Ensimmäinen tiesi oikeutensa ja koitti pitkittää, mutta omistaja meni pokkana avaimillaan sisälle ilman erillistä ilmoitusta ja teki selväksi, että lähtö tulee ja hän tulee joko itse tai poliisin avustamana ulosottomiehen kanssa toimittamaan paperit perille ja ne allekirjoitetaan samalla. Sitten taisi antaa sen 2 viikkoa aikaa kerätä luunsa ja poistua ja siitä huolimatta joutui omalla kustannuksella viemään sorttiin sohvaa ja kaikkea isoakin tavaraa + kanahäkkivaraston tavarat ja sinnekin olivat kerännet naapureilta pöllittyä tavaraa.
Komppaan muita eli tässä on kyllä ollut "ammattilainen" asialla. Sillä ei voiteta yhtään mitään jos lähdetään perseilemään mutta valitettavasti tämän kaltaisia omistajia / isännöitsijöitä on olemassa.
Ymmärrän toki haasteet mutta siitä huolimatta "oman käden oikeus" ei todellakaan toimi varsin tarkasti säädetyissä asioissa.
Tämä kyllä itselläkin tuli mieleen.
Ei tainnutkaan tietää oikeuksiaan. Mitenkää ko. tyyppiä puolustelematta, nii olisi saattanu omistaja itse joutua ongelmiin tolla touhulla, jos narkki ois tajunnu soittaa itse poliisit tossa
Siis vain ulosottomies saa tulla sisään tyhjentään kämpän. Mahdollisesti virka-apupyynnön kera, jos tarvetta.
Mut varmaa oli "odotusarvoisesti" parempi betti toimia noin ja nähtävästi tolla kertaa toimi.
Oletusarvoisesti noin ei kannata toimia. Jotenkin vihaan suuresti "narkki" tms sanan käyttöä koska siinä tehdään oletuksia melkoisesti. Ja lopulta häiriötapauksissa on aivan sama, onko vuokralainen (tai jos haltuunottoa mietitään) kuka tai mikä tahansa. Taustalla voi olla taloudellisia ongelmia (jotka valitettavasti ovat monesti helpoin tapa purkaa soppari) ja montaa muuta.
Ei kyl, ku käräjäoikeudesta on tuomio annettu, nii ulosottomies toimittaa häädön. Antaa x-aikaa lähteä vittuun, kunnes tulee ja tyhjentää kämpän. Jos silloinki asukas vielä siellä eikä tahdo lähteä, nii poliisit ottaa kopin ja antaa ulosottomiehelle työrauhan. Tyhjennys menee lisäksi häädettävän piikkiin.
Ja perustelluista syistä häädön suorittamiselle voi saada lisäaikaa. Eli aseta itse kohtuuton ehto ja ota turpaan. Mutta kun tuomio on olemassa, asia on poissa omistajalta. Muut hoitavat ja siinä kaikki.
Perseestä joka tapauksessa, mutta onneksi tulevassa hallitusohjelmassa on tulossa helpotuksia saada vuokralainen pihalle.
Vuokralaisille on annettu ihan liian paljon oikeuksia vuosien varrella, huomioimatta vuokranantajaa ja hänen ahdinkoaan kun joutuu monessa asiassa nostamaan kädet pystyyn ja ottamaan tuhansien eurojen tappiot.
Niin... Kuten edellä on kerrottu moneen kertaan, vuokralaisen saa helposti ulos nykyisellään jos niin haluaa. Häätö ottaa aikansa mutta se taas johtuu täysin muista tekijöistä.
Itse en kannata mitään helpotuksia asiaan, väärinkäytösten riski kasvaa niillä melkoisesti. Vuokralla asuvista suurin osa on täysin normaaleita ihmisiä joten en vain näe perustetta pystyä irtisanomaan aikaisempaa helpommin. Toisaalta sama koskee asunnon haltuun ottoa. Hoidetaan mielummin tuo virallinen puoli kuntoon niin viive ei ole niin pitkä.
Huomioida pitää myös se, että nykyisen tulkinnan mukaan kaksi kuukautta vuokria rästissä on peruste irtisanoa soppari. Jos tuossa mennään häätöön asti niin viivettä tulee vuokranantajan on valitettavasti kannettava riski.
Kaiken muun lisäksi kaikissa näissä on pakko ottaa huomioon turhat valittamiset. Omistuspuolella on aivan liian usein "ollaan asuttu tässä ikuisesti, me päätetään" ja myös vuokrapuolella on pakko ottaa huomioon parin naapurin voivan ihan tarkoitushakuisesti savustavan jotakin asukasta ulos.
Valitettavasti näitä häiriköitä on kohdattu myös itse ja ajatus on "miksi mitään ei tehdä". Toisaalta katson myös toista puolta eikä se naapurin mielestä helppo todellakaan aina ole sitä.
Enkä lainaa erikseen postauksia "muuta muualle". Omasta mielestäni kaikesta edellä olevasta riippumatta sen ei tulisi olla vaihtoehto. Häiriköiden tulee lähteä ensin. Asia ei tapahdu kuukaudessa mutta jos ei vuodessa niin silloin voi oikeasti kysellä, missä vika.
Ja jos muutat, miten varmistat sen rauhallisuuden (joka on subjektiivinen käsite)? Saati sen, ettei naapuriin muuta jälleen joku häirikkö? Toisaalta tässäkin ketjussa osa vaikuttaa olevan sellaisia, joiden tulisi muuttaa 500m päähän lähimmästä naapurista.