Okei. Onko väliä miten plus ja miinusjohdon kytkee?
On. Polttimossa kierreosa on miinus ja keskinasta plus. Yleismittarilla saat selvitettyä kumpi on kumpi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Okei. Onko väliä miten plus ja miinusjohdon kytkee?
Olen muistaakseni törmännyt 12 V AC LED polttimoon , jossa on tasasuuntaussilta diodeilla eli voi kytkeäOn. Polttimossa kierreosa on miinus ja keskinasta plus. Yleismittarilla saat selvitettyä kumpi on kumpi.
Olen muistaakseni törmännyt 12 V AC LED polttimoon , jossa on tasasuuntaussilta diodeilla eli voi kytkeä
kumminkin päin.
Yllättävän nuorekkaasti tuotat tekstiä ja kieliasukin on oikein, joten kyseessä voisi olla trolli. Ja tänään liittynyt jäseneksi.Olen hyvin marginaalinen elektoniikan harrastaja. Siitä on jo rutkasti vuosia kun mitään olen rakennellut.
Kohta 72-vuotiaana liityin juuri tälle foorumille, koska eteen tuli yllättävä pulma. Oli nimittäin tarkoitus hankkia laite
jolla voisi tuottaa sinimuotoista aaltoa, lähinnä 40 Hz, koska jollain tuubivideolla sen väitettiin edistävän parantumista
erilaisista vaivoista.
Laitoin googleen haun sound generator; sen perusteella hankin vajaan 50 euron laitteen, sen tarkemmin laitteen ominaisuuksiin
perehtymättä. Kun sain laitteen (FG-100 DDS) käsiini, ihmettelin että siinä olikin ulostulona vain antenniliitäntä, jossa on pykälät niin että tavallinen
antennijohto ei siihen ilmeisesti sovi, eli kyseessä lienee jonkinlainen testilaite oskilloskooppia varten?
Onko siis tuolla laitteella ylipäätään mahdollista tuottaa kuultavaa ääntä, ja jos on, mitä se vaatii lisäkomponentteina?
Tuo FG-100 on siis funktiogeneraattori ja se "antenniliitin" on BNC-liitin joka on yleisesti käytössä mittaus- ja tetauslaitteissa. Tuohon perään siis tarvitsee jonkunlaisen vahvistimen ja kaiuttimen ja sitten voit tuolla pöristellä vaikka minkätaajuista pörinää.Olen hyvin marginaalinen elektoniikan harrastaja. Siitä on jo rutkasti vuosia kun mitään olen rakennellut.
Kohta 72-vuotiaana liityin juuri tälle foorumille, koska eteen tuli yllättävä pulma. Oli nimittäin tarkoitus hankkia laite
jolla voisi tuottaa sinimuotoista aaltoa, lähinnä 40 Hz, koska jollain tuubivideolla sen väitettiin edistävän parantumista
erilaisista vaivoista.
Laitoin googleen haun sound generator; sen perusteella hankin vajaan 50 euron laitteen, sen tarkemmin laitteen ominaisuuksiin
perehtymättä. Kun sain laitteen (FG-100 DDS) käsiini, ihmettelin että siinä olikin ulostulona vain antenniliitäntä, jossa on pykälät niin että tavallinen
antennijohto ei siihen ilmeisesti sovi, eli kyseessä lienee jonkinlainen testilaite oskilloskooppia varten?
Onko siis tuolla laitteella ylipäätään mahdollista tuottaa kuultavaa ääntä, ja jos on, mitä se vaatii lisäkomponentteina?
Onkohan linkkiä tohtori juutubelle?sinimuotoista aaltoa, lähinnä 40 Hz, koska jollain tuubivideolla sen väitettiin edistävän parantumista
erilaisista vaivoista.
En ole trolli. Pääaineeni aikanaan oli suomen kieli, vaikka en pidäkään itseäni mitenkään erinomaisena kirjoittajana. OlikoYllättävän nuorekkaasti tuotat tekstiä ja kieliasukin on oikein, joten kyseessä voisi olla trolli. Ja tänään liittynyt jäseneksi.
Ei ollut tyhmä ollenkaan, ja ulosantisi ja termit tosiaan vaikuttaa alle keski-ikäisen kirjoittamalta. Olet siis sivistynyt iäkäs henkilö.En ole trolli. Pääaineeni aikanaan oli suomen kieli, vaikka en pidäkään itseäni mitenkään erinomaisena kirjoittana. Oliko
kysymys kenties niin "tyhmä" että herätti trolliepäilyt? ; )
Onkohan linkkiä tohtori juutubelle?
Mikähän taika tuossa 40Hz on koska me kaikkihan olemme saaneet (tahattomasti) aikaiseksi 50Hz brummin
Mistähän saisi kääntyviä apukäsiä halvalla kolvailuun? Kuvan setti maksaa melkein 50e aliexpressistä, joten jää tilaamatta. Mielellään ottaisin vastaan vinkkejä juuri tuommoisista, joissa ei ole vain muutamaa nivelkohtaa.
Rsense vastuksen yli mitataan maksimi lataus- ja purkausvirta.
Jos purkaus virran rajajännite on speksissä 200mV, niin 20 A virralla vastuksen arvo olisi 10 mohmia.
Vastaavasti latausvirran rajoitus määräytyy jänniterajan (500 mV?) mukaan virta * Rsense.
Ei haittaa mitään. Kovaa ajoa vaan.
Ihan perusteltu syy laittaa liimaa myös.Välillä tuntuu että noiden liimausten ainoa funktio on lyhentää käyttöikää estämällä konkkien jäähdytys.
On myös nähty asennus jossa konkan kyljessä oli vastus nippusiteellä.Ihan perusteltu syy laittaa liimaa myös.
Yleensä ne on vaan taivutettu nojaamaan konkkaa vasten. Nippuside nostaa valmistuskuluja.On myös nähty asennus jossa konkan kyljessä oli vastus nippusiteellä.
Ajastettu kuolema.
Veikkaisin viallista relettä, releen sisällä huono kontakti kytkennässä jonka pitäisi ajaa moottoria eteenpäin. Ilman kuormaa näyttää 12V, mutta kuorman kanssa lähemmäs 0V, jännite tippuu koska moottori yrittää ottaa virtaa paljon enemmän mitä huonon kontaktin läpi pystyy antamaan.Onko joku korjaillut lasten sähköautoja? Ongelma on siis, että tämä ei kulje eteenpäin ollenkaan. Suuntakytkin tuskin on viallinen kun kauko-ohjainta käyttäessä sama vika.
Rele naksahtaa, mutta pyörät ei lähde pyörimään, vaimea vinkuminen kuuluu kun painaa kaasua. Molemmat pyörät pyörii molempiin suuntiin suoraan akulta pyörittäessä.
Kuvassa olevien releiden perässä olevien valkoiseen ja siniseen johtoon tulee n.
9 V kun ajattaa pakilla, mutta ei tule jännitettä (0 V) kun kääntää suuntaa. Sormella tunnusteltaessa molemmat releet naksahtaa. Nämä johdot menee siis sähkömoottoreille. Eikä lähde pyörimään vaikka kokeilin vain yhdellä moottorilla kerrallaan.
Jos tämän liittimen irrottaa ja mittaa ilman moottoreiden kuormaa, niin näyttää 12 V molempiin suuntiin. Oireileeko viallinen rele näin vai tuleeko jotain muuta mieleen mitä testailla? Molemmat moottorit pyörii ihan vapaasti, kun suoraa akulta kokeili. Ei pitäisi siis olla jumissa tms.
Ohjaus tuossa ainakin on sähköohjattu, että siihen käyttöön oletettavasti menee ainakin yksi rele. En tarkempaa analyysia tehnyt kytkennöistä vielä eilen.Onko yksi rele moottoreille ja loput kolme valoille ja muille laitteille?
Täytyypä tänään ottaa uudestaan työn alle ja ottaa piirilevy kokonaan pois kotelosta, niin pääsee tuota tutkimaan paremmin.Katso ensin, jotta releen jalka ei ole irti tinauksista. Sitten mittaa mittarilla, minkä kärjen yli on jännitettä, vaikka rele on vetäneenä. Tuo on pirun simppeli laitos.
1. Rele | Lepo | Eteenpäin ohjattuna | Taaksepäin ohjattuna |
Pin 1 | 12.3 V | 12.3 V | 12.3 V |
Pin 2 | 0 V | 9 V - 4.5 V | 9 V - 3.2 V |
Pin 3 | 12.3 V | 12.3 V | 12.3 V - 11.5 V |
Pin 4 | 12.3 V | 0,43 V | 12.3 V - 11.5 V |
Pin 5 | 0 V | 12.3 V | 9 V - 3 V |
2. Rele | Lepo | Eteenpäin ohjattuna | Taaksepäin ohjattuna |
Pin 1 | 12.3 V | 12.3 V | 12.3 V - 11.5 V |
Pin 2 | 0 V | 9 V - 4.5 V | 9 V - 3.2 V |
Pin 3 | 12.3 V | 12.3 V | 12.3 V - 11.5 V |
Pin 4 | 12.3 V | 12.3 V | 12.3 V - 11.5 V |
Pin 5 | 0 V | 12.3 V | 0.43 V |
1. Rele | Lepo | Eteenpäin ohjattuna | Taaksepäin ohjattuna |
Pin 1 | 12.3 V | 12.3 V | 12.3 V |
Pin 2 | 0 V | -0.22 V | -0.12 V |
Pin 3 | 12.3 V | 12.3 V | 12.3 V |
Pin 4 | 12.3 V | 0 V | 12.3 V |
Pin 5 | 0 V | 12.3 V | -0.12 V |
2. Rele | Lepo | Eteenpäin ohjattuna | Taaksepäin ohjattuna |
Pin 1 | 12.3 V | 12.3 V | 12.3 V |
Pin 2 | 0 V | 0 V | -0.22 V |
Pin 3 | 12.3 V | 12.3 V | 12.3 V |
Pin 4 | 12.3 V | 12.3 V | 0.43 V |
Pin 5 | 0 V | 0 V | 12.3 V |
No niin nyt on ollut vähän aikaa tutkia asiaa lisää. En ole tosiaan mikään elektroniikkaguru, joten saa korjata jos olen ihan hakusalla termieni ja metodieni kanssa.
Eli siis siniset releet on eteen/taakse ohjaukseen ja mustat vasen/oikea kääntymiseen. Ylempi (1.) sininen eteenpäin ajamiseen, alempi (2.) taakse.
Tuleeko nämä tosiaan tämän näköisenä kiinanpoikien jäljiltä vai onkohan tätä joku sankari jo korjaillut joskus? Ei ole ainakaa tinaa säästelty. Silmämääräisesti tarkasteltuna releiden juotokset ok.
Kuvista löytyy merkinnät missä järjestyksessä releen pinnejä mittailin ja millaisia jännitteitä sain. Nuo tulokset missä on jännitteet ilmoitettu haarukassa, niin voltit lähtivät hiljalleen laskemaan kun rele oli vedettynä. Tulokset olivat kyllä outoja.
Moottorien johto kiinni
1. Rele Lepo Eteenpäin ohjattuna Taaksepäin ohjattuna Pin 1 12.3 V 12.3 V 12.3 V Pin 2 0 V 9 V - 4.5 V 9 V - 3.2 V Pin 3 12.3 V 12.3 V 12.3 V - 11.5 V Pin 4 12.3 V 0,43 V 12.3 V - 11.5 V Pin 5 0 V 12.3 V 9 V - 3 V
2. Rele Lepo Eteenpäin ohjattuna Taaksepäin ohjattuna Pin 1 12.3 V 12.3 V 12.3 V - 11.5 V Pin 2 0 V 9 V - 4.5 V 9 V - 3.2 V Pin 3 12.3 V 12.3 V 12.3 V - 11.5 V Pin 4 12.3 V 12.3 V 12.3 V - 11.5 V Pin 5 0 V 12.3 V 0.43 V
Moottorien johto irti
1. Rele Lepo Eteenpäin ohjattuna Taaksepäin ohjattuna Pin 1 12.3 V 12.3 V 12.3 V Pin 2 0 V -0.22 V -0.12 V Pin 3 12.3 V 12.3 V 12.3 V Pin 4 12.3 V 0 V 12.3 V Pin 5 0 V 12.3 V -0.12 V
2. Rele Lepo Eteenpäin ohjattuna Taaksepäin ohjattuna Pin 1 12.3 V 12.3 V 12.3 V Pin 2 0 V 0 V -0.22 V Pin 3 12.3 V 12.3 V 12.3 V Pin 4 12.3 V 12.3 V 0.43 V Pin 5 0 V 0 V 12.3 V
Täytyykö tätä tulkita niin, että kun moottoreille menevä liitin on irti, niin releet toimii oikein, mutta kun liitin on kiinni, niin tapahtuu jotain kummallista. Päteekö edelleen epäilys rikkäisestä releestä? Toivottavasti tästä saa nyt jotain tolkkua. Tuli eilen yötä vasten tehtyä tutkielmia ja yritän tässä nyt saada joten järkevästi jäsenneltyä omia ajatuksia ja suttupaperille tehtyjä mittaustuloksia.
No niin kiitoksia, tässähän tuli oikein kattavasti tietoa. Koitetaas vastailla oman elektroniikanymmärtämiskykyni rajoissa. Jäipä näköjään nyt sitten se mainitsematta, että testimielessä tuota oli kokeiltu niin, että moottorien liittimet oli käännetty ristiin, joten kun autoa kauko-ohjattiin pakilla -> Auto pyörät pyörii eteenpäin ja kun ohjattiin eteen kaukosäätimellä olisi renkaiden pitänyt pyöriä taaksepäin, mutta näin nyt ei luonnollisesti tapahtunut kun tuossa puolessa on vikaa. Periaatteessa tämä palvelisi tarkoitustaan näinkin, että pakki toimiikin nyt eteenpäin ja peruutusvaihdetta ei löydy, mutta mieluummin laittaisin tämän kuntoon ja toimimaan niin kuin on tarkoitettukin. Täytyypä vielä selkeyden vuoksi laittaa liittimet takaisin oikeinpäin ja tehdä mittauksia uusiksi.Releen datalehti kertoo kytkennän, siitä kannattaa lähteä liikkeelle. Tässä tapauksessa 3-4 on ohjaus ja kytkin vaihtaa 5-1 (ohjattu) tai 5-2 (lepo) välille.
Levyltä seuraten + on aina nastoissa 3 ja 1. 5 lähtee moottorille ja 4 ohjataan transistorien kautta. 2 menee jäähdytyslevyn komponenteille (ylempi kokonaan musta tupladiodi joka toimii suojana) ja alempi on kytkennän perusteella fet jolla voisi säätää nopeutta (pwm).
Huomaa myös että molempien releiden pinnit 1 ja 3 ovat aina samassa jännitteessä (= +)
Molempien releiden pinnit 2 ovat aina keskenään samassa jännitteessä. Ja koska tätä linjaa ohjataan pwm:llä normaali yleismittari ei näytä järkevää tulosta.
Vetävän releen pin 5 on sama kuin pin 1 (= +).
Ohjauksen pitäisi toimia siis seuraavasti:
Eteen: toinen releistä 1 tai 2 vetää jolloin 5=1=+ ja levossa olevalle 5=2=ohjaus fetiltä. Pakki toisella releellä sama juttu.
Eteen rele 1 pin 4 pitäisi olla lähellä 0 ja taakse rele 2 pin 4. Näin näyttäisi olevan moottorien johto irti- mittaustuloksissa.
Johto kiinni, mittauksissa eteen rele 1 on ~0 ja rele 2 12V. Taakse molemmat 12V eli ovatko arvot kopioitu paperilta päinvastoin ?
Jos molemmat olisi 12 eteen yritettäessä niin silloin ei pitäisikään liikkua.
Jos ei kulje eteenpäin se tarkoittaa sitä että rele 1 ei yhdistä kunnolla. Jos näin on niin releen poisto levyltä ei muuta nykyistä toiminnallisuutta ollenkaan.
Vika voi olla releessä tai myös sitä ohjaavassa transistorissa/fetissä (levyllä taitaa olla TF ja TB, ne 2 jotka on 3. releen keltaisen johdon vieressä).
Ohjauksenkin voi mitata, levylle on merkitty RF ja RB, ne ovat transistorin/fetin ohjaukset ICltä. IC päässä pitää ohjattuna olla ~käyttöjännite (ICn 5V tai alle) ja toisessa päässä komponentista riippuen vähän alle 1V tai suunnilleen sama kuin IC päässä. Jos ok niin kannattaa mitata releen ohjaus pinnien 3 ja 4 väliltä eikä maata vasten, ohjattuna sen pitää olla n. 12V.
Jos ohjaus on ok niin rele vaihtoon. Jos ohjauskaan ei toimi niin vian sijainti vaikuttaa, jos se on jo IC päässä niin ei todennäköisesti pysty korjaamaan (koska pitäisi saada uusi IC ohjelmoituna).
Kun "pakki" toimii nyt eteenpäin ohjaukseen, niin kauko-ohjaimen nopeussäätö ei ainakaan toimi. Tämä toiminto varmaankin sitten ohjaa tuota fettiä josta mainitsit. En tiedä kuuluisikokaan tuon toimia taaksepäin ajettaessa.Levyltä seuraten + on aina nastoissa 3 ja 1. 5 lähtee moottorille ja 4 ohjataan transistorien kautta. 2 menee jäähdytyslevyn komponenteille (ylempi kokonaan musta tupladiodi joka toimii suojana) ja alempi on kytkennän perusteella fet jolla voisi säätää nopeutta (pwm).
Tämä tulos oli tosiaan outo, mutta moottorien liitin kytkettynä molemmat tosiaan näytti 12V. Kertooko tämä nyt siitä että rele ei vedä oikein tai että releen ohjaus ei toimi oikein kun on kuormaa?Eteen rele 1 pin 4 pitäisi olla lähellä 0 ja taakse rele 2 pin 4. Näin näyttäisi olevan moottorien johto irti- mittaustuloksissa.
Johto kiinni, mittauksissa eteen rele 1 on ~0 ja rele 2 12V. Taakse molemmat 12V eli ovatko arvot kopioitu paperilta päinvastoin ?
Jos molemmat olisi 12 eteen yritettäessä niin silloin ei pitäisikään liikkua.
Täytyy koittaa poistaa toinen rele, niin näkee tämänkin. Ja ennen sitä mittailla myös noi mainitsemasi paikat. Täytyy kokeilla tehdä mittaukset vielä uusiksi releen yli, eikä niin että toinen puoli on miinuspuolella. Tuossa vain loppui itseltä kädet kesken, kun piti kaukosäätimellä ohjata autoa ja yrittää mittailla samalla, niin oli helpompi laittaa mittarin toinen pää akulta tulevan miinusliittimen väliin. Mutta testaillaan josko onnistuisi. Eikös tohon ihan teoriassa voisi vaihtaa myös ihan autoreleen? Siis vaihtoreleen? Niitä olisi helpommin saatavilla kun näitä pintajuotosmalleja. Tietystikään se ei suoraan paikalle sovi, mutta jos sen veisi johdoilla vaikka akkukaukaloon penkin alle?Jos ei kulje eteenpäin se tarkoittaa sitä että rele 1 ei yhdistä kunnolla. Jos näin on niin releen poisto levyltä ei muuta nykyistä toiminnallisuutta ollenkaan.
Vika voi olla releessä tai myös sitä ohjaavassa transistorissa/fetissä (levyllä taitaa olla TF ja TB, ne 2 jotka on 3. releen keltaisen johdon vieressä).
Ohjauksenkin voi mitata, levylle on merkitty RF ja RB, ne ovat transistorin/fetin ohjaukset ICltä. IC päässä pitää ohjattuna olla ~käyttöjännite (ICn 5V tai alle) ja toisessa päässä komponentista riippuen vähän alle 1V tai suunnilleen sama kuin IC päässä. Jos ok niin kannattaa mitata releen ohjaus pinnien 3 ja 4 väliltä eikä maata vasten, ohjattuna sen pitää olla n. 12V.
Jos ohjaus on ok niin rele vaihtoon. Jos ohjauskaan ei toimi niin vian sijainti vaikuttaa, jos se on jo IC päässä niin ei todennäköisesti pysty korjaamaan (koska pitäisi saada uusi IC ohjelmoituna).
Viittaisi ohjausvikaan eikä releeseen.Tämä tulos oli tosiaan outo, mutta moottorien liitin kytkettynä molemmat tosiaan näytti 12V. Kertooko tämä nyt siitä että rele ei vedä oikein tai että releen ohjaus ei toimi oikein kun on kuormaa?
Lisää käsiä saa joskus juottamalla johdot mitattaviin paikkoihin ja yleismittariin hauenleukapäät.Täytyy koittaa poistaa toinen rele, niin näkee tämänkin. Ja ennen sitä mittailla myös noi mainitsemasi paikat. Täytyy kokeilla tehdä mittaukset vielä uusiksi releen yli, eikä niin että toinen puoli on miinuspuolella. Tuossa vain loppui itseltä kädet kesken, kun piti kaukosäätimellä ohjata autoa ja yrittää mittailla samalla, niin oli helpompi laittaa mittarin toinen pää akulta tulevan miinusliittimen väliin. Mutta testaillaan josko onnistuisi. Eikös tohon ihan teoriassa voisi vaihtaa myös ihan autoreleen? Siis vaihtoreleen? Niitä olisi helpommin saatavilla kun näitä pintajuotosmalleja. Tietystikään se ei suoraan paikalle sovi, mutta jos sen veisi johdoilla vaikka akkukaukaloon penkin alle?
Tuossa levyllä oleva IC pitää sisällään myös tietyn määrän älyä.Saattaa olla, että olen nyt väärässä tässä, mutta oma tulkintani on, että autossa itsessään olevat hallintalaitteet ovat tyhmiä ja "älyä" tarvitaan vain tuohon kauko-ohjaukseen. Auton sisällä on yksinkertainen painonappi virtakytkin, suunta vaihdetaan eteen/taakse keinukytkimellä ja kaasu oikeastaan on vain jousella varustettu on/off kytkin. Autossa itsessään ei ole jarrupoljinta tai nappia jarrutukseen. Kauko-ohjaimesta sitten löytyy 3-tasoinen nopeuden säätö, stop painike, eteen/taakse painike ja vasen/oikea painike. Kauko-ohjain ei ota kantaa siihen mitä auton sisällä tehdään. Esim. Stop nappula pysäyttää auton vaikka kaasua pidettäisiin pohjassa ja kulkusuuntaa saa vaihdettua riippumatta siitä mikä keinukytkimellä on valittuna. Turvallisuusmielessä itselleni riittäisi, että kauko-ohjaimella saisi autoa käännettyä vasen/oikea ja pysäytettyä tarpeen tullen.
Minä katsoin kanssa että eikös noita trankkuja ole aiemminkin tinailtu?Viittaisi ohjausvikaan eikä releeseen.
Lisää käsiä saa joskus juottamalla johdot mitattaviin paikkoihin ja yleismittariin hauenleukapäät.
Periaatteessa mikä tahansa 1 vaihdon rele kelpaa kunhan ohjaus on 12V. Tosin autoreleissä ohjaus vie yleensä vähän enemmän jolloin on mahdollista ylikuormittaa ohjaava transistori/fet (riippuu komponenteista). Autorele on terminä vähän harhaanjohtava, perinteisesti se tarkoittaa vain "suuremmalla" ohjauksella ja pienemmällä jännitekestolla olevaa normaalia relettä (koska autoissa vain 12/24V niin ei tarvitse käyttää materiaaleja ja etäisyyksiä isompien jännitteiden mukaan).
Johdotuksen kannalta ei ole väliä onko rele tuolla laatikossa tai kauempana, tietysti lyhyemmät johdot ison virran matkalla on parempi kuin pitkät. Kelan rinnalla oleva suojadiodi kannattaa lisätä releen kylkeen, siinä se toimii parhaiten. Jos releen vie kauemmas levyltä niin releen kylkeen kannattaa laittaa toinen ja jättää se levyllä oleva sinne missä on.
Tuossa levyllä oleva IC pitää sisällään myös tietyn määrän älyä.
Se lukee kauko- ohjaimen viestit ja autossa olevat ohjaimet ja niiden perusteella ohjaa lähtöjä. Siihen on vaan ohjelmoitu että kaukosäädin yliajaa sen mitä autossa on säädetty.
Hyvin yleisesti rikkoutuvat osat ovat rele tai sitä ohjaava transistori/fet.
Minä katsoin kanssa että eikös noita trankkuja ole aiemminkin tinailtu?
Minä katsoin kanssa että eikös noita trankkuja ole aiemminkin tinailtu?
No juu sillä kysyinkin, että tuleeko nämä tosiaan tämän näköisenä kiinanpoikien jäljiltä vai onko joku tätä yrittänyt jo aiemmin korjailla. Tuo valtava tinapallo tuossa ainakin näyttää hyvin epämääräiseltäVähän siltä näyttää kyllä. Tosin kumpikin suunta menee saman fetin kautta niin luulisi olevan ihan kuollut jos vika olisi siinä. Tai pyörisi myös eteen vain hiljalleen.
Jos toiseen suuntaan toimii ja toiseen ei pala sulake tai komponentit niin ei noissa kahdessa oikein voi olla vika. Vaikka eihän sitä koskaan tiedä varmaksi ennen kuin ne on mitattu ja todettu toimiviksi
Muutkin juotokset on kyllä aika epämääräisen näköisiä, koko fetin ohjaus oikeassa alareunassa (on siinä varmaan muutakin) ja ainakin DB.
Kyllä jotkut on karmeita uudesta lähtien. Yleensä uudelleen juotetut kohdat ovat kiiltävämpiä. Ja joskus noita pallukoita laitetaan vaikka hyppylangaksi komponentin tilalle jos samaa lvyä käytetään eri malleissa.No juu sillä kysyinkin, että tuleeko nämä tosiaan tämän näköisenä kiinanpoikien jäljiltä vai onko joku tätä yrittänyt jo aiemmin korjailla. Tuo valtava tinapallo tuossa ainakin näyttää hyvin epämääräiseltä
Mutta koitetaan mittailla noita uusiksi vielä, heti kun löytyy sopiva hetken perehtyä tähän lisää.
Joo en siis ole tämän ensimmäinen omistaja. Saatu ilmaiseksi juuri tuon vian vuoksi, mutta on siis toiminut aiemmin ja uutena ostettu edelliselle omistajalle. Akku tästä oli paskana, laturi hukassa ja kerrottiin ettei kulje eteenpäin. Ilmaiseksi kun sain, niin päätin ottaa haasteen vastaan ja ensi töikseni ostin uuden akun ja sitten aloin tutkimaan vikaa. Ei ole siis maailmanloppu vaikkei tätä saisi toimimaan muuten kuin moottorien johtimet väärinpäin käännettynä, kun ei ole rahaa kiinni tässä kuin tuon uuden akun verran.Kyllä jotkut on karmeita uudesta lähtien. Yleensä uudelleen juotetut kohdat ovat kiiltävämpiä. Ja joskus noita pallukoita laitetaan vaikka hyppylangaksi komponentin tilalle jos samaa lvyä käytetään eri malleissa.
Tästä herääkin kysymys onko vehje ostettu uutena vai käytettynä?
Ja se on varmaan joskus kuitenkin toiminut?
Olen 3D printtaamassa lasten sähköautoon rengasta. Alkuperäinen on tehty kovasta muovista ja on ajellessa halkeillut rikki.
Uusi on tietenkin myös kova, mutta voisikohan sen pinnoittaa jollain jotta siitä tulisi vähän pehmeämpi niin kivet eivät iskisi suoraan muoviin? Ideaali olisi joku kumimassa jonka voisi levittää renkaan pintaan.
Ideoita?
Mielenkiintoista, pitää melkein testataTekisin tästä Oogoosta, silikonia mutta vähän kovempaa kamaa. Tarttuvuus kannattaa ensin testata
Oogoo: Tee oma DIY Sugru -korvike (silikonilla ja maissitärkkelyksellä)
Pään, kulmakarvojen ja kasvojen karvojen ajaminen kittiin heti, kun aika vaatii, on tärkeä taito nykyään, erityisestiwww.solidsmack.com
Toinen poistuva tuote mitä ei ole tulossa lisää ja tuo kalliimpi on se mikä tulee korvaamaan tuon poistossa olevan. Tiedot samat, mutta sisuskaluissa voi olla jotain muutoksia tapahtunut tai airam vaihtanut valmistajaa. Osta halvempi jos niitä omalla paikkakunnalla on saatavilla.Mitä eroa näissä kahdessa on?
Airam 12V halogeeni kohdelamppu GU5.3 40W 3000K 510 lm | Motonet Oy
GU5.3-kantainen halogeeni MR16 12 V. • Kanta: GU5.3 • Teho: 40 W • Mitat: ø 50/45 mm • Valovirta: 510 lm/1200 cd • Polttoikä: 4000 h • Toimittajan...m.motonet.fi
Itseasiassa muuta eroa ei taida olla kuin pakkausmerkinnät, tuossa halvassa taitaa olla vanhanmalliset energialuokkamerkinnät ja kalliimmassa ne uuden standardin mukaiset. Toisesta lampusta en löytänyt pakkauksen kuvaa että olisi saanut varmistettua mutta sama juttu on ollut lukuisissa muissa polttimoissa viimeisen vuoden aikana.Toinen poistuva tuote mitä ei ole tulossa lisää ja tuo kalliimpi on se mikä tulee korvaamaan tuon poistossa olevan. Tiedot samat, mutta sisuskaluissa voi olla jotain muutoksia tapahtunut tai airam vaihtanut valmistajaa. Osta halvempi jos niitä omalla paikkakunnalla on saatavilla.