Pienten kysymysten ketju

Tarvitsisin hiukan apuja tietävimmiltä henkilöiltä. Pieni epävarmuus iski.

Tuli otettua vähän huono kuva:

Ub0hi6q.jpg


Kun pitäisi noille johdoille keksiä mihin ne tulee:

8PlZinO.jpg


Kuvassa "km2" palikka siirtynyt oikealta vasemmalle ja tuo musta palikka on uusi joka on vaihdettu. Pystyykö joku tietävämpi päättelemään miten nuo johdot tulee? Itseäni häiritsee että palikan "km3" 54no johto näyttää menevän viereisen palikan 62nc paikkaan. Ilmeisestikkin tuon toisen johdon kanssa myös sama että menisi "ristiin" mutta eihän tuossa ole mitään järkeä... vai onko? Mitä tapahtuu jos nuo on vituilleen kytketty ja lyön päälle? Tyyliin "räjähtää" ja savun hälvetessä tarkistakaa kytkennät.

5PT9GXC.jpg

Samaa mieltä 0naniaksen kanssa. Jos et ole varma mitä olet tekemässä niin älä tee sitä verkkosähköllä.
Hommaa paikalle joku joka osaa, siis sähköasentaja.

Kytkennän perusteellahan tuo on jonkun laitteen/järjestelmän ohjaus jossa vain osa moottorikontaktoreista voi olla kerrallaan päällä.
Väärin kytkemällä tuon rajoituksen voi saada pois ja silloin on mahdollista saada aikaan se "räjähdys" eli menee sulakkeet tai vaihtoehtoisesti mekaaninen vahinko jossain...
 
Ollaan remontoimassa asuntoa ja seinältä löytyy tälläinen viikkoajastinkello ohjaamaan sähkölämmityksen lämpötilan pudotusta:IMG_20190731_154543.jpg
Taitaa olla alkuperäinen 80-luvun lopusta. Olisi kiva saada joku siistimmän näköinen laite kun on keskeisellä paikalla eteisessä. Osaistteko vinkata jotakin laitetta? Itse löysin pikaisellä etsimisellä esim: Kellokytkin Theben SYN 269 H VRK/VKO, joka ilmeisesti sopisi tähän käyttöön. Vaatimuksena on/off kytkentä 230V/10 A ohjausjännitteelle joka ohjaa pattereiden pudotuksen päälle tai pois. Ihanteellinen laite olisi etäehjattava ja sovelluksen kautta ajastettava. Sitten löysin: THEBEN Digital-Uhrenthermostat RAMSES 816 BLE für 133,06 EUR (Stand: 01.08.2019) , mutta en tiedä onko yhtään oikeanlainen.
 
Ollaan remontoimassa asuntoa ja seinältä löytyy tälläinen viikkoajastinkello ohjaamaan sähkölämmityksen lämpötilan pudotusta:IMG_20190731_154543.jpg
Taitaa olla alkuperäinen 80-luvun lopusta. Olisi kiva saada joku siistimmän näköinen laite kun on keskeisellä paikalla eteisessä. Osaistteko vinkata jotakin laitetta? Itse löysin pikaisellä etsimisellä esim: Kellokytkin Theben SYN 269 H VRK/VKO, joka ilmeisesti sopisi tähän käyttöön. Vaatimuksena on/off kytkentä 230V/10 A ohjausjännitteelle joka ohjaa pattereiden pudotuksen päälle tai pois. Ihanteellinen laite olisi etäehjattava ja sovelluksen kautta ajastettava. Sitten löysin: THEBEN Digital-Uhrenthermostat RAMSES 816 BLE für 133,06 EUR (Stand: 01.08.2019) , mutta en tiedä onko yhtään oikeanlainen.
Vastaan itselleni, että tämä: Wi-Fi valokytkin EU SONOFF | Saaristovartiointi.com VERKKOKAUPPA voisi olla sopiva laite. Maksimivirta on 2A, luulisi sen riittävän.
 
Mieti sitten vikatilanteet, ettei esim. sähkökatkon jälkeen lämmitys jää pois päältä. Voi olla ikävä yllätys palattaessa joulu- tai talvilomalta :)
Ei kai sitä ennen lomalta kotiin paluuta kukaan käy päälle kytkemässä muutenkaan? Toihan on kotona/poissa kytkin missä lisänä ajastinkello.
 
Samaa mieltä 0naniaksen kanssa. Jos et ole varma mitä olet tekemässä niin älä tee sitä verkkosähköllä.
Hommaa paikalle joku joka osaa, siis sähköasentaja.

Kytkennän perusteellahan tuo on jonkun laitteen/järjestelmän ohjaus jossa vain osa moottorikontaktoreista voi olla kerrallaan päällä.
Väärin kytkemällä tuon rajoituksen voi saada pois ja silloin on mahdollista saada aikaan se "räjähdys" eli menee sulakkeet tai vaihtoehtoisesti mekaaninen vahinko jossain...

Juu sähkäri tulee huomenna vilkaisemaan niin varmaan säästyy isommalta tuholta
 
Muistan joskus lukeneeni, että EMC-direktiivissä oli jokin kellotaajuusraja (ehkä 9 kHz), jonka alla oli löysemmät vaatimukset. Nyt en löydä sitä enää mistään.

Muistanko höpöjä, vai onko jokin tuollainen raja olemassa?
 
Muistan joskus lukeneeni, että EMC-direktiivissä oli jokin kellotaajuusraja (ehkä 9 kHz), jonka alla oli löysemmät vaatimukset. Nyt en löydä sitä enää mistään.

Muistanko höpöjä, vai onko jokin tuollainen raja olemassa?

Rajat vaihtelee taajuuksien mukaan kyllä. Tosin 9 kHz:lla ei perus EMC standardien mukaan vielä mitata lainkaan. Matalin taajuus on 150 kHz. Tuolta löytyy yleisimmin käytetyt rajat EN 55032:2012

Edit: jos tarkoitit sitä, että vaikuttaako kortilla käytetty kellotaajuus rajoihin, niin ei vaikuta. Vaikuttaa ainoastaan siihen kuinka korkealle taajuudelle mittaukset pitää tehdä. Toki mitä matalampi kello, niin sitä vähemmän häiriötä näkyy tuolla 150 kHz jälkeen.
 
Edit: jos tarkoitit sitä, että vaikuttaako kortilla käytetty kellotaajuus rajoihin, niin ei vaikuta. Vaikuttaa ainoastaan siihen kuinka korkealle taajuudelle mittaukset pitää tehdä.
Nyt löysin muistelemani sivun, mutta lienee viisainta olla luottamatta siihen, kun siellä puhutaan palturia.
Could Your Product be Exempt from EMC Testing Altogether? - EMC FastPass
9 kHz Lower Limit

Measuring emissions from electrical equipment in Europe is only required for equipment that has internal switching above 9 kHz. This may be especially useful knowledge if you are designing a low frequency product such as a simple micro-controller or a low frequency switching power supply. If you have the flexibility to drop the highest clock frequency in your product below 9 kHz, then do so because you’ll avoid emissions testing altogether and save yourself a headache!
 
Nyt löysin muistelemani sivun, mutta lienee viisainta olla luottamatta siihen, kun siellä puhutaan palturia.
Could Your Product be Exempt from EMC Testing Altogether? - EMC FastPass

Vilkaisinpa paria standardia mielenkiinnosta. Jossain oli mainittu, että jos on alle 9kHz, niin tarvii mitata vain 230MHz asti, parista standardista en löytänyt mitään helpotusta tuohon kohtaan, vaan vähintään gigaan asti pitäisi mitata. Tämä oli toki vain nopea silmäys, joten jotain saattoi jäädä huomaamatta. Voi jossain stanussa tuollainen vapautuskin olla. Ainoa tapa saada varmuus on ottaa kyseistä tuotetta koskeva(t) standardi(t) käteen ja lukea.
 
kahvinkeitin lakkasi keittämästä, valot kyllä syttyy mutta ei lämpene. Purin sitä senverran, että kaivoin lämpösulakkeen esiin. Onko se kunnossa jos kylmänä menee kontakti läpi? Vastuksesta ei mennyt, kun koitin sulakkeeseen menevästä ja toinen pää termostaatista. Voisiko 6kk vanhasta laitteesta olla vastus poikki, tuolloin ei taida korjaus kannattaa? Kyseessä elektrolux keitin, myyjäliike lopettanut eikä kuittia jolloin takuu ei heidän ehtojen mukaan ole voimassa.
 
kahvinkeitin lakkasi keittämästä, valot kyllä syttyy mutta ei lämpene. Purin sitä senverran, että kaivoin lämpösulakkeen esiin. Onko se kunnossa jos kylmänä menee kontakti läpi? Vastuksesta ei mennyt, kun koitin sulakkeeseen menevästä ja toinen pää termostaatista. Voisiko 6kk vanhasta laitteesta olla vastus poikki, tuolloin ei taida korjaus kannattaa? Kyseessä elektrolux keitin, myyjäliike lopettanut eikä kuittia jolloin takuu ei heidän ehtojen mukaan ole voimassa.

Onhan se mahdollista että vastus on rikki.
Jos keittimen mallinumerolla löytyy varaosa niin ehkä saa korjattua
 
Kyllä 12 kk takuu on voimassa vaikka myyjä menisi nurin.
Toisaalta - nuo kahvinkeittimet on niin halpoja, ettei kovin paljon aikaa kannata uhrata kiistelyyn. Ja niin kai e-lux onkin ajatellut.
 
Kyllä 12 kk takuu on voimassa vaikka myyjä menisi nurin.
Toisaalta - nuo kahvinkeittimet on niin halpoja, ettei kovin paljon aikaa kannata uhrata kiistelyyn. Ja niin kai e-lux onkin ajatellut.
ON, mutta millä todistat että se on alle 12kk vanha jos ei ole kuittia?
 
ON, mutta millä todistat että se on alle 12kk vanha jos ei ole kuittia?

Todistusvastuu taitaa olla kyllä toisin päin.

Itse asiaan: Mitä tarkoittaa "kontakti menee läpi"? Eli miten testasit? Tuosta pitäisi melkein yleismittarilla mitata se vastuksen resistanssi, että osaisi sanoa onko poikki vai ei. Kahvinkeittimien tehot taitaa liikkua kilowatin paikkeilla, eli jotain 50 ohmia pitäisi olla resistanssi.
 
Työpaikkailmoituksessa lukee, että työtehtävän vaatimuksiin kuuluisi osata lukea ladontaohjeita (pintaliitoskomponentteja oletan). Googlesta ei näytä olevan apua joten osaisiko joku elektroniikka-alalla työskentelevä neuvoa, että miltä kyseiset ohjeet mahtaa näyttää?
 
Työpaikkailmoituksessa lukee, että työtehtävän vaatimuksiin kuuluisi osata lukea ladontaohjeita (pintaliitoskomponentteja oletan). Googlesta ei näytä olevan apua joten osaisiko joku elektroniikka-alalla työskentelevä neuvoa, että miltä kyseiset ohjeet mahtaa näyttää?

Onko niitä tarkoitus käsin tehdä vai koneella?
 
Mistähän päin Suomea saisi ostettua IBC-konttiin S75x6 kierteellä varustetun korkin tai sovittimen siihen alareikään? S60x6 kierteeseen löytyy kyllä sovittimia, mutta tuo S75x6 on ilmeisesti vanhempaa ja harvinaisempaa mallia (vanha säiliö) eikä tahdo löytyä kuin ulkomailta.
Googleen "S75x6" ja hakutulokset kielellä Suomi > Kramp Oy- Sovittimet IBC
Sieltä auki "Lähin jälleenmyyjäsi" ja kyselemään.
 
Tuossa vaan on sellainen homma että muistaakseni hituvirtajohtojen kanssa samaan putkeen ei saa 230V johtoja laittaa. Toki varmaksi en sano kun en mikään oikea sähkäri ole...

Tietty jos löytyy tyhjä putki vierestä niin sieltä sitten sähköä pistorasialle.

Niinkuin aiemmin jo mainittiin, niin tuon 18V jatkaminen noin pitkän matkan vaatii aika paksua johtoa ettei jännitehäviö tule ongelmaksi.

Tämän olen itsekin kuullut, mutta eikö säännös mene niin, että samassa putkessa / kuorussa olevilla johtimilla pitää olla sama eristevahvuus, mutta jännitteet saa olla mitä hyvänsä.
 
Tämän olen itsekin kuullut, mutta eikö säännös mene niin, että samassa putkessa / kuorussa olevilla johtimilla pitää olla sama eristevahvuus, mutta jännitteet saa olla mitä hyvänsä.

Putkessa ja kourussa muistaakseni kyllä jos johdinten jännitekesto on riittävä mutta niitä ei ainakaan saa kytkeä samassa rasiassa. Eli toinen pitäisi viedä päättämättä läpi jos toiseen laittaa liittimet...

Yleensä kyllä on eri putkissakin
 
Millä tavalla näitä jatkoliittimiä on lämmittää, että tulisi luotettava liitos?

Jatkoliitin+kutistesukka tinalla keltainen 10kpl | Motonet Oy

Auton oven läpiviennistä koitin yhtä johtoa tällaisella liittää. Kolvin kärjen vein tuohon lähelle, ja tuntui ettei siinä lämpö vielä riitä. Pienellä kaasutoholla sitten tuntui että käristyy tuo muovi ennenkuin tina sulaa tuolta sisältä.

Taidan kyllä ensi kerran tehdä perinteisellä juotos+kutistesukka menetelmällä, mutta tämä "liitin" vaikutti vain niin kätevältä ratkaisulta.
 
Kuumailmapuhaltimella noita on sujuvasti asennettu. Kolvi ei riitä ja kaasu on varmaan liikaa.

Tosin oven läpiviennistä jos on kyse, niin puristusliitoksella tekisin itse... juotos ja jatkuva taivuttelu on vähän huono, vaikka onkin tuo sukka tukemassa sitä.
 
Olen rakentelemassa leikkimökkiin simppeliä 12 v sähköjärjestelmää. Sähkö tulisi läheisen varastokatoksen pistorasiasta, johon tökkäisin 12 v virtalähteen. Sulake toki muuntajan perään vielä.

Tässä on pikku ongelma. Virtalähteet ei yleensä kestä jännitteisenä olemista ilman kuormaa. Eihän siellä mökissä jatkuvasti valot kai päällä ole. Löytyisiköhän tähän jotain fiksua ratkaisua?

Onko hakkurivirtalähteitä, jotka kestää olla töpselissä ilman kuormaa?
 
Miksi ei virtalähde kestäisi ilman kuormaa olla seinässä? Itse ole tähän ikään mennessä ainakaan törmännyt sellaisiin mitkä ei kestäisi :) Pois lukien toki jotkut kiina ilmiöt mitä nyt ei pistorasiaan pitäisi kytkeä muutenkaan koskaan.

Laadukas virtalähde vaan sinne oikealla ip suojauksella. Hakkureitahan nuo kaikki pistorasiaan menevät "virtalähteet" tuppaavat nykyään melkein olemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eräs äänentoistolaite aiheuttaa joskus hurinaa, mikä loppuu kopauttamalla. Mikähän komponentti voi vikaantua noin?
 
Eräs äänentoistolaite aiheuttaa joskus hurinaa, mikä loppuu kopauttamalla. Mikähän komponentti voi vikaantua noin?

Riippuu siitä mikä hurisee.
Yleensä koputtamalla hiljenevät johtuvat löysällä olevista koteloista yms jolloin kopautus sopivasti siirtää osia eikä hurise hetkeen.

Jos taas ääni kuuluu kaiuttimista niin jokin komponentti tai johto voi olla löysällä.
 
Riippuu siitä mikä hurisee.
Yleensä koputtamalla hiljenevät johtuvat löysällä olevista koteloista yms jolloin kopautus sopivasti siirtää osia eikä hurise hetkeen.

Jos taas ääni kuuluu kaiuttimista niin jokin komponentti tai johto voi olla löysällä.
Kuuluu elementistä. Mikään komponentti ei tuollaista voi tehdä?
 
Kaiuttimesta kuuluva ääni joka loppuu kopauttamalla viittaisi ehkäpä juotosvikaan eli joku juotos on irronnut joka kopauttamalla saa taas hetkeksi kontaktin.
 
Täytyy katsoa juotokset läpi. Tuli vaan mieleen voiko joku komponentti aiheuttaa tuota, kun ikää on jo.
 
Täytyy katsoa juotokset läpi. Tuli vaan mieleen voiko joku komponentti aiheuttaa tuota, kun ikää on jo.

Voi olla myös elementin rungon ja kartion välissä oleva johdin, olen nähnyt sellaisenkin jossa rungossa olevan korvan vierestä oli johdin hapertunut tarpeeksi kauan liikuttuaan. Ehkä alkuperäinen oli siinä mallissa vähän liian lyhyt.
Toinen yleisesti hurinaa aiheuttava on isot kondensaattorit joiden juotokset murenee.
 
Voi olla myös elementin rungon ja kartion välissä oleva johdin, olen nähnyt sellaisenkin jossa rungossa olevan korvan vierestä oli johdin hapertunut tarpeeksi kauan liikuttuaan. Ehkä alkuperäinen oli siinä mallissa vähän liian lyhyt.
Toinen yleisesti hurinaa aiheuttava on isot kondensaattorit joiden juotokset murenee.
Linkwitz transform purkki siis hurisee joskus hieman.
 
Kyselläänpäs täältä jos jollain sattuisi olemaan kokemuksia yläjyrsimistä? Olisi tarkoitus hankkia sellainen ja aluksi ajattelin, että ostan 45€:lla Bilteman vehkeen, mutta sitten aloin miettimään, että kannattaisiko panostaa hieman enemmän, että saisi vähän ehkäpä laadukkaamman koneen. Vihreää Boschia saisi noin 100€ hintaan, onko siitä jollain kokemuksia, tai jostain muusta noin 100-150€ yläjyrsimestä?
 
Biltema pelannut vuosii hyvin, runko koko sais olla pienempi ei olis hommis muuta "valittamista"
 
Kani jylsinyt G27 johdot aika rapsakkaan kuntoon. Osattaisko täällä elektroniikka-/DIY-puolella sanoa fiksuinta eli helpointa ja taloudellisinta ratkaisua korjaamiseksi itse? Onko tuon kokoluokan johtimille mitään halpoja ja riittävän hyviä liitostarvikkeita, tyyliin "sokeripala"?

kuvat:
https://photos.app.goo.gl/196Cw6HFUiZFi5XNA
 
Kani jylsinyt G27 johdot aika rapsakkaan kuntoon. Osattaisko täällä elektroniikka-/DIY-puolella sanoa fiksuinta eli helpointa ja taloudellisinta ratkaisua korjaamiseksi itse? Onko tuon kokoluokan johtimille mitään halpoja ja riittävän hyviä liitostarvikkeita, tyyliin "sokeripala"?

kuvat:
https://photos.app.goo.gl/196Cw6HFUiZFi5XNA

Itse vaihtaisin varmaan koko johdon jos on mennyt pahasti.
Tai korjaus juottamalla, jokaisen karvan liitokseen sopiva kutistesukka ja koko jatkon päälle tukeva liimasukka.
 
Itse vaihtaisin varmaan koko johdon jos on mennyt pahasti.
Tai korjaus juottamalla, jokaisen karvan liitokseen sopiva kutistesukka ja koko jatkon päälle tukeva liimasukka.

Kolvi ja kutistesukkaa löytyy. Sitä ajattelin itsekin. Mutta liimasukkaa? En ole kuullutkaan. Miksi sitä eikä vain isompaa kutistesukkaa, vaikka kaksin kappalein päällekkäin?

Millä nimellä sitä löytyy esim. eBaysta?
 
Kolvi ja kutistesukkaa löytyy. Sitä ajattelin itsekin. Mutta liimasukkaa? En ole kuullutkaan. Miksi sitä eikä vain isompaa kutistesukkaa, vaikka kaksin kappalein päällekkäin?

Millä nimellä sitä löytyy esim. eBaysta?

Ihan glue heat shrink nimellä löytyy AliExpress tai eBay. Se on siis kutistesukkaa missä sisäpuolella on liimaa mikä lämmittäessä aktivoituu ja tekee liitoksesta erittäin tiiviin.
 
Kolvi ja kutistesukkaa löytyy. Sitä ajattelin itsekin. Mutta liimasukkaa? En ole kuullutkaan. Mitä sitä eikä vain isompaa kutistesukkaa, vaikka kaksin kappalein päällekkäin?

Millä nimellä sitä löytyy esim. eBaysta?

Liimasukka on yleensä paksuseinäinen kutistesukka jonka sisäpinnalla on kuumaliimakerros. Tulee tukeva jatko ja pysyy hyvin kiinni, suurin osa pitää vettäkin.

Esimerkiksi tämä: Kutistesukka liimalla 6,4mm musta 3:1, RoHS

Hakemalla heat shrink tube glue pitäisi löytyä.
Noita on erilaisia, triopakin sukat ovat olleet hyviä ja ainakin myymälästä saa metrin pätkinä.
 
Kolvi ja kutistesukkaa löytyy. Sitä ajattelin itsekin. Mutta liimasukkaa? En ole kuullutkaan. Miksi sitä eikä vain isompaa kutistesukkaa, vaikka kaksin kappalein päällekkäin?

Millä nimellä sitä löytyy esim. eBaysta?
Laittamalla hakuun sanan glue? Tai vaikka adhesive.

Siis esim. glue heat shrink, adhesive heat shrink

Paremminhan se liiman kanssa kestää paikoillaan, kuin ilman liimaa.
 
Kiitän. Laitan varmasti tilaukseen ja otan projektin työn alle, kun tarvikkeet tulleet.
 
Laittamalla hakuun sanan glue? Tai vaikka adhesive.

Siis esim. glue heat shrink, adhesive heat shrink

Paremminhan se liiman kanssa kestää paikoillaan, kuin ilman liimaa.

Vielä paremmin kestää jos jatkokohdan täyttää vanhalla kuorella/teipillä/ tms niin että sukan alle jäävä osa on suunnilleen saman paksuinen kuin johdon ulkokuori.
Tällä tavalla jatkokohta ei juurikaan taivu...
 
Vielä paremmin kestää jos jatkokohdan täyttää vanhalla kuorella/teipillä/ tms niin että sukan alle jäävä osa on suunnilleen saman paksuinen kuin johdon ulkokuori.
Tällä tavalla jatkokohta ei juurikaan taivu...

Hyvä vinkki. Kiitos!
 
Jos on tavallista kutistesukkaa ja kuumaliimaa, niin siitä kuumaliimasta voi veistellä suikaleet sinne sukan sisään. Pääsee aika hyvään lopputuolokseen, jos ei kerkeä odotella että liimasukka tulee postissa.
 
Jos on tavallista kutistesukkaa ja kuumaliimaa, niin siitä kuumaliimasta voi veistellä suikaleet sinne sukan sisään. Pääsee aika hyvään lopputuolokseen, jos ei kerkeä odotella että liimasukka tulee postissa.

Tuosta tuli vielä mieleen että kannattaa ostaa sellaista sukkaa jossa on koko sisäpinta liimaa eikä vain liimanauhoja. Molempia löytyy netin pohjalta...
 
Onkohan sähköjohdon jatkaminen sallittua tämmöisellä (tee-se-itse asennuksella): Jatkoliitin, 3-napainen IP68 - CLAS OHLSON | Clas Ohlson

Sen tiedän että ilman lupia saa jopa rakentaa oman jatkojohdon. Mutta jotenkin on jäänyt takaraivoon että maajohdon pitäisi olla yhtenäinen ilman katkoksia, mitenköhän on :confused:

Tein kyllä tuolla tuotteella jo pidennyksen ledilampulle kasveille. Vaikutti pätevältä liittimeltä kylläkin. Lampussa oli tehtaalta tullessa naurettava 50cm nysä johtona. Ei viitsinyt roikkaa vetää niin lähelle... Eli tehdään ensin ja kysytään sitten :tup: Aloin pohtimaan tilannetta uudestaan kun meinasin laittaa toisenkin lampun tulille...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 364
Viestejä
4 505 652
Jäsenet
74 386
Uusin jäsen
Juize

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom