Gamepassin osalta mietityttää kyllä että pakkohan tuo on olla Microsoftille tappiollista toimintaa, kun hyvinkin uudet pelit päätyvät tuonne tarjolle. Kuluttajan kannalta toki todella hyvä etu, mutta mitenhän tuo sitten pitkässä juoksussa näkyy. Olihan tuo yritys tuplata Liven hinta sinne 120 dollarin tienoille jo kai jonkinlainen liike korjata tuota, mutta yllättäen aikamoinen myrsky tuosta asiasta nousi, että päättivät perua muutoksen Liven hinnoittelussa.
Microsoftin edellisen vuosineljänneksen tulos oli 15 miljardia dollaria. 15 000 000 000 dollaria rahaa pankkiin kulujen jälkeen. Tuollaisilla rahoilla pyörittää enemmän tai vähemmän tappiollisia osastoja melko pitkään.
Jos joku överirikas megakorporaatio tarjoaa mulle edullista mahdollisuutta pelata uusia ja vanhoja pelejä, niin otan sen kiitollisena vastaan. Sitten kun palvelun hinta/laatusuhde ei enää miellytä, niin katkaisen tilauksen, enkä ole menettänyt yhtään mitään. Eikä mulla harmita kyllä yhtään vaikka tällä tavalla se megakorporaatio häviäisi miljoonia dollareita. Ei se ole minun pussistani pois. Heidän tehtävänsähän se on tehdä tulosta ja rakentaa sellainen bisnesmalli, että se on heille pitemmän päälle kannattava.
Nythän Game Pass on edelleen asiakashankintavaiheessa, jolloin sisäänheittohinta on edullinen ja pitkänkin tilauksen saa halvalla. Jossain vaiheessa hinta nousee X euroa. Samalla tavalla kuin Spotify oli alkuun ilmainen ja Netflix alle kympin kk tai jotain. Sitten kun hinta nousee, niin voit päättää jatkatko tilaamista.
Julkaisijat ja kehittäjäthän ovat ylistäneet tuota Game Passin toimintamallia, mm. viimeisimpänä Sega kertoi että Game Passiin laitetut Sega-pelit ovat tavoittaneet paljon uusia käyttäjiä:
Sega on erittäin tyytyväinen tuloksiinsa Xbox Game Passissa
Sillä tavalla pelisarjat saavat uusia faneja, käyttäjät ostaa maksullisia lisäosia, ostavat kenties muita saman genren tai kehittäjän pelejä jne. Loppujen lopuksihan kyse on siitä, että kilpaillaan kuluttajan vapaa-ajasta; pelaaminen vs suoratoistopalvelut vs musiikin kuuntelu ym. Myös Game Passia käyttävien kuluttajien käyttöstatistiikat on kullanarvoista tavaraa Xboxille, kehittäjille sekä julkaisijoille. Kuinka paljon mitäkin pelataan, minkä ikäiset pelaa, naiset vai miehet jne.
Kehittäjät ovat myös kertoneet, kuinka Game Pass on mahdollistanut sen, että he voivat tehdä sellaisia pelejä kuin haluavat, eikä ole pakko tehdä sellaista peliä jolla pyritään parhaaseen mahdolliseen kaupalliseen tulokseen:
Xbox Game Pass frees developers from business model concerns, says Microsoft
Itsekin olen kokeillut varmaan lähes 30 sellaista peliä Game Passin kautta, mitä ei olisi muuten tullut koskaan pelattua.
Sitten on vielä alan ammattilaiset, joilla on pääsy valtaisaan määrään käyttäjä- ja myyntidataa:
Liven hinta ei taas ole oikein mitenkään liitoksissa Game Passiin, koska kyse on eri tilauksesta kokonaan.
TL;DR Game Passista hyötyy kuluttaja, kehittäjä, julkaisija, Xbox, Microsoft. Game Pass vituttaa niitä joilla on vain pleikkari.