Pienten kysymysten ketju

Viestiketju alueella 'Elektroniikka, rakentelu ja muut DIY-projektit' , aloittaja Semu, 19.10.2016.

  1. Hyrava

    Hyrava

    Viestejä:
    427
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eihän tuo ihan kuollut ole mutta jos epäilyttää niin vaihda akku uuteen, uusi kun ei kuitenkaan maksa kuin luokkaa parisen kymppiä jos ei osta UPS-valmistajan omaa alkuperäistä akkua jotka maksavat yleensä tähtitieteellisiä summia.

    Itselläni on pari jotain 1500-2000VA UPSia jotka jäivät jostakin romuksi ja muuta vikaa ei ollut kuin akut kypsät ja toisessa flekti piti vähän meteliä. Tuulettimen ja akkujen vaihdolla ovat jo parin sähkökatkon ajan pitänyt tietokoneita sun muuta tekniikkaa tajuissaan.
     
  2. thehek4

    thehek4

    Viestejä:
    60
    Rekisteröitynyt:
    04.10.2017
    Osaako porukka auttaa audio ongelmassa?
    Mulla on laite josta lähtee audio ulospäin SPDIF ja AUX liittimistä. Ääntä pitäisi saada ulos parista kaiuttimista, joihin menee vain kaiutinkaapelit.
    Impedanssii kaiuttimissa lukee 8 Ohm.

    Ymmärsine että tarviin jonkun laitteen tuohon väliin (vahvistin?). Mikä olisi edullisin ratkaisu tähän kun tosiaan mitään sen ihmeellisempää audio setuppia ei tarvii luoda.

    Vastaus löytyi. Stereovahvistin tarvitaan väliin.
     
    Viimeksi muokattu: 04.10.2019
  3. Rottamies

    Rottamies

    Viestejä:
    48
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Löytyisikö pääkaupunkiseudulta jostain liikkeestä huomenna 24v 100w virtalähdettä? Ledinauha pitäisi saada asennettua ja tuttu sähkäri pääsisi huomenna käymään....
     
  4. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    1 207
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Rautakaupat varmaan ainut vaihtoehto mistä ehkä voi löytyä. 80w ainakin k-raudasta löytyy.
     
  5. ississ

    ississ

    Viestejä:
    536
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
    Partcolta pitäisi löytyä, din kiinnitteinen eli pitää koteloida / piilottaa johonkin.

    Vähän riippuu miten/minne meinaat nauhat kytkeä voisi olla parempi laittaa pari pienempää poweria kuin yksi iso ja jakaa nauhat sopivasti osiin...
     
  6. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    1 207
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Ei partco ole viikonloppuisin auki.
     
  7. Rottamies

    Rottamies

    Viestejä:
    48
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kuinkahan hyvin 5m nauha, joka speksattu 20w/m, toimii 80w virtalähteellä? Vai palaako koko laitos?
     
  8. ississ

    ississ

    Viestejä:
    536
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
    Pahoittelut, enpäs ajatellut aukioloja.
     
  9. ississ

    ississ

    Viestejä:
    536
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
    5x20 = 100 eli reilusti yli powerin kapasiteetin.
    Hyvä poweri jää nakuttamaan ylivirtarajaan eikä ainakaan heti polta itseään.
    Mutta ei näin, mieluummin poweriksi isompi, ehkä 120W niin sen ei tarvitse käydä maksimiteholla koko aikaa. Tai 2x60W.

    Arvaan että nauhan speksissä on kerrottu kuinka pitkä pala nauhaa saa enintään olla, yleensä nauha itse ei kestä kovin paljon syöttöä.

    Syötön kannalta vähintään puoliksi tai vieläkin pienempiin osiin ja eri osille omat syöttöjohdot powerilta/powereilta.
     
  10. 0nanias

    0nanias Make ATK Great Again

    Viestejä:
    245
    Rekisteröitynyt:
    03.09.2018
    Tai syöttää nauhaa molemmista suunnista, kuten pitkien ja tehokkaiden nauhojen kanssa usein tehdään jos niitä ei haluta pätkiä.
    Monissa nauhoissa on jopa valmiiksi piuhat molemmissa päissä.
     
  11. Rottamies

    Rottamies

    Viestejä:
    48
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kiitos! Ei taida löytyä poweria näin lyhyellä varoitusajalla, joten täytyy tilata netistä.

    Rautakaupoista tuntuu löytyvän maksimissaan 60-80w.

    Tuli näköjään hommattua liian järeää nauhaa, sen siitä saa kun alkaa keulimaan.
     
  12. Carlos

    Carlos

    Viestejä:
    836
    Rekisteröitynyt:
    10.07.2017
    Tietokoneen poweri töihin :)
     
  13. ississ

    ississ

    Viestejä:
    536
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
    Ei se nauhasta ole kiinni.
    Jos tarvitaan paljon valotehoa niin laitetaan isompaa nauhaa tai enemmän pienempää.

    Mutta poweri pitää olla sopiva max tehoon nähden.
     
  14. eldee

    eldee

    Viestejä:
    19
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    Sähköpattereita mökillä kytkee päälle ja pois kuvan mukainen laite, ilmeisesti kyseessä on kontaktori.
    IMG_20191006_092733.jpg
    Huonetermostaatilta tulee siis ohjaus. Ajaa hyvin asiansa, mutta pitää melko pauketta. Osaisiko joku suositella hiljaisempaa vaihtoehtoa? Onko olemassa hiljaisia kontaktoreita? Onko releet hiljaisempia? esim Välirele - ERC316 3s 16A k.230VAC? Mikä ero kontaktorilla ja releellä on tälläisessä sovelluskohteessa
     
    Viimeksi muokattu: 07.10.2019
  15. ississ

    ississ

    Viestejä:
    536
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
    Kyllä, on kontaktori.
    Jokainen mekaaninen kontaktori ja rele paukkuu päälle/pois kytkettäessä. Löytyy myös hiljaisia, hakusana on "puolijohdekontaktori" tai "solid state contactor".

    Releen ja kontaktorin erona yleisesti:
    - Kontaktoreissa on yleisesti 3-4 vain kytkevää tai katkaisevaa kytkintä, riittävä jännitteen kesto ja kytkentä/katkaisukapasiteetti isoille kuormille verkkovirrassa. Yleisesti ohjaus on myös 230VAC ja kytkentä/katkaisuääni on suurempi koska kytkin liikkuu enemmän ja todennäköisesti suuremmalla voimalla kuin releissä johtuen juuri tehonkestoista ja eristysväleistä.
    - Releissä on yleensä pienempi jännitteen kesto (ja myös eristysväli) ja kytkimiä on 1-N kpl mallista riippuen. Ohjaus voi olla melkein mitä vain 5VDC/AC ylöspäin.

    Tässä tapauksessa käytön kannalta on oikeastaan ihan sama onko käytössä kontaktori vai rele kunhan kytkimiä on tarpeeksi ja kukin nnistä kestää sen tehon joka on tarkoitus ohjata.
    Tuo hagerin välirele on tarkoitettu lämminvesivaraajalle (tai vastaavaan), siinä on kytkin jolla sen saa päälle tai pois. Jos termostaati ohjaa niin tuollaista ei varmaan edes saisi laittaa koska silloin lämmöt voivat olla päällä vaikka ei ehkä pitäisikään.

    Jos aiot tehdä asialle jotain niin hommaa paikalle osaava sähköasentaja, älä tee itse.
     
  16. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 422
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Esimerkiksi Hagerin hurinattomat kontaktorit (esim ESC425S) pitävät mielestäni varsin kohtuullisen äänen toimiessaan. Kyllähän sen napsahduksen kuulee, mutta huomattavasti sivistyneempi kuin noissa AEG:n minikonteissa. Täysin äänettömäksi sitä ei saa kuin niillä puolijohdereleillä, jotka ovat sitten aika paljon kalliimpia.
     
  17. Vklnuppi

    Vklnuppi

    Viestejä:
    358
    Rekisteröitynyt:
    28.07.2017
    Mistähän löytäisin pienen 3.5mm naaras liittimen ? Yleensäkin tuntuu olevan nuo johtoon juotettavat naaraat kiven alla. Uros-liittimiä ja piirilevy-malleja kyllä löytyy :confused: Molemmat siis tarvitsen.
     
  18. juhaa

    juhaa

    Viestejä:
    639
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Haku - PARTCO verkkokauppa

    Haku - PARTCO verkkokauppa
     
    Vklnuppi tykkää tästä.
  19. Vklnuppi

    Vklnuppi

    Viestejä:
    358
    Rekisteröitynyt:
    28.07.2017
    Kiitoksia, ei oikein tuollakaan ollut etsimääni. Haen sellaista joka ei paljoa sitä itse liitintä isompi ollut kuoriltaan. Oikeastaan liittimen paksuus ei ole se ongelma, vaan pituus. Tämän tyylisiä haen;

    [​IMG]
     
  20. Lagittaja

    Lagittaja

    Viestejä:
    2 059
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Onko 28mm riittävän lyhyt?
    US $1.69 15% OFF|3pcs New arrival Aluminum Jack 3.5 Audio female jack 3.5mm 3 pole Stereo socket Gold Plated Wire Connector Earphone DIY-in Connectors from Lights & Lighting on AliExpress - 11.11_Double 11_Singles' Day
    Tuolta myyjältä löytyy muitakin liittimiä, esimerkiksi TRRS versio tuosta minkä linkkasin.

    En tiedä saako noita tuota lyhyempänä, uros osa kun vie ~13mm ja siihen sitten muu rakenne päälle.
    Valetut liittimethän nyt voidaan tehdä vähän pienemmäksi.

    Edit: Itseasiassa tässä Schurterin liittimessä runko on 27mm pitkä.
    Toki siinä on 12mm taivutussuoja mutta sen nyt voit leikata pois jos se ahdistaa.
    4832.3300 Schurter Inc. | Connectors, Interconnects | DigiKey
    https://us.schurter.com/bundles/snceschurter/epim/_ProdPool_/newDS/en/typ_4832.3300.pdf
    Tämän mukaan tuo Partcon JS35 on sama liitin.
    https://www.schurter.com/content/download/677113/13557653/version/3/file/PCN_Audio_Plug_Sockets_4832.3200 _4832.3300_151106.pdf
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2019
    Vklnuppi tykkää tästä.
  21. Vklnuppi

    Vklnuppi

    Viestejä:
    358
    Rekisteröitynyt:
    28.07.2017
    Kai sen on oltava :D Taidan laittaa noita kaikkia tilaukseen ja pistää sitten parhaat paikalleen. Täytyy vielä huomenna mittailla, mutta muistaakseni nimenomaan tuo naaraspuoli oli tolkuttoman pitkä ja jäykkä. Molemmat puolet on räävitty jostain purkuosista kiireellä.
    Taivutussuoja on tosiaan turha kun liitin ei joudu rasitukselle. Periaatteessa voisi kolvatakin johdot suoraan kiinni, mutta jos kuitenkin tarvitsee joskus saada suoraan piuhalla puhelin kiinni kaiuttimiin, niin mukava olla varoilla.

    Yritin välttää aliexpress/ebay kiinatuotteita, mutta vaihdetaan sitten taas jos menee nopeasti sököksi.

    Kiitoksia.
     
  22. hrri

    hrri

    Viestejä:
    20
    Rekisteröitynyt:
    25.06.2017
    Juottelin tuossa Lidlin patteri-led valoihin usb-johdon (4,5V -->5V). Valot palaa vanhalla zte bladen verkkovirta-usb muuntajalla eteisessä niin kuin pitääkin. Ostin Lidlin yhden akun virtapankin ~6€ ja tein saman toiselle patteri-ledille. No eihän se syttynyt aluksi lainkaan, ennnen kun juotin usb kommunikaatiopiuhat oikoseen. Nyt virtaa tulee virtapankista valoille 30-60min pätkissä - pitää uudestaan pistää päälle. Onko sama logiikka kaikissa usb virtapankeissa? Kuvittelee "että on ladannut laitteen täyteen". Kolmella halvimmalla AA patterilla paloivat ~4-5 iltaa kirkkaina - akku kestää vain yhden illan mutta on kirkas. Pystyykö tuota modaamaan niin, että työntää virtaa ilman pätkimistä (juottaa jotain noiden kommunikaatiopiuihojen väliin)? Ajattelin, että selviän halvalla (ei tarvite ostaa laturi+akkupakettia) mutta eihän se tietenkään noin mennyt.
     
  23. iltanen

    iltanen

    Viestejä:
    647
    Rekisteröitynyt:
    14.08.2017
    Viimeksi muokattu: 08.11.2019
  24. tsönäri

    tsönäri

    Viestejä:
    343
    Rekisteröitynyt:
    11.02.2017
    iltanen tykkää tästä.
  25. Vklnuppi

    Vklnuppi

    Viestejä:
    358
    Rekisteröitynyt:
    28.07.2017
    Joskus kiellettiin käyttämästä silikonia koska se syövyttää. Casco:n Liquisolea olen itse käyttänyt ongelmitta. Siitä ainakin silloin löytyi myös "juokseva malli" jolla oli helppo tehdä "valu"
    Varmasti kaikki noista kirkkaista juoksevista ovat o.k
     
    tsönäri ja iltanen tykkäävät tästä.
  26. tsönäri

    tsönäri

    Viestejä:
    343
    Rekisteröitynyt:
    11.02.2017
    Hyvä pointti toi syövyttäminen.

    Tällä on monet junat rakennettu mutta säänkesto ei ole varmaa
    Wurth Super RTV-silikoni Plus Musta 270g
     
    iltanen tykkää tästä.
  27. Lassivv

    Lassivv Tukijäsen Team H2O

    Viestejä:
    905
    Rekisteröitynyt:
    12.02.2017
    Onko tietoa/kokemuksia löytyykö ali/ebay linjalta jotain sellaista hakkuripiiriä, jossa olisi usb type-c liitin ja piiri antaisi ulos säädettävän fixatun jännitteen. Tarve olisi 25.2v eli pitäisi nostaa aika reilusti type-c 5voltista, toki hienoa olisi jos tuo hakkuripiiri osaisi vielä tulkita jos kyseessä pikalaturi niin ottaisi sitten 9v vai mikä tuo type-c pikalataus standardin mukainen jännite onkaan.

    Tarkoitus olisi siis ladata 18650 tehtyä akkupakettia usb-c:llä niitä kun on aina mukana oli sitten missä vaan menossa. Joskus nähnyt tuollaisen piirin, mutta kiinnostaisi kuulla onko joku käyttänyt / onko ollut toimiva?
     
  28. Lagittaja

    Lagittaja

    Viestejä:
    2 059
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Oletettavasti BMS osuuden hoidat omalla piirillä?
    Siltikään pikaisella haulla en löytänyt mitään yhden piirin USB PD + DC-DC boost ratkaisua.

    Mutta jos kaksi erillistä piiriä ei ole ongelma niin hakuun "USB C poll detector" tai "USB PD trigger" tjsp ja sellaisen kaveriksi sitten haluamasi DC-DC kikkare.
    Esimerkiksi Type-C USB-C PD2.0 3.0 to DC USB Fast Charge Trigger Poll Detector 9V 12V 15V | eBay
    Tuolla saa siis napattua PD laturista sen jännitteen minkä haluaa ja jos PD laturi ei tue valittua jännitettä niin sitten se pyytää pykälää matalemman.
    ZYPDS mallissa 15V/20V vaihtoehdot juotossillalla ja ZY12PDN mallit on napilla ohjelmoitava 5V/9V/12V/15V/20V/auto(?).
    Revikka ZY12PDN-1 mallista Test of yzxStudio ZY12PDS PD trigger

    Muitakin vastaavia on olemassa, esimerkiksi tuollainen joka tukee myös QC 2.0:aa mutta on jokseenkin vanha malli.
    Test/review of PD-QC trigger 2D001
    Yhtäkkiä en löytänyt uudempaa PD + QC mallia.
     
    Catrik tykkää tästä.
  29. UnFaced

    UnFaced

    Viestejä:
    74
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2018
    Mitenkä tuommonen 22mm paksu laminaattipöytälevy kestää poraamista? Jos ylimääräistä läpivientiä johdoille ja näyttötelineelle poraa niin halkeaako helposti, ja suosituksia terälle? Kelpaako joku Saiturinpörssin terä? Ehkä 2*60mm reikää tgekisin 50-100mm välein.
     
  30. Vklnuppi

    Vklnuppi

    Viestejä:
    358
    Rekisteröitynyt:
    28.07.2017
    Repeää helposti terän ulostulo puolelta,mutta vahinko on lähinnä kosmeettinen jos ei ihan reunaan kairata.
    Tämän voi estää helpoiten kun poraa molemmilta puolilta. Ensin toiselta puolelta niin, että keskiterä tulee läpi asti ja sitten toiselta puolelta loput. Tai painamalla puristimella jonkun levyn toiselle puolella terää vastaan. Vaikea selittää, mutta tavallaan se terä jatkaa suoraan siihen levyyn->ei repeä.
    Jos sisäänmeno puolen pitää olla viimeisen päälle siisti niin kannattaa teipata esim. maalarinteipillä porauskohta. Tämä riippuu kuitenkin täysin laminaattilevyn pintamateriaalista.

    Noita laminaattejakin on miljoona erilaista. Osa on mdf sisuksella, osa lastulevyä ja osa pahvia.

    Sanoisin, että jos nuo reiät ovat ainoat mitä tarvitsee tehdä seuraavan 3v aikana niin osta halvimmat ja heitä operaation jälkeen metallikierrätykseen. Halppiksissa on se ero merkkiteriin, että ne käytännössä polttavat reiän koska ovat valmiiksi tylsiä tai viimeistään operaation jälkeen kypsiä :D Jos taas on tilaa säilyttää niin osta merkkikamat. Kyllä niille yleensä aina tulee käyttöä ja se keskiterähän sopii myös muihin aukkosahateriin eli ensi kerralla ei tarvitse ostaa kuin pelkkä kiekko.

    Edit: Jos sisäänmeno puolen pitää olla siisti, niin sitten merkki teriä. Halppikset usein vipattaa joten repii pintaa vähän ympäriltä.
     
    JaySon ja UnFaced tykkäävät tästä.
  31. UnFaced

    UnFaced

    Viestejä:
    74
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2018
    Onhan tuo pöytä ilmeisesti ihan kovaa kamaa laadultaan eikä pahvikennoa. Voi päätellä jo 64kg kokonaispainosta. Päädyssä on jo valmiit läpiviennit, mutta ei omaan makuun ihan oikeassa paikassa.
     
  32. 0nanias

    0nanias Make ATK Great Again

    Viestejä:
    245
    Rekisteröitynyt:
    03.09.2018
    Umpitavaraan vetäisin itse ainakin jollain tällaisella kovametallihampaisella kuppiterällä:
    Bahco 3833-64-C Superior reikäsaha kovametallikärki 64 mm | Motonet Oy

    Lisäksi kara: Bahco 3834-ARBR-16152 reikäsahan adapteri 32-210 mm 15,4 mm kara | Motonet Oy

    Perinteiset hammastetut kuppiterät tahtovat savuttaa heti kun levyn paksuus on enemmän kuin hampaiden syvyys. Näissä purunpoisto toimii paljon tehokkaammin.
    Reuna ei lohkea, kun laittaa ulostulopuolelle esim. laudanpätkän josta poraa läpi.
     
    UnFaced tykkää tästä.
  33. Vklnuppi

    Vklnuppi

    Viestejä:
    358
    Rekisteröitynyt:
    28.07.2017
    Osa niistä tosiaan painaa ihan prkeleesti. Korjaan sen verran, että ne pahviset eivät todellakaan ole mitään huonoja silti. En tiedä mistä niitä töihin oli ostettu, mutta veikkaan Ikeaa. Se pahvikennorakenne on itseasiassa tosi hyvä. Pinta ei juurikaan kestä mitään terävää kulutusta ja kevyemmässäkin käytössä kuluu puhki/rumaksi melko nopeasti, mutta senhän voi suojata tai vaikka vetää tarraa yli. Se pahvinen rakenne kuitenkin tekee sen, että taso jaksaa kantaa oman painonsa (nuo painavat alkavat roikkua ilman sarjoja) ja erittäin helppo käsitellä. Varsinkin jos tekee siirrettäviä työtasoja niin loistavia. Tukevasti niihin ei saa mitään kiinni kuin läpipulteilla ja sarjoihin/jalkoihin kiinnittäminenkin kannattaa tehdä mekaanisen liitoksen lisäksi liimalla.
    Tietysti jos kovia kantavuuksia vaaditaan niin sitten ei :D
     
  34. UnFaced

    UnFaced

    Viestejä:
    74
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2018
  35. pinppi

    pinppi

    Viestejä:
    181
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2017
    Tänään kyseltiin neuvoja, että mistähän mahtaisi johtua kun uunissa valot vilkkuvat ilmeisesti uunilampun vaihdon myötä? Jos oikein ymmärsin niin kyseinen uusi uunivalo vilkkuu myös ja samoiten ne merkkivalot jotka ilmaisevat ovatko levyt päällä. Pahoittelut ettei ole enempää antaa tietoja esim. uunin merkistä/mallista/iästä, mutta olisiko kukaan törmännyt vastaavanlaiseen ongelmaan ja pystyisi jo näillä tiedoilla kertomaan missäpäiten vika mahtaa piillä?
     
  36. SShadow

    SShadow

    Viestejä:
    423
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Kuulostaa ettei olisi uunilampun syytä. Minulla oli joskus huono kontakti 1-vaiheen tulppasulakepesän pohjassa. Siellä oli kokoajan pieni valokaari hitsaamassa ja syömässä sulaketaulua, lopulta sulaketaulussa oli sen verran isokokoinen reikä, ettei jännite jaksanut hypätä yli, vaan sammui moni laite. Tosin sama välkyntä oli myös jääkaapin valossa, koska oli kytketty saman pääsulakkeen taakse.
     
  37. Carlos

    Carlos

    Viestejä:
    836
    Rekisteröitynyt:
    10.07.2017
    Sanoisin, että jos pelkästään uunin valot vilkkuu niin vika on uunissa. Mikäli muutkin laitteet oireilevat, niin selvittäisin, rajautuuko ongelma yhden sulakeryhmän taakse vai useamman, josta voisi päätellä onko vika edellisen postaajan kaltainen.
     
  38. Kasi

    Kasi

    Viestejä:
    214
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2019
    Mitä tälle voi tehdä, kun tulostinjälki on tällaista? Ajanut kaikki mahdolliset Canonin suutintestit ja puhdistukset, mutta ei auta. Kaksoiskuvaa vaan tulostaa ja tuossa vielä aika hyvin, monta kertaa tekstistä ei saa mitään selvää!!

    screenshot.2.jpg



    EDIT* jaa, taisikin tulla väärään kyssäriketjuun, mutta modet saa siirtää halutessaan.
     
    Viimeksi muokattu: 27.11.2019
  39. loopster

    loopster

    Viestejä:
    124
    Rekisteröitynyt:
    26.12.2016
    Retrovahvarin volumepotikka menossa vaihtoon.
    Jaksaisiko joku fiksumpi hieman jeesaa tuon yleispotikan parittamisessa tuolle pcb:lle.
    Mikä jalka mihinkin nastaan?
    :facepalm:
    potikka.png
     
  40. SShadow

    SShadow

    Viestejä:
    423
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Veikkaisin seuraavaa. Tiedä sitten onko säätö sitten oikeaan suuntaan
    upload_2019-11-27_22-24-4.png
     
  41. Hyrava

    Hyrava

    Viestejä:
    427
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse veikkaisin muuten samaa mutta vaihtaisin vielä 4 ja 6 keskenään. Tosin, tuosta kun ei näy tarpeeksi ympäröivää kytkentää niin paha mennä veikkaamaan.

    Joka tapauksessa 2 ja 5 ovat noilla paikoilla ja sitten saattaa joutua vaihtamaan 1 ja 3 keskenään ja/tai 4 sekä 6 keskenään, riippuen mihin suuntaan säätö toimii.
     
  42. ississ

    ississ

    Viestejä:
    536
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
    piirilevyn kuvassa pisteet 3 ja 6 näyttävät olevan maa (iso "johdinlätkä").
    Silloin potikan päässä 4-6 ja 1-3 pitää vaihtaa paikkoja keskenään niin toimii oikeaan suuntaan.
     
  43. loopster

    loopster

    Viestejä:
    124
    Rekisteröitynyt:
    26.12.2016
    Heti kärkeen kiitokset avusta SShadow:lle, Hyrava:lle ja ississ:lle

    Tässä vielä tuo pcb täydessä koossa.
    ni.png
     
  44. teho75

    teho75

    Viestejä:
    478
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Arvon io-techiläiset!

    Mulla oli aikoinaan alla mainittu DC/DC jännitemuunnin.
    12 V:n jännitteenmuunnin DC/DC 100 W | Clas Ohlson

    Jos nyt kuvitellaan tilanne että esim mun vanha läppäri vie 3,25A virtaa (20 volttia jännite).
    Paljonko on kokonaiskulutus tuolla kun eikös tuo jännitteenmuuntimen komponentit vie virtaa myös läppärin lisäksi.
    Olisi mielenkiintoista tietää asia.
     
  45. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    3 131
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Karkeasti sanottuna todennäköisesti 10% menee hukkaan muunnoksessa. Jos auto käynnissä niin jännite jotain 14,4V sieltä tupakansytytinportissa. 20Vx3,25A= Parhaimmillaan 65W irtoaisi elikkä 65W/14,4V=4,51A Sekä siihen vielä päälle häviöt 4,51A/0,9=5,01A elikkä siis 14,4Vx 5,01A=72,144W

    Parhaimmillaan suunnilleen tuota 72 wattia olisi kokonaiskulutus. Sitähän sä kysyit.

    Joku sademies voisi laskea mahdolliset latausalgometrien mukaiset intetgraalit kuvineen.
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2019
  46. teho75

    teho75

    Viestejä:
    478
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Jees okei thanks.
    Hyvä on tietää että millainen on noiden DC/DC jännitemuuntimien häviöt.
    Onko DC->AC invertterien kanssa suunnilleen samankaltainen asia?
     
  47. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    3 131
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Häviöt varmaankin suuremmat. En oikeastaan ole tutkinut.