• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Perussuomalaiset

Vihreiden heikoin esitys on ehkä joku Iiris Suomela ja sekin on noihin edellä mainittuihin verrattuna lähes supernero.

No en tiedä kumpi on pienempi paha: Selkeästi imbesilli vai taho, joka on korkeakoulutettu mutta silti väläyttelee älyään joka saa lähinnä kysymään että mitä helvettiä.

Molemmat on paha, ei siinä mitään mutta pidän korkeakoulutettua tyhmää suurempana vaarana koska koulutuksen tuoma auktoriteetti.
 
Persujen huurusiipi on vaan idiootteja, mutta vihreiden äärisiipi näyttää haluavan saada meidät länkkärit vastuuseen pahoista teoistamme. :facepalm:
 
Persut kyllä jaksaa aina yllättää. Sukupuolineutraalien liikennemerkkien vaihtaminen maksaa 15 miljoonaa euroa? Ja ihmiset vielä uskovat näitä satuja.

 
Makkosen twiitistä saa sen kuvan, että 15 miljoonaa olisi käytetty nimenomaan sukupuolineutraaliuden takia. Ja sen sitten jotkut uskoo.
 
Makkosen twiitistä saa sen kuvan, että 15 miljoonaa olisi käytetty nimenomaan sukupuolineutraaliuden takia. Ja sen sitten jotkut uskoo.
Juu. Itse lehtijutussa kyllä todetaan, että kysymys ei ole vain sukupuolineutraalista suojatie- ja jalankulkuväylä -merkeistä vaan ”Lähes kaikkiin liikennemerkkeihin viitoitusta lukuun ottamatta on tullut visuaalisia muutoksia. Näin ollen suurin osa vaihdetaan siirtymäajan puitteissa.
Lisäksi koplataan iloisesti kaksi täysin toisiinsa liittymätöntä asiaa eli kuntien kulut (esim.H:ki) ja valtion kulut (poliisin rahoitus).
Kenties luottaen siihen, että omat äänestäjät ei jujutusta huomaa.

Tuon kaltaisen twiittaamisen ajattelisi olevan poliitikolle riski, sillä omien äänestäjien vedättäminen voi johtaa niiden menettämiseen. Jostain syystä perussuomalaisissa sitä ei kuitenkaan nähdä niin. Miksiköhän…
 
Niistähän nimenomaan tulee sukupuolineutraaleita. Eli oikeassahan tuo on.

Ne liikennemerkit olisi käsittääkseni uusittu ihan riippumatta siitä, onko uusi design sukupuolineutraali vai ei. Eli sukupuolineutraalius ei niitä kuluja oleellisesti aiheuttanut tai lisännyt. Siinä mielessä tuo on hiukan harhaanjohtavaa twiittailua. Sen twiitin ensimmäisen sanan voi jättää pois kun se ei siihen kuluun oikeastaan liity.
 
Ne liikennemerkit olisi käsittääkseni uusittu ihan riippumatta siitä, onko uusi design sukupuolineutraali vai ei. Eli sukupuolineutraalius ei niitä kuluja oleellisesti aiheuttanut tai lisännyt. Siinä mielessä tuo on hiukan harhaanjohtavaa twiittailua. Sen twiitin ensimmäisen sanan voi jättää pois kun se ei siihen kuluun oikeastaan liity.
Noinhan niistä on uutisoitu aiemminkin:
 
Ne liikennemerkit olisi käsittääkseni uusittu ihan riippumatta siitä, onko uusi design sukupuolineutraali vai ei. Eli sukupuolineutraalius ei niitä kuluja oleellisesti aiheuttanut tai lisännyt. Siinä mielessä tuo on hiukan harhaanjohtavaa twiittailua. Sen twiitin ensimmäisen sanan voi jättää pois kun se ei siihen kuluun oikeastaan liity.
Miksi niihin piti saada sitten se uusi design? No koska ne piti saada sukupuolineutraaliksi.
 
Noinhan niistä on uutisoitu aiemminkin

Totta kai. Kumpikohan kerää enemmän klikkejä: "Kaikki liikennemerkit suunnitellaan uudestaan" vai "Tutut liikennemerkit muuttuvat sukupuolineutraaliksi - katse kuvet!!!!!!". Veikkaan 10x eroa klikeissä ja mainostuloissa. Suurin osa muutoksista on jotain ihan muuta kuin ihmishahmoihin liittyviä muutoksia, mutta eivät niin herätä konservatiiveissa tunteita.
 
Ne liikennemerkit olisi käsittääkseni uusittu ihan riippumatta siitä, onko uusi design sukupuolineutraali vai ei. Eli sukupuolineutraalius ei niitä kuluja oleellisesti aiheuttanut tai lisännyt. Siinä mielessä tuo on hiukan harhaanjohtavaa twiittailua. Sen twiitin ensimmäisen sanan voi jättää pois kun se ei siihen kuluun oikeastaan liity.
Tätä juuri tarkoitin.
 
Miksi niihin piti saada sitten se uusi design? No koska se piti saada sukupuolineutraaliksi.

Siellä oli vaikka kuinka paljon syitä uudelleensuunnitella liikennemerkit, mukaan tuli myös pajon uusia merkkejä. Halusivat varmaan uudistaa ihan uudistamisenkin ilosta ja samalla yhtenäistää designin. Yksi osa oli sukupuolineutraalius. Mutta ne ihmishahmot eivät sitä 15M laskua aiheuttaneet.
 
Ja tässä vielä niitä syitä. Nuo ihmishahmot ovat pieni osa isoa kokonaisuutta. Mutta twiiteissä annetaan ymmärtää, että 15M meni koska joku halusi sukupuolet piiloon. Että näin.

Uudistus liittyy tieliikennelain kokonaisuudistukseen. Merkit siirtyvät ensinnäkin tieliikenneasetuksesta lain tasolle. Toisekseen merkkejä ei ole uudistettu aikoihin, ja nyt niitä on yritetty saada muistuttamaan enemmän yleiseurooppalaisessa liikennemerkkisopimuksessa määriteltyjä malleja. Kolmas syy on se, että merkeistä saadaan helpommin luettavia ja havainnollisempia.

Ja:

Tarkoitus on ollut tehdä merkeistä yksinkertaisempia ja havainnollisempia. Tämän sukupuolineutraaliuden on joku tähän omista haluistaan uittanut. Me emme ole sellaista missään vaiheessa halunneet tai yrittäneet: lähtökohta on siellä Wienin liikennemerkkisopimuksen merkeissä, joissa on tämän tyyppisiä hahmoja. Lisäksi koneella on helpompi tehdä tuon tyyppisiä kuvia, kun merkkejä ei enää piirretä käsin.

 
Mutta tämähän on nerokasta viestintää persuilta. Saadaan oma pointti esiin ja vastaankaan on paha väittää. Sen verran sekavasti on noista liikennemerkeistä uutisoitu. Jokainen kyllä tajuaa mistä tåsså on oikeasti kyse. Ymmärrän kyllä että: . Lisäksi koneella on helpompi tehdä tuon tyyppisiä kuvia, kun merkkejä ei enää piirretä käsin.
 
No jos ihan oma tahallinen tietämättömyys ja ärsyyntyminen sukupuolineutraaliudesta on nerokasta, voi kai tuonkin twiitin nerokkaaksi laskea.
 
Aika radikaali muutos. Kyllähän tuollaisten takia pitää kaikki heti vaihtaa uusiin.

Tai jos olisit lukenut aiheesta, tietäisit että niitä ei vaihdeta heti. Vaan melkein samassa syklissä kuin ne muutoinkin vaihdetaan. Normiväli on 12-15 vuotta, tässä uudistuksessa 10 vuotta. Suurin osa siis vaihtuu ihan normaalin huoltovälin puitteissa. Pieni osa vaihdetaan normaalia nopeammin.

Mutta kai tää nyt sataa taas laariin ja silleen :think:
 
Tai jos olisit lukenut aiheesta, tietäisit että niitä ei vaihdeta heti. Vaan melkein samassa syklissä kuin ne muutoinkin vaihdetaan. Normiväli on 12-15 vuotta, tässä uudistuksessa 10 vuotta. Suurin osa siis vaihtuu ihan normaalin huoltovälin puitteissa. Pieni osa vaihdetaan normaalia nopeammin.

Mutta kai tää nyt sataa taas laariin ja silleen :think:
Miksi niitä vaihdetaan 12-15 vuoden välein, kun tämän jutun mukaan liikennemerkin laskennallinen käyttöikä on 30 vuotta?
 
Miksi niitä vaihdetaan 12-15 vuoden välein, kun tämän jutun mukaan liikennemerkin laskennallinen käyttöikä on 30 vuotta?

En tiedä. Väyläviraston edustajan mukaan normaali elinikä on 12-15 vuotta tuon linkkaamani haastattelun mukaan. En tiedä, mistä IS on lukemansa saanut, lähdettä sille ei mainittu.
 
Persujen olisi luullut ilahtuvan tästä, uusien merkkien valmistuksessahan riittää taas vangeille työtä vuosiksi.
Ja vankiloissahan Persujen kannatus on tutkitusti ollut ylimmillään niin vankien kuin vartijoidenkin keskuudessa.
 
Persujen olisi luullut ilahtuvan tästä, uusien merkkien valmistuksessahan riittää taas vangeille työtä vuosiksi.
Ja vankiloissahan Persujen kannatus on tutkitusti ollut ylimmillään niin vankien kuin vartijoidenkin keskuudessa.
Veikkaan, että vankilassa vihreästä vegaanista tulee hyvin nopeasti persu. :D
 
Persujen olisi luullut ilahtuvan tästä, uusien merkkien valmistuksessahan riittää taas vangeille työtä vuosiksi.
Ja vankiloissahan Persujen kannatus on tutkitusti ollut ylimmillään niin vankien kuin vartijoidenkin keskuudessa.
Laitetaan kaikki puuhastelemaan liikennemerkkejä, niin saadaan täystyöllisyys maahan!
 
Eipäs vaan verrataan miten pienestä summasta on kysy.
No siinä jostain syystä nostetaan liikennemerkkien sukupuolineutraalius pääosaan, vaikkei siihen ole syytä, ja annetaan ymmärtää, että uusien liikennemerkkien budjetti on suoraan pois poliiseilta.
 
Eikös noissa liikennemerkkien yhtenäistämisessä ollut myös se ajatus takana, että se mahdollistaa Euroopan laajuisesti itseajavien autojen toiminnan tulevaisuudessa, mitä jostain muistan lukeneeni? Voi loppua kovalevy kesken, jos autolle pitää opettaa kymmenien tai satojen maiden liikennemerkit erikseen sen sijaan että tietyt maanosien kesken sovitut mallit ja niiden sisältämät pienet variaatiot riittää.
 
Eikös noissa liikennemerkkien yhtenäistämisessä ollut myös se ajatus takana, että se mahdollistaa Euroopan laajuisesti itseajavien autojen toiminnan tulevaisuudessa, mitä jostain muistan lukeneeni? Voi loppua kovalevy kesken, jos autolle pitää opettaa kymmenien tai satojen maiden liikennemerkit erikseen sen sijaan että tietyt maanosien kesken sovitut mallit ja niiden sisältämät pienet variaatiot riittää.

No tuo on kyllä nostettu esiin asiana joka auttaisi itseajavia autoja. Sitä että käytettiinkö sitä "virallisena" perusteena tässä Suomen tapauksessa en tiedä.

Tosin ei tuo siihen auton kovalevyn tarpeeseen vaikuta mutta helpottaa neuroverkkojen koulutusta kun tarvii opettaa vain yhdellä merkkisetillä. Ja etenkin v-mäistä on jos pienessä maassa on käytössä merkkejä mitä muilla ei ole.
 
Eikös noissa liikennemerkkien yhtenäistämisessä ollut myös se ajatus takana, että se mahdollistaa Euroopan laajuisesti itseajavien autojen toiminnan tulevaisuudessa, mitä jostain muistan lukeneeni? Voi loppua kovalevy kesken, jos autolle pitää opettaa kymmenien tai satojen maiden liikennemerkit erikseen sen sijaan että tietyt maanosien kesken sovitut mallit ja niiden sisältämät pienet variaatiot riittää.
Jännä, että jättivät tässä kohtaa punakeltaiset varoitusmerkit, kun muualla Euroopassa on lähtökohtaisesti punavalkoiset merkit. Toki autot tunnistavat nämä ihan hyvin, kuten myös sen keltaisen viivan, jota kuitenkin kovasti maalaillaan valkoiseksi.
 
Eikös noissa liikennemerkkien yhtenäistämisessä ollut myös se ajatus takana, että se mahdollistaa Euroopan laajuisesti itseajavien autojen toiminnan tulevaisuudessa, mitä jostain muistan lukeneeni? Voi loppua kovalevy kesken, jos autolle pitää opettaa kymmenien tai satojen maiden liikennemerkit erikseen sen sijaan että tietyt maanosien kesken sovitut mallit ja niiden sisältämät pienet variaatiot riittää.

Voihan se olla osasyy. Mutta siitä huolimatta ihan hyvä suuntaus, että koko EU-alueella olisi mahdollisimman identtiset liikennemerkit kun liikennekin valuu maasta toiseen. Ja se tässä uudistuksessa olikin yksi tärkeä pointti, että saadaan design ainakin lähemmäksi eurooppalaista designia.
 
Yksi upea designratkaisu oli kuinka sulkuviivat muutetaan keltaisista valkoisiksi niin on kivasti Euroopan kanssa yhdenmukainen kun siellä ei tarvitse huolehtia että tiemerkit erottuisi lumesta.
 
Yksi upea designratkaisu oli kuinka sulkuviivat muutetaan keltaisista valkoisiksi niin on kivasti Euroopan kanssa yhdenmukainen kun siellä ei tarvitse huolehtia että tiemerkit erottuisi lumesta.
Valkoisilla reunaviivoilla ollaan kuitenkin jostain syystä aina pärjätty?
 
Mutta tämähän on nerokasta viestintää persuilta. Saadaan oma pointti esiin ja vastaankaan on paha väittää. Sen verran sekavasti on noista liikennemerkeistä uutisoitu. Jokainen kyllä tajuaa mistä tåsså on oikeasti kyse. Ymmärrän kyllä että: . Lisäksi koneella on helpompi tehdä tuon tyyppisiä kuvia, kun merkkejä ei enää piirretä käsin.

Eiköhän merkeistä pitäisi tehdä sellaisia kuin halutaan eikä sellaisia kuin on helppo piirtää tietokoneella. Piirtäminen tarvitsee kuitenkin tehdä vain kerran eikä jokaista merkkiä tarvitse piirtää erikseen. Ei siis varmaan ole ihme, että tuollainen vaikuttaa selittelyltä.
 
Nykyisessä velanotossa yksi hyttysen paska, mutta elämä on valintoja täynnä. :tup:
Tuo poliisin tuleva budjetti on kuitenkin reilusti enemmän kuin mitä se oli perussuomalaisten hallituskaudella. 2017 budjetista n. 100 miljoonaa euroa suurempi ja 35 miljoonaa enemmän mitä se oli Sipilän hallitusaikana korkeimmillaan. Ihan noin niinkuin suhteutettuna.

Toivottavaa kyllä olisi, että poliisille turvattaisiin riittävää budjetti, ja hyvä että nykyhallitus onkin sitä reilusti nostanut edellisen hallituksen jäljiltä.
 
Tuo poliisin tuleva budjetti on kuitenkin reilusti enemmän kuin mitä se oli perussuomalaisten hallituskaudella. 2017 budjetista n. 100 miljoonaa euroa suurempi ja 35 miljoonaa enemmän mitä se oli Sipilän hallitusaikana korkeimmillaan. Ihan noin niinkuin suhteutettuna.

Toivottavaa kyllä olisi, että poliisille turvattaisiin riittävää budjetti, ja hyvä että nykyhallitus onkin sitä reilusti nostanut edellisen hallituksen jäljiltä.
Ihan sama kuka siellä on/ollut hallitusvastuussa, jos kerta resurssit eivät ole riittävät. Voidaan toki suhteuttaa asioita lisää, nykyinen hallitus ottaa 6900 miljoonaa euroa lisää velkaa, mutta ei näytä olevan halua taata riittäviä resursseja poliisille. Tuo summa on yksi hyttysen paska tässä velanotossa.

edit: Sipilän hallituskaudella toki leikattiin ja kiristettiin vyötä kaikesta ja samalla maksettiin valtionvelkaa pois, nykyinen hallitus tekee Suomen ennätyksiä velanotossa ja samalla on vaikea löytää muutama kymppi poliisin ja palokunnan toimintaa tukemaan
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä sen hahmottaa aika lailla muutenkin missä tie menee vaikka ei ole reunaviivoja.
Jään toivomaan, ettet ainakaan käytä lumipeitteisillä teillä sulkuviivoja arvioimaan puolestasi turvallisen ohittamisen mahdollisuutta. Ne arvioinnit kun on tehty kesäkelien mukaan.
 
Jään toivomaan, ettet ainakaan käytä lumipeitteisillä teillä sulkuviivoja arvioimaan puolestasi turvallisen ohittamisen mahdollisuutta. Ne arvioinnit kun on tehty kesäkelien mukaan.

Ei siitä nyt pääse minnekkään että parempi on jos tiemerkinnät näkyvät edes jollain kelillä vs. jos ne eivät näy ja fakta on että keltaiset viivat näkyvät paremmin. Eivät sulkuviivat mitään turhia ole.
 

Lisäksi koneella on helpompi tehdä tuon tyyppisiä kuvia, kun merkkejä ei enää piirretä käsin.

Tää oli varsin hauska kohta. Mitähän koneita siellä on käytössä? Luulisi koneilta onnistuvan lähestulkoon ihan mikä tahansa kuva ihan yhtä helposti, etenkin kun puhutaan noin simppeleistä kuvista mitä liikennemerkeissä käytetään.
 
Tää oli varsin hauska kohta. Mitähän koneita siellä on käytössä? Luulisi koneilta onnistuvan lähestulkoon ihan mikä tahansa kuva ihan yhtä helposti, etenkin kun puhutaan noin simppeleistä kuvista mitä liikennemerkeissä käytetään.

Ja jos niitä uusia designeja tulee tyyliin muutama vuodessa, ei tuolla ole helvettiäkään väliä millään mittarilla. Mutta se, että yhdenmukaistetaan EU-alueen merkit on ihan validi ja järkevä syy muuttaa sitä designia.
 
Ja jos niitä uusia designeja tulee tyyliin muutama vuodessa, ei tuolla ole helvettiäkään väliä millään mittarilla. Mutta se, että yhdenmukaistetaan EU-alueen merkit on ihan validi ja järkevä syy muuttaa sitä designia.
Vielä kun muut EU-maat myös muuttaisivat samanlaiseksi designin. :interested:

Aika erilaisia merkkejä on käytössä eri maissa. Tai yhtäläisyyksiä löytyy, mutta ne yhtäläisyydet ovat samanlaisia kuin vertaisi meidän vanhoja merkkejä muihin EU-maihin.
 
Ja jos niitä uusia designeja tulee tyyliin muutama vuodessa, ei tuolla ole helvettiäkään väliä millään mittarilla. Mutta se, että yhdenmukaistetaan EU-alueen merkit on ihan validi ja järkevä syy muuttaa sitä designia.

Onko ne merkit nyt sitten yhdenmukaisia vai vielä vähän erilaisia? Onko ero edes jossakin merkissä oikeasti merkittävä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 403
Viestejä
4 506 817
Jäsenet
74 394
Uusin jäsen
jonde94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom