• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Perussuomalaiset

Finskin business-luokan lennot Nykiin maksaa tällä hetkellä 4995 kipale päivästä riippumatta. Onhan se vitun kallista, mut en mä silti pääministeriä, nykyistä tai entistä, turistiluokkaan istuttaisi.
Onpas muuten tällä hetkellä yksipuoleista, tosiaan aivan sama koska menee, niin sama kiinteä ihanan kallis hinta. Finnairilla on tosiaan ongelmaa noiden yksisuuntaisten lentojen kanssa, tainnut olla jo niin pitkään kuin muistan, muilta saa paljon halvemmalla. Ei kannata noita tosiaan Finskiltä ostella.
Ville Tavion pelkät lennot taannoin New Yorkiin maksoi pelkästään 12000 euroa, kun päätti sittenkin lähteä aikaisemmin perumalleen valiokunnan reissulle.
Sattuuhan näitä.
Tuo on kyllä jo jonkinmoinen saavutus hinnan osalta, jos on ihan vain edestakaiset Suomi-New York liput. Itse reissannut lähinnä aina halvimmalla economylla työhommissakin, jos ei sitten ole saanut tuurilla frequent traveler upgradea tai maksanut pisteillä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on kyllä jo jonkinmoinen saavutus hinnan osalta, jos on ihan vain edestakaiset Suomi-New York liput. Itse reissannut lähinnä aina halvimmalla economylla työhommissakin, jos ei sitten ole saanut tuurilla frequent traveler upgradea tai maksanut pisteillä.
Tuo 12000€ sisältää 2x meno-paluun New Yorkiin, alkuperäisen matkan sekä uuden. Ville Tavio olisi joutunut kustantamaan itse noi matkat, mikäli ei ole painavaa syytä matkan perumiseen, painava syy löytyi lähiomaisen sairauskohtauksen takia, tuskin kuitenkaan ihan räkätaudista oli kyse. (läheisen flunssat tuskin menee eduskunnan hallintojohtajan silmissä läpi, saati täytä "painavaa henkilökohtaista syytä" -määritettä)

Business -luokassa taas monesti matkustetaan sen takia, että siellä voi tehdä samalla töitä ja saada lepoa paremmin pitkillä matkoilla. (käsitellään varmaan sellaisia asioita, joita nyt on aika hankala toteuttaa urkkivilta silmiltä economy -luokassa)
 
Viimeksi muokattu:
Tuo 12000€ sisältää 2x meno-paluun New Yorkiin, alkuperäisen matkan sekä uuden. Ville Tavio olisi joutunut kustantamaan itse noi matkat, mikäli ei ole painavaa syytä matkan perumiseen, painava syy löytyi lähiomaisen sairauskohtauksen takia, tuskin kuitenkaan ihan räkätaudista oli kyse. (läheisen flunssat tuskin menee eduskunnan hallintojohtajan silmissä läpi, saati täytä "painavaa henkilökohtaista syytä" -määritettä)
Ok, no sitten ihan kohtuu normaalia hintaluokkaa, kun oli tuplana.

Business -luokassa taas monesti matkustetaan sen takia, että siellä voi tehdä samalla töitä ja saada lepoa paremmin pitkillä matkoilla. (käsitellään varmaan sellaisia asioita, joita nyt on aika hankala toteuttaa urkkivilta silmiltä economy -luokassa)
Ei vielä ole niin avokätistä työnantajaa sattunut vastaan. Tosin aika lähellä olin yhden kanssa, kun periaatteessa yli 100 ulkomaan matkapäivää vuodessa olisi oikeuttanut Business-luokkaan ja itse jäin noissa hommissa vähän alle. Privacy filteriä vaan läppäriin eikä ihan selkänojan aukon kohdalla tee hommia kuulemma riittää ;)

Ymmärrän kyllä hyvin miksi siellä busineksessa halutaan matkustaa, mutta ei tuo nyt kovin tiukan budjetin hommaa tunnu olevan näillä edustajilla.
 
Ei vielä ole niin avokätistä työnantajaa sattunut vastaan. Tosin aika lähellä olin yhden kanssa, kun periaatteessa yli 100 ulkomaan matkapäivää vuodessa olisi oikeuttanut Business-luokkaan ja itse jäin noissa hommissa vähän alle. Privacy filteriä vaan läppäriin eikä ihan selkänojan aukon kohdalla tee hommia kuulemma riittää ;)

Ymmärrän kyllä hyvin miksi siellä busineksessa halutaan matkustaa, mutta ei tuo nyt kovin tiukan budjetin hommaa tunnu olevan näillä edustajilla.
Veikkaan, että niin kansanedustajien kuin presidenttien työkuvaan nähden käsitellään vielä paljon ihan perinteisiä A4, löytyyhän niitä aina Yhdysvaltojenkin presidenteiltä kotoa asti. Tuskin siellä lennoilla mitään salaisia asiakirjoja käsitellään, mutta sellaista sisältöä mitä nyt ei haluta muiden näkevän. Ihan työstä riippuvia asioita. Ja tosiaan tuollaiseen muutaman päivän valtiojohdon tms tapaamiseen olisi ihan hyvä saada sitä lepoa.
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan, että niin kansanedustajien kuin presidenttien työkuvaan nähden käsitellään vielä paljon ihan perinteisiä A4, löytyyhän niitä aina Yhdysvaltojenkin presidenteiltä kotoa asti. Tuskin siellä lennoilla mitään salaisia asiakirjoja käsitellään, mutta sellaista sisältöä mitä nyt ei haluta muiden näkevän. Ihan työstä riippuvia asioita. Ja tosiaan tuollaiseen muutaman päivän valtiojohdon tms tapaamiseen olisi ihan hyvä saada sitä lepoa.
Eipä tuolla business-luokalla Euroopan sisällä välttämättä ole istuinjärjestelyssä juuri eroa eli sillä on hankala perustella, mannertenvälisessä ehkä, mutta toisaalta eipä sielläkään yleensä mitään umpinaisia koppeja ole, jossa salakatselu olisi täysin estetty. Lepo on asia erikseen, mutta itse ainakaan en hyvin nuku busineksessäkään, parempi on matkata vähän aiemmin paikalle, jos sitä lepoa oikeasti tarvitsee enemmän. Lisäksi niitä business-lippujakin saa kyllä halvemmalla kuin mitä näitä esimerkkejä on ollut, kun vähän näkee vaivaa ja suunnittelee etukäteen.
 
Eipä tuolla business-luokalla Euroopan sisällä välttämättä ole istuinjärjestelyssä juuri eroa eli sillä on hankala perustella, mannertenvälisessä ehkä, mutta toisaalta eipä sielläkään yleensä mitään umpinaisia koppeja ole, jossa salakatselu olisi täysin estetty. Lepo on asia erikseen, mutta itse ainakaan en hyvin nuku busineksessäkään, parempi on matkata vähän aiemmin paikalle, jos sitä lepoa oikeasti tarvitsee enemmän. Lisäksi niitä business-lippujakin saa kyllä halvemmalla kuin mitä näitä esimerkkejä on ollut, kun vähän näkee vaivaa ja suunnittelee etukäteen.
Hallintojohtajan osasto tai muu eduskunnan instanssi noi liput hankkii, tuossa New Yorkin matkassa mihin ulkoasiainvaliokunta osallistui matkaliput vaihtelivat muistaakseni noin 2,5k€-3,5k€ välillä. Niistä maksetaan se summa kuin Finnair laskuttaa, eikä niitä minkään skyscannerin kautta kilpailuteta tai valikoida matkustuspäiviä sen perusteella, koska on halvinta matkustaa ja sanota toisen maan edustajille, että ensi keskiviikko kävisi meille, koska silloin on halvimmat lennot.

Euroopan sisäiset lennot nyt voisi suorittaa mun puolesta missä luokassa tahansa, mutta kaukolennoilla on ihan perusteltua matkustaa bisneksessä edellä mainituista syistä, onhan kyseessä nyt valtiojohto. (jonkilaista imagoakin varmaan ajatellaan, että kone on suomalainen eikä hotelli ole Bronxissa (tai mitä näitä huudeja nyt on.)

edit: tosin hieman naurattaa tämä pöyristyminen asiasta, kun hallintojohtaja on todennut, että Taviolla oli painava syy alkuperäisen matkan perumiseen. Pöyristyä voisi sen sijaan niiden ministereiden kohdalla, jotka ovat olleet näillä valtiovierailuilla päissään ja/tai maksattanut tuhansien eurojen viinaostoksia toisten pussista.
 
Viimeksi muokattu:
Hallintojohtajan osasto tai muu eduskunnan instanssi noi liput hankkii, tuossa New Yorkin matkassa mihin ulkoasiainvaliokunta osallistui matkaliput vaihtelivat muistaakseni noin 2,5k€-3,5k€ välillä. Niistä maksetaan se summa kuin Finnair laskuttaa, eikä niitä minkään skyscannerin kautta kilpailuteta tai valikoida matkustuspäiviä sen perusteella, koska on halvinta matkustaa ja sanota toisen maan edustajille, että ensi keskiviikko kävisi meille, koska silloin on halvimmat lennot.

Euroopan sisäiset lennot nyt voisi suorittaa mun puolesta missä luokassa tahansa, mutta kaukolennoilla on ihan perusteltua matkustaa bisneksessä edellä mainituista syistä, onhan kyseessä nyt valtiojohto. (jonkilaista imagoakin varmaan ajatellaan, että kone on suomalainen eikä hotelli ole Bronxissa (tai mitä näitä huudeja nyt on.)

edit: tosin hieman naurattaa tämä pöyristyminen asiasta, kun hallintojohtaja on todennut, että Taviolla oli painava syy alkuperäisen matkan perumiseen. Pöyristyä voisi sen sijaan niiden ministereiden kohdalla, jotka ovat olleet näillä valtiovierailuilla päissään ja/tai maksattanut tuhansien eurojen viinaostoksia toisten pussista.
Kuka pöyristyy mistäkin :) Itse en kyllä tuosta Taviosta ole pöyristynyt, mutta esim. tuo Marinin New Yorkin käynti kyllä pistää kulmakarvat aika koholle, kun ei mitään virkasyytä sille osuudelle ilmoitettu. Eli varmaan aika samaa linjaa teikäläisen kanssa.

Lähinnä hieman ihmettelin noita yleisiä käytäntöjä kustannusmielessä verrattuna esim. hyvin menestyviin kansainvälisiin firmoihin - vielä kun samaan aikaan valtiolaiva ui syvässä velkalastissa ja isoa alijäämää pukkaa joka vuosi. Ei niitä reissuja töissäkään halvimpien lentopäivien mukaan mennä vaan asiakkaiden jne. aikataulujen mukaan. Eikä sitä tarvitse missään slummissa hostellissa yöpyä tai varsinaisilla halpalentoyhtiöillä lennellä (kumpaakaan ei ole tullut työreissuillakaan vastaan), mutta tietty jos ollaan naimisissa Finnairin kanssa tuohon malliin, niin ei se ainakaan asiaa auta lentojen hintojen osalta - oli sitten business tai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Kuka pöyristyy mistäkin :) Itse en kyllä tuosta Taviosta ole pöyristynyt, mutta esim. tuo Marinin New Yorkin käynti kyllä pistää kulmakarvat aika koholle, kun ei mitään virkasyytä sille osuudelle ilmoitettu. Eli varmaan aika samaa linjaa teikäläisen kanssa.

En itse ainakaan ole pyöristynyt Tavion tapauksesta, koska on ihan luvallista perua lähtö syyllä ja perua taas peruminen muutaman päivän sisään. Omasta pussista kun ei ylimääräistä 9 tonnia tarvitse kustantaa, niin moni toimisi samoin.

Marinin matka oli myös virkamatka.
 
Ministerereillä on. Mikäli ei olisi, VNK perisi kulut henkilöltä.
Missäköhän tuo lukee mustaa valkoisella? Hirveästi ei luottoa ole tuohon kuluvalvontaan ja VNK:honkaan viime vuosien sähläilyjen jälkeen.

Edit: Mielenkiintoista tietää, onko siellä *jossain* paljonkin speksailtu yksityismenoja mahdolliseksi laittaa virkamenoiksi. Todennäköisesti tuollaiset yksityismenot kuuluvat vähintään verotuksen piiriin, vaikka olisikin joksikin ministerieduksi määritelty, ja tällöin noista pitäisi ainakin verot maksaa. Noiden etujen hoitamisesta asianmukaisesti on ollut vähän heikkoa esitystä, ne kuuluisat aamiaisetkin kun on jo parikymmentä vuotta ollut verotettu etu. Itsekin joskus aikoinaan noita ilmaiseksi syönyt työpaikalla ennen kuin verottaja tuon muutoksen teki, siihen loppuivat :cautious:
 
Viimeksi muokattu:
Missäköhän tuo lukee mustaa valkoisella? Hirveästi ei luottoa ole tuohon kuluvalvontaan ja VNK:honkaan viime vuosien sähläilyjen jälkeen.

Edit: Mielenkiintoista tietää, onko siellä *jossain* paljonkin speksailtu yksityismenoja mahdolliseksi laittaa virkamenoiksi. Todennäköisesti tuollaiset yksityismenot kuuluvat vähintään verotuksen piiriin, vaikka olisikin joksikin ministerieduksi määritelty, ja tällöin noista pitäisi ainakin verot maksaa. Noiden etujen hoitamisesta asianmukaisesti on ollut vähän heikkoa esitystä, ne kuuluisat aamiaisetkin kun on jo parikymmentä vuotta ollut verotettu etu. Itsekin joskus aikoinaan noita ilmaiseksi syönyt työpaikalla ennen kuin verottaja tuon muutoksen teki, siihen loppuivat :cautious:
Sana virkamatka pitää sisällään sen, että siitä on tehty virkamääräys.
Ei tuo silloin mikään etu tai yksityismeno ole. Pääministeri tai ministeri yleensä edustaa vastaavissa tilanteissa myös valtiota. Haluaa tai ei.

Taloussääntö on julkinen.
 
Sana virkamatka pitää sisällään sen, että siitä on tehty virkamääräys.
Ei tuo silloin mikään etu tai yksityismeno ole. Pääministeri tai ministeri yleensä edustaa vastaavissa tilanteissa myös valtiota. Haluaa tai ei.

Eikö tuo ole kehäpäätelmä? Eli perustelet että matka on virkamatka sillä, että sen on väitetty olevan virkamatka? Jos pääministeri matkustaisi toiselle puolelle maailmaa viettämään omia syntymäpäiväjuhliaan ja tekisi sen virkamatkana, niin se olisi sinun mielestä ok, koska näin on päätetty?
 
Eikö tuo ole kehäpäätelmä? Eli perustelet että matka on virkamatka sillä, että sen on väitetty olevan virkamatka? Jos pääministeri matkustaisi toiselle puolelle maailmaa viettämään omia syntymäpäiväjuhliaan ja tekisi sen virkamatkana, niin se olisi sinun mielestä ok, koska näin on päätetty?
Meinaatko, että valtioneuvoston kanslia vastaisi kaikkia medioita kiinnostavaan asiaan, että kyseessä on virkamatka, vaikka se ei sitä olisi? Ja selviäisi median Liskien yms. faktantarkistuksista, tietopyynnöistä ja myöhemmin vielä tilintarkistuksista ilman, että asiantila selviäisi kellekään.
Ei nyt sentään.

Toisaalta. Tuolta voit tehdä tietopyynnön, jos epäilys vielä painaa.

Ei minusta tuossa virkamatka-asiassa pitäisi olla epäselvää. Kokonaan eri keskustelu sitten on, onko hinta oikeansuuruinen ja kohtuullinen virkamatkalle.
 
Meinaatko, että valtioneuvoston kanslia vastaisi kaikkia medioita kiinnostavaan asiaan, että kyseessä on virkamatka, vaikka se ei sitä olisi? Ja selviäisi median Liskien yms. faktantarkistuksista, tietopyynnöistä ja myöhemmin vielä tilintarkistuksista ilman, että asiantila selviäisi kellekään.
Ei nyt sentään.

Toisaalta. Tuolta voit tehdä tietopyynnön, jos epäilys vielä painaa.

Ei minusta tuossa virkamatka-asiassa pitäisi olla epäselvää. Kokonaan eri keskustelu sitten on, onko hinta oikeansuuruinen ja kohtuullinen virkamatkalle.

Etkö ole koskaan kuullut korruptiosta? Tarkoitan sitä, että joku matka päätetään olevan virkamatka, vaikka ei oikeasti sitä olisikaan.
 
Etkö ole koskaan kuullut korruptiosta? Tarkoitan sitä, että joku matka päätetään olevan virkamatka, vaikka ei oikeasti sitä olisikaan.
Väittäisin meillä olevan sen verran valveutuneita politiikan toimittajia, asiantuntijoita ja kansalaisia, että sellainen tilanne olisi näin paljon julkisuutta keränneen tapauksen yhteydessä kyllä perattu laillisuusvalvonnan kautta. Jos siihen olisi syytä.
Mistään asiasta ei tee korruptiota se, että joku kansalainen nyt sattuu sitä paheksumaan.
 
Meinaatko, että valtioneuvoston kanslia vastaisi kaikkia medioita kiinnostavaan asiaan, että kyseessä on virkamatka, vaikka se ei sitä olisi? Ja selviäisi median Liskien yms. faktantarkistuksista, tietopyynnöistä ja myöhemmin vielä tilintarkistuksista ilman, että asiantila selviäisi kellekään.
Ei nyt sentään.

Toisaalta. Tuolta voit tehdä tietopyynnön, jos epäilys vielä painaa.

Ei minusta tuossa virkamatka-asiassa pitäisi olla epäselvää. Kokonaan eri keskustelu sitten on, onko hinta oikeansuuruinen ja kohtuullinen virkamatkalle.
VNK:han on kuuluisa varsinkin viime vuosilta siitä, että ei vastaa aina kysymyksiin, myöskään noihin tietopyyntöihin vedoten epämääräisiin salaisuuksiin julkisten asioiden kohdalla, peittelee yksityiskohtia ja selittelee asian vierestä. Ja kuten todettu siellä on ennenkin hoidettu asioita päin honkia viranhoitoon liittyvien etujen ja kulujen osalta. Ja tällaiseen tahoon vetoat asiassa? Toivottavasti tilintarkastuksia ei ole tehnyt VTV, mikä olisi varsinainen pukki kaalimaan vartijana :)

Jos noita tilintarkastuksia on tehty, niin heikosti niihinkään näkyy mikään väärä toiminta jäävän kiinni, kun ei noita ateriaetujakaan ollut huomattu.
 
VNK:han on kuuluisa varsinkin viime vuosilta siitä, että ei vastaa aina kysymyksiin, myöskään noihin tietopyyntöihin vedoten epämääräisiin salaisuuksiin julkisten asioiden kohdalla, peittelee yksityiskohtia ja selittelee asian vierestä. Ja kuten todettu siellä on ennenkin hoidettu asioita päin honkia viranhoitoon liittyvien etujen ja kulujen osalta. Ja tällaiseen tahoon vetoat asiassa? Toivottavasti tilintarkastuksia ei ole tehnyt VTV, mikä olisi varsinainen pukki kaalimaan vartijana :)

Jos noita tilintarkastuksia on tehty, niin heikosti niihinkään näkyy mikään väärä toiminta jäävän kiinni, kun ei noita ateriaetujakaan ollut huomattu.
Ja ateriadustahan VNK sai pyyhkeet, mutta Marin sai vapauttavan. Kansalta taisi se tuomio kyllä tulla.

”Pääministeri Sanna Marin on vastaanottanut valtioneuvoston kanslian hänelle edellä todetuin tavoin valtion varoista lakiin perustumattomasti kustantamat ateriapalvelut. Näkemykseni mukaan hänellä on kuitenkin ollut oikeus luottaa valtioneuvoston kanslian virkamiesten hänelle asiasta antamaan perehdytykseen ja arvioon tarjottujen ateriapalvelujen lainmukaisuudesta.

Pääministeri Marinin menettely ei anna aihetta toimenpiteisiini. Lähetän kuitenkin hänelle tiedoksi tämän päätökseni, joka sisältää edellä kohdassa 3.1 esittämäni pääministerin virka-asuntoa ja siihen liittyviä palveluita sääntelevää ministeripalkkiolain 6 §:ä koskevan oikeudellisen arviointini.

Tämä asiakirja on allekirjoitettu sähköisesti.

Apulaisoikeuskanslerin sijainen Petri Martikainen

Vanhempi oikeuskanslerinsihteeri Taru Kuosmanen”
 
Ja ateriadustahan VNK sai pyyhkeet, mutta Marin sai vapauttavan. Kansalta taisi se tuomio kyllä tulla.
Niinpä juuri, ja tuoko taho mielestäsi osaa hoitaa asiat oikein ja sen "virkamatka" määritelmään pitäisi luottaa, vaikka mitään virka-asiaa ei ole kerrottu hoidettavan? Tai että jos matkassa oli joku "ministerietu" kyseessä, niin se on hoidettu oikein esim. verotuksen osalta?
 
Viimeksi muokattu:
Niinpä juuri, ja tuoko taho mielestäsi osaa hoitaa asiat oikein ja sen "virkamatka" määritelmään pitäisi luottaa, vaikka mitään virka-asiaa ei ole kerrottu hoidettavan? Tai että jos oli joku "ministerietu" kyseessä, niin se on hoidettu oikein esim. verotuksen osalta?
Olennaista on se, että ministerien - ja ihan samaan tapaan myös nykyhallituksen ministerien - pitää voida luottaa VNK:n ammattilaisten asiantuntemukseen.

Mutta siis jos epäilee asiaa, niin ainahan sitä voi tehdä kantelun laillisuusvalvojalle. Oikeuskanslerinvirastolla on velvollisuus käsitellä jokainen kantelu. Itse pidän selvänä, että istuva pääministeri saadessaan kunniatohtorin arvonimen juuri PM-aikansa ansioista edustaa tilaisuudessa valtiota. Asia on silti helppo koeponnistaa tekemällä se kantelu.
 
Olennaista on se, että ministerien - ja ihan samaan tapaan myös nykyhallituksen ministerien - pitää voida luottaa VNK:n ammattilaisten asiantuntemukseen.

Mutta siis jos epäilee asiaa, niin ainahan sitä voi tehdä kantelun laillisuusvalvojalle. Oikeuskanslerinvirastolla on velvollisuus käsitellä jokainen kantelu. Itse pidän selvänä, että istuva pääministeri saadessaan kunniatohtorin arvonimen juuri PM-aikansa ansioista edustaa tilaisuudessa valtiota. Asia on silti helppo koeponnistaa tekemällä se kantelu.
Jaa, että mitään vastuuta ei ole ministerillä, joka laittaa virkamatkan hyväksyntään sen olematta virkamatka, jos sen sattuu joku hyväksymään? Kyllä tuosta yksityisellä puolella tulisi sanktiot, todennäköisesti potkut suoraan, jos merkittävästä summasta on kyse.

Tuohonhan se mahdollinen kantelu tosiaan todennäköisesti torppaisi, että sitä käännellään ja väännellään, että kyseessä on jossain mielessä virkamatka, kun että-jotta-koska-kun. Vaikka ei näin ei-veronmaksajien rahoja käyttävän henkilön mielestä tuohon kategoriaan mitenkään mene. Aivan sama, mikä sen palkinnon tai vastaavan perusteena on, kun palkintoa ei kuitenkaan anneta Suomen valtiolle tai sen instituutiolle vaan yksityishenkilölle. Jos tilaisuus olisi ollut vaikkapa vasta nyt, niin olisiko Marinin pitänyt saada edelleen matkaan korvaukset valtiolta, vaikka ei enää ole edes kansanedustaja? Tuo vastaus mielestäni ratkaisee asian, koska jos kyseessä tosiaan on valtion edustustehtävä, niin kulut pitäisi edelleen maksaa. Mielestäni tällaisesta ei kuitenkaan ole/ollut kyse, mutta, noh, jotkut on varmaan eri mieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa, että mitään vastuuta ei ole ministerillä, joka laittaa virkamatkan hyväksyntään sen olematta virkamatka, jos sen sattuu joku hyväksymään? Kyllä tuosta yksityisellä puolella tulisi sanktiot, todennäköisesti potkut suoraan, jos merkittävästä summasta on kyse.

Tuohonhan se mahdollinen kantelu tosiaan todennäköisesti torppaisi, että sitä käännellään ja väännellään, että kyseessä on jossain mielessä virkamatka, kun että-jotta-koska-kun. Vaikka ei näin ei-veronmaksajien rahoja käyttävän henkilön mielestä tuohon kategoriaan mitenkään mene. Aivan sama, mikä sen palkinnon tai vastaavan perusteena on, kun palkintoa ei kuitenkaan anneta Suomen valtiolle tai sen instituutiolle vaan yksityishenkilölle. Jos tilaisuus olisi ollut vaikkapa vasta nyt, niin olisiko Marinin pitänyt saada edelleen matkaan korvaukset valtiolta, vaikka ei enää ole edes kansanedustaja? Tuo vastaus mielestäni ratkaisee asian, koska jos kyseessä tosiaan on valtion edustustehtävä, niin kulut pitäisi edelleen maksaa. Mielestäni tällaisesta ei kuitenkaan ole/ollut kyse, mutta, noh, jotkut on varmaan eri mieltä.

Onko sinulla käsitystä siitä, missä kaikissa rukosaamiaisilla ja kissanristiäisissä ministerit käyvät Suomea edustamassa verorahoilla?
Itse väitän, että Marinin reissu pääministerinä ja pääpuhujana tuossa tilaisuudessa on ollut yksi näkyvimmistä ja edustavimmista tapahtumista suomalaisista ministereistä. Enkä ole ajatuksen kanssa yksin:

Sanna Marin toi Suomelle New Yorkissa näkyvyyttä, jonka arvoa on vaikea mitata – ”Hän on täydellinen vastakohta sille, mihin olemme tottuneet” | Kauppalehti
 
Onko sinulla käsitystä siitä, missä kaikissa rukosaamiaisilla ja kissanristiäisissä ministerit käyvät Suomea edustamassa verorahoilla?
Tämähän kuulostaa siltä, että tuossa olisi hyvä leikkauskohde, jos tällaisissa henkilökohtaisissa tilaisuuksissa rampataan urakalla ulkomaita myöden - vielä jos pitää välttämättä Finnairin bisneksessä lentää :)

Itse en laske jotain Marinin henkilökohtaisia tilaisuuksia, missä ladellaan kyseisen henkilön mielipiteitä ja latteuksia paperilta, Suomen valtion viralliseksi edustamiseksi. Jossain geneerisemmässä mielessä Suomea ja suomalaisia tietty edustaa yhtenä kansalaisena. Tosin en kuulu myöskään siihen koulukuntaan, että kaikki julkisuus on hyvästä, mihin kyseinen henkilö taas selvästi kuuluu ja mikä nykyään tuntuu olevan trendikästä ts. kunhan pääsee esille mahdollisimman paljon - ei sisällöllä niin väliä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko sinulla käsitystä siitä, missä kaikissa rukosaamiaisilla
Iltalehti kirjoitti
"Verkostoitumistapahtuma tuo yhteen poliitikkoja, liike-elämän vaikuttajia sekä uskovien yhteisön. Sen järjestäjänä on The Fellowship Foundation ja isäntänä Yhdysvaltain kongressi."


Eli vertaisin tuota esim maailman talousfoorumiin osallistumiseen.
 
Marinin USA:n matka näytti olevan hänen henkilökohtainen pr-temppu, jotta pääsee piireihin. Matka poikikin mukavan varakkaan työsopimuksen, jonka ansiosta hän pystyi jättämään huonopalkkaisen kansanedustajan tehtävän ja pettämään äänestäjänsä. Mitäs vihervassarit luulette, paljonko teidän idoli Marin tulee maksamaan veroja Suomeen jatkossa? Vai rupeaako ihan verokikkailemaan oman yrityksen kautta tuloja? Se on kuulkaas tulonsiirtoa köyhiltä rikkaille, jos/kun Marin alkaa tekemään toimia, jolla saa omaa veroprosenttia alaspäin.
 
Viimeksi muokattu:
Onko perussuomalaisten äänestäjillä huijattu olo kun bensan hinta ei laskekaan? Piti laskea jos pääsevät hallitukseen? Aiemmin ei ollut väliä maailmanmarkinoilla mutta nyt yhtäkkiä onkin? Onko tuo nyt sitä populismia vai mitä?
 
Onko perussuomalaisten äänestäjillä huijattu olo kun bensan hinta ei laskekaan? Piti laskea jos pääsevät hallitukseen? Aiemmin ei ollut väliä maailmanmarkinoilla mutta nyt yhtäkkiä onkin? Onko tuo nyt sitä populismia vai mitä?
Tää on Mäkysen aivopieru.
 
Onko perussuomalaisten äänestäjillä huijattu olo kun bensan hinta ei laskekaan? Piti laskea jos pääsevät hallitukseen? Aiemmin ei ollut väliä maailmanmarkinoilla mutta nyt yhtäkkiä onkin? Onko tuo nyt sitä populismia vai mitä?
Ehkä perussuomalaisten äänestäjät eivät ole niin tyhmiä kuin te vasemman laidan bensan hinnasta kitisijät?
 
Onko perussuomalaisten äänestäjillä huijattu olo kun bensan hinta ei laskekaan? Piti laskea jos pääsevät hallitukseen? Aiemmin ei ollut väliä maailmanmarkinoilla mutta nyt yhtäkkiä onkin? Onko tuo nyt sitä populismia vai mitä?
Ei haittaa, pääasia että joku siellä hallituksessa pistää hanttia haittamaahanmuutolle :thumbsup:

Naurattaa kun vasemmisto nytten itkee bensan hintaa, ei kyllä itkenyt silloin kun he olivat hallituksessa.
 
Onko perussuomalaisten äänestäjillä huijattu olo kun bensan hinta ei laskekaan? Piti laskea jos pääsevät hallitukseen? Aiemmin ei ollut väliä maailmanmarkinoilla mutta nyt yhtäkkiä onkin? Onko tuo nyt sitä populismia vai mitä?

No täällä perussuomalaisten äänestäjä voi ihan kommentoida, ettei bensan hinta ole koskaan näissä vaaleissa kiinnostanut. Perussuomalaisia on äänestetty vain ja ainoastaan sen vuoksi, että se on ainoa puolue joka haluaa estää matuja tulemasta Suomeen ja ainoa puolue jolla on tahtotila heittää entisiäkin matuja vittuun täältä.
 
Onko perussuomalaisten äänestäjillä huijattu olo kun bensan hinta ei laskekaan? Piti laskea jos pääsevät hallitukseen? Aiemmin ei ollut väliä maailmanmarkinoilla mutta nyt yhtäkkiä onkin? Onko tuo nyt sitä populismia vai mitä?
Jakeluvelvoite, polttoainevero ja ajoneuvoveroon kaikkiin tulossa muutoksia. Polttoaine ei nouse sitä ~20 senttiä tai yli ensi vuodeksi mitä se olisi noussut edellisen hallituksen päätöksillä ja nousu olisi ollut rajumpaa tulevina vuosina. Millainen olo sinulla on, jos olet autoilija, että ei tarvi kuitenkaan maksaa useita kymmeniä senttejä enemmän parin kuukauden päästä?
 
Jakeluvelvoite, polttoainevero ja ajoneuvoveroon kaikkiin tulossa muutoksia. Polttoaine ei nouse sitä ~20 senttiä tai yli ensi vuodeksi mitä se olisi noussut edellisen hallituksen päätöksillä ja nousu olisi ollut rajumpaa tulevina vuosina.

- PS ja Kokoomus olivat hallituksessa kun jakeluvelvoitteesta päätettiin (oli myös Sote-uudistusta rakentamassa).
-Marinin hallitus laski jakeluvelvoitetta kun maailmanmarkkinoilla alko tapahtua hintojen raketointia.
- Nyt PS keksii vaihtoehtotodellisuuden jossa edellinen, jakeluvelvoitetta laskenut hallitus nostaisi polttoaineen hintaa enemmän kun he, eli hehän silloin itseasiassa laskevat polttoaineen hintaa vaikka todellisuudessa se nouseekin- kuten jakeluvelvoite vrt. Marin :hmm:
 
Ehkä perussuomalaisten äänestäjät eivät ole niin tyhmiä kuin te vasemman laidan bensan hinnasta kitisijät?

Minkähän takia PS edustajat sitten rummuttivat edellisellä hallituskaudella juurikin bensan hinnasta?

Kovimmat kitisijät bensan hinnoista taitavat kyllä olla Miko Bergbom ja Sebastian Tynkkynen.



 
- PS ja Kokoomus olivat hallituksessa kun jakeluvelvoitteesta päätettiin (oli myös Sote-uudistusta rakentamassa).
-Marinin hallitus laski jakeluvelvoitetta kun maailmanmarkkinoilla alko tapahtua hintojen raketointia.
- Nyt PS keksii vaihtoehtotodellisuuden jossa edellinen, jakeluvelvoitetta laskenut hallitus nostaisi polttoaineen hintaa enemmän kun he, eli hehän silloin itseasiassa laskevat polttoaineen hintaa vaikka todellisuudessa se nouseekin- kuten jakeluvelvoite vrt. Marin :hmm:
Kritiikkiä sai toimien hitaus ja niukkuus vs jotkin muuta maat.

Jakeluvelvoitteen lasku oli ihan käypä toimi , siitä ei tainnut tulla kritiikkiä. Toki se oli laina, velkaelvytystä tulevaisuudesta , eli se ajatus oli että velvoite sitten kiristyy nopeammin ja tiukemmaksi. (Eli lasku menee seuraavien hallitusten niskaan)

Marinin hallitusta ei voi syyttää putinin sekoilusta ja se nyt olisi ollut tuomittavaa jos olisi lähtenyt putinia nuoleen, halvan öljyn,kaasun ja sähkön toivossa. Sellaisenkin politiikan kannattajia oli.

Hinta kritiikistä vielä, että politiikassa voi aamupäivällä kritisoida liianvähäistä elvytystä ja ennen lounasta kerkiää hyvin kritisoida liiallista velkaelvytystä.

Fosiilliikenneipolttoaineiden hintoihin vaikuttaa suuresti se kuinkapaljon hyväksytyään päästökaupan ulkopuolista polttoa. Päästökaupan piirissä olisi yhdessä muiden päästöjen kanssa jakamassa päästöoikeuksia.

Nyt hallitus on lukinnut hintatyökalun, mutta se vähän auki mitä keinoja se käyttää fosiilisten käytön vähentämiseen liikenteessä.

Joskus politiikassa on järkevää tehdä niitä takinkääntöjä, edellinen hallitus sai nimenomaan siitä kritiikkiä ette siihen kyennyt.
 
Onko perussuomalaisten äänestäjillä huijattu olo kun bensan hinta ei laskekaan? Piti laskea jos pääsevät hallitukseen? Aiemmin ei ollut väliä maailmanmarkinoilla mutta nyt yhtäkkiä onkin? Onko tuo nyt sitä populismia vai mitä?
Ei ollut ikinä kyse bensan hinnasta, vaan siitä kuka oli päättämässä.
 
- PS ja Kokoomus olivat hallituksessa kun jakeluvelvoitteesta päätettiin (oli myös Sote-uudistusta rakentamassa).
-Marinin hallitus laski jakeluvelvoitetta kun maailmanmarkkinoilla alko tapahtua hintojen raketointia.
- Nyt PS keksii vaihtoehtotodellisuuden jossa edellinen, jakeluvelvoitetta laskenut hallitus nostaisi polttoaineen hintaa enemmän kun he, eli hehän silloin itseasiassa laskevat polttoaineen hintaa vaikka todellisuudessa se nouseekin- kuten jakeluvelvoite vrt. Marin :hmm:
Nykylain mukaisesti jakeluvelvoite olisi noussut ensi vuonna 28% ja siitä tasaisesti niin, että vuonna 2030 se olisi 34%, nykyinen hallituksen toimilla jakeluvelvoite pysyy vielä ensi vuonna 13,5% ja hallituskauden lopussa vuonna 2027 velvoite on 22,5%.

Rautalankaa, nyt muutetaan jakeluvelvoitelakia niin, että tämä nousu ei olisi yhtä voimakasta, mitä se olisi edellisen hallituksen tekemän jakeluvelvoitelain mukaan ollut.
 
Hienoa että yritetään pitää bensan hinta alhaalla ilmaston kustannuksella. Ilmasto ei kuitenkaan tavalliselle suomalaiselle haittaa niin paljon kuin bensan hinta.
 
Nykylain mukaisesti jakeluvelvoite olisi noussut ensi vuonna 28% ja siitä tasaisesti että vuonna 2030 se olisi 34%, nykyinen hallituksen toimilla jakeluvelvoite pysyy vielä ensi vuonna 13,5% ja hallituskauden lopussa vuonna 2027 velvoite on 22,5%.
Se jäänyt vähän epäselväksi että miten hallitus "korvaa" jakeluvelvoitteen.
 
Nykylain mukaisesti jakeluvelvoite olisi noussut ensi vuonna 28% ja siitä tasaisesti niin, että vuonna 2030 se olisi 34%, nykyinen hallituksen toimilla jakeluvelvoite pysyy vielä ensi vuonna 13,5% ja hallituskauden lopussa vuonna 2027 velvoite on 22,5%.

Rautalankaa, nyt muutetaan jakeluvelvoitelakia niin, että tämä nousu ei olisi yhtä voimakasta, mitä se olisi edellisen hallituksen tekemän jakeluvelvoitelain mukaan ollut.

Nykylain kuvitteellinen skenaario ei ota huomioon lainkaan sitä että meillä ei ole vaihtoehtotodellisuutta että "jos demarit olisivat...", vaan tosiasia siitä että demarit &kump. muutti jakeluvelvoitetta silloin kun sen muutosta tarvittiin. Nyt on nyt, ja nyt hallituksessa on Kokoomus ja Persut. Tosiaan, demarien jäljiltä se on ton 13,5. Mitään faktaa ei ole siitä "entäpä demarit", koska sellaista tilannetta ei tällähetkellä ole. On vain KOK-PS ja polttoaineen hinta.
 
Nykylain kuvitteellinen skenaario ei ota huomioon lainkaan sitä että meillä ei ole vaihtoehtotodellisuutta että "jos demarit olisivat...", vaan tosiasia siitä että demarit &kump. muutti jakeluvelvoitetta silloin kun sen muutosta tarvittiin. Nyt on nyt, ja nyt hallituksessa on Kokoomus ja Persut. Tosiaan, demarien jäljiltä se on ton 13,5. Mitään faktaa ei ole siitä "entäpä demarit", koska sellaista tilannetta ei tällähetkellä ole. On vain KOK-PS ja polttoaineen hinta.
Jakeluvelvoitetta laskettiin väliaikaisesti, sinä teet ihan samanlaisia vaihtoehtotodellisuuteen verrattavia johtopäätöksiä tulevaisuudesta "ehkä he olisivat jatkaneet nykyistä tasoa, ehkä ei..." -tason argumentointi. Sinun argumentointiasi vaan hieman pistää hanttiin se fakta, mitä nykylaissa lukee ja kun tulevaisuuteen emme näe, voimme vain verrata mitä on kirjattu mustaa valkoisella. Jos Marinin hallituksella olisi ollut toinen tarkoitusperä jakeluvelvoitteen suhteen, niin miksi he eivät sitten maltillistaneet jakeluvelvoitelakiin kirjattua suunnitelmaa? Fakta nyt on se, että nykylain mukaan jakeluvelvoitteen nousu vuoteen 2027 olisi ollut huomattavasti rajumpaa, kuin mitä se on nyt tämän hallituksen tekemän lausuntokierrokselle menevän esityksen mukaan.

Unohtamatta, että myös polttoaineveroon ja ajoneuvoveroon on myös tulossa muutoksia, mitkä parantavat tavallisen ihmisen elämää ja pärjäämistä.

”Jakeluvelvoite kiristyy edelleen, mutta ei niin paljon kuin Sanna Marinin hallitus asiasta päätti. Autoliitto kritisoi voimakkaasti tuolloin tehtyä päätöstä liian kalliina ratkaisuna. Se, että nyt puhutaan polttoaineverojen alentamisesta, on historiallista. Itse en muista, milloin tällaista olisi tapahtunut. Lisäksi hallitus suunnittelee ajoneuvoveroon pientä alennusta. Nämä toimenpiteet parantavat tavallisten ihmisten mahdollisuutta käydä töissä ja pyörittää arkea”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

edit: lausuntokierros päättyikin 3.9 eikä 3.10, laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2024.
 
Viimeksi muokattu:

Orpo: Suomen maksut EU:lle kasvavat
Pääministeri Petteri Orpo (kok) sanoo EU:n olevan suuren muutoksen edessä. Laajentuminen muuttaa rahoituksen, päätöksenteon, rakenteet.

Eli ensin persut nostaa jakeluvelvoitetta ja polttoaineen hintaa, seuraavaksi ovat mukana maksamassa EU:lle enemmän. Spinnataankohan tämäkin niin että "itseasiassa maksetaan EU:lle vähemmän kun mitä vassarit olisivat maksaneet, eli EU maksut itseasiassa pienenevät".
 

Orpo: Suomen maksut EU:lle kasvavat
Pääministeri Petteri Orpo (kok) sanoo EU:n olevan suuren muutoksen edessä. Laajentuminen muuttaa rahoituksen, päätöksenteon, rakenteet.

Eli ensin persut nostaa jakeluvelvoitetta ja polttoaineen hintaa, seuraavaksi ovat mukana maksamassa EU:lle enemmän. Spinnataankohan tämäkin niin että "itseasiassa maksetaan EU:lle vähemmän kun mitä vassarit olisivat maksaneet, eli EU maksut itseasiassa pienenevät".
Jakeluvelvoite olisi ensi vuonna 28%, jos vassarit päättäisivät, mutta nykyhallituksen ansiosta se nouseekin vasta 2025 ad 16,5%.

Lisäksi polttoaineen verotusta laskettiin jotain prosentteja.

Välillä tulee ihmetelleeksi, että vaikuttaako vasemmistolainen maailmankuva jotenkin älykkyyttä laskevasti.

Ja jotenkin kuvittelet, että persut sanelee EU:lle paljonko niitä jäsenmaksuja ensi vuonna maksetaan?

:sclap:
 
Jakeluvelvoite olisi ensi vuonna 28%, jos vassarit päättäisivät, mutta nykyhallituksen ansiosta se nouseekin vasta 2025 ad 16,5%.

Lisäksi polttoaineen verotusta laskettiin jotain prosentteja.

Välillä tulee ihmetelleeksi, että vaikuttaako vasemmistolainen maailmankuva jotenkin älykkyyttä laskevasti.

Ja jotenkin kuvittelet, että persut sanelee EU:lle paljonko niitä jäsenmaksuja ensi vuonna maksetaan?

:sclap:
Sama tyyppi jatkaa edelleen paskan puhumista, vaikka hänelle on asiaa väännetty rautalangasta useita kertoja. Jotain perää ehkä sanoissasi on.
 
Pojat vähän juksaamalla hankkivat ääniä eduskuntavaaleihin

Perussuomalaisten nuorisokaksikolta tankattiin vastausta kohuttuun bensa-aloitteeseen – tunteet kuumenivat
Vastaus monen kansanedustajan esittämään kysymykseen saatiin noin parin tunnin keskustelun jälkeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 248
Viestejä
4 866 061
Jäsenet
78 624
Uusin jäsen
rupureiska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom