Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Noissa grillin päälle tulevissa voi olla takareuna auki niin että grillin lämpö kiertää polttimon tapaan tuolta kotelon kattoa pitkin, mutta tuo vaatii siltikin kuuman hiiligrillin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 814
Noissa grillin päälle tulevissa voi olla takareuna auki niin että grillin lämpö kiertää polttimon tapaan tuolta kotelon kattoa pitkin, mutta tuo vaatii siltikin kuuman hiiligrillin.
..ja saattaa aiheuttaa kiven ylikuumenemisen jolloin pizzan pohja palaa mutta päälinen jää sulamatta. Ton kanssa mä tappelin grillipizzoissa. Pizzauunissa ei ole tuota ongelmaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
..ja saattaa aiheuttaa kiven ylikuumenemisen jolloin pizzan pohja palaa mutta päälinen jää sulamatta. Ton kanssa mä tappelin grillipizzoissa. Pizzauunissa ei ole tuota ongelmaa.
Joo, no tuo on toki mahdollista, mutta riippuen grillistä tollanen päälle läntättävä uuni voi olla parempi. Noh itelläni on pizzauuni
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Vertailukohtaa ei ole, mutta Vesuvio 12 yllätti laadullaan, ja hoitaa hommansa nätisti. Turvallisempana pidän myös, koska kuori ei lämpene vaaralliseksi.
Pitääköhän paikkansa että tohon vesuvioon tarvii 2kg virtauksella olevan matalapainesäätimen vai toimiikohan se tollasella standardilla 1,5kg?
Ootko mittaillut miten kauan kestää että kivi on kokkailuvalmiina ja ylipäätänsä ootko kokeillu millasiin lämpöihin ton saa?
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
649
Pitääköhän paikkansa että tohon vesuvioon tarvii 2kg virtauksella olevan matalapainesäätimen vai toimiikohan se tollasella standardilla 1,5kg?
Ootko mittaillut miten kauan kestää että kivi on kokkailuvalmiina ja ylipäätänsä ootko kokeillu millasiin lämpöihin ton saa?
Ihan standardisäädin käytössä, 25min lämpöä täysillä ollut oma sweet spot. 3 pizzaa enempää ei ole tullut tehtyä, ne on paistuneet nätisti ihan sillä että säädin minimiin paiston ajaksi ja seuraavaa sisältä hakemisen aika täysi hönkä päällä.
 
Liittynyt
05.09.2018
Viestejä
231
Pitääköhän paikkansa että tohon vesuvioon tarvii 2kg virtauksella olevan matalapainesäätimen vai toimiikohan se tollasella standardilla 1,5kg?
Ootko mittaillut miten kauan kestää että kivi on kokkailuvalmiina ja ylipäätänsä ootko kokeillu millasiin lämpöihin ton saa?
2 kg/h matalapainesäätimen ei pitäisi olla tarpeen, koska uuni kuluttaa manuaalinsa mukaan vain 313 g/tunnissa. Aiheesta tuon sivun lopussa: Kaasupullot pizzauunille

Liekkivahdin kanssa on kai laitekohtaisesti ollut ongelmia, mutta en nyt keksi millä mekanismilla suurempi kapasiteetti matalapainesäätimessä siihen auttaisi, kun ei se uuni vedä sen enempää kaasua senkään kautta (?).

[Muoks.] Puolen tunnin lämmityksellä pienellä tuulella n. 10 °C ulkolämpötilalla oli kiven takakulma n. 310 °C, keskellä noin 260 °C.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Ihan standardisäädin käytössä, 25min lämpöä täysillä ollut oma sweet spot. 3 pizzaa enempää ei ole tullut tehtyä, ne on paistuneet nätisti ihan sillä että säädin minimiin paiston ajaksi ja seuraavaa sisältä hakemisen aika täysi hönkä päällä.
Olisko sun mahdollista kurkata siitä säätimestä et lukeeko siinä 1,5kg vai 2kg?
Tuolla vaan verkkiksen arvostelussa joku sanoo että muka tarttisi ton 2kg, olisi meinaan vitosella poistolla tuolla just mustangin 1,5kg versio...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
2 kg/h matalapainesäätimen ei pitäisi olla tarpeen, koska uuni kuluttaa manuaalinsa mukaan vain 313 g/tunnissa. Aiheesta tuon sivun lopussa: Kaasupullot pizzauunille

Liekkivahdin kanssa on kai laitekohtaisesti ollut ongelmia, mutta en nyt keksi millä mekanismilla suurempi kapasiteetti matalapainesäätimessä siihen auttaisi, kun ei se uuni vedä sen enempää kaasua senkään kautta (?).

[Muoks.] Puolen tunnin lämmityksellä pienellä tuulella n. 10 °C ulkolämpötilalla oli kiven takakulma n. 310 °C, keskellä noin 260 °C.
Sinä ilmeisesti noista kaasujutuista tiedät?
Pystyykö tollasta kaasupulloa/pizzauunia käyttämään myös talvella pakkasilla? Onko väliä onko teräs vai komposiitti?
 
Liittynyt
05.09.2018
Viestejä
231
Sinä ilmeisesti noista kaasujutuista tiedät?
Pystyykö tollasta kaasupulloa/pizzauunia käyttämään myös talvella pakkasilla? Onko väliä onko teräs vai komposiitti?
Ihan normi kaasugrillaaja ja pizzauunin käyttäjä olen. Itse en talvella kaasulla kokkaile vaan tuossa ylemmässä linkkaamassani Pizzanpaistajien linkissä Kaasupullot pizzauunille on hyvin seikkaperäisesti kerrottu tuostakin. Teräspullo olisi talvikäyttöön suositeltava, komposiittipullo kun eristää liikaa eikä tavaraa tule siksi tarpeeksi pihalle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Käväsin tänään verkkokaupasta hakemassa sekä ton anton oliverin että tämän mustangin testiin.
No mustangi menee kyllä takaisin.

Sen käytöstä tulee vakiona aivan hirvittävä haju, se liekki haisee oudosti kaasulta, sen lisäksi se ei ainakaan ilman takuun menettävää modausta yksinkertaisesti saa aikaan tarpeeksi lämpöä.

Tässä mittauksia mustangin kivestä:
10min 130c etu, 270c taka.
15min 180c etu, 270c taka.
20min 190c etu, 310c taka.
25min 200c etu. 320c taka.
30min 210c etu, 360c taka.

Ja Anton Oliver Focoson vastaavat:
5min 160c etu, 260c taka.
10min 170c etu, 345c taka.
15min 200c etu, 385c taka.
20min 230c etu, 380c keski, 445c taka.
25min 280c etu, 390c keski, 440c taka.
30min 330c etu, 400c keski, 475c taka.

Sen lisäksi että AO ei haissut mätänevälle paskalle kun sitä käytti, se lämpeni siis huomattavasti nopeammin ja kuumemmaksi, lisäksi toi mustangin malli on idioottimainen, kuvissa se näytti aika pieneltä ja kauniilta, todellisuudessa se on aivan tarpeettoman korkea ja leveä ja painaa kuin synti, muiden valmistajien 16 tuumaiset ovat pienempiä kuin tuo 12" mustang.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Olisko vinkkejä miten pystyis pizzauunilla tekemään sellasia todella rapeita ja ohkaisia pizzoja?
Yhden videon mukaan uuni pitäis ensin saada ihan helvetin kuumaksi (about 475c keskeltä) ja sitten laskea lämmöt niin että kivi on siinä 350 paikkeilla, ja sit vasta pizza sisään, sitten normaalia pidempi kypsennysaika.
En oikein tajua mikä toi idea on että se pitää ensin saada noin kuumaksi ja sitten kuitenkin laskea niitä lämpöjä...
Tossa videolla on käytössä uuni missä on ovi (eli ovellinen ooni koda 16), mahtaakohan toi nyt sit vaikuttaa paljonkin tohon tekniikkaan?

Mä en itse tosiaan niin hirveästi perusta tosta perinteisestä pizzauuni pizzasta missä on helvatan paksut ja pehmeät reunat, vaan enemmän sellasesta mitä saa pizzerioista missä pizzoissa on tosi iso halkaisija ja ne on tosi ohkaisia, niin sellaisen tyyppistä tulosta nyt haen.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 446
Olisko vinkkejä miten pystyis pizzauunilla tekemään sellasia todella rapeita ja ohkaisia pizzoja?
Yhden videon mukaan uuni pitäis ensin saada ihan helvetin kuumaksi (about 475c keskeltä) ja sitten laskea lämmöt niin että kivi on siinä 350 paikkeilla, ja sit vasta pizza sisään, sitten normaalia pidempi kypsennysaika.
En oikein tajua mikä toi idea on että se pitää ensin saada noin kuumaksi ja sitten kuitenkin laskea niitä lämpöjä...
Tossa videolla on käytössä uuni missä on ovi (eli ovellinen ooni koda 16), mahtaakohan toi nyt sit vaikuttaa paljonkin tohon tekniikkaan?

Mä en itse tosiaan niin hirveästi perusta tosta perinteisestä pizzauuni pizzasta missä on helvatan paksut ja pehmeät reunat, vaan enemmän sellasesta mitä saa pizzerioista missä pizzoissa on tosi iso halkaisija ja ne on tosi ohkaisia, niin sellaisen tyyppistä tulosta nyt haen.
Tosi ohkasiahan niiden napolilaistenkin pohjat yleensä kuuluis olla, läpikuultavia taikinaa pyöriteltäessä. Jos niitä reunoja haluaa vähemmän, niin sitten vaan venyttää reunoja pidemmälle ja jättää vähemmän niitä reunoja? Ainakin meilläpäin "karvakäsipizzerioiden" pohjat ovat usein paksumpia kuin napolilaistyyppisen pizzerian pohjat, vaikka jälkimmäisessä kuohkeampia ja isompia reunoja saakin.

Se että kivi pitäis ensin lämmittää tosi kuumaksi varastoi enemmän sinne lämpöenergiaa, joten ainakin teoriassa sen kiven pitäisi sitten jäähtyä vähemmän, kun siihen lätkäsee sen pizzan päälle, kun se sisus siellä kivessä on kuumempi kuin ulkopinta. Se on sitten toinen juttu onko siitä tossa suhteessa mitään iloa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Tosi ohkasiahan niiden napolilaistenkin pohjat yleensä kuuluis olla, läpikuultavia taikinaa pyöriteltäessä. Jos niitä reunoja haluaa vähemmän, niin sitten vaan venyttää reunoja pidemmälle ja jättää vähemmän niitä reunoja? Ainakin meilläpäin "karvakäsipizzerioiden" pohjat ovat usein paksumpia kuin napolilaistyyppisen pizzerian pohjat, vaikka jälkimmäisessä kuohkeampia ja isompia reunoja saakin.

Se että kivi pitäis ensin lämmittää tosi kuumaksi varastoi enemmän sinne lämpöenergiaa, joten ainakin teoriassa sen kiven pitäisi sitten jäähtyä vähemmän, kun siihen lätkäsee sen pizzan päälle, kun se sisus siellä kivessä on kuumempi kuin ulkopinta. Se on sitten toinen juttu onko siinä tossa suhteessa mitään iloa.
No ihan jokaisessa ooni pizzaoven videossa kun pizza otetaan ulos uunista niin vaikka ne pizzat sinne menee ohkaisena niin kyllähän ne reunat silti sen 1-2cm paksuisiksi heti tulevat kun kovaan lämpöön menevät.

Ja tosiaan kun se lämmittää sen kiven ensin 475c ja sitten jäähdyttää sen 350c niin mihin se siellä sit varastoituu :oops:

Nii pointti oli että jos tekee matalammalla lämmöllä ja pitkään niin tekeekö sen ettei ne reunat paistu tollasiksi ilmaviksi paksuiksi?
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 446
No ihan jokaisessa ooni pizzaoven videossa kun pizza otetaan ulos uunista niin vaikka ne pizzat sinne menee ohkaisena niin kyllähän ne reunat silti sen 1-2cm paksuisiksi heti tulevat kun kovaan lämpöön menevät.

Ja tosiaan kun se lämmittää sen kiven ensin 475c ja sitten jäähdyttää sen 350c niin mihin se siellä sit varastoituu :oops:

Nii pointti oli että jos tekee matalammalla lämmöllä ja pitkään niin tekeekö sen ettei ne reunat paistu tollasiksi ilmaviksi paksuiksi?
Pienet lämpöerot ei tohon nyt kovin paljon vaikuta. Jos sä haluat vähemmän ilmavaa reunaa niin sitten jätät vaan sitä taikinamassaa reunoille vähemmän / käytät vähemmän hiivaa / kohotat vähemmän aikaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Pienet lämpöerot ei tohon nyt kovin paljon vaikuta. Jos sä haluat vähemmän ilmavaa reunaa niin sitten jätät vaan sitä taikinamassaa reunoille vähemmän / käytät vähemmän hiivaa / kohotat vähemmän aikaa.
Mutta kun tuo ei vaikuta että sinne ei jätä taikinaa paksulti reunoille, ne reunat nousee joka tapauksessa.
Mä puhun nyt siitä että ne pysyy matalana, new york tyylisen pizzan tyylisesti.

Jos se lämpötila ei vaikuta niin miksi sitten muka on napolilaiseen pizzaan niin super tärkeää että se pizzakivi pitää olla yli 400c?
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 446
Mutta kun tuo ei vaikuta että sinne ei jätä taikinaa paksulti reunoille, ne reunat nousee joka tapauksessa.
Mä puhun nyt siitä että ne pysyy matalana, new york tyylisen pizzan tyylisesti.

Jos se lämpötila ei vaikuta niin miksi sitten muka on napolilaiseen pizzaan niin super tärkeää että se pizzakivi pitää olla yli 400c?
Puuh. Laita vähemmän sitä helvetin hiivaa.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 446
Et nyt taida tajuta ihan mitä ajan takaa, ei se nyt hiivasta johdu.
Ei se taikina kyllä yhtään minnekään nouse paistaessa reunoilta, jos sä et siihen taikinaan laita hiivaa tai kohota sitä päiväkausia juurella/luonnonhiivoilla.
 
Liittynyt
16.11.2017
Viestejä
69
Mutta kun tuo ei vaikuta että sinne ei jätä taikinaa paksulti reunoille, ne reunat nousee joka tapauksessa.
Mä puhun nyt siitä että ne pysyy matalana, new york tyylisen pizzan tyylisesti.

Jos se lämpötila ei vaikuta niin miksi sitten muka on napolilaiseen pizzaan niin super tärkeää että se pizzakivi pitää olla yli 400c?
Reunat nousee uunissa, koska sinne on jäänyt ilmakuplia/vettä jotka lämmetessään laajenee ja höyrystyy, jolloin tilavuus kasvaa ja se venyttää taikinaa pulleammaksi. Jos painelet taikinaa reunoilta asti, niin se ei varmaan kohoa niin paljoa kun osa ilmasta karkaa pois taikinasta. Kaulitsemalla taikinan saattaisi onnistua myös.

Lämpötila on tärkeä, koska korkeassa lämmössä pizza kypsyy nopeammin ja nestettä ei kerkeä haihtua niin paljoa → pizzan pohja ei kuivu niin paljoa kuin kotiuunissa matalemmassa lämmössä tehtynä. Tuossa ohjeessa, josta mainitsit aikaisemmassa viestissä, on ollut varmaan ideana kuumentaa kivi kuumaksi ja antaa lämmön tasaantua koko kiveen → kivi varastoi energiaa mutta lämpötila tasoittuu, kun lämpö kerkeää levitä myös kiven alaosaan tasaisemmin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Eli matalammalla lämmöllä kun tekee niin taikina ehtii kuivua paremmin = tulee rapempi lopputulos?


Tässä muuten kun kironnut kun noi kääntölapiot maksaa niin helvetisti suomessa niin osui silmään tällainen video:
.

Aika hassu yhteensattuma koska mä just katoin verkkiksestä tarjouksesta tätä WAS Germanyn pizzalapiota.

Näkyy meinaan olevan videolla ihan sama lapio mistä toi tehdään.
On sen verran hyvässä tarjouksessa nyt verkkiksessä että itse ainakin tilaan ja koitan itse tehdä :)

Aion kyllä tehdä pienemmän kuin tuossa videolla, tuohan on melkein kuin normaali pizzalapio jo :D
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
179
Mutta kun tuo ei vaikuta että sinne ei jätä taikinaa paksulti reunoille, ne reunat nousee joka tapauksessa.
Mä puhun nyt siitä että ne pysyy matalana, new york tyylisen pizzan tyylisesti.

Jos se lämpötila ei vaikuta niin miksi sitten muka on napolilaiseen pizzaan niin super tärkeää että se pizzakivi pitää olla yli 400c?
No ei nouse... Jos sä vedät sen pohjan ilmat reunasta yli niin ei taatusti nouse mikään reuna.

Napolilaisessa tavaramerkki pizzassa ilmat työnnetään reunoille 10-20mm päähän jolloin ne nousevat lämmön vaikutuksesta ja tekevät reunoista ilmavan

Jos karvakäsipizzaa haluu tehdä niin vetää vaikka kaulimella
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
179
Eli matalammalla lämmöllä kun tekee niin taikina ehtii kuivua paremmin = tulee rapempi lopputulos?


Tässä muuten kun kironnut kun noi kääntölapiot maksaa niin helvetisti suomessa niin osui silmään tällainen video:
.

Aika hassu yhteensattuma koska mä just katoin verkkiksestä tarjouksesta tätä WAS Germanyn pizzalapiota.

Näkyy meinaan olevan videolla ihan sama lapio mistä toi tehdään.
On sen verran hyvässä tarjouksessa nyt verkkiksessä että itse ainakin tilaan ja koitan itse tehdä :)

Aion kyllä tehdä pienemmän kuin tuossa videolla, tuohan on melkein kuin normaali pizzalapio jo :D

Öö, Mustangin perus kääntölapiota saa sillä 10-15€... Aliexpressistä saat parilla kympillä pitkävartisia versioita... Miks pitää lähtee säätää ja soveltamaan?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Öö, Mustangin perus kääntölapiota saa sillä 10-15€... Aliexpressistä saat parilla kympillä pitkävartisia versioita... Miks pitää lähtee säätää ja soveltamaan?
No koska se mustangin kääntölapio maksaa kyllä 30-40e paikasta riippuen eikä 10-15e.
Ja aliexpressistä jos saan 20e pitkävartisen niin miksen vaan sit ostais 12e tota pitkävartista ja tekis siitä itse.

Linkkaa tähän mulle max 15e suomessa oleva mustangin kääntölapio niin käyn heti ostamassa. :D
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
179
No koska se mustangin kääntölapio maksaa kyllä 30-40e paikasta riippuen eikä 10-15e.
Ja aliexpressistä jos saan 20e pitkävartisen niin miksen vaan sit ostais 12e tota pitkävartista ja tekis siitä itse.

Linkkaa tähän mulle max 15e suomessa oleva mustangin kääntölapio niin käyn heti ostamassa. :D
Huoh, ite ostin viime heinäkuussa sittarista ton 12€ ja ison pizzalapion 25€.

Tai sitten puuilosta Mefisto pizzalapio 7"

Ensinnäkään toi minkä linkkasit ei ole kääntölapio ja sitä modaamalla tulee kalliimmaksi kun ostaa kaupasta oikeasti siihen tarkotettu

Toisekseen jos operoit noilla miniuuneilla, niin kääntölapio on turhake, kun tilaa käännölle ei juurikaan ole.
16" versioissa sitten hyvä olla
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Huoh, ite ostin viime heinäkuussa sittarista ton 12€ ja ison pizzalapion 25€.

Tai sitten puuilosta Mefisto pizzalapio 7"

Ensinnäkään toi minkä linkkasit ei ole kääntölapio ja sitä modaamalla tulee kalliimmaksi kun ostaa kaupasta oikeasti siihen tarkotettu

Toisekseen jos operoit noilla miniuuneilla, niin kääntölapio on turhake, kun tilaa käännölle ei juurikaan ole.
16" versioissa sitten hyvä olla
Se jos sinä ostit jostain poistosta 12e ei tee siitä sen tuotteen tämänhetkistä hintaa.
Ja toi puuilonkin lapio on 22e.

Enkä nyt tajua, 11.2e maksaa toi linkkaamani lapio, eihän siitä modauksesta nyt kyllä penniäkään mitään kuluja tule, se on vain sahaamista, poraamista ja hiomista.

Ja kyllä toi kääntölapio on mikä videossa on, hyvin iso sellainen vain, johan se videon otsikko ja sisältökin kertoo että sellaista siinä rakennetaan.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
818
Mä käytin Big Hornissa kääntölapiona tätä kympin maksavaa Bauhausin pikkulapiota:

16" uunissa sit kääntää jo lapiolla ku lapiolla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Mä käytin Big Hornissa kääntölapiona tätä kympin maksavaa Bauhausin pikkulapiota:
Tuo näyttääkin itseasiassa aika hyvältä.

Bighorni olis itelläkin tuol pihalla, korkkaamattomana vielä, ostin siihen kaasupolttimen myös, mutta ku löytyy toi anton oliverin kaasulla toimiva pizzauuni myös…
Ihan hirveetä kun on niin paljon valinnanvaraa :D
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
179
Se jos sinä ostit jostain poistosta 12e ei tee siitä sen tuotteen tämänhetkistä hintaa.
Ja toi puuilonkin lapio on 22e.

Enkä nyt tajua, 11.2e maksaa toi linkkaamani lapio, eihän siitä modauksesta nyt kyllä penniäkään mitään kuluja tule, se on vain sahaamista, poraamista ja hiomista.

Ja kyllä toi kääntölapio on mikä videossa on, hyvin iso sellainen vain, johan se videon otsikko ja sisältökin kertoo että sellaista siinä rakennetaan.
Tottakai siitä tulee kuluja, älä nyt ole tyhmä.

Menee omaan työhön aikaa ja tarvikkeisiin.
Katoin ton videon, niin eihän tuossa ollu mitään tolkkua.

Toi tyyppi otti koko pizzan lapiolle ja käänteli joten ihan tavallinen lapio ajaa asiansa.

Halkaisijaltaan pienellä kääntölapiolla otetaan pizzan reunasta kiinni ja pyöritetään jotta pohja ei kerkeä jäähtymään... Kannattaa kattoa pizzajarifinlandin Insta videoita miten asiat hoidetaan oikein... Tekee kuitenkin kauneimpia pizzoja Suomessa.

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! € 14,60 59%OFF | Pizza Turning small Pizza Peel Paddle Short round Pizza Tool Non Slip wooden Handle 7 8 9 inch Perforated Pizza Shovel Aluminum

Siitä vaikka Mustangin vastine valmiina, niin ei tarvitse itse sohlata ja todeta että vituiksi meni
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Tottakai siitä tulee kuluja, älä nyt ole tyhmä.

Menee omaan työhön aikaa ja tarvikkeisiin.
Katoin ton videon, niin eihän tuossa ollu mitään tolkkua.

Toi tyyppi otti koko pizzan lapiolle ja käänteli joten ihan tavallinen lapio ajaa asiansa.

Halkaisijaltaan pienellä kääntölapiolla otetaan pizzan reunasta kiinni ja pyöritetään jotta pohja ei kerkeä jäähtymään... Kannattaa kattoa pizzajarifinlandin Insta videoita miten asiat hoidetaan oikein... Tekee kuitenkin kauneimpia pizzoja Suomessa.
Kuviosaha, akkuporakone, teräsviila ja tunti aikaa, enkä laske omalle ajalle arvoa jos teen sillä ajalla jotain kivaa ja hyödyllistä.
Sen verran perus työkalut että löytyy kaikki…

No niinhän mä heti ekassa viestissäni täsmälleen kirjoitin? :rolleyes:
Että tyyppi teki liian ison joka muistuttaa lapiota.
Mutta silti tuon videon mukaan tehtiin kääntölapiota, sekä ihan samalla tavalla sen tosta tekee, kun tekee vaan pienemmän.
Olen kyllä tietoinen miten se lapio toimii ja millainen sen pitäisi olla.

Tällä hetkellä oonin 12 lapiolla joudun koko pizzan poistamaan uunista moneen kertaan…
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 351
Käväsin tänään verkkokaupasta hakemassa sekä ton anton oliverin että tämän mustangin testiin.
No mustangi menee kyllä takaisin.

Sen käytöstä tulee vakiona aivan hirvittävä haju, se liekki haisee oudosti kaasulta, sen lisäksi se ei ainakaan ilman takuun menettävää modausta yksinkertaisesti saa aikaan tarpeeksi lämpöä.

Tässä mittauksia mustangin kivestä:
10min 130c etu, 270c taka.
15min 180c etu, 270c taka.
20min 190c etu, 310c taka.
25min 200c etu. 320c taka.
30min 210c etu, 360c taka.

Ja Anton Oliver Focoson vastaavat:
5min 160c etu, 260c taka.
10min 170c etu, 345c taka.
15min 200c etu, 385c taka.
20min 230c etu, 380c keski, 445c taka.
25min 280c etu, 390c keski, 440c taka.
30min 330c etu, 400c keski, 475c taka.

Sen lisäksi että AO ei haissut mätänevälle paskalle kun sitä käytti, se lämpeni siis huomattavasti nopeammin ja kuumemmaksi, lisäksi toi mustangin malli on idioottimainen, kuvissa se näytti aika pieneltä ja kauniilta, todellisuudessa se on aivan tarpeettoman korkea ja leveä ja painaa kuin synti, muiden valmistajien 16 tuumaiset ovat pienempiä kuin tuo 12" mustang.
Et varmaan huomannut katsoa liitoksia yms. läpi saippuaveden kanssa? Jos tulee kaasunhajua, niin silloin kaasu luultavasti vuoti jostain. Tuo letkuliitos Mustangissa on ainakin vähän heppoisen oloinen, kun liitin on muovia. Varmaan saa halki liikaa kiristimällä ja tietysti taas se voi jäädä vuotamaan jos kiristelee liian varoen. Vähän turhaa jossittelua tietysti tässä vaiheessa kun olet tuon jo palauttanut, mutta ei noiden kyllä kuuluisi sytyksen jälkeen haista kaasulle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Et varmaan huomannut katsoa liitoksia yms. läpi saippuaveden kanssa? Jos tulee kaasunhajua, niin silloin kaasu luultavasti vuoti jostain. Tuo letkuliitos Mustangissa on ainakin vähän heppoisen oloinen, kun liitin on muovia. Varmaan saa halki liikaa kiristimällä ja tietysti taas se voi jäädä vuotamaan jos kiristelee liian varoen. Vähän turhaa jossittelua tietysti tässä vaiheessa kun olet tuon jo palauttanut, mutta ei noiden kyllä kuuluisi sytyksen jälkeen haista kaasulle.
Ei pomminvarmasti ollut kyse mistään liittimen tai letkun vuodosta.
Oli aivan uusi letku käytössä eikä sitä hajua tullut ennen kuin liekin käynnisti.
Se haju tuli myös ihan eri suunnalta kuin missä letkun kiinnityskohta on, liekkien mukana tuli se haju ja se haisi pistävästi kyllä oviaukon suuntaan reilusti yli metrin alueelle niin ettei tehnyt mieli istua lähettyvillä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 351
Ei pomminvarmasti ollut kyse mistään liittimen tai letkun vuodosta.
Oli aivan uusi letku käytössä eikä sitä hajua tullut ennen kuin liekin käynnisti.
Se haju tuli myös ihan eri suunnalta kuin missä letkun kiinnityskohta on, liekkien mukana tuli se haju ja se haisi pistävästi kyllä oviaukon suuntaan reilusti yli metrin alueelle niin ettei tehnyt mieli istua lähettyvillä.
Kumma juttu. Vuotiko kenties sitten jostain muualta päin. Itse käytän tuota katetulla terassilla (tosin ikkunat auki) ja siellä ei haise yhtään kaasulle käytön aikana, että jokin valmistusvika tuossa sinulla olleessa yksilössä lienee ollut.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 446
Ei pomminvarmasti ollut kyse mistään liittimen tai letkun vuodosta.
Oli aivan uusi letku käytössä eikä sitä hajua tullut ennen kuin liekin käynnisti.
Se haju tuli myös ihan eri suunnalta kuin missä letkun kiinnityskohta on, liekkien mukana tuli se haju ja se haisi pistävästi kyllä oviaukon suuntaan reilusti yli metrin alueelle niin ettei tehnyt mieli istua lähettyvillä.
Vähän outoa, kun kuvailet tuossa mun mielestä pitkälti palamattoman kaasun hajua, jota kaasusta ei kuitenkaan tullut ennen kuin liekin sytytti?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Vähän outoa, kun kuvailet tuossa mun mielestä pitkälti palamattoman kaasun hajua, jota kaasusta ei kuitenkaan tullut ennen kuin liekin sytytti?
Ei se haju ollut palamattoman kaasun haju vaan joku ihan outo dynkkis mikä vähän haisi sille kaasulle.
Sellainen omituinen palaneen kemikaalin haju, todella paha haju.
Tosiaan takaseinästä ei ollut kiinnitetty ihan kunnolla, siinä oli sellanen pieni kohta mistä tuli vähän savua, mietin jos tossa on joku 2 kerrosta minkä pitäis estää sen päällisen kuumenemisen niin jos siellä välissä jotain ainetta kun ei oo suunniteltu että liekki menee sinne tms..,

AO ei haissut yhtään miltään kun sitä käytti.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 446
Niin no, aika monet kuumenevat ruoanlaittovehkeet toisaalta kyllä haisee pahalle ensimmäisen käytön yhteydessä ja yleensä siitä myös manuaalissakin jotain mainitaan. Näin mulla oli ainakin airfryerin ja leivänpaahtimen kanssa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 351
Joo sieltä kyllä tulee ensimmäisellä kerralla tehtaan suojarasvojen yms. käryä. Siksihän ohjeissa käsketään käyttää laitetta hyvin tuuletetussa paikassa n. 30 min ennen varsinaista käyttöä. Itse tein tuon ensimmäisen lämmityksen avoterassin puolella, niin ei pahemmin tullut tuohon hajuasiaan kiinnitettyä huomiota, mutta kyllä sieltä käryä nousi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Juu se vaan että sen 30min mittauksen vikalla minuutilla haju oli mielestäni edelleen aivan kamala.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 446
Ei se haju kyllä ikuisuuksiin voi jatkua, kun ei se nyt kaasustakaan voi sen pahempaa luoda kuin mitä se polttamatta on ja ne ylimääräset materiaalit mitä siellä pömpelissä palaa ei voi riittää loputtomiin.

Mut jos koko pömpeli ei tuppaa lämpenemään riittävästi niin se on kyllä jo ihan oikea ongelma.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
116
Tuli cozze 13 pizzauuni tilattua mökille, ennen kuin pääsen sinne niin olis muutama kysymys.
Miten se otetaan käyttöön, eli tarviiko pestä/polttaa rasvoja pois?
Miten kivi pidetään puhtaana vai tarviiko sen olla edes puhdas muuten kuin, että irtokama harjataan pois?
Mites tuon säilöminen, kotona parvekkeella, mihin myös toisinaan sataa vettä, hupun alla ok?
Imeekö uunin kivet kosteutta ja halkeaa helposti?

Paistaminen ilmeisesti niin, että hanat kaakkoon 20-30min ja minimiin kun laittaa pizzan sisään, 30s. Ja käännetään 180 astetta, kuinka nopeesti pizza valmistuu tuolla? Pizzan jälkeen taas hanat kaakkoon, 5-10min?

Infrapuna mittari löytyy jo niin mikä olis sopiva kiven lämpötila napolilaiselle?

Mefisto pizzalapio 12" hommasin lapioksi, yritetäänkö pizzaa kääntää uunin sisällä vai otetaan ulos ja pyöräytys lapion päällä?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Tuli cozze 13 pizzauuni tilattua mökille, ennen kuin pääsen sinne niin olis muutama kysymys.
Miten se otetaan käyttöön, eli tarviiko pestä/polttaa rasvoja pois?
Miten kivi pidetään puhtaana vai tarviiko sen olla edes puhdas muuten kuin, että irtokama harjataan pois?
Mites tuon säilöminen, kotona parvekkeella, mihin myös toisinaan sataa vettä, hupun alla ok?
Imeekö uunin kivet kosteutta ja halkeaa helposti?

Paistaminen ilmeisesti niin, että hanat kaakkoon 20-30min ja minimiin kun laittaa pizzan sisään, 30s. Ja käännetään 180 astetta, kuinka nopeesti pizza valmistuu tuolla? Pizzan jälkeen taas hanat kaakkoon, 5-10min?

Infrapuna mittari löytyy jo niin mikä olis sopiva kiven lämpötila napolilaiselle?

Mefisto pizzalapio 12" hommasin lapioksi, yritetäänkö pizzaa kääntää uunin sisällä vai otetaan ulos ja pyöräytys lapion päällä?
Alkuun vaan kunnon kuumennus niin siinä palaa kyllä kaikki ylimääränen pois, ei noita erikseen tarvitse pestä. Kivelle vaan irtomujun harjaus. Suora vesi on ongelma, ilmankosteudenvaihtelut ei niinkään jos on sateelta suojassa.

Pizzan kääntö on yleensä tossa kokoluokassa helpompaa lapiolla uunin ulkopuolella.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
262
Tuli cozze 13 pizzauuni tilattua mökille, ennen kuin pääsen sinne niin olis muutama kysymys.
Miten se otetaan käyttöön, eli tarviiko pestä/polttaa rasvoja pois?
Miten kivi pidetään puhtaana vai tarviiko sen olla edes puhdas muuten kuin, että irtokama harjataan pois?
Mites tuon säilöminen, kotona parvekkeella, mihin myös toisinaan sataa vettä, hupun alla ok?
Imeekö uunin kivet kosteutta ja halkeaa helposti?

Paistaminen ilmeisesti niin, että hanat kaakkoon 20-30min ja minimiin kun laittaa pizzan sisään, 30s. Ja käännetään 180 astetta, kuinka nopeesti pizza valmistuu tuolla? Pizzan jälkeen taas hanat kaakkoon, 5-10min?

Infrapuna mittari löytyy jo niin mikä olis sopiva kiven lämpötila napolilaiselle?

Mefisto pizzalapio 12" hommasin lapioksi, yritetäänkö pizzaa kääntää uunin sisällä vai otetaan ulos ja pyöräytys lapion päällä?
Tehdaskäryt pois ensin vaan ja sen jälkeen kovaa ajoa. Jossain ohjeissa taisi olla pyyhkiminen uunin jäähdyttyä, mutten tiedä mitä pyyhkimistä siinä oli.
Kiveä ei tarvitse pitää puhtaana erikseen, parhaassa tapauksessa sinne menee vain pyörittelyjauhoja jotka palaa sinne. Samoin jos uuniin leviää tomaattikastikkeet ja juustot niin polttaa nuo vain tuhkaksi. Seuraavan kerran ennen käyttöä pyyhkäisee kiven puhtaaksi tarvittaessa. Itse taisin ottaa kiven välillä ulos. Kiveä ei saa koskaan pestä tai ainakin sen jälkeen kuivuttava kunnolla läpikotaisin.
Uunia voi säilyttää ulkona, itsellä oli uuni käytössä ympäri vuoden grillikatoksessa ja säilytys grillihupun alla. Kivi ei ime ulkoilmasta kosteutta, mutta jos kastuisi sateesta niin em. huolellinen kuivuminen.
Ennen paistoa uuni täysillä 30min, ir-mittarilla vähintään 400C keskeltä, en nyt muista miten kuumaksi Cozzen sai, lähemmäs 450C kait. Paiston ajaksi puoli teholle ja paistojen välillä täysille sillä välin kun pyörittelet seuraavaa pizzaa, ei sen pidempään tarvi odotella.
Pizzan voi kääntää ulkona pizzalapiolla, mutta myös uunin sisällä kääntölapiolla kun taidot kehittyy. 34x34cm kivellä kyllä kääntyy vajaa 30cm pizza kun homma hallussa. Ei kun reenaamaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Onko kellään kokemuksia tästä: Mustang Vomero 16 pizzauuni
Kotona on Ooni 12 joka on toiminut moitteitta mutta mökille tekisi mieli hankkia tuollainen hieman isompi laite eikä tuo kallis ole..
Älä helvetissä osta.
Se mustangin 12 versio oli jo niin kamala että ei varmasti toimi paremmin tämäkään.

Sen lisäksi jos huomaat niin nuo myyvät ei olea, eihän tota mihinkään ostoskoriin saa lisättyä…
 
Liittynyt
19.08.2017
Viestejä
317
Kyllä tuon saa ostoskoriin lisättyä, toimitusaika on 1-2vk joten tuskin tuolla ei-oota myydään.
Tuo haukkumasi 12-versio näyttää olevan erilainen kuin 16, hyvässä tai pahassa, mene ja tiedä.
Mutta joo, kiitos mielipiteestäsi, kaipaisin kuitenkin ihan oikeita käyttökokemuksia jos joku tuohon on ehtinyt jo hairahtua.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Onko kellään kokemuksia tästä: Mustang Vomero 16 pizzauuni
Kotona on Ooni 12 joka on toiminut moitteitta mutta mökille tekisi mieli hankkia tuollainen hieman isompi laite eikä tuo kallis ole..
Käväsin livenä tota kurkkaamassa.
Hämmästyksekseni, se oli kooltaan liki identtinen mustangin vesuvio 12 kanssa, kertoo just siitä miten päin persettä se 12 on suunniteltu.

Suunnittelu tossa vähän fiksumpaa, poikkeuksena se että miksi ihmeessä siinä on savupiippu kun kaasu polttoaineena...
Ja sitten se että käyttää samaa poltinta kuin 12" versiot vähän epäilyttää, että riittääkö sitten potku lämmittää kiveä kunnolla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 619
Viestejä
4 196 792
Jäsenet
70 755
Uusin jäsen
Leevi L

Hinta.fi

Ylös Bottom