• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Perussuomalaiset

Jostain syystä alkaa aina vähän sapettamaan kun sanotaan että turhasta autoilusta pitäisi luopua tai sitten vähän verottaa kansalaista enemmän tuosta. Mistä helvetin turhasta autoilusta?

No siitä helvetin turhasta autoilusta että esimerkiksi suurempien kaupunkien alueella väki tekee ne työmatkat autolla julkisten sijaan koska auto on pikkasen kätevämpi ja mukavampi.
Juurikin nämä tapaukset että omalla autolla matkaan menee 10 minsaa suuntaansa ja julkisilla se 20-30 minsaa. Tai se että julkisilla kulkiessa pitää ottaa se sateenvarjo mukaan kun joutuu kävelemään sateessa jonkun 500 metriä bussipysäkille.
 
No siitä helvetin turhasta autoilusta että esimerkiksi suurempien kaupunkien alueella väki tekee ne työmatkat autolla julkisten sijaan koska auto on pikkasen kätevämpi ja mukavampi.
Juurikin nämä tapaukset että omalla autolla matkaan menee 10 minsaa suuntaansa ja julkisilla se 20-30 minsaa. Tai se että julkisilla kulkiessa pitää ottaa se sateenvarjo mukaan kun joutuu kävelemään sateessa jonkun 500 metriä bussipysäkille.

Tässäkin tapauksessa vihreät poliitikkomme voisivat pitää pienen tauon saarnaamisestaan ja näyttää meille vaihteeksi omilla teoillaan esimerkkiä, luopumalla turhista parin sadan metrin tai parin kilometrin taksimatkoista Helsingin keskusta-alueella. Vaikka taksihan ei tietenkään ole auto, se on julkista liikennettä ja siten täysin puhdas ja upea vaihtoehto ainakin silloin kun sillä poliitikko matkustaa. :smoke:

Hieman vakavammin, on ihan totta että perusjampat ajelevat autoilla turhiakin reissuja ja niitä olisi hyvä vähentää. Joukossa on kuitenkin myös turhilta näyttäviä reissuja jotka eivät välttämättä ole ihan niin turhia kun katsoo tarkemmin. En ihan kauheasti ihmettele, että esim. jotkut naiset ajavat pimeän aikaan työmatkan mieluummin omalla autolla ja hitaasti, kuin julkisella liikenteellä nopeammin, ottaen huomioon millaista sakkia siellä julkisella liikkuu.
 
No siitä helvetin turhasta autoilusta että esimerkiksi suurempien kaupunkien alueella väki tekee ne työmatkat autolla julkisten sijaan koska auto on pikkasen kätevämpi ja mukavampi.
Juurikin nämä tapaukset että omalla autolla matkaan menee 10 minsaa suuntaansa ja julkisilla se 20-30 minsaa. Tai se että julkisilla kulkiessa pitää ottaa se sateenvarjo mukaan kun joutuu kävelemään sateessa jonkun 500 metriä bussipysäkille.

No olkoonkin sitten noin, mutta perverssiä rangaista kaikkia tuosta joilla tuo ei ole vaihtoehto.
Olisikin noin helppoa omalla kohdalla että matkaan menisi vain se 20-30minsaa julkisilla, saattaisin jopa kulkeakin. Talvella ainakin olisi helpompaa kun ei tarvitsisi häärätä auton kanssa.

Toisaalta ymmärrän myös sen että sinne ghettobussiinkaan ei hirveä tunku sattuneestä syystä joillakin ihmisillä ole jossain päin ja tämän takia käyttää omaa autoa...
 
Hieman vakavammin, on ihan totta että perusjampat ajelevat autoilla turhiakin reissuja ja niitä olisi hyvä vähentää. Joukossa on kuitenkin myös turhilta näyttäviä reissuja jotka eivät välttämättä ole ihan niin turhia kun katsoo tarkemmin. En ihan kauheasti ihmettele, että esim. jotkut naiset ajavat pimeän aikaan työmatkan mieluummin omalla autolla ja hitaasti, kuin julkisella liikenteellä nopeammin, ottaen huomioon millaista sakkia siellä julkisella liikkuu.

Onko tämä nyt joku PK-seudun ilmiö koska ainakaan Tampereella en kyllä näe mitään syytä miksi tuo olisi este julkisten käyttöön. Poislukien ehkä joku lauantai-yön viimeinen bussi Hervantaan.
 
Onko tämä nyt joku PK-seudun ilmiö koska ainakaan Tampereella en kyllä näe mitään syytä miksi tuo olisi este julkisten käyttöön. Poislukien ehkä joku lauantai-yön viimeinen bussi Hervantaan.

Kyllä se varmaan on ihan kaikkialla maailmassa ja jokaisessa kaupungissa toki vaihtelevassa määrin esiintyvä ilmiö, ainakin kun sopiva bussireitti sattuu kyseeseen, kaikki kun eivät voi asua siellä parempiosaisten alueilla.
 
No olkoonkin sitten noin, mutta perverssiä rangaista kaikkia tuosta joilla tuo ei ole vaihtoehto.
Olisikin noin helppoa omalla kohdalla että matkaan menisi vain se 20-30minsaa julkisilla, saattaisin jopa kulkeakin. Talvella ainakin olisi helpompaa kun ei tarvitsisi häärätä auton kanssa.

Ei niitä kaikkia tarvitse rankaista. Ei sinne Kainuun korpeen tarvita mitään ruuhkamaksuja. Ja jos homma halutaan hoitaa vaikkapa polttoaineverolla niin sitten voidaan esimerkiksi mahdollistaa verovähennykset niille joiden työpaikka on jossain perämetsässä jonne ei ole mahdollista kulkea julkisilla.
 
Kyllä se varmaan on ihan kaikkialla maailmassa ja jokaisessa kaupungissa toki vaihtelevassa määrin esiintyvä ilmiö, ainakin kun sopiva bussireitti sattuu kyseeseen, kaikki kun eivät voi asua siellä parempiosaisten alueilla.

No tässä puhutaan nyt tietääkseni Suomesta, ei mistään Comptonista.
 
Ei niitä kaikkia tarvitse rankaista. Ei sinne Kainuun korpeen tarvita mitään ruuhkamaksuja. Ja jos homma halutaan hoitaa vaikkapa polttoaineverolla niin sitten voidaan esimerkiksi mahdollistaa verovähennykset niille joiden työpaikka on jossain perämetsässä jonne ei ole mahdollista kulkea julkisilla.

Ei se työpaikka nyt ole läheskään ainoa asia mikä aiheuttaa ihmisille välttämätöntä ajoa. Ihmisten täytyy päästä kauppoihinkin ja pitää hakea lapsia ja käydä lääkärissä sun muuta. Täysin kestämätöntä että syrjäseudun asukkaita alettaisiin rokottaa jollain kymmenien senttien pensan hintakorotuksilla.
 
Toki, mutta kyllähän joku Helsinki ja Lahti kuulemma on Suomessa, jopa Tampereelta katsottuna.

No tuon takia kysyin että onko tässä joku merkittävä ero PK-seudun ja Tampereen välillä. Kun Tampereella ei kyllä tule mieleen mitään sellaista tilannetta että TKL:n busseja ei voisi käyttää niissä matkustavan väen takia. Etenkin jossain työmatkaliikenteessä.
 
Ei se työpaikka nyt ole läheskään ainoa asia mikä aiheuttaa ihmisille välttämätöntä ajoa. Ihmisten täytyy päästä kauppoihinkin ja pitää hakea lapsia ja käydä lääkärissä sun muuta. Täysin kestämätöntä että syrjäseudun asukkaita alettaisiin rokottaa jollain kymmenien senttien pensan hintakorotuksilla.

No voi kyynel. Onneksi ne pystyvät kuitenkin asumaan naurettavan halvoissa kämpissä meihin kaupunkilaisiin verrattuna.
 
Onko tämä olevinaan joku argumentti että syrjäseudun asukkaita on ok riistää pensan hinnankorotuksilla koska heidän kämppänsä on arvottomia?

Se on argumentti että eri alueilla on erilaiset asuinkustannukset. Jos asut kaupungissa niin joudut maksaan asumisesta aika perkeelesti mutta voit välttää yksityisautoilun kustannukset. Jos asut maalla niin asuminen on aika pirun halpaa mutta sitten liikkuminen voi olla kalliimpaa.
 
Se on argumentti että eri alueilla on erilaiset asuinkustannukset. Jos asut kaupungissa niin joudut maksaan asumisesta aika perkeelesti mutta voit välttää yksityisautoilun kustannukset. Jos asut maalla niin asuminen on aika pirun halpaa mutta sitten liikkuminen voi olla kalliimpaa.

Ok. Kiristetäänkö sitten vaikka kaupunkien kiinteistöverotusta samalla haarukalla kuin tehdään pensan hinnankorotuksia niin saadaan kustannukset jaettua tasaisemmin? Rahat voidaan pistää vaikka hiilinielujen kasvattamiseen.
 
Ok. Kiristetäänkö sitten vaikka kaupunkien kiinteistöverotusta samalla haarukalla kuin tehdään pensan hinnankorotuksia niin saadaan kustannukset jaettua tasaisemmin? Rahat voidaan pistää vaikka hiilinielujen kasvattamiseen.

En nyt ihan heti keksi mikä on tämä yhteys kiinteistöverojen ja hiilidioksidipäästöjen välillä.

*edit*
Toki jos haluat sitoa kiinteistöverot vaikkapa rakennusten energiatehokkuuteen niin käy mulle.
 
No voi kyynel. Onneksi ne pystyvät kuitenkin asumaan naurettavan halvoissa kämpissä meihin kaupunkilaisiin verrattuna.

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Jossain on halpaa, jossain ei. Mutta tuohon riippuu sitten taas tulotasosta mikä on halpaa ja mikä ei itse kullekin.
 
Ei se työpaikka nyt ole läheskään ainoa asia mikä aiheuttaa ihmisille välttämätöntä ajoa. Ihmisten täytyy päästä kauppoihinkin ja pitää hakea lapsia ja käydä lääkärissä sun muuta. Täysin kestämätöntä että syrjäseudun asukkaita alettaisiin rokottaa jollain kymmenien senttien pensan hintakorotuksilla.
Älä ole huolissasi, pääkaupunkiseudulla sitä vasta joutuukin ajelemaan, ei ne julkiset joka paikkaan kulje ja tavaraakin pitäisi kuskata => on poliittisesti todella vaikeaa saada ainakaan
, ilmaston kannalta, riittävän suuria korotuksia. Eri asia kuinka suuressa määrin tuota käytettänee valtion kassan paikkaukseen.
 
Älä ole huolissasi, pääkaupunkiseudulla sitä vasta joutuukin ajelemaan, ei ne julkiset joka paikkaan kulje ja tavaraakin pitäisi kuskata => on poliittisesti todella vaikeaa saada ainakaan
, ilmaston kannalta, riittävän suuria korotuksia. Eri asia kuinka suuressa määrin tuota käytettänee valtion kassan paikkaukseen.

Niin keskustalle tuollainen olisi täysin itsemurha ja muutkin hallituspuolueet saisivat heittää hyvästit maaseudun ja autoilijoiden äänille niin tuskin mitään kymmenien senttien korotuksia tulee tämän hallituksen aikana.

Lintilä onneksi tuon jo täysin torppasi.

Ministeri Mika Lintilä Ylellä tutkijoiden ehdottamista bensiinin ja dieselin päästömaksuista: "Sosiaalisesti ja alueellisesti kestämätön ajatus"


Halla-aho varmaan naureskelee kun ei tarvitse tehdä mitään kun persujen kannatus raketoi itsekseen sen vuoksi että tällaisia ideoita edes puolivakavissaan esitellään.
 
Siis jos ei suostu tukemaan omien arvojen vastaisia asioita, ei ole vastuunkantajaksi. tällä logiikalla kukaan joka seisoo selkäsuorana arvojensa takana, eikä suostu myymään arvojansa ei sovi kantamaan vastuuta.
Ei kukaan saa koskaan hallituksessa kaikkea haluaamaansa läpi. Jos haluaa kantaa vastuuta, pitää pystyä tekemään kompromisseja.

Ja onko menikö kaikkien muiden kuin perussuomalaisia keskustaa ja kokomusta äänestäneiden äänet hukkaan, kun eivät päässeet hallitukseen, kun kerran yrität esittää että yli ½ miljoonaa perussuomasta äänestäneen äänet meni hukkaan kun eivät päässeet hallitukseen.
Muilla sentään on yritystä ja halua tehdä kompromisseja (jos nyt viittaat edelliseen hallitukseen).
 
Ei kukaan saa koskaan hallituksessa kaikkea haluaamaansa läpi. Jos haluaa kantaa vastuuta, pitää pystyä tekemään kompromisseja.


Muilla sentään on yritystä ja halua tehdä kompromisseja (jos nyt viittaat edelliseen hallitukseen).
Ei kai kukaan ole väittänyt että kaikki asiat saadaan läpi.
On asioita joissa on enemmän varaa joustaa, ja on asioita joissa ei voi joustaa juuri yhtään. Joku joustaa jossain asiassa ja joku jossain toisessa. Ei tämän pitäisi olla mitenkään ihmeellistä tai vaikeasti ymmärrettävää.

Viittaan siihen kun sain sun viestistä mielikuvan että kaikki jotka äänestivät puoluetta joka ei päässyt hallitukseen, niiden äänet menivät hukkaan. Niin samalla logiikalla kaikkien niiden äänet menivät hukkaan jotka ei vuoden 2015 vaaleissa äänestäneet keskustaa, kokoomusta tai perussuomalaisia.
 
[...], mutta kiinasta voi tuoda todella saastuttavasti tuotettua krääsää ilman tullimaksuja tai hyvin pienillä tullimaksuila.
Tässä se pointti varmaan just on. EU voisi ehkä jossain vaiheessa pistää jotain ilmastotulleja kehiin, et tullit tulis sen mukaisesti, kuinka paljon ilmastoa on saastutettu kyseisen tuotteen valmistamiseen.

Jokaisen tuotteen hiilijalanjälki on ehkä vaikea selvittää, mutta ehkä tulevaisuudessa tuotteita voidaan sertifioida jotenkin ja sitten verottaa niiden (tai niiden puutteen) perusteella.
 
Oulun ja Helsingin välillä on työmatkaliikennettä lentokoneissa melkoinen määrä päivittäin. Itsekin joutuu tuota väliä sahaamaan välillä ihan kyllästymiseen saakka. Jos junalla pääsisi vaikka neljään tuntiin tuon välin, niin se olisi oikeasti vaihtoehto.
Mites, jos sieltä tulis yöjuna, joka olis aamulla perilla Helsingissä? - sama se kai on, et missä sitä yönsä nukkuu. Sama sit toiseen suuntaan.
 
Halla-aho varmaan naureskelee kun ei tarvitse tehdä mitään kun persujen kannatus raketoi itsekseen sen vuoksi että tällaisia ideoita edes puolivakavissaan esitellään.
Toi tutkimushan oli edellisen hallituksen tilaama - jossa Persut oli myös mukana.
 
Ei kai kukaan ole väittänyt että kaikki asiat saadaan läpi.
On asioita joissa on enemmän varaa joustaa, ja on asioita joissa ei voi joustaa juuri yhtään. Joku joustaa jossain asiassa ja joku jossain toisessa. Ei tämän pitäisi olla mitenkään ihmeellistä tai vaikeasti ymmärrettävää.

Viittaan siihen kun sain sun viestistä mielikuvan että kaikki jotka äänestivät puoluetta joka ei päässyt hallitukseen, niiden äänet menivät hukkaan. Niin samalla logiikalla kaikkien niiden äänet menivät hukkaan jotka ei vuoden 2015 vaaleissa äänestäneet keskustaa, kokoomusta tai perussuomalaisia.
Pointti on se, että persut eivät jousta maahanmuutosta. Heidän linjansa on liian äärilaidassa, jotta sillä voisi "mennä" hallitukseen. Mikään puolue ei suostu tekemään yhteistyötä heidän kanssaan siinä asiassa => ääni hukkaan.
 
Mites, jos sieltä tulis yöjuna, joka olis aamulla perilla Helsingissä? - sama se kai on, et missä sitä yönsä nukkuu. Sama sit toiseen suuntaan.

Meneehän niitä yöjunia, en tiedä miten työasioissa tuota väliä sahaavat niitä sitten käyttävät. Itse nukun yöni mielummin kotona. Lentokoneita arkiaamuisin menee Oulu-Helsinki -välillä muistaakseni kuusi, joista uskoisin olevan suurilta osin täynnä juuri työasioissa reissaavia. No, tämä ei liity otsikon mukaiseen aiheeseen enää senkään vertaa.
 
Eiköhän kokoomus nouse persujen kannoille kun aletaan lähestymään seuraavia vaaleja. Koko vaalin voitto on kuitenkin nyt persujen omissa käsissä, ja kannattaisikin muistaa miten Sipilä ja Rinne pääministereiksi päätyivät. Eivät naulaamalla teesejään rehvakkaina sinne tänne, vaan olemalla vaalivuoden riittävän hiljaa ettei kannatus sula.
 
Eiköhän kokoomus nouse persujen kannoille kun aletaan lähestymään seuraavia vaaleja. Koko vaalin voitto on kuitenkin nyt persujen omissa käsissä, ja kannattaisikin muistaa miten Sipilä ja Rinne pääministereiksi päätyivät. Eivät naulaamalla teesejään rehvakkaina sinne tänne, vaan olemalla vaalivuoden riittävän hiljaa ettei kannatus sula.

Jussin hillotolppatiellä on vielä mahdollisena hidasteena se kysymys, että haluaako mahdollinen kakkonen muodostaa hallituksen kolmosen ja nelosen kanssa vaiko ykkösen. Voi joutua puhumaan kannatusta sulattavia jos haluaa varmistella hallitusyhteistyötä.
 
Jussin hillotolppatiellä

Mistä ihmeen "hillotolpasta" oikein höpiset?

Tämä oli taas oikein malliesimerkki siitä, että vastustajia syytetään juuri siitä, mihin nimenoman itse syyllistytään; Kun vihreät palkkaa suuret määrät poliittisia neuvonantajia suojatyöpaikoiksi eduskunnasta pudonneille kavereilleen, syytellään vaan muita hillotolpalle haluamisesta.

on vielä mahdollisena hidasteena se kysymys, että haluaako mahdollinen kakkonen muodostaa hallituksen kolmosen ja nelosen kanssa vaiko ykkösen. Voi joutua puhumaan kannatusta sulattavia jos haluaa varmistella hallitusyhteistyötä.

Ei mitään ongelmaa, kunhan kokoomuksesa on johdossa joku yhtään järkevämpi tyyppi kuin viimeiset kolme puheenjohtajaa.

kokoomuksessa on todella paljon fiksua porukkaa, joka menisi hyvin mielellään hallitukseen persujen kanssa.
 
Mistä ihmeen "hillotolpasta" oikein höpiset?

Hillotolppa on suomalaisessa politiikassa käytetty sana, joka viittaa maaliin, tavoitteeseen tai saavutettuun edulliseen asemaan.

Hillotolppa-sana on laajasti tunnettu ilmaisu[1][2][3][4] ja se on peräisin Perussuomalaisten entiseltä puheenjohtajalta Timo Soinilta

Perussuomalainen termi kuvaamaan poliittisia saavuttamisen arvoisia asemia. Esim. Pääministeri-Jussi.

edit: inb4 "kaikki on nyt toisin" :kahvi:
 
Pointti on se, että persut eivät jousta maahanmuutosta. Heidän linjansa on liian äärilaidassa, jotta sillä voisi "mennä" hallitukseen. Mikään puolue ei suostu tekemään yhteistyötä heidän kanssaan siinä asiassa => ääni hukkaan.

Valitettavasti lihavoidusta väitteestä ei ole mitään muuta näyttöä kuin sinun ja muiden ihmisten tyhjät puheet. Kannattaisi muistaa se. Katsotaan nyt sitten miten yhteistyöhaluja löytyy tai ei löydy, jos vaalien jälkeen persut on suurin puolue ja vieläpä selvällä marginaalilla. Sitä ennen kaikki väitteet yhteistyön mahdottomuudesta ovat pelkkää epätoivoista retoriikkaa.

Mutta jos nyt jostain syystä kaikki muut puolueet, myös joku KD, keskusta ja kokoomus jotka nyt eivät perinteisesti ole edustaneet Suomen vasemmistolaisinta ääripäätä, asettavat esteeksi hallitusyhteistyölle maahanmuuttopolitikan tiukan kiristämisen johon monet muut Euroopan maat ovat jo lähteneet mukaan tai eivät ole koskaan avanneetkaan rajojaan massamuutolle kehitysmaista, mites luulette äänestäjien siihen reagoivan? :think: Mutta lohduta vain itseäsi toistelemalla loputtomasti että äänet persuille menee hukkaan, kyllä sillä paremmat yöunet saa.
 
Ilman perussuomalaisia äänestäneitä ihmisiä ja heidän ääniään, tuolla istuisi nyt 39 kokkepdemvasvihrkd-edustajaa enemmän. Sanoisin, että tuo jo itsessään validoi sen, ettei ääni todellakaan mennyt hukkaan. Sitten ne muut vaikutukset vielä päälle, niin kyllä tuossa äänelle vastinetta sai. Äänestän jatkossakin. :tup:
 
Ilman perussuomalaisia äänestäneitä ihmisiä ja heidän ääniään, tuolla istuisi nyt 39 kokkepdemvasvihrkd-edustajaa enemmän. Sanoisin, että tuo jo itsessään validoi sen, ettei ääni todellakaan mennyt hukkaan. Sitten ne muut vaikutukset vielä päälle, niin kyllä tuossa äänelle vastinetta sai. Äänestän jatkossakin. :tup:

Näin juuri. On yhteiskunnalle ja yksilölle hyvin terveellistä, että eduskunnassa on porukkaa joilla on aidosti erilaisia mielipiteitä joista syntyy aitoa keskustelua. Ei ole hyväksi että poliittinen keskustelu on vain käytännössä samanmielisten hymistelyä ja teeskenneltyjä kiistoja marginaalisista erimielisyyksistä. Ts. kokoomus ja SDP riitelevät raivokkaasti keskenään siitä pitääkö Suomen pysäyttää ilmastonmuutos heti huomenna vai riittääkö jos tehdään se seuraavana maanantaina, ja vihreät kiroavat molemmat alimpaan helvettiin koska se olisi pitänyt pysäyttää jo eilen, ja sitten mennään kaikki yhdessä hallitukseen lentelemään ilmastokokouksiin yhdessä. :smoke:
 
Ts. kokoomus ja SDP riitelevät raivokkaasti keskenään siitä pitääkö Suomen pysäyttää ilmastonmuutos heti huomenna vai riittääkö jos tehdään se seuraavana maanantaina, [...]
Tästä voitaneen vetää se johtopäätös, etteivät kokkaritkaan olisi tulossa hallitukseen persujen kanssa, koska persujen mielestä ilmastonmuutosta ei ole olemassa.
 
Tästä voitaneen vetää se johtopäätös, etteivät kokkaritkaan olisi tulossa hallitukseen persujen kanssa, koska persujen mielestä ilmastonmuutosta ei ole olemassa.
Josko nyt jätettäisiin se provosoiva mutu pois keskustelusta, jota myös itse toistuvasti peräänkuulutat tällä osiolla.

HALLA-AHON mukaan perussuomalaiset eivät ole ilmastotavoitteista eri mieltä, mutta järeitä toimenpiteitä ei pidä tehdä Suomen sisällä. Halla-aho uskoo, että kunnianhimoinen ilmastopolitiikka Suomessa ja Euroopassa ajaa teollisuuden väljempien lainsäädäntöjen maihin, kuten Kiinaan. Ratkaisu on hänen mukaansa se, että globaalisti eniten saastuttavat maat ohjataan päästämään vähemmän.
 
Tästä voitaneen vetää se johtopäätös, etteivät kokkaritkaan olisi tulossa hallitukseen persujen kanssa, koska persujen mielestä ilmastonmuutosta ei ole olemassa.
:sfacepalm:
Mistä lähtien perussuomalaiset ovat kieltäneet ilmastonmuutoksen? Joku voi kieltää mutta että puolueena kiellettäisiin, on täysin tuulesta temmattu väite. Ilmastotoimet pitää tehdä siellä missä samalla rahalla saadaan eniten aikaiseksi. Ei siellä missä se on kaikkein kalleinta.
Ja moni muissakin puolueissa ymmärtää tämän.
 
HALLA-AHON mukaan perussuomalaiset eivät ole ilmastotavoitteista eri mieltä, mutta järeitä toimenpiteitä ei pidä tehdä Suomen sisällä. Halla-aho uskoo, että kunnianhimoinen ilmastopolitiikka Suomessa ja Euroopassa ajaa teollisuuden väljempien lainsäädäntöjen maihin, kuten Kiinaan. Ratkaisu on hänen mukaansa se, että globaalisti eniten saastuttavat maat ohjataan päästämään vähemmän.
Eli käytännössä tuo tarkoittaisi sitä, että edes EU:n tasolla ei pitäisi tehdä mitään muutoksia. Toi on sitten sama asia, kun ei tekisi mitään. Siinähän Hallis sitten ohjailee kiinaa päästämään vähemmän. Voisin sanoa, että melko mahdotonta.

Oma näkemykseni on, että EU:n tasolla pitäisi sopia asioista ja sitten ohjata vaikka verotuksellisesti (EU:n tasolla jotenkin) sitä, että saastuttavia tuotteita ei kannata ostaa.

Toi Halliksen (ja sitä myötä Persujen) linja poikkeaa täysin muista, joten heitä ei hallituksessa nähdä => ääni menee hukkaan.
 
:sfacepalm:
Mistä lähtien perussuomalaiset ovat kieltäneet ilmastonmuutoksen? Joku voi kieltää mutta että puolueena kiellettäisiin, on täysin tuulesta temmattu väite. Ilmastotoimet pitää tehdä siellä missä samalla rahalla saadaan eniten aikaiseksi. Ei siellä missä se on kaikkein kalleinta.
Ja moni muissakin puolueissa ymmärtää tämän.
Okei, ehkä he sen sitten hyväksyvät, mutta kuten tossa edellä jo sanoin, niin ratkaisuehdotukset eivät ole hyviä.
 
Okei, ehkä he sen sitten hyväksyvät, mutta kuten tossa edellä jo sanoin, niin ratkaisuehdotukset eivät ole hyviä.

Ainakin ne ovat todella paljon parempia kuin vihreiden ratkaisuehdotukset.

Vihreät tähän mennessä ovat lähinnä kiihdyttäneet ilmastonmuutosta mm. ydinvoiman vastustuksellaan, jätteenpolton vastustuksellaan, tehometsätalouden vastustuksellaan, vesivoimaloiden rakentamisen vastustuksellaan, ja teollisuuden ajamisella suomesta pois maihin jossa ilmastosta piitataan vähemmän kuin Suomessa.

Ja niin, ihmisten tuomisella suomeen (jossa esim. lämmitykseen kuluu pakosti paljon enemmän energiaa per henkilö) maista, joissa ihminen voi elää pienemmillä päästöillä.

Ja sama linja tuntuu jatkuvan.
 
Viimeksi muokattu:
Eli käytännössä tuo tarkoittaisi sitä, että edes EU:n tasolla ei pitäisi tehdä mitään muutoksia. Toi on sitten sama asia, kun ei tekisi mitään. Siinähän Hallis sitten ohjailee kiinaa päästämään vähemmän. Voisin sanoa, että melko mahdotonta.

Oma näkemykseni on, että EU:n tasolla pitäisi sopia asioista ja sitten ohjata vaikka verotuksellisesti (EU:n tasolla jotenkin) sitä, että saastuttavia tuotteita ei kannata ostaa.

Toi Halliksen (ja sitä myötä Persujen) linja poikkeaa täysin muista, joten heitä ei hallituksessa nähdä => ääni menee hukkaan.
Eikä tarkoita, vaan päinvastoin. Lue nyt vaikka koko artikkeli uudestaan läpi tai vastaavasti voin lainata tähän sen oleellisimman: Halla-ahon mielestä Suomen ei pidä ryhtyä ilmastotoimiin, ympäristöministeri Mikkonen vaatii muutoksia maankäyttöön

Halla-ahon mukaan perussuomalaiset eivät ole ilmastotavoitteista eri mieltä, mutta järeitä toimenpiteitä ei pidä tehdä Suomen sisällä. Halla-aho uskoo, että kunnianhimoinen ilmastopolitiikka Suomessa ja Euroopassa ajaa teollisuuden väljempien lainsäädäntöjen maihin, kuten Kiinaan. Ratkaisu on hänen mukaansa se, että globaalisti eniten saastuttavat maat ohjataan päästämään vähemmän.

”Olemme puhuneet esimerkiksi hiilitulleista. Suomi voi myös auttaa toisia maita esimerkiksi viemällä cleantech-teknologiaa ja osaamista.”

Halla-ahon mukaan ratkaisevassa asemassa ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa on EU, jonka pitäisi kiristää kauppapolitiikkaansa.

”Pitäisi ottaa huomattavasti tiukempi linja suurimmista saastuttajamaista tulevaa vientiä kohtaan.”

edit: hienoa nähdä että olet samalla linjalla Halla-ahon kanssa koskien EU:n roolia ilmastoasioissa
 
Viimeksi muokattu:
Ei persut ainakaan SDP:lle kelvanneet. Eli ainakin yksi pois joukosta.

Tarkkuutta ja rehellisyyttä, kiitos. Persut ei kelvanneet silloin kun SDP oli suurin ja persut toiseksi suurin. Kukaan ei tiedä miten käy sitten, jos persut onkin suurin ja SDP pienempi. :kahvi:
 
Eikä tarkoita, vaan päinvastoin. Lue nyt vaikka koko artikkeli uudestaan läpi tai vastaavasti voin lainata tähän sen oleellisimman: Halla-ahon mielestä Suomen ei pidä ryhtyä ilmastotoimiin, ympäristöministeri Mikkonen vaatii muutoksia maankäyttöön

[...]

edit: hienoa nähdä että olet samalla linjalla Halla-ahon kanssa koskien EU:n roolia ilmastoasioissa

Hallis sanoo myös, että:
Halla-aho uskoo, että kunnianhimoinen ilmastopolitiikka Suomessa ja Euroopassa ajaa teollisuuden väljempien lainsäädäntöjen maihin, kuten Kiinaan. Ratkaisu on hänen mukaansa se, että globaalisti eniten saastuttavat maat ohjataan päästämään vähemmän.
Tästä olen eri mieltä. En usko, että voimme mennä vain käskemään muita maita. Meidän on näytettävä esimerkkiä, niin sitten olemme moraalisesti oikealla tiellä - tällöin meillä on oikeus vaatia muiltakin: practise what you preach.

Voit katsoa vaikka USA:n ja Kiinan välistä kauppasotaa, että miten siinä käy, jos aletaan "määräilemään" toista isoa maata verotuksen avulla.

Edit:
Siinä sanotaa myös, että:
”Suomi voi näyttää mallia, miten vähähiilistä yhteiskuntaa rakennetaan reilusti ja oikeudenmukaisesti. Suomen tavoite hiilineutraaliudesta 2035 on herättänyt paljon kiinnostusta ympäri maailmaa. Katseet ovat täällä pienessä maassamme, täältä toivotaan esimerkkiä”, Harkki sanoo.
Toi esimerkin näyttäminen on mielestäni keskeisetä. Samoin EU:n tulisi näyttää esimerkkiä. Muut alkavat sitten seuraamaan johtajaa.
 
Hallis sanoo myös, että:
Tästä olen eri mieltä. En usko, että voimme mennä vain käskemään muita maita. Meidän on näytettävä esimerkkiä, niin sitten olemme moraalisesti oikealla tiellä - tällöin meillä on oikeus vaatia muiltakin: practise what you preach.

Voit katsoa vaikka USA:n ja Kiinan välistä kauppasotaa, että miten siinä käy, jos aletaan "määräilemään" toista isoa maata verotuksen avulla.

Mitä se vaatiminen oikein hyödyttää? Vaatimista on jatkuvasti harrastettu nytkin.
 
Hallis sanoo myös, että:
Tästä olen eri mieltä. En usko, että voimme mennä vain käskemään muita maita. Meidän on näytettävä esimerkkiä, niin sitten olemme moraalisesti oikealla tiellä - tällöin meillä on oikeus vaatia muiltakin: practise what you preach.

Voit katsoa vaikka USA:n ja Kiinan välistä kauppasotaa, että miten siinä käy, jos aletaan "määräilemään" toista isoa maata verotuksen avulla.
Oletetaan, että päästörajoitukset Suomessa ja Euroopassa laitetaan niin tiukoiksi, että teollisuutta siirtyy enenevissä määrin mm. sinne Kiinaan edullisempien kustannuksien takia (vai ajatteletko, että teollisuus ei siirry mihinkään, vaikka kustannukset täällä nousevat?). Sitten aletaan vaatimaan Kiinaa tiukentamaan päästörajoituksia. Kuvitteletko ihan oikeasti, että Kiina meidän vaatimuksesta (joka siis on vaan vaatimista, ei tulleja tai verotusta käsittääksen) sitten tiukentaa omia rajoituksiaan? Vai onko tämä sitä positiivista ajattelua?
 
Hallis sanoo myös, että:
Tästä olen eri mieltä. En usko, että voimme mennä vain käskemään muita maita. Meidän on näytettävä esimerkkiä, niin sitten olemme moraalisesti oikealla tiellä - tällöin meillä on oikeus vaatia muiltakin: practise what you preach.

Voit katsoa vaikka USA:n ja Kiinan välistä kauppasotaa, että miten siinä käy, jos aletaan "määräilemään" toista isoa maata verotuksen avulla.

Mitä siinä on katsomista? Se että media pääsee tekemään isoja otsikoita jostain "kauppasodasta" ymmärtämättä yhtään, mistä siinä on kyse?

Tuo on nimenomaan se oikea keino, miten pitää toimia.

Toi esimerkin näyttäminen on mielestäni keskeisetä. Samoin EU:n tulisi näyttää esimerkkiä. Muut alkavat sitten seuraamaan johtajaa.

"Esimerkin näyttäminen" on naiivia typeryyttä. Ja se on juuri sitä, mitä suomi on tehnyt jo parikymmentä vuotta eikä juuri kukaan ole edes huomannut sitä.

Muut vaan jatkavat tupruttelemista ja ovat tyytyväisiä kun heidän (enemmän saastuttava) teollisuutensa menestyy entistä paremmin, ja kokonaispäästöt vaan kasvaa.

Oikeasti sinä tässä olet se, joka on eniten vaatimassa muita toimimaan jonkun mukaan, kun haluat vaatia suomen ja EUn sisäisiä rajoituksia ja veroja asioille.

Se, että vaaditaan jotain ei-globaalilla skaalalla vaan huonontaa asioita globaalilla skaalalla, kun tämä johtaa kilpailukyvyn huononemiseen paikallisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä se vaatiminen oikein hyödyttää? Vaatimista on jatkuvasti harrastettu nytkin.
Siihen voisi suunnitella jonkinlaisen markkinamekanismin sertifioinneilla ja sertifikaateilla. Tällöin sitä pasketta ulkomailta ei välttämättä niin paljoa ostettaisi. Nykyäänkin Suomessa toimii se avainlippu. Näitä asioita pitää vain kehittää. Ei sitä vaatimalla tulekkaan vaatia, vaan valjastaa markkinamekanismit toimimaan paremman ilmaston puolesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 382
Viestejä
4 510 733
Jäsenet
74 358
Uusin jäsen
Lucas moilanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom