Lukaisin viimeiset reilu 10 sivua läpi. Jotenkin voi moneen kohtaan samaistua ja asumismuodosta riippumatta välillä on kyllä aika tuskaista. Ja on se sitä välillä itselläkin. Kaiken kyttäävä ja kaikesta valittava ei riittänyt, nyt on ufoja näkevä täys sekopää foliohattukin liian liki mutta onneksi muuttaa ja toivottavasti kauas kaikista.
Toisaalta taas parikin kuutiossa asuvaa (puoli)tuttua on näitä oikein mukavia naapureita. Ääniyliherkän ei ehkä kannattaisi asua moisessa paikassa jos tulpat ja kuulosuojaimet plus lisä-ääneneristys yhdessä eivät riitä rauhallisessa talossa asumiseen.
Tai toisaalta "ikäni olen tässä asunut ja hallituksessa olen! Täältä tulee äkkiä lähtö jos...!". Varmasti oikein mukava paikka kun hallitus koostuu muutamasta vastaavasta. Tosin enpä kyllä kuutioon ole edes menossa.
Itsellä ei ainakaan ole mitään mielenkiintoa lähteä naapureiden ovelle kolkuttelemaan ellei oli hyvin tuttu ihminen. Soitto isännöitsijälle seuraaavana päivänä tai soitto poliisille. Ei ole minun homma opettaa naapureita ottamaan toiset huomioon.
En huomannut, oliko asiaa korjattu / tarkennettu mutta isännöitsijä ja poliisi eivät oikeastaan ole vaihtoehtoisia. Sille isännöitsijälle olisi varsin tärkeää mennä tieto aina jos on poliisia tarvittu. Helpottaa jatkotoimia mutta suoraan poliisilta ei enää uusien tietosuojapykälien aikana tietoa kulje.
Muutoksesta tuohon tiedon kulkuun on toki puhuttu mutta uskon vasta kun näen.
Sitten palo proppu ja kävin itse suuntaamassa niitä uudelleen ja seuraavana päivänä ne oli taas suunnattu uudelleen ja taas kävin suuntaamassa ne uudelleen. Sen jälkeen ne sai olla koko talven eikä enää häirinneet.
Yleensä asiat eivät ainakaan ilkivaltaa tekemällä korjaannu, epäilen, ettei tuossakaan tapauksessa. Kyllä se keskustelu on oikea tie vaikka joskus onkin hyvin pitkä. Toisaalta tuon ko. kiinteistön omistajana olisin itse jo tehnyt rikosilmoituksen ja unohtanut sen keskustelun. Jos oikein tulkitsen kirjoittamaasi niin kyllähän tuossa vastapuolella on varmasti aika selvä ajatus, kenen tekosia on.
Saton/Kojamon/kaupungin/kunnan vuokratalo kyseessä? No kaikenkarvaisten säätiöiden kämppiä voi olla ihan normaalissa osaketalossakin.
Vierastan melkoisesti tuon kaltaista yleistystä. Ei, ongelmia ei ole vain vuokrataloissa tai kääntäen ongelmia ei aina ole vuokrataloissa.
Siellä kunnan halvimmassa mahdollisessa kohteessa voi asua se luottotiedoton yh jolla ei ole varaa menettää asuntoaan joten välttelee kaikkea häiriön tuottoa. Vastaavasti kaikilla noilla on myös kalliita keskustakohteita. Kyllä sieltä löytyy niitä rahakkaita "mulla on rahaa, teen mitä haluan".
Lopulta kyse on pitkälti siitä, miten häiriöihin suhtaudutaan ja miten niitä aiheutetaan. Saihan tässä ihan lähiaikoina tuomion se seiskakymppinen paritalossa asuva joka katkoi seinänaapurilta vesiä. Eli lähinnä 10+ hehtaarin tontti päättyvän tien päässä, puomi tiellä ja ympärillä peltoa tai vett (jottei marjastajia tms) on ainoita oikeasti varmoja.
Ei tuo ensimmäinen oli newsec mikä muuttui kodiston omistamaksi ja toinen oli joku osaketalo, tuolla ensimmäisessä talossa olisi varmaan tullut nyrkkiä/puukkoa jos olisin ovella käynyt sanomassa kun niin harmitti joku kerta heitä kun soitin ne poliisit ja bileet loppui.
Kyllä näitä häiriöitä on ihan kaikkialla. Ja toki, asunnon omistaja on vastuussa vieraistaan mutta riippumatta omistussuhteista niin Kelan uusien rajojen myötä entistä useempi vuokralla asuva joutuu muuttamaan. Kun niitä halvempia ei loputtomasti ole tarjolla niin sitten jonkun kaverin nurkkiin jne. Siinä ei säästy asoy-puolikaan häiriöiden lisääntymiseltä. Vielä vähemmän, jos puoli taloa on sijoittajalla, jota ei kiinnosta pätkääkään asukkaiden käyttäytyminen.