Sitten on näitä muita, joilla ei pääkopassa liiku mitään, mutta ollaan niin ylpeitä ja muka fiksuja, kun ostaaan lammasmaisesti totella paimenta.
Tässä olet harvinaisen oikeassa. Esimerkiksi kreationisteissa löytyy laumoittain niitä jotka "tutkivat" etsimällä netistä tyyppejä joilla on joku yliopistotutkinto ja mielipide joka vastaa omaa maailmankuvaa. Sitten on "tutkittu".
Erittäin harva oikeasti tutkii asioita itse koska se ois aivan elämänmittainen urakka ja hiton monessa asiassa yksin aivan tekemätön juttu. Moni nettisoturi kuitenkin kertoo ettei pidä seurata lampaana vaan tutkia itse, ja sitten käytetään vapaa-aikaa etsimällä samanmielisten mielipiteitä josta sitten muodostuu itselle auktoriteetti johon vedota. Ilman että hetkeäkään viitsisi tutkia itse.
Sama lauma ei kuitenkaan käy kiistämään E=mc2 omalla tutkimuksellaan, mutta mukava kiistää vaikkapa maapallon historiaa tai nyt tälläkertaa virologiaa. Sillä että tutkin Youtubesta videoita joissa oli tosi tosi uskottava setä/tätioletettu.
Yleensä sitä ei kutsuttaisi "tutkimukseksi". Mut kiva että joillain on vapaa-aikaa tutkia Youtubesta itseään tukevia mielipiteitä.