Otetaanpa vielä rautalankaesimerkki, mikä perävaunujen ajokorttisääntelyssä mättää:
Esimerkki 1, vetoautona Peugeot 206 1.4 3-ov
Kokonaismassa 1450 kg, joten B-kortilla saa vetää kokonaispainoltaan 3500-1450=2050 kg kärryä, vaikkapa tällaista 2 tonnin Respoa:
Extremely tough and durable welded steel frame. Load bearing boards and fenders are made of high quality sheet metal coated with Magnelis®, which is 3 times...
www.respo.ee
Onhan se vähän veturia isompi mutta mainiosti menee B-kortilla. Kärry painaa tyhjänä 500 kg eli reilusti alle 1100 kg. Lastia saa siis ottaa 600 kg+50 kg aisapainoa, 650 kg. Pari letkaa tiiliä, toista kuutiota sahatavaraa tai kuutiokaupalla halkoja. No problem, on vahva veturi.
Esimerkki 2, vetoautona
joku Merssu 220d 4-matic farkku
Kokonaismassa 2590 kg, eli B-kortilla suurin sallittu kärryn kokonaismassa 3500-2590 = 910 kg. Sakkoja tulee varmaan pelkästä ajatuksesta, että pistäisi em. Respon koukkuun kiinni, puhumattakaan sen kuormaamisesta. Ei tiiliä, ei lautoja eikä halkoja. Surkea veturi.
B/96-kortilla saisi laittaa 4250-2590 = 1660 kg kärryn, eli ei mene 2000 kg Respo silläkään. Ei mene edes 1700 kg kärry.
Harmillisesti kokonaismassa menee yli 2500 kg, joten edes 1000 kg jarrullista kärryä ei saa vetää B-kortilla.
Sokeriksi pohjalle, EU:n ajokorttidirektiivissä kerrotaan mitä luokkasääntelyllä tavoitellaan:
"(12) The definitions of the categories should reflect to a
greater extent the technical characteristics of the vehicles
concerned
and the skills needed to drive a vehicle."
"(12) Les définitions des catégories devraient refléter davantage
les caractéristiques techniques des véhicules concernés
ainsi que
les aptitudes nécessaires à la conduite des véhi-
cules."