Perkeleen naapurit.

Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Tottakai sinua saa vituttaa ihan mikä vain mutta se ei silti poista sitä faktaa, että normaalilla äänellä tapahtuva keskustelu yöllä on ihan sallittua ja ei mulkkuutta. Et sentään vessan vetämistä ole kieltämässä?
Joo, antaa olla. Tervetuloa tänne viereeni nukkumaan elämysmatkalle. Edelleenkin, eiväthän minun naapurini teitä voi haitata, kun ette täällä asu saati sitten ole itse täällä asuneet juuri heidän naapureinaan.

Mutta pakkohan minun olla väärässä, koska kerrostaloasuminen nyt vain on vitusta. Ja niinhän se onkin. Se on tässä parissa vuosikymmenessä tullut tuskallisen selväksi.

Kukaan muu täällä ei tosin ongelmaa tuota kuin tuo saatanan alakerta. Mutta vuokralaisiahan he toki ovatkin.

Ja eiväthän he toki ole yhtä paska naapuri kuin kauan sitten eräskin irakilainen, joka tunsi suurta tarvetta käydä (jälleen kerran aamuyöstä) Skype-keskusteluita kajareiden kautta nupit kaakossa itsekin huutaen. Se, jos mikä oli elämys. Olin varmaan ääniyliherkkä silloinkin.

Laitan toki tämän kämpän itsekin vuokralle vuoden sisällä, otan tähän jonkun samanlaisen WT-pariskunnan ja muutan todellakin jonnekin hevon helvettiin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Kerrostalossa myös joskus asuneena tuli myös kuunneltua arkiöinä usein normaalia keskustelua oluen maistelun lomassa alakerran naapureilta. Myös musiikkia kuunneltiin hiljaisella ja tupakalla käytiin vähän väliä ja normaalilla äänellä keskusteltiin. Väitän kyllä että mulkkuja olivat :D
Jos olisivat kännissä huutaneet ja tapelleet ja luukuttaneet musiikkia täysillä, niin sitten olisivat olleet mulkkuja. Normaaliäänellä käytyä keskustelua ei saa kuulua normi kerrostalossa naapuriin häiritsevästi tai talon rakenteissa on vikaa ja ko talosta kannattaa pysyä poissa, jos on vähänkään herkkä äänille...
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Joo, antaa olla. Tervetuloa tänne viereeni nukkumaan elämysmatkalle. Edelleenkin, eiväthän minun naapurini teitä voi haitata, kun ette täällä asu saati sitten ole itse täällä asuneet juuri heidän naapureinaan.

Mutta pakkohan minun olla väärässä, koska kerrostaloasuminen nyt vain on vitusta. Ja niinhän se onkin. Se on tässä parissa vuosikymmenessä tullut tuskallisen selväksi.

Kukaan muu täällä ei tosin ongelmaa tuota kuin tuo saatanan alakerta. Mutta vuokralaisiahan he toki ovatkin.

Ja eiväthän he toki ole yhtä paska naapuri kuin kauan sitten eräskin irakilainen, joka tunsi suurta tarvetta käydä (jälleen kerran aamuyöstä) Skype-keskusteluita kajareiden kautta nupit kaakossa itsekin huutaen. Se, jos mikä oli elämys. Olin varmaan ääniyliherkkä silloinkin.

Laitan toki tämän kämpän itsekin vuokralle vuoden sisällä, otan tähän jonkun samanlaisen WT-pariskunnan ja muutan todellakin jonnekin hevon helvettiin.
Jos nyt vielä katsot mitä vastauksia olet saanut niin eihän niissä kukaan sinun henkilökohtaista ongelmaasi kiellä. Eli todellakin voit kokea sen normaalin puheen häiritseväksi. Kokevathan jotkut isot väkijoukotkin ahdistavaksi mutta kannattaa silloinkin miettiä missä se oikea ongelma on ja pureutua siihen.

Ja lopun "kajarit täysillä Skype keskustelu" taas onkin ihan eri juttu eikä liity enää mitenkään alkuperäiseen "normaaliin keskusteluun".
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Jos nyt vielä katsot mitä vastauksia olet saanut niin eihän niissä kukaan sinun henkilökohtaista ongelmaasi kiellä. Eli todellakin voit kokea sen normaalin puheen häiritseväksi. Kokevathan jotkut isot väkijoukotkin ahdistavaksi mutta kannattaa silloinkin miettiä missä se oikea ongelma on ja pureutua siihen.

Ja lopun "kajarit täysillä Skype keskustelu" taas onkin ihan eri juttu eikä liity enää mitenkään alkuperäiseen "normaaliin keskusteluun".
Riita poikki ja voita väliin. Tästä nyt ei kostu muuta kuin sen, että koko aihealueen ongelmat ovat kaikkien osalta täysin subjektiivisia eikä asiasta oikein voi mitään muuta aikaan saadakaan kuin kiistelyä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
271

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Askeläänethän on käytännössä vieläkin täysin villiä länttä Suomessa jos vertaa Ruotsiin. Vaatimukset perustuu 100Hz arvoon ja Ruotsissa 50Hz.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Askeläänethän on käytännössä vieläkin täysin villiä länttä Suomessa jos vertaa Ruotsiin. Vaatimukset perustuu 100Hz arvoon ja Ruotsissa 50Hz.
Ja kämppää katsellessa ei mistään käytännössä saa selville sitä asumisen todellisuutta ennen kuin on jo liian myöhäistä. Lotossa voittaa lähes yhtä usein.

Myyjän intresseissä on saada kämppä myytyä, joten totuus on vähintään kaunisteltua
Naapurihaastatteluillakaan ei ole mitään arvoa asumisen todellisuuden kanssa.

Nämä silleen useamman asunnon kokemuksella.

Kämpissä pitäisi saada koe-elää noin viikko, että saisi oikean kuvan paikasta.

Mutta joo, tästä lähtien en kelpuuta asunnokseni v. 2000 vanhempaa läävää.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Muistetaan vielä se, että on ihan tutkittu fakta, että melu nostaa stressitasoja - eikä siihen voi mitenkään "totuttautua". Joillain toki enemmän ja joillain vähemmän, mutta yhtä kaikki, (yöllinen) melu on ihmiselle epänormaali tilanne ja siitä pitäisi pyrkiä eroon.

Mielipidepuolelle mennään vasta sitten, kun mietitään, että onko ihmisellä ihmisoikeus möykätä ja huutaa yöt pitkät ja naapurit voivat muuttaa pois jos ei kiinnosta, vai onko naapureilla oikeus saada nukkua yönsä rauhassa ja yöelämää viettävien syytä muuttaa muualle tai käyttäytyä öisin ihmisiksi.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Muistetaan vielä se, että on ihan tutkittu fakta, että melu nostaa stressitasoja - eikä siihen voi mitenkään "totuttautua". Joillain toki enemmän ja joillain vähemmän, mutta yhtä kaikki, (yöllinen) melu on ihmiselle epänormaali tilanne ja siitä pitäisi pyrkiä eroon.

Mielipidepuolelle mennään vasta sitten, kun mietitään, että onko ihmisellä ihmisoikeus möykätä ja huutaa yöt pitkät ja naapurit voivat muuttaa pois jos ei kiinnosta, vai onko naapureilla oikeus saada nukkua yönsä rauhassa ja yöelämää viettävien syytä muuttaa muualle tai käyttäytyä öisin ihmisiksi.
En usko, että kukaan on sitä mieltä että saa meluta ja möykätä. Ainakaan en ole kenenkään nähnyt sellaista väittävän. Oletko sinä?
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Tämä muuttui 1.1.2018.

Toki oman kämpän rakennuslupa haettiin muutamaa viikkoa ennen takuulla aivan sattumalta.
Oho, tuo on kyllä selkeä askel parempaan suuntaan. Onkohan 2020 talot jo tae tuosta ja koskeeko rivitaloja?

Sitten on toki vielä eri asia että onko rakentajaa kiinnostanut noudattaa olemassaolevia säädöksiä.
 

jee

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
106
Rakennuttajaa kiinnostaa asia, jos olet teettänyt dB-mittaukset ja niistä löytyy ylityksiä. Mittaukset kustantavat helposti tuhansia euroja riippuen mitattavien asuntojen määrästä. Rakennuttaja voi lupautua maksamaan mittaukset, jos ylityksiä löytyy.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Muistetaan vielä se, että on ihan tutkittu fakta, että melu nostaa stressitasoja - eikä siihen voi mitenkään "totuttautua". Joillain toki enemmän ja joillain vähemmän, mutta yhtä kaikki, (yöllinen) melu on ihmiselle epänormaali tilanne ja siitä pitäisi pyrkiä eroon.

Mielipidepuolelle mennään vasta sitten, kun mietitään, että onko ihmisellä ihmisoikeus möykätä ja huutaa yöt pitkät ja naapurit voivat muuttaa pois jos ei kiinnosta, vai onko naapureilla oikeus saada nukkua yönsä rauhassa ja yöelämää viettävien syytä muuttaa muualle tai käyttäytyä öisin ihmisiksi.
Ei tätä mielestäni pitäisi tarkastella vain yöllistä elämää silmällä pitäen. Päivällä ääntä saa toki kuulua enemmän, mutta ainakin itselleni oli jonkinlainen henkilökohtainen helvetti, kun oma kämppä oli hetken aikaa kuin klubin vessa, useita pitkiä jaksoja päivässä. Onneksi oli jo tiedossa, että muutto tulee kohta, eikä tuota tarvinnut kauaa kuunnella.

Nykyään kaupasta saa kannettua puoli-ilmaiseksi klubitason äänentoistoa. Sellaisella ei ole mitään roolia kerrostalossa. Puhuminen ei ainakaan minua ole haitannut missään, mutta sellainen tasainen jumputus hajottaa pään.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Itse olen pannut merkille, että yksityisten vuokraajien ja isompien vuokrafirmojen kämpissä on huomattavasti hiljaisempaa. Onko se sitten parempi ääneneristys, vaiko kaikki tapamöykkäät ja sun muut perseilijät ovat nimenomaan niissä kaupunkien asunnoissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Miten omaperäinen vasta-argumentti. Ihan yllätyin, että joku tuo esiin ajatuksen "jos ei miellytä, muuta pois".

Hyvä, että minun "perkeleen naapurini" ei sinun elämistäsi haittaa. Silloin on tosi kätevä huudella norsunluutornistaan, jos itse saa nukkua rauhallisesti.

Näissä jutuissa tulee poikkeuksetta esiin se sama asenne kuin vaikkapa se, että koulukiusaustapauksissa kiusattu saa muuttaa.

Nythän puhutaan siitä, mitä yöllä tapahtuu. En minä ole mitenkään normaalia herkempi. Ei minua päiväsaikaan tuo haittaa millään tavoin.

Onko jengi kautta linjan oikeasti niin mulkkua, että nämäkään puolustelijat eivät hetkeäkään mieti käytöksensä seurausta muille?

Ja miksi oletusarvoisesti näissäkin keskusteluissa on se asenne, että ne muista piittaamattomat mölyapinat sitten ovat niitä, jotka kerrostaloasumiseen erityisen hyvin soveltuvat?
Lähinnä se, että ihmiset saa elää normaalia elämää. Meille ilman kunnon todistelua olet vanha mummo, joka kerrostalokyttää naapureita ja vaatii täydellistä elämistä sääntöjen mukaan - niiden taloyhtiön sääntöjen ja omakeksimien sääntöjen.

Nyt kannattaa keskustella hyvässä hengessä naapureiden kanssa. Itse asun kerrostalossa ja naapureiden äänet väheni, kun remppasin asuntoa ja laitoin yli keskihintaista askeleristysmattoa laminaatin/vinyylin väliin. Tämä vaan maksaa sinulle paljon, mutta kannattava hankinta. Myös suljettu MDF-ovi pitää meluja kivasti loitolla. Nyt suurimmat melut tulee ulkoa.

Mamu-naapuri lähtee viideltä raksalle, kirjoitan tätä viestiä tietokoneellani, jossa olen äänet päällä, mutta kuitenkin hiljemmalla. Ajattelin käydä suihkussa kohta. Kyllä täältä norsuunluutornista tuntuu, että olet normaalia herkempi.

Naapureina samassa rapussa on mm. sairaanhoitaja, joka on vuorotöissä ja eläkeläisiä ja yritin tuoreimmalle seinänaapurillekin antaa numeroni, mutta tämä nähtävästi tulkittiin flirttailuyritykseksi ja hän nyt välttelee minua. Kyllä minä silti suosittelen, että avaat jonkun yhteyskanavan, jossa kerrot asiallisesti, että kuulet heidän ääntelynsä ja nyt vituttaa.

Täällä ollaan hiljaisuuden aikaan tavallista hiljempaa, mutta ei täyden hiljaisuuden vallassa. Poikkeuksena on jos on kotibileet tai katsotaan jotain elokuvaa, mutta tätäkin tapahtuu lähinnä nyt pe/la-yönä, ettei kenenkään työt häiriinny.

Sinun kirjoittelussa on vaan se, että et näytä aktiivisesti tekevän asialle mitään. Täällä vaan huutelet. Jotenkin pitäisi jokaisen pystyä elämään omaa normaalia elämäänsä häiritsemättä muita, mutta nyt melkeen mennään sen normaalin elämän rajoittamisen puolelle. En itse näkisi, että yökeskustelua pitäisi rajoittaa, mutta voisivat ottaa muut huomioon käymällä sitä keskustelua hiljempaa.

Meillä on muuten täällä ideaalitaloyhtiössä eräs entinen asukas pariinkiin otteeseen mennyt psykoosiin rappukäytävässä ja huudellut siellä kovalla äänellä milloin mihinkin aikaan. Tästä asukkaasta oli aiheellista päästä eroon, mutta siinäkin meni kuukausia ja vuokraisäntä lopulta hänet savusti ulos, kun uhkailimme huoneiston haltuunottamisella. Ja ei olisi jäänyt uhkailuksi, mutta siinä olisi taas mennyt kuukausia ja kuukausia.. Jos nyt haluat naapureistasi eroon mielestäsi aiheellisesti, niin nämä pyörät pyörivät hitaasti ja sille pitäisi tehdä jotain koko ajan ja ei ne sieltä lähde ollenkaan, vaikka huudattaisivat teinipoppia täysillä sinun kiusaksesi seuraavat pari kuukautta.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Taloyhtiöissä olisi hyvä olla joku oma sivu jossa joku foruumi niin voisi välttyä näiltä kiistoilta.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Lähinnä se, että ihmiset saa elää normaalia elämää. Meille ilman kunnon todistelua olet vanha mummo, joka kerrostalokyttää naapureita ja vaatii täydellistä elämistä sääntöjen mukaan - niiden taloyhtiön sääntöjen ja omakeksimien sääntöjen.

Nyt kannattaa keskustella hyvässä hengessä naapureiden kanssa. Itse asun kerrostalossa ja naapureiden äänet väheni, kun remppasin asuntoa ja laitoin yli keskihintaista askeleristysmattoa laminaatin/vinyylin väliin. Tämä vaan maksaa sinulle paljon, mutta kannattava hankinta. Myös suljettu MDF-ovi pitää meluja kivasti loitolla. Nyt suurimmat melut tulee ulkoa.

Mamu-naapuri lähtee viideltä raksalle, kirjoitan tätä viestiä tietokoneellani, jossa olen äänet päällä, mutta kuitenkin hiljemmalla. Ajattelin käydä suihkussa kohta. Kyllä täältä norsuunluutornista tuntuu, että olet normaalia herkempi.

Naapureina samassa rapussa on mm. sairaanhoitaja, joka on vuorotöissä ja eläkeläisiä ja yritin tuoreimmalle seinänaapurillekin antaa numeroni, mutta tämä nähtävästi tulkittiin flirttailuyritykseksi ja hän nyt välttelee minua. Kyllä minä silti suosittelen, että avaat jonkun yhteyskanavan, jossa kerrot asiallisesti, että kuulet heidän ääntelynsä ja nyt vituttaa.

Täällä ollaan hiljaisuuden aikaan tavallista hiljempaa, mutta ei täyden hiljaisuuden vallassa. Poikkeuksena on jos on kotibileet tai katsotaan jotain elokuvaa, mutta tätäkin tapahtuu lähinnä nyt pe/la-yönä, ettei kenenkään työt häiriinny.

Sinun kirjoittelussa on vaan se, että et näytä aktiivisesti tekevän asialle mitään. Täällä vaan huutelet. Jotenkin pitäisi jokaisen pystyä elämään omaa normaalia elämäänsä häiritsemättä muita, mutta nyt melkeen mennään sen normaalin elämän rajoittamisen puolelle. En itse näkisi, että yökeskustelua pitäisi rajoittaa, mutta voisivat ottaa muut huomioon käymällä sitä keskustelua hiljempaa.

Meillä on muuten täällä ideaalitaloyhtiössä eräs entinen asukas pariinkiin otteeseen mennyt psykoosiin rappukäytävässä ja huudellut siellä kovalla äänellä milloin mihinkin aikaan. Tästä asukkaasta oli aiheellista päästä eroon, mutta siinäkin meni kuukausia ja vuokraisäntä lopulta hänet savusti ulos, kun uhkailimme huoneiston haltuunottamisella. Ja ei olisi jäänyt uhkailuksi, mutta siinä olisi taas mennyt kuukausia ja kuukausia.. Jos nyt haluat naapureistasi eroon mielestäsi aiheellisesti, niin nämä pyörät pyörivät hitaasti ja sille pitäisi tehdä jotain koko ajan ja ei ne sieltä lähde ollenkaan, vaikka huudattaisivat teinipoppia täysillä sinun kiusaksesi seuraavat pari kuukautta.
Profiilisi Iskulauseteksti kuvaa sinua yllättävän hyvin. :D

Kuka väittää, että en tee mitään? Heillä on jo yksi varoitus. Täällä nyt halusin tuulettaa tunnelmaa aiheeseen näennäisesti suunnitellussa langassa.

Virhe oli. Mitä ilmeisimmin muiden talojen "minulla on oikeus" -tyypit kilvan tulevat puolustelemaan tapausta, josta eivät mitään tiedä. Siltä se ainakin kuulostaa.

Mikä on tämän langan funktio muu kuin tuuletus, ilmaan huutelu ja turhautumien purkaminen jokseenkin anonyymisti?

Mutta, siirrytäänpä nyt joidenkin muiden naapureiden asioiden käsittelyyn. Sieltä on varmasti tulossa legitiimimpää harmituksen aihetta, joka A) ei liity kerrostaloasumiseen ja B) ei liity äänihäiriöihin.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
No kyllä minäkin kokisin normaalin puheen häiritseväksi jos se naapurin kämpästä kuuluu. Meille ei kuulu oikeastaan naapurien äänet yhtään. Ainut on, että yöllä kuorsaus kuuluu läpi. Ei sillai kovasti että haittaisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Normaalit elämisen äänet on edelleen sallittu kaikkina aikoina. Nyt hankala kommentoida ulkopuolisena enempää, mutta en kyllä itse ottaisi varoitusta vastaan pelkästä puhumisesta.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Profiilisi Iskulauseteksti kuvaa sinua yllättävän hyvin. :D

Kuka väittää, että en tee mitään? Heillä on jo yksi varoitus. Täällä nyt halusin tuulettaa tunnelmaa aiheeseen näennäisesti suunnitellussa langassa.

Virhe oli. Mitä ilmeisimmin muiden talojen "minulla on oikeus" -tyypit kilvan tulevat puolustelemaan tapausta, josta eivät mitään tiedä. Siltä se ainakin kuulostaa.

Mikä on tämän langan funktio muu kuin tuuletus, ilmaan huutelu ja turhautumien purkaminen jokseenkin anonyymisti?

Mutta, siirrytäänpä nyt joidenkin muiden naapureiden asioiden käsittelyyn. Sieltä on varmasti tulossa legitiimimpää harmituksen aihetta, joka A) ei liity kerrostaloasumiseen ja B) ei liity äänihäiriöihin.
Varoitus mistä? Siis näillä, joista aloitit keskustelun, jotka puhuvat normaalisti yöllä?
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Varoitus mistä? Siis näillä, joista aloitit keskustelun, jotka puhuvat normaalisti yöllä?
Aiemmista kommenteista päätellen ette ota tätä hyvin vastaan, mutta varoitus tuli puoli yhteen asti yöllä pidetyistä kotibileistä. Se koko illan jatkunut kotikaraoke ja känniöyhötys heitti kupin nurin, kun loppua ei näkynyt.

Tämä päivittäinen aamukolmen yömökä on sitten kroonisempi ongelma. Ja tässä on nyt hyvä itse kunkin miettiä, että mikä tuolloin aamukolmelta on "normaalia elämistä" ja normaalia puheääntä. Minusta siinä vitunmoisessa naisen kimeä-äänisessä pälätyksessä ja ajoittaisessa röhönaurussa ei ole mitään normaalia kellonaika huomioiden. Ja ei, se ei ole vain minun mielipiteeni, vaan olennainen osa kerrostaloasumisen etikettiä.

Mutta minä olen nyt sitten se mulkku tässä yhtälössä, vaikka he ovat ne, jotka eivät muita ota huomioon? Logiikka tässä on käsittämätöntä.

Kyllähän sitä nyt, jumalauta, perheissäkin otetaan perheenjäsenet huomioon olemalla vähän hiljempaa (kuin keskellä päivää), kun muu väki alkaa mennä nukkumaan. Miten tämä sääntö ja huomioonottaminen maagisesti ei päde naapuruussuhteissa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
Mites jos nuo yökeskustelijat ovat esim molemmat vuorotöissä ja ainoa ajankohta heille keskustella on juurikin tuo keskellä yötä. Toki silloin tulisi ajatella naapureita ja olla huutamatta ja tahallisesti möykkäämättä mutta kyllä normaali keskustelu on sallittua 24/7 - eihän toisten vuorokausirytmistä voi tietää onko se esim pakon sanelemaa työvuorojen tms takia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Mites jos nuo yökeskustelijat ovat esim molemmat vuorotöissä ja ainoa ajankohta heille keskustella on juurikin tuo keskellä yötä. Toki silloin tulisi ajatella naapureita ja olla huutamatta ja tahallisesti möykkäämättä mutta kyllä normaali keskustelu on sallittua 24/7 - eihän toisten vuorokausiryhmistä voi tietää onko se esim pakon sanelemaa työvuorojen tms takia.
Kuten itsekin sanoit, kommunikoida voi monella tavalla ilman, että siitä tarvitsee naapureidenkin nauttia yöllä.

Jos vuorokausirytmi syystä tai toisesta painotuu yöaikaan, onko se silloin ikään kuin oikeutus olla ottamatta muita huomioon?

Eihän tässä nyt ole mitään muuta peräänkuulutettu kuin käytöstapoja ja toisten huomioon ottamista. Se oli joskus jopa hyve. Nykyään selvästi ei, kun vastauksia täälläkin lukee.

Otetaan nyt ajatusleikki. Leikitään, että huoneistojen seinät olisivat ihan aidosti paperia. Toinen asukas yrittää nukkua paperin toisella puolella ja toinen pälättää paperin toisella puolella. Nukkumista yrittävä ei saa tuolloin nukuttua. Leikitään nyt lisäksi, että tuo pälätys on ns. "normaalia" (mitä kukaan ei ole tässä määritellyt, koska toisilla se on huutopuhumista ja toisilla aikamoista hissuttelua. Tunnen itse molempia.) kunkin lukijan omien kriteereiden mukaisesti.

Tulisiko tuossa tilanteessa tämän pälättävän osapuolen ottaa tämä nukkumista yrittävä osapuoli huomioon, kun on selvää, että paperi ei ääntä pidä ollenkaan (eli että rakennuksen akustiikkakin vaikuttaa tähän toiminnan itsesäätelyyn)? Vai onko tämä nukkumista yrittävä osapuoli se mulkku, kun haluaa rajoittaa tämän pälättävän osapuolen vapaata ilmaisua kyseiseen kellonaikaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
Kuten itsekin sanoit, kommunikoida voi monella tavalla ilman, että siitä tarvitsee naapureidenkin nauttia yöllä.

Jos vuorokausirytmi syystä tai toisesta painotuu yöaikaan, onko se silloin ikään kuin oikeutus olla ottamatta muita huomioon?

Eihän tässä nyt ole mitään muuta peräänkuulutettu kuin käytöstapoja ja toisten huomioon ottamista. Se oli joskus jopa hyve. Nykyään selvästi ei, kun vastauksia täälläkin lukee.

Otetaan nyt ajatusleikki. Leikitään, että huoneistojen seinät olisivat ihan aidosti paperia. Toinen asukas yrittää nukkua paperin toisella puolella ja toinen pälättää paperin toisella puolella. Nukkumista yrittävä ei saa tuolloin nukuttua. Leikitään nyt lisäksi, että tuo pälätys on ns. "normaalia" (mitä kukaan ei ole tässä määritellyt, koska toisilla se on huutopuhumista ja toisilla aikamoista hissuttelua. Tunnen itse molempia.) kunkin lukijan omien kriteereiden mukaisesti.

Tulisiko tuossa tilanteessa tämän pälättävän osapuolen ottaa tämä nukkumista yrittävä osapuoli huomioon, kun on selvää, että paperi ei ääntä pidä ollenkaan (eli että rakennuksen akustiikkakin vaikuttaa tähän toiminnan itsesäätelyyn)? Vai onko tämä nukkumista yrittävä osapuoli se mulkku, kun haluaa rajoittaa tämän pälättävän osapuolen vapaata ilmaisua kyseiseen kellonaikaan?
En missään kohtaa sanonut että ei tarvitsisi ottaa toisia huomioon vaan voisi möykätä yöt läpeensä. Mutta ei se naapureidenkaan vika ole jos ovat esim vuorotöissä ja ainut oikea yhteinen vapaa-aika osuu yön tunteihin. Se jos seinät on paperia ei myöskään ole heidän syynsä.

Toisena ajatusleikkinä vaikka se että jos itse olet kotona ja sinun tulisi kommunikoida koko kotonaoloaikasi pelkästään kuiskailemalla ja hipsutella täysin äänettä ympäri kämppää ettei naapuri vaan kuule sinun elämisestäsi pihaustakaan. Musiikkiakaan ei kannata kuunnella puhumattakaan elokuvien katselusta koska muuthan voisivat vaikka häiriintyä ja pahoittaa mielensä. Kuulostaako se elämältä? Ei minustakaan. :)
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
En missään kohtaa sanonut että ei tarvitsisi ottaa toisia huomioon vaan voisi möykätä yöt läpeensä. Mutta ei se naapureidenkaan vika ole jos ovat esim vuorotöissä ja ainut oikea yhteinen vapaa-aika osuu yön tunteihin. Se jos seinät on paperia ei myöskään ole heidän syynsä.

Toisena ajatusleikkinä vaikka se että jos itse olet kotona ja sinun tulisi kommunikoida koko kotonaoloaikasi pelkästään kuiskailemalla ja hipsutella täysin äänettä ympäri kämppää ettei naapuri vaan kuule sinun elämisestäsi pihaustakaan. Musiikkiakaan ei kannata kuunnella puhumattakaan elokuvien katselusta koska muuthan voisivat vaikka häiriintyä ja pahoittaa mielensä. Kuulostaako se elämältä? Ei minustakaan. :)
Jos minun "elämiseni" keskittyisi täysin yöaikaan, kun muut nukkuvat, niin kyllä, minä tekisin niin. Se ei myöskään olisi naapureideni vika, että minun elämäni rytmi poikkeaa merkittävästi muista.

Elokuvia esimerkiksi katseltaisiin hyvillä kuulokkeilla, jolloin sekin mökä rajoittuisi yöllä tasan tarkkaan omiin korviin juuri sellaisella volyymillä kuin huvittaa. Näin teen jo nyt silloin, kun menee vähän myöhäisemmäksi.

Jos taas en kuulokkeita käytä, mutta katson elokuvaa tuon maagisen hiljaisuuden jälkeen, en todellakaan luukuta sitä minkään kaiutinsysteemin kautta, vaan ääni on aika pienellä. Ja kas, sen pystyy siltikin katsomaan.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
En missään kohtaa sanonut että ei tarvitsisi ottaa toisia huomioon vaan voisi möykätä yöt läpeensä. Mutta ei se naapureidenkaan vika ole jos ovat esim vuorotöissä ja ainut oikea yhteinen vapaa-aika osuu yön tunteihin. Se jos seinät on paperia ei myöskään ole heidän syynsä.

Toisena ajatusleikkinä vaikka se että jos itse olet kotona ja sinun tulisi kommunikoida koko kotonaoloaikasi pelkästään kuiskailemalla ja hipsutella täysin äänettä ympäri kämppää ettei naapuri vaan kuule sinun elämisestäsi pihaustakaan. Musiikkiakaan ei kannata kuunnella puhumattakaan elokuvien katselusta koska muuthan voisivat vaikka häiriintyä ja pahoittaa mielensä. Kuulostaako se elämältä? Ei minustakaan. :)
Ja, ai niin. Sekään ei vaadi kovi kummoista efforttia, ettei kämpässä askella kuin norsu kantapäätä lattiaan polkien.

Hyvin yksinkertaisilla toimilla sitä "elämistään" pystyy säätämään muille vähemmän raivostuttavampaan suuntaan niissä asioissa, mitkä yleisimmin näissä vitun kerrostaloissa hampaiden kiristystä tuottaa.

Kyse on vain ja ainoastaan edelleenkin henkilön itsetietoisuuden tasosa ja siitä, onko huomioonottavaista sorttia vai ei. Hyvin selvää on, että valtaosa ei ole. Ja se on jo kotona opittua.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 891
Taloyhtiöissä olisi hyvä olla joku oma sivu jossa joku foruumi niin voisi välttyä näiltä kiistoilta.
Meinaatko jotakin tämäntyyppistä.
Meillä on ollut tämä käytössä parivuotta.Ei siellä koskaan ole ollut mitään.
Ainoa tieto mikä löytyy on yhtiön järjestyssäännöt & Hallituksen jäsenten nimet.
Tuskin asukkaat edes tietävät tämän olemassaolosta.
Eipä ole hallitus,eikä isännöitsijä vaivautunut ilmoittelemaan asiasta.
 

Liitteet

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Aiemmista kommenteista päätellen ette ota tätä hyvin vastaan, mutta varoitus tuli puoli yhteen asti yöllä pidetyistä kotibileistä. Se koko illan jatkunut kotikaraoke ja känniöyhötys heitti kupin nurin, kun loppua ei näkynyt.

Tämä päivittäinen aamukolmen yömökä on sitten kroonisempi ongelma. Ja tässä on nyt hyvä itse kunkin miettiä, että mikä tuolloin aamukolmelta on "normaalia elämistä" ja normaalia puheääntä. Minusta siinä vitunmoisessa naisen kimeä-äänisessä pälätyksessä ja ajoittaisessa röhönaurussa ei ole mitään normaalia kellonaika huomioiden. Ja ei, se ei ole vain minun mielipiteeni, vaan olennainen osa kerrostaloasumisen etikettiä.

Mutta minä olen nyt sitten se mulkku tässä yhtälössä, vaikka he ovat ne, jotka eivät muita ota huomioon? Logiikka tässä on käsittämätöntä.

Kyllähän sitä nyt, jumalauta, perheissäkin otetaan perheenjäsenet huomioon olemalla vähän hiljempaa (kuin keskellä päivää), kun muu väki alkaa mennä nukkumaan. Miten tämä sääntö ja huomioonottaminen maagisesti ei päde naapuruussuhteissa?
Okei eli nyt se alkuperäinen valituksesi aihe, keskustelu yöllä, tarkoittikin yöllisiä kotibileitä, karaokea, kaiuttimien luukutusta ja känniöhötystä. No noista tottakai sopii valittaa ja varoituksia saada. Ei ihme, että sinua on vaikea ymmärtää kun jätät asioita kertomatta.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Okei eli nyt se alkuperäinen valituksesi aihe, keskustelu yöllä, tarkoittikin yöllisiä kotibileitä, karaokea, kaiuttimien luukutusta ja känniöhötystä. No noista tottakai sopii valittaa ja varoituksia saada. Ei ihme, että sinua on vaikea ymmärtää kun jätät asioita kertomatta.
Edelleenkin pääongelma on päivittäinen yöllinen kroonisesti jatkuva mökä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Jos minun "elämiseni" keskittyisi täysin yöaikaan, kun muut nukkuvat, niin kyllä, minä tekisin niin. Se ei myöskään olisi naapureideni vika, että minun elämäni rytmi poikkeaa merkittävästi muista.
Juurikin näin. Yötyö on epänormaali tila, eikä ole mitään syytä, miksi naapureiden pitäisi joutua aiheesta kärsimään. Vuorutyöläisillä/yötyöläisillä on paljon muitakin ongelmia, jotka ovat seurausta yötyöstä, mm. lyhempi elinajanodote, omat nukkumisongelmat kun päivällä pidetään elämää jne, se on vain yksi ongelma muiden joukossa, että joutuu ottamaan vähän naapureita huomioon silloin kun itse on hereillä.

On kyllä käsittämätöntä miten jotkut näkevät oikeudekseen piinata ja riivata naapureita, koska minäminämiänminäminä ja minun oikeudet, ei voi ymmärtää. Jos minun käyttäytyminen aiheuttaisi jatkuvia piinaavia ongelmia useille naapureille ihan mistä syystä tahansa, niin todellakin tekisin itse asialle jotain. No nuorempanahan toki unirytmi oli mitä oli ja todellakin käytin yöllä kuulokkeita ja vaikka kanta-astuja olenkin, niin hiivin yöt varpaisillani, koska eihän se naapureiden vika ollut, että unirytmi oli mitä oli.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Edelleenkin pääongelma on päivittäinen yöllinen kroonisesti jatkuva mökä.
Joo asia on nyt selvä mutta mistään mökästä et alkujaan tänne kirjoittanut. Kännimökä ja kaiuttimien luukutus on on ihan eri juttu kuin normaali keskustelu yöllä.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Joo asia on nyt selvä mutta mistään mökästä et alkujaan tänne kirjoittanut. Kännimökä ja kaiuttimien luukutus on on ihan eri juttu kuin normaali keskustelu yöllä.
Ja taas pääsemme kiertämään kehää siihen, että mikä on missäkin normaalia aamukolmelta. Henkilökohtaisesti en pidä tuota normaalina. Itse en myöskään tainnut käyttää missään viestissäni sanaa "normaali" vaan puhuin dialogista ja keskustelusta. Niitä voi käydä hyvin monin eri tavoin. Ja tässä tapauksessa on kohtuullisen äänekäs tapaus kyseessä. Varoituksia tuosta on vaikea jaella siksi, että sitä on erittäin vaikea todentaa riittäväksi perusteeksi.

Pari viestiä aiemmin myös pohdin "normaalin" ongelmallisuutta, kun siihen nyt yksinkertaisesti vaikuttaa myös ajankohta ja ylipäätään mikä kullekin on normaalia puhetta.

Mutta edelleenkin, tämä keskustelu ei etene tässä yhtään mihinkään, sillä täälläkin on nyt tykkäysten ja kommenttien jakauman perusteella tullut hyvin selväksi, että jengi jakautuu tässä kahteen koulukuntaan, joiden ei koskaan soisi olevan toistensa naapureita. :D

Eikä siinä mitään. Elämän tosiasiat ovat niitä, mitä ne nyt vain ovat. Suurin osa ihmisistä on mulkkuja ylipäätään ja ihan jokainen on mulkku jollekin. Olisi kiva, jos niin ei olisi, mutta niin se nyt vain on.

Tässä paskaläävässä nyt kärvistellään hetken. Sillä aikaa remppaan tätä vähän ja laitan sitten vahingon kiertämään (ollen itse mulkku jollekin) joko vuokralaiselle tai onnelliselle uudelle omistajalle.

Koska kuten täälläkin on jo nohevasti ehdotettu, niin kyllähän se minä olen, joka täältä päättyy muuttamaan eikä se mulkku. Ne eivät koskaan lähde kulumallakaan saati sitten muuta käytöstään ilman voimatoimia.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Sellainen välikommentti että on huvittavaa selailla tätä triidiä ja peilata nyky-yhteiskuntamme asenteisiin, "minussa ei ole mitään vikaa, vika on ärsyyntyjässä". Eli toisilleen sekä ongelmalle tuntemattomatkin nimimerkit puolustelevat sitä, että geneerisesti määriteltyjä "elämisen ääniä" on täysin OK tuottaa vaikka putkeen 22-06 välillä. Etenkin jos asialle on jokin syy kuten vaikkapa "vuorotyöläiset jotka näkee töisiaan vain öisin ja keskustelee öisin" tai "mamun skypekeskustelu syyriaan" tai jotain ihan yhtä fiksua.

Olenkohan minä jotenkin vanha jäärä (38v) kun minusta ei todellakaan ole hyväksyttävää "elää normaaleiden elämisen äänien kanssa" keskellä yötä, oli elämäntilanne sitten vuorotöistä tai syyrialaisista sukulaisista tai rescuekoirista johtuen ihan millainen tahansa. Minusta naapureiden ei tarvitse hyväksyä kenenkään rescuekoiraharrastuksia, pianonpimputteluita ei pilvenpössäyttelyä parvekkeella eikä kersojen aiheuttamaa meteliä hiljaisuuden aikana. Mikään "se on eläin" tai "se on lapsi" selitys ei todellakaan ole hyväksyttävä syy valvottaa täysin ulkopuolisia ihmisiä.

Olen pannut merkille lyhyen kerrostalossa asumisen (+2v) aikana sen, että yleensä geneerinen "white trash" -tyyppinen jengi (joko itse, tai syntynyt rikkonaiseen / yh / whatever perheeseen) väheksyy mitä tahansa muiden huomauttamia asioita, soittavat jopa suutaan. Itse en ole tälläistä suunsoittoa päässyt kokemaan, mutta olen ollut todistamassa tilannetta jossa asukas A meni huomauttamaan asukkaalle B äänistä ja asukas B vähätteli niitä ja uhosi perään. Ja tämä asukas B on näennäisesti täysin normaali, duunissakäyvä lapsiperheen ja koiran omistava isä. Toki tuo perhe "B" on ulkoisesti juurikin WT-tyyppinen; vanha farmariauto, Lidlin muovikasseja, sekarotuinen koira ja 2 kersaa jossain 2 huoneen kerrostaloasunnossa.

Itse toivon ettei tollaisen jengin kanssa tarvitsisi asua samassa osoitteessa, nyt vain sattuivat muuttamaan tänne minun jälkeeni. Luojan kiitos eivät tähän kerrokseen.

Muita huomioita nykyisestä kerrostaloelämästä:

-Arki-iltojen "illanistujaiset" eli ihmisillä käy kavereita kylässä arki-iltoina ja mölinä jatkuu myöhään normaalin hiljaisuuden yli. Mielestäni nämä eivät kuulu "normaaleihin elämisen ääniin".
-"WT" (?) jengillä kersat menevät nukkumaan vasta myöhään illalla, tavaroiden heittely, "leikkiminen" tai vaikkapa pleikkapelin hakkaaminen jatkuu joskus pitkälle yli 23 saakka. Sama kommentti kuin yllä, ei ole "normaalia elämisen ääntä" jota muiden tarvitsisi sietää.
-Musiikin soittaminen lujalla keskellä päivää. Lujalla = katsot omaa tv-ohjelmaa tai elokuvaa ja jostain kuuluu basso ja jopa biisin laulu ko. ohjelman yli.
-Parhaimpia kerrostaloeläjiä luonnollisesti matut joilla ei ole minkään valtakunnan käsitystä länsimaisesta sivistysvaltiosta, muiden kunnioittamisesta ja normaalista elämisestä.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
Olenkohan minä jotenkin vanha jäärä (38v) kun minusta ei todellakaan ole hyväksyttävää "elää normaaleiden elämisen äänien kanssa" keskellä yötä, oli elämäntilanne sitten vuorotöistä tai syyrialaisista sukulaisista tai rescuekoirista johtuen ihan millainen tahansa. Minusta naapureiden ei tarvitse hyväksyä kenenkään rescuekoiraharrastuksia, pianonpimputteluita ei pilvenpössäyttelyä parvekkeella eikä kersojen aiheuttamaa meteliä hiljaisuuden aikana. Mikään "se on eläin" tai "se on lapsi" selitys ei todellakaan ole hyväksyttävä syy valvottaa täysin ulkopuolisia ihmisiä.
Itse näkisin tuon se on lapsi -selityksen validina siinä tapauksessa, että kyseessä on käytännössä vauva ja meteli on rääkymistä. Jos kyseessä on pattereita astalolla paiskova nelivuotias, niin samoilla linjoilla. Se on kyllä perseestä jos talossa kulkee parveketupakoinnin savut muihin asuntoihin, mutta naiivi ajatus sekin on, että kaikkien pitäisi lopettaa polttaminen. Ellet sitten viittaa johonkin tiettyyn ääneen, mikä erityisesti pilvenpössäyttelystä syntyy, kun sekin oli tuossa samalla listalla "hiljaisuuden aikana". Ehkä sinulla jokin pointti oli puhua nimenomaan pilvenpössäyttelystä eikä polttamisesta ylipäätään.

-Arki-iltojen "illanistujaiset" eli ihmisillä käy kavereita kylässä arki-iltoina ja mölinä jatkuu myöhään normaalin hiljaisuuden yli. Mielestäni nämä eivät kuulu "normaaleihin elämisen ääniin".
-"WT" (?) jengillä kersat menevät nukkumaan vasta myöhään illalla, tavaroiden heittely, "leikkiminen" tai vaikkapa pleikkapelin hakkaaminen jatkuu joskus pitkälle yli 23 saakka. Sama kommentti kuin yllä, ei ole "normaalia elämisen ääntä" jota muiden tarvitsisi sietää.
-Musiikin soittaminen lujalla keskellä päivää. Lujalla = katsot omaa tv-ohjelmaa tai elokuvaa ja jostain kuuluu basso ja jopa biisin laulu ko. ohjelman yli.
-Parhaimpia kerrostaloeläjiä luonnollisesti matut joilla ei ole minkään valtakunnan käsitystä länsimaisesta sivistysvaltiosta, muiden kunnioittamisesta ja normaalista elämisestä.
Jep. Asiat, jotka eivät kuulu normaaleihin elämisen ääniin, ovat varmaankin useimpien mielestä sellaisia, että niitä ei pitäisi joutua kestämään.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Itse näkisin tuon se on lapsi -selityksen validina siinä tapauksessa, että kyseessä on käytännössä vauva ja meteli on rääkymistä. Jos kyseessä on pattereita astalolla paiskova nelivuotias, niin samoilla linjoilla. Se on kyllä perseestä jos talossa kulkee parveketupakoinnin savut muihin asuntoihin, mutta naiivi ajatus sekin on, että kaikkien pitäisi lopettaa polttaminen. Ellet sitten viittaa johonkin tiettyyn ääneen, mikä erityisesti pilvenpössäyttelystä syntyy, kun sekin oli tuossa samalla listalla "hiljaisuuden aikana". Ehkä sinulla jokin pointti oli puhua nimenomaan pilvenpössäyttelystä eikä polttamisesta ylipäätään.



Jep. Asiat, jotka eivät kuulu normaaleihin elämisen ääniin, ovat varmaankin useimpien mielestä sellaisia, että niitä ei pitäisi joutua kestämään.
Pilvenpössäyttely jäi mieleen jostain aiemmasta postauksesta tässä triidissä. Itselleni on aivan sama onko haju röökin, sikarin vai pilven - mitään noista en tahdo haistella omassa asunnossani sen takia että naapuri ei jaksaisi kävellä taloyhtiön röökipaikalle vaan polttelee joko tuuletusikkunastaan tai parvekkeellaan.
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Se on kyllä perseestä jos talossa kulkee parveketupakoinnin savut muihin asuntoihin, mutta naiivi ajatus sekin on, että kaikkien pitäisi lopettaa polttaminen.
Nykymääräykset on kyllä sillä tasolla että voi kutsua terveysviranomaisen tuossa tapauksessa ja asiaan on saatava ratkaisu jotain kautta. Siinä varmaan voi sitten valita jonkun kalliin ilmanvaihtoremontin tai tupakoitsijoiden parveketupakointitottumusten väliltä, mutta ei kyllä tarvitse tupakansavua sietää huoneistossaan. Nyt siis oletetaan sellainen skenaario että ilmanottoaukot sijaitsee esim. siellä parvekkeilla niin että pössyttelijän savut pääsee huoneistoon vaikka ikkunat olisi kiinni.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
Pilvenpössäyttely jäi mieleen jostain aiemmasta postauksesta tässä triidissä. Itselleni on aivan sama onko haju röökin, sikarin vai pilven - mitään noista en tahdo haistella omassa asunnossani sen takia että naapuri ei jaksaisi kävellä taloyhtiön röökipaikalle vaan polttelee joko tuuletusikkunastaan tai parvekkeellaan.
Joo, itsestä tuntuu kyllä että mikäli savut parvekkeelta kulkeutuu suoraan kämppään, on vikaa vähintään yhtä paljon itse talossa kuin tupakoitsijan laiskuudessa. Aikanaan kun vielä tupakoin itse, tuli ensin isännöitsijältä lappu (sen näköinen että oli kaikkiin huoneistoihin jaettu) että jos polttaa parvekkeella niin täytyy pitää lasitukset auki, ja sitten jokunen viikko tämän jälkeen tuli naapuri sanomaan samasta asiasta. Olin kyllä lasit auki polttanutkin, eli taisi olla sellainen talo että meni kaikki sisään siitä huolimatta. Itse pidin sitä yhtenä kannustimena lisää lopettaa tupakointi kokonaan, mutta kykenen hyvin ymmärtämään, että jos tykkää savustaa ja on parvekkeellinen kämppä, niin tuntuisi älyttömältä juosta jossain parkkipaikan reunalla.

En tarkoita tietenkään, että turpa kiinni ja antaa tupakoitsijan tupakoida.

Nykymääräykset on kyllä sillä tasolla että voi kutsua terveysviranomaisen tuossa tapauksessa ja asiaan on saatava ratkaisu jotain kautta. Siinä varmaan voi sitten valita jonkun kalliin ilmanvaihtoremontin tai tupakoitsijoiden parveketupakointitottumusten väliltä, mutta ei kyllä tarvitse tupakansavua sietää huoneistossaan. Nyt siis oletetaan sellainen skenaario että ilmanottoaukot sijaitsee esim. siellä parvekkeilla niin että pössyttelijän savut pääsee huoneistoon vaikka ikkunat olisi kiinni.
Niin taloyhtiökö on vastuussa tästä? Onko jossain oikeasti tapahtunut jotain tuollaisen asian tiimoilta?
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Niin taloyhtiökö on vastuussa tästä? Onko jossain oikeasti tapahtunut jotain tuollaisen asian tiimoilta?
Vaikuttaisi tosiaan että tupakoitsija saa nykyään vaan lopettaa sen parveketupruttelun tai keksiä jotain hyvin luovia keinoja savun kulkeutumisen estämiseksi, jos on tyypillinen skenaario 70-luvun kerrostalosta jossa on parvekkeiden viereisissä ikkunoissa korvausilmaventtiilit ja savu pääsee kulkeutumaan sitä kautta.


"Jos taloyhtiön rakenteissa tai ilmanvaihtojärjestelmässä on todettu vikoja, joiden kautta tupakansavu kulkeutuu sisälle, niin taloyhtiöllä on korjausvastuu haitan poistamisesta. Jos taloyhtiön rakenteissa ei ole todettu vikoja, parvekkeella tupakoiva on velvollinen huolehtimaan siitä, ettei tupakansavua pääse kulkeutumaan naapurihuoneistoon. Tällainen tilanne syntyy silloin, kun tupakansavua kulkeutuu parvekkeelta esimerkiksi korvausilmaventtiileiden kautta sisälle asuntoon. Tällöin terveydensuojeluviranomaisen toimenpidemääräys annetaan haittaa aiheuttavan huoneiston haltijalle."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Taloyhtiöissä olisi hyvä olla joku oma sivu jossa joku foruumi niin voisi välttyä näiltä kiistoilta.
Täältä jostain luin että jossain yhtiössä on whatsapp ryhmä, kirjoittaja ei halunnut antaa numeroaan sinne, kun ei tiedä mitä siitä seuraa. Ja voihan sitä kuvitella mitä meno on pahimmillaan sellaisessa puskaradiossa.
Eikä kaikki vanhukset osaisi välttämättä edes käyttää, tai voisi millään dorolla.

Muutenhan idea on hyvä, oli alusta mikä hyvänsä. Silti luulen että käytöstavat unohtuisi monelta:)
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Lähinnä se, että ihmiset saa elää normaalia elämää. Meille ilman kunnon todistelua olet vanha mummo, joka kerrostalokyttää naapureita ja vaatii täydellistä elämistä sääntöjen mukaan - niiden taloyhtiön sääntöjen ja omakeksimien sääntöjen.

Nyt kannattaa keskustella hyvässä hengessä naapureiden kanssa. Itse asun kerrostalossa ja naapureiden äänet väheni, kun remppasin asuntoa ja laitoin yli keskihintaista askeleristysmattoa laminaatin/vinyylin väliin. Tämä vaan maksaa sinulle paljon, mutta kannattava hankinta. Myös suljettu MDF-ovi pitää meluja kivasti loitolla. Nyt suurimmat melut tulee ulkoa.

Mamu-naapuri lähtee viideltä raksalle, kirjoitan tätä viestiä tietokoneellani, jossa olen äänet päällä, mutta kuitenkin hiljemmalla. Ajattelin käydä suihkussa kohta. Kyllä täältä norsuunluutornista tuntuu, että olet normaalia herkempi.

Naapureina samassa rapussa on mm. sairaanhoitaja, joka on vuorotöissä ja eläkeläisiä ja yritin tuoreimmalle seinänaapurillekin antaa numeroni, mutta tämä nähtävästi tulkittiin flirttailuyritykseksi ja hän nyt välttelee minua. Kyllä minä silti suosittelen, että avaat jonkun yhteyskanavan, jossa kerrot asiallisesti, että kuulet heidän ääntelynsä ja nyt vituttaa.

Täällä ollaan hiljaisuuden aikaan tavallista hiljempaa, mutta ei täyden hiljaisuuden vallassa. Poikkeuksena on jos on kotibileet tai katsotaan jotain elokuvaa, mutta tätäkin tapahtuu lähinnä nyt pe/la-yönä, ettei kenenkään työt häiriinny.

Sinun kirjoittelussa on vaan se, että et näytä aktiivisesti tekevän asialle mitään. Täällä vaan huutelet. Jotenkin pitäisi jokaisen pystyä elämään omaa normaalia elämäänsä häiritsemättä muita, mutta nyt melkeen mennään sen normaalin elämän rajoittamisen puolelle. En itse näkisi, että yökeskustelua pitäisi rajoittaa, mutta voisivat ottaa muut huomioon käymällä sitä keskustelua hiljempaa.

Meillä on muuten täällä ideaalitaloyhtiössä eräs entinen asukas pariinkiin otteeseen mennyt psykoosiin rappukäytävässä ja huudellut siellä kovalla äänellä milloin mihinkin aikaan. Tästä asukkaasta oli aiheellista päästä eroon, mutta siinäkin meni kuukausia ja vuokraisäntä lopulta hänet savusti ulos, kun uhkailimme huoneiston haltuunottamisella. Ja ei olisi jäänyt uhkailuksi, mutta siinä olisi taas mennyt kuukausia ja kuukausia.. Jos nyt haluat naapureistasi eroon mielestäsi aiheellisesti, niin nämä pyörät pyörivät hitaasti ja sille pitäisi tehdä jotain koko ajan ja ei ne sieltä lähde ollenkaan, vaikka huudattaisivat teinipoppia täysillä sinun kiusaksesi seuraavat pari kuukautta.
Ymmärrän hyvin heitä, jotka kärsivät naapureidensa "yö-melusta". (Vuokralla asumisesta "viisastuneena", ensimmäisen asuntoni ääniremmappasin enennen muuttoani)
tuossa suuntaa antavia ääniarvoja
"Normaali puheääni on voimakkuudeltaan 50–60 desibeliä, kovaäänisillä ihmisillä jopa 65 dB. Selkeän kuiskauksen voimakkuus on 30–40 dB. Jotkut miehet pystyvät huutamaan yli 100 dB:n voimakkuudella."

Kun mietitään noita suhteessa seinien äänieristykseen...niin läpihän se puheäänikin valitettavan usein menee.
Varsinkin, kun on nauravia vieraita.
Kerrostalo on "kimppa-asunto" ja naapurit pitäisi huomioida varsinkin yöllä.
Häiritsevintä on tasaisen melun äkillinen korottaminen sekä bassojen jumputus. Bassot menee helposti jopa betoniseinän läpi pitkän ääniaaltonsa takia.

Äänellä on ikäväominaisuus, että se (ihmiskorvan mielestä) menee lähes täysillä läpi, kun tuon seinän ääneneristys kyky ylitetään. Sitä voi kokeilla kotona siten, että laittaa "radion" juuri niin kovalle, ettei viereiseen huoneeseen kuulu mitään oven olessa kiinni ja sitten käy koventamassa "radion" voimakkuutta.

Minäkin kannatan naapurin kanssa hyvässä hengessä käytyjä keskusteluja asiasta/ongelmasta sekä jos mahdollista
tehdä tuo "radiotesti" yhdessä naapurin kanssa molemmissa huoneistoissa. Silläkin on usein merkitystä miltä puolen ja millaisessa tilassa ääni syntyy.

On nimittaäin todella ikävää, jos tilanne ajautuu siihen, että naapuri yön valvottuaan toteaa. " Nyt ne perk***t ovan käyneet viimein nukkumaan, annetaampa omaa lääkettä" ja kilistely yms alkaa. Pahimmillaan kierre jatkuu...
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Sitä voi kokeilla kotona siten, että laittaa "radion" juuri niin kovalle, ettei viereiseen huoneeseen kuulu mitään oven oless
Testailin tätä sun teoriaa huoneiston oven kanssa, että milloin kynnys ylittyy.

Ei mennyt kauan kun joku perkeleen naapuri tuli valittamaan ja keskeyttämään tieteellisen tutkimuksen.:angry:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Tässä vaiheessa voisin vaan huomauttaa, että tietokonepisteeni on puolivahingossa maksimietäisyydellä kaikkien naapureideni makuuhuoneista (ja omasta). Ja yritän pitää keskusteluyhteyttä jokaiseen naapuriini, vaikka eivät ole parikymppisiä tyttöjä.

--

Keskustelu omassa asunnossa on vaan normaaliin elämiseen kuuluvaa, ja kyse on voi olla siitä, että esim. sairaanhoitaja tulee työvuorosta kotiin keskellä yötä ja haluaa sosialisoida perheensä/miehensä/naisensa/kaverinsa kanssa.. Jos pari työtöntä alkoholistia on sotkenut omat rytminsä ja riehuu kaikki yöt, niin se on eri asia - ja paljon hankalampi kysymys siinä suhteessa, onko heillä tähän oikeus..

Nyt kuitenkin mietitään yleisellä tasolla sitä, miten ihmisellä on oikeus elää omaa elämäänsä ja jotain rajoja on hyvä olla olemassa, mutta jos vanne kiristää päätä, niin voi lähteä ihan oman pahanolon takia rajoittamaan muiden elämää tarpeettomasti, niinkuin kaverin yläkerran mummo, joka ei anna grillata pihalla, eikä sahata (juu, kaverilla on Festoolit ja kävisin siellä sahaamassa, jos olisi mahdollisuus).

On nimittaäin todella ikävää, jos tilanne ajautuu siihen, että naapuri yön valvottuaan toteaa. " Nyt ne perk***t ovan käyneet viimein nukkumaan, annetaampa omaa lääkettä" ja kilistely yms alkaa. Pahimmillaan kierre jatkuu...
Hyvä uni on tärkeää. Puolin ja toisin. Tässä pitäisi nyt molempien koettaa olla sosiaalisia eläimiä ja onhan se nyt pikkumaista kiusata takaisin. Sitten vielä voi kahden naapurin kiistely haitata vaikka kymmentä muuta asuntoa ja jos he lähtevät mukaan kostokierteeseen.. Puhukaa nyt ihmiset toisillenne.

Nyt ei ole linkkiä, voin kaivaa, jos pienellä vaivalla löytyy, mutta eräs mummo oli saanut tarpeekseen naapurin melusta ja hakkasi patteria aina kun kuuli tai kuvitteli naapurista tulevan melua. Hän myös valitti taloyhtiölle ja kertoi toimenpiteestään, jolla puuttui meluun. Loppupeleissä meluava naapuri jäi syytteettä ja mummo sai syytteet kotirauhan häirinnästä, kun hänen paukuttamisensa kuului koko rakennukseen ja oli jatkuvaa.

edit:
Ei välttämättä ole sama tapaus, jonka muistan. Mutta kuitenkin, tässä on ollut taas aiheettomasti syytetty meluamisesta toista ihmistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Keskustelu omassa asunnossa on vaan normaaliin elämiseen kuuluvaa, ja kyse on voi olla siitä, että esim. sairaanhoitaja tulee työvuorosta kotiin keskellä yötä ja haluaa sosialisoida perheensä/miehensä/naisensa/kaverinsa kanssa.. Jos pari työtöntä alkoholistia on sotkenut omat rytminsä ja riehuu kaikki yöt, niin se on eri asia - ja paljon hankalampi kysymys siinä suhteessa, onko heillä tähän oikeus..
Kyllähän sairaanhoitajan tulee tietää unen merkitys ja sitä kautta ymmärtää, ettei taloissa varsinkin jos on huonosti eristetyt seinät voi (lue: pitäisi ) yöllä puhua samalla voimakkuudella kuin päivällä puhutaan. Puhumattakaan että alkaa nauramaan kovaan ääneen. Se on täysin omasta tahdosta kiinni haluaako vai ei huomioida naapurinsa.

Ei edes omakotilassa voi (lue: saa) puhua normaaliäänellä/ kuunnella TV:tä kovalla kun puoliso nukkuu viereisessä huoneessa. Onneksi on kuullokkeet keksitty.


Nyt kuitenkin mietitään yleisellä tasolla sitä, miten ihmisellä on oikeus elää omaa elämäänsä ja jotain rajoja on hyvä olla olemassa, mutta jos vanne kiristää päätä, niin voi lähteä ihan oman pahanolon takia rajoittamaan muiden elämää tarpeettomasti, niinkuin kaverin yläkerran mummo, joka ei anna grillata pihalla, eikä sahata (juu, kaverilla on Festoolit ja kävisin siellä sahaamassa, jos olisi mahdollisuus).

Hyvä uni on tärkeää. Puolin ja toisin. Tässä pitäisi nyt molempien koettaa olla sosiaalisia eläimiä ja onhan se nyt pikkumaista kiusata takaisin. Sitten vielä voi kahden naapurin kiistely haitata vaikka kymmentä muuta asuntoa ja jos he lähtevät mukaan kostokierteeseen.. Puhukaa nyt ihmiset toisillenne.
Tuossa on se juttu, miksi ei saisi kuvitella olevansa oman kotinsa "herra" ja elää siellä yölläkin normaalisti.
Jos kaikki elävät muista vältittämättä (ei siis tarvitse silti sitä patteria kolkuttaa) talossa ei ole hetken päästä juuri kellään mukava asua. Valitettava tosiasia on, ettei edes uusia taloja tehdä äänieristyksiltää riittävän hyvää, jotta siellä voisi asua naapureista välittämättä/ häiritsemättä.
Nyt ei ole linkkiä, voin kaivaa, jos pienellä vaivalla löytyy, mutta eräs mummo oli saanut tarpeekseen naapurin melusta ja hakkasi patteria aina kun kuuli tai kuvitteli naapurista tulevan melua. Hän myös valitti taloyhtiölle ja kertoi toimenpiteestään, jolla puuttui meluun. Loppupeleissä meluava naapuri jäi syytteettä ja mummo sai syytteet kotirauhan häirinnästä, kun hänen paukuttamisensa kuului koko rakennukseen ja oli jatkuvaa.

edit:
Ei välttämättä ole sama tapaus, jonka muistan. Mutta kuitenkin, tässä on ollut taas aiheettomasti syytetty meluamisesta toista ihmistä.
Mummo toimi tuossa todella tyhmästi monessa suhteessa. Laillisiakin tapoja "huomioida" naapurin muista piittaamaton yöelämä on. Pahimillaan noista tulee hyvin pitkäkestoisia ja kaikkien hermoja raastavaa.

Osin noi johtuvat "tietämättömyydestäkin" Aikaharva tekee naapurinsa kanssa tuota "radiotestiä"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
Muuttuuko tilanne yöllä normaalin elämisen suhteen jos talossa on esim puolet päiväeläjiä ja toisella puolikkaalla on se oma aika yöaikaan? Eihän kaikkia naapureita voi vain mitenkään yrittää ottaa huomioon. Tai jos kaikkien oma aika osuu yöaikaan? En todellakaan ole ostanut osaketta kerrostalosta sen takia että stressaisin että missähän vuorossa naapuri on töissä tms. Elän ihan normaalisti silloin olen kotona, toki en nyt leffoja tai musaa huudata keskellä yötä - taasen jos on esim vieraita niin hyvin voi jutella silloin, saattaahan vieraillakin olla sellainen aikataulu että ne pitää viedä keskellä yötä esim kentälle tms. Ottavatko naapurit tämän huomioon?
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Muuttuuko tilanne yöllä normaalin elämisen suhteen jos talossa on esim puolet päiväeläjiä ja toisella puolikkaalla on se oma aika yöaikaan? Eihän kaikkia naapureita voi vain mitenkään yrittää ottaa huomioon. Tai jos kaikkien oma aika osuu yöaikaan? En todellakaan ole ostanut osaketta kerrostalosta sen takia että stressaisin että missähän vuorossa naapuri on töissä tms. Elän ihan normaalisti silloin olen kotona, toki en nyt leffoja tai musaa huudata keskellä yötä - taasen jos on esim vieraita niin hyvin voi jutella silloin, saattaahan vieraillakin olla sellainen aikataulu että ne pitää viedä keskellä yötä esim kentälle tms. Ottavatko naapurit tämän huomioon?
Eli jos vierailla on aikataulu jolloin ne pitää viedä jonnekin tai jolloin ne pääsevät vierailemaan sinun luonasi niin aivan sama onko tuo vieraille sopiva kellonaika ns. yleisen hiljaisuuden aikaan vai ei. Näin koska ostit kerrostalo-osakkeen joten todellakaan stressaa miten naapurit on töissä, koska ollessasi kotona elät täysin normaalisti, koska sinulla vain sattuu olemaan normaalin elämisen aika / rytmi vaikkapa 10.00 -> 2.00am.

Aika upeaa ajattelua, juuri tätä nykypäivän itsekkyyttä :D
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Muuttuuko tilanne yöllä normaalin elämisen suhteen jos talossa on esim puolet päiväeläjiä ja toisella puolikkaalla on se oma aika yöaikaan? Eihän kaikkia naapureita voi vain mitenkään yrittää ottaa huomioon. Tai jos kaikkien oma aika osuu yöaikaan? En todellakaan ole ostanut osaketta kerrostalosta sen takia että stressaisin että missähän vuorossa naapuri on töissä tms. Elän ihan normaalisti silloin olen kotona, toki en nyt leffoja tai musaa huudata keskellä yötä - taasen jos on esim vieraita niin hyvin voi jutella silloin, saattaahan vieraillakin olla sellainen aikataulu että ne pitää viedä keskellä yötä esim kentälle tms. Ottavatko naapurit tämän huomioon?
Juuri noin tuleekin elää. Yleensä hiljaisuus on yöllä ja se tarkoittaa ainoastaan, että tulee välttää kovia ääniä aiheuttavaa mekastusta. Se ei tarkoita, että ei saisi jutella normaalisti, keittää kahvia, käydä suihkussa, vetää vessaa yms. Olet siis toiminut täysin oikein. Kaikenlaisia turhasta valittajia on maailma täynnä mutta riittää, että eletään normaalien sääntöjen ja kohteliaisuuden mukaan (kuten oletkin toiminut).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
113
Eniten ärsyttää nykyisissä naapureissa se kun ei osata ulko-ovea sulkea normaalisti vaan se pitää paiskata täydellä voimalla kiinni niin että kajahtaa koko rakennus. Usein käy vielä niin että tuo paiskaaminen toistetaan 3-kertaa kun se lukko ei napsahda kiinni.
Kiva herätä kun 12 aikaan yöllä joku paiskoo sitä ovea niin kovaa että koko sänky tärähtelee ja tavarat kilisee kaapeissa.

Sanominen ei ole kaikille tehonnut, joten olen aina aamulla klo 5 käynyt pimpottelemassa niiden ovikelloa samalla kun lähden töihin, jos olen yöllä paiskomiseen herännyt.
Talo on sen mallinen että tietää kyllä ketä sitä ovea paiskoo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Eniten ärsyttää nykyisissä naapureissa se kun ei osata ulko-ovea sulkea normaalisti vaan se pitää paiskata täydellä voimalla kiinni niin että kajahtaa koko rakennus. Usein käy vielä niin että tuo paiskaaminen toistetaan 3-kertaa kun se lukko ei napsahda kiinni.
Kiva herätä kun 12 aikaan yöllä joku paiskoo sitä ovea niin kovaa että koko sänky tärähtelee ja tavarat kilisee kaapeissa.

Sanominen ei ole kaikille tehonnut, joten olen aina aamulla klo 5 käynyt pimpottelemassa niiden ovikelloa samalla kun lähden töihin, jos olen yöllä paiskomiseen herännyt.
Talo on sen mallinen että tietää kyllä ketä sitä ovea paiskoo.
Tämä, pari naapuria (rivari) on sellaisia ovien paiskojia että aina välillä säpsähdän dataillessa kun koko talon rakenteet paukkuu sen myötä. Ja eihän se kauaa enää menekään normisti lukkoon kun sitä on paiskottu, sitten valitetaan isännöitsijälle/talkkarille että miten näin uudet ovet voi olla niin huonoja. Hohhoijaa..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Eniten ärsyttää nykyisissä naapureissa se kun ei osata ulko-ovea sulkea normaalisti vaan se pitää paiskata täydellä voimalla kiinni niin että kajahtaa koko rakennus. Usein käy vielä niin että tuo paiskaaminen toistetaan 3-kertaa kun se lukko ei napsahda kiinni.
Kiva herätä kun 12 aikaan yöllä joku paiskoo sitä ovea niin kovaa että koko sänky tärähtelee ja tavarat kilisee kaapeissa.

Sanominen ei ole kaikille tehonnut, joten olen aina aamulla klo 5 käynyt pimpottelemassa niiden ovikelloa samalla kun lähden töihin, jos olen yöllä paiskomiseen herännyt.
Talo on sen mallinen että tietää kyllä ketä sitä ovea paiskoo.
Joskus lukot on niin jumissa, että ovi pitää painaa kiinni tai sitten paiskata. Jos tuollaisen lukon huomaan, öljyän sen, mutta harva sellaista osaa tehdä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 213
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom