Tarvitsisin talorakennustyömaata varten oman peräkärryn. Laittakaa suosituksia!
Kortista löytyy pikku-e, mutta päätin nyt tässä kohtaa kaikesta huolimatta, että jarruton kärry on etsinnässä ja ehdottomasti kuomukärry oltava. Lavan sisäpituus pitäisi olla n. 3,2-3,5m, koska taloon on tulossa paljon kolmen metrin määrämittaista puutavaraa yms. levyä, joten kolmemetrinen kärry ei ihan riitä. En kuitenkaan halua mitään ihan hinnat alkaen rimpulaa, vaan riittävän laadukkaan kärryn, jota kuitenkin määräysten mukaisesti olisi tarkoitus käyttää (eli ei kuskata huimia ylikuormia). Täydellisessä maailmassa kärrystä löytyisi riittävästi sidontalenkkejä sisä- ja ulkopuolelta, nokkapyörä, kippiruuvi ja mahdollisesti jopa tukijalat taakse (mutta ei välttämättömät).
Joskus haaveilin myös "telikärrystä", mutta ominaisuus vaikuttaisi kasvattavan hintaa useammalla satasella ja hyötykuorman määrä laskee, joten tätä mietin vain siinä tapauksessa, että eteen tulisi hyvä tarjous.
Helpointa olisi tilata uusi Tekno Traileri halutuilla varusteilla, mutta em. spekseillä se tulisi maksamaan n. 3000€, onko muita hyviä vaihtoehtoja?
Usein näkyy mainostettavan, että kuomun asennus veloitetaan erikseen (yleensä 100€), onko tuo käytännössä pakollinen ottaa joka tapauksessa, vai onko tuo kuomu oikeasti itse asennettavissa paikkoja/itseä telomatta, jos meisseli pysyy kädessä?
No niin, tämä tarina saatiin päätökseen. Ostin nyt sitten suositusten mukaisesti Aku CP350 pro-kärryn. Tämän lisäksi vaihtoehtoina olivat Respon ja Tekno Trailerin vastaavat 3,5m kärryt yksiakselisena. Valinta oli loppupeleissä kaikki seikat huomioiden aika helppo. Asun Jyväskylässä ja tuon Akun kärryn sai ostettua suht kilpailukykyiseen hintaan paikalliselta Agcon myyjältä 2790e hintaan, eikä tarvinnut kaukaa lähteä kärryä hakemaan. Kärryssä oli lisänä "kelkkavarustus", joka käytännössä tarkoitti liinalaatikkoa kärryn oikealla puolella ja kaasujousta kipin toiminnan helpottamiseksi. Muilta osin käsitykseni mukaan ihan normi versio.
Respon kärryn jos olisi halunnut mahdollisimman edullisesti, olisi pitänyt lähteä hakemaan Helsingistä asti (esim. Hammer) taikka sitten Puuilosta, mutta kaikki myymälät, joissa tuota oli saatavilla, olivat luokkaa 300 km päässä tai kauempana, joten ei aivan mahdottomasti houkutellut lähteä kärryä hakemaan toiselta puolelta Suomea. Lisäksi Respon kärryissä ei ole tuota nykystandardin mahdollistamaa 825 kg kuormausmahdollisuutta, vaan ne on rekisteröity vain 750 kilolle ja tässä kun huomioidaan vielä kärryn hieman suurempi omamassa, olisi kantavuus ollut tässä kärryssä pienin. Kärryssä oli myös Akusta ja Teknosta poiketen 7-napainen töpseli, kun Akussa ja Teknossa oli 13-napainen töpseli. Eipä tuo nyt olisi mahdoton homma vaihtaa, mutta välttyipä tuoltakin hommalta ja käy suoraan auton perään ilman adaptereita. En sano, että kyseessä olisi huono kärry, ei varmasti, mutta näitä seikkoja itse mietin kun kärryä valitsin.
Tekno Trailerin kärry olisi käytännössä pitänyt hakea Kauhavalta (jälleen 250 km matkaa suuntaansa), ellei olisi halunnut maksaa n. 175e rahdista. Kärryn olisi toki saanut täysin omilla spekseillä, mutta tarjouspyynnön jälkeen se tuli kaikkein kalleimmaksi vaihtoehdoksi. Kantavuus tässä kärryssä olisi (3500L pro) ollut paras (n. 550 kg, josta 75 kg aisapainoa).
Akun kärryssä plussana oli myös se, että siinä oli yhteensä kymmenen sisäpuolista sidontalenkkiä, kun Respossa olisi ollut kahdeksan ja Teknossa kuusi. Liinalaatikko kärryn toisessa kyljessä on ihan kiva, mutta toisaalta siellä ei ehkä viitsi ainakaan kaupungissa säilytellä sen arvokkaampaa tavaraa, koska ilman kahta riippulukkoa, laatikon saa parissa sekunnissa auki ja sisällön kähvellettyä matkaan.
Telikärry jäi nyt hommaamatta, vaikka se olisi ollut varmasti vakaampi perässä vedettävä, sillä olisi se syönyt hyötykuormasta n. 40-50 kg ja maksanut keskimäärin 500e extraa. Jarrukärryssä en varmaan muuta harkitsisi.
Hinnan puolesta Aku oli ihan ok. Ilmeisesti viimeiset pari vuotta Agco on myynyt kärryä tuolla 2790e hinnalla, joten inflaatio ei ole siihen toistaiseksi iskenyt. Parempia tarjouksia en onnistunut ainakaan heidän FB-sivuilta löytämään (missä ylläpitävät pistekohtaisia ilmoitteluja) ja muutenkin lukuisten tarjouspyyntöjen myötä jäi melko vahva kuva, että siitä hinnasta mitä verkossa lukee, ei kovin moni suostunut joko ollenkaan tinkimään taikka tinkivara oli yksittäisiä kymppejä. Teknon kohdalla toki tilaa-nappia ei olisi voinut suoraan tehdäkään, vaan kärryn hankkimiseseen liittyi olennaisena osana tarjouspyynnön lähettäminen. Käytännössä hinta oli tarjouksen myötä reilu 2900e (3500L Pro, johon lisävarusteena astinlaudat ja nokkapyörä).
Viimeisenä jokerivaihtoehtona mietin myös Majavan 3,5m kärryä, jota olisi saanut esim. paikalliselta Kärkkäiseltä. Hintaa olisi tullut n. 2500e, mutta kuomun asennusta koskeva mahdollinen lisähinta jäi epäselväksi, kenties olisivat ainakin suostuneet auttamaan sen nostossa kärryn päälle, jos itse asennusta ei olisi saanut kaupantekijäisinä. Varmasti sekin olisi ajanut asiansa, mutta nyt kävi näin...