbsup:

Nyt näyttäisi ainakin Turun seudulla olevan Maku pizzanpaistosettiä saatavilla 20 eurolla (ovh. 39,90 Prismassa). Puinen pizzalapio ei taida olla mikään ihmeellinen, mutta itseäni kiinnosti setin paistoteräs. Tosin vain noin 3,5 - 4 mm paksuutta, mutta ajattelin yrittää sen pienentämistä sen verran, että saisi kiven paikalle grillin sisälle tarkoitettuun pizzauuniin. Saa nähdä onnistuuko.

Liitteet

• Makusetti.PNG
    Makusetti.PNG
    167,9 KB · Luettu: 84
No eikös tuo kaasu ole kuitenkin ainoa vaihtoehto jos haluaa sisällä keittiössä paistella. Ja hemmetin stabiili, pellettiversioissa ehkä enemmän tuota lämpötilansäätöä.
Itse olen paistellut yllä mainitulla Livia:lla sisällä, liesituulettimen alla. Eikä tuo edes vaatisi liesituuletinta, ellei satu vahinkoa ja täytteitä valahda kivelle.

Onko tietoa kenen valmistajan tuo Pirkka Parhaat erittäin vahva pizzajauho 00-vehnäjauho 1kg Pizzanpaistajat on?

Citymarket Skansissa on ainakin nyt alennuksessa.

W350 ilmoitettu komeasti pussin kyljessä.

Onko joku päässyt testaamaan kyseisiä jauhoja?

Onko tietoa kenen valmistajan tuo Pirkka Parhaat erittäin vahva pizzajauho 00-vehnäjauho 1kg Pizzanpaistajat on?

Citymarket Skansissa on ainakin nyt alennuksessa.

W350 ilmoitettu komeasti pussin kyljessä.

Onko joku päässyt testaamaan kyseisiä jauhoja?

Paketissa lukee "Valmistusmaa : Italia" ja osoitteen (Via Pana 156 - 48018 Faenza) perusteella löytyy Molino Naldonin tiedot.
Proteiinipitoisuus on 14 %. Olen tehnyt tuosta esitaikinan ja valmistusvaiheessa lisännyt esim. Caputoa ja omasta mielestäni kohtuullisia onnistumisia.

Noita pitsajauhoja pidetään Suomessa kauhean erikoisina, ja hinnat melko koomisia. Itse olen käyttänyt ruotsinjauhoja, hinnat sopii kukkarolle. 2kg on ollut 2,6e Cittarissa pitkään.

Noita pitsajauhoja pidetään Suomessa kauhean erikoisina, ja hinnat melko koomisia. Itse olen käyttänyt ruotsinjauhoja, hinnat sopii kukkarolle. 2kg on ollut 2,6e Cittarissa pitkään.

Ei kait se ole keneltää pois, jos haluaa mahdollisimman montaa eri jauhoa testata ja muuttuko maku?

Pitää myös ottaa huomioon parikin juttua.
Normi puolikarkeajauho ei kyllä kovin helposti tykkää yli 350c lämpötiloista.

Myös jos on kovin matala W-arvo ei se kestää 72h kohotuksia.

Mä olen kokeillut vaikka ja mitä jauhoja. Nykyisin teen niin, että puolet Caputon Cuocoa ja toinen puolikas jne. 00-jauhoja, mitä nyt sattuu löytymään. Pääasia, että siellä on seassa myös vahvoja jauhoja joilla saadaan pidempi kohotusaika ja sitä sitkoa.

Ei kait se ole keneltää pois, jos haluaa mahdollisimman montaa eri jauhoa testata ja muuttuko maku?

Pitää myös ottaa huomioon parikin juttua.
Normi puolikarkeajauho ei kyllä kovin helposti tykkää yli 350c lämpötiloista.

Myös jos on kovin matala W-arvo ei se kestää 72h kohotuksia.

No, sittenhän mikään ei estä koittamasta ruotsinjauhoja, vaikka toki ovat liian halpoja ;-)

-ja parin jutun lisäksi voi olla pari muutakin juttua:

No, sittenhän mikään ei estä koittamasta ruotsinjauhoja, vaikka toki ovat liian halpoja ;-)

-ja parin jutun lisäksi voi olla pari muutakin juttua:

Kyllä täällä on ollut käytössä Ramlosa Kvarn eikä ole sinänsä kyllä ollut valittamista kun vielä proteeniakin on 12,5gr, hakkaa se monet "pizzajauhot" kuten Hungry Chef jossa on vain 11,4gr.

"Tavalliset 00-vehnäjauhot ovat sitkoltaan heikkoja tai keskivahvoja — aivan kuten suomalaiset jauhot — eivätkä sovi esimerkiksi pitkään kohotettavaan pizzataikinaan. "

Sen takia kysyinkin tuosta Pirkka W350:sta, koska sitä ja vähän Tipo0 sekoittamalla voisi tulla oikein makoisa Roomalainen pizza.

Tässä W-arvoista, jos tulee uutena juttuna:

W-ARVOKUVAUS JA KÄYTTÖVINKITESIMERKIT
W100–150Erittäin heikot
Eivät sovellu hyvin pizzataikinan jauhoiksi.
W180–230Heikot
Eivät sovellu hyvin pizzataikinan jauhoiksi.
W240–-270Keskivahvat
Huoneenlämpökohotus 6–12 h tai kylmäkohotus 12–24h
Polselli Classica, Krannin luomu 00, Caputo Pizzeria.
W280–320Vahvat
Huoneenlämpökohotus 12–24h tai kylmäkohotus 24–72h
Polselli Vivace, Caputo Cuoco, Molino Pasini 00 Verde.
W330–390Erittäin vahvat
Korkean vesisuhteen taikinat ja jauholisäksi vahvistamaan sitkoa.
Molino Pasini Manitoba, Polselli Manitoba, Caputo ’00’ Americana.

Linkki: Jauhot suuhun

No eikös tuo kaasu ole kuitenkin ainoa vaihtoehto jos haluaa sisällä keittiössä paistella.

Aika harva kaasuvehje on sisäkäyttöön tehty ja sallittu.
Tuskin näistä halpapitsauuneista yksikään?
-Vähintään niissä pitää olla se kaasunvartija, joka katkaisee kaasun tulen sammuessa.
-Keittiöön on toki vaihtoehtona sähköuuni. Taitaa aika tarkkaan miltei kaikki suomalaisten pitserioidenkin uunit toimia sähköllä?

Aika harva kaasuvehje on sisäkäyttöön tehty ja sallittu.
Tuskin näistä halpapitsauuneista yksikään?
-Vähintään niissä pitää olla se kaasunvartija, joka katkaisee kaasun tulen sammuessa.
-Keittiöön on toki vaihtoehtona sähköuuni. Taitaa aika tarkkaan miltei kaikki suomalaisten pitserioidenkin uunit toimia sähköllä?
Jos papereita luetaan niin väitän että olet oikeassa, taitaapi kaikissa lukea että "vain ulkokäyttöön." Tosin Ooni Karu 16":a kaasupolttimella on kuulema käytetty sisällä niin että savupiipusta ollaan vedetty putki suoraan ulos. Valerianolta sitten löytyy ihan virallisesti sisäkäyttöön hyväksyttyjä malleja mutta ne eivät oikeastaan sovellu kotikäyttöön, hinta ja paino on useissa tuhansissa. Kaasunvartija löytyy kyllä jokaisesta pizzauunista, onhan se ollut pakollinen varuste jo useita vuosikymmeniä. Sähköpizzauuneja ei ole kovin montaa markkinoilla mutta esim Sage sähköpizzauuni olisi BF alennuksessa Gigantilla, mitä oon hintoja seurannut niin toi on oikeasti alennuksessa eikä vain kusetus.

Pizzakebuloissa käytetään sähköuuneja mutta kaasu- ja puu-uunit on myös nykyään suosittuja, äkkiseltään tulee mieleen parikymmentä pizzeriaa kaasu-/puu-uunilla.

Joopa, kotipitsauuneja ei kauheasti Suomeen tuoda, välillä oli maahantuontia Effeunoon, mutta nyt ei taida olla.
Saksasta lähin? Pizzaofen Effeuno P134H 509°C, 230V -tuo muuten kannattaa aina ottaa sillä Biscottokivellä.

Tuossa toinen n. samankokoinen: Pizzauuni Mini Single GGF Italia 230V (782100)
...jota löytyy tuoltakin: Pizzauuni GGF Micro V plus + Biscottokivi | PK-Myynti

-mutta jos ei tee napolialaisia, nin kälyisemmällä lämmöllä varustettuja halvemmalla, esim: Gastronomie Pizzaofen für Pizzen bis Ø 39 cm, 1 Backkammer - lagastro, 311,00 €

Viimeksi muokattu:
Pirkka Parhaat pizzataikina pakastealtaasta.

Mauton ja hajuton. Koostumus on muuten ok.

On nyt koettu ensimmäinen pakastealtaan pohja.

Liitteet

• IMG_20221118_171908.jpg
    IMG_20221118_171908.jpg
    204,1 KB · Luettu: 143
Joo, mäkin kerran koitin sitä Cartellin taikinaa. Ihan turhaa touhua ja minusta vaivalloisempaa kuin tehdä itse. Tietysti kun tekee itse juureen nin maku on niin erilainen että hankala verrata....

Cartellin pohjat maultaan hyviä.

Mitä ihmeen vaivaa valmispalloista on?
Sehän on helpoin vaihtoehto mitä ihmiskunta päällään kantaa

^ Tässä vielä helpompi. Otin kokeiluun tuollaisia puolivalmiita pizzapohjia merkiltään Fontana. Tein 4 pizzaa kolmella eri täytesortimentilla. Pari pizzaa kerrallaan kiertoilmauuniin esikuumennetuissa keraamisissa pizzapannuissa lämpötilan ollessa jossain 230 ja 250 välillä. Minusta niistä tuli yllättävän hyviä, pohja ei ollut hassumpi. Helppoon ja nopeaan kotiuunissa pizzankaltaisen tekemiseen ihan kelpo tuote. Tiedostan että varmasti saa parempaa monella tavalla. Silti tämä oli ihan hyvä.

7316150980615

^ Tässä vielä helpompi. Otin kokeiluun tuollaisia puolivalmiita pizzapohjia merkiltään Fontana. Tein 4 pizzaa kolmella eri täytesortimentilla. Pari pizzaa kerrallaan kiertoilmauuniin esikuumennetuissa keraamisissa pizzapannuissa lämpötilan ollessa jossain 230 ja 250 välillä. Minusta niistä tuli yllättävän hyviä, pohja ei ollut hassumpi. Helppoon ja nopeaan kotiuunissa pizzankaltaisen tekemiseen ihan kelpo tuote. Tiedostan että varmasti saa parempaa monella tavalla. Silti tämä oli ihan hyvä.

7316150980615
Paljonko noi maksaa ja mistä saa?

Vielä helpompaa on sitten ostaa valmispitsakastike ja valmispitsajuustosilppu ja valmispitsakinkkusuikale.
Tai vielä helpompi: käy pitsalla ;-)

Vielä helpompaa on sitten ostaa valmispitsakastike ja valmispitsajuustosilppu ja valmispitsakinkkusuikale.
Kukapa ei käyttäisi kinkkusuikaleita tai juustoraasteita pitsoissaan? Kuuluuko tomaattimurskat myös teikäläisellä liian prosessoitujen tarvikkeiden luokkaan?

Tomaattimurska ei ole pitsakastike. Pitsakastike on pitsakstike. Juustoraaste on ok, jos SE on juustoa. Pitsaraaste useinkaan ei ole juustoa. Minä en käytä kinkkusuikaletta pitsassa, ne harvoin ovat kovin hyviä missään ruuassa, saatika pitsassa. Toki näihin turkilaisiin suomisotkuihin kuuluu nuo kaikki, ja ananas. Ja paljon sitä kaikkea!

Kukapa ei käyttäisi kinkkusuikaleita tai juustoraasteita pitsoissaan? Kuuluuko tomaattimurskat myös teikäläisellä liian prosessoitujen tarvikkeiden luokkaan?

Juustoraaste kuuluu pitsaan ei pizzaan ja sen takia tämä threadin nimiki on pizza.

Näin meillä myös vaimo tekee:
Mozzarella ostetaan isona pallona ja revitään sopivaksi paloiksi.

Parmesaanista leikataan sopivia lastuja.

Pizza -keskustelu = Oh, the drama.

Muttin valmispitsakastike on minusta hyvää. Samoin Pirkalta. Nyt on sitä minulla.

Sunnuntaina tein ihan vaan Heinzin ketsupilla, kun en millään kauppaan jaksanu. Heitin pohjaan ruishiutaleista lähtien kaikkea, kun jauhotkin oli vähän vähissä. Hyvää tuli. :D

Vaihtoehtona olisi ollut tilata pitsa, joka olisi maksanut 15e.

Näinpä, pitsa on siitä hyvä tuote etä vaikka sen tekisi eiliseen hernesoppaan niin siitä tulee ihan hyvä. -Eikä oo elitismiä!

-mutta tosiaan sitä suuremmalla syyllä kannattaa syödä pitsaa ulkona, jos lopputulos ei ole kauhean tarkka. Sekä rahallisesti että vaivallisesti helpompaa.

1669719132901.png

Joo-o, vielä pitää hioa.. Pohja ei ollut tarpeeksi ohut, niin siitä ei tullut tarpeeksi rapea..
Pizzakivi oli käytössä.

• Fazer-pizzapallo (1 kpl, pakasteesta) 2.4€
  • Mutti-pizzakastike (jämät) 1.5€
  • Puhvelinmaito-mozzarella (aito tavara, ei lehmää) 2.5€
  • Nduja (halvin) 6€ (ei ollutkaan halvin, nyt on 4.5€ vaihtoehto)
  • Gran Castelli (tämä on semmoinen halpa parmesaanikopio) 1€ (ja tämä oli alle 0.8€ viime kuussa)
  • Punasipuli 1€ pussista
2-3 punasipulia ja 2x Gran Castelli ja 2x halvempaa ja isompaa mozzarellaa niin saisi venytettyä neljä pizzaa ja ei se niin kalliiksi tulisi per pizza. Alle 4€, jos ostaa halvinta. Vähän yli, jos samaa kuin minä.

Pohja ensi kerralla paremmin ja nähtävästi 15-20min ei riitä pizzakivelle tai jotain muuta. Aina voi parantaa.

Viimeksi muokattu:
Joo jotkut ostaa valmiita leipiäkin jatkuvasti sekä valmista tagliatellea.

Mutta voi voi meitä valmiiden taikinapallojen ja pahimmassa tapauksessa valmiiden pohjien käyttäjiä! Ähäkutti, käytän tuollaisia joskus. Joskus sitten teen taikinan itse ja joskus ostan pizzeriasta. Enkä häpeä. Nautin lopputuloksista, hyvistä itse valituista täytteistä eikä syödessä kiinnosta onko se pohja itse tehty rauhassa kohoteltu viisi vuorokautta jääkaapissa vai onko se kaupallinen valmiste. Hifistelen sitten muissa ruuissa. Niissä missä ei kaupan paketista ostettua pastaa käytetä.

Näin huolettomasti ja vaarallisesti voi elää!

Ja Lidlin pottumuusijauheestakaan en luovu.

Ihmisissä on eroja!
Itsetehty pasta muuten on eri tavaraa kuin kaupastaostettu, niitä ei siis voi jakaa hyvä/paha -akseliin. Se olisi vähän kuin sanoisi että puu on paha ja betoni hyvä.

Ihmisissä on eroja!
Itsetehty pasta muuten on eri tavaraa kuin kaupastaostettu, niitä ei siis voi jakaa hyvä/paha -akseliin. Se olisi vähän kuin sanoisi että puu on paha ja betoni hyvä.
Ei niissä suojakaasupakatuissa tuorepastoissa nyt niiiin paljon eroa ole itse tehtyyn verrattuna, paitsi että itse tehty on tuoreempaa.

Kertokaapa missä se noiden leipä/pitsavideoiden kusetus tapahtuu?
Meinaan melko monta ohjetta oon netistä kattonut ja videota ja kaikki on jotakuinki näin:
Tieteellisen tarkka määrä sitä tätä ja tuota.
Vääntele taikinaa, kohta videossa on pallo hyppysissä ja käsiin ei näytä missään vaiheessa tarttuvan ihmeemmin taikinaa.
Pallo lähes puhtaaseen kulhoon, pallo pois kulhosta kohonneena nätisti.

Ja miten se aina itellä menee:
Tieteellisen tarkka määritelmä sitä tätä ja tuota
Kulhossa on kaurapuuroa vielä 20min myöhemmin, puolet taikinasta on käsissä kiinni ja aivan turha kaapia pois tuota liisteriä, ei lähe ku pesemällä tai jauhoja lisäämällä. Lisätään joku 30-50% lisää jauhoja, että saadaan edes jonkinlainen jostain irtoava taikina.
Pallo kulhoon. Kulhosta tunnin kahen päästä uus kaurapuuro pois ja taas väännetään että saadaan siitä joku pallo aikaseksi, ehkä lisää jauhoja taas joku 10-20% alkuperäiseen ohjeeseen lisää????

En vaan tajua miten tää on joka ohjeen kanssa tätä. Joka kerta saa melkeen tuplata ton jauhomäärän mitä ohjeissa on, ja oonko ehkä kolmia eri jauhoja kokkeillut näitä tässä muutaman vuoden ajan räpistellessä. Meni totaalisen into näihin jossain vaiheessa ku uunikin vaihtu paskemmaksi, mutta nyt aattelin tommosta pannupitsaohjetta testata, nii ei, siellä se on kulhon reunoissa tasasesti levinneenä kiinni niinku syömishäiriöisen puurolautanen ja nyt on jo varmaan 1-1.5dl lisätty ekstraa jauhoja, vaikka alkuperäisessä ohjeessa oli 120g.

Vois niinku nyrkkisääntönä sanoa itselle jatkossa, että:
A) hanki valmistaikina
B) tai yleiskone
C) tai käytä vatkainta
D) laita 1,5-2 kertaa enemmän jauhoja ku ohje sanoo.

Viimeksi muokattu:
A) hanki valmistaikina
B) tai yleiskone
C) tai käytä vatkainta

Kuulostaa erikoiselta. Mitä jauhoja olet käyttänyt? Punnitsetko jauhot vai mittaatko "desimitalla"? Jauhoissa on paljon eroa ja punnitsemalla saa aina tarkemman tuloksen, kun pussista kauhottu jauho saattaa olla enemmän tai vähemmän painuksissa.
Vaivaaminen on kyllä yksi tärkeimmistä vaiheista, koska jos sen tekee huonosti niin sitko on huono ja taikinasta tulee löysää liisteriä.

Tämän videon ohjeella olen tehnyt itse, ja tulee aivan hyviä. Tässä on myös Suomesta saatavia aineksia, joten voit ostaa täysin samat kamat ja tehdä samalla tavalla, niin ei pitäisi olla ainakaan niistä kiinni.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Kuulostaa erikoiselta. Mitä jauhoja olet käyttänyt? Punnitsetko jauhot vai mittaatko "desimitalla"? Jauhoissa on paljon eroa ja punnitsemalla saa aina tarkemman tuloksen, kun pussista kauhottu jauho saattaa olla enemmän tai vähemmän painuksissa.
Aika usein tyytytnyt ihan desimittailuun, tänään kuitenki otin taas vaa'an käyttöön ja täyisn turhahan tuo oli. Kyllähän tuommonen pakkautuminen enemmän johtais siihen, että jauhoa olis liikaa.

Aika usein tyytytnyt ihan desimittailuun, tänään kuitenki otin taas vaa'an käyttöön ja täyisn turhahan tuo oli. Kyllähän tuommonen pakkautuminen enemmän johtais siihen, että jauhoa olis liikaa.
Kannattaa tosiaan testata noita videossa olevia Kinnusen myllyn puolikarkeita + 00-jauhoja.
Neste+hiiva -> jauhot sekaan, sekoitus ja 30-45min lepo(tämä on tärkeä vaihe).
Tämän jälkeen suola sekaan ja se varsinainen vaivaus alkaa. Alkuun on helpompaa yleiskoneella sekoittaa, lopuksi vielä käsin. Ja kaikki tosiaan puntarin kautta, se on tie onnistuneeseen taikinaan.

Kyllähän tuommonen pakkautuminen enemmän johtais siihen, että jauhoa olis liikaa.
SInähän et tiedä onko ne pakkautunut vai ei eli jauhoja voi olla liian vähänkin... jos katsoo tuon videon ohjeenkin tarkkuutta nesteen ja jauhojen määrän suhteen, niin ilman vaakaa tuollaiseen tarkkuuteen on hankala päästä. Ja ei, minä menen vielä valmistaikinoilla, kun niidenkin kanssa saa tapella ihan tarpeeksi, että siitä pallosta tulee sopiva takapaksu ympyrä. Ehkä jossain vaiheessa pitää tuota videon ohjetta kokeilla, josko siitä tulisi yhtään mitään muuta kuin kirosanoja.

Kertokaapa missä se noiden leipä/pitsavideoiden kusetus tapahtuu?

Ei missään. Taitolaji

A) hanki valmistaikina
B) tai yleiskone
C) tai käytä vatkainta

Kaiki huonoja vaihtoehtoja.
A) hanki valmistaikina
pahaa.
B) tai yleiskone
Jos koneella haluaa niin taikinakone, ei yleiskonetta (jollei tarvitse yleiskonetta niiden hommiin)
C) tai käytä vatkainta
Pitäisi olla aikas tehokas vehje.
No, tuolla tekniikalla olisi aika turha katsoa mitään ohjetta ;-)

Olen aika usein sanonut että helpoin tapa on tehdä vain vähän.
Sekoittaa aineet, antaa olla vaika puolitoista tuntia muovin alla.
Kastaa kädet, kääntelee taikinan, pistää takaisin muovin alle, jääkaappiin.
Kaivaa kahden vuorokauden päästä kaapista, punnitsee pallot omiin rasioihin ja työntää takaisin jääkaappiin,
Seuraavana päivänärasia jääkaapista, lasketaan käsi jauhoihin, nostataan jauhokäådellä pallo jauhokasaan, käännetn pallo ylösalaisin jauhoihin, nostetaan se pöydälle venutellaan pitsaksi mosot ja uuniin..

Hmm, jos tekee isson pitsan niin toki pallotuksista saakka voi unohtaa, ottaa vain ulosjääkaapista, venuttaa tai kaulii, mosot ja uuniin....

Mutta se on totta että kun katsoo miten napolialainen tekee, kateus ei ole viimeinen tunne ;-)

-itselleni on vakeinta lapionti, kun taikina on niin tarkka siinä.
Lapiontia kannttaa harjoitella pisapohjalla ilman mitään tomaatteja tai täytteitä, muttei kannata ylpistyä kun se alkaa sujua, nimittäin täytteet ja aika vettävät sitä taikinaa tehokkaasti ja taikina joka oli 20 sekuntia teon jälkeen ok lapiolla, voi olla jo tuskastuttava 40 sekunnin kohdalla.

Taikinaa voi olaa yhden pallon jääkaapista ja antaa sen lämmetä vaikka vartti, ja testata miltä se vaikuttaa, jostaikina venyy, mutta palaa tehokkaasti ei se ole valmis, ja jos taikina venyy eikä palaa, mutta repeää, o taikina jo "yli" ja käsiteltävyys vaikeaa, ja pitsat on pakko tehdä paksuiksi, jottei mosot tule läpi lapioon, eikä pitsaa saa uuniin. Tai no, täyttet saa vielä takaseinään ;-D

Viimeksi muokattu:
Ei missään. Taitolaji

Kaiki huonoja vaihtoehtoja.
A) hanki valmistaikina
pahaa.
B) tai yleiskone
Jos koneella haluaa niin taikinakone, ei yleiskonetta (jollei tarvitse yleiskonetta niiden hommiin)
C) tai käytä vatkainta
Pitäisi olla aikas tehokas vehje.
No, tuolla tekniikalla olisi aika turha katsoa mitään ohjetta ;-)

Olen aika usein sanonut että helpoin tapa on tehdä vain vähän.
Sekoittaa aineet, antaa olla vaika puolitoista tuntia muovin alla.
Kastaa kädet, kääntelee taikinan, pistää takaisin muovin alle, jääkaappiin.
Kaivaa kahden vuorokauden päästä kaapista, punnitsee pallot omiin rasioihin ja työntää takaisin jääkaappiin,
Seuraavana päivänärasia jääkaapista, lasketaan käsi jauhoihin, nostataan jauhokäådellä pallo jauhokasaan, käännetn pallo ylösalaisin jauhoihin, nostetaan se pöydälle venutellaan pitsaksi mosot ja uuniin..

Hmm, jos tekee isson pitsan niin toki pallotuksista saakka voi unohtaa, ottaa vain ulosjääkaapista, venuttaa tai kaulii, mosot ja uuniin....

Mutta se on totta että kun katsoo miten napolialainen tekee, kateus ei ole viimeinen tunne ;-)

-itselleni on vakeinta lapionti, kun taikina on niin tarkka siinä.
Lapiontia kannttaa harjoitella pisapohjalla ilman mitään tomaatteja tai täytteitä, muttei kannata ylpistyä kun se alkaa sujua, nimittäin täytteet ja aika vettävät sitä taikinaa tehokkaasti ja taikina joka oli 20 sekuntia teon jälkeen ok lapiolla, voi olla jo tuskastuttava 40 sekunnin kohdalla.

Taikinaa voi olaa yhden pallon jääkaapista ja antaa sen lämmetä vaikka vartti, ja testata miltä se vaikuttaa, jostaikina venyy, mutta palaa tehokkaasti ei se ole valmis, ja jos taikina venyy eikä palaa, mutta repeää, o taikina jo "yli" ja käsiteltävyys vaikeaa, ja pitsat on pakko tehdä paksuiksi, jottei mosot tule läpi lapioon, eikä pitsaa saa uuniin. Tai no, täyttet saa vielä takaseinään ;-D

Taikinan koostumus vaikuttaa siihen ns. lapiointiin. Mulla aikataulun salliessa taikina tekeentyy 10h RT + 24h CT + 2-3h RT. Kunnon jauhotus molemmin puolin palloa, ja venyttely pitäisi sujua suht vaivattomasti. Myös lapion jauhotus on tärkeää. Kärkeen paksummin, ja muualle pikku roiskasu. Itse siirrän pohjan lapiolle heti kastikkeen lisäyksen jälkeen. Ei kerkeä vettymään tai paina täytteineen liikaa. Liian kauan huoneenlämmössä tekee taikinasta löysän ja sen työstäminen on vaikeaa. Myös liian kylmä vetäytyy ja ei veny. Sitkossa vikaa jos 250g pallosta ei saa repeämättä n. 30cm kiekkoa. Käyttäkää vahvoja jauhoja ja pitkää kohotus aikaa. 50 pitsan jälkeen alkaa tuote olemaan sitä mitä haluaa.

Varovasti tähän sekaan.. Olisko hyväksi todettua reseptiä ruokavammaisen pizzapohjaan, luontaisesti gluteeniton, maidoton ja vielä hiivatonkin? Eihän siitä samanlaista saa kuin oikeasta, mutta onko hyviä ideoita? Melkein kaikki jo kokeiltu.

Varovasti tähän sekaan.. Olisko hyväksi todettua reseptiä ruokavammaisen pizzapohjaan, luontaisesti gluteeniton, maidoton ja vielä hiivatonkin? Eihän siitä samanlaista saa kuin oikeasta, mutta onko hyviä ideoita? Melkein kaikki jo kokeiltu.

Jos melkein kaikki on jo kokeiltu, niin luultavasti ei ole (uusia) hyviä ideoita.

Ei itsellä kokemusta k.o. ruokavammoista joten varovasti vastailen että Caputon gluteenitonta pizzajauhoa saa ilmeisesti K-kaupoista. Onko se jo kokeiltu? Sisältää kylläkin gluteenitonta vehnätärkkelystä mikä ei ilmeisesti ihan jokaiselle sovi.

Nuokin jauhot lienee tuotekehitelty hiivan kanssa käyettäväksi, että lieneekö lopputulos ilman hiivaa sen parempi kuin muilla gluteenittomilla jauhoilla.

edit: pitikin olla luontaisesti gluteeniton eli sitten tuokin on out of the question

Viimeksi muokattu:
Hyvää alkanutta uutta pizzavuotta 2023!

Tänään tuli tehtyä vuoden ensimmäiset pizzat, yhteensä 4 kpl. Nämä ovat pohjan rakenteen ja paiston osalta kaikkein parhaiten onnistuneet pizzat, jotka olen sähköuunissa saanut koskaan tehtyä.
Pohjan ja tomaattikastikkeen kevyesti soveltaen tein tämän videon ohjeilla:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.

Täytteinä oli:
  • tomaattikastike
  • mozzarella
  • osassa kirsikkatomaatteja
  • paiston jälkeen ilmakuivattua kinkkua ja rucolaa
Hyvän paistopinnan apuna oli uunipellin kokoinen 8 mm paksuinen paistoteräs, joka sai lämmetä grillivastuksen alla puolisen tuntia ennen ensimmäisen pizzan paistoa. Uuni oli täysillä, 300 °C, ja grillivastus oli koko paistamisen ajan päällä.

Täytyy kyllä todeta, että olivat parhaat tänä vuonna syömäni pizzat!

Kollaasi-taikinat.jpg

Kollaasi-pitsat.jpg

Hyvää alkanutta uutta pizzavuotta 2023!

Tänään tuli tehtyä vuoden ensimmäiset pizzat, yhteensä 4 kpl. Nämä ovat pohjan rakenteen ja paiston osalta kaikkein parhaiten onnistuneet pizzat, jotka olen sähköuunissa saanut koskaan tehtyä.
Pohjan ja tomaattikastikkeen kevyesti soveltaen tein tämän videon ohjeilla:

Täytteinä oli:
  • tomaattikastike
  • mozzarella
  • osassa kirsikkatomaatteja
  • paiston jälkeen ilmakuivattua kinkkua ja rucolaa
Hyvän paistopinnan apuna oli uunipellin kokoinen 8 mm paksuinen paistoteräs, joka sai lämmetä grillivastuksen alla puolisen tuntia ennen ensimmäisen pizzan paistoa. Uuni oli täysillä, 300 °C, ja grillivastus oli koko paistamisen ajan päällä.

Täytyy kyllä todeta, että olivat parhaat tänä vuonna syömäni pizzat!

Kollaasi-taikinat.jpg

Kollaasi-pitsat.jpg

Ihan kiitettävät katsojamäärät oot saanu tol videolla :psmoke:

Statistiikka

Viestiketjuista
296 105
Jäsenet
81 029
Uusin jäsen
Tapzu1

Hinta.fi

Back