• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Perussuomalaiset

Ja jos niitä uusia designeja tulee tyyliin muutama vuodessa, ei tuolla ole helvettiäkään väliä millään mittarilla. Mutta se, että yhdenmukaistetaan EU-alueen merkit on ihan validi ja järkevä syy muuttaa sitä designia.
Kai sitä noinkin voi perustella, mutta haluaisin tavata sen daijun, joka ei toisessa EU-maassa ole auton kanssa pärjännyt kun liikennemerkit on niin erilaisia.

Onko ne merkit nyt sitten yhdenmukaisia vai vielä vähän erilaisia? Onko ero edes jossakin merkissä oikeasti merkittävä?
Espanjassa olen ainakin nähnyt muuten samanlaisia stop-merkkejä kuin Suomessa, mutta stop-sanan sijaan siinä lukee espanjaksi "pare". Kai tämä on merkittävä ero joillekin. :rolleyes:
 
Espanjassa olen ainakin nähnyt muuten samanlaisia stop-merkkejä kuin Suomessa, mutta stop-sanan sijaan siinä lukee espanjaksi "pare". Kai tämä on merkittävä ero joillekin. :rolleyes:

No kuten täällä on jo todettu, vaikka ihmissilmälle noissa ei ole eroa niin itseajavien autojen kohdalla tuosta merkkien yhtenäistämisestä olisi oikeasti hyötyä. Ja siinä väliinputoajat tulevat olemaan juurikin Suomen kaltaiset pienet maat.

Oikeastaan liikennemerkit ovat sarjassa asiat joissa on jotenkin käsittämätöntä että noita ei ole vielä yhtenäistetty EU:n tasolla.
 
No kuten täällä on jo todettu, vaikka ihmissilmälle noissa ei ole eroa niin itseajavien autojen kohdalla tuosta merkkien yhtenäistämisestä olisi oikeasti hyötyä. Ja siinä väliinputoajat tulevat olemaan juurikin Suomen kaltaiset pienet maat.

Oikeastaan liikennemerkit ovat sarjassa asiat joissa on jotenkin käsittämätöntä että noita ei ole vielä yhtenäistetty EU:n tasolla.
Tuo nyt vaikuttaa jälkeenpäin keksityltä selitykseltä. Jos puhelimetkin oppii varsin nopeasti tunnistamaan erilaisia kasveja, ruokia, käsialoja jne, niin siinä vaiheessa kun itseajavat autot alkaa yleistymään, ei ne liikkeennemerkit tuota tekoälylle mitään ongelmia.
 
Tuo nyt vaikuttaa jälkeenpäin keksityltä selitykseltä. Jos puhelimet oppii varsin nopeasti tunnistamaan erilaisia kasveja, ruokia, käsialoja jne, niin siinä vaiheessa kun itseajavat autot alkaa yleistymään, ei ne liikkeennemerkit tuota tekoälylle mitään ongelmia.

Ja se miten ne oppii tunnistamaan erilaisia kasveja, ruokia, käsialoja jne. on että niille syötetään todella paljon koulutusdataa niistä erilaisista kasveista, ruuista ja käsialoista. Tai liikennemerkeistä.
Mutta jos sulla on tietynnäköisiä liikennemerkkejä vaikkapa Saksassa, Ranskassa ja Italiassa ja sitten erilaisia merkkejä Suomessa niin valtaosa siitä koulutusdatasta tulee olemaan niitä saksalaisia, ranskalaisia ja italialaisia merkkejä. Mutta ei niitä suomalaisia. Jolloin se tekoäly kyllä oppii tunnistamaan ne saksalaiset, ranskalaiset ja italialaiset merkit mutta ei välttämättä niitä suomalaisia. Jolloin taaskin olisi erittäin kätevää että meillä olisi käytössä samannäköiset merkit kuin saksalaisilla, ranskalaisilla ja italialaisilla.
 
Ja se miten ne oppii tunnistamaan erilaisia kasveja, ruokia, käsialoja jne. on että niille syötetään todella paljon koulutusdataa niistä erilaisista kasveista, ruuista ja käsialoista. Tai liikennemerkeistä.
Mutta jos sulla on tietynnäköisiä liikennemerkkejä vaikkapa Saksassa, Ranskassa ja Italiassa ja sitten erilaisia merkkejä Suomessa niin valtaosa siitäs koulutusdatasta tulee olemaan niitä saksalaisia, ranskalaisia ja italialaisia merkkejä. Mutta ei niitä suomalaisia. Jolloin se tekoäly kyllä oppii tunnistamaan ne saksalaiset, ranskalaiset ja italialaiset merkit mutta ei välttämättä niitä suomalaisia. Jolloin taaskin olisi erittäin kätevää että meillä olisi käytössä samannäköiset merkit kuin saksalaisilla, ranskalaisilla ja italialaisilla.
Eli se oppisi tunnistamaan x maan liikennemerkit, mutta kun tulisi Suomen merkit lisäksi niin menee sormi suuhun :facepalm: onpa kurja että kapasitetti loppuu just sillä hetkellä.

Liikennemerkkien kohdalla ei kuitenkaan puhuta sadoista tuhansista tai miljoonista erilaisista kuvista, vaan kourallisesta noihin muihin esimerkkeihin verrattaessa.

e: typo
 
Viimeksi muokattu:
Eli se oppisi tunnistamaan x maan liikennemerkit, mutta kun tulisi Suomen merkit lisäksi niin menee sormi suuhun :facepalm: onpa kirja että kapasitetti loppuu just sillä hetkellä.

Se oppii tunnistamaan sen maan X liikennemerkit koska sille syötetään aivan helvetisti kuvia niistä maan X liikennemerkeistä siinä vaiheessa kun sitä tekoälyn neuroverkkoa opetetaan tunnistamaan niitä liikennemerkkejä.
Mutta jos tuossa koulutusdatassa ei ole niitä merkittävästi erilaisia suomalaisia merkkejä tarpeeksi (tai ollenkaan) niin sitten ei se kyllä tule mitenkään oppimaan tunnistamaan niitä suomalaisia merkkejä.
 
Kumma, ku Persuja ei voi julistaa jossain valtakunnan mediassa valehtelevaksi paskasakiksi. Ei tarttis porukan enää turhaan triggeröityä niiden twiiteistä, ku ihmiset ymmärtäis, et ne on oletuksena kusetusta.
 
Kumma, ku Persuja ei voi julistaa jossain valtakunnan mediassa valehtelevaksi paskasakiksi. Ei tarttis porukan enää turhaan triggeröityä niiden twiiteistä, ku ihmiset ymmärtäis, et ne on oletuksena kusetusta.

Kyllä varmaan jotain diktatuureja ym. paskamaita löytyy joissa kys. käytäntö että oppositiopuolueita julistetaan tuollaisiksi jos sellaiseen haluat.
 
No kuten täällä on jo todettu, vaikka ihmissilmälle noissa ei ole eroa niin itseajavien autojen kohdalla tuosta merkkien yhtenäistämisestä olisi oikeasti hyötyä. Ja siinä väliinputoajat tulevat olemaan juurikin Suomen kaltaiset pienet maat.

Oikeastaan liikennemerkit ovat sarjassa asiat joissa on jotenkin käsittämätöntä että noita ei ole vielä yhtenäistetty EU:n tasolla.
Meillä on digilaitteita jotka osaavat tunnistaa vaikka kärpäslajeja ja ihmisen hoilaaman kappaleen, niin en näe ongelmaksi, etteikö googlen kaltaiset teknologiajätit osaisivat luoda liikennemerkkejä tunnistavat systeemit. :lol:

Nyt on kyllä niin tekemällä keksittyjä argumentteja.
 
Se oppii tunnistamaan sen maan X liikennemerkit koska sille syötetään aivan helvetisti kuvia niistä maan X liikennemerkeistä siinä vaiheessa kun sitä tekoälyn neuroverkkoa opetetaan tunnistamaan niitä liikennemerkkejä.
Mutta jos tuossa koulutusdatassa ei ole niitä merkittävästi erilaisia suomalaisia merkkejä tarpeeksi (tai ollenkaan) niin sitten ei se kyllä tule mitenkään oppimaan tunnistamaan niitä suomalaisia merkkejä.
Teet siis olettamuksen, että itseajaville autoille syötetään muiden maiden liikennemerkeistä dataa, mutta ei suomalaisista. Miksi näin?
Onhan nykyään lähestulkoon kaikissa Suomeen päätyvissä elektroniikkatuotteissa valittavissa suomen kielikin. Miksi itseajavat autot olisi eri asia liikennemerkkien suhteen?

e: ei pelkästään Suomeen päätyvissä, vaan kutakuinkin Eurooppaan päätyvissä. Varmastikaan viimeisen 5 vuoden aikana en ole ostanut yhtäkään laitetta, johon en olisi voinut halutessani suomen kieltä valita, vaikka kaukana Suomesta asunkin.

Kuka estää syöttämästä sille auton tietokoneelle dataa suomalaisista liikennemerkeistä? Kuinka merkittävästi erilaisia ne suomalaiset merkit mielestäsi ovat?
 
Meillä on digilaitteita jotka osaavat tunnistaa vaikka kärpäslajeja ja ihmisen hoilaaman kappaleen, niin en näe ongelmaksi, etteikö googlen kaltaiset teknologiajätit osaisivat luoda liikennemerkkejä tunnistavat systeemit. :lol:

Selitin tämän jo tuossa yllä:
Se oppii tunnistamaan sen maan X liikennemerkit koska sille syötetään aivan helvetisti kuvia niistä maan X liikennemerkeistä siinä vaiheessa kun sitä tekoälyn neuroverkkoa opetetaan tunnistamaan niitä liikennemerkkejä.
Mutta jos tuossa koulutusdatassa ei ole niitä merkittävästi erilaisia suomalaisia merkkejä tarpeeksi (tai ollenkaan) niin sitten ei se kyllä tule mitenkään oppimaan tunnistamaan niitä suomalaisia merkkejä.
 
Teet siis olettamuksen, että itseajaville autoille syötetään muiden maiden liikennemerkeistä dataa, mutta ei suomalaisista. Miksi näin?
Onhan nykyään lähestulkoon kaikissa Suomeen päätyvissä elektroniikkatuotteissa valittavissa suomen kielikin. Miksi itseajavat autot olisi eri asia liikennemerkkien suhteen?

Kuka estää syöttämästä sille auton tietokoneelle dataa suomalaisista liikennemerkeistä? Kuinka merkittävästi erilaisia ne suomalaiset merkit mielestäsi ovat?

Koska se datan hankkiminen ja sen annotointi on aivan helvetisti aikaa vievää hommaa verrattuna tekstien kääntämiseen.
Ja joo, kyllä sinne varmaan niitä suomalaisiakin merkkejä eksyy. Mutta kerta suomalaisia on se 5,5 miljoonaa ja saksalaisia on 83 miljoonaa ja Suomessa ei ole yhtään autonvalmistajaa ja Saksa on aikalailla yksi maailman suurimmista autonvalmistajista niin lähes varmasti siinä koulutusdatassa tulee painottumaan aivan helvetisti enemmän ne saksalaiset merkit. Ja mitä enemmän koulutusdataa niin sitä tarkempi se tunnistus tulee olemaan.
 
Koska se datan hankkiminen ja sen annotointi on aivan helvetisti aikaa vievää hommaa verrattuna tekstien kääntämiseen.
Ja joo, kyllä sinne varmaan niitä suomalaisiakin merkkejä eksyy. Mutta kerta suomalaisia on se 5,5 miljoonaa ja saksalaisia on 83 miljoonaa ja Suomessa ei ole yhtään autonvalmistajaa ja Saksa on aikalailla yksi maailman suurimmista autonvalmistajista niin lähes varmasti siinä koulutusdatassa tulee painottumaan aivan helvetisti enemmän ne saksalaiset merkit. Ja mitä enemmän koulutusdataa niin sitä tarkempi se tunnistus tulee olemaan.
Eli mitään ongelmaa siis ei ole. Mistä keksit sen, että liikennemerkkien tunnistaminen olisi "helvetisti" vaikeampaa kuin tekstin kääntäminen? Sanoisin, että muutamien satojen liikennemerkkien opettelu, jotka eivät maiden sisäisesti vaihtele on huomattavasti helpompaa kuin satojen tuhansien tai miljoonien sanojen, sijamuotojen, prepositioiden, sanontojen ja näiden merkityksien tulkitseminen eri lauseyhteyksissä.

Voit kokeilla tätä vaikka ihan itse. Opettele vaikkapa Puolan liikennemerkit ja opettele samalla puolan kieli. Veikkaan että liikennemerkit opit päivässä ja kieltä et edes kymmenessä vuodessa.
 
Kyllä varmaan jotain diktatuureja ym. paskamaita löytyy joissa kys. käytäntö että oppositiopuolueita julistetaan tuollaisiksi jos sellaiseen haluat.
Ehkä riittäisi valistaa ihmisiä asiasta. Persujen laarista se varmaan olis pois, ku ne tol tuntuvat eniten ratsastavan. Sikäli idiootitkaan eivät varmaan koskaan kesken lopu, et en sitten tiedä.
 
2014 vuodesta on sentään tultu vasta tähän päivään.

Näissä on hyvä huomata, että autopilottien kanssa jokainen virheellinen tunnistaminen maksaa potentiaalisesti ihmishenkiä. Ja jokaisesta liikennemerkistä on valtava määrä eri tavalla kuluneita, naarmuuntuneita, vääntyneitä yms. versioita, lisäksi kaikki mahdolliset heijastukset kameroille.
Ainakin itselläni autossa niinkin alkeellinen vehje kuin nopeusrajoitukset lukeva kamera / softa tekee usein virheitä kun näkee tai tulkitsee näkevänsä numeroita jossain.

Ei kai tuota liikennemerkkiuudistusta itseajavia autoja varten tehty, tai ainakin ajattelisi, että niitä varten merkkeihin kannattaisi luoda jonkinlainen konelukemiseen hyvin sopiva standardi / koodi tuon ihmissilmälle helposti luettavan muodon lisäksi.

Mutta se on ehkä sitten se seuraava liikennemerkkiuudistus.
 
Eli mitään ongelmaa siis ei ole. Mistä keksit sen, että liikennemerkkien tunnistaminen olisi "helvetisti" vaikeampaa kuin tekstin kääntäminen? Sanoisin, että muutamien satojen liikennemerkkien opettelu, jotka eivät maiden sisäisesti vaihtele on huomattavasti helpompaa kuin satojen tuhansien tai miljoonien sanojen, sijamuotojen, prepositioiden, sanontojen ja näiden merkityksien tulkitseminen eri lauseyhteyksissä.

Voit kokeilla tätä vaikka ihan itse. Opettele vaikkapa Puolan liikennemerkit ja opettele samalla puolan kieli. Veikkaan että liikennemerkit opit päivässä ja kieltä et edes kymmenessä vuodessa.

Ongelma on se että tuohon pitää käyttää helvetisti aikaa ja vaivaa.
Jos haluan softasta X puolankielisen käännöksen niin otan sen listauksen kaikista teksteistä mitä siinä ohjelmassa käytetään ja lähetän sen henkilölle joka osaa puolaa ja englantia ja hän pystyy suht nopeasti kääntämään ne tekstit.

Jos haluan kouluttaa tekoälyn tunnistamaan niitä Puolan liikennemerkkejä niin ensinnä tarvitsen tuhansia kuvia eri kulmista, eri valaistuksessa, eri säässä ja muissa olosuhteissa kaikista niistä eri Puolan liikennemerkeistä siinä ympäristössä missä ne autot näkevät niitä merkkejä. Sitten mun pitää ottaa kasa ihmisiä jotka käyvät läpi kaikki nuo tuhannet kuvat ja sitten merkkaavat niihin että tässä kuvassa on liikennemerkki Z alueella x1y1 - x2y2.
Tuon jälkeen otetaan kaikki nuo tuhannet annotoidut kuvat ja ne syötetään sille neuroverkolle koulutusmateriaaliksi. Sitten kun se neuroverkko on valmis niin sille syötetään tuhansia uusia, ei annotoituja kuvia noista liikennemerkeistä ja katsotaan mikä on tulos. Eli käydään läpi ihmissilmällä kaikki nuo tuhannet kuvat ja mitä se neuroverkko on nähnyt niissä. Jos sieltä löytyy vääriä positiivisia ja missattuja tunnistuksia niin sitten otetaan nuo kuvat, annotoidaan ne ja lisätään ne koulutusmateriaaliin, mahdollisesti twiikataan neuroverkon parametreja, luodaan uusi neuroverkkoja ja taas ajetaan sen läpi sitä ei-annotoitua dataa ja taas käydään läpi ne tuhansien eri kuvien tulokset.
Ja tuota prosessia toistetaan kunnes päästään siihen pisteeseen asti että neuroverkko on tarpeeksi tarkka.
Ja tuo vielä oikeasti aivan helvetisti enemmän aikaa kuin muutaman tekstinpätkän kääntäminen toiselle kielelle. Tuo vie niin helvetisti aikaa ja dataa että siinä on syynsä miksi Googlen kaltaiset firmat ovat helvetin hyviä kaikessa neuroverkkopohjaisessa tunnistuksessa ja se on koska niillä on tietokannoissaan jo valmiiksi tsiljoonittain kuvia, videota ja muuta materiaalia. Joko valmiiksi annotoituna tai raakadatana annotointia varten.

Mutta siinä lyhyt intro siihen miten modernit neuroverkot toimivat :comp:
 
2014 vuodesta on sentään tultu vasta tähän päivään.

Näissä on hyvä huomata, että autopilottien kanssa jokainen virheellinen tunnistaminen maksaa potentiaalisesti ihmishenkiä. Ja jokaisesta liikennemerkistä on valtava määrä eri tavalla kuluneita, naarmuuntuneita, vääntyneitä yms. versioita, lisäksi kaikki mahdolliset heijastukset kameroille.
Ainakin itselläni autossa niinkin alkeellinen vehje kuin nopeusrajoitukset lukeva kamera / softa tekee usein virheitä kun näkee tai tulkitsee näkevänsä numeroita jossain.

Ei kai tuota liikennemerkkiuudistusta itseajavia autoja varten tehty, tai ainakin ajattelisi, että niitä varten merkkeihin kannattaisi luoda jonkinlainen konelukemiseen hyvin sopiva standardi / koodi tuon ihmissilmälle helposti luettavan muodon lisäksi.

Mutta se on ehkä sitten se seuraava liikennemerkkiuudistus.
No mikäänhän ei estä niitä uusia liikennemerkkejä kulumasta, naarmuuntumasta, vääntymästä jne.

Hitto mullahan on kotona automaatiojärjestelmä joka tunnistaa 5,5 miljoonan ihmisen puhumaa siansaksaa, mutta nyt muutamien satojen liikennemerkkien tunnistaminen olisi teknologiajäteille ongelma.
 
Ongelma on se että tuohon pitää käyttää helvetisti aikaa ja vaivaa.
Jos haluan softasta X puolankielisen käännöksen niin otan sen listauksen kaikista teksteistä mitä siinä ohjelmassa käytetään ja lähetän sen henkilölle joka osaa puolaa ja englantia ja hän pystyy suht nopeasti kääntämään ne tekstit.

Jos haluan kouluttaa tekoälyn tunnistamaan niitä Puolan liikennemerkkejä niin ensinnä tarvitsen tuhansia kuvia eri kulmista, eri valaistuksessa, eri säässä ja muissa olosuhteissa kaikista niistä eri Puolan liikennemerkeistä siinä ympäristössä missä ne autot näkevät niitä merkkejä. Sitten mun pitää ottaa kasa ihmisiä jotka käyvät läpi kaikki nuo tuhannet kuvat ja sitten merkkaavat niihin että tässä kuvassa on liikennemerkki Z alueella x1y1 - x2y2.
Tuon jälkeen otetaan kaikki nuo tuhannet annotoidut kuvat ja ne syötetään sille neuroverkolle koulutusmateriaaliksi. Sitten kun se neuroverkko on valmis niin sille syötetään tuhansia uusia, ei annotoituja kuvia noista liikennemerkeistä ja katsotaan mikä on tulos. Eli käydään läpi ihmissilmällä kaikki nuo tuhannet kuvat ja mitä se neuroverkko on nähnyt niissä. Jos sieltä löytyy vääriä positiivisia ja missattuja tunnistuksia niin sitten otetaan nuo kuvat, annotoidaan ne ja lisätään ne koulutusmateriaaliin, mahdollisesti twiikataan neuroverkon parametreja, luodaan uusi neuroverkkoja ja taas ajetaan sen läpi sitä ei-annotoitua dataa ja taas käydään läpi ne tuhansien eri kuvien tulokset.
Ja tuota prosessia toistetaan kunnes päästään siihen pisteeseen asti että neuroverkko on tarpeeksi tarkka.
Ja tuo vielä oikeasti aivan helvetisti enemmän aikaa kuin muutaman tekstinpätkän kääntäminen toiselle kielelle. Tuo vie niin helvetisti aikaa ja dataa että siinä on syynsä miksi Googlen kaltaiset firmat ovat helvetin hyviä kaikessa neuroverkkopohjaisessa tunnistuksessa ja se on koska niillä on tietokannoissaan jo valmiiksi tsiljoonittain kuvia, videota ja muuta materiaalia. Joko valmiiksi annotoituna tai raakadatana annotointia varten.

Mutta siinä lyhyt intro siihen miten modernit neuroverkot toimivat :comp:

Tiedän kyllä miten tuo asia toimii, että ihan turhaan nyt rustailit tekstiäsi. Kummastuttaa vaan, että tekstiä ja puhetta osataan kääntää, tunnistaa erilaisia eläin- kasvi- ja hyönteislajeja, tunnistaa jonkun random jonnen laulua ja ties mitä, mutta liikennemerkit on se kova pala.

Harmi, että tsiljoonien kuvien sekaan ei ole eksynyt yhtäkään liikennemerkkiä.

Kuten todettu, keksimällä keksittyjä argumentteja ja jos sen tähän liikennemerkkiuudistukseen haluaa yhdistää, niin todennäköisesti jälkeenpäin hätäpäissään keksitty selitys.

e: ja kuten Jan11 sanoi, jos itseajavat autot olisi jokin merkittävä syy muutokselle, niihin luotaisiin jokin konelukemista helpottava standardi/koodi
 
No mikäänhän ei estä niitä uusia liikennemerkkejä kulumasta, naarmuuntumasta, vääntymästä jne.

Hitto mullahan on kotona automaatiojärjestelmä joka tunnistaa 5,5 miljoonan ihmisen puhumaa siansaksaa, mutta nyt muutamien satojen liikennemerkkien tunnistaminen olisi teknologiajäteille ongelma.
Se ongelma on, että koskaan ei voi tehdä yhtään virhettä tai mahdollisesti ihmisiä kuolee.
Mutta luulisin, että tähän saadaan tulevaisuudessa parempia ratkaisuja kuin jonkun liikennemerkin optinen lukeminen, joka on joka tapauksessa hyvin altista virheille.

En siis usko, että se on ollut se suurin moottori liikennemerkkiuudistukseen. Uudistus tehdään varmasti, koska hmm. kaikilla organisaatioilla nyt on taipumus tehdä uudistuksia ja nyt oli tarvetta myös monille kokonaan uusille liikennemerkeille

Tyyppikirjaimia (käsinkirjoituksen) tupataan uusia parinkymmenen vuoden välein, ja on vaikea sanoa, onko siitä mitään hyötyä (no joo, jokaisella kerralla on pyritty pelkistämään vrt. edellinen). Ihmisen silmien ja aivojen yhteistyö on kuitenkin siinä mielessä joustavaa, että osaamme lukea sellaisiakin käsialoja, joita on käytetty paljon ennen syntymäämme, vaikka jokaisen käsialassa on yksilöllisiä piirteitä.
Koneelle se taas on hyvinkin vaikeaa, ja @JCSH esimerkkikään ei liene riittävä vaan kenties tarvitaan syväoppimisen menetelmiä ja vielä valtavasti enemmän esimerkkidataa. Sitä onneksi riittää louhittavaksi.

Jos asiaa haluaa väkisin yrittää politisoida, on hyvä huomata, että tämä tieliikennelain ja siihen sisältyvä liikennemerkkien uudistus käynnistettiin jo Stubbin hallituksen aikana, eikä sitä Sipilän hallitus (eikä Persut hallituksessa) pysäyttäneet, joten se valmistuu nyt sitten tämän hallituksen aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Se ongelma on, että koskaan ei voi tehdä yhtään virhettä tai mahdollisesti ihmisiä kuolee.
Mutta luulisin, että tähän saadaan tulevaisuudessa parempia ratkaisuja kuin jonkun liikennemerkin optinen lukeminen, joka on joka tapauksessa hyvin altista virheille.
Oli kyseessä ihminen tai kone, niin tämän tiedon ja riskin kanssa joudumme aina elämään.

Varmasti on keksittävä parempia ratkaisuja, koska liikennemerkkien lukeminen täällä pohjolassa tuottaa vaikeuksia ihmissilmällekin mm. lumimyräkässä.

Jos asiaa haluaa väkisin yrittää politisoida, on hyvä huomata, että tämä tieliikennelain ja siihen sisältyvä liikennemerkkien uudistus käynnistettiin jo Stubbin hallituksen aikana, eikä sitä Sipilän hallitus (eikä Persut hallituksessa) pysäyttäneet, joten se valmistuu nyt sitten tämän hallituksen aikana.
En sanallakaan ottanut kantaa kyseiseen uudistukseen, vaan tartuin mielestäni keksimällä keksittyihin argumentteihin.
 
Se ongelma on, että koskaan ei voi tehdä yhtään virhettä tai mahdollisesti ihmisiä kuolee.

Saa teknologia kehittyä aika valtavilla harppauksilla jos tämä olisi vaatimus. Ei ole kovin realistinen tavoite tämä. Toki virheiden äärimmäinen välttäminen on tärkeää, mutta en usko että koskaan, ainakaan meidän sukupolvien aikana tuollainen on mitenkään mahdollista. Täydellisesti virheitä ei voi välttää ihminen, eikä kone.
 
Tuo nyt vaikuttaa jälkeenpäin keksityltä selitykseltä. Jos puhelimetkin oppii varsin nopeasti tunnistamaan erilaisia kasveja, ruokia, käsialoja jne, niin siinä vaiheessa kun itseajavat autot alkaa yleistymään, ei ne liikkeennemerkit tuota tekoälylle mitään ongelmia.

Eikö puhelimista löydy nimenomaan hyvä esimerkki tuosta Suomen pienuudesta ja siitä miten erilaisuus on selkeä haitta.
Applen puhelimia on ollut markkinoilla jo yli 10 vuotta. Silti edelleen Suomi on niille niin pieni markkina-alue, että suomeksi ei ole samoja ominaisuuksia puhelimen näppäimistössä kuin isompien kielien osalta. Ei se varmaan kallista olisi Applelle tuoda ennakoivaa tekstinsyöttöä, mutta koska olemme todella pieni kuluttajaryhmä niin ei vaan kannata sitäk vähääkään investoida kun soraääniä ei kuulu tarpeeksi.

Eli jos siitä on jotain rahallista lisävaivaa, että Teslan tekoäly tunnistaisi Suomen liikennemerkit yhtä hyvin kuin muun euroopan, niin sitä vaivaa ei nähdä varsinkaan jos soraääniä ei riittävästi kuulu ja merkkien tunnistuksessa tehdään vain esim. 20% enemmän virheitä verrattaen suurien talousalueiden virheisiin.

Jos taas koko muun euroopan yhtenäisalueella tulisi virheitä enemmän kuin vaikkapa jenkeissä tai muilla merkeillä niin 100% varmuudella Tesla manuaalisesti opettaisi tekoälynsä yhtä hyvään tunnistamiseen.

Harvassa on muutenkin tilanteet jolloin siitä olisi jotain hyötyä, että pyrkii olemaan maana ja talousalueena ehdoin tahdoin erilainen vain koska vastustaa kaikkia parannuksia ja muutoksia.
 
Tiedän kyllä miten tuo asia toimii, että ihan turhaan nyt rustailit tekstiäsi. Kummastuttaa vaan, että tekstiä ja puhetta osataan kääntää, tunnistaa erilaisia eläin- kasvi- ja hyönteislajeja, tunnistaa jonkun random jonnen laulua ja ties mitä, mutta liikennemerkit on se kova pala.

Harmi, että tsiljoonien kuvien sekaan ei ole eksynyt yhtäkään liikennemerkkiä.

Kuten todettu, keksimällä keksittyjä argumentteja ja jos sen tähän liikennemerkkiuudistukseen haluaa yhdistää, niin todennäköisesti jälkeenpäin hätäpäissään keksitty selitys.

e: ja kuten Jan11 sanoi, jos itseajavat autot olisi jokin merkittävä syy muutokselle, niihin luotaisiin jokin konelukemista helpottava standardi/koodi

Ottaen huomioon mitä olet kirjoittanut tähän mennessä niin epäilen vahvasti että tiedät miten tuo asia toimii.
Itseohjattavalta autolta tarvitaan pikkasen enemmän luotettavuutta kuin joltain PictureThis appikselta. Joka taaskin tarkoittaa että tarvitaan helvetisti enemmän sitä annotoitua koulutusdataa jotta siitä saadaan luotettava. Jolloin, jälleen kerran, ne pienet maat jäävät helposti väliinputoojiksi.
Eli ei ne liikennemerkit ole kova pala jos ne pitää tunnistaa siinä kontekstissa että leikit kännykälläsi. Ne joko tunnistuu tai ei. Ne ovat kova pala sitten kun se 1500kg painava auto liikkuu 100kmt nojaten ainakin osittain siihen että se tunnistaa ne merkit.

Ja kuten tuolla jo aiemmin sanoin, en tiedä että oliko tuo koneluettavuus yhtenä syynä uudistukseen. Se mitä argumentoin on että siitä on koneluettavuuden kannalta etua että maailmassa käytettävät liikennemerkit olisivat mahdollisimman samankaltaisia. Ja joo, jos ne merkit suunniteltaisiin ensisijaisesti konenäköä varten niin ne olisi merkittävästi erilaisia. Mutta nyt kun ne ovat pääasiassa ihmisten käytettäviä niin mennään sillä ihmisten ymmärrettävyys ensin.
 
No höpö höpö. Suomessa ei sen takia tarvitse olla sukupuolineutraalit liikenne merkit, että tesla täällä pärjää. Ihan erilaisethan ne on jenkeissäkin. Missä on muuten sanottu, että olisi euroopassa samat merkit joka maassa? Ei missään.
 
Viimeksi muokattu:
No höpö höpö. Suomessa ei sen takia tarvitse olla sukupuolineutraalit liikenne merkit, että tesla täällä pärjää. Ihan erilaisethan ne on jenkeissäkin. Missä on muuten sanottu, että olisi euroopassa samat merkit joka maassa? Ei missään.
Eurooppalaisessa Wienin liikennemerkkisopimuksessa on sovittu ja määritelty liikennemerkkien malleja.

Liikennemerkkisopimus löytyy Finlexistä.
”Sopimuspuolet, todeten, että liikennemerkkien ja niissä olevien tunnuksien, liikenneopasteiden ja tiemerkintöjen kansainvälinen yhtenäisyys on välttämätöntä kansainvälisen tieliikenteen helpottamiseksi ja liikenneturvallisuuden lisäämiseksi, ovat sopineet seuraavista määräyksistä:”…
 
Kaksi pointtia:
1. Nämä uudet liikennemerkit eivät ole yhtään sen enempää yhtenäisiä muiden EU-maiden kanssa kuin vanhatkaan. Yhtä paljon eroja/yhtäläisyyksiä edelleen eri EU-maiden välillä kuin vanhojen merkkienkin kanssa. Ehkäpä muut EU-maat seuraavat sitten perässä ja yhtenäistävät merkkinsä myös.
2. Liikennemerkkejä lukevat autot osaavat ihan yhtä hyvin vanhat suomalaiset merkit (ja keltaiset viivat), kuin uudetkin. Ei eroa. Ainakin oma auto osaa lukea sekä vanhat että uudet merkit.
 
Kaksi pointtia:
1. Nämä uudet liikennemerkit eivät ole yhtään sen enempää yhtenäisiä muiden EU-maiden kanssa kuin vanhatkaan. Yhtä paljon eroja/yhtäläisyyksiä edelleen eri EU-maiden välillä kuin vanhojen merkkienkin kanssa. Ehkäpä muut EU-maat seuraavat sitten perässä ja yhtenäistävät merkkinsä myös.
2. Liikennemerkkejä lukevat autot osaavat ihan yhtä hyvin vanhat suomalaiset merkit (ja keltaiset viivat), kuin uudetkin. Ei eroa. Ainakin oma auto osaa lukea sekä vanhat että uudet merkit.
Eli ei ollut mitään syytä kiirehtiä sukupuolineutraaleja liikennemerkkejä. Kaikkea se woke teettääkään.
 
Nämä uudet liikennemerkit eivät ole yhtään sen enempää yhtenäisiä muiden EU-maiden kanssa kuin vanhatkaan. Yhtä paljon eroja/yhtäläisyyksiä edelleen eri EU-maiden välillä kuin vanhojen merkkienkin kanssa.

No ei kai ne vielä voikaan olla yhdenmukaisia sillä tuossa on pitkä siirtymäaika kunnes ne otetaan käyttöön. Eihän noita ole Suomessakaan vielä otettu kunnolla käyttöön, joten en oikein ymmärrä kommenttiasi. Eli varmaan muissa maissa on samanlaisia siirtymäkausia, jotta uudistetut merkit otetaan käyttöön. 10v päästä voitaneen todeta, että merkit ovat yhdenmukaisempia EU:ssa kuin nyt. Tällä hetkellä joka maassa on vielä pääosin vanhantyylisiä merkkejä.

Eli ei ollut mitään syytä kiirehtiä sukupuolineutraaleja liikennemerkkejä. Kaikkea se woke teettääkään.

Eipä niitä onneksi kiirehdittykään. Sukupuolineutraaleja merkkejä haluavat saavat odottaa vuosia ennen kuin kaikki merkit on niillä korvattu. Yhä edelleen on se 10v siirtymäaika. Vasta sitten voidaan alkaa kunnolla kauhistella kun ei olekaan pikkutytön mekkoa merkissä.
 
Kaksi pointtia:
1. Nämä uudet liikennemerkit eivät ole yhtään sen enempää yhtenäisiä muiden EU-maiden kanssa kuin vanhatkaan. Yhtä paljon eroja/yhtäläisyyksiä edelleen eri EU-maiden välillä kuin vanhojen merkkienkin kanssa. Ehkäpä muut EU-maat seuraavat sitten perässä ja yhtenäistävät merkkinsä myös.
2. Liikennemerkkejä lukevat autot osaavat ihan yhtä hyvin vanhat suomalaiset merkit (ja keltaiset viivat), kuin uudetkin. Ei eroa. Ainakin oma auto osaa lukea sekä vanhat että uudet merkit.
Eikä ainoastaan muut EU-maat, vaan tämä pallo on täynnä kärpäsenpaskan kokoisia valtioita omien liikennemerkkien kanssa vai jättääkö yritysjätit hyödyntämättä nämä markkinat...
 
Eli ei ollut mitään syytä kiirehtiä sukupuolineutraaleja liikennemerkkejä. Kaikkea se woke teettääkään.
Ei kai noita merkkejä ole ollenkaan kiirehditty, jos uudistus kesti 8 vuotta ja merkkejä suunniteltiin 6 vuotta. Ja seuraavat 10-12 vuotta pikkuhiljaa vaihdellaan.

Merkkejä tuli n. 50 uutta ja kaikki vanhat siihen päälle. Muutettiinko ihmishahmoja neutraalimpaan suuntaan peräti parissa merkissä?

[sarkasmivaroitus]
Mutta juu, kyllä tämän täytyy olla nyt homosaatiota, lgbtq:ta, jumalanpilkkaa ja niin edes päin, kun maanteiden laidoilla ja risteyksissä pystyssäsojottavia fallossymboleita lähdetään riisutaan yksinkertaisemmiksi. Ja globalisaatiota, kun eri maiden merkkejä yhtenäistetään. Sekä väestönvaihtoa, kun merkeissä on ihmishahmot useammin mustalla kuin valkoisella.
 
Eikä ainoastaan muut EU-maat, vaan tämä pallo on täynnä kärpäsenpaskan kokoisia valtioita omien liikennemerkkien kanssa vai jättääkö yritysjätit hyödyntämättä nämä markkinat...

Yhdenmukaisemmat liikennemerkit = vähemmän tarvetta asiantuntijatyölle softan opettamisessa = halvempi auto.

Eli ei ollut mitään syytä kiirehtiä sukupuolineutraaleja liikennemerkkejä. Kaikkea se woke teettääkään.

Mutta kai tätäkin voi vastustaa, jos sivuvaikutuksena on kamala wokettaminen eli sukupulineutraalit ihmishahmot muutamassa merkissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ottaen huomioon mitä olet kirjoittanut tähän mennessä niin epäilen vahvasti että tiedät miten tuo asia toimii.
Itseohjattavalta autolta tarvitaan pikkasen enemmän luotettavuutta kuin joltain PictureThis appikselta. Joka taaskin tarkoittaa että tarvitaan helvetisti enemmän sitä annotoitua koulutusdataa jotta siitä saadaan luotettava. Jolloin, jälleen kerran, ne pienet maat jäävät helposti väliinputoojiksi.
Eli ei ne liikennemerkit ole kova pala jos ne pitää tunnistaa siinä kontekstissa että leikit kännykälläsi. Ne joko tunnistuu tai ei. Ne ovat kova pala sitten kun se 1500kg painava auto liikkuu 100kmt nojaten ainakin osittain siihen että se tunnistaa ne merkit.

Ja kuten tuolla jo aiemmin sanoin, en tiedä että oliko tuo koneluettavuus yhtenä syynä uudistukseen. Se mitä argumentoin on että siitä on koneluettavuuden kannalta etua että maailmassa käytettävät liikennemerkit olisivat mahdollisimman samankaltaisia. Ja joo, jos ne merkit suunniteltaisiin ensisijaisesti konenäköä varten niin ne olisi merkittävästi erilaisia. Mutta nyt kun ne ovat pääasiassa ihmisten käytettäviä niin mennään sillä ihmisten ymmärrettävyys ensin.
Epäile ihan rauhassa, vaikka ihan helvetisti.
Se, että hupikäyttöönkin suunnitellut apit kykenevät tunnistamaan erilaisia asioita suht luotettavasti, kertoo jo aika paljon siitä, että teknologiajäteille ei tule olemaan mikään ongelma opettaa autolle Suomen liikennemerkkejä.

Ja kuten minä sanoin, että mikäli koneluettavuutta on käytetty yhtenä syynä uudistukseen, niin se vaikuttaa vain jälkeenpäin, väkisin keksityltä selitykseltä.
Vaikka ne suunnitteltaisiin ihmisten ymmärrettävyys ensin, mutta taustalla olisi alusta pitäen myös tarkoitus helpottaa koneluettavuutta, niin jokin koneluettavuutta helpottava elementti niihin varmasti olisi kaikkein järkevintä luoda.
 
Tätä nyt vedetään jo vähän sivuraiteille, kysehän oli siitä, kuinka toteuttamiskelpoinen tuollainen liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä on...

Yhdenmukaisemmat liikennemerkit = vähemmän tarvetta asiantuntijatyölle softan opettamisessa = halvempi auto.

Mutta kai tätäkin voi vastustaa, jos sivuvaikutuksena on kamala wokettaminen eli sukupulineutraalit ihmishahmot muutamassa merkissä.
Ja palataan aiheeseen provoamisen sijaan.
 
Epäile ihan rauhassa, vaikka ihan helvetisti.
Se, että hupikäyttöönkin suunnitellut apit kykenevät tunnistamaan erilaisia asioita suht luotettavasti, kertoo jo aika paljon siitä, että teknologiajäteille ei tule olemaan mikään ongelma opettaa autolle Suomen liikennemerkkejä.

Kuten tässä on jo todettu useaan otteeseen, kyse ei ole siitä että se olisi jotenkin teknisesti vaikeaa. Tai siis, on se vaikeaa että se on niin luotettavaa että sen perusteella uskaltaa laittaa auton ohjautuun 100kmt tunnissa mutta ei se ole yhtään sen vaikeampaa kuin niiden saksalaisten merkkien opettaminen.
Vaan kyse on siitä että siihen Suomen liikennemerkkien opettamiseen, jos ne poikkeaa merkittävästi niistä esim. saksalaisista merkeistä, pitää polttaa paljon aikaa ja rahaa erikseen sen päälle että ne opettaa ne autot tunnistamaan ne saksalaiset merkit.
Ja koska se Saksa on paljon suurempi maa ja merkittävämpi markkina-alue, ne autonvalmistajat ensinnä keskittyvät siihen että opettavat ne saksalaiset merkit. Ja ranskalaiset. Ja amerikkalaiset, kiinalaiset, intialaiset, australialaiset, brittiläiset, jne. jne. Ne suomalaiset merkit ovat tuossa prioriteettijonossa kaukana kärjestä ja sen seurauksena nuo toiminnot tulevat Suomeen saataville myöhemmin ja epäluotettavimpina.
Eli tasan tarkkaan samaan tapaan kuin kulttujapuolella on esimerkiksi kaikensorttisessa puheentunnistuksessa. Suomi ei ole koskaan siinä kärkipäässä kun tulee jotain uusia puheentunnistustoteutuksia kuten Alexa tai Siri. Ja sitten kun suomi tulee noihin palveluihin niin se on toiminnaltaan epäluotettavampi kuin ne kielet joita puhuu kymmeniä tai satoja miljoonia 5,5 miljoonan sijaan. Koska se markkina-alue on paljon pienempi niin tuohon kehitykseen laitetaan vähemmän rahaa ja kun puhutaan koneoppimisesta missä sen treenausdatan määrä (ja laatu) on tärkeää niin tuo Suomen pienuus aiheuttaa tuplahaitan.

Pienet valtiot kuten Suomi hyötyvät paljon enemmän tuollaisten asioiden standardisoinnista yhdessä isojen valtioiden kanssa kuin ne isot valtiot hyötyvät siitä. Isoille markkinoille nuo toteutetaan kuitenkin koska se on kannattavaa. Suomen kaltaisille pienille markkinoille ehkä joskus myöhemmin.
Ja tämä pätee niin liikennemerkkeihin kuin muihinkin tuotestandardeihin. Oli kyse sitten laatustandardeista tai teknisistä standardeista.
 
Viimeksi muokattu:
Jotain faktaa tosta merkkien opettamisesta autoille. Mutulla nyt tunnutaan vetävän. No kohta tuo tullee nissani nii näkee miten se merkit täällä päin tuntee. Ei tartte sitten enää mutuiluihin luottaa.
 
Veikkaan, että tämä keskustelu käydään vain niiden hameiden poiston takia. Se oli joillekin kova pala. Koska hameet, niin sitten se EU:n merkkien yhdenmukaistaminen onkin jotenkin huono ja turha asia. Ei kai kukaan ole täällä todennut, että se hameiden poisto olisi helvetin tärkeä ja 15M arvoinen muutos, vaan että se 15M aiheutuu koko merkistön uudelleensuunnittelusta ja vanhojen merkkien korvaamisesta ja uusien mukaan tuomisesta. Hameilla tai ilman. Ja että se on hyvä asia jos sillä saadaan EU:n merkistöt yhdenmukaisemmiksi. Ja ilmeisesti saadaan sillä tämä mainittiin yhdeksi syyksi uudelleensuunnittelulle.

Ei tää näytä olevan korvin korkealla edes Persujen agendalla, mikä on hyvä. Ei tällä ole mitään isoa merkitystä millään tavalla. Edes taloudellisesti. Joten ehkä tää saa vaan ihan kohtuuttomat mittasuhteet (tässä ketjussa).
 
Persut kyllä jaksaa aina yllättää. Sukupuolineutraalien liikennemerkkien vaihtaminen maksaa 15 miljoonaa euroa? Ja ihmiset vielä uskovat näitä satuja.



Jos jollekin jäi epäselväksi, niin liikennemerkkejä ei vaihdettu siksi että niistä haluttiin tehdä sukupuolineutraaleja. Liikennemerkit vaihdettiin siksi, että niistä saadaan standardoidut kaikissa Euroopan maissa ja samalla päivitettiin muutama liikennemerkki sukupuolineutraalimmaksi. En ymmärrä mitä epäselvää tuossa on, ja miksi asiasta pitäisi sen enempää keskustella tai nostaa Helsingin kaupungin alueellaan liikennemerkkeihin käyttämiä rahoja esille kun, puhutaan poliisien rahoituksesta. Helsingin kaupunki ei poliisin budjetista päätä, vaan valtio.

Mutta totuudellahan ei politiikassa enää ole merkitystä. Merkitystä on vain sillä että, miten asiat koetaan ja 'sukupuolineutraali' on sellainen termi jolla saadaan kognitiivisilta kyvyiltään normaalijakauman alimmat desiilit innostumaan ja öyhöttämään.
 
@Paapaa @JCSH
Mitkä muut maat ovat uudistamassa liikennemerkkejään Suomen lisäksi? Nämä uudet merkit eivät tällä hetkellä ole yhtään vanhoja "yhtenevempiä" muiden maiden kanssa. Esimerkiksi Saksan ja Ranskan merkkien kanssa on edelleen yhtä paljon eroja, kuin vanhojen merkkien kanssakin.
 
Mitkä muut maat ovat uudistamassa liikennemerkkejään Suomen lisäksi?

En tiedä. Mutta kerro ihmeessä kun saat selville. Varmaan 10v päästä voidaan palata tarkastelemaan tilannetta uudestaan. Pingaa mua vaikka sitten uudestaan?

Nämä uudet merkit eivät tällä hetkellä ole yhtään vanhoja "yhtenevempiä" muiden maiden kanssa. Esimerkiksi Saksan ja Ranskan merkkien kanssa on edelleen yhtä paljon eroja, kuin vanhojen merkkien kanssakin.

Tähän vastasinkin jo.

No ei kai ne vielä voikaan olla yhdenmukaisia sillä tuossa on pitkä siirtymäaika kunnes ne otetaan käyttöön. Eihän noita ole Suomessakaan vielä otettu kunnolla käyttöön, joten en oikein ymmärrä kommenttiasi.
 
En tiedä. Mutta kerro ihmeessä kun saat selville. Varmaan 10v päästä voidaan palata tarkastelemaan tilannetta uudestaan. Pingaa mua vaikka sitten uudestaan?



Tähän vastasinkin jo.
Et tietenkään tiedä, kun käytännössä mitään uutta yhtenäistämisvelvoitetta ei ole EU:lla. Edelliset merkit olivat jo Wienin "sopimuksen" mukaan yhteneviä. Nyt muilla EU-mailla ei ole suunnitelmissa yhtenäistää merkkejään yhtään Suomen suuntaan. Ainakaan siis suurimmilla EU-mailla. Suomi on ihan omatoimisesti tässä uudistamassa merkkejä.
 
Oliko sulla tästä siis tieto vai oletatko näin? Suomen päädyssä se motiivi uudistamiselle on kuitenkin ilmoitettu olevan yhtenäistäminen. Ja siihen on linkattu aiemmin.
Mun tieto on oman kaupungin tekniseltä virastolta. Jos joku velvoite EU:lla on, niin joku asiasta tietävä voisi linkata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 405
Viestejä
4 506 857
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom