• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Perussuomalaiset

Mutta totuudellahan ei politiikassa enää ole merkitystä. Merkitystä on vain sillä että, miten asiat koetaan ja 'sukupuolineutraali' on sellainen termi jolla saadaan kognitiivisilta kyvyiltään normaalijakauman alimmat desiilit innostumaan ja öyhöttämään.
Mitä jos jokainen kiinnittäisi huomiota siihen omaan keskustelutyyliin, sen sijaan, että huudellaan pilkkaamistarkoituksessa muun muassa öyhöttämisestä ja wokettamisesta.
 
No en ole kyllä nähnyt vielä lähdettä sillekkään, että EU-maat olisivat uudistamassa merkkejään yhteneviksi keskenään.

Ei, mutta olet nähnyt lähteen sille, että Suomi uudistaa merkkinsä jotta ne olisivat yhtenäisempiä EU-sopimuksen kanssa. Lisäksi niiden pohjana on käytetty muualla Euroopassa jo käytössä olevia merkkejä ja niistä saatuja palautteita. Joten mielestäni tuo spekulaatiosi on kyllä melkoista vääristelyä ainakin annettujen tietojen pohjalta.
 
Ei, mutta olet nähnyt lähteen sille, että Suomi uudistaa merkkinsä jotta ne olisivat yhtenäisempiä EU-sopimuksen kanssa. Lisäksi niiden pohjana on käytetty muualla Euroopassa käytössä olevia merkkejä ja niistä saatuja palautteita. Joten mielestäni tuo spekulaatiosi on kyllä melkoista vääristelyä ainakin annettujen tietojen pohjalta.
Vanhat merkit olivat jo EU-sopimuksen mukaiset, ja monen maan kanssa riittävän yhtenevät. Ne Wienin sopimuksen ohjeistukset ovat oikeasti hyvin suurpiirteiset. @namlepo linkkaamalla wikipedia-sivulla voi tehdä omatoimista vertailua eri maiden merkkien kesken. Suomen uudet merkit mukana. Uudistus on tehty, mutta ei kovin paljoa ole yhtenäistetty. Viitteitä on kyllä otettu sieltä täältä, mutta ei voi yhtään yhtenäisemmäksi sanoa. Esimerkiksi se kaikkien puljaama jalankulkijamerkkikin on yritetty tehdä Tanskan merkkiä jäljitellen, mutta sekin on tehty kuitenkin eri tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tää on sun mielipiteesi, ja siihen toki oikeus. Suunnitteleva taho on eri mieltä ja lähteet löytyy ketjusta.
Ei siihen tarvita edes mielipidettä, vaan ihan perus hyvällä näköaistilla pärjää tässä tilanteessa todetakseen liikennemerkkien edelleen eroavan muista EU-maiden merkeistä. Merkeistä ei siis tullut yhtään sen enempää yhteneviä kuin mitä aiemmat olivat. Yhteneväisyyksiä on, kuten aiemmissakin, mutta ei mitään tiettyä suurta linjaa vaan yhteneväisyydet ovat edelleen yksittäisiin EU-maihin kytköksissä. Eli napattu designia vähän sieltä täältä, kuten vanhoissa merkeissäkin. Toki asia muuttuu siinä kohtaa, jos muut EU-maat tekevät samanlaiset merkit kuin Suomi. Odotan vielä lähdettä, josta käy ilmi muiden EU-maiden olevan suunnitelemassa liikennemerkkiuudistusta Suomen lailla edes tämän vuoskymmenen aikana ja osoittaa olevani väärässä. Lähdettä odotellessa lopetan tämän turhan keskustelun.
 
Merkeistä ei siis tullut yhtään sen enempää yhteneviä kuin mitä aiemmat olivat

Tämä on sinun henkilökohtainen mielipiteesi. Suunnittelutyötä vuodesta 2014 johtaneen Taina Kuparisen mukaan:

"Pohjalla oli kuitenkin muualla Euroopassa käytetyt merkit ja niistä saadut palautteet eli otimme parhaita vaihtoehtoja pohjalle, joista muokkasimme nyt laaditut merkit".


Mutta jos sun "perus hyvä näköaisti" kertoi muuta, niin kai se sitten pitää uskoa :think:
 
Viimeksi muokattu:
"Pohjalla oli kuitenkin muualla Euroopassa käytetyt merkit ja niistä saadut palautteet eli otimme parhaita vaihtoehtoja pohjalle, joista muokkasimme nyt laaditut merkit".
Joo, tuohan on nyt itsestäänselvää, kun samat reunaehdot olivat jo vanhojen merkkien aikaan. Tämä sama ehto luonnollisesti pysyi vaatimuksena myös uusissa merkeissä, ettei työryhmä voinut suunnitella täysin muista maista poikkeavia merkkejä. Tuo on osalle jotenkin hankala sisäistää, että vanhat merkit olivat täsmälleen yhtä yhteneviä EU-sopimusten ja Wienin sopimuksen puitteissa, kuin nämä uudetkin. Uusien merkkien suunnittelussa piti vain luonnollisesti pitää nämä samat vaatimukset mielessä.
 
Olennaista olisi kuitenkin huomata, että asia ei ole ollut politisoitunut, ja sen uudistustyön aikana on ehtinyt olla
a) hallituksessa kaikki eduskuntapuolueet, myös persut (paitsi Liike Nyt, mutta Harkimokin edusti aiemmin Kokoomusta),
b) pääministereitä Kokoomuksesta, Kepusta ja nyt Demareista.
c) useita eri liikenneministereitä vassareista, demareista, keskustasta, kokoomuksesta.

Liikenneministerin salkku onkin ollut melko tuulinen, kun ko. aikana on ollut peräti 7 eri liikenneministeriä.
 
Tuo on osalle jotenkin hankala sisäistää, että vanhat merkit olivat täsmälleen yhtä yhteneviä EU-sopimusten ja Wienin sopimuksen puitteissa, kuin nämä uudetkin

No kun ei oikeastaan. Tuossa puhutaan että pohjana on muualla käytetyt merkit, eikä vain sopimuksessa olevat merkit joita ei varmaan missään ole täysin identtisinä käytössä. Ja pohjana oli myös palautteet muualla käytetyistä merkeistä, eikä vain sopimuksen merkit.

vanhat merkit olivat täsmälleen yhtä yhteneviä

Kiitos taas omasta subjektiivisesta mielipiteestäsi.
 
Olennaista olisi kuitenkin huomata, että asia ei ole ollut politisoitunut, ja sen uudistustyön aikana on ehtinyt olla

Eiköhän tämä ole taas vain Persujen yritys vähän luoda vastakkainasettelua ja vääristellä uudistuksen motiiveja parhaalla mahdollisella tavallaan. En sinänsä epäile, etteikö uppoaisi kannattajiin. Mutta en tiedä, saako tuolla kauheasti uusia?
 
Ei se ole subjektiivinen mielipide. Suomi on ollut mukana jo iät ja ajat tuossa Wienin sopimuksessa, jossa on siis sovittu nämä merkkien reunaehdot.

Juuri aiemminhan joku totesi, että mitään pakottavaa mekanismia ei ole. Se, että Suomi on ollut mukana ei tarkoita, että merkit olisivat olleet yhtä yhteneviä kuin nyt. Varsinkin kun - jälleen kerran - ihan uskottava lähde (Väyläviraston tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Jukka Hopeavuori) on todennut että :

nyt niitä on yritetty saada muistuttamaan enemmän yleiseurooppalaisessa liikennemerkkisopimuksessa määriteltyjä malleja

Eli jälleen kerran: nimimerkin Lämpöpumppu mielipide vs. projektissa mukana olleiden (asiantuntija-)mielipide. Eli kiitos taas mielipiteestäsi. Ei sille kauheasti painoa voi antaa.
 
Juuri aiemminhan joku totesi, että mitään pakottavaa mekanismia ei ole. Se, että Suomi on ollut mukana ei tarkoita, että merkit olisivat olleet yhtä yhteneviä kuin nyt. Varsinkin kun - jälleen kerran - ihan uskottava lähde (Väyläviraston tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Jukka Hopeavuori) on todennut että :



Eli jälleen kerran: nimimerkin Lämpöpumppu mielipide vs. projektissa mukana olleiden (asiantuntija-)mielipide. Eli kiitos taas mielipiteestäsi. Ei sille kauheasti painoa voi antaa.
Nyt se viimeinen kerta tätä jankkausta, ainakin omalta kohdalta. Wienin sopimus määrittää todella "löyhästi" ne reunaehdot, kuten ohjeelliset värit ja mitat. Ei sitä, onko naishahmolla hame, mieshahmolla kypärä päässä tai onko höyryveturi vai sähköveturi. Reunaehtoja on ihan samalla tavalla vanhoissa merkeissä noudatettu. Ja jos vertailee muihin maihin, niin monessa maassa on hyvin paljon samankaltaisia merkkejä kuin meidän vanhat, monessa maassa on myös paljon samankaltaisia merkkejä kuin meidän uudet. Täysin samanlaisia merkkejä ei taida olla kuin ihan kourallinen, yksittäisiä merkkejä satunnaisten maiden kanssa. Täydellistä yhteneväisyyttä ei ole minkään maan kanssa, ja tuskin ikinä tulee olemaankaan. Uusien merkkien suunnittelu lähti samoista lähtökohdista, että ei poiketa reunaehdoista. Eikä suinkaan siitä, ettei vanhat olisi täyttäneet kriteereitä!

Monet edelleen ymmärtävät asian jotenkin, että vanhat merkit eivät täyttäisi EU:n ja Wienin sopimuksia. Tämä ei pidä paikkansa. Vaan esimerkkidialogi suunnittelun aloittamisesta meni kutakuinkin näin:
Väylävirasto: "tehdään uudet liikennemerkit!"
Suunnittelija: "okei, tämä avaruussukkulan silhuetti sopisi pinkillä taustalla moottoritien kyltiksi"
Väylävirasto: "nyt saatana, järki käteen. *ojentaa Wienin sopimuksen*, tuossa on määritelty reunaehdot suunnittelulle ja hyväksi todettuja merkkejä".
Suunnittelija: "juuh, selvä"
Väylävirasto uutishaastattelussa: "uudet merkit ovat vihdoin valmiita ja varsin tarkkojen reunaehtojen ja sopimusten puitteissa tehty millintarkkaa suunnittelua"

En kiistä Hopeavuoren väitettä, etteikö yleiseurooppalaista mallia ole koitettu hakea, mutta seison edelleen subjektiivisen mielipiteeni takana että merkeissä on edelleen paljon eroja. Jokainen voi tämän itse todeta ja havainnoida! Linkki merkkeihin on annettu, jossa nätisti vierekkäin Euroopan maiden merkit. Tänne niitä ei viitsi spämmätä. Ja toisin kuin ehkä luulet, niin en ole liikennemerkkiuudistusta vastaan sinällään. Ajankohta tässä taloustilanteessa ei välttämättä ole parhain, kun tällainen nostaa valtiotasolla menoja varmasti yli sadan miljoonan (Helsingin liikennemerkkien vaihto oli sitä 15 miljoonan luokkaa).
 
että vanhat merkit eivät täyttäisi EU:n ja Wienin sopimuksia. Tämä ei pidä paikkansa

En muista, että kukaan tällaista olisi väittänyt. Joten en tiedä, miksi tuota lähdit argumentoimaan. Ja en lainkaan epäile etteikö merkeissä ole eroja. Kyse oli siitä, että uudistuksen taustalla on vähentää niitä eroja sopimuksen merkkeihin, selkeyttää merkkejä ja käyttää pohjana euroopassa jo käytössä olevia merkkejä ja niistä saatuja palautteita.

Jos tuo on jonkun mielestä typerää, niin OK. Musta se ei ole. Tällainen suunnittelu kierros tehdään N * 10 vuoden välein. Se on budjetissa yksi kärpäsen paska vaikka siitä on hyötyä. Hameet eivät liity yhtään mihinkään muuta kuin Persujen politikointiin.
 
Se, että hupikäyttöönkin suunnitellut apit kykenevät tunnistamaan erilaisia asioita suht luotettavasti, kertoo jo aika paljon siitä, että teknologiajäteille ei tule olemaan mikään ongelma opettaa autolle Suomen liikennemerkkejä.
Kunpa kykenisivätkin. Nää apit oman kokemuksen mukaan toimii aika 50/60 luotettavuudella ja arvaamiseen menee yleensä myös jonkin verran aikaa. Sen lisäksi kun kuvaan laittaa samaan aikaan myös jonkin toisen esineen nämä softat menee helposti sekaisin, eivät erota esineitä toisistaan ja tunnistautumiskyky romahtaa.

Auton liikkuessa satasta tällaista miettimisaikaa ei ensinnäkään ole. Sen lisäksi kukaan ei rajaa auton tekoälylle tunnistettavia esineitä erillisiksi, vaan auton tekoälyn on kyettävä jatkuvasti erottamaan käytännössä kaikki ympäristön objektit, opasteet, ihmiset ja muut erillisiksi toisistaan ennen kuin niitä voi alkaa millään tavalla luotettavasti tunnistamaan. Näitä voi olla samanaikaisesti satoja auton ympärillä eikä väärin arvaamiseen ole varaa.
 
Sinähän ne hameet taisit nostaa keskusteluun, ikään kuin tietoisesti viedään keskustelua vähän sivuraiteille ja vika on sitten muissa.

Se sukupuolineutraalius tuli ketjuun persuvaltuutetun twiitistä (ja muutaman kirjoittajan puolustuspuheenvuoroista), ei minun viesteistäni. Se ei ole näyttänyt olleen mikään merkittävä motiivi liikennemerkkiuudistuksessa. EDIT Jos taas halutaan puhua yleisesti liikennemerkkiuudistuksesta, niin ketju varmaan on siihen väärä. Eli voisi tosiaan jatkaa muualla muutoin kuin persujen kritiikin suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Niin yritettiin salaa uittaa mukana. On se hyvä, että edes yksi puolue puolustaa suomalaisia perhe-arvoja. Vaikka suomessa syrjitään eniten työelämässä raskaana olevia naisia. Ja nuorilla menee mielenterveys ilmasto ja sukupuoluttemuushömpän takia.
 
Kyllähän uudet autot jo lukevat liikennemerkkejä. Nopeuksi ainakin, jos ei muita vielä. Voisi kuvitella, että ei muidenkaan merkkien lisäämine repertuaariin tuo ylitsepääsemättömiä vaikeuksia, jos niikseen halutaan oli se sitten minkä maan kyltti tahansa. Autossa tuo kamerera on edessä, joten kulkusuunnasta kyltit luetaan eikä sivuilta.

edit. nopea googlaus vuodelta 2008. Voisi kuvitella, että herran vuonna 2021 tilanne on "hiukan" kehittynyt.


Tilaajille, joten vain osa näkyy.
Opel tuo heinäkuussa esiteltävän Insignian varustevalikoimaan Opel Eye -järjestelmän, jonka luvataan tunnistavan tärkeimmät liikennemerkit.

Järjestelmän avulla voi tarkistaa esimerkiksi kulloinkin voimassa olevan nopeusrajoituksen suoraan auton mittaristosta.
 
Kyllähän uudet autot jo lukevat liikennemerkkejä. Nopeuksi ainakin, jos ei muita vielä. Voisi kuvitella, että ei muidenkaan merkkien lisäämine repertuaariin tuo ylitsepääsemättömiä vaikeuksia, jos niikseen halutaan oli se sitten minkä maan kyltti tahansa. Autossa tuo kamerera on edessä, joten kulkusuunnasta kyltit luetaan eikä sivuilta.

edit. nopea googlaus vuodelta 2008. Voisi kuvitella, että herran vuonna 2021 tilanne on "hiukan" kehittynyt.


Tilaajille, joten vain osa näkyy.
Nykyinen autoni tunnistaa ainakin hyvin merkit. Nopeuden lisäksi ainakin mitä mittariin on tullut, niin ohituskiellot, risteysalueen merkit, hirvi- ja porovaaramerkit ja uusista kaurisvaaramerkki. Ja auton vakionopeuden säädin on sen verran fiksu jo, että osaa hiljentää vauhdin oikeaksi jo nopeusalueen vaihtuessa. Toki tässä käytetään sensoreiden apuna karttadataa, mutta periaatteessa muutkin merkit ovat helposti laitettavissa karttadataan.
 
Viimeksi muokattu:
Ja niitä vaalimainoksia.
Ei kai se ongelma ole, jos niitä ei ole opetettu?

Piti vielä laittamani, että ei se nopeus ole mikään ongelma nykykameroille. Ihan prosessiteollisuudessa olen nähnyt kameroita mitkä lukevat hyvin liikkuvaa materiaali mitä silmä ei millään pysty edes hahmottamaan.
 
Auton liikkuessa satasta tällaista miettimisaikaa ei ensinnäkään ole. Sen lisäksi kukaan ei rajaa auton tekoälylle tunnistettavia esineitä erillisiksi, vaan auton tekoälyn on kyettävä jatkuvasti erottamaan käytännössä kaikki ympäristön objektit, opasteet, ihmiset ja muut erillisiksi toisistaan ennen kuin niitä voi alkaa millään tavalla luotettavasti tunnistamaan. Näitä voi olla samanaikaisesti satoja auton ympärillä eikä väärin arvaamiseen ole varaa.
Aivan, eli meillä on tunnistusjärjestelmä, mikä tunnistaa myös ympäristön objekteja ja muita uhkakuvia, niin kuinka vaikeaa voi olla implementoida järjestelmää tunnistamaan myös nykyisiä liikennemerkkejä?
 
Breaking news: se tarkkuus paranee jos kaikki samaa tarkoittavat merkit ovat joka paikassa identtisiä. Ja sitä tarkkuutta ei tarvita pelkästään kirkkaassa auringonpaisteessa kun merkki luetaan optimaalisesta kulmasta optimaalisella etäisyydellä. Sitä tarvitaan kun on hämärää, merkki luetaan huonosta kulmasta, sataa, on sumua tai merkki on vaikka osin lumen peitossa. Mitä enemmän on variaatiota siinä kuvassa, sitä enemmän kaksi merkkiä voivat sekoittua, tai tekoäly ei saa riittävää varmuutta merkistä.

Tässä tuore tutkimus aiheeseen liittyen:

The results suggest that even small changes in the design of a sign, such as the change of the outline color or a minor change in the symbol, can drastically affect TSRS accuracy. This result is in accordance with previous studies


Eli pienet erot vaikuttavat tarkkuuteen merkittävästi. Tällöin liikennemerkkien yhtenäistämisen pitäisi olla kaikille tärkeä yksimielinen tavoite. Vaihtoehtona toki se, että tekoäly opetetaan joka maan kohdalla erikseen. Epäilen jälkimmäisen toteutuskelpoisuutta, varsinkin Suomen osalta.
 
Breaking news: se tarkkuus paranee jos kaikki samaa tarkoittavat merkit ovat joka paikassa identtisiä. Ja sitä tarkkuutta ei tarvita pelkästään kirkkaassa auringonpaisteessa kun merkki luetaan optimaalisesta kulmasta optimaalisella etäisyydellä. Sitä tarvitaan kun on hämärää, merkki luetaan huonosta kulmasta, sataa, on sumua tai merkki on vaikka osin lumen peitossa. Mitä enemmän on variaatiota siinä kuvassa, sitä enemmän kaksi merkkiä voivat sekoittua, tai tekoäly ei saa riittävää varmuutta merkistä.

Tässä tuore tutkimus aiheeseen liittyen:




Eli pienet erot vaikuttavat tarkkuuteen merkittävästi. Tällöin liikennemerkkien yhtenäistämisen pitäisi olla kaikille tärkeä yksimielinen tavoite. Vaihtoehtona toki se, että tekoäly opetetaan joka maan kohdalla erikseen. Epäilen jälkimmäisen toteutuskelpoisuutta, varsinkin Suomen osalta.
Suurempi ongelma tulee auton sensorien puhtaana pysymisestä. Pari kertaa auto ilmoittanut häiriöstä liikennemerkkien tunnistuksessa, johtuen loska tai kurakelistä. Muuten ei ole vielä ollut "lukuvirheitä" oli sitten lumipyryä, sumu, pimeys tai edes suora kuskiakin häiritsevä auringonpaiste. Toki taas oma subjektiivinen kokemus, mutta väitän että jos tuollaisella keskiluokan uudella autolla onnistuu, niin premiumluokkakin suoriutuu ihan hyvin.
 
Suurempi ongelma tulee auton sensorien puhtaana pysymisestä. Pari kertaa auto ilmoittanut häiriöstä liikennemerkkien tunnistuksessa, johtuen loska tai kurakelistä. Muuten ei ole vielä ollut "lukuvirheitä" oli sitten lumipyryä, sumu, pimeys tai edes suora kuskiakin häiritsevä auringonpaiste. Toki taas oma subjektiivinen kokemus, mutta väitän että jos tuollaisella keskiluokan uudella autolla onnistuu, niin premiumluokkakin suoriutuu ihan hyvin.

Pelkästään tuossa tutkimuksessa, jossa oli 17 autoa 14 valmistajalta (joista 12 oli vuosimallia 2020), oli kontrolliryhmässäkin tunnistusprosentti kaukana täydellisestä. Eli 95%. Se on ihan hyvä kun kuskina on ihminen, mutta se ei ole hyvä jos kuskina olisi tietokone. Ja testiryhmissä tarkkuuss sitten rommasi kunnolla kun merkki ei ollut kunnolla näkyvissä tai siihen oi tehty pieniä muutoksia. Se on toki hienoa, että sinulle osui täydellinen kamera ja tekoäly (mitä oikeasti epäilen), mutta ei sitä subjektiivista kokemusta voi tälläkään kertaa yleistää miksikään yleistettäväksi totuudeksi.
 
Ehkä parempi kun ei aja tietyt henkilöt ollenkaan autoilla. Suosittelen ihan taksikyytiä tai julkisia.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Pelkästään tuossa tutkimuksessa, jossa oli 17 autoa 14 valmistajalta (joista 12 oli vuosimallia 2020), oli kontrolliryhmässäkin tunnistusprosentti kaukana täydellisestä. Eli 95%. Se on ihan hyvä kun kuskina on ihminen, mutta se ei ole hyvä jos kuskina olisi tietokone. Ja testiryhmissä tarkkuuss sitten rommasi kunnolla kun merkki ei ollut kunnolla näkyvissä tai siihen oi tehty pieniä muutoksia. Se on toki hienoa, että sinulle osui täydellinen kamera ja tekoäly (mitä oikeasti epäilen), mutta ei sitä subjektiivista kokemusta voi tälläkään kertaa yleistää miksikään yleistettäväksi totuudeksi.
No tähän mennessä ei ole kyllä pettymyksiä tullut. Ainoastaan haamunopeuksia karttadatasta joskus pienempien teiden risteysalueilla, jossa sivuteillä nopeusrajoitus on alempi ja se vektori karttadatassa osuu päätien päälle. Liikennemerkit tuo on toistaiseksi tunnistanut aina ja oikein, myös hieman vinossa olevat (siis sellaiset jotka osoittavat vähän metsän puolelle).
 
No kai se nyt on sanomattakin selvää, että liikennemerkkien vääntyminen, kääntyminen, kuluminen, likaantuminen sekä luonnonilmiöt ynnä muut vaikuttavat merkkien luettavuuteen. Käsittääkseni nyt uudistuksen myötä on ainoastaan tarkoitus saada uudet merkit muistuttamaan yleiseurooppalaisittain määriteltyjä malleja, tämä ei käsittääkseni tarkoita sitä, että ympäri Euroopan on identtiset merkit, eli mallivaritaatiota voi olla maittain?
 
No kai se nyt on sanomattakin selvää, että liikennemerkkien vääntyminen, kääntyminen, kuluminen, likaantuminen sekä luonnonilmiöt ynnä muut vaikuttavat merkkien luettavuuteen. Käsittääkseni nyt uudistuksen myötä on ainoastaan tarkoitus saada uudet merkit muistuttamaan yleiseurooppalaisittain määriteltyjä malleja, tämä ei käsittääkseni tarkoita sitä, että ympäri Euroopan on identtiset merkit, eli mallivaritaatiota voi olla maittain?

Useaan kertaan todettu että tuossa käytettiin pohjana myös muualla käytössä olevia merkkejä. Omaan korvaan kuulostaa että variaatiota on pyritty vähentämään. Erikseen mainittu Tanska ja Norja joiden merkkejä on käytetty pohjana. Ja mainittu myös tarve nimenomaan merkkien yhtenäistämiselle (Österman, Väylävirasto) kuvantunnistamisen takia.


Voin laittaa lainaukset taas jos täytyy.
 
Useaan kertaan todettu että tuossa käytettiin pohjana myös muualla käytössä olevia merkkejä. Omaan korvaan kuulostaa että variaatiota on pyritty vähentämään. Erikseen mainittu Tanska ja Norja joiden merkkejä on käytetty pohjana. Ja mainittu myös tarve nimenomaan merkkien yhtenäistämiselle (Österman, Väylävirasto) kuvantunnistamisen takia.


Voin laittaa lainaukset taas jos täytyy.
On pyritty vähentämään, mutta edelleen meille ei tule identtisiä liikennemerkkejä, vaan niissä on mahdollisesti eroavaisuuksia ja tämä on hyvin oleellista koskien linkkaamaasi tutkimusta, siinähän todetaan, että jo pienet muutokset vaikuttavat merkittävästi tunnistettavuuteen.
 
On pyritty vähentämään, mutta edelleen meille ei tule identtisiä liikennemerkkejä, vaan niissä on mahdollisesti eroavaisuuksia ja tämä on hyvin oleellista koskien linkkaamaasi tutkimusta, siinähän todetaan, että jo pienet muutokset vaikuttavat merkittävästi tunnistettavuuteen.

Jep. Kannatan myös merkkien täyttä yhtenäistämistä. Mutta erojen vähentäminen on hyvä väliaskel. Ja erojen vähentäminen siis parantaa sitä tunnistettavuutta. Iso ero: iso ongelma, pienempi ero: pienempo ongelma. Ensi kerralla sitten maaliin EU:n sääntelemänä. Ja silloin Halla-aho ei ehkä enää itke sukupuolineutraliuudesta.
 
Se oppii tunnistamaan sen maan X liikennemerkit koska sille syötetään aivan helvetisti kuvia niistä maan X liikennemerkeistä siinä vaiheessa kun sitä tekoälyn neuroverkkoa opetetaan tunnistamaan niitä liikennemerkkejä.
Mutta jos tuossa koulutusdatassa ei ole niitä merkittävästi erilaisia suomalaisia merkkejä tarpeeksi (tai ollenkaan) niin sitten ei se kyllä tule mitenkään oppimaan tunnistamaan niitä suomalaisia merkkejä.

No mitkä merkittävät erot saatiin nyt tehdyillä muutoksilla poistettua ja mitkä jäivät jäljelle?
 
Näkeekö nämä kohutut muutokset ja uudet merkit jostain? :D

edit: trafi?
 
Viimeksi muokattu:
Minusta tässä keskustelussa on kohtuullisen paljon havaittavissa jämyä muutosvastarintaa, missä ennen oli kunnollista ja liikennemerkit varsinkin kunnollisia.
Sehän kyllä konservatiivisen lähes kaikkea mahdollista vastustavan tai ainakin kritisoivan puolueen ketjuun kyllä sopiikin.
Käsittääkseni täällä on tarkoitus keskustella itse aiheesta, eikä siirtää keskustelua kanssakirjoittajiin.
 
Käsittääkseni täällä on tarkoitus keskustella itse aiheesta, eikä siirtää keskustelua kanssakirjoittajiin.
En viittaa kehenkään henkilöön, vaan siihen, että koko aihe tai sen ympärillä pyörähtänyt minikohu, samoin kuin tämä keskustelu on minusta malliesimerkki muutosvastarinnasta tai taustakohinasta tai kuten edellisellä pääministerille Juha Sipilällä oli tapana sanoa, älämölöstä.

Poliittisesti on ihan turhaa ulista siinä vaiheessa kun asia on jo nuijittu maaliin. Valmisteluvaiheessa olisi voinut vaikuttaa, varsinkin kun oli silloin hallituspuolue.
 
Valmisteluvaiheessa olisi voinut vaikuttaa, varsinkin kun oli silloin hallituspuolue.

Ja yhä edelleen: emmehän me tästä edes keskustelisi, jos niitä hameita ei olisi poistettu. Se sai muutaman persuedustajan triggeröitymään (ja triggeröimään muita) ja siksi se tännekin nousi esille. Onhan tämä aika huvittavaa.
 
En viittaa kehenkään henkilöön, vaan siihen, että koko aihe tai sen ympärillä pyörähtänyt minikohu, samoin kuin tämä keskustelu on minusta malliesimerkki muutosvastarinnasta tai taustakohinasta tai kuten edellisellä pääministerille Juha Sipilällä oli tapana sanoa, älämölöstä.

Poliittisesti on ihan turhaa ulista siinä vaiheessa kun asia on jo nuijittu maaliin. Valmisteluvaiheessa olisi voinut vaikuttaa, varsinkin kun oli silloin hallituspuolue.
Et viittaa kehenkään henkilöön, mutta kuitenkin viestissäsi vihjailet muiden keskustelijoiden motiiveista? En nyt ihan seuraa tätä ajatuksenjuoksua, minusta tuo on ihan keskustelun sekoittamista tietoisesti hassunhauskojen videoiden kanssa.
 
Et viittaa kehenkään henkilöön, mutta kuitenkin viestissäsi vihjailet muiden keskustelijoiden motiiveista? En nyt ihan seuraa tätä ajatuksenjuoksua, minusta tuo on ihan keskustelun sekoittamista tietoisesti hassunhauskojen videoiden kanssa.
Eihän siinä edes ollut videota :facepalm: Enkä ole vihjannut kenenkään motivaatioista (muutosvastarinta on toimintaa, reagointitapa ja motivaatiot on sitten jossain sen takana aiheuttamassa sitä toimintaa), paitsi muutama sivu sitten twiittaaja Teija Makkosen.
 
Eli jälleen kerran: nimimerkin Lämpöpumppu mielipide vs. projektissa mukana olleiden (asiantuntija-)mielipide. Eli kiitos taas mielipiteestäsi. Ei sille kauheasti painoa voi antaa.

Jos nyt oikeasti olisi haluttu yhteneväisyyttä, olisi kopioitu muiden maiden merkkejä sellaisenaan ja näin saatu hajontaa vähennettyä. Koska näin ei ole toimittu, ei kyseessä ole todellinen tavoite vaan vain esitetty tavoite.
 
En ole käynyt Persujen ketjussa viikkoihin. Mikä nyt on trendi puheenaihe tässä ketjussa? :D
 
Huomautus: jätetään asiallisesta keskustelut turhat keloapina-nimenväännöt pois
Eloapinat hyökkäsi kadun varrella Sebun kimppuun.

 
Eihän siinä edes ollut videota :facepalm: Enkä ole vihjannut kenenkään motivaatioista (muutosvastarinta on toimintaa, reagointitapa ja motivaatiot on sitten jossain sen takana aiheuttamassa sitä toimintaa), paitsi muutama sivu sitten twiittaaja Teija Makkosen.
YouTuben linkkisi ei johda videoon? :facepalm:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 650
Viestejä
4 480 353
Jäsenet
73 964
Uusin jäsen
poppi75

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom