Piha ja terassit

Oli aikaisemmin juttua siitä 48x198 lankun käyttämisestä terassin kantena.

Tässä nyt muutama kuva miltä näyttää valmiina. Runko alla samaa tavaraa (900 jako) ja lankkujen kiinnitys molemmista reunoista 6x100 rst ruuveilla. Jatkoihin porattu esireiät.

Tein niin että painoin yhteen (johonkin pakko jättää se milli) ja hieman sovitin päitä (mittaheittoa aina näissä). Yhdessä kuvassa asennuksen jälkeen ja nyt pari myöhemmin otettua. Raot vielä pysyneet niin että alle 3mm. Sain myös vinkin että tuo näkyvä pääty kannattaa öljytä vaikka värittömällä. Vähentää halkeilua. Vedin kolme kertaa ja toimiva ohje, tai ei ainakaan haittaa.

Ainakin toistaiseksi voin suositella jos ulkonäkönä "äijätyyli" kelpaa. 😅. Niin ja ruuvirivit on tehty "kaljoissa" ei linjarilla. :btooth:

Niin se vielä että näissä kannattaa olla sitten tarkkana millaista tavaraa saa. Nuo lankut jos ovat valmiiksi kieroja niin eivät kyllä oikene. Eli paras jos saa tuoretta erää märkänä. Itse hain "varastolta" ja osa oli kuin "vedestä" nostettuja.
20250513_131934.jpg
20250514_143928.jpg
20250513_151756.jpg

Itse laitan yleensä reunat kiertämään yhdellä lankulla pystyasennossa niin tulee viimeistellympi kun jää noi rumat päädyt piiloon ja piilottaa samalla rangon.

Itse laitan yleensä reunat kiertämään yhdellä lankulla pystyasennossa niin tulee viimeistellympi kun jää noi rumat päädyt piiloon ja piilottaa samalla rangon.
Mulla oli lautaterassi tehty just noin mutta tämän jätin tarkoituksella näkyviin (sentin yli) keräsi se rako niin julmetusti neulasia ja roskaa niin ajattelin että olkoon. On toki siistimpi katsella ja reuna pysyy ehjänä.

Mulla oli lautaterassi tehty just noin mutta tämän jätin tarkoituksella näkyviin (sentin yli) keräsi se rako niin julmetusti neulasia ja roskaa niin ajattelin että olkoon. On toki siistimpi katsella ja reuna pysyy ehjänä.

Ei siihen mitään rakoa tartte jättää. Terassilaudat katkasee rungon tasalle ja sit siihen kylkeen lyö kii.

Ei siihen mitään rakoa tartte jättää. Terassilaudat katkasee rungon tasalle ja sit siihen kylkeen lyö kii.

Juu sellainen se olikin mutta mulla ainakin kuivuessa tuli raot. Alkuun yritin putsata mutta kyllästyin.

Tosin tuon voisi tehdä myöhemminkin jos haluaa tai jättäisi pienen "puristuksen"

No mutta mulle välttää tuo "karkea" malli. Naapurikin näkee heti millaisesta tavarasta tehty. :cool:

Helppo myös vaimon lykätä puhtaaksi kun pesee mattoja, siis kun vaimo pesee....:btooth:

Juu sellainen se olikin mutta mulla ainakin kuivuessa tuli raot. Alkuun yritin putsata mutta kyllästyin.

Tosin tuon voisi tehdä myöhemminkin jos haluaa tai jättäisi pienen "puristuksen"

No mutta mulle välttää tuo "karkea" malli. Naapurikin näkee heti millaisesta tavarasta tehty. :cool:

Helppo myös vaimon lykätä puhtaaksi kun pesee mattoja, siis kun vaimo pesee....:btooth:

Joo onhan siinä se etu tietty. Toimii toki tuolleenkin. Sellanen luolamiehen terassi :D

Joo onhan siinä se etu tietty. Toimii toki tuolleenkin. Sellanen luolamiehen terassi :D
Juu oli ajatus mennä kestävyys edellä. Siksi se rst katoskin.

Tässä lankun valinnassa auttoi sekin kun sain haluamani mitat ja neliöhinnan lähes leveän laudan tasolle. Vähän sellainen "katsotaan" mitä tästä tulee. :hmm:

Rustassa oli 3 x 4 metrin katos tarjouksessa. 430€. Sisältäen seinät. Siihen rahaan käypälaite.

Ja tietenki se on nyt jossain klubitarjouksessa vielä halvemmalla.

Jokatapauksessa; samoista syistä päädyin tuohon. Rupesin laskemaan liimapuupalkkien kantavuuksia jne ja totesin että vitut tänä kesänä semmosta en nikkaroi ja mieti. Mieluummin juon tuon varjossa olutta pari kesää.
Itse samaa pohtinut ja jos terassista puhutaan joka on talossa kiinni, en haluaisi kovin sadevesirasitusta sokkelille. Riippuu tietty millainen paikka on kyseessä, itse kahden vaiheilla että pergola vaiko sitten kunnon kate. Valokatteen laittaisin, mutta jälkikäteen rakennetun terassin perustukset vaikuttavat niin heppoisilta, että lumikuormaa eivät varmaankaan ongelmitta kestäisi.

Statistiikka

Viestiketjuista
277 972
Jäsenet
77 692
Uusin jäsen
Teehoocee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom