Tämä on monimutkaisempi väite kuin aluksi näyttää. Ilman selkeitä lukuja on mahdotonta sanoa onko tämä totta vai tarua. Väitteet ovat retorisesti paisuteltuja, joten jää täysin lukijan vastuulle miettiä “väärien asioiden” vaikutusta oman kunnan budjettiin, sitä kautta verotukseen sekä velan määrään (budjetin ali/ylijäämäisyyteen).
Valitettava tosiasia on, että valtio ja kunnat ovat velkaisempia kuin koskaan. Edes 90-luvun laman kurimuksessa julkisyhteisöjen velka ei noussut +70%/BKT tasolle, missä nyt ollaan eikä loppua näy. Vuonna 2018 kaksi kuntaa kolmesta teki negatiivisen tuloksen.
Jos nämä faktat eivät vaadi korjausta, niin mikä sitten vaatii?
Nyt puuttuu ne kuuluisat eurot. Kuinka monta uutta lääkäriä kuntaa palkataan, jos lopetetaan "sukupuolipolitiikkaan liittyvä ideologinen vouhotus"? Voisiko se olla jopa nolla?
Heh, no eihän paremmistopuolueet ole edes halunneet laskea, mitä tuo sossumamutus maksaa. Kokoomuskin huutaa kurkku vääränä "työvoimaa" Suomeen, mutta ei halukas laskemaan mikä nettohyöty Suomeen muuttaneesta uzbekistanilaissiivoojasta on (lue hyvin vahvasti negatiivinen).
Pelkkään maahanmuuttohulluuteen palaa miljardeja euroja vuosittain. Tähän päälle kuntatason lukuisat mammuttihankkeet. Esim yli 100 miljoonaa maksanut Oodi-kirjasto, joka toimii enemmän turhakkeiden hengailupaikkana, oliko se oikeasti tarpeellinen?
Kyllä, nyt kun lukee ajatuksella alkaa olemaan jo toistoa, mutta ei enää uutta sisältöä. Tarvittaisiin kovia faktoja, kuinka monta säästynyttä euroa, kuinka monta palkattua lääkäriä/sairaanhoitajaa jne. Mihin konkreettisiin asioihin perussuomalaiset käyttäisivät “säästyneet” eurot. Huomioitavaa on, että perussuomalaiset eivät siis aja suoranaisesti julkisen sektorin pienentämistä vaan rahan siirtoa budjettikehyksen sisällä, mikäli budjetti ei ole alijäämäinen. Sitä perussuomalaiset eivät kerro, miten budjetti on syytä tasapainottaa, jos heidän ehdottomat leikkauslistat eivät riitä. Ehkäpä tässä on vaaliohjelman nerokkuus: annetaan ymmärtää, että leikkaamalla turhasta, niin ei tarvitse leikata tärkeistä. Lukuja kun ei esitetä, niin asioita ei tosiasiallisesti tarvitse koskaan laittaa tärkeysjärjestykseen.
Väärän maahanmuuton ja mahtailurakentamisen lopettamisella tulee jo yksistään useiden miljardien eurojen säästöt. Rakennusprojekteihin liittyy myös kuntakorruption kitkeminen, jota Suomessa ei virallisesti ole, mutta todellisuudessa on enemmän kuin laki sallii.
Vai kaipaatko ns
kovia lukuja, kuten Rinteen legendaarinen vappusatanen tai Kokoomuksen 2021 vaihtoehtobudjetin 120.000 uutta työpaikkaa? Mielestäni Persut tekevät viisaasti, kun eivät lähde lupailemaan kuuta taivaalta edellä mainittujen puolueiden tapaan.
Retorisesti annetaan ymmärtää, että muilla on haitallinen ideologia, kun perussuomalaiset luottavat harkintaan ja järkeen. Tosiasiassa yksi ideologia korvataan toisella.
Tämä on totta. Suomalaisille veronmaksajille haitallinen ideologia korvataan paremmalla ideologialla.
Kyllä se on nähty, mistä nykyiset hallituspuolueet + Kokoomus on tehty.
Tässä olen osittain samaa mieltä. Onko se ainoa keino kuten perussuomalaiset väittävät, niin tuskin. Ristiriitainen linjaus, koska se edustaa juuri sellaista tiukkaa linjanvetoa mitä perussuomalaiset olivat heittämässä syrjään. Hyvästi tapauskohtainen harkinta.
Ei mielestäni ole mitään tapauskohtaista harkintaa, kannattaako kunnan vesilaitosta tai sähkölaitosta myydä. Suosittelen googlaamaan esimerkiksi Tallinnan vesilaitoksen myynti yksityiselle sijoitusyhtiölle ja mitä siitä seurasi.
Perussuomalaisten oma ristiriitainen ideologia avautuu tässä. Se, että onko tässä mieltä, niin on toinen asia. Mitä jos kunta itse arvioi, että kivet on parempi tilata Kiinasta, koska ne ovat halpoja. Halvat kivet pitävät taas kulut kurissa ja säästävät veronmaksajien rahoja. Minulle ei aukene, olisiko kyseinen toiminta nyt perussuomalaisten oman ideologian mukaista vai ei.
Julkisen kilpailuttamisen ongelma on se, että kotimaisuus tai paikkakuntaisuus ei voi olla koskaan kriteerinä. EU kieltää tämän ja typerät suomalaiset tietysti noudattavat. Kannattaa ottaa Ranskasta mallia, miten siellä toimitaan.
Suomessa julkinen kilpailuttaja voi asettaa "laatukriteerin", mutta jos Kiina/Puola -tavaran suomalainen toimittaja pystyy perustelemaan sen halpistavaran lähes yhtä laadukkaaksi, voittaa halpistavara hintapisteillä ja suomalainen jää ostamatta.
Tämä ei ole kansantaloudellisesti järkevää, sillä meillä on +500.000 työtöntä ja teollisen tuotannon arvo laskussa jatkuvasti. Julkisissa kilpailutuksissa pitäisi huomioida myös kotimaisen työn ja tuotannon arvo. Kun nämä huomioidaan, muuttuu moni ulkomailta tuotava asia kalliimmaksi.
Olemme suhteellisen omavaraisia ruuantuotannossa. Kotimaisen tuotannon tukeminen voi olla kannatettavaa mm. huoltovarmuus syistä. Toisaalta kotimaisen tuotannon keinotekoinen tekohengitys ei aja kuntalaisten kokonaisetua.
Ei taida olla viime kevään tapahtumat enää muistissa?
Ruotsi joutui kyselemään Suomesta apua mahdolliselle ruokapulalle, kun korona-kriisin alettua useat maat suunnittelivat rajoittavansa elintarvikevientiä. Jos homma olisi mennyt pidemmälle, oltaisiin rajan takana kuoltu nälkään ilman ulkomailta tulevaa ruoka-apua.
Suurin kysymys on se, että miten yllä mainitut toimet edesauttavat suomalaisten hyvinvointia ja turvallisuutta. Huoltovarmuuden ylläpito voidaan nähdä osana turvallisuutta. Toisaalta pienillä kunnilla ei ole resursseja tekohengittää sellaista tuotantoa, joka ei yksinkertaisesti vapailla markkinoilla kannata. Hyvinvoinnin edistämisen suhteen toimet ovat kyseenalaisia ja mielestäni jopa merkityksettömiä. Toki työllisyyttä voidaan tukea verorahoilla, mutta se on ristiriidassa esitettyjen talouslinjausten kanssa. Vaaliohjelma ei pysty avaamaan perussuomalaisten suhdetta vapaaseen markkinatalouteen ja mikä siinä on kunnan rooli. Tähän asti asiakysymysten linjaukset ovat ohuita ja perustelut heikkoja.
Tottakai perustelut ovat heikkoja, kun ne haluaa tietyn värisillä laseilla niin nähdä.
Meillä on nyt ollut vallassa Keskustaa, Kokoomusta, Demareita, Vihreitä jne. Soinilaiset kävi myös kuluttamassa Audin takapenkkiä. Edellä mainittujen näyttö on jo saatu on erittäin kehnoksi todettu.
En näe mitään syytä, etteikö Halla-ahon johtamien Persujen vuoro olisi antaa näytön paikka. Ei se voi ainakaan edellisiä huonompi olla.