Ak:lla mennyt hermot uuden rullaenkooderin juotteluun tähän jo iäkkääseen G703:een. Mikä olisi sopiva hiiri tilalle? Ketjun mukaisesti pelihiiri hakusessa, mutta koneella tehdään paljon toimistohommia. Tämähän tarkoittaa sitä, että rulla tulee olemaan erittäin kovalla käytöllä, koska melkein kaikissa sovelluksissa skrollataan rullalla.
EDIT: Muistin väärin ja olinkin kokeillut hiireen vain yhdenlaisia (Kailhin) enkoodereita, vaikka olin tilannut myös ALPS:ia jossain vaiheessa. Nyt juotettu tilalle
vielä kerran ALPS:n enkooderi - katsotaan kauanko tämä kestää... ainakin skrollaustuntuma on paljon jämäkämpi (=parempi mielestäni)!
Vaatimuksia:
- Hiiri ei saa olla ainakaan yhtään pienempi (lyhyempi) kuin G703 (Claw-ote ei vain onnistu ja on rasittavaa, jos osa kämmenestä hinkkaa hiirimattoon; olen aika pitkäsorminen.)
- Kytkimien pitäisi olla kestäviä (ml. rulla!)
- Muutenkin jämäkkätekoinen
- Linuxkäyttöön. Oleellisia ominaisuuksia ei tule lukita proprietary-Windows-softan taakse (Firmwaren päivitys juuri ja juuri saattaa onnistua VM:n avulla).
Plussaa (muttei välttämätöntä):
- Optisesta rullaenkooderista plussaa (tai vaihtoehtoisesti sellainen mekaaninen enkooderi joka oikeasti kestää!)
- Jämäkkä/selkeä "rullausaskel/vastus". Ei haamuskrollauksia, hyvä "taktiili" tuntuma askelille!
- Langattomuus. Jos AA paristot niin vielä parempi!
- Hyvä DPI, hyvä vasteaika. DPI säätö ilman softaa (kuten G703:ssa)!
- Ak on vanha ja oldskool, joten hiiren ei tarvitse olla kevyt, vaan mieluummin vähän raskas!
Tällä hetkellä olen katsellut esim. SteelSeries Rival 5:sta tai Razer Basilisk X Hyperspeediä (
Gigantilla tarjokusessa vielä huomisen). Razerin kohalla mietityttää mekaniikan kesto, koska monissa kommenteissa sanotaan että ne eivät vaan kestä. Ihan päntiönään en haluaisi vaihtaa hiirtä, vaan ensisijaisesti etsitään kestävää ja toimivaa hiirtä, eli mitään suuria intohimoja hiiret eivät allekirjoittaneella noin muuten herätä; toisin sanoen ei ole tarkoituksena 6kk päästä tai hiiren hajotessa välittömästi takuun jälkeen en halua olla samassa tilanteessa kuin nyt, eikä lähtökohtaisesti myöskään ole tarkoitus ostaa hiirtä, jonka vaihtaminen takuuseen on todennäköistä (varsinkaan tyyppivikaista mallia jonka ongelmia ei vaan pystytä korjaamaan).
p.s. Kokemuksia G703:n rullasta: kertaalleen hiiri vaihdettiin takuuseen. Takuussa tulleessa yksilössä tismalleen sama ongelma jonkin ajan kuluttua - rullaenkooderi ei vain kestä vaan alkaa "bouncaamaan" liikaa kuluessaan (olen ihmetellyt tätä myös oskilloskoopilla ja verrannut "kulumattomaan" enkooderiin). Oireena käytössä siis lähinnä satunnaisesti rekisteröityvä rullailusuunta, ja "haamurullaukset" jos sormea leputtaa rullalla (viimeinen pienempi ongelma mutta olemassa). Firmwarepäivitys tn. firmiksen softalla vähentää bouncea, mutta ei siis todellakaan korjaa ongelmaa (ehkä lieventää / myöhentää sen ilmenemistä hieman). Netistä tilatut yhteensopivat (Kailhin) enkooderit eivät valitettavasti ole sattuneet olemaan lainkaan kestävämpiä, vaan sama ongelma näissäkin <6kk käytön jälkeen. G703:ssa ei siis muuten vikaa, mutta tuo uuden enkooderin kolvaaminen 6kk välein rupeaa käymään tylsäksi.