Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

M-J

Liittynyt
18.09.2019
Viestejä
104
Pidempään kieli ulkona ja kuola valuen olen tätä ketjua seurannut ja halu tehdä omia lättyjä on kova. Homma kuitenkin tyssää parhaimman pizzakiven hintalaatusuhteeltaan löytämiseen ymmärtäen niitä yhtä vähän kuin naisia.

Pizzakivi tulisi satunnaiseen viikonloppuna tapahtuvaan pizzan pyörittelyyn uunissa - minkälaisella kannattaisi lähteä liikkeelle?
Riippuu koosta yms. Esim tää pelaa ihan täysin: Mustang -pizzakivi Ø 32 cm 9,90
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Lämpimästi suosittelen tuota pizzaterästä. Ei ole enää paluuta kiviin eikä pelteihin.
Sama homma. Itsellä ja lähipiirissä halkeillut jo useampi kivi. Teräs on käytännössä ikuinen ja paistotuloskin ehkä aavistuksen parempi, vaikka en massiivisia eroja huomannut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
Verkkokaupassa Emile Henryn pizzakivi taas alennuksessa. Itse nappasin tämän viimeksi kun oli hintaan 19,90 €. Vahva suositus tälle :thumbsup:

Tuossa on tuollainen pinnoite, joka on helppo putsata. Eikä haittaa, vaikka juustoa tai nesteitä tippuisi siihen, ei nimittäin halkea kun nesteet eivät pääse imeytymän kiven sisään.

Emile Henry -pizzakivi, 37 cm, musta 23,90
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Pääsiäispizzaa kinkulla, tonnikalalla, valkosipulilla, cheddar-gouda juustoraasteella ja jalapenoa.

Onneksi etätöissä on tunnin lounastauko, niin ehtii tekemään nopeasti pizzan :)

1.JPG


2.JPG


3.JPG


4.JPG
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 605
Mikä tosta tekee pääsiäispizzan? Arkiviikolla väännetty lätty. Pääsiäinenhän on juutalaislähtöinen juhla ja juutalaiset eivät saa syödä sianlihaa tai sekoittaa maitotuotteita tai lihaa eli aika monella tavalla ihan peruslätty sittenkin?

Tee pääsiäisen vapaina esim lampaasta pizza?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Mikä tosta tekee pääsiäispizzan? Arkiviikolla väännetty lätty. Pääsiäinenhän on juutalaislähtöinen juhla ja juutalaiset eivät saa syödä sianlihaa tai sekoittaa maitotuotteita tai lihaa eli aika monella tavalla ihan peruslätty sittenkin?

Tee pääsiäisen vapaina esim lampaasta pizza?
Nooo. Ei kannata ottaa pizzan nimeä niin vakavasti!

Pääasia, että tulee tehtyä ja muistaa laittaa tänne kuvia välillä :thumbsup:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
288
Aivan sama. Ei tuo 5.90€ rihkama House pitsapelti kestä kuin tuotekuvauksessa lukevan 230 Celsiusta. Unohda ne hifistelypizzat sillä tuolla niitä ei saa tehtyä. Normipeltipitsaa omilla mausteilla.

Perskuta ihmetyttää tämä Housen turhan pitsapellin (ei ole pizzapelti) perusteeton kehuminen vuodesta toiseen...

EDIT: Jos haluat keskittyä oikeasti hyvään pohjaan niin sitten on paluu nuihin wanhoihin hyviin, kuten pizzateräs, pizzakivi(keramiikkaa), jne.
Ps. Niillekin voi tehdä symmetrisen pizzan joka näyttää kuvissa hyvältä.
On nyt muutama pizza tullut kokeiltua tuolla House pizzapellillä.
Ensimmäisenä ja ehkä ainoana positiivisena ominaisuutena tuli helppous. Tuon pellin päällä kun tekee, niin saa tehtyä sen pellinmuotoisen täysin pyöreän pizzan, ja käsittely/levittely onnistuu helposti. Normaalisti kun paitselen pizzakivellä, niin muotoilen pohjan ja täytän pizzan yhtä leveän pizzalapion päällä, kuin mitä itse pizzakivi on, ja pizzalapiolla sitten valutan uunissa olevan kiven päälle.
Tuon pellin siirtelemättömyyden ansiosta ehkä pohjankin uskaltaa tehdä ohuemmaksi, kuin mitä kiven/lapion kanssa teen ettei siirrettäessä kivelle pohja ainakaan repeydy helposti.
Ainiin, ja toki pizzan ulkonäkö huomattavasti komeampi!

Mutta pizzan pohjasta en kyllä ole saanut läheskään samanlaista kuin pizzakivellä, kokeilin vähän eri lämmöillä 230c, ~250-270c myöskin. 230c kokeilin myös niinkin, että pizzakivi oli tuon House pizzapellin alla (ja kiven ja pizzapellin välissä pieni ilmarako uuniritilällä, mikäli noilla house pizzapellin rei'illä on joku tarkotus pitää pohjan ilma vapaasti liikkuvana).
Kuumemmalla lämmöllä täytteet alkoivat jo olemaan melko kypsähköt, mutta tuntui kuin pohja jäi raa'aksi ja löysäksi.
Miedommilla lämmöillä (ja pidemmällä paistoajalla) ei niin raaka pohja, mutta silti aivan löysä. Miedommalla kun kokeili laittaa tuon lämmitetyn pizzakiven päälle, se jeesasi kyllä jonkun verran ja oli ihan ok lopputulos.
Ehkä pitäis vielä kokeilla korkeemmalla lämmöllä (+270c, vaikka pelti speksattu 230) niin, että lämmittää tuon 4cm pizzakiven siellä uunissa ja sitten tuo housepizzapelti sen päälle.
 
Viimeksi muokattu:

M-J

Liittynyt
18.09.2019
Viestejä
104
Verkkokaupassa Emile Henryn pizzakivi taas alennuksessa. Itse nappasin tämän viimeksi kun oli hintaan 19,90 €. Vahva suositus tälle :thumbsup:

Tuossa on tuollainen pinnoite, joka on helppo putsata. Eikä haittaa, vaikka juustoa tai nesteitä tippuisi siihen, ei nimittäin halkea kun nesteet eivät pääse imeytymän kiven sisään.

Emile Henry -pizzakivi, 37 cm, musta 23,90
Sama kivi itsellä ja voi suositella. Kestää kiusata kamadossa ja tosiaan helppo pitää puhtaana
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
On nyt muutama pizza tullut kokeiltua tuolla House pizzapellillä.
Ensimmäisenä ja ehkä ainoana positiivisena ominaisuutena tuli helppous. Tuon pellin päällä kun tekee, niin saa tehtyä sen pellinmuotoisen täysin pyöreän pizzan, ja käsittely/levittely onnistuu helposti. Normaalisti kun paitselen pizzakivellä, niin muotoilen pohjan ja täytän pizzan yhtä leveän pizzalapion päällä, kuin mitä itse pizzakivi on, ja pizzalapiolla sitten valutan uunissa olevan kiven päälle.
Tuon pellin siirtelemättömyyden ansiosta ehkä pohjankin uskaltaa tehdä ohuemmaksi, kuin mitä kiven/lapion kanssa teen ettei siirrettäessä kivelle pohja ainakaan repeydy helposti.
Ainiin, ja toki pizzan ulkonäkö huomattavasti komeampi!

Mutta pizzan pohjasta en kyllä ole saanut läheskään samanlaista kuin pizzakivellä, kokeilin vähän eri lämmöillä 230c, ~250-270c myöskin. 230c kokeilin myös niinkin, että pizzakivi oli tuon House pizzapellin alla (ja kiven ja pizzapellin välissä pieni ilmarako uuniritilällä, mikäli noilla house pizzapellin rei'illä on joku tarkotus pitää pohjan ilma vapaasti liikkuvana).
Kuumemmalla lämmöllä täytteet alkoivat jo olemaan melko kypsähköt, mutta tuntui kuin pohja jäi raa'aksi ja löysäksi.
Miedommilla lämmöillä (ja pidemmällä paistoajalla) ei niin raaka pohja, mutta silti aivan löysä. Miedommalla kun kokeili laittaa tuon lämmitetyn pizzakiven päälle, se jeesasi kyllä jonkun verran ja oli ihan ok lopputulos.
Ehkä pitäis vielä kokeilla korkeemmalla lämmöllä (+270c, vaikka pelti speksattu 230) niin, että lämmittää tuon 4cm pizzakiven siellä uunissa ja sitten tuo housepizzapelti sen päälle.
Helppous siinä on tosiaan se ainut plussa minunkin mielestä. Itse paistoin levyllä pizza steelin päällä 300 asteisessa uunissa kiertoilmagrillillä. Vähän vaihtui muotoa tuossa pellissä, mutta palautui pöydällä omia aikojaan.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
590
Ehkä pitäis vielä kokeilla korkeemmalla lämmöllä (+270c, vaikka pelti speksattu 230) niin, että lämmittää tuon 4cm pizzakiven siellä uunissa ja sitten tuo housepizzapelti sen päälle.
Olen laittanut uunissa keskitasoa seuraavaksi alemmalle pykälälle ja lämpö 300c. Tulee ihan ok pohja. Jauhoina käytän kotiuunissa erikoisvehnäjauhoja ja grillissä joku hyväksi havaittu 00.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 361
Pizzapohja:
6 desilitraa pizzajauhoja
1 teelusikka suolaa
1 teelusikka kuivahiivaa
2,5 desilitraa KYLMÄÄ vettä
0,5 desilitraa rapsiöljyä

tein ylläolevalla reseptillä pizzataikinan ja laitoin sen jääkaappiin nousemaan yön yli. Katsotaan mitä tulee.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 359
Pitäis varmaan poistaa tämä ketju seurannasta, aina iskee hirvee pizzanhimo kun näitä tuotoksia katselee :asif:
 
Liittynyt
30.04.2019
Viestejä
118
Toisen foorumikäyttäjän @horten18 kanssa tehtiin pizzaa. Tai no, hän oli tehnyt taikinan etukäteen. Jauhojen loppuessa kesken laitto ruisjauhoja ja vähän ruisjuurta sekaan. Itse tein sitten itse pizzantekovaiheen. Koska perusjauhot oli tosiaan loppu niin aluksi kokeiltiin vaivata taikinaa ruisjauhoissa pahasti epäonnistuen, kaapista löytyi onneksi durum-jauhoja jotka toimi vähän paremmin.

Itse epäilin kovasti tämmöstä jauhojen sekoitusta, mutta lopputulos oli yllättävän hyvän makuinen. Ruisjauhoista tuli kivan rukiinen maku pizzapohjaan, pohja myös kohosi pikkuisen, että ei ihan lättänäksi jäänyt. Taidan itsekin kokeilla laittaa vähän ruisjauhoja taikinan sekaan, että sais vähän rukiisemman maun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 099
Toisen foorumikäyttäjän @horten18 kanssa tehtiin pizzaa. Tai no, hän oli tehnyt taikinan etukäteen. Jauhojen loppuessa kesken laitto ruisjauhoja ja vähän ruisjuurta sekaan. Itse tein sitten itse pizzantekovaiheen. Koska perusjauhot oli tosiaan loppu niin aluksi kokeiltiin vaivata taikinaa ruisjauhoissa pahasti epäonnistuen, kaapista löytyi onneksi durum-jauhoja jotka toimi vähän paremmin.

Itse epäilin kovasti tämmöstä jauhojen sekoitusta, mutta lopputulos oli yllättävän hyvän makuinen. Ruisjauhoista tuli kivan rukiinen maku pizzapohjaan, pohja myös kohosi pikkuisen, että ei ihan lättänäksi jäänyt. Taidan itsekin kokeilla laittaa vähän ruisjauhoja taikinan sekaan, että sais vähän rukiisemman maun.
Ei millään pahalla, mutta ilman kuvia ei tarinassa ole sitä jotain..
 
Liittynyt
30.04.2019
Viestejä
118
Ei millään pahalla, mutta ilman kuvia ei tarinassa ole sitä jotain..
Ymmärrän, siinä hetkessä ei vaan tullut mieleen ottaa kuvia, kun tuo prosessi ei ollut hirmu yksinkertainen. Perimmäinen idea kuitenkin oli, että ruisjauhot yllätti pizzataikinassa ja aion sitä kokeilla kyllä omassakin taikinassa joku päivä.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
182
En tiedä onko tää ohje ollut täällä (todennäkösesti on) mutta mielestä yksi netin parhaista pizza ohjeista kaikkine teorioineen, videoineen, ja tietenkin loistavan ohjeen ansiosta.

 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 764
En tiedä onko tää ohje ollut täällä (todennäkösesti on) mutta mielestä yksi netin parhaista pizza ohjeista
Tuolla olen pizzaa tehnyt varmaan pari vuotta. Hyvä ohje on. Mielestäni sen tännekin joskus postasin, mutta kertaus on opintojen äiti. Ja tosiaan paljon mielenkiintoista luettavaa tuossa ohjeen lisäksi.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
590
En tiedä onko tää ohje ollut täällä (todennäkösesti on) mutta mielestä yksi netin parhaista pizza ohjeista kaikkine teorioineen, videoineen, ja tietenkin loistavan ohjeen ansiosta.

Todella mielenkiintoinen kirjoitus ja paljon asiaa! Täällä saattaa monella mennä pizza väärään kurkkuun kun pohjaan kerta voi käyttää emännän puolikarkeita vehnäjauhoja. :D
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Eilen syötiin lassea ja tytär halusi tänään pizzaa.

Italialaista Mutti tomaattikastiketta ja mozzarellaa, Atrian palvikinkkurouhetta, Lidlin Dulane pekonia ja cheddarjuustoraastetta.

Ei mikään niin kaunis tuotos, mutta tämä olikin nälkäpizza tuhdeilla täytteillä.

1.jpg


2.jpg


3.jpg
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 458
Lidlissä on nyt kiveä hyvään hintaan tyrkyllä, jos on mennyt ohi. 38cm pyöreä tai 30x38cm suorakaide hintaan 9,99e.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
590
Kaveri oli tuollaisen ostanut mutta oli ollut tuhannen säpäleinä paketissa joten kokemuksia ei ainakaan vielä ole tulossa. :D
 

Namemma

Varjoissa marinoitunut
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
182
Verkkokaupassa Emile Henryn pizzakivi taas alennuksessa. Itse nappasin tämän viimeksi kun oli hintaan 19,90 €. Vahva suositus tälle :thumbsup:

Tuossa on tuollainen pinnoite, joka on helppo putsata. Eikä haittaa, vaikka juustoa tai nesteitä tippuisi siihen, ei nimittäin halkea kun nesteet eivät pääse imeytymän kiven sisään.

Emile Henry -pizzakivi, 37 cm, musta 23,90
Aivan loistava kapistus on. Ensimmäiset pizzat sain väsättyä ja ero oli kyllä valtava pelkällä uunipellillä paistamiseen. Vahva suositus tuohon hintaan.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
158
Paistoin äsken pari pizzaa grillillä ja natsisiwan kivellä, ei ongelmia.
Grilli on ihan ylivertainen laite pizzan paistamiseen, poislukien pizzauuni.

67% hydraatio ja grillissä 470-500c lämmintä. Pizza lapiolle ja lapiolla pizzakiven päälle, jonka jälkeen noin parin minuutin päästä pizza lapion kanssa pois kiveltä ja valmista tuli.



 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Mä en ihan samaan kykene 15v vanhalla Pizza pronto laitteella, mutta kovin koitan opetella Ja koitan opetella joka kerta vähän parempaa taikinaa ja soosia jne:
50D2F415-9803-4A58-9DE2-2BF9DBB4BE4C.jpeg
4E222CE4-1132-4DEA-8C67-788AC95277AC.jpeg
1C46C11B-27A0-47FA-9A35-4620D16277E5.jpeg
D4AAE8A6-9BAC-4ABF-A4E7-EDB9933F8736.jpeg
278F82B2-A752-4265-8AD4-CE438A942E2B.jpeg

Vaikka ei tuollaisia Kurwan tuotoksia saakaan, niin ei sitä enää halua palata niihin perus vehnäjauho-uunipeltipizzoihin. :D
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 458
Mä en ihan samaan kykene 15v vanhalla Pizza pronto laitteella, mutta kovin koitan opetella Ja koitan opetella joka kerta vähän parempaa taikinaa ja soosia jne:
Kyllä se karu fakta vaan on se, ettei Prontosaurusta saa tarpeeksi kuumaksi kunnolliseen pizzanpaistoon. Toki sillä pakasteläystäkkeet silti paremmin kypsentää kuin kotiuunissa, mutta tuollaiset 400+ asteen paistolämmöt vaatii grillin tai muun vastaavan fossiilisia polttavan vehkeen.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 764
Kyllä se karu fakta vaan on se, ettei Prontosaurusta saa tarpeeksi kuumaksi kunnolliseen pizzanpaistoon. Toki sillä pakasteläystäkkeet silti paremmin kypsentää kuin kotiuunissa, mutta tuollaiset 400+ asteen paistolämmöt vaatii grillin tai muun vastaavan fossiilisia polttavan vehkeen.
Kyllä se vaan karu fakta on, että osaava paistaa hyvästä pohjasta, hyvästä kastikkeesta ja hyvistä täytteistä kotiuunissa ja pizzakivellä paremman pizzan kuin osaamaton pizzauunissa.

Uunin osuus on oikeasti lopulta tärkeä, mutta pienempi kuin noiden muiden osasten.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Kyllä se karu fakta vaan on se, ettei Prontosaurusta saa tarpeeksi kuumaksi kunnolliseen pizzanpaistoon. Toki sillä pakasteläystäkkeet silti paremmin kypsentää kuin kotiuunissa, mutta tuollaiset 400+ asteen paistolämmöt vaatii grillin tai muun vastaavan fossiilisia polttavan vehkeen.
Juu tottakai, mutta on tuo silti ihan eri tasoa tuon kanssa kuin edes pizzakivellä uunissa.
Enkä sen osalta odotakaan samaa tasoa. Mutta Kurwan pizzoja sen aikaa seuranneena kuvien ja esittelyn osalta, että ei mun keskittymiskyky edes riitä noin rakettitieteeseen. :D Kunhan nyt yritetään tehdä sitä omaan prontoon täydellistä pizzaa. :D
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 458
Kyllä se vaan karu fakta on, että osaava paistaa hyvästä pohjasta, hyvästä kastikkeesta ja hyvistä täytteistä kotiuunissa ja pizzakivellä paremman pizzan kuin osaamaton pizzauunissa.

Uunin osuus on oikeasti lopulta tärkeä, mutta pienempi kuin noiden muiden osasten.
Vähän vaikea seurata mikä tämän itsestäänselvyyden kantava ajatus oli. Ihan samalla tavalla on itsestäänselvää, että ne omat taidot pohjan ja kastikkeen valimistamiseen ja täytteiden valitsemiseen pysyy samana riippumatta siitä tunkeeko sen tuotoksen paistavaan vai keittävään uuniin. Kyllä sieltä kotiuunista hyvää juustopiirakkaa ulos saa, muttei hyvää napolilaistyylistä pizzaa. Se tarvitsee yli 400 astetta, johon ei Pizza Prontollakaan ihan päästä, vaikka lähemmäs päästäänkin kuin kotiuunilla. Olen omistanut ko. laitteen 15 vuotta.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 764
Kyllä sieltä kotiuunista hyvää juustopiirakkaa ulos saa, muttei hyvää napolilaistyylistä pizzaa. Se tarvitsee yli 400 astetta,
Ehkä on tekijässä vika, jos saat kotiuunista ulos vain juustopiirakkaa. Minä ainakin olen pizzakivellä saanut hyvin lähelle autenttista pizzaa ulos. Rapea pohja, kohonneet reunat jne. Ainoa mitä ei saa on ne avotulen aiheuttamat palaneet kohdat ja savun maku/haju.
Tai ehkä kerrot mitä mystistä siellä pizzauunissa tapahtuu?
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 458
Ainoa mitä ei saa on ne avotulen aiheuttamat palaneet kohdat ja savun maku/haju.
Tai ehkä kerrot mitä mystistä siellä pizzauunissa tapahtuu?
Nää on jotenkin merkityksettömiä asioita sitten? Kyllä sillä pelkällä lämpötilalla on paljon merkitystä siihenkin miten juusto ja täytteet joko ehtii keittymään ja päästämään nesteet pihalle tai ei. Plus se orgaanisen polttoaineen tekemä aromi on ainakin itselle jo sinänsä merkityksellinen ero. Ei se sähkökiuaskaan ole ihan sama asia kuin puukiuas, vaikka termodynaamisesti mitattuna eroa ei juuri olisikaan.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 764
Nää on jotenkin merkityksettömiä asioita sitten? Kyllä sillä pelkällä lämpötilalla on paljon merkitystä siihenkin miten juusto ja täytteet joko ehtii keittymään ja päästämään nesteet pihalle tai ei.
Sanoinko ettei eroa ole ollenkaan? Sinun väite oli, että ei synny edes pizzaa vaan piirakkaa. Siinä kohtaa on kyllä jo tekijässä vikaa. Olen saanut hyvää Napolilaistyylistä pizzaa uunilla ja pizzakivellä. Kurjaa jos sinä olet saanut vain aikaiseksi piirakkaa. Varmasti tulisi oikealla pizzauunilla vielä parempaa. Tosin olen saanut huonompaakin sellaisella tehtyä monta kertaa. Jopa kehumassani Via Tribunalissa saa välillä sellaisen pehmeäpohjaisen lätyn joka ei omaa näkemystäni Napolilaisesta pizzasta täytä. Välillä sieltä taas saa priimaa.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
590
No nii hän sä just sanoit?

Hyvää pizzaa kotiuunissakin tulee. Ei se ero ihan tähtitieteellinen ole kuitenkaan.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 458
Tässähän nyt oli kyse siitä, että "ihmeteltiin", kun ei päästä kurwan pizzojen kaltaisiin lopputuloksiin näin: "Mä en ihan samaan kykene 15v vanhalla Pizza pronto laitteella, mutta kovin koitan opetella Ja koitan opetella joka kerta vähän parempaa taikinaa ja soosia jne"

Sellaiseen ei voi päästä, koska sen lisäksi että kurwa tietää mitä tekee ja sillä on sekä reseptiikka ja sen hyödyntäminen kunnossa, on kypsennyspuoli laitteiston puolesta eri luokkaa. Tarpeeksi vaivaa näkemällä omankin reseptiikan saa hiottua samalle tasolle, mutta prontosta ei siitä huolimatta saa samanlaista lopputulosta ulos kuin 500-asteisesta komodosta, vaikka veivaisi millaiseksi sen pizzakastikkeensa. Näin sillä omalla kokemuksella mitä on tullut leikittyä kotiuuneilla, pizza prontolla, grilleillä ja ravintolapizzauuneilla. Hyvä grilli menee noissa hommissa heittämällä ohi jopa suurtalouskeittiölaitteista.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Tässähän nyt oli kyse siitä, että "ihmeteltiin", kun ei päästä kurwan pizzojen kaltaisiin lopputuloksiin näin: "Mä en ihan samaan kykene 15v vanhalla Pizza pronto laitteella, mutta kovin koitan opetella Ja koitan opetella joka kerta vähän parempaa taikinaa ja soosia jne"

Sellaiseen ei voi päästä, koska sen lisäksi että kurwa tietää mitä tekee ja sillä on sekä reseptiikka ja sen hyödyntäminen kunnossa, on kypsennyspuoli laitteiston puolesta eri luokkaa. Tarpeeksi vaivaa näkemällä omankin reseptiikan saa hiottua samalle tasolle, mutta prontosta ei siitä huolimatta saa samanlaista lopputulosta ulos kuin 500-asteisesta komodosta, vaikka veivaisi millaiseksi sen pizzakastikkeensa. Näin sillä omalla kokemuksella mitä on tullut leikittyä kotiuuneilla, pizza prontolla, grilleillä ja ravintolapizzauuneilla. Hyvä grilli menee noissa hommissa heittämällä ohi jopa suurtalouskeittiölaitteista.
No sit ymmärrettiin mun pointti koko viestissä ihan väärin. Tarkoitus kun oli tarkoittaa sitä, että kurwan tuloksiin en pääse koska välineistö ei kykene samaan ja että yritän siitä huolimatta pohjaa ja kastiketta parannella joka kerta paremmaksi, jotta saan täydellisen pronto pizzan.
Eli ei mun tavoite/maali ole kurwan lopputulos, vaan pronton täydellinen pizza ja tosiaan en tule ihan kurwan tasolle edes pääsemäänkään juuri välineistön vuoksi.

Aloitin tuon vain sillä lauseella, kun toinen oli just laittanut upeita pizzoja ja kommentoin seuraavana vähän sillä asenteella et ”anteeksi etten voi tarjota samaa, mutta tässä nämä mun vaatimattomat tuotokseni.”

Asiasta toiseen, tein eilen paremmalla taikinalla pizzaa. Oli vain syöjinä enimmäkseen lapsia, joten siellä oli nude pohjaa ja jopa pelkkää pohjaa lautasella, mutta tässä muutama missä oli täytteitäkin:
A7BD2CF0-4588-4D7F-AE99-6465671FF9E2.jpeg
BCAD7B06-4579-4EC5-8DB2-2EBE20CBC3FB.jpeg
24E4DEF0-84A4-49D2-8A95-B69CCEEA1E35.jpeg
CA4B9428-6327-47F3-B422-D17DB7778ADD.jpeg
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 764
En voi auttaa, jos sinulla ei ole kokemusta eikä ymmärrystä näistä eroista. Eiköhän tämä turha länkytys jo riitä.
Joo, eiköhän tää riitä. Trollaat täällä väittämällä, että uunilla pystyy tekemään vain piirakkaa ei pizzaa. Etkä vastaa, mitä se pizzauuni tekee niin maagista, että tavallisella uunilla ja pizzakivellä lopputuloksena on aina piirakka eikä pizza.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 458
Ei vaan: Ei kannata olla huolissaan, jos ei pizza prontolla pääse kurwan napolityylisten pizzojen kaltaiseen lopputulokseen. Kannattaa olla enemmän huolissaan, jos kuvittelee pääsevänsä. Kotiuunista puhumattakaan.
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
526
Ehkä on tekijässä vika, jos saat kotiuunista ulos vain juustopiirakkaa. Minä ainakin olen pizzakivellä saanut hyvin lähelle autenttista pizzaa ulos. Rapea pohja, kohonneet reunat jne. Ainoa mitä ei saa on ne avotulen aiheuttamat palaneet kohdat ja savun maku/haju.
Tai ehkä kerrot mitä mystistä siellä pizzauunissa tapahtuu?
Mistä ihmeestä tämmöinen vaatimus Napolilaiseen pizzaan on tullut? Ei ainoassakaan syömässäni Napolilaisessa pizzassa (5 eri maassa ainakin tullut vedettyä, 3 näistä ihan niitä lisenssillä varustettuja ravintoloita) ikinä ole ollut rapea pohja enkä sellaista ole kaivannutkaan. Tarkoitatko kumminkin pizzan reunoja vai häh? Rapea pohja jos on pizzassa niin jättäisin syömättä ja menisin muualle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 605
Rapealla taidetaan tässä yhteydessä tarkoittaa kuitenkin sitä, että sen pizzapohjan kiveä vasten oleva pinta ruskistuu ja "rapeutuu" vaikka napolilaisessa pizzassa muuten onkin sellanen suht löysä sulaneen juuston ja tomaattikastikkeen harmonia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 235
Viestejä
4 195 291
Jäsenet
70 878
Uusin jäsen
Konko

Hinta.fi

Ylös Bottom