Pienten kysymysten ketju

Millaisia vaihtoehtoja olisi saada itse tehtyä 230v -> 110v n.50w? Tilasin ulkomailta muuntajan, mutta siinä voi mennä vielä kauan aikaa ennenkuin on perillä.
 
Eipä siinä oikein ole muuta järkevää vaihtoehtoa kuin tilata valmis muuntaja, jos kyseessä ei ole laite jonka virtalähdeosan voi vaihtaa helposti.
 
On, mutta tarvitset siihen sitten sen liittimen millä muuntajaan meinasit ne valot kytkeä.
Helpompaa vain niputtaa se liikaa johto siististi.
Eihän se muuntajaan kytkettävä pää mihinkään häviä jos syöttöjohtoa lyhentää. Pala johtoa välistä pois ja liittää johdot takaisin yhteen.

Entä jos tarkoituksena onkin vähentää ledien määrää? Luultavasti menee aika paljon hankalemmaksi.
 
Eihän se muuntajaan kytkettävä pää mihinkään häviä jos syöttöjohtoa lyhentää. Pala johtoa välistä pois ja liittää johdot takaisin yhteen.

Entä jos tarkoituksena onkin vähentää ledien määrää? Luultavasti menee aika paljon hankalemmaksi.
Ehkä tässä on se ero, että haluan tehdä asiat kunnolla ja laittaa uuden liittimen väliin eikä mitään patenttivirityksiä mitkä ehkä hetken aikaa toimii. Toki sen voi vaikka juottaa niihin pätkiin kiinni ja laittaa sukan päälle, mutta ennemmin jätän tuommoiset välistä.

On se ledien määränkin muutos mahdollista, mutta menee vaikeammaksi, kuin johdon lyhennys. Useinhan ne ledit on noissa rinnan kytketty ja jokaisella taitaa olla oma vastus.
 
Ehkä tässä on se ero, että haluan tehdä asiat kunnolla ja laittaa uuden liittimen väliin eikä mitään patenttivirityksiä mitkä ehkä hetken aikaa toimii. Toki sen voi vaikka juottaa niihin pätkiin kiinni ja laittaa sukan päälle, mutta ennemmin jätän tuommoiset välistä.

On se ledien määränkin muutos mahdollista, mutta menee vaikeammaksi, kuin johdon lyhennys. Useinhan ne ledit on noissa rinnan kytketty ja jokaisella taitaa olla oma vastus.

En ole vielä mistään löytänyt irrallisia liittimiä jotka sopisivat mihinkään valmiiseen valosarjaan. Yhtä mallia löytyi jostain mutta sekin oli valettu liitin johdonpätkällä.
Ainoa järkevä vaihtoehto lyhennykseen on juuri tuo pätkä johtoa pois välistä ja kumpaankin johtoon liimasukka (tai kuumaliima + tavallinen) päälle.

Tai jos vaihtaa myös syötön niin sitten voi laittaa sellaisen liittimen kuin haluaa mutta en kyllä näe siinä mitään järkeä. Johdon lyhennys + kunnon eriste on yksi tapa "tehdä kunnolla". Huonosti tehden eristeeksi tulisi teippiä tms...


Jos ledit on rinnan niin silloin määrän lyhennys onnistuu. Tosin ainakin niissä valoissa joita meillä on ollut on iso käyttöjännite (kuten tuossa 31V) ledit eivät ole rinnan vaan niitä on x kappaletta sarjassa (x riippuu jännitteestä) ja näitä sarjaan kytkettyjä nippuja on sitten rinnan syötön kanssa. Jokaisella nipulla on oma etuvastus. Etsimällä nipun koon ja vastuksen sijainnin sarjasta voi helposti ottaa yhden nipun pois. Jos haluaa ottaa vähemmän pois niin pitää laskea/etsiä sopiva etuvastus lisäksi.
 
Yleensä noissa "kynttiläsarjoissa" näkee ne sarjaankytketyt ledit siitä että aina sen sarjan pituuden verran siinä on yksi ylimääräinen johdin rinnalla. Toisaalta jos sieltä päästä katkaisee viimeiselle lampulle menevästä pätkästä toisen johtimen, ja katsoo montako lamppua piemenee, jos sieltä sammuu vai viimeinen se lienee ledkohtaisella sarjavastuksella - tosin siinä tapauksessa tuo 31V jännite kuulostaa aika erikoiselta.

Tuo 31V sopisi kyllä aika hyvin 10 ledin sarjaan.
 
Eipä siinä oikein ole muuta järkevää vaihtoehtoa kuin tilata valmis muuntaja, jos kyseessä ei ole laite jonka virtalähdeosan voi vaihtaa helposti.

Muuntaja ja laitteet saapuivat, mutta eipä se auttanut paljoakaan vielä. Usa laitteessa on kaksi pyöreää piikkiä jossa lukee achtung :lol: ja muuntajassa on kaksi litteää reikää ja toisella puolella kolme litteää piikkiä. Kolmas piikki on lisäksi muovia.
Jos nyt sitten yhdistää kaikki jotenkin ihmeellisesti, niin maadoitustahan ei saa, koska yksi piikki on muovia?
 
Muuntaja ja laitteet saapuivat, mutta eipä se auttanut paljoakaan vielä. Usa laitteessa on kaksi pyöreää piikkiä jossa lukee achtung :lol: ja muuntajassa on kaksi litteää reikää ja toisella puolella kolme litteää piikkiä. Kolmas piikki on lisäksi muovia.
Jos nyt sitten yhdistää kaikki jotenkin ihmeellisesti, niin maadoitustahan ei saa, koska yksi piikki on muovia?
En tiedä mistä laitteesta kyse, mutta ei suojaeristetyt laitteet ole maadoitettuja näin esimerkiksi.
 
Muuntaja ja laitteet saapuivat, mutta eipä se auttanut paljoakaan vielä. Usa laitteessa on kaksi pyöreää piikkiä jossa lukee achtung :lol: ja muuntajassa on kaksi litteää reikää ja toisella puolella kolme litteää piikkiä. Kolmas piikki on lisäksi muovia.
Jos nyt sitten yhdistää kaikki jotenkin ihmeellisesti, niin maadoitustahan ei saa, koska yksi piikki on muovia?
Oisko sattunut brittipistokkeella, siihen varmaan löytää jostain matka-adapterin helposti. Jos kyseessä suojaerotusmuuntaja niin sen tarkoitus on juurikin päästä eroon maadoituksesta
 
LG halpis soundbar "poksuu" hetken aikaa kun sen laittaa päälle ja loppuu n 2min kuluessa. Mistähän johtuu? Poksuminen tapahtuu myös ilman että mitää äänipiuhoja on kiinni.
 
Oisko sattunut brittipistokkeella, siihen varmaan löytää jostain matka-adapterin helposti. Jos kyseessä suojaerotusmuuntaja niin sen tarkoitus on juurikin päästä eroon maadoituksesta
Ilmeisesti 230/115V muuntaja, mutta samallahan se toimii suojaerottimena, eikä se maadoitus ole silloin tarpeen.
 
Avasin tuon muuntajan ja siellä ei ollut sulaketta? Vain se "muuntajalankakerä" :) UK pistokkeissahan on tietääkseni sulake. Täytyy hankkia se matka-adapteri vielä tuohon UK päähän, US nauhuriin vaihdoin jo US pistokkeen.
Grundig v2000 nauhurissa on samanlaisia reunaliittimiä kuin Commodoressa ja Amigassa, muovisia liittimiä ei vain tahdo löytää enää mistään. Olisikohan paras juottaa johdot reunaliittimiin, koska liimalla ei haljennut muoviliitin pysy kiinni? Joku oli yrittänyt korjata teipillä, ja sen vuoksi liittimet ovat tahmeat liimasta.
Ja koska teippihän ei pysy kunnolla, niin siinä on saattanut sattua muille osille myös vahinkoa jos ne ovat vain välillä saaneet kontaktia. Vielä en löytänyt muuta vikaa kuin liittimet.
Sitten ntsc Sony nauhurissa on sulakkeet palaneet 125V 2A, ja 3,15A. Voisiko niiden tilalle laittaa 230v vai joutuuko tilamaan täsmälleen samanlaiset?
Ja mistä tietää ovatko nopeita vai hitaita sulakkeita?
 
Sitten ntsc Sony nauhurissa on sulakkeet palaneet 125V 2A, ja 3,15A. Voisiko niiden tilalle laittaa 230v vai joutuuko tilamaan täsmälleen samanlaiset?
Ja mistä tietää ovatko nopeita vai hitaita sulakkeita?
Yleensä lasiputkisulakkeen päädyssä lukee sulakkeen arvot ja merkinnässä on yleensä T tai F tyyliin T2A eli hidas 2A sulake. T on hidas ja F on nopea. Lisäksi merkinnän lopussa saattaa olla vielä kirjain H tai L joka merkitsee katkaisukykyä.

Hitaan sulakkeen tilalle voi koittaa laittaa nopean, mutta se ei välttämättä kestä esim käynnistysvirtapiikkiä. Samoin matalan katkaisukyvyn L tilalle voi laittaa H-mallisen mutta toisin päin en laittaisi.
 
Osaako joku kertoa mikä on tämän terän virallinen nimi? Olen yrittänyt kahlata kaikki aliexpressit/ebayt/banggoodit käyttäen hakusanoina v shaped blade, wire cutter, wire cutter blade jne. mutta ei löydy mitään. Mikä on tämän suomalainen nimi?

upload_2020-1-3_18-39-31.png
 
Osaako joku kertoa mikä on tämän terän virallinen nimi? Olen yrittänyt kahlata kaikki aliexpressit/ebayt/banggoodit käyttäen hakusanoina v shaped blade, wire cutter, wire cutter blade jne. mutta ei löydy mitään. Mikä on tämän suomalainen nimi?

upload_2020-1-3_18-39-31.png
Ainakin google löytää syöttämällä tuon kuvan hakuehdoksi montakin vaihtoehtoa, mm. tämän
Tungsten Carbide Wire Stripping Blade - Buy Wire Stripping Blade,Tungsten Carbide Wire Blade,Wire Stripping Blade Product on Alibaba.com
 
mistähän saisi ostettua niitä elektroniikassa käytettäviä lämmönsiirtomattoja (yleensä harmaita tahmaisia mattoja mitä käytetään lämpeävän osan ja jäähdytyssiilen välissä)? millä nimellä niitä löytyisi Ebaysta?
Luultavasti nyt pitää laittaa jo väsymyksen piikkiin, kun en millään keksi mikä niiden nimi on, enkä mistään löydä niitä myynnistä.
 
mistähän saisi ostettua niitä elektroniikassa käytettäviä lämmönsiirtomattoja (yleensä harmaita tahmaisia mattoja mitä käytetään lämpeävän osan ja jäähdytyssiilen välissä)? millä nimellä niitä löytyisi Ebaysta?
Luultavasti nyt pitää laittaa jo väsymyksen piikkiin, kun en millään keksi mikä niiden nimi on, enkä mistään löydä niitä myynnistä.
Siis lämpötyyny?

Lämpötyynyt - Asennustarvikkeet - Jimms.fi
 
mistähän saisi ostettua niitä elektroniikassa käytettäviä lämmönsiirtomattoja (yleensä harmaita tahmaisia mattoja mitä käytetään lämpeävän osan ja jäähdytyssiilen välissä)? millä nimellä niitä löytyisi Ebaysta?
Luultavasti nyt pitää laittaa jo väsymyksen piikkiin, kun en millään keksi mikä niiden nimi on, enkä mistään löydä niitä myynnistä.


US $1.28 20% Off | 100Pcs/Sheet Conductive Heatsink Plaster Grease Paste Adhesive Computer PC Fan Cooler Silicone heat sink GPU CPU Thermal Pads
https://a.aliexpress.com/oTi8Zf2C
 
Kärkkäisen tuotesivun mukaan 40A tuossa mallissa.

P.S. Halvoissa vispilöissä ei välttämättä ole kunnollista nopeudensäädintä vaan joku vastus, sellaisen kohdalla kannattanee viritellä PWM säädin..

Kiitoksia vinkistä. Ainakin muutaman kesän kokemuksella sähkön syönti on selkeästi pienempää pienemmillä nopeuksilla, kun täydellä höngällä mikä hieman puoltaisi ainakin jonkunlaiseen PWM säätöön, mutta voishan tuon kopan aukausta ja katsoa minkälainen huippu elektroniikan näyte siellä on nopeudensäätimenä :)

Enemmän kuin todennäköistä on, että tuo on Minnkota klooni, josta löytyy tälläinen 5 portainen säädin.

Minn Kota 5 Speed Trolling Motor Switch 2064028 - Brand New - • $21.99

Large.png


Itselläni parikin viallista Minnkotaa missä erittäin todennäköisesti tuo säädin taas pettänyt, joten ideoita PWM:ksi?

Varmaan vain joku tälläinen:
DC 10-55V 12V 24V 36V 60A PWM DC Motor Speed Controller CW CCW Reversible Switch | eBay

edit: Mittauksia.
Tuning the Minn Kota electric trolling motor
 
Viimeksi muokattu:
Aika halpa on tuo säädin, mutta jos ilmoitetut tiedot pitävät paikkansa, se on varmaan ihan OK.

Jos moottoria säädetään alunperin vastuksilla, ne kannattaa tietenkin ohittaa.

Onko noissa kestomagnetoitu moottori vai käämeillä magnetoitu? Jos magnetointikäämille tulee erillinen syöttö, eli käämi ei ole kiinteästi sarjassa tai rinnan roottorikäämin kanssa, sen kytkentää voi joutua vähän pohtimaan.
 
Ensinnä iso kiitos @juhaa tuosta viestistä ja linkistä. Itsekkin tuon nyt aukasin liiterin perukoilta ja samanmoinen säädin sieltäkin löytyi "hieno" elektroninen akkunäyttö on vaan 2x1cm piirilevy kuumaliimalla kannessa muuten tuollainen samanmoinen mekaaninen kytkin siellä :)

Lähinnä tuli tässä mieleen että ymmärränkö nyt jotain väärin. Kytkennän osalta näyttäisi että moottorissa on 3 erilaista "käämitystä" jotka on johdettu sitten noita 4piuhaa pitkin ylös. Yksi on kaikkien käämien "maa" ja muilla sitten valitaan mitä käämitystä käytetään. Eikös tuollainen ole hyötysuhteeltaan ihan ok jos moottorissa on käämitetty eri nopeuksille omat "kääminsä". Olen ollut siinä käsityksessä että tuollainen "jokaiselle" nopeudelle oma käämitys moottorin sisällä on paras vaihtoehto hyötysuhteen kannalta?

Vai onko tuolla moottorin päässä joku viritelmä että polttaa vastukseen osan tehosta että saa kierrosnopeuden sopivaksi?
 
Enempiä tutkimatta, niin noin se pitäis mennä.

pun+mus = täysillä
Mus + kel tai val = pienemmällä nopeudella

siellä lienee jonkilaiset vastukset moottorin puolella käytettäessä muuta kuin pun+mus johtoja. Kun katsot tuosta ensimmäisestä viestistä linkkiä missä mittaus tuloksia, niin melkein 50% edun saa PWM:llä.
Pitää vielä kokeilla suoraan akkuun noita omia moottoreita, että onko itse moottori kunnossa, jos on niin aika no-brainer pistää pwm tilaukseen, koska parempi jopa halvempi kuin orkkis säädin, joita on mennyt jo 3 rikki (olettaen että ovat rikki noissa viallisissa koneissa). Yhden aikoinaan korjasinkin mökkiolosuhteissa rautasahalla ja jesarilla :)
Sahata piti säädin auki, jonka jälkeen sai itse säätimen liuskoja säädettyä ja sitten jesarilla kasaan.
 
Pikaisella etsinnällä tässä ilmeisesti muutama huono kuva tuosta pwm säätimen sisästä. Ilmeisesti noita automotive releitä käytetään suunnan vaihtoon. H bridge kytkentää tuskin siis on toki liekkö tuolla tarvettakaan. Lähinnä mietityttää tekeekö toi niin että jos on pwm 100% ja pistät pakki katkasijaa niin vetääkö ihan täydellä teholla suoraan releet toistenpäin vai tajuaako hiljentää moottorin ennen suunnan vaihtoa.

En toki varmaksi osaa sanoa onko kuva samaisesta vehkeestä, mutta eiköhän nuo kaikki aikalailla samanlaisia ole kun kotelokin on sama.

pwm_saadin.png
pwmkuva2.png

edit: Liekkö tuo viimeinenkin kuva samanlaisesta laitteesta.
 
Viimeksi muokattu:
Kai tämä on elektroniikka kysymys:

Tuossa erästä youtubevideota katsellessa huomasin että vlogaajalla näkyi kännykässään kuva jota juuri kamerallaan kuvasi, eli toisin sanoen sillä oli jokin bluetooth tms kamera käytössään..

Mikä kamera toimii noin? Vai onko se vaan jokin wifikamera yhdistettynä kännykän verkkoon, mutta miten tuo käytännössä toteutetaan?
 
vlogaajalla näkyi kännykässään kuva jota juuri kamerallaan kuvasi, eli toisin sanoen sillä oli jokin bluetooth tms kamera käytössään..

Mikä kamera toimii noin?

Nykyään varmaan useimmat digikamerat, joissa on wifi, pystyy tuohon. Jokaisella kameravalmistajalla oma appi jolla voi kauko-ohjata kameraa wifin yli älypuhelimella.
Toteutuksen helppokäyttöisyydessä voi olla eroja.
(Omat kokemukset noin. 4 vuoden takaa, eli ei mikään ihan uusi ominaisuus.)

EDIT: niin ja tosiaan, jos kamerassa ei ole GPS:ää niin Bluetoothin yli saa paikkatiedot puhelimesta, jos paritettuna kuvanottohetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Esimerkiksi omassa Canon Powershot SX600HS toimii wifi yhteyden kautta Canonin android sovelluksella kauko-ohjaimena. Puutteena siinä on ,ettei sillä saa videon nauhoitusta käynnistettyä. Kännykän näytössä näkyy etsimen kuva , zoomia voi ohjata etänä ja ottaa kuvan.
Kuvien ja videoiden selailu ja lataus onnistuu wifi yhteyden kautta.
 
OK, ajattelin että tuo olisi jotenkin vaan niin että kamera toimii pelkkänä kamerana lanagttomasti ja kaikki toiminnot on luurissa..
 
Millä nimellä voisin ettiä sitä sellaista ohutsäikeistä kuparipunos "sukkaa" jolla imetään juotettaessa tinaa pois? Mielellään suomeksi ja englanniksi.

Pitäis saada juotoshommiin mutta ei yhtään klikkaa mitä toi voisi olla nimeltään..
 
Millä nimellä voisin ettiä sitä sellaista ohutsäikeistä kuparipunos "sukkaa" jolla imetään juotettaessa tinaa pois? Mielellään suomeksi ja englanniksi.

Pitäis saada juotoshommiin mutta ei yhtään klikkaa mitä toi voisi olla nimeltään..

Tinanpoistonauha. juhaa jo vastasikin että solder wick tai ehkä virallisemmin desoldering braid. Goot wick on hyvää tavaraa.
 
USB autovirtalähde teki sellaista että kun laittoi puhelimen kiinni niin ~puolen sekunnin välein väläyttää latausta päällä ja loppuu heti. Tuota tapahtui näennäisen satunnaisesti niin ostin uudem, eri merkkisen virtalähteen. Tämäkin tekee nyt satunnaisesti samaa. Äskettäin toimi normaalisti, 5min myöhemmin laittoi uudestaan lataukseen ja ei millään ala toimimaan.

Auto on 86vm Chevrolet, tupakansytyttimeen tulee aina virta. Missä voisi olla vika?
 
edit:

Siirsin kysymyksen paremmin sopivaan ketjuun
 
Viimeksi muokattu:
USB autovirtalähde teki sellaista että kun laittoi puhelimen kiinni niin ~puolen sekunnin välein väläyttää latausta päällä ja loppuu heti. Tuota tapahtui näennäisen satunnaisesti niin ostin uudem, eri merkkisen virtalähteen. Tämäkin tekee nyt satunnaisesti samaa. Äskettäin toimi normaalisti, 5min myöhemmin laittoi uudestaan lataukseen ja ei millään ala toimimaan.

Auto on 86vm Chevrolet, tupakansytyttimeen tulee aina virta. Missä voisi olla vika?
Oletko kokeillut vaihtaa USB-piuhaa? Itsellä yksi piuha teki aikalailla samanlaista satunnaisesti eli latasi muutaman sekunnin, lopetti latauksen ja taas sekunnin-parin päästä yritti uudestaan. Välillä tuo piuha saattoi muutaman päivän toimia mutta aloitti taas uudestaan tuon pätkimisen. Uusi USB-johto korjasi ongelman.
 
Saako maallikko maattaa itse teleasennuskaappiin tulevan metallikuorisen modeemin maadoituskiskoon? (Purkin takana siis ruuvi piuhalle.) Toisaalta onko maadoitus edes tarpeen? Purkkihan olisi käytännössä kosketuksessa kaapin metalliosiin ja itse kaappi lienee maadoitettu myös.
 
Saako maallikko maattaa itse teleasennuskaappiin tulevan metallikuorisen modeemin maadoituskiskoon? (Purkin takana siis ruuvi piuhalle.) Toisaalta onko maadoitus edes tarpeen? Purkkihan olisi käytännössä kosketuksessa kaapin metalliosiin ja itse kaappi lienee maadoitettu myös.
Saa.

Tuollainen maadoitus on häiriönpoistoa varten, eikä sillä ole sen kummempaa turvallisuusarvoa.

JOhtuu mikä telepurkki siellä seinässä on, mutta ei niitä välttämättä ole maadoitettu.
 
Hakusessa olisi jokin yli 10 schuko-pistoketta sisältävä jatkojohto tai sen pistokerunko, kaikki yhdessä samassa linjassa eli kapea + pitkä malli hakusessa. Kellään neuvoja mitä/mistä pitäisi etsiä?

Tyyli siis:
276a989997fb4245f949812fe7cf0d97dbecf11f.jpg
 
Juu, tuo Jimmsin 15 pistokkeen laite on juuri sellainen mitä tässä oltiin hakemassa, toki mieluummin vielä 5 pistoketta lisää ja johdon pituuteen metri lisää. :hungry:

Tuossa oli varmaan taikasana tuo 1U eli onko tuo jonnekin serverimaailmaan tarkoitettu osa?

edit. Kuinkahan hyvin tällaiset mahtavat sitten näyttää virrankulutusta jos jatkoroikkaan on kytketty mitä ihmeellisimpiä virityksiä, vaihtelevalla induktiivisella/kapasitiivisella kuormituksella? Valtaosa laitteista toki nykyaikaisia hakkurivirtalähteitä koneelle/läppäreille/näytölle jne jne.

https://www.thomann.de/pl/the_t.racks_power_8_vm.htm
 
Viimeksi muokattu:
edit. Kuinkahan hyvin tällaiset mahtavat sitten näyttää virrankulutusta jos jatkoroikkaan on kytketty mitä ihmeellisimpiä virityksiä, vaihtelevalla induktiivisella/kapasitiivisella kuormituksella? Valtaosa laitteista toki nykyaikaisia hakkurivirtalähteitä koneelle/läppäreille/näytölle jne jne.

Todennäköisesti näyttää ihan hyvin nykyaikaisten kuormien kanssa. Varsinkin, kun ei edes yritä näyttää pätötehoa, vaan vain jännitteen ja virran.
 
Nojoo, ehkä parempi jyvittää hankinnat lompakon mukaan ja ottaa muutama erillinen 10/12 paikkainen laitos kuin ehdoin tahdoin etsiä jotain yksisarvista jossa 20 tökkeliä 90 asteen kulmissa (tuokin aiheuttaa yllättäviä ongelmia etsinnässä)

Voittajaksi taitaa selviytyä Ehmann VARIO LINEA Universal 0200x01124301, jossa 12kpl 90 asteen kulmassa olevaa schuko-paikkaa, ei turhia virtakytkimiä / usb-paikkoja / tyhjiä koloja rungossa, ajaton muotoilu. Noita kolme peräkkäin ruuveilla lankkuun kiinni niin kelpaa kytkeä rojua kiinni :drool::drool::drool::drool: Hintaakin jää kappaletta kohti vain vajaa 50 euroa.

image.jpg


image.jpg
 
Todennäköisesti näyttää ihan hyvin nykyaikaisten kuormien kanssa. Varsinkin, kun ei edes yritä näyttää pätötehoa, vaan vain jännitteen ja virran.

Miten mahtaa virranmittaus olla tehty tuollaisessa... Onko tehollisarvo oikea myös ei-sinimuotoisella virralla?

Toki nykyaikaisista pc-virtalähteistä löytyy yleensä tehokerroinkorjaus, mutta löytyykö esimerkiksi läppäri- ja puhelinlatureista tai näytöistä?
 
Todennäköisesti tuossa on ihan vaan shunttivastus virralle. Aika lailla samanlaisen olen aikanaan avannut, lähinnä valmistajamerkinnät olivat eri eli oli joku estonialainen firma jonka merkillä moista myytiin. Mutta eipä tuonkokoiseen palikkaan paljon monimutkaisempaa tekniikkaa mahdukaan. Ei sen puoleen, ei järeämmissäkään PDU:issa monesti ole paljon muuta kuin tavallinen jännitemittaus vaiheen ja nollan väliltä epämääräisellä vastusjaolla ja virtamittaus shuntilla.

Sitten jos aletaan menemään oikeasti kunnollisiin räkkiasennettaviin PDU:ihin joissa on kunnon virta, jännite ja jopa tehonäyttö niin hintalappukin on aika tähtitieteellinen, tosin nuo ovatkin monesti kolmivaihevekottimia ja muutenkin järeämpään käyttöön tarkoitettuja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 403
Viestejä
4 506 817
Jäsenet
74 394
Uusin jäsen
jonde94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom