Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Laita tilalle joku sinnepäin oleva sulake.Antennivahvistimen virtalähteestä meni ukonilmalla piirilevyssä oleva SMD-sulake.
Tuo oli tosiaan vain esimerkkinä. En 100% varma ole onko tuo sama sulake mikä siellä virtalähteessä on (näyttää tosin samalta, mutta ei oikein muita tuntomerkkejä ole kuin punainen väri ja H kirjain).Samasta datasheetistä löytyy tuo sulakkeen nopeuskin. Ihan oikeasti kannattaa vähän tarkemmin lukaista se datasheet. Heti ekalla sivulla lukee "Time lag fuse".
Jos ylijännitteestä sulake palanut niin todennäköisesti vähintään se jälkeen oleva varistori on palanut (toiminut, eli käytännössä rikki). Jos ei sitä selvitä ja tarvittaessa vaihda niin ei täytä enää ylijännitesuojausluokkaa... Seuraavassa tällissä voi hajota pahemmin. Lähes järjestään sulakkeen palamiselle on jokin muu syy kuin itse sulake.En ainakaan nopeasti löytänyt muuta joka olisi hajonnut. Viime vuonna kävi sama homma ja ostin uuden virtalähteen. Nyt ajattelin vähä tutkia asiaa ja ainakin tuo sulake on kaput.
Pitäisi mitata ajoneuvosta aiheuttaako eräs osa virtapiikkejä. Mittauksen periaate on tiedossa, eli shunttivastus sarjaan ja mitataan jännite sen yli oskilloskoopilla. Etsin Googlella tarkempia ohjeita, ja siellä puhuttiin differentiaalimittapäistä, erotusmuuntajista ja maadoituksista.
Oskilloskooppini on tietokoneeseen USB:llä liitettävä. Ei kai noista googlettamalla löytyneistä asioista mikään koske tätä tapausta? Kumipyörillä oleva akusta virtansa saava ajoneuvo ei ole maadoitettu. Kannettavaan tietokoneeseen kytketty USB-skooppi ei myöskään ole. Nähdäkseni en myöskään tarvitse differentiaalimittapäätä juuri siksi, ettei mitään ole maadoitettu. Kunhan laitan vain mittapään ja maadoitusklipsin shuntin eri puolille, niin eikö pitäisi toimia? Siitä tosin täytyy hulehtia ettei oskilloskoopin metallikuori pääse koskettamaan ajoneuvon runkoa.
Antennivahvistin.
Antenni TV:ssä ongelmaa ja tämä hapettunut pömpeli on antennikaapeleiden välissä välikatolla. Katolla olevista antenneista menee tähän rasiaan antennikaapeli ja toinen antennikaapeli jatkaa tästä ulos taloon. Virtaa ottaa lisäksi. Syvemmälläkään Google-haulla ei löydy lisätietoa, Naval Electronics AB on edelleen olemassa.
Mikähän tämä mahtaa olla? Voisiko olla TV-antennivahvistin?
HC12 RF moduli kantaa tuon matkan. HC-12 Wireless Transceiver Module (SI4438, 433MHz, 1km)Löytyykö jotain pientä ovisensoria tai vastaavaa, jonka voisi laittaa postilaatikon luukkuun. Tässä ongelmana, että postilaatikko on wifin ulkopuolella n. 80m talosta. Ilmeisesti jotain z-wave long rangea on olemassa, mutta löytyykö tuollaista sensoria siihen perustuen. Saa ehdotella myös muita tekniikoita ja sensoreita, jotka toimisi tässä tapauksessa.
Eipä taida hirveästi löytyä ohkasempia. 12mm putkea on ainakin joskus ollut mutta en kyllä muista nähneeni ikuisuuksiin. Ei joku muu vastaava muoviputki kelpaisi?Mistähän löytyisi mahdollisimman ohutta sähköasennusputkea? Vaikuttaisivat pääosin olevan jotain 16-20mm paksua, tarve olisi sellaiselle, joka on alle 1 cm.
Mistähän löytyisi mahdollisimman ohutta sähköasennusputkea? Vaikuttaisivat pääosin olevan jotain 16-20mm paksua, tarve olisi sellaiselle, joka on alle 1 cm.
Mistähän löytyisi mahdollisimman ohutta sähköasennusputkea? Vaikuttaisivat pääosin olevan jotain 16-20mm paksua, tarve olisi sellaiselle, joka on alle 1 cm.
Vinssin kakosäädin? Ei ole 230v tehty eli johtimet vähintään pitäisi vaihtaa. Vedenkestoa, ergonomiaa ja laatua saa ainakin Warnin tuotteista. Tai sitten kysyy jostain nostimia myyvästä/huoltavasta liikkeestä nostimen kakea. Ne on vähän semmosia tuotteita ettei niitä pidetä missään nettikaupassa esillä.Löytyyköhän johdollista 230vac käsin käytettävää kytkintä, kuten esim. siltanostureissa:Vaatimuksena:
- Yksi tilaa vaihtava kytkin. Myös hätä-seis käy tarkoitukseen mutta on kömpelö, eikä taida kestää jatkuvaa mekaanista käyttöä?
- Virrankestoa ei tarvitse juuri olla, kun ohjaa relettä.
- Roiskevedenkesto pitää olla.
- Kumitettu kuori olisi hyvä ja helposti käsin tartuttava.
Yritin etsiä ergonomisia koteloita, jos pitää rakentaa tuollainen kytkin, mutta kaikki ovat kantikkaita neliöitä, joista ei saa hyvää otetta: SÄLZER NOKKAKYTKIN SÄLZER 0-1 1-NAP 20A KOTELOITU IP66 | Valintakytkimet
Muok. Joku tämän tyylinen single button malli: 2-button pendant station by New Elfin | DirectIndustry
Maksaa tietysti useita satasia pelkkä kotelo, jos edes saa yksityisenä ostettua.
Tai sitten kysyy jostain nostimia myyvästä/huoltavasta liikkeestä nostimen kakea. Ne on vähän semmosia tuotteita ettei niitä pidetä missään nettikaupassa esillä.
Varmasti löytyy, mutta pelkään että uusien hinta voi olla luokkaa +1 k€, kun ovat lähinnä yrityskäyttöön. Korkeintaan käytetty ohjain voi sopia, jos on roskikselta säästynyt.
Amazon.com löytyi jotain kiinan virityksiä, mutta ne joista löytyi sisäkuvat, ovat aika kevyen näköisiä rimpuloita, jos ohjauksen johdottaa hätä-seis kautta.
Kotinikkarille kustannustehokkain lienee juurikin se kiinan kura tai sitten kairaa itse jostain etolan muovin palasesta.
Yksi mahdollisuus, jos vähän laadukkuutta haluaa, niin koteloitu sähkökytkin merkkivalmistajalta. Ovat kantikkaita ja huono tarttua kiinni, mutta niihin voi nikkaroida pienen kahvan. Kysymys vaan, että tuleeko sanomista, jos kiinteäksi tarkoitettua kytkintä roikottaa kumikaapelista?
Kytkimiä löytyisi melko edullisesti muutamalla kympillä esim: ONE 20M 2W turvakytkin
Partcolta esim.Saako suomesta jostain liikkeestä pieniä määriä tälläisiä (10kpl tms) tai vastaavia mahd järkevillä posteilla? (mouser/farnell tiedossa, mutta vaatii aina sen 50€ ostoksia että saa postit ilmaiseksi)
Postit taisivat olla sen 9e elleivät ole lähiaikoina laskeneet toimituskuluja.Partcolta esim.
Korotushylsyt - PARTCO
Ai sielläkin noin kovat postimaksut.... kyllähän se turhauttaa tilata muutaman gramman osia ja maksaa älyttömät toimituskulut.Postit taisivat olla sen 9e elleivät ole lähiaikoina laskeneet toimituskuluja.
Jaa, nykyään Partcolla onkin muuttunut tuo, minimipostarit on priority-kirje 5.90e mutta minimitilausmäärä on 7e eli jotain tuollaisia parinkymmenen sentin korokkeita saa tilata melkoisen kasan että minimitilausraja ylittyy.Ai sielläkin noin kovat postimaksut.... kyllähän se turhauttaa tilata muutaman gramman osia ja maksaa älyttömät toimituskulut.
Kyllähän tuollainen postimaksu on täysin mitätön summa harvinaisemmista osista joita oikeasti tarvii. Ei se myyjä tuollakaan hinnalla mitään voittoa tee jostain hikisestä 3e tuotetilauksesta. Eikä se tilauksen käsittely ole sen halvempaa kuin vastaavan kokoinen mutta kalliimpi osa.Ai sielläkin noin kovat postimaksut.... kyllähän se turhauttaa tilata muutaman gramman osia ja maksaa älyttömät toimituskulut.
Samaa mieltä itsekin. Jos on tarve jollekin, niin se tilataan ja thats it.Kyllähän tuollainen postimaksu on täysin mitätön summa harvinaisemmista osista joita oikeasti tarvii. Ei se myyjä tuollakaan hinnalla mitään voittoa tee jostain hikisestä 3e tuotetilauksesta. Eikä se tilauksen käsittely ole sen halvempaa kuin vastaavan kokoinen mutta kalliimpi osa.
Jos en palaa asiaan YV:n muodossa maanantaihin mennessä niin muistuta. Katson mitä kokoja minulta löytyy hyllystä niin saat postikuluilla tarvittavan määrän.Saako suomesta jostain liikkeestä pieniä määriä tälläisiä (10kpl tms) tai vastaavia mahd järkevillä posteilla? (mouser/farnell tiedossa, mutta vaatii aina sen 50€ ostoksia että saa postit ilmaiseksi)
Jos niitä nippeleitä pitää poistaa "häiriöiden" poistamiseksi toslink sinkusta, niin ei tule hyvä. Menee samaan sarjaan häiriösuojattujen toslink kaapeleiden kanssa.Onks kukaan rakentanut cd-soittimesta cd-transporttia repimällä siitä irti da-muuntimen ym. rca-ulostuloihin liittyvät osat?
Pitäis hommata joku käytetty cd-soitin, jossa on toslink ulostulot ja sit häiriöiden minimoimiseksi irroittaa siitä kaikki ylimääräinen. Tuliskoha siitä hyvä?
Niin siis minkälainen virtalähde? Yleensä led polttimoissa on sisäänrakennettu elektroniikka eikä virtalähteen virtamäärällä ole mitään väliä, kunhan sitä on tarpeeksi. Eli vähintään 600mA. Maksimi wattimäärä viittaisi mielestäni valaisimen lämmönkestoon eikä virtalähteeseen, niin tässä on nyt vähän epäselvä viesti.Kattolampun led poweri hakusessa:
600mA
30-50VDC
30W Max
Löytyykö järkevän hintaista (eli halpaa) kohtuullisella toimitusajalla? 600mA nähtävästi vähän välikoko, mutta 700mA saattaa olla jo ledeille liikaa ja 500mA tiputtanee kirkkautta jo selvästi.
Alkanut siis vilkuttaa strobona ledejä päälle pois, toki voihan itse ledeissäkin olla vikaa. Ehkä pitää raahata töihin mittalaitteiden ääreen...
Tämä oli hyvä tieto, eli ei kai auta kuin mitata molemmat. Toivoin pääseväni helpoimman kautta kun tuo 60cm halkaisijan valaisin on ruuvattu kattoon jne. ja driverin olisi vaihtanut pikkuhommana...Ledivika 103.5%:sella varmuudella.
600mA vakiovirta, muita arvot näkee ed. viestistä.Niin siis minkälainen virtalähde? Yleensä led polttimoissa on sisäänrakennettu elektroniikka eikä virtalähteen virtamäärällä ole mitään väliä, kunhan sitä on tarpeeksi. Eli vähintään 600mA. Maksimi wattimäärä viittaisi mielestäni valaisimen lämmönkestoon eikä virtalähteeseen, niin tässä on nyt vähän epäselvä viesti.
Pinseteillä kiinni ja juottelee hiukan lisää tinaa molempiin päihin tai konkan päälle niin luulisi irtoavan.
Oisko kellään vinkkiä miten saan tuon c2 kondensaattorin irti. Kolvin kärki vaan suoraan sen päällä ja töksäyttää sivulle?
Pinsettikärjillä tai kahdella kolvilla. Jos komponentilla ei niin väliä kunnon klöntti tinaa kärkeen ja työntää sivusta kolvi melkein vaakatasossa (niin että molemmat päät sulaa) komponentin irti...
Oisko kellään vinkkiä miten saan tuon c2 kondensaattorin irti. Kolvin kärki vaan suoraan sen päällä ja töksäyttää sivulle?
Satuin näkemään SPElektroniikalta tällaisen kotelon kahdella napilla, kelpaisikohan se? Ei ainakaan hinnalla pilattu.Löytyyköhän johdollista 230vac käsin käytettävää kytkintä, kuten esim. siltanostureissa:Vaatimuksena:
- Yksi tilaa vaihtava kytkin. Myös hätä-seis käy tarkoitukseen mutta on kömpelö, eikä taida kestää jatkuvaa mekaanista käyttöä?
- Virrankestoa ei tarvitse juuri olla, kun ohjaa relettä.
- Roiskevedenkesto pitää olla.
- Kumitettu kuori olisi hyvä ja helposti käsin tartuttava.
Yritin etsiä ergonomisia koteloita, jos pitää rakentaa tuollainen kytkin, mutta kaikki ovat kantikkaita neliöitä, joista ei saa hyvää otetta: SÄLZER NOKKAKYTKIN SÄLZER 0-1 1-NAP 20A KOTELOITU IP66 | Valintakytkimet
Muok. Joku tämän tyylinen single button malli: 2-button pendant station by New Elfin | DirectIndustry
Maksaa tietysti useita satasia pelkkä kotelo, jos edes saa yksityisenä ostettua.
Selvitä mikä liitin siinä on ja sitten etsimään. Nuo ei ole silleensä mitään standardituotteita että vois vaan hakea mistä tahansa kaupasta, saattaa löytyä johonkin muuhun tuotteeseen tarkoitettuna esim Jatkojohto 3 m, 5 m tai 10 m kameran muuntajalle/virtalähteelle | TURVATUKKU.COMLöytyykö jostain 9v "jatkojohtoja" millä saisin jatkettua muuntajasta tulevaa kaapelia? Pitäisi wifi mesh-pömpeleitä viritellä uuteen kämppään, mutta täällä on pistorasiat liian kaukana pömpelien optimaalisista sijoituspaikasta.
Toki homman voisi ratkaista ihan vaan jatkoroikalla, mutta tuolla kevyemmällä 9v - piuhalla saisi paljon siistimmät vedot. Vai onko tuo jännite niin alhainen, että ei kestä hirveästi piuhavetoja pienentää?
(Pömpelit, eikä muu verkkoinfra ei tue PoE - settejä)