• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:20 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Perkeleen naapurit.

En oikein pääse nyt perille ajatuksenjuoksusta

Itse en kannata mitään helpotuksia asiaan, väärinkäytösten riski kasvaa niillä melkoisesti. Vuokralla asuvista suurin osa on täysin normaaleita ihmisiä joten en vain näe perustetta pystyä irtisanomaan aikaisempaa helpommin.
Eli ei helpoteta missään muodossa. Selviä narkkeja ei saa kutsua narkeiksi vaikka ruiskuja löytyis rappukäytävästä jne. Helpotuksia ei saa tehdä prosessiin.
Suosittelen tutustumaan faktoihin. Tuolta löydät mm. "Keskimääräinen häätöprosessi voi kestää jopa 8,5 kuukautta." Vain tämä kokonaisuus merkitsee lopputuloksessa.
Ei kuulosta kovin helpolta prosessilta, jos pitää vuosi tuollaista sietää jos pelkkä häätöprosessi on 8.5kk.
Enkä lainaa erikseen postauksia "muuta muualle". Omasta mielestäni kaikesta edellä olevasta riippumatta sen ei tulisi olla vaihtoehto. Häiriköiden tulee lähteä ensin.
Mutta tämäkään ei ole vaihtoehto. Jos prosessi ei toimi, niin ihmiset alkaa ottaa omankädenoikeuksia, kuten aiemmin kämpän omistaja joka vastoin oikeuksiaan meni omilla avaimillaan omistamaansa asuntoon. Ehkä lievin oman käden oikeus kuitenkin on, että muuttaa pois ongelmataloista. Se on konkreettisesti nopein ja lopulta usein myös helpoin tapa toimia itse. Eihän se oikein ole, mutta itse en jäisi vuodeksi odottelemaan koska se häädön alla oleva vuokralainen pistää mulle ilmarinnan kun keksii, kuka sitä häätöä oli hänelle junailemassa.

Voihan narkkeja kutsua narkeiksi, mutta ei virallisissa asiakirjoissa.
Mun mielestä @djmake on oikeassa, prosessi täytyy hoitaa tietyillä pelisäännöillä ettei itse kuse sitä.
Sitten jos käyttää omankädenoikeutta niin se on asia erikseen.

Puhut aikaisemmin haasteesta, et häädöstä etkä kokonaisuudesta. Ja itse luonnollisesti kokonaisuudesta koska se ratkaisee. Mielestäni on turha puhua haasteesta erikseen, on vain yksi osa kokonaisuudesta ja sen kestoon et itse voi vaikuttaa. Sitä edeltää useampi asia ja sitä myös seuraa toimenpiteitä joihin taas voit vaikuttaa.

Suosittelen tutustumaan faktoihin. Tuolta löydät mm. "Keskimääräinen häätöprosessi voi kestää jopa 8,5 kuukautta." Vain tämä kokonaisuus merkitsee lopputuloksessa.

Edit: jäi mainitsematta tuosta dokkarista löytyvän myös ne käräjien käsittelyajat. Kahdessa maakunnassa päästään alle kahden kuukauden.
Haaste tuli siinä, kun living_dead puhu jostai ulosottomiehen allekirjoitettavasta paperista. Selvitin, että ei ulosottomies pyytele allekirjoituksia vaa tyhjentää kämpän ja sit tuli mieleen, että varmaa haasteesta ollu kyse, joka on yksi iso viivyttävä tekijä häätö-prosessissa. Mut sitäkää ei voi loputtomiin vältellä, vaa ehkä sen 1-2kk (riippunee haastemiehestä?), jonka jälkee prosessi etenee (kunhan paikallinen käräjäoikeus ehtii) sijaistiedoksiannon myötä. Kuten jo sanoin.

Mitenhän nämä käsitteet menevät haastemies vie tiedoksiannon ja ulosottomies toteuttaa taloudellisen perinnän oikeuden päätöksellä (vuokrarästit), mutta toteuttaako tuo myös häädön häiriökäyttäyömisen perusteella?

Mulla on tosiaan "vähän" eri tarina. Aina puhutaan kun joutuu liemeen kun vuokralainen ei maksa vuokria.

Maksoin jokaisen vuokran ajallaan. Vuokranantaja ei maksanut yhtään euroa vastiketta sinä aikana. Asia selvisi eräällä kauppareissulla kun vilkaisin rappukäytävän ilmoitustaulua jossa kerrottiin tulevan yhtiökokouksen asialistassa kuinka taloyhtiö valmistautuu ottamaan asuntoni haltuun. Seurauksena maksoin vuokria taloyhtiölle, sit alkoi kämppään tulla asunnonostajia ja lopulta luin ilmaisjakelulehden
asuntomyyntisivulta kuinka kämppäni on myyty ja vuokralainen muuttaa pois kesään mennessä.

Tämä oli ensimmäinen asuntoni kotoa muuton jälkeen. En keksi miten ois voinut yhtään enemmän mennä pieleen.

Mulla on tosiaan "vähän" eri tarina. Aina puhutaan kun joutuu liemeen kun vuokralainen ei maksa vuokria.

Maksoin jokaisen vuokran ajallaan. Vuokranantaja ei maksanut yhtään euroa vastiketta sinä aikana. Asia selvisi eräällä kauppareissulla kun vilkaisin rappukäytävän ilmoitustaulua jossa kerrottiin tulevan yhtiökokouksen asialistassa kuinka taloyhtiö valmistautuu ottamaan asuntoni haltuun. Seurauksena maksoin vuokria taloyhtiölle, sit alkoi kämppään tulla asunnonostajia ja lopulta luin ilmaisjakelulehden
asuntomyyntisivulta kuinka kämppäni on myyty ja vuokralainen muuttaa pois kesään mennessä.

Tämä oli ensimmäinen asuntoni kotoa muuton jälkeen. En keksi miten ois voinut yhtään enemmän mennä pieleen.
Tuohan voi myös tapahtua vaikka kaikki maksut olisi kunnossa. Omistajalla (oli se sitten yksityishenkilö tai taloyhtiö) on oikeus myydä asunto tai muuttaa siihen itse, vaikka siinä vuokralainen olisikin sillä hetkellä. Toki näissä on omat irtisanomisaikansa.

Mikäli sinulle on annettu kesään asti aikaa muuttaa, niin lain mukainen 6kk irtisanomisaika siinä täyttynee. Ihan ei viestistäsi selkene tuo aikajana.

Viimeksi muokattu:
Tuohan voi myös tapahtua vaikka kaikki maksut olisi kunnossa. Omistajalla (oli se sitten yksityishenkilö tai taloyhtiö) on oikeus myydä asunto tai muuttaa siihen itse, vaikka siinä vuokralainen olisikin sillä hetkellä. Toki näissä on omat irtisanomisaikansa.

Mikäli sinulle on annettu kesään asti aikaa muuttaa, niin lain mukainen 6kk irtisanomisaika siinä täyttynee. Ihan ei viestistäsi selkene tuo aikajana.
Jos tuon "vuokrasopimuksen irtisanomisilmoituksen" lukee ilmaisjakelulehdestä, niin kehtaisin väittää että minkäänlaista ilmoitusta ei ole kyllä edes annettu...

Eli tuossahan voisi jatkaa "huoletta" asumista ja katsoa mitä tapahtuu kesällä kun uusi omistaja ilmestyy. Mutta mikään irtisanomisaika tuossa ei ole vielä lähtenyt käyntiin.
Itse kyllä katselisin uutta kämppää, ja toki kyselisin uudelta omistajalta jossain välissä että aikooko irtisanoa vuokrasopparin ja jos, niin milloin...

Voihan narkkeja kutsua narkeiksi, mutta ei virallisissa asiakirjoissa.
Mun mielestä @djmake on oikeassa, prosessi täytyy hoitaa tietyillä pelisäännöillä ettei itse kuse sitä.
Sitten jos käyttää omankädenoikeutta niin se on asia erikseen.
Jos on tiedossa, että on narkomaani/huumeiden käyttäjä niin kyllä siksi voi kutsua mutta ei slanginimityksiä tietenkään virallisiin papereihin.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 987
Jäsenet
75 554
Uusin jäsen
Partahenkka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom