Näinhän se taitaa olla. Jos ulkopuolisen tahon, tässä tapauksessa minun naapurina ja peräti virkavallan puuttuminen ei riitä, niin sitten ei varmasti mikään. Pitää keskustella toisten naapureiden kanssa ja koittaa saada heidät mukaan todistajiksi.
Mun välittäminen alkoholistien kohdalla on rajallista, realisti olen itsekin. Sen verran tottakai välitän, että huolehdin jos naapurin rouva on vaarassa ja tarkistan tilanteen itse ja/tai soitan häkeen. Mutta sääli on sairautta, valitettavasti. Pakkohan tuohon on puuttua, itselläkin kuppi nurin lukuisten menetettyjen yöunien johdosta.
Kyllä, juurikin näin ja täydet sympatiat uniesi kärsimisestä. Itsellä kokemuksia persoonallisuuhäiriöisistä alkoholisteista, joiden kohdalla oma välittämiseni vieläkin rajallisempaa. Kun noita piirteitä on mukana, taitaa monesti kyse olla narsismista, asosiaalisesta persoonallisuudesta tmv. piirteistä, jotka voivat olla hyvin lujassa ihmisessä, käytännöllisesti katsoa pysyviä ja joita voisi ilkeäluonteisuudeksikin kutsua, joista johtuen vääjämätön ristiriita oman minäkuvan ja muiden ihmisten ja yhteiskunnan välillä ajaa juomaan katkeruuttaan. Jos havaitsen näiden yhdistelmää, niin oma suhtautuminen on, että suunta 180-astetta pois päin ja mars. Yksi luonnehdintahan alkoholisteista kuuluu, että ovat mahtipontisia ja lapsenmielisiä. Toki heitäkin tietysti on moneen junaan ja osalla asiaa voi varmasti luonnehtia puhtaasti sairaudeksi, jonka hallintaan saatuaan, vaikkapa ulkopuolisella avulla, ovat muuten mitä kunnollisimpia ja mukavimpia ihmisiä.