Juuri aiemminhan joku totesi, että mitään pakottavaa mekanismia ei ole. Se, että Suomi on ollut mukana ei tarkoita, että merkit olisivat olleet yhtä yhteneviä kuin nyt. Varsinkin kun - jälleen kerran - ihan uskottava lähde (Väyläviraston tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Jukka Hopeavuori) on todennut että :
Eli jälleen kerran: nimimerkin Lämpöpumppu mielipide vs. projektissa mukana olleiden (asiantuntija-)mielipide. Eli kiitos taas mielipiteestäsi. Ei sille kauheasti painoa voi antaa.
Nyt se viimeinen kerta tätä jankkausta, ainakin omalta kohdalta. Wienin sopimus määrittää todella "löyhästi" ne reunaehdot, kuten ohjeelliset värit ja mitat. Ei sitä, onko naishahmolla hame, mieshahmolla kypärä päässä tai onko höyryveturi vai sähköveturi. Reunaehtoja on ihan samalla tavalla vanhoissa merkeissä noudatettu. Ja jos vertailee muihin maihin, niin monessa maassa on hyvin paljon samankaltaisia merkkejä kuin meidän vanhat, monessa maassa on myös paljon samankaltaisia merkkejä kuin meidän uudet. Täysin samanlaisia merkkejä ei taida olla kuin ihan kourallinen, yksittäisiä merkkejä satunnaisten maiden kanssa. Täydellistä yhteneväisyyttä ei ole minkään maan kanssa, ja tuskin ikinä tulee olemaankaan. Uusien merkkien suunnittelu lähti samoista lähtökohdista, että ei poiketa reunaehdoista. Eikä suinkaan siitä, ettei vanhat olisi täyttäneet kriteereitä!
Monet edelleen ymmärtävät asian jotenkin, että vanhat merkit eivät täyttäisi EU:n ja Wienin sopimuksia. Tämä ei pidä paikkansa. Vaan esimerkkidialogi suunnittelun aloittamisesta meni kutakuinkin näin:
Väylävirasto: "tehdään uudet liikennemerkit!"
Suunnittelija: "okei, tämä avaruussukkulan silhuetti sopisi pinkillä taustalla moottoritien kyltiksi"
Väylävirasto: "nyt saatana, järki käteen. *ojentaa Wienin sopimuksen*, tuossa on määritelty reunaehdot suunnittelulle ja hyväksi todettuja merkkejä".
Suunnittelija: "juuh, selvä"
Väylävirasto uutishaastattelussa: "uudet merkit ovat vihdoin valmiita ja varsin tarkkojen reunaehtojen ja sopimusten puitteissa tehty millintarkkaa suunnittelua"
En kiistä Hopeavuoren väitettä, etteikö yleiseurooppalaista mallia ole koitettu hakea, mutta seison edelleen subjektiivisen mielipiteeni takana että merkeissä on edelleen paljon eroja. Jokainen voi tämän itse todeta ja havainnoida! Linkki merkkeihin on annettu, jossa nätisti vierekkäin Euroopan maiden merkit. Tänne niitä ei viitsi spämmätä. Ja toisin kuin ehkä luulet, niin en ole liikennemerkkiuudistusta vastaan sinällään. Ajankohta tässä taloustilanteessa ei välttämättä ole parhain, kun tällainen nostaa valtiotasolla menoja varmasti yli sadan miljoonan (Helsingin liikennemerkkien vaihto oli sitä 15 miljoonan luokkaa).