Peräkärryt

Tässähän on tämmönen perus mökkireissun kuorma. Toki tämä kärry on jarrullinen ja jotakuinkin sallituissa rajoissa, mutta välillä oon kattonu, kun rautakaupan varastossa lataa naapuri jarruttomaan kärryyn arviota tonnin tai pari edestä pihalaattoja ja edessä vielä joku octavia vetämässä.
Octaviassa on sentään jotkin vetopainot, mutta kun niitä kahden tonnin kuormia vedetään jollain Fiestan kokoisella kikottimella ja ihmetellään miksi se kärry ohjaa niin kovaa perässä :facepalm:
 
Kieltämättä paljon mukavampi vetää kun autossa on 2300kg vetomassaa, omamassaa 2000-2100kg välillä ja akseliväliä reilun 2,9m. Ja nokivasara (diesel) jaksaa vielä vääntää kuormaa perässä.

Yhden fiesta+kärry (en muista oikeasti mikä oli veturin merkki&malli, mutta pikkuauto kuitenkin) yhdistelmän oon nähny, kun lähti tiellä olleesta katkeamasta pomppimaan ja pääty pusikkoon. Kuormassa oli asiallisesti liputettuna noin 2m peräylityksellä olevaa terassilautaa. Vähän oli löysästi kiinnitetty nippu ja siitä pompusta ne lautojen päät alko heittää ylös-alas ja hetken päästä meni yhdistelmä kärryn ehdoilla. Loivaa penkkaa pitkin meni noin 60km/h vauhdissa ulos tieltä, eikä henkilövahinkoja onneksi, vaikka veti vastaantulijoiden kaistan yli sinne puskaan.
 
Tässähän on tämmönen perus mökkireissun kuorma. Toki tämä kärry on jarrullinen ja jotakuinkin sallituissa rajoissa, mutta välillä oon kattonu, kun rautakaupan varastossa lataa naapuri jarruttomaan kärryyn arviota tonnin tai pari edestä pihalaattoja ja edessä vielä joku octavia vetämässä.

Tämä kärry siis Perävaunutalo Viitalan Isoreissari

Toi on muuten jännä homma, hyvin harva osaa edes laskea lastausvaiheessa, että kuinka monta laattaa saat ottaa kyytiin, jos hyöty on 500kg ja 300x300 laatta painaa 10kg. Noilla määrillä hyvin moni saa ajaa koko päivän noita laattoja, se 100m2 autotallin edessä on laatoitettu.
 
Toi on muuten jännä homma, hyvin harva osaa edes laskea lastausvaiheessa, että kuinka monta laattaa saat ottaa kyytiin, jos hyöty on 500kg ja 300x300 laatta painaa 10kg. Noilla määrillä hyvin moni saa ajaa koko päivän noita laattoja, se 100m2 autotallin edessä on laatoitettu.

Näissä tilanteissa voisi oikeasti olla järkevää, että A) vuokraa jarrullisen kärryn (olettaen, että veturi on riittävä sille) taikka B) nöyrtyy suosilla tilaamaan rahdin, jos tavaraa on yhtäänkään enemmän tarvis kuljetella. Voi jopa rahti tulla edullisemmaksi kuin sallitun rajoissa ajaa useita kuormia laattoja taikka ottaa huonolla tuurilla reippaat sakot kun virkavalta sattuu ylikuorman noteeraamaan.

Kiitokset muuten kaikille kärrysuosituksista! Menee nyt Aku, Respo ja Tekno trailer jatkoon. Melkein se voittaa tässä tapauksessa, minkä edullisimmin saa matkaan, laadullisesti ovat kuitenkin tasavahvoja. 3,5m yksiakselinen on siis haussa.
 
Täältä suositus akun pro mallille. Toinen vaihtoehto oli respo mutta aku vei voiton. Vahvistettu akseli yms. Jos vahingossa ei osaakaan laskea kuormaa ja ylittyy kantavuus...
 
IMG_1010.JPG

Tässä on yksi esimerkki huonosta ja vaarallisesta kuormasta, vaikka suunnilleen sallituissa painorajoissa ollaankin.
Kyydissä on 72 metriä 100X50X4 RHS palkkia 6 metrin kankina ( noin 620 kg ) ja kärrynä on kaverin 3,5 metrinen JT-Trailer.
Tuolla kuormalla oli todella ikävä taipumus lähteä vatkaamaan 80 km/h vauhdissa, jos tiessä oli epätasaisuuksia tai jos ohjausliike ei ollut todella rauhallinen.

IMG_2403.jpg

Tuossa on taas autovaa'an mukaan 1380 kiloa puujätettä, mutta eipä tuo 2700 kg traileri moisesta paljoa hätkähdä.

IMG_2907.jpg

Samalla kärryllä kulkee Disco 2:sen vetämänä vaikka pieni urakointikalusto.

Tosin Discolla vetää mukavasti myös tuollaisen 3500 kg venetrailerin ( omapaino 992 kg ) ja varusteineen + polttoaineineen 1800 kg painoisen veneen.

Muokattu1.jpg
 
Viimeksi muokattu:
IMG_1010.JPG

Tässä on yksi esimerkki huonosta ja vaarallisesta kuormasta, vaikka suunnilleen sallituissa painorajoissa ollaankin.
Kyydissä on 72 metriä 100X50X4 RHS palkkia 6 metrin kankina ( noin 620 kg ) ja kärrynä on kaverin 3,5 metrinen JT-Trailer.
Tuolla kuormalla oli todella ikävä taipumus lähteä vatkaamaan 80 km/h vauhdissa, jos tiessä oli epätasaisuuksia tai jos ohjausliike ei ollut todella rauhallinen.

Tuossa on hyvä esimerkki siitä, että mitä se väärä kuormaus tekee, ei siis se paino vaan painojakauma, liikaa takana ja et pysty hallitsemaan kärryä sitten ollenkaan. Aika hyvä nyrkkisääntö on se, että mitä jaksat vetopäästä nostaa, niin silloin on kuormaus just hyvä, tai ei ainakaan takapainoinen.

Viime kesänä kun tilasin täyden nipun märkää kyllästettyä lautaa, oisko ollut jotain 1200-1300metrin väliin, niin paikalliselta kaupalta kyyti pihaan osoitettuun paikkaan oli 85€. Muistaakseni paino oli jotain 2kg/m tai ainakin lähelle, joten eipä huvittanut lähteä tuhlaamaan polttoainetta ja työaikaa siihen, että itse ajaisin ~20km/suunta noita lautoja.
 
Viime kesänä kun tilasin täyden nipun märkää kyllästettyä lautaa, oisko ollut jotain 1200-1300metrin väliin, niin paikalliselta kaupalta kyyti pihaan osoitettuun paikkaan oli 85€. Muistaakseni paino oli jotain 2kg/m tai ainakin lähelle, joten eipä huvittanut lähteä tuhlaamaan polttoainetta ja työaikaa siihen, että itse ajaisin ~20km/suunta noita lautoja.
Tuo jarruton kärry on nimenomaan pieneen tarpeeseen, kun tarvitsee saada ne muutama terassilauta/pihakivi pihalle heti. Isommat määrät kannattaa nimenomaan tilata pihaan. Ei tule loppuviimein kalliimmaksi ja välttää rengasrikot, mahdolliset sakot ja puolen päivän ajan käytön tuohon kuljetukseen.
 
Tuossa on hyvä esimerkki siitä, että mitä se väärä kuormaus tekee, ei siis se paino vaan painojakauma, liikaa takana ja et pysty hallitsemaan kärryä sitten ollenkaan. Aika hyvä nyrkkisääntö on se, että mitä jaksat vetopäästä nostaa, niin silloin on kuormaus just hyvä, tai ei ainakaan takapainoinen.

Viime kesänä kun tilasin täyden nipun märkää kyllästettyä lautaa, oisko ollut jotain 1200-1300metrin väliin, niin paikalliselta kaupalta kyyti pihaan osoitettuun paikkaan oli 85€. Muistaakseni paino oli jotain 2kg/m tai ainakin lähelle, joten eipä huvittanut lähteä tuhlaamaan polttoainetta ja työaikaa siihen, että itse ajaisin ~20km/suunta noita lautoja.

6 metrin palkkia on paha kuormata 3,5 metrin kärryyn, kun vähintään 1,5 metriä jää yli vaikka laittaakin palkit aisan päälle.

Onneksi tuota ei tarvinnut vetää kuin noin 30 kilometriä maalarilta kotiin ja sen takia kaverin jarruttomalla kärryllä, kun tuo jarrullinen oli menossa minikaivurin alla.
Palkit kävin hakemassa reilun 100 km päästä tuon 4,5 metrin lavalla olevan jarrullisen kanssa ja siinä ei ollut mitään ongelmaa.

On tuon ja edellisen trailerin kanssa tullut välillä haettua 1000-2000 kg painoisia lautanippuja / harkkolavoja / pihakiviä suoraan trukilla / pyöräkuormaajalla kyytiin, jos on ollut kiirettä, mutta jarruttomalla olen hakenut ainoastaan pieniä satseja tai jotain väliseinätolppia yms.

Viime kesänä kun tilasin paikalliselta puukauppiaalta täyden nipun vinorimaa ( 1400 metriä ) ja pikkuisen muuta tarviketta 120 metrin aitaa varten 3500 eurolla, oli rahti 20 kilometrin päästä ilmainen.
 
Onko muuten tosiaan niin, että Respon kärryt eivät ole näitä 825 kg kärryjä niin kuin nykyään tahtoo monet olla? Toki ei puhtaasti aisapainolla mitattuna, mutta on kuitenkin tuo 75 kg aisapaino sallittu. Noteerasin vaan, että Akuun ja Teknoon saa kuormata +500 kg, kun Respo ilmoittaa vain 421 kg. Olin jo vähällä kallistua Respoon, mutta tuo on aika iso miinus jos näin on.
 
Toi on muuten jännä homma, hyvin harva osaa edes laskea lastausvaiheessa, että kuinka monta laattaa saat ottaa kyytiin, jos hyöty on 500kg ja 300x300 laatta painaa 10kg. Noilla määrillä hyvin moni saa ajaa koko päivän noita laattoja, se 100m2 autotallin edessä on laatoitettu.
Jos tosiaan lähtee 10 tonnin luokassa laskettavaa erää ylipäänsä jollain jullikalla ja golffilla kuskaamaan, niin sehän on silkkaa tyhmyyttä ja usein ilkivaltaa tai huumorinumero jollekin toiselle. Sitä se laskutaidottomuus ja hahmotushäiriö teettää.

Outo saituus on myös isossa osassa, kun rahtia ei vaan voi jättää rahtareille. Onhan se joku satanen äkkiä ison kuuloinen raha, kun laskee ajavansa samaan rahaan ainakin 5 kuormaa - kun laskee vain bensat eikä tajua muita kuluja, kulutuksen tuplaantumista, auton ja kärryn hajoamista jne. Tai sitä että reissuja tulisikin laillisesti toista kymmentä eli kulut ovatkin 3 kertaa rahti jo ennen vaurioita ja sakkoja, vaatimattomalla kahden päivän talkootyöllä jossa hajoaa kyynärpää ja murtuu jalkapöytä. Sairausloma 3 kk.

Se on myös jännä ettei moni tajua ajaa nätisti kärryn kanssa, tai kierrättää konetta kunnolla jos on ihan pakko jollain litran luumulla kiskoa. Ei se kunnon peruskoulutus minusta hukkaan menisi, mutta makuasioitahan nämä ja totuuden jälkeistä entrooppista aikaa tässä eletään joten ymmv ja oman maun mukkaan.
 
Jos tosiaan lähtee 10 tonnin luokassa laskettavaa erää ylipäänsä jollain jullikalla ja golffilla kuskaamaan, niin sehän on silkkaa tyhmyyttä ja usein ilkivaltaa tai huumorinumero jollekin toiselle. Sitä se laskutaidottomuus ja hahmotushäiriö teettää.

Outo saituus on myös isossa osassa, kun rahtia ei vaan voi jättää rahtareille. Onhan se joku satanen äkkiä ison kuuloinen raha, kun laskee ajavansa samaan rahaan ainakin 5 kuormaa - kun laskee vain bensat eikä tajua muita kuluja, kulutuksen tuplaantumista, auton ja kärryn hajoamista jne. Tai sitä että reissuja tulisikin laillisesti toista kymmentä eli kulut ovatkin 3 kertaa rahti jo ennen vaurioita ja sakkoja, vaatimattomalla kahden päivän talkootyöllä jossa hajoaa kyynärpää ja murtuu jalkapöytä. Sairausloma 3 kk.

Se on myös jännä ettei moni tajua ajaa nätisti kärryn kanssa, tai kierrättää konetta kunnolla jos on ihan pakko jollain litran luumulla kiskoa. Ei se kunnon peruskoulutus minusta hukkaan menisi, mutta makuasioitahan nämä ja totuuden jälkeistä entrooppista aikaa tässä eletään joten ymmv ja oman maun mukkaan.

Ei nyt ihan golffi ja jarruton Jullikka ollu alla, vaan tuo oma yhdistelmä, jossa on parin tonnin veturi ja 1700kg kuormaa kantava kärry. Hain 6 lavallista pihakiviä tuosta 20km päästä tehtaalta. Kivet oli 1300kg lavoilla ja noin 12 neliötä per lava. Kivet oli ~1200 euroa ja rahti olis ollu tälle 20km matkalle 600 euroa. Oli muutenkin joka viikko käyntiä tehtaan kulmalla, joten koin järkevämmäksi hakea kivet itse. Tietysti hommaa helpotti se, että sain aina täyden lavallisen kiviä kyytiin, eikä tarvinnut mitään käsipelissä kuormaamista alkaa harrastamaan.
 
Tarvitsisin talorakennustyömaata varten oman peräkärryn. Laittakaa suosituksia!

Kortista löytyy pikku-e, mutta päätin nyt tässä kohtaa kaikesta huolimatta, että jarruton kärry on etsinnässä ja ehdottomasti kuomukärry oltava. Lavan sisäpituus pitäisi olla n. 3,2-3,5m, koska taloon on tulossa paljon kolmen metrin määrämittaista puutavaraa yms. levyä, joten kolmemetrinen kärry ei ihan riitä. En kuitenkaan halua mitään ihan hinnat alkaen rimpulaa, vaan riittävän laadukkaan kärryn, jota kuitenkin määräysten mukaisesti olisi tarkoitus käyttää (eli ei kuskata huimia ylikuormia). Täydellisessä maailmassa kärrystä löytyisi riittävästi sidontalenkkejä sisä- ja ulkopuolelta, nokkapyörä, kippiruuvi ja mahdollisesti jopa tukijalat taakse (mutta ei välttämättömät).

Joskus haaveilin myös "telikärrystä", mutta ominaisuus vaikuttaisi kasvattavan hintaa useammalla satasella ja hyötykuorman määrä laskee, joten tätä mietin vain siinä tapauksessa, että eteen tulisi hyvä tarjous.

Helpointa olisi tilata uusi Tekno Traileri halutuilla varusteilla, mutta em. spekseillä se tulisi maksamaan n. 3000€, onko muita hyviä vaihtoehtoja?

Usein näkyy mainostettavan, että kuomun asennus veloitetaan erikseen (yleensä 100€), onko tuo käytännössä pakollinen ottaa joka tapauksessa, vai onko tuo kuomu oikeasti itse asennettavissa paikkoja/itseä telomatta, jos meisseli pysyy kädessä?

No niin, tämä tarina saatiin päätökseen. Ostin nyt sitten suositusten mukaisesti Aku CP350 pro-kärryn. Tämän lisäksi vaihtoehtoina olivat Respon ja Tekno Trailerin vastaavat 3,5m kärryt yksiakselisena. Valinta oli loppupeleissä kaikki seikat huomioiden aika helppo. Asun Jyväskylässä ja tuon Akun kärryn sai ostettua suht kilpailukykyiseen hintaan paikalliselta Agcon myyjältä 2790e hintaan, eikä tarvinnut kaukaa lähteä kärryä hakemaan. Kärryssä oli lisänä "kelkkavarustus", joka käytännössä tarkoitti liinalaatikkoa kärryn oikealla puolella ja kaasujousta kipin toiminnan helpottamiseksi. Muilta osin käsitykseni mukaan ihan normi versio.

Respon kärryn jos olisi halunnut mahdollisimman edullisesti, olisi pitänyt lähteä hakemaan Helsingistä asti (esim. Hammer) taikka sitten Puuilosta, mutta kaikki myymälät, joissa tuota oli saatavilla, olivat luokkaa 300 km päässä tai kauempana, joten ei aivan mahdottomasti houkutellut lähteä kärryä hakemaan toiselta puolelta Suomea. Lisäksi Respon kärryissä ei ole tuota nykystandardin mahdollistamaa 825 kg kuormausmahdollisuutta, vaan ne on rekisteröity vain 750 kilolle ja tässä kun huomioidaan vielä kärryn hieman suurempi omamassa, olisi kantavuus ollut tässä kärryssä pienin. Kärryssä oli myös Akusta ja Teknosta poiketen 7-napainen töpseli, kun Akussa ja Teknossa oli 13-napainen töpseli. Eipä tuo nyt olisi mahdoton homma vaihtaa, mutta välttyipä tuoltakin hommalta ja käy suoraan auton perään ilman adaptereita. En sano, että kyseessä olisi huono kärry, ei varmasti, mutta näitä seikkoja itse mietin kun kärryä valitsin.

Tekno Trailerin kärry olisi käytännössä pitänyt hakea Kauhavalta (jälleen 250 km matkaa suuntaansa), ellei olisi halunnut maksaa n. 175e rahdista. Kärryn olisi toki saanut täysin omilla spekseillä, mutta tarjouspyynnön jälkeen se tuli kaikkein kalleimmaksi vaihtoehdoksi. Kantavuus tässä kärryssä olisi (3500L pro) ollut paras (n. 550 kg, josta 75 kg aisapainoa).

Akun kärryssä plussana oli myös se, että siinä oli yhteensä kymmenen sisäpuolista sidontalenkkiä, kun Respossa olisi ollut kahdeksan ja Teknossa kuusi. Liinalaatikko kärryn toisessa kyljessä on ihan kiva, mutta toisaalta siellä ei ehkä viitsi ainakaan kaupungissa säilytellä sen arvokkaampaa tavaraa, koska ilman kahta riippulukkoa, laatikon saa parissa sekunnissa auki ja sisällön kähvellettyä matkaan.

Telikärry jäi nyt hommaamatta, vaikka se olisi ollut varmasti vakaampi perässä vedettävä, sillä olisi se syönyt hyötykuormasta n. 40-50 kg ja maksanut keskimäärin 500e extraa. Jarrukärryssä en varmaan muuta harkitsisi.

Hinnan puolesta Aku oli ihan ok. Ilmeisesti viimeiset pari vuotta Agco on myynyt kärryä tuolla 2790e hinnalla, joten inflaatio ei ole siihen toistaiseksi iskenyt. Parempia tarjouksia en onnistunut ainakaan heidän FB-sivuilta löytämään (missä ylläpitävät pistekohtaisia ilmoitteluja) ja muutenkin lukuisten tarjouspyyntöjen myötä jäi melko vahva kuva, että siitä hinnasta mitä verkossa lukee, ei kovin moni suostunut joko ollenkaan tinkimään taikka tinkivara oli yksittäisiä kymppejä. Teknon kohdalla toki tilaa-nappia ei olisi voinut suoraan tehdäkään, vaan kärryn hankkimiseseen liittyi olennaisena osana tarjouspyynnön lähettäminen. Käytännössä hinta oli tarjouksen myötä reilu 2900e (3500L Pro, johon lisävarusteena astinlaudat ja nokkapyörä).

Viimeisenä jokerivaihtoehtona mietin myös Majavan 3,5m kärryä, jota olisi saanut esim. paikalliselta Kärkkäiseltä. Hintaa olisi tullut n. 2500e, mutta kuomun asennusta koskeva mahdollinen lisähinta jäi epäselväksi, kenties olisivat ainakin suostuneet auttamaan sen nostossa kärryn päälle, jos itse asennusta ei olisi saanut kaupantekijäisinä. Varmasti sekin olisi ajanut asiansa, mutta nyt kävi näin...
 
Viimeksi muokattu:
Respo ja Aku turhan järeitä omaan käyttöön, mutta laadukkaan hitsatun ja upposinkityn yli 3m pitkän ”loppuelämän” kärryn halusin.

Majava 5032 omapaino kuomulla 280kg miellytti vs esim. Aku CP300-LH kuomulla jo 336kg.

Majava 5032 Jaxalin kuomu asennettuna lähti 2330€, kun puolisolle haettiin Motonetin kantisjäsenyys ja sai -10% pois ekasta ostoksesta.
 
Meinasin itsekin korvata kärryn valot ledivaloilla, mutta kaikissa käsiin osuneissa kytkeminen perustui valaisimesta tulevaan johdon pätkään. Alkuperäisissä valaisimen kotelo toimii kytkentärasiana. Ei napostellut lisätä ylimääräisiä kytkentärasioita kärryn alle, eli ostin uudetkin valaisimet alkuperäisiä vastaavat.
 
Onkos porukalla kokemusta Helonin peräkärryistä? Näyttäisi hyvään hintaan olevan 350cm pitkä kärry olevan kuomulla.. Etinnässä ois 350cm pitkä kuomulla oleva kärry, jossa vaneri pohja, ja etu / takalaita pitää saada auki molemmat, että pitkää tavaraa voi kuletella.


 
Viimeksi muokattu:
Onkos porukalla kokemusta Helonin peräkärryistä? Näyttäisi hyvään hintaan olevan 350cm pitkä kärry olevan kuomulla.. Etinnässä ois 350cm pitkä kuomulla oleva kärry, jossa vaneri pohja, ja etu / takalaita pitää saada auki molemmat, että pitkää tavaraa voi kuletella.



Youtuubissa muistan nähneeni jonkun käyttäjän videon tuosta kärrystä. Ehkä isoin miinus ( jos sillä on ylipäätään merkitystä) kertomiesi kriteerien perusteella on se, että etulaita on vailla saranoita, joten se irtoaa kokonaan avattaessa halusi tai ei.
 
Noissa 825 kg (yli 750 kg) kärryissä kannattaa huomioida se, että mikäli on vain B-ajo-oikeus, niin vetoauton kokonaismassa saa olla ainoastaan 2675 kg (yhdistelmän kokonaismassa rajoittaa) kun 750 kg kärryllä vetoauton kokonaismassa saa olla 3500 kg. Ks. Traficom UKK.
 
Noissa 825 kg (yli 750 kg) kärryissä kannattaa huomioida se, että mikäli on vain B-ajo-oikeus, niin vetoauton kokonaismassa saa olla ainoastaan 2675 kg (yhdistelmän kokonaismassa rajoittaa) kun 750 kg kärryllä vetoauton kokonaismassa saa olla 3500 kg. Ks. Traficom UKK.

Tässä moni menee halpaan ajokortin osalta. Samalla kun tuon ajo-oikeuden ja auton massat tarkastaa, niin kannattaa vilkaista mitä sillä autolla saa vetää. Ei ole niin itsestään selvää, että autolla saa vetää edes 750kg:n kärryä täyteen pakattuna.
 
Tässä moni menee halpaan ajokortin osalta. Samalla kun tuon ajo-oikeuden ja auton massat tarkastaa, niin kannattaa vilkaista mitä sillä autolla saa vetää. Ei ole niin itsestään selvää, että autolla saa vetää edes 750kg:n kärryä täyteen pakattuna.
Jää aika monella bensamallisella perheautoluokan rassilla vajaaksi tuosta. Plugareissa taas on yleensä täysi vetomassa suuremman omamassan johdosta. TÄyssähkäreissä vetomassat sitten vähän autosta riippuen.
 
Onko kokemusta tuosta jaxalin 125cm kuomusta, että onko tuo luonnossakin noin velhon hatun mallinen mitä kuvissa näyttää. Katselussa ollut tuollainen majavan m5032 kärry, mutta 100cm kuomulla ja 35cm laidoilla meinaa korkeus jäädä aika tarkalle mönkijän kuskausta ajatellen. Lisähinnasta saisi tuon 125cm kuomun, mutta jääkö tuon muodon takia todellinen hyötykorkeus järkeväksi vain kärryn keskelle?
 
Onko kokemusta tuosta jaxalin 125cm kuomusta, että onko tuo luonnossakin noin velhon hatun mallinen mitä kuvissa näyttää. Katselussa ollut tuollainen majavan m5032 kärry, mutta 100cm kuomulla ja 35cm laidoilla meinaa korkeus jäädä aika tarkalle mönkijän kuskausta ajatellen. Lisähinnasta saisi tuon 125cm kuomun, mutta jääkö tuon muodon takia todellinen hyötykorkeus järkeväksi vain kärryn keskelle?

Joo noi tankovehkeet, pyörät, kelkat, mönkijät jne ei oikein tykkää tuosta aika rajusti ylöspäin kapenevasta kuomusta ja matalaksi jää, jos on tuulilasia tai vastaavaa. Suosittelen tuota matalampaa kuomua ja 50cm laitoja tai lisälaitaa tuon 35cm:n päälle,
 
Joo noi tankovehkeet, pyörät, kelkat, mönkijät jne ei oikein tykkää tuosta aika rajusti ylöspäin kapenevasta kuomusta ja matalaksi jää, jos on tuulilasia tai vastaavaa. Suosittelen tuota matalampaa kuomua ja 50cm laitoja tai lisälaitaa tuon 35cm:n päälle,

Pitänee vielä katsoa jos jossain pääsisi livenä katsoman tuollaista ydistelmää. Aika rajallisesti on noita 50cm laitoja kärryissä. JT trailerissahan ne olisi, mutta siinä taas sitten on huonompi rakenne ja takalaidan saranointi oli melko heppoisen oloinen. Myös ne takalaidan lukot on aika surkeat.
 
Mikä olisi omamassaltaan mahdollisimman kevyt jarrullinen (kuomu)kärry? Noin 3k hintaluokassa.
 
Toimiikos nuo nykyajan led-valot ilman erillisiä vastuksia tms? Eli kytkee vaan paikalleen vanhojen tilalle?
Kyllä. Kuten kommenteista voi lukea, niin pientä oma-aloitteisuutta voidaan tarvita, että osaa yhdistää oikean väriset piuhat oikein. Ja ei kuten ensimmäinen käyttäjä (ilmeisesti kahdella kommentilla) yrittää laittaa mustaa miinukseen sekä plussaa muihin ja ihmettelee, kun ei toimi.
 
Tyhmä kysymys: pitäis käydä kokonaan uudelleen rakennettu kärri katsastamassa mutta omassa autossa on jotain häiriöö/oikosulkua kärripistokkeessa joten jokainen kontakti ei toimi kunnolla. Katsooko ne katsastuksessa kärryä meidän auton läpi (jossa siis pistoke prakaa) vai erillään meidän autosta jolloin kaikki toimii?

Pitäis saada kärry haettua pois ja katsastaa se mutta ei ole aikaa juuri nyt korjaa omaa auton pistoketta..
 
Tyhmä kysymys: pitäis käydä kokonaan uudelleen rakennettu kärri katsastamassa mutta omassa autossa on jotain häiriöö/oikosulkua kärripistokkeessa joten jokainen kontakti ei toimi kunnolla. Katsooko ne katsastuksessa kärryä meidän auton läpi (jossa siis pistoke prakaa) vai erillään meidän autosta jolloin kaikki toimii?

Pitäis saada kärry haettua pois ja katsastaa se mutta ei ole aikaa juuri nyt korjaa omaa auton pistoketta..
Ainakin asuntovaunu katsastetaan sen auton perässä ja sähköllä millä se tulee katsastusaseman tontille.
 
Kärryvanhuksen valot alkaa olla sisäpuolelta aika haperoa.

Toimiikos nuo nykyajan led-valot ilman erillisiä vastuksia tms? Eli kytkee vaan paikalleen vanhojen tilalle?

Tämäntapaisia tarkoitan: LED-takavalo 12 V, 5 toimintoa

Suosittelen ostamaan lamput jostakin paikasta jossa ne on helppo käydä palauttamassa..
Muutama vuosi sitten oli itsellä ajankohtaista tämä kärryn valojen uusiminen, ajattelin ledivaloja myös kokeilla. Kokeilin kaikki puuilon ja motonetin valot ja valosarjat ja ei yksikään sarja ollut sellainen, että olisi toiminut kaikissa testaamissani vetoautoissa (joita sillä hetkellä pihassa oli) kaikin puolin oikein, päädyin lopulta ihan perinteisiin. Jossain tuli discovalot, jossain auton "äly" katkaisi virrat kokonaan, jossakin oli jotakin muuta en muista mitä. Ainoa vetoauto missä toimi kaikki valot, oli pihan autovanhus. Muissa autoissa tismalleen samat valot ja sama kytkentä käyttäytyi kaikissa eri tavalla väärin.
Vanhassa autossa jossa ei ole mitään "älyä", luultavasti toimii kaikki valot. Yhtään uudemmissa (2000+) autoissa on odotettavissa herkästi ongelmia.
 
Metsästä tarvitsisi tuoda puuta ja risuja pois kärryn kanssa mutta matkalla hakkuupaikalle on vähintään yksi ojan ylitys joka muodostaa "porras" tyyppisen muodon. Mennessä kärry tyhjänä ajetaan porras alas jolloin perälauta todennäköisesti ottaa maahan kun kärryn pyörät tulee ojan pohjalle ja vastaavasti pois päin ajaessa kun auto nousee "portaan" päälle niin taas perälauta kauhoo maata aisan noustessa pystyyn.

Onkos kellään mitään kikkaa millä kärry säilyy ehjänä? Vai reitin tasoittaminen ainoa vaihtoehto?
 
Itse kerran jouduin viemään veneen varsin suuria korkeuseroja sisältävän tien päähän. Aisa olisi ottanut kiinni kummun ylityksessä, mutta laitoin auton takarenkaiden alle korokkeita, jotta sain koukkua ylös. Minulla on venetraileritouhuissa autossa aina mukana ~20cm pätkiä 2*6" lankkua. Nuo pätkät tulivat todella tarpeeseen kyseisellä reissulla. Huomattava on, että vetämätön pyörä ei kiipeä tuollaisen palikan päälle, vaan lykkää palikkaa edellään.
 
Suosittelen ostamaan lamput jostakin paikasta jossa ne on helppo käydä palauttamassa..
Muutama vuosi sitten oli itsellä ajankohtaista tämä kärryn valojen uusiminen, ajattelin ledivaloja myös kokeilla. Kokeilin kaikki puuilon ja motonetin valot ja valosarjat ja ei yksikään sarja ollut sellainen, että olisi toiminut kaikissa testaamissani vetoautoissa (joita sillä hetkellä pihassa oli) kaikin puolin oikein, päädyin lopulta ihan perinteisiin. Jossain tuli discovalot, jossain auton "äly" katkaisi virrat kokonaan, jossakin oli jotakin muuta en muista mitä. Ainoa vetoauto missä toimi kaikki valot, oli pihan autovanhus. Muissa autoissa tismalleen samat valot ja sama kytkentä käyttäytyi kaikissa eri tavalla väärin.
Vanhassa autossa jossa ei ole mitään "älyä", luultavasti toimii kaikki valot. Yhtään uudemmissa (2000+) autoissa on odotettavissa herkästi ongelmia.

Jes, sain vaihdettua ja onneksi toimii ilman ongelmia 2013 Kian perässä :thumbsup:
 
Muistaakseni autosta voi myös määrittää vaunun valojen asetukset ledeiksi, vaatii tosin vagcomin tai obd11.
 
Tuli ostettua kärryyn kumivarrelliset led-äärivalot taakse jotta näkee ajaessa varsinkin pimeellä missä se kärryn takareuna menee. Mutta noissa valoissa on 2 mustaa johtoa, että mites päin ne pitäisi sitten kytkeä kiinni (mitään ohjetta ei mukana tullut)?:hmm:
 
Tuli ostettua kärryyn kumivarrelliset led-äärivalot taakse jotta näkee ajaessa varsinkin pimeellä missä se kärryn takareuna menee. Mutta noissa valoissa on 2 mustaa johtoa, että mites päin ne pitäisi sitten kytkeä kiinni (mitään ohjetta ei mukana tullut)?:hmm:

Itselläni oli traktorissa vastaavan tyyppiset, ja ihmettelin samaa. Testasin irto akulla sitä, ja tuntu toimivan kummin päin vaan kytki..
 
Moi!

Autotrailerille olisi tarvetta ja kysellääs täällä käytännön kokemuksia. Kuljetustarve auto-urheilussa käytettävälle välineelle, omapaino n. 1100kg joten kauheaa kantavuutta tuon puolesta ei tarvita. Haluaisin kärryltä monikäyttöisyyttä myös tavaran kuljetukseen, josta syystä erilaiset lavettikärrit (irrotettavilla laidoilla) on alkaneet kiinnostaa. Onko tuollainen lavetti kompromissi auton kuljettamiseen? Niissä on tyypillisesti aika korkea lastauskorkeus+pitkät ajosillat ja kuljetettava auto on matala. Vai puhdas autotraileri esim. keskitäytöllä parempi? Omat kokemukset rajoittuu puhtaisiin autotrailereihin.

Toinen osa kysymyksestä liittyy kysymykseen uusi vai käytetty? Käytettyjen hinnat tuntuu olevan melko korkealla, 10 vuotta vanhasta saa maksaa helposti 3500-4000e ja uuden saa 4500-5000e. Onko järkeä edes harkita vanhoja, vai suoraan uutta alle ja nauttia huolettomuudesta muutama vuosi?
 
En ainakaan itse ostaisi käytettyä kärryä. Valojen, laakereiden, renkaiden ja jarrujen korjaus on aikaa vievää, vaikka ei kallista olisikaan. En tiedä, onko kaupallisissa trailereissa aina tukijalat estämässä kärryn kippaus lastatessa, mutta sellaiset olisi hyvä olla kunnolliset. Joskus lainavehkeitä käyttäessä näin auton öljypohjan, kun ajoin Avantin trailerille. Se tuntui väärältä. Vetoauton takapyörät nousivat ~1m:n maasta.
 
Miksi pikkukärryjä ei ole rekkatyyliin ohjautuvilla etupyörillä ja niin että takapyörät olisi siellä takalaidassa? En ole tainnut koskaan sellaisia nähdä. Äkkiä ajattellen en keksi, miksi sellainen ei toimisi - vaan onko niin kallis valmistaa ettei ottajia löydy?
 
Miksi pikkukärryjä ei ole rekkatyyliin ohjautuvilla etupyörillä ja niin että takapyörät olisi siellä takalaidassa? En ole tainnut koskaan sellaisia nähdä. Äkkiä ajattellen en keksi, miksi sellainen ei toimisi - vaan onko niin kallis valmistaa ettei ottajia löydy?
On niitä. Tuskin se ainakaan edullisempi on tai kauheasti kätevämpi.

 
On niitä. Tuskin se ainakaan edullisempi on tai kauheasti kätevämpi.

Humbaurin vastaavia kärrejä näyttää olevan euroopassa hintaluokassa 10-15k€ myynnissä. Keskiakselinen 3500kg kärry on uutena luokkaa 6-7k€ Suomessa. Keskiakselisen yksinkertaisempi rakenne varmaan tarkoittaa parempaa hyötykuormaa, mikä kallistaa vaakaa myös siihen suuntaan.

Itelläni on alumiininen kärry (Traveller isoreissari) kokonaismassaltaan 2000kg ja omamassa vajaan 300kg, eli kuormattavuus reilun 1700kg. Jos vielä sattuu olemaan veturi semmonen, jonka suurin vetomassa on pieni (esim jonkun golfin jarrullinen vetomassa oli 1300kg), niin tuolla kärryn omamassallakin on aika paljon merkitystä.
 
Humbaurin vastaavia kärrejä näyttää olevan euroopassa hintaluokassa 10-15k€ myynnissä. Keskiakselinen 3500kg kärry on uutena luokkaa 6-7k€ Suomessa. Keskiakselisen yksinkertaisempi rakenne varmaan tarkoittaa parempaa hyötykuormaa, mikä kallistaa vaakaa myös siihen suuntaan.

Itelläni on alumiininen kärry (Traveller isoreissari) kokonaismassaltaan 2000kg ja omamassa vajaan 300kg, eli kuormattavuus reilun 1700kg. Jos vielä sattuu olemaan veturi semmonen, jonka suurin vetomassa on pieni (esim jonkun golfin jarrullinen vetomassa oli 1300kg), niin tuolla kärryn omamassallakin on aika paljon merkitystä.

kannattaa sitten olla tarkkana jos vetelee näitä isoja kärryjä ns. liian pienellä autolla ettei vahingossakaan kokonaismassat ylitä 3500kg jos pelkällä B kortilla ajelee, kun auton maksimi vetomassan puitteissa voi vetää myös kokonaismassaltaan liian isoa kärryä, kunhan kokonaispaino pysyy alle sallitun, mutta ajokortin puitteissa kokonaismassat määrää vaikka kärry olisi tyhjä.
 
kannattaa sitten olla tarkkana jos vetelee näitä isoja kärryjä ns. liian pienellä autolla ettei vahingossakaan kokonaismassat ylitä 3500kg jos pelkällä B kortilla ajelee, kun auton maksimi vetomassan puitteissa voi vetää myös kokonaismassaltaan liian isoa kärryä, kunhan kokonaispaino pysyy alle sallitun, mutta ajokortin puitteissa kokonaismassat määrää vaikka kärry olisi tyhjä.
Ja ymmärtää se, että ajokortin riittävyys katsotaan rekisteriotteista ja kytkentämassan riittävyys vaa-alla.
 
Se kun sähköauton hankkii, niin samalla rytinällä kannattaa suosiolla ajaa Be, sen verran isoja omamassoja niissä on (sähköauto vetoautona nyt tietty ei ole paras koska range, mutta jos matkat ei ole pitkiä). Onneksi otin opiksi kaverin virheestä ja ajoin kortin ennen sakkojen ottoa.

Maalaisjärjellä ajateltuna toki aika hassua, että kaikilla mahdollisilla ja mahdottomilla mittareilla turvallisempi yhdistelmä antaa Be kortittomalle sakot, mutta hengenvaarallinen harakiriyhdistelmä voi olla täysin ok...
 
Kortti/kärrysäännöt nyt ylipäätänsä on aivan liian monimutkaiset. Aivan liikaa laskemista ja kaikenlaisia erityistapauksia ja tulkintamahdollisuuksia, moni sakko on puhdas vahinko, vaikka oikein olisi yritettykin. Olisi paljon viisaampaa jos sääntöjä selkiytettäisiin, esimerkiksi niin, että ilman e-kirjainta ei vedetä minkäänlaista kärryä ja jos se e-löytyy, saa vetää sen mitä auton rekisteriote sanoo, ei sen tarvitsisi olla yhtään monimutkaisempaa.
 
Onko teillä kokemuksia/suosituksia peräkärryn peruutuskamerasta? Tuli melkein pakiteltua aitaa päin, kun on vaikea arvioida missä se perä menee.

Langaton kamera, joka saisi käyttövirrat esim. kärryn takavalojen sähköistä ja kuvan saisi puhelimeen voisi olla kätevin. Kärryä ei kuitenkaan joka päivä vedellä.
 
Onko teillä kokemuksia/suosituksia peräkärryn peruutuskamerasta? Tuli melkein pakiteltua aitaa päin, kun on vaikea arvioida missä se perä menee.

Langaton kamera, joka saisi käyttövirrat esim. kärryn takavalojen sähköistä ja kuvan saisi puhelimeen voisi olla kätevin. Kärryä ei kuitenkaan joka päivä vedellä.
Ei ole millään muotoa ollenkaan kätevää räpeltää joku kamerayhteys puhelimeen päälle ja katsella siitä mitään peruutellessa.

Kyllä se peruutuskamera istuu siinä etupenkillä. Apukuskin tai kuskin paikalla. Ei oo iso homma käydä ulkona katsomassa vaikka useampaan kertaan tarvittaessa jos ei peileistä hahmota tarpeeksi.

Oon ajanu kaikenlaisia rekka-autoja, 33-metrisiäkin työkseni. Siinä tulee 60 metriä käveltävää kun käy takana katsomassa mihin peruuttaa.
Uusia puolen miljoonan euron yhdistelmiä oli eikä peruutuskameroita kärryjen perässä.
Yli puoli vuosikymmentä tein ajohommia eikä ikinä käynyt vahinkoa peruuttaessa vaikka ahtaita paikkoja oli tietysti vitusti.
Ei johdu siitä että olisin helvetin hyvä kuljettaja ja peruuttaja (vaikka siis toki olenkin) vaan siitä että minulla on myös hyvä muisti. Muistin käydä aina katsomassa jos en tiennyt mitä takana on.
Digitaalista peruutuskameraa en toivonut. Paitsi joskus jakohommissa perälaudan kanssa.

Se kävely kuitenkin toimii varmasti.
Myös muiden mielestä kun käytännössä missään firmassa ei ole missään perävaunussa kameraa.
 
Onko teillä kokemuksia/suosituksia peräkärryn peruutuskamerasta? Tuli melkein pakiteltua aitaa päin, kun on vaikea arvioida missä se perä menee.

Langaton kamera, joka saisi käyttövirrat esim. kärryn takavalojen sähköistä ja kuvan saisi puhelimeen voisi olla kätevin. Kärryä ei kuitenkaan joka päivä vedellä.

Komppaan edellistä, silmät toimii kamerana. Itsellä oli kanssa vaikeuksia arvioida missä kärry menee, kunnes oli pakko ajaa pikku-e ja harjoitella käsittelykokeeseen. Muutaman iltapäivän veivasin pihatiellä ja se riitti hyvin...

Peruutuskamera autossa sen sijaan on kiva, kun saa pakitettua ykkösellä kuulan vetoaisan alle, vaikka tämäkin tietty pitää osata ilman kameraa (ei ykkösellä mutta ravaamaan joutuu, toki ammattilaiset varmaan osaa tänkin ykkösellä).
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 980
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom