Pienten kysymysten ketju

Kertokaas viisaammat, että mitä juuri tapahtui. Olin laittamassa kaakaomukia mikroaaltouuniin ja muki kolahti ovessa olevaan sulkijaklipsiin, joka napsahti poikki. Laitoin mikron oven kiinni ja valo sammui. Yritin käynnistää mikron, mutta se lakkasi reagoimasta. Samalla huomasin, että mikron pistorasian sulake oli lauennut. Aiheuttikohan tuon oven rikkoontuminen koko mikron leviämisen?
 
Kertokaas viisaammat, että mitä juuri tapahtui. Olin laittamassa kaakaomukia mikroaaltouuniin ja muki kolahti ovessa olevaan sulkijaklipsiin, joka napsahti poikki. Laitoin mikron oven kiinni ja valo sammui. Yritin käynnistää mikron, mutta se lakkasi reagoimasta. Samalla huomasin, että mikron pistorasian sulake oli lauennut. Aiheuttikohan tuon oven rikkoontuminen koko mikron leviämisen?

Turvaominaisuuden löysit. Ei anna yrittääkään lämmittää rikkinäisellä.
 
Osaisiko joku neuvoa, että mihin kuvassa olevan piirin CTRLL ja CTRLR pitäisi mennä?

ht6828.JPG
 
Löytyyköhän jostakin irrallisina työkaluvaunuissa käytettyjä peltisiä laatikoita? Joko kiskoilla tai ilman.
 
Vanha av-vahvistin käy ilmeisesti aiempaa lämpimämpänä, muutamia kertoja suojaukset menneet päälle viime aikoina. Kovalla käytöllä ei ole, kaksi kanavaa vain käytössä ja matalat taajuudet ohjattu erilliselle subbarille, olikohan jakotaajuus 100 Hz tuntumassa.

Kyseessä ollut ihan ok laite, eikä hinkua uuden hankkimiseksi ole. Ikää tuolla ehkä 15 vuotta.

Voiko tuo olla esim. pölyn aikaansaannoksia vai voiko aikaa myöten alkaa kuumenemista muista syistä tulla?

Kannattaakohan tuota lähteä enempää selvittämään vai parempi hankkia vaan uusi laite tilalle?
 
mistähä löytäis molex virtalittimien väliin jännitesäätimen tuulettimien nopeutta varte
 
Kaapissa lojuu led nauhaa, mutta missään ei lue mikä tuon nauhan värilämpötila on. Saako sen jotenkin selville...?
 
mistähä löytäis molex virtalittimien väliin jännitesäätimen tuulettimien nopeutta varte

Fanmate tms, löytynee useimmista pc-komponentteja myyvistä kaupoista.


Kaapissa lojuu led nauhaa, mutta missään ei lue mikä tuon nauhan värilämpötila on. Saako sen jotenkin selville...?

Jos löytyy tyyppikoodi, sillä voi jotain löytyä. Mittaaminen vaatii erikoislaitteet.

Toisaalta eikö valon sopivuus johonkin käyttöön selviä ihan katsomalla?
 
Fanmate tms, löytynee useimmista pc-komponentteja myyvistä kaupoista.

tarviisvaa semmoisen missä yksipotikka ja jää takapaneelin kotelonsisäpuolelle. ei ainenkaa jimmsiltä sattunu silmään moista
 
Kaapissa lojuu led nauhaa, mutta missään ei lue mikä tuon nauhan värilämpötila on. Saako sen jotenkin selville...?


Ota ensimmäiseksi kaupan led-lamppu viereen, suurin osa niistä on 2700k. Jos tuntuu voimakkaan valkoiselta, todennäköisesti yli 5500k, jos hieman vaaleampi niin alle 5500k.

Tuo todennäköisesti antaa ainakin osviittaa, itse vain arvioin valon lämpötilan.
 
tarkotushan laittaa psu:lta tulevan virtajohon väliin säädin joka menee rgp/tuulettimien yksikköön jossa tuulettimet ovat kiinni. noi ei oikein mikää ollu siihen
 
Kuulostaa siltä, että tarvitset jotain tuon tapaista:

STEP-UP/DOWN DC/DC-MUUNNIN 1,3-25V 2A - PARTCO verkkokauppa

Tuon kohdalla puhutaan lähinnä akkujen lataamisesta, mutta eiköhän se toimi tavallisena jännitelähteenäkin. Isompiakin malleja löytyy, jos virtaa tarvitaan enemmän.

e: Kannattaa katsoa, ettei nosta jännitettä liian korkeaksi. Tuosta saa 35V (25V??) ulos.
 
Eiköhän siihen kannata step down laittaa kun ei jännitettä olla mihinkään nostamassa. Näillä tiedoilla tietysti vaikea sanoa mitä rgb yms ohjaimet tykkää jännitteen laskusta ja toisena minkälaista häiriötä tollanen laittaa atx powerille päin ja onko kysyjällä osaamista työkaluja tuohon liittää molexin johtoja. Valmiina tuollaista tuskin molex liittimillä myydään koska jos tuon lyö johonkin muuhun molex laitteeseen niin voi rikkoa sen.

Samaisia step downeja oli nuo munkin linkkaamat periaatteessa mut virran kestot pienempiä, kun pelkkää tuuletin säätöä kyselit, niin siksi niitä linkkailin. rgb/tuuletin yksikön jännitteen alentamiset ehkä itse jättäisin kun ei mitään tietoa mikä säätöboksi ja joku säädinboksi voitu hyvin rakentaa toimiin esim vaan 10-12v tms. Ja virta tietysti katsottava että riittää.

Step-down
STEP-DOWN DC/DC-MUUNNIN 1,3-35V 2A (LM2596) - PARTCO verkkokauppa
 
Viimeksi muokattu:
No pelkästään alentava muunnin kannattaa toki laittaa. Osui vain silmiin ensimmäiseksi tuollainen, joka myös nostaa. :smoke:

PC-poweri tuskin on moksiskaan tuollaisesta. Sitä en tiedä, mitä joku ledimoduuli tekee jännitteen laskiessa. Tuskin se kuitenkaan hajoaa joten kokeilemalla selviää.
 
Olisikohan mitään tälläiselle sähköpöydän muuntajalle/kontrollerille tehtävissä..

Ongelma on että kun kytkee virtajohdon, niin menee 10-20 tuntia ja sitten vasta alkaa pöytä toimimaan.
Sen jälkeen saattaa toimia muutamasta päivästä viikkoon ja yhtäkkiä lopettaa toimimisen.

Sähköpöydän virtalähde
 
Olisikohan mitään tälläiselle sähköpöydän muuntajalle/kontrollerille tehtävissä..

Ongelma on että kun kytkee virtajohdon, niin menee 10-20 tuntia ja sitten vasta alkaa pöytä toimimaan.
Sen jälkeen saattaa toimia muutamasta päivästä viikkoon ja yhtäkkiä lopettaa toimimisen.

Sähköpöydän virtalähde

Vaihda alkuun vaikka konkat, kun todennäköisesti jotain paskakonkkia käytetty.
 
Sain tuossa muutama päivä sitten erittäin edullisesti wanhan Leader LBO-315 -skoopin kuljetussalkkuineen. Se tuntuu pääsääntöisesti toimivan eli sekä Ch1 että Ch2 jälki tulee näkyviin ja näyttää esim kanttiaaltoa kun skoopin CAL-liittimeen koskee mittapäällä.

Mutta... Ihan täysin tuo ei ole kunnossa koska ehkäpä noin 15-20 sekunnin välein poweriledi sammuu sekunnin murto-osaksi, ruutu pimenee ja jostain sisältä kuuluu pieni napsahdus. Onkohan ongelma mahdollisesti poweripuolella vai lyökö putken korkeajännite jostain läpi? Sen verran kerkisin sisälle kurkata että mitään palanutta, pullistunutta tai räjähtänyttä ei ainakaan suoraan näy, tosin tuo näyttää melkoiselta palapeliltä purkaa ja kasata.

Olisikohan jollakin tuohon huoltomanuaalia taikka skemoja? Käyttöohje löytyy kyllä alkuperäisenä mutta tässä mallissa siihen ei ole sisällytetty skemoja sun muita kuten joissakin muissa Leaderin skooppien manuaaleissa.
 
Mistä löytyisi säämittari kotiin, joka hakisi tiedon netistä, minkälainen sää on? Vai pitääkö rakentaa itse. Ongelma on, että parvekkeelle on niin hankalaa saada anturia siten, että mittaustulokset olisivat jollain tavalla järkeviä.
 
Juu, mullahan on jo kännykässä tuo Supersää, sen jos saisi näkymään koko ajan seinällä niin olis hyvä. Toimiskohan joku tosi halpa tabletti tässä kohtaa.
 
Miksipä ei. En tiedä refreshaako nuo äpit näkymää automaattisesti, mutta se voi hoitua Taskerilla.
Toinen vaihtoehto on käyttää vaikka Dolphin selainta ja siinä auto-refresh addonia, niin ei tarvitse käsin päivittää nettisivua (Forece, ilmatieteenlaitos mitä nyt käyttääkin) vaan se tekee sen automaattisesti vaikka 15min välein.

MUTTA ongelma saattaa olla kestävyydessä, että mitä se laite tykkää siitä että se on 24/7 virroissa ja näyttö päällä. Jos sen pitäisi olla kokoajan päällä, eikä esim näytön tuplanäpäytys sen herätykseksi tule kyseeseen.
Kaikkiin kyllä saa jonkun sää widgetinkin laitettua, jos ei vakiona ole.
 
Itel ollu eteises huawein tabi 3vuotta putkeen mut herää vaan liikkeestä näyttämään kotiautomaation tilaa. Se toki säästää akkua ja näyttöä paljon. Liiketunnistin laittaa pistorasiak päälle ja siitä laturi huaweihin ja t
askerilla määritetty täys kirkkaus ja ruutu aina päällä kun laturi kiinni.
 
Mistä löytyisi säämittari kotiin, joka hakisi tiedon netistä, minkälainen sää on? Vai pitääkö rakentaa itse. Ongelma on, että parvekkeelle on niin hankalaa saada anturia siten, että mittaustulokset olisivat jollain tavalla järkeviä.

Jos löytyy mahdollisuus käyttää 3d-tulostinta, tykkäät rakennella itse ja jaksat hieman nähdä vaivaa niin omasta mielestä todella hieno toteutus mikä hakee säätiedot wifin yli netistä. Näyttää sään lisäksi myös muutaman päivän ennusteen ja kellonajan. Hintaa projektille tulee 5€

 
Jos löytyy mahdollisuus käyttää 3d-tulostinta, tykkäät rakennella itse ja jaksat hieman nähdä vaivaa niin omasta mielestä todella hieno toteutus mikä hakee säätiedot wifin yli netistä. Näyttää sään lisäksi myös muutaman päivän ennusteen ja kellonajan. Hintaa projektille tulee 5€



Mulla on tuollainen toiminnassa, mutta Weather Underground lopetti vuodenvaihteessa säätietojen jakamisen niin enää ei ole näkynyt kuin vain sisälämpötila kosteuksineen sekä kello. Pitää laittaa tuo OpenWeatherMapin tiedot tuohon, kun koodi muistuttaa hyvin samalta mitä tullut käytettyäkin.
 
Voi olla, että pitää alkaa jotain askartelemaan, mutta ennen sitä kysyn vielä, että onko tietoa miten tuollaisen lämpömittarin anturin voisi eristää. Nyt se on parvekkeen ulkopuolella ja toimii hyvin, kunhan ei paista aurinko. Mutta aamulla, kun koko kämppä on vaan yhteen suuntaan, niin anturia ei saa kunnolla varjoon ja lukemat on täysin virheellisiä.

Mulla on ihan tuollainen Tokmannin lämpömittari käytössä. Lämpömittari 217 digitaalinen
 
Käytin improvisoitua menetelmää koneen maajohtimen jatkuvuuden mittaukseen. Kytkin labravirtalähteen koneeseen niin, että virta kulki sähkömoottorin tuulettimen suojuksen kiinnitysruuvista pistotulpan maadoituskoskettimeen. Säädin virtalähteen antamaan 4,5 A virran, jolloin jännite oli 0,7 V. Ohmin lain mukaisesti vastus olisi siis 0,15 ohmia.

Käsittääkseni vastus on hyväksyttävissä rajoissa, mutta onko mittaus luotettava?
 
Voi olla, että pitää alkaa jotain askartelemaan, mutta ennen sitä kysyn vielä, että onko tietoa miten tuollaisen lämpömittarin anturin voisi eristää. Nyt se on parvekkeen ulkopuolella ja toimii hyvin, kunhan ei paista aurinko. Mutta aamulla, kun koko kämppä on vaan yhteen suuntaan, niin anturia ei saa kunnolla varjoon ja lukemat on täysin virheellisiä.

Mulla on ihan tuollainen Tokmannin lämpömittari käytössä. Lämpömittari 217 digitaalinen
Askartele anturin ympärille foliosta jonkinlainen varjostin jossa ilma pääsee vapaasti kiertämään.

Käytin improvisoitua menetelmää koneen maajohtimen jatkuvuuden mittaukseen. Kytkin labravirtalähteen koneeseen niin, että virta kulki sähkömoottorin tuulettimen suojuksen kiinnitysruuvista pistotulpan maadoituskoskettimeen. Säädin virtalähteen antamaan 4,5 A virran, jolloin jännite oli 0,7 V. Ohmin lain mukaisesti vastus olisi siis 0,15 ohmia.

Käsittääkseni vastus on hyväksyttävissä rajoissa, mutta onko mittaus luotettava?
Jos mittasit jännitteen labravirtalähteen navoista, niin tuohon summautuu johtojen resistanssi. Saat tarkemman tuloksen kun mittaat jännitteen erillisellä mittarilla kiinnitysruuvin ja maadoituskoskettimen väliltä.
 
Voi olla, että pitää alkaa jotain askartelemaan, mutta ennen sitä kysyn vielä, että onko tietoa miten tuollaisen lämpömittarin anturin voisi eristää. Nyt se on parvekkeen ulkopuolella ja toimii hyvin, kunhan ei paista aurinko. Mutta aamulla, kun koko kämppä on vaan yhteen suuntaan, niin anturia ei saa kunnolla varjoon ja lukemat on täysin virheellisiä.

Mulla on ihan tuollainen Tokmannin lämpömittari käytössä. Lämpömittari 217 digitaalinen

Tämäntapainen voisi toimia --> Radiation Shield For Weather Station Temperature/Humidity by micromet
 
Rakensin itse asiassa töissä sellaisen boksin jossa on sisällä mustaa pahvia ja ulkopuolella valkoista paperia. Nyt eroaa n. 1,5 astetta lämmöt netissä ilmoitetusta, joten ihan ok. Mutta huomenna sen vasta näkee, miten toimii aamulla.

Toinen vinkki minkä sain on ottaa sellainen keittiösuppilo, valkoinen, maalata sisäosa mustaksi ja laittaa anturi sinne sisälle, vähän kuin lamppu siis.

Testaan sitä seuraavaksi jos boksi ei toimi.
 
Tuli kiinasta hommattua tuollainen tuuletin säädin. Käsittääkseni tuo antaa minimilämpötilan ollessa alarajan alapuolellakin silti virtaa ulos. Kuitenkin tarve olisi pysäyttää tuuletin silloin. Piirilevyn takapuolella on teksti joka vihjaa että oikosulkemalla (AF) voisi tuohon kenties vaikuttaa?

IMG_20190516_165220__01.jpg IMG_20190516_165231__01.jpg
 
No näin vois "ohjeista" olettaa. Kiinalaiset modulit ilman kunnon ohjeita on kyllä aina aika arvoituksia. :D
 
Kumpi parempi juotostahna?
Sn42/Bi57.6/Ag0.4 vai Sn96.5/Ag3.0/Cu0.5?
 
Lyijyttömiähän nuo on molemmat.

Sekin vielä. Näitä löytyy-->
NC-559-ASM as a leave-in help paste residue color is very light, very high SIR value, recommended for BGA, CSP ball array solder joint repair ball.

RMA-223 is a moderate activity of rosin-type solder paste, widely used in the SMD board repair process.

Mitään haisua ei ole mitä sisältävät.
 
Lyijytöntä sinne missä lyijytöntä käytetty. Lyijyllinen helpompi käytettävä taisi sulaa pienemmillä lämmöillä.
Sellanen vinkki, että JKAVS:n viestissä noi Sn, Bi, Ag ja Cu on alkuaineiden lyhenteitä ja perässä on niiden prosentuaalinen osuus.
 
Sellanen vinkki, että JKAVS:n viestissä noi Sn, Bi, Ag ja Cu on alkuaineiden lyhenteitä ja perässä on niiden prosentuaalinen osuus.

Näin on. Mainitsemistani juotostahnoissa ei mainita edes koostumusta, että melkoista salatiedettä.
Mutta onko vastausta JKAVS:in kysymykseen? eli mitä eroa ja mihin?
 
@Monologi mainitsemasi RMA-223 ja NC559 ovat fluxeja, ei juotostahnoja/pastoja :)

JKAVS:n mainitsemista perushommiin käyttäisin jälkinmäistä. Ensimmäistä johonkin protoiluun, sen sulamislämpö on alle 140C
 
Onko kondensaattorin volttimäärällä suurempaa merkitystä, jos vaihdan 16V tilalle 25V?
 
Mitenköhän tuollainen valmis 2-in-1 primeri-sinkkispraymaalipinta johtaa sähköä? Maalasin jo ilmeisesti valmiiksi kuumagalvanoidun teräsantennimaston tuollaisella valkoisella sinkkispraylla ja mietin onnistuuko maadoitus tuon maalipinnan läpi ilman mitään sen kummenpia pinnan rikkomisia ja järeitä liitoksia (maadoitusjohdon hitsaus tms.)?

CRC Galvacolor sinkkimaali valkoinen 500ml | Motonet Oy

Ajattelin jos liitän maadoituskaapelin tuohon antennikolmioon vaikka pultilla ja liitos antenniin kulkee siltä osin, miten tuo maalattu antenni on kiinni tuossa kolmiossa:

Antennikiinnike päätykolmioon | Motonet Oy
 
Vaimo sai inspiraation, joten nyt pitäisi nostaa kelopuun oksa ruokapöydän päälle ja laittaa siihen kolme lamppuja roikkumaan. Huonona vaihtoehtona pidetään, että jokaiselle lampulle vedettäisiin oma johtonsa katon sokeripalasta.

Tässä hahmotelma

Sähköasentaja en ole, joten kiinnostaisi tietää miten nämä lamppujohtojen liitoskohdat kannattaisi hoitaa (ympyröity sinisellä)? Onko mitään valmiita "splittereitä" olemassa ja onko tämä ylipäätään mahdollista näin? Parempia ideoita?
 
Viimeksi muokattu:
Vaimo sai inspiraation, joten nyt pitäisi nostaa kelopuun oksa ruokapöydän päälle ja laittaa siihen kolme lamppuja roikkumaan. Huonona vaihtoehtona pidetään, että jokaiselle lampulle vedettäisiin oma johtonsa katon sokeripalasta.

Tässä hahmotelma

Sähköasentaja en ole, joten kiinnostaisi tietää miten nämä lamppujohtojen liitoskohdat kannattaisi hoitaa (ympyröity sinisellä)? Onko mitään valmiita "splittereitä" olemassa ja onko tämä ylipäätään mahdollista näin? Parempia ideoita?

Jos kunnolla tehdään niin pienet jakorasiat liitoskohtiin missä sitten on sisällä sokeripala/wago millä johdot kytketään toisiinsa. Muista vedonpoisto noille piuhoille etenkin niille roikkuville.

Jos ei kunnolla tehdä niin liitoskohtiin sokeripala/wago paljaaltaan.
 
Jos kunnolla tehdään niin pienet jakorasiat liitoskohtiin missä sitten on sisällä sokeripala/wago millä johdot kytketään toisiinsa. Muista vedonpoisto noille piuhoille etenkin niille roikkuville.

Jos ei kunnolla tehdä niin liitoskohtiin sokeripala/wago paljaaltaan.

Koska näitä liittimiä ei ole tarkoitus purkaa asennuksen jälkeen niin onnistuukohan esim tämmöisellä puristusliittimellä, missä toiseen päähän on survottu kaksi johtoa? Vai löytyyköhän näitä Y-mallisena?

Nuo sokeripalat ja wagot saattavat olla turhat vaikeasti piilotettavissa rouvan makuun
 
Missä vaiheessa ns. abikot tulee hyväksytyksi liitosmenetelmäksi? Kun niitä kuitenkin käytetään esimerkiksi jokaisessa kojeistossa ja sähkömoottorissa. :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 339
Viestejä
4 504 960
Jäsenet
74 383
Uusin jäsen
pskrn

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom