Peräkärryt

Peruutuskamera autossa sen sijaan on kiva, kun saa pakitettua ykkösellä kuulan vetoaisan alle, vaikka tämäkin tietty pitää osata ilman kameraa (ei ykkösellä mutta ravaamaan joutuu, toki ammattilaiset varmaan osaa tänkin ykkösellä).
Ainakin omassa pikku-E-inssissä sanoi tarkastaja, että saa käyttää kameraa ja kaikkea aputekniikkaa, jos semmoset löytyy. Kokeessa keskityttiin enemmän siihen, että tietää miten pitää tehdä ja osaa liikenteessä toimia sen raskaamman kärryn kanssa.
Ilman kameraakin oppii aika hyvin ajamaan kuulan kohdalleen, kun on tuttu auto ja kärry, mutta kyllä se on aika mestari, jos ihan uuden yhdistelmän osaa hahmottaa niin hyvin, että kerralla ajaa kohdalleen.

Raskaassa kalustossa nuo kytkennät on järeämpiä ja melkein kohdalleen osuessa vetokita ohjaa aisan lenkin kitaan tai puoliperän kiinnikkeen vetopöytään.


Onko teillä kokemuksia/suosituksia peräkärryn peruutuskamerasta? Tuli melkein pakiteltua aitaa päin, kun on vaikea arvioida missä se perä menee.

Langaton kamera, joka saisi käyttövirrat esim. kärryn takavalojen sähköistä ja kuvan saisi puhelimeen voisi olla kätevin. Kärryä ei kuitenkaan joka päivä vedellä.

Noissa hevoskopeissa olen nähnyt peruutuskameroita kärryssä. Googlettaessa tuli vastaan langattomia malleja, jotka saa herätevirran peräkärryn peruutusvalosta. Semmonenhan vois toimia sulle? Peruutusvalo tarvii 13-napaisen pistokkeen kärryyn ja autoon, kun sitä ei vakiona 7-napaisessa ole.
 
Heppakopeissa niitä näkee, kun on naisia välillä niissä kuskeina. Isäntä ei aina jaksa viedä sitä perheen karvakasaa joka näyttelyyn, niin ne teinit ja madamet peruuttelee niillä ihan miten sattuu koska sukupuoli. Poikkeuksiakin toki löytyy. En ole itse kyllä isollakaan vaunulla sitä kameraa osannut kaivata, kun miehillä se tilanhahmotuskyky on jotenkin varmaan erilainen.
 
En ole itse kyllä isollakaan vaunulla sitä kameraa osannut kaivata, kun miehillä se tilanhahmotuskyky on jotenkin varmaan erilainen.
Isompi kärry jopa usein on paljon helpompi. Vaikein yhdistelmä on iso ja leveä etuvetoinen vetoauto ja pieni, kapea ja matala kärry. Tuollaisessakin tilanteessa se kärryn kamera on kyllä melko hyödytön. Alkuperäistä kysyjää suosittelisin vaan treenaamaan lisää, ei siinä oikein poppakonstit auta, pikemminkin päin vastoin.
 
Vihe vanhukseen akselin vaihdon suunnittelua
1.jpg2.jpg
 
Itsellä olisi laadukas 750kg jarruton peräkärry hankintalistalla. Vetoautona olisi tesla model y, jonka oma massa on 2054kg, tuleekohan b ajokortilla painon kanssa ongelmia?

Suosituksia olen tutuilta kuullut respon peräkärryistä ja olen päätynyt kahteen malliin 750M351L150 ja 750M351L186. En osaa päättää kumpi noista olisi järkevämpi 150cm vai 186cm leveä kärry. Joten kysyn täältä apua, riittääkö 150 leveä ihan normi ajoihin vai olisiko järkevämpi valinta ottaa heti leveämpi malli, kun pitkä ikäistä peräkärryä kuitenkin haen. Kärryllä kuljetuksen tarve on sekalaista, rakennustavaraa, huonekaluja, puutarhajätettä, multaa/soraa/hiekkaa, työkaluja/koneita yms. pitkiäkin matkoja kotoa mökille. Nämä respon kärryt on ilmeisesti lujempi rakenteisia kuin useat Suomessa valmistetut kärryt.

Pienemmässä peräkärryssä oli led etuvalot ja isommassa led etuvalot ja äärivalot. Onko merkittävää eroa, jos äärivalot ei ole ledit, kestääkö?
Respon nettisivujen mukaan molemmissa 13 napainen pistoke, mutta jälleenmyyjien sivuilla on vain pienemmässä ja ja isommassa 7 napainen. Pitääköhän se paikkansa? Ei jaksaisi adaptereiden kanssa kikkailla. Pienemmässä kantavuus 37kg parempi, ei varmaan suurta merkitystä?

Olisiko jollain kokemuksia kyseisistä peräkärryistä tai suositella jotain muita vastaavia laadukkaita peräkärryjä?
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä olisi laadukas 750kg jarruton peräkärry hankintalistalla. Vetoautona olisi tesla model y, jonka oma massa on 2054kg, tuleekohan b ajokortilla painon kanssa ongelmia?

Suosituksia olen tutuilta kuullut respon peräkärryistä ja olen päätynyt kahteen malliin 750M351L150 ja 750M351L186. En osaa päättää kumpi noista olisi järkevämpi 150cm vai 186cm leveä kärry. Joten kysyn täältä apua, riittääkö 150 leveä ihan normi ajoihin vai olisiko järkevämpi valinta ottaa heti leveämpi malli, kun pitkä ikäistä peräkärryä kuitenkin haen. Kärryllä kuljetuksen tarve on sekalaista, rakennustavaraa, huonekaluja, puutarhajätettä, multaa/soraa/hiekkaa, työkaluja/koneita yms. pitkiäkin matkoja kotoa mökille. Nämä respon kärryt on ilmeisesti lujempi rakenteisia kuin useat Suomessa valmistetut kärryt.

Pienemmässä peräkärryssä oli led etuvalot ja isommassa led etuvalot ja äärivalot. Onko merkittävää eroa, jos äärivalot ei ole ledit, kestääkö?
Respon nettisivujen mukaan molemmissa 13 napainen pistoke, mutta jälleenmyyjien sivuilla on vain pienemmässä ja ja isommassa 7 napainen. Pitääköhän se paikkansa? Ei jaksaisi adaptereiden kanssa kikkailla.

Olisiko jollain kokemuksia kyseisistä peräkärryistä tai suositella jotain muita vastaavia laadukkaita peräkärryjä?
Ei taida tulla massan kanssa ongelmia, koska auton kokonaismassa saa olla 3500kg ja tuohon 750kg jarrutonta kärryä päälle.
Jos kärry onkin näitä uudempia 825kg massalla rekisterissä olevia, niin sitten yhdistelmän kokonaismassa saa olla 3500kg. Eli täten auton kokonaismassa saa olla 2675kg.

Mutta kun ostaa kärryn, niin ton käsittääkseni saa vängätä että rekisteröivät 750kg kärryksi.

Kärryissä on kyllä koomista, että pienellä kevyellä kärryllä saa kuskata enemmän kamaa. Esim vanha 2m lavallinen aku painaa 150kg, ja täten kantavuus on 600kg kuormaa + aisapaino. Esim ton oman kubotan pientraktorin (500kg) voisi kuskata laillisesti tuolla, mutta ei noilla respoilla... Käytännössä taitaapi olla aika paljon turvallisempi respolla viedä kun tolla vanhalla rimpula akulla.
 
Jo pidemmän aikaa katonut 2 akselista, 5m lavalla ja 3500 kilon kantavuudella olevaa lavettikärryä.
Onko kellää hyviä taikka huonoja kokemuksia?
Tuossa on nyt pari vaihtoehtoa mitä pähkäillyt, reippaan tonnin hintaero mutta jääkö jotain oleellista puuttumaan Eduardosta?

Hulco

Eduard
 
Hulcossa laidat on saranoitu fiksummin. Laita menee avattuna kokonaan tonne lavettipinnan alle, kun taas Eduardossa jää tohon kylkeen. Eli periaatteessa hulcossa saranoiden ja laidan ruttaminen esim trukilla on hankalampaa ku eduardossa. Vedettävänä ihan hyviä pelejä molemmat.
 
Itsellä olisi laadukas 750kg jarruton peräkärry hankintalistalla. Vetoautona olisi tesla model y, jonka oma massa on 2054kg, tuleekohan b ajokortilla painon kanssa ongelmia?

Suosituksia olen tutuilta kuullut respon peräkärryistä ja olen päätynyt kahteen malliin 750M351L150 ja 750M351L186. En osaa päättää kumpi noista olisi järkevämpi 150cm vai 186cm leveä kärry. Joten kysyn täältä apua, riittääkö 150 leveä ihan normi ajoihin vai olisiko järkevämpi valinta ottaa heti leveämpi malli, kun pitkä ikäistä peräkärryä kuitenkin haen. Kärryllä kuljetuksen tarve on sekalaista, rakennustavaraa, huonekaluja, puutarhajätettä, multaa/soraa/hiekkaa, työkaluja/koneita yms. pitkiäkin matkoja kotoa mökille. Nämä respon kärryt on ilmeisesti lujempi rakenteisia kuin useat Suomessa valmistetut kärryt.

Pienemmässä peräkärryssä oli led etuvalot ja isommassa led etuvalot ja äärivalot. Onko merkittävää eroa, jos äärivalot ei ole ledit, kestääkö?
Respon nettisivujen mukaan molemmissa 13 napainen pistoke, mutta jälleenmyyjien sivuilla on vain pienemmässä ja ja isommassa 7 napainen. Pitääköhän se paikkansa? Ei jaksaisi adaptereiden kanssa kikkailla. Pienemmässä kantavuus 37kg parempi, ei varmaan suurta merkitystä?

Olisiko jollain kokemuksia kyseisistä peräkärryistä tai suositella jotain muita vastaavia laadukkaita peräkärryjä?

Pähkäilin hieman samaa asiaa toissa keväänä ja päädyin itse Akun 150x350 Pro-kärryyn. Oikeastaan näissä jarruttomissa joutuu aina tekemään kompromissejä jonkin asian suhteen ja oma käyttötarkoitus on olennaista miettiä etukäteen ja hankkia kärry sen perusteella. Koska mitä isompi kärry on kyseessä, sitä todennäköisemmin sen kuljetuskapasiteetti kantavuuden osalta laskee. Myös se, onko kyseessä 750 kg vs 825 kg kärry voi olla väliä.

Toisin sanoen, 186 cm leveä kärry voi olla ihan hyvä leveämmän lavan vuoksi, mutta se ei välttämättä ole niin näppärä käsitellä ja kärry nostaa kapeampaa kärryä enemmän auton polttoaineenkulutusta. Myös kantavuus kärsii. Jos leveydellä on erityinen tarve, niin onhan se tod. näk. sitten ok. Mutta oman kokemukseni mukaan isoin haaste jarruttomalla kärryllä fyysistä tilaakin enemmän on kantavuuden vähäisyys. Tavarasta riippuen kärryn kantavuus tulee aiemmin esteeksi kuin tilan puute. Näin ainakin rakennustavaran ja kiintotavaran kanssa. Jos vaan muuttaisin huonekaluja, niin ei välttämättä sitten.

Akun kärryyn päädyin oikeastaan näiden syiden vuoksi (vs Respo):

- kantavuus +500 kg (sis 75 kg aisapainoa, koko 150x350 yksiakselinen)
- hyvät varusteet vakiona
- hyvä määrä kiinnityslenkkejä (jostain syystä jotkut valmistajat pihistelevät näissä)
- oli saatavissa paikalliselta Agcolta tarjouksesta (ei tarvinnut kaukaa hakea ja hinta hyvä suhteessa kilpailijoihin)
- erittäin jämäkkä runkorakenne ja laadukkaat komponentit
- 13 napainen pistoke
 
Pienemmässä peräkärryssä oli led etuvalot ja isommassa led etuvalot ja äärivalot. Onko merkittävää eroa, jos äärivalot ei ole ledit, kestääkö?
Respon nettisivujen mukaan molemmissa 13 napainen pistoke, mutta jälleenmyyjien sivuilla on vain pienemmässä ja ja isommassa 7 napainen. Pitääköhän se paikkansa? Ei jaksaisi adaptereiden kanssa kikkailla.

Muuhun en ota kantaa mutta ym. asioiden perusteella en tekis tai oos tekemättä ostopäätöstä. Valot voi vaihtaa itse ledeihin samoin vaihtaa pistokkeen, eivät montaa euroa maksa.

Just vaihdoin omaan Respoon ledeiksi takavalot ku hermo meni jatkuviin valo-ongelmiin (vika nyt ei ole täysin hehkulampuissa vaan siinä, et noi valot on niin ö-luokan paskaa ettei mitään järkeä, lamput on ok mut lampunkannatkaan ei ota kontaktia ja saa aina väännellä)...

Tästä tietenkin seurasi ongelma kun vetoauto on liian uusi eikä "tue" ledivaloja (tää onkin todellinen wtf mitä hittoa autoteollisuus), pitää askarrella keinokuorma ledien rinnalle...
 
Pähkäilin hieman samaa asiaa toissa keväänä ja päädyin itse Akun 150x350 Pro-kärryyn. Oikeastaan näissä jarruttomissa joutuu aina tekemään kompromissejä jonkin asian suhteen ja oma käyttötarkoitus on olennaista miettiä etukäteen ja hankkia kärry sen perusteella. Koska mitä isompi kärry on kyseessä, sitä todennäköisemmin sen kuljetuskapasiteetti kantavuuden osalta laskee. Myös se, onko kyseessä 750 kg vs 825 kg kärry voi olla väliä.

Toisin sanoen, 186 cm leveä kärry voi olla ihan hyvä leveämmän lavan vuoksi, mutta se ei välttämättä ole niin näppärä käsitellä ja kärry nostaa kapeampaa kärryä enemmän auton polttoaineenkulutusta. Myös kantavuus kärsii. Jos leveydellä on erityinen tarve, niin onhan se tod. näk. sitten ok. Mutta oman kokemukseni mukaan isoin haaste jarruttomalla kärryllä fyysistä tilaakin enemmän on kantavuuden vähäisyys. Tavarasta riippuen kärryn kantavuus tulee aiemmin esteeksi kuin tilan puute. Näin ainakin rakennustavaran ja kiintotavaran kanssa. Jos vaan muuttaisin huonekaluja, niin ei välttämättä sitten.

Akun kärryyn päädyin oikeastaan näiden syiden vuoksi (vs Respo):

- kantavuus +500 kg (sis 75 kg aisapainoa, koko 150x350 yksiakselinen)
- hyvät varusteet vakiona
- hyvä määrä kiinnityslenkkejä (jostain syystä jotkut valmistajat pihistelevät näissä)
- oli saatavissa paikalliselta Agcolta tarjouksesta (ei tarvinnut kaukaa hakea ja hinta hyvä suhteessa kilpailijoihin)
- erittäin jämäkkä runkorakenne ja laadukkaat komponentit
- 13 napainen pistoke
Hyviä pointteja.

Itsellä ollut nyt 3,5v JT-trailer 150x330cm yksi akselinen kuomukärry ja pari kertaa olen harmitellut kun ei tullut ostettua 150x350cm kärryä. Toki silloin kuljetukset eivät ole olleet normaaleja okt asujan tarvikkeita, mutta kuitenkin. Ja ehdottomasti tuollainen 500kg kantavuudella oleva kärry, tulee kantavuus yllättävän nopeasti vastaan terassilautaa hakiessa. Lisäksi pari kertaa miettinyt, että 50cm laita voisi olla hyvä tuo 35cm sijaan. Suurin moite tuossa on vähäinen määrä sidontapisteitä ja etulaidan hankala takaisin laitto lautakuorman jälkeen.

Nykyään saa toki pikkurahalla sen kärryn vuokralle (10-15e/päivä), joten kannattaa melkein kokeilla että minkä kokoinen toimii itsellä.
 
Hyviä pointteja.

Itsellä ollut nyt 3,5v JT-trailer 150x330cm yksi akselinen kuomukärry ja pari kertaa olen harmitellut kun ei tullut ostettua 150x350cm kärryä. Toki silloin kuljetukset eivät ole olleet normaaleja okt asujan tarvikkeita, mutta kuitenkin. Ja ehdottomasti tuollainen 500kg kantavuudella oleva kärry, tulee kantavuus yllättävän nopeasti vastaan terassilautaa hakiessa. Lisäksi pari kertaa miettinyt, että 50cm laita voisi olla hyvä tuo 35cm sijaan. Suurin moite tuossa on vähäinen määrä sidontapisteitä ja etulaidan hankala takaisin laitto lautakuorman jälkeen.

Nykyään saa toki pikkurahalla sen kärryn vuokralle (10-15e/päivä), joten kannattaa melkein kokeilla että minkä kokoinen toimii itsellä.

Itse hankin kärryn OKT rakentamisen vuoksi ja kun huonekorkeus on +3m, niin oli olennaista, että lavakoko on pituudessa riittävästi. Kun on riittävän pitkä kärry, niin sen kuormaaminen on helpompaa (myös tasapainoisen kuorman kannalta). Rautakaupassa harvemmin on kuuden metrin puutavaraa, yleensä ovat siinä neljän ja viiden metrin välissä, jotka kulkevat oikein mainiosti 3,5 m kärryllä. Kantavuus tosiaan pitää aina huomioida ja isoimmat tavaraerät kannattaa melkein ottaa rahtina, ellei ole joku typerä poikkeus, jossa rahti on useita satoja euroja. Mutta talotyömaalla voi säästää paljon rahaa rahdeissa, kun ei tarvitse jokaista nyssäkkää tilata rahdilla ja maksaa siitä +100e. Varsinkin jos etäisyys on lyhyt niin kuin itsellä.

Rautakaupassa ei kannata luottaa siihen, että osaavat arvioida massoja oikein, ellei varastokaverin trukissa ole vaakaa. Eikä kannata luottaa onneen, ettei se poliisi kuitenkaan kiinnostu. Tässä vuoden sisään olen kahdesti tullut pysäytetyksi rutiinitarkastukseen ja vieläpä toisella kerralla mittasivat kuorman painon. Ja mulla oli siis kuomu päällä, joten poliisi ei voinut mitenkään ajosta tietää, että onko siellä kärryssä mitään vai ei. Kummallakaan kerralla ei tullut sanottavaa ja olin jopa todella yllättynyt, että tuollaiseen olen onnistunut pääsemään, kun pilliinkään en ole varmaan +15 vuoteen puhaltanut.
 
Ei taida tulla massan kanssa ongelmia, koska auton kokonaismassa saa olla 3500kg ja tuohon 750kg jarrutonta kärryä päälle.
Jos kärry onkin näitä uudempia 825kg massalla rekisterissä olevia, niin sitten yhdistelmän kokonaismassa saa olla 3500kg. Eli täten auton kokonaismassa saa olla 2675kg.

Mutta kun ostaa kärryn, niin ton käsittääkseni saa vängätä että rekisteröivät 750kg kärryksi.

Kärryissä on kyllä koomista, että pienellä kevyellä kärryllä saa kuskata enemmän kamaa. Esim vanha 2m lavallinen aku painaa 150kg, ja täten kantavuus on 600kg kuormaa + aisapaino. Esim ton oman kubotan pientraktorin (500kg) voisi kuskata laillisesti tuolla, mutta ei noilla respoilla... Käytännössä taitaapi olla aika paljon turvallisempi respolla viedä kun tolla vanhalla rimpula akulla.
Okei. Eli ymmärsinkö nyt oikein, että kärryjä voidaan rekisteröidä 750kg ja 825kg? Mikäs järki tuossa 825kg rekisteröinnissä on? Ei ainakaan kärryn ostajalle mitään hyötyä. Jos esimerkiksi valmistajan(respon) sivuilla on ilmoitettu kokonaispainoksi 750kg voidaanko se rekisteröidä 825kg? Varmistan vielä, että jos kärry rekisteröity 750kg niin vetoautolla ei väliä, kunhan on alle 3500kg? Jos kärryn kokonaismassa enemmän kuin 750kg niin lasketaan mukaan yhdistelmään, kuulostaa minulta oudolta tuollainen sääntö.
 
Pähkäilin hieman samaa asiaa toissa keväänä ja päädyin itse Akun 150x350 Pro-kärryyn. Oikeastaan näissä jarruttomissa joutuu aina tekemään kompromissejä jonkin asian suhteen ja oma käyttötarkoitus on olennaista miettiä etukäteen ja hankkia kärry sen perusteella. Koska mitä isompi kärry on kyseessä, sitä todennäköisemmin sen kuljetuskapasiteetti kantavuuden osalta laskee. Myös se, onko kyseessä 750 kg vs 825 kg kärry voi olla väliä.

Toisin sanoen, 186 cm leveä kärry voi olla ihan hyvä leveämmän lavan vuoksi, mutta se ei välttämättä ole niin näppärä käsitellä ja kärry nostaa kapeampaa kärryä enemmän auton polttoaineenkulutusta. Myös kantavuus kärsii. Jos leveydellä on erityinen tarve, niin onhan se tod. näk. sitten ok. Mutta oman kokemukseni mukaan isoin haaste jarruttomalla kärryllä fyysistä tilaakin enemmän on kantavuuden vähäisyys. Tavarasta riippuen kärryn kantavuus tulee aiemmin esteeksi kuin tilan puute. Näin ainakin rakennustavaran ja kiintotavaran kanssa. Jos vaan muuttaisin huonekaluja, niin ei välttämättä sitten.

Akun kärryyn päädyin oikeastaan näiden syiden vuoksi (vs Respo):

- kantavuus +500 kg (sis 75 kg aisapainoa, koko 150x350 yksiakselinen)
- hyvät varusteet vakiona
- hyvä määrä kiinnityslenkkejä (jostain syystä jotkut valmistajat pihistelevät näissä)
- oli saatavissa paikalliselta Agcolta tarjouksesta (ei tarvinnut kaukaa hakea ja hinta hyvä suhteessa kilpailijoihin)
- erittäin jämäkkä runkorakenne ja laadukkaat komponentit
- 13 napainen pistoke
Eikös nuo akun kärryt ole juuri kokonaispainoltaan 825kg, eikös se ole huono juttu jos vertaa 750kg kärryihin, jota ei lasketa yhdistelmän painoon mukaan?

Sitä juuri mietinkin, että kuinka paljon enemmän se leveämpi 186cm kärry vaikuttaa polttoaineen/sähkön kulutukseen. Meidän tapauksessa, kun sähköauto niin saattaa olla kulutus merkittävästi isompi verrattuna kapeampaan kärryyn.

Aku:ssa oli niiden nettisivujen mukaan kantavuus suurempi, mutta ehkä johtuen tästä 825kg kärrystä? Kantavuus olisi itsellekin tärkeä, ettei kuskaile laittoimia kuormia.

En löytänyt tietoa miten akussa olisi paremman vakio varusteet, kun ne respossakin on kattavat. Akussa ledi valot edessä ja takana?

Kokemusta onko akussa verrattuna respoon laadukkaammat komponentit esim. valot kuin respossa? Runko jämäkämpi?
 
Okei. Eli ymmärsinkö nyt oikein, että kärryjä voidaan rekisteröidä 750kg ja 825kg? Mikäs järki tuossa 825kg rekisteröinnissä on? Ei ainakaan kärryn ostajalle mitään hyötyä. Jos esimerkiksi valmistajan(respon) sivuilla on ilmoitettu kokonaispainoksi 750kg voidaanko se rekisteröidä 825kg? Varmistan vielä, että jos kärry rekisteröity 750kg niin vetoautolla ei väliä, kunhan on alle 3500kg? Jos kärryn kokonaismassa enemmän kuin 750kg niin lasketaan mukaan yhdistelmään, kuulostaa minulta oudolta tuollainen sääntö.
825kg rekisteröity kärry tarkoittaa, että akselipainoa saa olla 750kg ja aisapainoa 10% siitä eli 75kg. Hyötyhän tuossa on juuri suuremmassa kantavuudessa.
 
Okei. Eli ymmärsinkö nyt oikein, että kärryjä voidaan rekisteröidä 750kg ja 825kg? Mikäs järki tuossa 825kg rekisteröinnissä on? Ei ainakaan kärryn ostajalle mitään hyötyä. Jos esimerkiksi valmistajan(respon) sivuilla on ilmoitettu kokonaispainoksi 750kg voidaanko se rekisteröidä 825kg? Varmistan vielä, että jos kärry rekisteröity 750kg niin vetoautolla ei väliä, kunhan on alle 3500kg? Jos kärryn kokonaismassa enemmän kuin 750kg niin lasketaan mukaan yhdistelmään, kuulostaa minulta oudolta tuollainen sääntö.

Se extra 75 kiloa tulee käytännössä siitä, että valmistaja sallii kärryn aisapainoksi 75 kg. Eli kaikki paino ei saisi maksimikuormalla kohdistua kärryn akselille, vaan 75 kg siitä pitäisi kohdistua asiaan. Kuinka helppoa tai vaikeaa tuollainen kuormaaminen sitten on, jää käyttäjänsä mietittäväksi. Mutta se kuitenkin periaatteessa mahdollistaa isomman kuorman kuljettamisen kuin pelkkä 750 kg. Isommasta massasta pienempään rekisteröiminen on käsittääkseni melko suoraviivainen juttu, mutta toisinpäin voinee vaatia tyyppihyväksyntätodistusta valmistajalta.

En tunne taustoja sen tarkemmin, mutta ilmeisesti 825 kg kärryjen haaste on tuossa yhdistelmän kokonaismassassa, kun 825 kg kärryn kanssa vetoauton massat eivät voi olla niin suuria kuin 750 kg kärryn kanssa. Itsellä ns. pikku e, niin ei ole ollut aivan niin nöpönuukaa noiden kärryjen kanssa. Haastetta tulisi lähinnä silloin, jos vetoauto olisi C-korttia vaativa (joka kyllä löytyy), mutta sen perään ei välttämättä saisi tuollaista 825 kg kärryä laittaa. Sitten pitöisi vissiin olla C1e tai iso E.
 
Muuhun en ota kantaa mutta ym. asioiden perusteella en tekis tai oos tekemättä ostopäätöstä. Valot voi vaihtaa itse ledeihin samoin vaihtaa pistokkeen, eivät montaa euroa maksa.

Just vaihdoin omaan Respoon ledeiksi takavalot ku hermo meni jatkuviin valo-ongelmiin (vika nyt ei ole täysin hehkulampuissa vaan siinä, et noi valot on niin ö-luokan paskaa ettei mitään järkeä, lamput on ok mut lampunkannatkaan ei ota kontaktia ja saa aina väännellä)...

Tästä tietenkin seurasi ongelma kun vetoauto on liian uusi eikä "tue" ledivaloja (tää onkin todellinen wtf mitä hittoa autoteollisuus), pitää askarrella keinokuorma ledien rinnalle...
Sinulla siis ollut respon valoissa ongelmia? Oliko edessä vakiona ledit, ne toimineet hyvin?
Leditkö ei välttämättä edes toimi, riippuen autosta?

Pistokkeen pystyy vaihtamaan 7 napaisesta 13 riippumatta johtosarjasta? Ajattelin, että uusissa kärryissä olisi vakiona jo 13 napaiset pistokkeet, mut eipä näköjään ole.
 
Aku:ssa oli niiden nettisivujen mukaan kantavuus suurempi, mutta ehkä johtuen tästä 825kg kärrystä? Kantavuus olisi itsellekin tärkeä, ettei kuskaile laittoimia kuormia.

En löytänyt tietoa miten akussa olisi paremman vakio varusteet, kun ne respossakin on kattavat. Akussa ledi valot edessä ja takana?

Kokemusta onko akussa verrattuna respoon laadukkaammat komponentit esim. valot kuin respossa? Runko jämäkämpi?

Respon ja Akun kärryt ovat jämäkkyydessä varmaan aivan samaa tasoa. Isoin ero lienee tuo kokonaismassa, kun Akut on yleensä niitä 825 kg kärryjä. En nyt tarkkaan muista mitä kaikkia eroja oli juuri Akun ja Respon välillä, mutta Akussa on vakiona metalliset lokasuojat astinlaudoilla (ne astinlaudat on ihan oikeasti hyödylliset), etulaita on saranoitu, joten sen voi avata auki, eikä irtoa koko laitos, takalaita toimii tarvittaessa ramppina, löytyy kippi, navat, renkaat yms. ovat jo tehtaalta ihan laadukkaat ja kärryssä on reilusti sidontalenkkejä sisällä ja ulkona. Pistoke on 13 napainen ja etuvalot on lediä, mutta takavalot on ihan peristeistä hehkulankaa. Näin ainakin v. 2023 kärryssä.

Omalla kohdallani merkitsevä asia oli myös se, että Akun sai ostettua alle 10 km päästä ja Agcon myymässä versiossa oli lisävarusteina ruksittu (mutta perusmallin hinnalla) kipin kaasujousi ja liinalaatikko kärryn ulkokyljessä.
 
Sinulla siis ollut respon valoissa ongelmia? Oliko edessä vakiona ledit, ne toimineet hyvin?
Leditkö ei välttämättä edes toimi, riippuen autosta?

Pistokkeen pystyy vaihtamaan 7 napaisesta 13 riippumatta johtosarjasta? Ajattelin, että uusissa kärryissä olisi vakiona jo 13 napaiset pistokkeet, mut eipä näköjään ole.

Edessä ja sivuilla ledit ja ne on toimineet ongelmitta. Takavalot renasivat jatkuvasti sekä peräkärryssä, että trailerissa. Ne valaisimet on niin paskat, että lamppujen pitimissäkään ei löysä metalli jaksa puristaa lampun kantaa.

Mitä uudempi auto sitä todennäköisemmin ledit ei toimi (!). Ne kun tarkkailevat jatkuvasti että onko lamput kunnossa ja ledi näkyy tietokoneelle käytännössä palaneena hehkulamppuna kun vie niin vähän virtaa. Luulisi, että insinööri osaisi laittaa ajotietokoneeseen valinnan että onko ledit, mutta ei.

Joissain kalliissa ledeissä on sisäänrakennettuna keinokuorma, jolloin ledit näkyy tietokoneelle kuin hehkulamppuna. Muuten pitää käyttää piuhan ja auton väliin tulevaa adapteria tai sit diyttää tehovastukset ledien rinnalle.

Voi vaihtaa pistokkeen no problems...
 
Riittävän uusi auto kun on niin ledit taas toimivat. Kun autossa on ledit ympäriinsä niin kelpaa kärrynkin ledit.

Tuossa 750/825kg kärryssä taitaa olla vielä sellainen ongelma että kuorma-autolla ei ilman isoa E:tä taida saada vetää kuin 750kg kärryä. En ole tästä ihan varma.
 
Riittävän uusi auto kun on niin ledit taas toimivat. Kun autossa on ledit ympäriinsä niin kelpaa kärrynkin ledit.

Tuossa 750/825kg kärryssä taitaa olla vielä sellainen ongelma että kuorma-autolla ei ilman isoa E:tä taida saada vetää kuin 750kg kärryä. En ole tästä ihan varma.

Ei voi yleistää, ei kelpaa 2020 Audille ledit vaikka yhtään hehkulamppua ei koslasta löydy... En tiedä voisiko ohjelmoida jotenkin mutta netistä ei löytynyt yhtään onnistumistarinaa.
 
Tuohon ledi ongelmaan voisi auttaa ainakin respon kärryissä tuollainen vastusboksi
10446.jpg

Tuotetiedoissa mainittu "Vastusboksi takaa valojen 100% toimivuuden, kun löytyy automalleja missä valot vilkkuu sekä antaa virhekoodeja, 12V, 13napainen."
 
Olen nyt miettinyt respon kärryjä ja täällä suosituksia saanutta akun kärryjä. Itse koen, että ongelmaksi akun kärryissä tulee 825kg kokonaispaino. Haluan, että pystyn vetämään kärryä b kortilla mahdollisen isomman auton vaihdonkin jälkeenkin. Respon 750kg kärryn kanssa siinä ei pitäisi tulla ongelmaa. Kantavuudessa siinä vähän häviää akun kärryille, mutta ei voi mitään.

Vielä vain mietin sitä minun alkuperäistä ongelmaa, että kumpi olisi järkevämpi 150cm vai 186cm leveä kärry. Tarkoitus olisi saada moniksi vuosiksi hyvä kärry. Siksi kysyn jos jollain olisi kokemuksia, että pärjääkö 150 leveällä vai olisiko järkevämpi ostaa vaan suosiolla 186 leveä? Tiedän, että on vähän kiinni jokaisen henkilökohtaisista tarpeista mitä kuljettaa.. kysyn kuitenkin onko tullut tilannetta, että ei ole leveys 150cm kärryssä riitänyt?
 
Tuohon ledi ongelmaan voisi auttaa ainakin respon kärryissä tuollainen vastusboksi
10446.jpg

Tuotetiedoissa mainittu "Vastusboksi takaa valojen 100% toimivuuden, kun löytyy automalleja missä valot vilkkuu sekä antaa virhekoodeja, 12V, 13napainen."

Laitanpa tän tilaukseen, on paremman näköinen kuin motonet jne. adapterit jotka näyttää siltä että vääntävät ilkeästi auton pistorasiaa painollaan. Menee kyllä ton kiinnitys diyttämiseksi kun poratakaan ei aisaan saa, mutta kai sitä jotain keksii.

Olin jo tilailemassa osia diy vastusboxiin, mutta sen verran kalliita tehovastukset ja alumiinikotelot (toi ei kyllä oo metallia, no kai se jotenkin jäähtyy kuitenkin) ja lomalla ois parempaakin tekemistä, että olkoot...

Ps. ylikuormasta tulee vähemmän keppiä mitä kortitta ajosta (vaan en tumne sääntöjä tupn 825kg osalta et sekö sit vaatii pikku-e:n jos menee yli 3,5t). Just saying... Ja aika tähtitieteelliset todennäköisyydet et poliisi alkaa punnitsemaan kevytperäkärryä, mutta jokuhan tuossa jist kertoi et näin kävi...
 
Tuollasen kuvan löysin
Yhdistelmien-ajokorttivaatimuksia.jpg

B96 riittää näköjään aika pitkälle. Ei ole mielenkiintoa itsellä sellaista hankkia.
 
Laitanpa tän tilaukseen, on paremman näköinen kuin motonet jne. adapterit jotka näyttää siltä että vääntävät ilkeästi auton pistorasiaa painollaan. Menee kyllä ton kiinnitys diyttämiseksi kun poratakaan ei aisaan saa, mutta kai sitä jotain keksii.

Olin jo tilailemassa osia diy vastusboxiin, mutta sen verran kalliita tehovastukset ja alumiinikotelot (toi ei kyllä oo metallia, no kai se jotenkin jäähtyy kuitenkin) ja lomalla ois parempaakin tekemistä, että olkoot...

Ps. ylikuormasta tulee vähemmän keppiä mitä kortitta ajosta (vaan en tumne sääntöjä tupn 825kg osalta et sekö sit vaatii pikku-e:n jos menee yli 3,5t). Just saying... Ja aika tähtitieteelliset todennäköisyydet et poliisi alkaa punnitsemaan kevytperäkärryä, mutta jokuhan tuossa jist kertoi et näin kävi...
Ilmoittele sitten toimiiko tuo vastusboksi. Sinä vaihdoit taakse ledit itse? Katsoin, että jossain liikkeissä vaihtavat ledit alkuperäisten tilalle rahalla. Ehkä ne ledit olis varmemmat ja toivottavasti toimis suoraan omassa autossa
 
Olen nyt miettinyt respon kärryjä ja täällä suosituksia saanutta akun kärryjä. Itse koen, että ongelmaksi akun kärryissä tulee 825kg kokonaispaino. Haluan, että pystyn vetämään kärryä b kortilla mahdollisen isomman auton vaihdonkin jälkeenkin. Respon 750kg kärryn kanssa siinä ei pitäisi tulla ongelmaa. Kantavuudessa siinä vähän häviää akun kärryille, mutta ei voi mitään.

Vielä vain mietin sitä minun alkuperäistä ongelmaa, että kumpi olisi järkevämpi 150cm vai 186cm leveä kärry. Tarkoitus olisi saada moniksi vuosiksi hyvä kärry. Siksi kysyn jos jollain olisi kokemuksia, että pärjääkö 150 leveällä vai olisiko järkevämpi ostaa vaan suosiolla 186 leveä? Tiedän, että on vähän kiinni jokaisen henkilökohtaisista tarpeista mitä kuljettaa.. kysyn kuitenkin onko tullut tilannetta, että ei ole leveys 150cm kärryssä riitänyt?
Jos ei ole ihan euron päälle hankinta, niin alumiinikärry on myös vaihtoehto. Mulla jarrullinen on max 2000kg ja tyhjänä se on vaan noin 250kg (joo, vaatii BE-kortin, mutta hommasin semmosen aikanaan).

Noita tekee Perävaunutalo Viitala Pomarkussa, merkki on Traveller ja mallina joko Isoreissari tai XL360


Valot kyllä näissä ollu perinteiset polttimot, mutta luulen, että tekevät muutoksen lediin pyytämällä. Hinta on kyllä varmasti isompi kuin missään peltikärryssä.
 
Ps. ylikuormasta tulee vähemmän keppiä mitä kortitta ajosta (vaan en tumne sääntöjä tupn 825kg osalta et sekö sit vaatii pikku-e:n jos menee yli 3,5t). Just saying... Ja aika tähtitieteelliset todennäköisyydet et poliisi alkaa punnitsemaan kevytperäkärryä, mutta jokuhan tuossa jist kertoi et näin kävi...
Ajokorttiluokan pätevyys katsotaan rekisteröidyistä kokonaismassoista. Ei ole mitään väliä vaikka kärry olisi tyhjä, mutta jos rekisteröity kokonaismassa on suurempi kuin kortti sallii, niin sakot tulee.

B-kortti oikeuttaa ajamaan 3500kg yhdistelmää. Jos katsotaan esim. Model Y:tä, jonka kokonaismassa on 2405kg, saat vetää sillä maksimissaan 1095kg jarrullista kärryä ja kaikkia sitä kevyempiä kärryjä.

825kg rekisteröidyllä kärryllä auton kokonaismassa saa olla enintään 2675kg, että voit vetää sitä B-kortilla.
 
Ajokorttiluokan pätevyys katsotaan rekisteröidyistä kokonaismassoista. Ei ole mitään väliä vaikka kärry olisi tyhjä, mutta jos rekisteröity kokonaismassa on suurempi kuin kortti sallii, niin sakot tulee.

B-kortti oikeuttaa ajamaan 3500kg yhdistelmää. Jos katsotaan esim. Model Y:tä, jonka kokonaismassa on 2405kg, saat vetää sillä maksimissaan 1095kg jarrullista kärryä ja kaikkia sitä kevyempiä kärryjä.

825kg rekisteröidyllä kärryllä auton kokonaismassa saa olla enintään 2675kg, että voit vetää sitä B-kortilla.

Ja 750kg kärryllä vetoauto saa olla 3500kg perus B kortilla.
 
Ja 750kg kärryllä vetoauto saa olla 3500kg perus B kortilla.
Ei saa. 750kg kärryllä auto saa olla 2750kg.
B96 kortilla auto saisi olla 3500kg.

Edit: Saa olla

Yhdistelmien (auto+kärry) kokonaismassat:
B: 3500kg
B96: 4250kg
BE: 7000kg
 
Viimeksi muokattu:
Ei saa. 750kg kärryllä auto saa olla 2750kg.
B96 kortilla auto saisi olla 3500kg.

Yhdistelmien (auto+kärry) kokonaismassat:
B: 3500kg
B96: 4250kg
BE: 7000kg
Kyllä saa. 3500kg vetoauton perään saa B-kortilla kytkeä 750kg jarruttoman kärryn. Siinähän se on Akun kuvassa 5 viestiä ylempänä.
Ja tuosta vaikka trafin linkki, jos ei Akun kuva kelpaa.
 
Kyllä saa. 3500kg vetoauton perään saa B-kortilla kytkeä 750kg jarruttoman kärryn. Siinähän se on Akun kuvassa 5 viestiä ylempänä.
Ja tuosta vaikka trafin linkki, jos ei Akun kuva kelpaa.
No niimpä onkin, aina oppii uutta. Ompas hölmö sääntö, että 750kg kärryllä auto saa painaa 3500kg, mutta 825kg kärryllä ei.
 
No niimpä onkin, aina oppii uutta. Ompas hölmö sääntö, että 750kg kärryllä auto saa painaa 3500kg, mutta 825kg kärryllä ei.

Ei noissa peräkärrysäännöissä oo muutenkaan mitään järkeä (turvallisempi ajoneuvoyhdistelmä on monasti laiton jos ei ooe pikku-e:tä ja kuten jo mainittu, niin tyhjällä kärrillä saa sakot jos papereilta katsottuna massat menee yli jne.). Jatkuvastihan noista uutisoidaan että x sai sakot vaikka luuli että saa ajaa yhdistelmää ja jopa poliisi antaa virheellistä tietoa.

Mun suositus on (oon tainnut aiemminkin kirjoittaa), että ajakaa se pikku-e. Siinä ei pitkään nokka tuhise (olkoonkin että senkin vaatimuksia on kiristetty ja nyt on suoritettava täydelliset krijalliset kokeet täydennyskokeen sijasta) ja sen ajaa nopeaan ja sinä päivänä kun ostaa painavan sähkauton, niin voi tulla yllätys, että trailerin vetäminen ei enää omalla kortilla onnistukaan.

Joku päivä viranomaiset keksii kassavajetta paikatakseen, että pikku-e:nkin ajavien pitää alkaa uusamaan korttiaan 5 vuoden välein ja ammattipätevyydet ja kaikki. Tän vuoksi itseltäni on C "blokattu", vaikka joskus tarttis C-korttia, mut en halua tuohon 5 vuoden kortinuusimisrumbaan...
 
Ilmoittele sitten toimiiko tuo vastusboksi. Sinä vaihdoit taakse ledit itse? Katsoin, että jossain liikkeissä vaihtavat ledit alkuperäisten tilalle rahalla. Ehkä ne ledit olis varmemmat ja toivottavasti toimis suoraan omassa autossa

Jeps yritän muistaa ilmoitella, tosin en keksi mitään syytä miksi se EI toimisi, kyseessä kuitenkin vain kasa vastuksia.

Vaihdoin itse ledit, ei ole ihmeellinen homma jos vähän pysyy työkalut kädessä. Vähän joutui viilaamaan kiinnityspeltiä kun johddot tuli led-valoissa vähän eri kohtaa ja tän jälkeen vedenkestävät rasiat takavalojen yhteyteen ja liitokset sinne (tänne suunnittelin sitä diy vastusboxiakin, yksi per puoli). Toinen vaihtoehto, parempikin, ois ollut tehdä vedenkestävät liitokset ilman mitään boxeja jatkoliittimillä / juottamalla ja kuumaliimallista kutistesukkaa pääälle, mutta tämä ei ois enää helposti purettavissa jos tarttee joskus vaihtaa etu/sivu/taka valoja, mutta todnäk ois varmempi.

Kyllä varmasti liikkeessä tekevät saman rahalla, miksipä ei. Joko kuten yllä, tai sit mahdollisesti eivät ala näpertelemään vaan vetäisivät suosiolla isolla rahalla uudet led- valot sisäänrekennettuine vastuksineen ja täydellisine johtosarjoineen, vaikka ne maksaa niin maksaa se tuntien näpertelykin työnä. Näin jälkikäteen arvostellen ois itsekin pitänyt tehdä noin...
 
Jeps yritän muistaa ilmoitella, tosin en keksi mitään syytä miksi se EI toimisi, kyseessä kuitenkin vain kasa vastuksia.

Vaihdoin itse ledit, ei ole ihmeellinen homma jos vähän pysyy työkalut kädessä. Vähän joutui viilaamaan kiinnityspeltiä kun johddot tuli led-valoissa vähän eri kohtaa ja tän jälkeen vedenkestävät rasiat takavalojen yhteyteen ja liitokset sinne (tänne suunnittelin sitä diy vastusboxiakin, yksi per puoli). Toinen vaihtoehto, parempikin, ois ollut tehdä vedenkestävät liitokset ilman mitään boxeja jatkoliittimillä / juottamalla ja kuumaliimallista kutistesukkaa pääälle, mutta tämä ei ois enää helposti purettavissa jos tarttee joskus vaihtaa etu/sivu/taka valoja, mutta todnäk ois varmempi.

Kyllä varmasti liikkeessä tekevät saman rahalla, miksipä ei. Joko kuten yllä, tai sit mahdollisesti eivät ala näpertelemään vaan vetäisivät suosiolla isolla rahalla uudet led- valot sisäänrekennettuine vastuksineen ja täydellisine johtosarjoineen, vaikka ne maksaa niin maksaa se tuntien näpertelykin työnä. Näin jälkikäteen arvostellen ois itsekin pitänyt tehdä noin...
Canbus led-valot toimisivat todennäköisesti suoraan ilman virheilmoituksia hehkulangan tilalla. Niissä on sisäänrakennut vastukset.
 
Riittävän uusi auto kun on niin ledit taas toimivat. Kun autossa on ledit ympäriinsä niin kelpaa kärrynkin ledit.

Tuossa 750/825kg kärryssä taitaa olla vielä sellainen ongelma että kuorma-autolla ei ilman isoa E:tä taida saada vetää kuin 750kg kärryä. En ole tästä ihan varma.

Alle 7500kg kuorma-autoilla riittää C1E kortiksi. Maksaa toki, mutta sen suorittaminen on aika helppo homma. Isoja kortteja on aika turha vältellä 5v uusimisen takia, koska se on vain netissä hoidettava asia ja muutaman kympin maksu.
 
Riittävän uusi auto kun on niin ledit taas toimivat. Kun autossa on ledit ympäriinsä niin kelpaa kärrynkin ledit.

Tuossa 750/825kg kärryssä taitaa olla vielä sellainen ongelma että kuorma-autolla ei ilman isoa E:tä taida saada vetää kuin 750kg kärryä. En ole tästä ihan varma.

Alle 7500kg kuorma-autoilla riittää C1E kortiksi. Maksaa toki, mutta sen suorittaminen on aika helppo homma. Isoja kortteja on aika turha vältellä 5v uusimisen takia, koska se on vain netissä hoidettava asia ja muutaman kympin maksu.
 
Alle 7500kg kuorma-autoilla riittää C1E kortiksi. Maksaa toki, mutta sen suorittaminen on aika helppo homma. Isoja kortteja on aika turha vältellä 5v uusimisen takia, koska se on vain netissä hoidettava asia ja muutaman kympin maksu.

Jos en ole väärin ymmärtänyt, niin kaikkien B-kortillisten on kaikkein helpoin suorittaa Be-kortti, koska se ns. pikku e ei vaadi teoria- tai ajo-opetusta. Teoria- ja ajokoe on sen sijaan pakollisia ja ne pitää läpäistä. Mutta jos kokee hallitsevansa liikennesäännöt ja jarruttoman kevyen perävaunun käsittely onnistuu näppärästi, niin muutaman hakemuksen täyttämällä ja kokeisiin osallistumalla voi tuon ajo-oikeuden saada.

Sen sijaan C1E kortti edellyttää ennestään C1 tai C-kortin omistamista, joten tuon isomman yhdistelmän sallivan kortin hommaaminen on suoraviivaisinta vain siinä tapauksessa, että esim. C-oikeus jo löytyy. Muutoin olisi pakko suorittaa C-kortti ensiksi ja siinä on sitten ihan kunnon autokoulu edessä maksuineen ja kokeineen. Vaikka C löytyisi ennestään, niin C1E vaatii kuitenkin 3h teoria- ja ajo-opetusta + kokeet.

Kuljettajan ammattipätevyyttä ei käsittääkseni vaadita yksityisajoihin, mutta ammattimainen kuljettaminen on eri asia ja tuo pitää olla.
 
Jos en ole väärin ymmärtänyt, niin kaikkien B-kortillisten on kaikkein helpoin suorittaa Be-kortti, koska se ns. pikku e ei vaadi teoria- tai ajo-opetusta. Teoria- ja ajokoe on sen sijaan pakollisia ja ne pitää läpäistä. Mutta jos kokee hallitsevansa liikennesäännöt ja jarruttoman kevyen perävaunun käsittely onnistuu näppärästi, niin muutaman hakemuksen täyttämällä ja kokeisiin osallistumalla voi tuon ajo-oikeuden saada.
Millainen kärry ajokokeeseen pitää käytännössä olla? Vaatimuksina kun on mm.
"Vetoauton ja perävaunun suurimman rakenteellisen nopeuden on oltava
vähintään 100 km/h."
ja
"Perävaunun korirakenteen tai kuorman on oltava kuormatilan leveydeltä ja
pituudelta vetoauton ohjaamon korkuinen ja levyinen. Se voi olla myös kapeampi
edellyttäen kuitenkin, että kuljettaja näkee taakse vain käyttämällä ulkopuolisia
taustapeilejä"

Voiko kokeen suorittaa esim. omalla venetrailerilla vai joutuuko jostain hankkimaan erikoiskärryn koetta varten? Mistä edes tietää onko kärryn rakenteellinen nopeus 100 km/h ja miksi sitä edes vaaditaan, kun kärryä ei kuitenkaan saa vetää kuin 80 km/h?

Tämä vaatimus
"Vetoauton ja perävaunun yhteenlasketun kokonaismassan tulee olla yli 3500 kg"
ei näyttäisi perustuvan EU-direktiiviin vaan on kotikutoinen. Riittääkö edes, että teoreettinen 3500 kg ylittyy vai pitääkö yhdistelmällä olla todellista painoa yli 3500 kg?


Miten BE-koetta varten voi harjoitella laillisesti?

Sen sijaan C1E kortti edellyttää ennestään C1 tai C-kortin omistamista, joten tuon isomman yhdistelmän sallivan kortin hommaaminen on suoraviivaisinta vain siinä tapauksessa, että esim. C-oikeus jo löytyy. Muutoin olisi pakko suorittaa C-kortti ensiksi ja siinä on sitten ihan kunnon autokoulu edessä maksuineen ja kokeineen. Vaikka C löytyisi ennestään, niin C1E vaatii kuitenkin 3h teoria- ja ajo-opetusta + kokeet.
Ei kai ole pakko suorittaa C-korttia vaan huomattavasti kevyempi C1 riittää. Esim. täällä C1+C1E olisi n. 1200€+kokeet ja maksut: C1+C1E-ajokortti
2+3 tuntia teoriaa, 3+3 tuntia ajoharjoittelua ja kaksi ajokoetta.

Ilmeisesti C1E-kokeeseen riittää kuorma-autoksi rekisteröity paku ja sama kärry kuin BE-kokeeseen (paitsi 80 km/h nopeus riittää)?
 
Millainen kärry ajokokeeseen pitää käytännössä olla? Vaatimuksina kun on mm.
"Vetoauton ja perävaunun suurimman rakenteellisen nopeuden on oltava
vähintään 100 km/h."
ja
"Perävaunun korirakenteen tai kuorman on oltava kuormatilan leveydeltä ja
pituudelta vetoauton ohjaamon korkuinen ja levyinen. Se voi olla myös kapeampi
edellyttäen kuitenkin, että kuljettaja näkee taakse vain käyttämällä ulkopuolisia
taustapeilejä"

Voiko kokeen suorittaa esim. omalla venetrailerilla vai joutuuko jostain hankkimaan erikoiskärryn koetta varten? Mistä edes tietää onko kärryn rakenteellinen nopeus 100 km/h ja miksi sitä edes vaaditaan, kun kärryä ei kuitenkaan saa vetää kuin 80 km/h?

Tämä vaatimus
"Vetoauton ja perävaunun yhteenlasketun kokonaismassan tulee olla yli 3500 kg"
ei näyttäisi perustuvan EU-direktiiviin vaan on kotikutoinen. Riittääkö edes, että teoreettinen 3500 kg ylittyy vai pitääkö yhdistelmällä olla todellista painoa yli 3500 kg?


Miten BE-koetta varten voi harjoitella laillisesti?

En nyt osaa sanoa, miten on tänä päivänä, mutta itse suoritin laina pickupilla ja autotrailerilla, johon oli oma autoni laitettu kuormaksi. Lava-auton takalasi piti jätesäkillä teipata umpeen, mutta muuten ei tarvinnut kikkailla ylimääräistä.

En minä Be:tä varten erikseen harjoitellut, se jarrukärry kuitenkin käyttäytyy likimain kuin tavallinen kärry ajaessa. Jos haluaa harjoitella, niin jarruton kaksiakselinen kärry on varmaan riittävä, sillä voi opetella, miten tuollainen "telikärry" käyttäytyy.
 
Voiko kokeen suorittaa esim. omalla venetrailerilla vai joutuuko jostain hankkimaan erikoiskärryn koetta varten? Mistä edes tietää onko kärryn rakenteellinen nopeus 100 km/h ja miksi sitä edes vaaditaan, kun kärryä ei kuitenkaan saa vetää kuin 80 km/h?

Itse ajoin venetrailerilla jossa vene päällä. Inssi vittuili ankarasti, että ei riitä täyttämään lain kirjainta mut mussuti mussuti tämän kerran kun ei ole Trafi vielä heitä kieltänytkään. Hevoskärryjä kai jengi yleesä lainaa näihin, täyttyy heittämällä painovaatimukset jne. ja on helpompi pakittaakin (kun se kulmaanperuutus on aika ahdas paikka, pitkä traileri kääntyy vaikeammin).

Inssi meinasi antaa hylsyn jo liikkelle lähtoessä kun en tarkistanut tausta- ja sivupeilien suuntausta. Oli hyvin lähellä etten menettänyt hermoja ja alkanut avautumaan, alla kuitenkin oma auto ja sähköpeilit muistipaikoilla jne. Kas kun ei rengaspaineita vaatinut mittaamaan (etukäteen valmistautuneena kävelin koko yhdistelmän ympäri ja potkin renkaat ja nyin liinat jne. niin kai se riitti).

Ai niin je perämoottori kipattuna tulee todnäk yli 1m trailerin takalaidan ja punaista lippua pitäus olla... Tää nyt pitäiskin olla vaikka kellään ei oo.

Miten BE-koetta varten voi harjoitella laillisesti?

Suljetulla alueella tai varmaan myös autokoulussa.
 
Viimeksi muokattu:
Noita kärryjä varmastikin saa jostain vuokrattuakin tuota varten kohtuu halvalla. Itse kanssa tuota pohtinut, että ajaisiko pikku-e:n, sen B96(?):n vai C1e:n kun C-kortti jo löytyy. Muutaman kerran tuota korttia olisi vain tarvinnut, mutta jos tuo e olis niin voisi päivittää tarvitteassa kärryn jarrulliseksi myös. Ilmeisesti ei hirveän isoa eroa kyllä olisi hinnassa tuo be vs C1e.
 
En minä Be:tä varten erikseen harjoitellut, se jarrukärry kuitenkin käyttäytyy likimain kuin tavallinen kärry ajaessa. Jos haluaa harjoitella, niin jarruton kaksiakselinen kärry on varmaan riittävä, sillä voi opetella, miten tuollainen "telikärry" käyttäytyy.
Niinpä, ei se jarrullisen kärryn käytös ainakaan jarrutonta hankalampi ole, kun pysytään kohtuuden rajoissa, eikä ainakaan niin päin, että raskaan kärryn vetäminen olisi helpompaa kevyellä veturilla.

Käytännössä BE-tarve tulee eteen n. 1500 kg kärryillä, joita saa vetää B-kortilla, kun auton kokonaispaino on alle 2000 kg mutta BE tarvitaan, jos kokonaispaino menee yli 2000 kg.

Nyt näyttää kuitenkin siltä, että Suomen BE-pelleily on suurelta osin EU:n ajokorttidirektiivin vastaista. B-luokka nimittäin määritellään näin:
Screenshot at 2024-07-30 20-05-46.png


B-kortilla maksimi yhdistelmän suurin sallittu massa onkin 4250 kg eikä 3500 kg. Jos todellinen massa ylittää 3500 kg, niin silloin vaaditaan B/96-luokka. Senkin voisi myöntää teoriakoulutuksella mutta sääntö-Suomi vaatii ajokokeen.

BE-kortti vaaditaan vasta, jos mennään yli 4250 kg ja sillä saa vetää 3500+3500 kg.

Suomen käytäntöä ei voi ainakaan perustella liikenneturvallisuudella. Se johtaa ylipainoon kuormatuilla jarruttomilla kärryillä kikkailuun asianmukaisten jarrullisten kärryjen sijasta.
 
Viimeksi muokattu:
Be:n inssissä tosiaan muutamasta asiasta kannattaa olla tarkkana ja tehdä ne tietyt sirkustemput, ettei tule hylsyä ihan typerästä syystä. Tyhjentävästi en osaa sanoa, mutta tosiaan auto pitäisi saada peruutettua suht kohdalleen siihen kärryn eteen ja kärryn kiinnitys, valojen toiminta, rengaspaineet ja kuorman sidonta pitää katsoa läpi ennen ajoon lähtöä. Samoin peilit yms autosta. Siis siitä huolimatta vaikka ne olisikin kunnossa. Itse ajossa sitten pitää vaan huolen siitä, ettei se kärry pääse putoamaan käännöksissä asfaltilta jne. Aseman pihassa se kärry pitää pystyä sitten vielä peruuttamaan "kulman taakse" keilojen väliin. Näin sen itse likimain muistelisin menneen.
 
Pakko tarkentaa varmuuden vuoksi, että liikenneturvallisuus on tärkeää ja itse oon aina perhanan tarkka kuorman sidonnasta jne. ja kaikkien muidenkin pitäisi olla.

Mutta tosiaan käpy palaa kun menee sirkushommiksi eli peilien suuntauksien kyttäämiseen jne, kun on ajanut 25v autolla niin ei näitä suurieleisesti tule tsekkailtua, huomaa silmäkulmasta kyllä jos ne on vituillaan jne. ja tosiaan säätyy autossa avaimen perusteella niin eivät koskaan edes ole...
 
Mutta tosiaan käpy palaa kun menee sirkushommiksi eli peilien suuntauksien kyttäämiseen jne, kun on ajanut 25v autolla niin ei näitä suurieleisesti tule tsekkailtua, huomaa silmäkulmasta kyllä jos ne on vituillaan jne. ja tosiaan säätyy autossa avaimen perusteella niin eivät koskaan edes ole...

Joo varmasti noin, mutta sen inssin vuoksi siinä pitää ne muutamat sirkustemput tehdä vaikka kuinka turhalta se vaikuttaisikin. Ne on vaan niitä rasti ruutuun hommia, joita ne inssit vahtaa.
 
Noita kärryjä varmastikin saa jostain vuokrattuakin tuota varten kohtuu halvalla. Itse kanssa tuota pohtinut, että ajaisiko pikku-e:n, sen B96(?):n vai C1e:n kun C-kortti jo löytyy. Muutaman kerran tuota korttia olisi vain tarvinnut, mutta jos tuo e olis niin voisi päivittää tarvitteassa kärryn jarrulliseksi myös. Ilmeisesti ei hirveän isoa eroa kyllä olisi hinnassa tuo be vs C1e.
Jos kaikki menee kuin Strömsössä, BE varmaan jää halvimmaksi, koska siitä selviää pelkillä tutkintomaksuilla (<200€) jos kalusto on tai sen saa lainattua.

B/96 olisi vielä halvempi, koska riittää pelkkä ajokoe, mutta vetoautossa on oltava opetuspoljin (!?!) ja kyllähän sen rajat tulevat helposti vastaan, jos on vähänkään isompi vetoauto.

C-pohjalta C1E ei sekään järin kallis taida olla (harrastuksen kokonaiskuvaan verraten) ja ajo-opetuksesta voi jopa olla hyötyäkin. Sillä ei ihan heti tulekaan rajat vastaan.
 
Näiden keskustelujen innoittamana ilmoittaudun kyllä c1e kurssille, tulee niin usein vedettyä isoa kärriä että varmasti jää kiinni jossain välissä. Sama käydä tuo c1e suoraan kun c-kortti löytyy.
 
Jeps yritän muistaa ilmoitella, tosin en keksi mitään syytä miksi se EI toimisi, kyseessä kuitenkin vain kasa vastuksia.

Löytyi bilhelvetestä pienempikokoinen led sovitin mitä motonet jne.: Perävaunusovitin, 13-13

Oli vaan niin huonosti nimetty (Perävaunusovitin, 13-13 ) että ei ois voinut päätellä käyttötarkoitusta. Tää on sen verran pieni että kehtaa laittaa suoraan vetoautoon kiinni ja alkoi toimimaan ledit ongelmitta, eivät enää välky hervottomasti ja ajotietokone ei urppaa rikkonaisista polttimoksta.

Rakenteeltaan näyttäisi oleen kasa 150 ohmin vastuksia eli lisäävät noin yhdellä watilla kuormaa per ledi. Joku auto vois olla kranttu ja hyljeksiä tätäkin kun normihehku on 5W ja 21W mut Audilla toimii. Kuumuisikin aika messevästi tuollainen mötikkä jos siellä ois "täysi" kuorma...
 
Näiden keskustelujen innoittamana ilmoittaudun kyllä c1e kurssille, tulee niin usein vedettyä isoa kärriä että varmasti jää kiinni jossain välissä. Sama käydä tuo c1e suoraan kun c-kortti löytyy.

Mietin, että C1E hyödyllinen varmaan tilanteessa, missä vetoauto on kuorma-autoksi rekisteröity? BE:llä saa käsittääkseni vetää kuitenkin isoa osaa yhdistelmiä ja käytännön ongelma varmaan tulisi siinä vaiheessa jos vetoauto olisi C-korttia vaativa, jolloin yli 750 kg kärry vaatisi C1E:n.

Edit: mietin siis tilannetta, että massat ylittäisivät 3500 + 3500 kg, jota saa kuljettaa jo BE:llä. Esim. veturina vaikka VW Amarok ja kärrynä autotraileri, jossa vaikka Tesla Model Y kyydissä, niin tuollainen yhdistelmä vielä liikkuisi laillisesti BE:llä. Käytännössä varmaan isommalla vetokyvyllä oleva auto on useimmiten rekisteröity kuorma-autoksi esim. Mb Sprinterin isommat mallit.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 843
Viestejä
4 548 917
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom