PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Jos seuraisit keskustelua niin tietäisit että:

1) Se minkä kokoinen DS4:n edeltäjä on on täysin irrelevanttia jos DS4 koetaan huonoksi iso/normikätisillie

2) Tässä on jo todettu ettei ohjaimen koko ole suoraan verrannollinen mihin käsiin se sopii, DS4 on isompi kuin XBonen controller mutta silti sopii varsin monen mielestä huonommin isommille käsille.

Suosittelen myös että keskityt ns. omaan tekemiseen sen sijaan että huutelet muille, et liene se paras esimerkki tässä suhteessa.
Onko sinulle täysin ylivoimaista kirjoittaa viestejä ilman ylimääräistä piikittelyä?

1) Kenen toimesta? Onko tämä todettu ns. yleisellä tasolla vai foorumin xbox-käyttäjien toimesta? Itse käytän molempia sujuvasti ilman ongelmia ja käteni ovat luokkaa normaalikokoa.

2) Ja tämä on taas aivan puhdas mielipidekysymys, jota on turha toitottaa totuutena.

Jos et kerran pysty vastaamaan asiallisesti, niin jätä vastaamatta. Viestisi eivät ole tuoneet tähän puhkikaluttuun aiheeseen mitään uutta näkökulmaa.
1) Jos et ymmärrä ettei DS3:n koolla ole mitään tekemistä DS4:n sopivuuden kanssa niin en tiedä mitä muuta sanoa.

2) Ei se ole mikään mielipidekysymys, se on fakta ettei isompi koko tarkoitta aina parempaa sopivuutta. Taas ihan perusasiaa.

Ja edelleen, pidä huoli omasta käytöksestäsi, älä leiki moderaattoria. Raportointi-nappula on sitä varten jos ärsyttää.

EDIT: tämä oli osaltani tässä
1) Minä puhuin esittämästäsi väitteestä liittyen DS4 sopivuuteen isoille/normikokoisille käsille, jos nyt ei käynyt asiayhteydestä ilmi.

2) Nyt sorrut saivarteluun, ymmärrät kyllä fiksuna kaverina varmasti mitä tässä ajetaan takaa.

Annan sulle mahdollisuuden muuttaa käytöstäsi, mutta toki voin raportoida viestisi jos kerran muuten ei mene perille.
Eiköhän tämä vänkääminen jo riitä ja molempien mielipide tullut siltä osin selväksi mitä on selväksi saatavissa.
 
Taidan olla sitten poikkeus kun ei ole erityistä suosikkia ohjaimissa, kaikki on ihan ok. Ei tuota itkua pelata N64 tai gamecuben (joka mielestäni on erittäin hyvä ja mukava ohjain), DS4, , Joyconin, Switchin Pro ohjain, DualSensen tai xboxin ohjaimilla. Tähän PC:lle tykännyt ottaa DS4 kun se tuntuu tutuimmalta ja "napakimmalta" mitä tulee ohjaamiseen. Dualsensekin ihan jees, vähän isompi kuin tuo DS4 mutta ei oikein herätä negatiivisia eikä positiivisia tunteita, se on ohjain ja ajaa sen minkä pitää.
 
Ei löydy mutta jos ne tulevat lisävarusteisena palikkana kuten PS4 ohjaimeenkin niin sinulla ei varmasti ole sen jälkeen pelaamisen kanssa ongelmia.

PS5-ohjainta en ole vielä käyttänyt. Pitää kokeilla kun kerkeää. Hieman ihmetyttää, että jos noissa PS5-kapuloissakaan ei ole niitä kunnon liipasimia, niin miten jossain urheilupelissä ladataan esim. syötön kovuus? Onko se puhtaasti ajallinen määre (paina pidempään ja lataa?). Hieman kankealta vaikuttaa, kun Xbonen ohjaimessa syötön voi heittää heti, painamalla halutulla voimakkuudella. Pitkä painallus = kovempi syöttö, hiljainen painallus = hiljainen syöttö. Ajopeleissä pieni liipasimen veto = vähän kaasua jne.

Kun sinulla kerran on kokemusta niin olet varmaan samaa mieltä ettei aikamiehen kourissa ole eroja otti PS4 tai Xbox Onen ohjaimen käteen. Siitähän tässä on kyse.

Kyllä on aikamiehen kourissa eroja. Itselläni on pitkä käsi ja sormet, ja kyllä PS4 -ohjain istuu huonosti käteeni. Xbonen ohjain on paksumpi kuin PS4-ohjain, ja sormi taittuu paremmin liipasimille ja tateille. Mutta varmaan keskivertokäsillä ei hirveästi eroja. Ja kyllä minäkin PS4-kapuloilla voin pelata, mutta mielummin Xbonen. Se torso-liipasin on iso ongelma urheilu+ajopeleissä.

Tuoko kumpikaan uusista ohjaimista lisäarvoa tietokoneeseen liitettäessä?

PS-ohjaimia en ole PC liittänyt, Xbonen ohjaimet tuo lisäarvoa ainakin ajopeleissä (kun en jaksa hommata rattia), eli ohjaimen tatit on 360-kääntyviä toisinkuin näppäimillä voi kääntää ajoneuvoa. Ja lisäksi puhelimen handsfree-kuulokkeiden mikrofoni ei toimi normaali tietokoneen emolevyn kuulokeliitännästä, mutta Xbonen kautta yhdistettynä toimii sekä mikrofoni että kuulokkeet. Tämä poisti kätevästi uuden headsetin ostamisen vaivalta ;) Itse kun tykkään tulppakuulokkeista.
 
PS5-ohjainta en ole vielä käyttänyt. Pitää kokeilla kun kerkeää. Hieman ihmetyttää, että jos noissa PS5-kapuloissakaan ei ole niitä kunnon liipasimia, niin miten jossain urheilupelissä ladataan esim. syötön kovuus? Onko se puhtaasti ajallinen määre (paina pidempään ja lataa?). Hieman kankealta vaikuttaa, kun Xbonen ohjaimessa syötön voi heittää heti, painamalla halutulla voimakkuudella. Pitkä painallus = kovempi syöttö, hiljainen painallus = hiljainen syöttö. Ajopeleissä pieni liipasimen veto = vähän kaasua jne.
Menee nyt sulla puurot ja vellit sekaisin, kyllä siinä dualshockissa on olleet jo R2/L2 painikkeet liipaisimina jo PS3 ajoista lähtien. Noita MS:n Elite-ohjaimien ohjelmoitavia takapainikkeitahan ei näissä vakio-ohjaimissa ole koskaan ollutkaan.
Kuten Maniac tuossa sanoikin niin kyllä se liipaisimet ovat olleet Sonylla PS3 ajoista lähtien olemassa vaikka tärinää niihin ei ole liitetty joka taas Xbonen ohjaimessa on (tärinä vaatii tuen peliltä). Sony vei DualSensessä asian paljon pidemmälle ja nyt niissä on muuttuva vaste ja mahdollisuus vaikka lukita ne (esim. aseeseen tulee syöttöhäiriö) kunhan peli vain tukee ohjaimen hienouksia. Ja nämä erikoisohjaimista tutut takanapit sai lisävarusteena DS4 ohjaimiin ja huhujen mukaan olisi tulossa myös DualSenseen. Niihin voi ohjelmoida itse toimintonappinsa.

Sony Dualshock 4 Back Button Attachment -lisävaruste, PS4 34,90
 
Viimeksi muokattu:
Menee nyt sulla puurot ja vellit sekaisin, kyllä siinä dualshockissa on olleet jo R2/L2 painikkeet liipaisimina jo PS3 ajoista lähtien. Noita MS:n Elite-ohjaimien ohjelmoitavia takapainikkeitahan ei näissä vakio-ohjaimissa ole koskaan ollutkaan.

Kuten Maniac tuossa sanoikin niin kyllä se liipaisimet ovat olleet Sonylla PS3 ajoista lähtien olemassa vaikka tärinää niihin ei ole liitetty joka taas Xbonen ohjaimessa on (tärinä vaatii tuen peliltä).

Mutta onko ne siis edelleen PS4-ohjaimen kaltaisia enemmänkin painikkeita / lyhyitä liipasimia, kuin Xbonen ohjaimen kaltaisia pidemmälle vedettäviä liipasimia? Xbonen ohjaimessahan siinä liipasimessa on paljon pidempi ''vetomatka'' kuin PS4-ohjaimissa on. Tuo pidempään vedettävä liipasin helpottaa esim. NHL-pelisarjassa syöttöjen nopeaa kovuuden määrittämistä todella paljon. PS4-ohjaimella syöttäminen on paljon alkeellisempaa.

Ihan ''Sony for life'' -tuttavani jopa myöntäneet Xbonen ohjaimen paremmuuden urheilu- ja ajopeleissä. PS4:hän sai jotain custom-ohjaimia, jotka oli lähes täysin kopioituja malleja Xbonen ohjaimesta, eli ajoi asiansa. Hinnoista ei tosin tietoa.

Sony vei DualSensessä asian paljon pidemmälle ja nyt niissä on muuttuva vaste ja mahdollisuus vaikka lukita ne (esim. aseeseen tulee syöttöhäiriö) kunhan peli vain tukee ohjaimen hienouksia.

Tämä muuttuva vaste on mielenkiintoinen uudistus, kuten aiemmin kirjoitin. Esim. jousella ampuessa tuo voisi potentiaalisesti lisätä selvästi immersiota. Miten tuo pelituki, onko tiedossa että kuinka paljon tuo tulee yleistymään? Ehkä tuolla ei tosin lisätä immersiota jossain urheilupeleissä tai autopeleissä. Autopelin kaasuliipasin ei minusta kuulu edes jäykistyä, tai syöttönapissa sama. Mutta käyttöä tuolle varmaan jossain peleissä keksitään.
 
Autopelin kaasuliipasin ei minusta kuulu edes jäykistyä
Toisaalta jarrupolkimeen saa paljon aidomman fiiliksen. Noi ohjaimen haptiset ominaisuudetkin on niin paljon paremmat että ajopeleissä voi ajoalustan karkeutta esittää ihan eri tarkkuudella.

Noi dualsensen liipasimet on enemmän xbox liipaisimen kaltaiset muotoilultaan ja vedon pituudelta kuin mitä vaikka pleikkakolmosessa.
 
Toisaalta jarrupolkimeen saa paljon aidomman fiiliksen. Noi ohjaimen haptiset ominaisuudetkin on niin paljon paremmat että ajopeleissä voi ajoalustan karkeutta esittää ihan eri tarkkuudella.

Joo ratti+polkimet on varmasti aivan eri luokkaa, on käynyt mielessä, mutta ei ole vielä jaksanut pelkästään F1-pelaamiseen ostaa.

Noi dualsensen liipasimet on enemmän xbox liipaisimen kaltaiset muotoilultaan ja vedon pituudelta kuin mitä vaikka pleikkakolmosessa.

Okei, onko ne siis PS4 -> PS5 myötä muuttunut? PS4-ohjaimia käytin viimeksi jouluna, ja niissä oli todella lyhyet liipasimet jotka oli enemmänkin napuloita. Vai onko niitä ohjaimia PS4:ssäkin noiden osalta monenlaisia?
 
Joo ratti+polkimet on varmasti aivan eri luokkaa, on käynyt mielessä, mutta ei ole vielä jaksanut pelkästään F1-pelaamiseen ostaa.
Tarkoitettiin varmaankin, että noiden dualsensen liipaisimilla saa jarruun paremmin tuntumaa.

Okei, onko ne siis PS4 -> PS5 myötä muuttunut? PS4-ohjaimia käytin viimeksi jouluna, ja niissä oli todella lyhyet liipasimet jotka oli enemmänkin napuloita. Vai onko niitä ohjaimia PS4:ssäkin noiden osalta monenlaisia?

Ei ole kokemusta, mut ainaki kuvien perusteella näyttäis olevan ihan hyvin liikerataa.
 
Okei, onko ne siis PS4 -> PS5 myötä muuttunut? PS4-ohjaimia käytin viimeksi jouluna, ja niissä oli todella lyhyet liipasimet jotka oli enemmänkin napuloita. Vai onko niitä ohjaimia PS4:ssäkin noiden osalta monenlaisia?
Mittasin että täysi liikerata liipasimen kärjestä katsottuna on noin 10mm (kärjen ja rungon välissä on 16mm liipasin vapaana ja 6mm liipasin pohjassa). Itsellä ei ds4 ohjainta löydy mitattavaksi, mutta on omien muistikuvien mukaan huomattavasti pidempi tässä uudessa.
edit: ds3 ohjaimessa vastaava liikerata on noin 6,7mm. Eroa on siis noin +50%, ja tietty huomattavasti parempi muotoilu vaikka noilla ds3 ohjaimillakin pelaaminen onnistui varsin hyvin.
Tarkoitettiin varmaankin, että noiden dualsensen liipaisimilla saa jarruun paremmin tuntumaa.
Juurikin näin.
 
Mutta onko ne siis edelleen PS4-ohjaimen kaltaisia enemmänkin painikkeita / lyhyitä liipasimia, kuin Xbonen ohjaimen kaltaisia pidemmälle vedettäviä liipasimia? Xbonen ohjaimessahan siinä liipasimessa on paljon pidempi ''vetomatka'' kuin PS4-ohjaimissa on. Tuo pidempään vedettävä liipasin helpottaa esim. NHL-pelisarjassa syöttöjen nopeaa kovuuden määrittämistä todella paljon. PS4-ohjaimella syöttäminen on paljon alkeellisempaa.
Ihan samalta tuo tuntuu oli Onen ohjain tai Dualshock 4. Liipaisimen muotoilu ja jäykkyys eroavat. Itselläni painaa xbox onen liipaisin ikävästi niveleen ja liipaisin on löysempi vasteeltaan. Dualsensessä liikerata on hieman pidempi kuin DS4.

Tämä muuttuva vaste on mielenkiintoinen uudistus, kuten aiemmin kirjoitin. Esim. jousella ampuessa tuo voisi potentiaalisesti lisätä selvästi immersiota. Miten tuo pelituki, onko tiedossa että kuinka paljon tuo tulee yleistymään? Ehkä tuolla ei tosin lisätä immersiota jossain urheilupeleissä tai autopeleissä. Autopelin kaasuliipasin ei minusta kuulu edes jäykistyä, tai syöttönapissa sama. Mutta käyttöä tuolle varmaan jossain peleissä keksitään.
Konsolin mukana tulevassa astrossa sitä jousipyssyä jo pääsee testaamaan. Pelihän on käytännössä ohjaimen ominaisuuksien esittelyä pelin muodossa. Itselläni on kovat odotukset Gran Turismon osalta miten liipaisimien tekniikka on toteutettu. Ohjainta tuetaan kaikilla herkuilla Sonyn peleissä varmaan jokaisessa mutta multiplattarien osalta satunnaisemmin. Dirt 5 peliä en ole pelannut mutta siihen tuli päivityksellä DualSensen ominaisuuksia hyödyntävä päivitys.

Dirt 5’s DualSense haptic feedback will be redone on PS5 – TheSixthAxis

Dirt 5 dev says PS5 DualSense is "incredible" - VG247
 
Mittasin että täysi liikerata liipasimen kärjestä katsottuna on noin 10mm (kärjen ja rungon välissä on 16mm liipasin vapaana ja 6mm liipasin pohjassa). Itsellä ei ds4 ohjainta löydy mitattavaksi, mutta on omien muistikuvien mukaan huomattavasti pidempi tässä uudessa.
edit: ds3 ohjaimessa vastaava liikerata on noin 6,7mm. Eroa on siis noin +50%, ja tietty huomattavasti parempi muotoilu vaikka noilla ds3 ohjaimillakin pelaaminen onnistui varsin hyvin.

No niin nyt tuli jotain lukemia tämän subjektiivisen sekamelskan keskelle, kiitos @pomk . Eli on varmaan lisätty liipasimen liikerataa uuteen PS-ohjaimeen. Muistaakseni PS3 ja PS4 -liipasimet oli konsolien mukana tulevissa ohjaimissa ihan samat.

Ihan samalta tuo tuntuu oli Onen ohjain tai Dualshock 4.

Ei ne kyllä tunnu ihan samalta, ei minulle eikä niille joita tunnen. Ohjaimien muotoilut on erilaisia, eikä ne liipasimetkaan ole läheskään identtisiä.

Itselläni painaa xbox onen liipaisin ikävästi niveleen ja liipaisin on löysempi vasteeltaan.

Eli ei tunnu ihan samalta sinullekkaan? Hieman ristiriitaisia nämä tekstisi. Mutta Pomk avasi jo asiaa, joten minun puolesta eteenpäin tämän asian osalta. Sain haluamani tiedot, ja kiitos @Quantum tuosta haptic -avaamisesta.
 
Mittailin kolme sukupolvea ohjaimia kun sen verran oli esillä, vanhempia pitäisi mennä etsimään varastosta. Pyöristin lähimpään milliin ja eliten kohdalla mittasin kaikki kolme mahdollista asentoa.
Omaan käteen ps3 ohjain on selkeästi huonoin, sekä ergonomialta että tuntumalta. Muuten olen kyllä ihan tyytyväinen löi sitten minkä vaan niistä käteen. Jos oikein pilkkua viilaa niin boksin asettelu sopii minulle vähän paremmin mutta ei tosiaan ole isosta erosta kyse eikä millään niistä pelatessa huomio siirry ohjaimen riittämättömyyden päivittelemiseen.

levossapainettunaero
ps31037
ps41477
ps516610
xbox 3601028
one14410
elite v2144/9/1110/5/3
series x16610
 
No niin nyt tuli jotain lukemia tämän subjektiivisen sekamelskan keskelle, kiitos @pomk . Eli on varmaan lisätty liipasimen liikerataa uuteen PS-ohjaimeen. Muistaakseni PS3 ja PS4 -liipasimet oli konsolien mukana tulevissa ohjaimissa ihan samat.



Ei ne kyllä tunnu ihan samalta, ei minulle eikä niille joita tunnen. Ohjaimien muotoilut on erilaisia, eikä ne liipasimetkaan ole läheskään identtisiä.



Eli ei tunnu ihan samalta sinullekkaan? Hieman ristiriitaisia nämä tekstisi. Mutta Pomk avasi jo asiaa, joten minun puolesta eteenpäin tämän asian osalta. Sain haluamani tiedot, ja kiitos @Quantum tuosta haptic -avaamisesta.
Muistat ihan väärin ja siksi ihmettelen suuresti näitä väitteitä DS4 liipaisimien "nappimaisuudesta".

Kuten jo sanoin ne tuntuu käytännössä samalta koska molemmissa on vastaavanlaiset liikeradat ja osakaasut onnistuvat aivan samoin. Sen sijaan pidemmässä käytössä Xboxin liipaisimet painaa kipeästi niveltä ja se ei ole hyvä juttu. Liipaisimen tärinät sen sijaan on kiva lisä niissä peleissä jotka ominaisuutta tukevat. Mitään ristiriitaista tässä ei pitäisi olla. Oletusarvo on, että kanssakeskustelijat seuraavat kokonaisuutta mistä puhutaan eikä kaikkia asioita tarvitse pureksia sanatarkasti. Mutta eiköhän tämä jo riitä. Kannattaa tutustua siihen DualSenseen. Saatat yllättyä positiivisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Muistat ihan väärin ja siksi ihmettelen suuresti näitä väitteitä DS4 liipaisimien "nappimaisuudesta".

Kuten jo sanoin ne tuntuu käytännössä samalta koska molemmissa on vastaavanlaiset liikeradat ja osakaasut onnistuvat aivan samoin. Sen sijaan pidemmässä käytössä Xboxin liipaisimet painaa kipeästi niveltä ja se ei ole hyvä juttu. Liipaisimen tärinät sen sijaan on kiva lisä niissä peleissä jotka ominaisuutta tukevat. Mitään ristiriitaista tässä ei pitäisi olla. Oletusarvo on, että kanssakeskustelijat seuraavat kokonaisuutta mistä puhutaan eikä kaikkia asioita tarvitse pureksia sanatarkasti.

Jep. Itse taas tykkään xboxin ohjaimesta liipaisimineen enemmän (dualsensestä ei kokemusta). Toi yllämainittu 3 mm eroa tekee yllättävän ison eron, en odottanut sen olevan noin pieni ero. Itse kyl sen huomannut. Kyl toi dualsense vaikuttaa selkeesti pleikkarin historian parhaalta ohjaimelta. Muotoilussakin otettu xboxin ohjaimesta vinkkiä ja pistetty päälle viel uusia ominaisuuksia. Kuten jo aiemmin mainitsin, microsoftin pitäis tohon default-ohjaimeen tuoda eliten ominaisuuksia ja elitessä sit vaikka esitellä uusia ominaisuuksia. Miksei vaikka suoraan kuopata koko elite ja tehdä siitä perusohjain..
 
What about PlayStation games on PC? A whole slate of them is on the way starting with Days Gone this spring. And as for Sony’s publishing timetable for the year? Well, Covid has been up to no good again and booted Gran Turismo 7 back to 2022. Don’t worry, plans for the Uncharted movie and Last Of Us TV series are very much on track.
Days Gone ja "liuta muita Playstation-pelejä" tulee PC:lle: PlayStation’s Jim Ryan: ‘We’re making a completely new VR format for PS5’
 



- Breakpoint: PS5 Rez mode = 1440p/30. Series X = 4K/30. Series S only has one mode @ 1440p/30
- Performance mode: PS5: 1080p/60. Series X 1440p/60.
- All have dynamic resolution, both PS5/Series X stick close to top bounds in resolution mode.
- Series X can drop to 1296p in Performance mode but generally always higher resolution than PS5.
 
Aika samalla mentaliteetilla myös suomalaisilla boardeilla kirjoitettu ;)

Xbox: xsx exclusives will come to the xb1
PlayStation fans: this is bad news!
PlayStation: ps5 exclusives will come to the ps4
PlayStation fans: this is great news!

Xbox: exclusives will come to pc
PlayStation fans: this is bad news!
PlayStation: exclusives will come to pc
PlayStation fans: this is great news!
 
Aika samalla mentaliteetilla myös suomalaisilla boardeilla kirjoitettu ;)

Xbox: xsx exclusives will come to the xb1
PlayStation fans: this is bad news!
PlayStation: ps5 exclusives will come to the ps4
PlayStation fans: this is great news!

Xbox: exclusives will come to pc
PlayStation fans: this is bad news!
PlayStation: exclusives will come to pc
PlayStation fans: this is great news!
Vähän veikkaisin että jos sinulta nyt kysyisi lainauksia tuon keksimäsi tueksi niin et löytäisi yhtäkään.

Taitaa tälläkin boardilla kaikki toivoa että Sony julkaisisi pelinsä myös PC:lle, koska yksimielisesti ja objektiivisesti PC on paras pelialusta tehojensa, monipuolisuutensa ja universaalien kauppapaikkojen näkökulmasta. Sony "fanipojat" haluaisivat pelata mega eepokset 8k120fps ja xbox pelaajat jotka ensin väittivät että mikään Sony peli ei kiinnosta pääseekin pelaamaan PC:llä näitä samoja pelejä koska:"Noh läpällä ostin, mutta en oikeastaan tykkää... pelaan nyt kuitenkin läpi kerran..." Eli pääsee kokemaan Sony haippi exlut ilman ns. häpeää.
 
Vähän veikkaisin että jos sinulta nyt kysyisi lainauksia tuon keksimäsi tueksi niin et löytäisi yhtäkään.

Taitaa tälläkin boardilla kaikki toivoa että Sony julkaisisi pelinsä myös PC:lle, koska yksimielisesti ja objektiivisesti PC on paras pelialusta tehojensa, monipuolisuutensa ja universaalien kauppapaikkojen näkökulmasta. Sony "fanipojat" haluaisivat pelata mega eepokset 8k120fps ja xbox pelaajat jotka ensin väittivät että mikään Sony peli ei kiinnosta pääseekin pelaamaan PC:llä näitä samoja pelejä koska:"Noh läpällä ostin, mutta en oikeastaan tykkää... pelaan nyt kuitenkin läpi kerran..." Eli pääsee kokemaan Sony haippi exlut ilman ns. häpeää.
aivan varmasti on tässäkin ketjussa missä valitetaan kuinka XBOX exclut on huono asia kun tulee PC versiona ja varmasti muissa ketjuissa myös
 
Aika samalla mentaliteetilla myös suomalaisilla boardeilla kirjoitettu ;)

Xbox: xsx exclusives will come to the xb1
PlayStation fans: this is bad news!
PlayStation: ps5 exclusives will come to the ps4
PlayStation fans: this is great news!

Xbox: exclusives will come to pc
PlayStation fans: this is bad news!
PlayStation: exclusives will come to pc
PlayStation fans: this is great news!

Palataan asiaan kun niitä natiiveja PS5-pelejä alkaa tulemaan PC:lle? Siihen asti viestisi voidaankin kuitata turhana trollaamisena.

Vähän veikkaisin että jos sinulta nyt kysyisi lainauksia tuon keksimäsi tueksi niin et löytäisi yhtäkään.

Taitaa tälläkin boardilla kaikki toivoa että Sony julkaisisi pelinsä myös PC:lle, koska yksimielisesti ja objektiivisesti PC on paras pelialusta tehojensa, monipuolisuutensa ja universaalien kauppapaikkojen näkökulmasta. Sony "fanipojat" haluaisivat pelata mega eepokset 8k120fps ja xbox pelaajat jotka ensin väittivät että mikään Sony peli ei kiinnosta pääseekin pelaamaan PC:llä näitä samoja pelejä koska:"Noh läpällä ostin, mutta en oikeastaan tykkää... pelaan nyt kuitenkin läpi kerran..." Eli pääsee kokemaan Sony haippi exlut ilman ns. häpeää.

Ei tule löytymään, kun ainoa tarkoitus on olla nokkelana "keinotekoisista" tuplastandardeista.
 
Kyllähän Sonyllekkin on hyvä laittaa vanhempia PS4 pelejä PC:lle, kun rahat on jo pleikkarin puolella tehty. Esim. Bloodborne PC- versio möisi aikas maukkaasti.
 
Kyllähän Sonyllekkin on hyvä laittaa vanhempia PS4 pelejä PC:lle, kun rahat on jo pleikkarin puolella tehty. Esim. Bloodborne PC- versio möisi aikas maukkaasti.

Kyllä, kunnollinen PC-versio ilman PS4-version frame pacing ongelmia maittaisi oikein hyvin.
 
Leikitään, että Sony lähtisi tuomaan viiveellä pelejään pc:lle niin silloin Sonyn konsoli menettäisi paljon merkitystään aktiivipelaajalle. Microsoftin konsolit ovat olleet jo pidemmän aikaa siinä tilanteessa, että ovat täysin tarpeettomia pc:n omistajalle.
 
En nyt tiedä hirveästi onko vaikutusta tuoda vanhan genin pelejä PC:lle jos ne on useita vuosia vanhoja (HZD 3,5v, Bloodborne olisi +6v vanha, god of war olisi 3v vanha, UC4 5v vanha). Mikäli Sony alkaa tuomaan yksinoikeuksiaan oikeasti PC:lle jollain vuoden viiveellä laajemmin menee vakavasti harkintaan onko tuolle PS5 enää mitään roolia jatkon kannalta. En usko että on tulossa kuin viime genin pelejä jotka pelattu jo vuosia sitten läpi.
 
Huhhuh taas tämä sama oravanpyörä lähti pyörimään. Ties kuinka monennen kerran.
 
Softallahan ne rahat tehdään eli tyhmää olisi ottamatta pc pelaajilta rahoja
 
Sony tekee epicin kanssa diilin ja epic maksaa yksinoikeudesta/porttauksesta... Aah sitä ulinan määrää :cigar2:

Tuo varmaan menisi niin että jokusen vuoden viivellä tulisi pc:lle ja jos ps5 tarjoo 60fps option niin suurimmalle osalle alkaa turha olemaan pc portaus paitsi niille ketkä eivät kuitenkaan osta konsolia oli syy mikä tahansa.
 
Sony tekee epicin kanssa diilin ja epic maksaa yksinoikeudesta/porttauksesta... Aah sitä ulinan määrää :cigar2:

Tuo varmaan menisi niin että jokusen vuoden viivellä tulisi pc:lle ja jos ps5 tarjoo 60fps option niin suurimmalle osalle alkaa turha olemaan pc portaus paitsi niille ketkä eivät kuitenkaan osta konsolia oli syy mikä tahansa.
Tuo on kyllä aivan totta, että PS5:n 60fps pelit vähentävät merkittävästi tarvetta pc porttaukselle. Mutta sitä odotellessa kun natiivia PS5 peliä nähdään muilla laitteilla. Ei taida ihan heti olla tapahtumassa jos koskaan. 20kpl vanhan sukupolven pelejä Sony jakaa nykyisellään PS5 ostajille "ilmaiseksi" kunhan on vain plussatilaus voimassa. Rahat on peleistä jo saatu niin niistä saatiin nerokas lisäporkkana laitemyyntiin.
 
Mutta sitä odotellessa kun natiivia PS5 peliä nähdään muilla laitteilla. Ei taida ihan heti olla tapahtumassa jos koskaan.

Mitä tarkoitat natiivilla? Ainakin vanhojen pleikkareiden Sonyn julkaisemia yksinoikeuspeleistä esim. Horizon Zero Dawn julkaistiin jo viime vuonna PC:lle (Sony ei developer vaan julkaisija), ja Sony on jo vahvistanut, että lisää Sonyn yksinoikeuspelejä on tulossa myös PC:lle. Lainaus IGN:

Sony has now confirmed to IGN that Days Gone will arrive for PC in Spring.

Eli kyllä noita Sonyn yksinokeuspelejä alkaa tipahtelemaan PC:lle, ja Sonyn aiemmin jossain artikkelissa lupaili, että enenevissä määrin. Hyvä Sony, koska turha toivo että monet ''PC for life'' -pelaajat tulee missään olosuhteissa ostamaan pleikkaria.

Itseni kannalta tällä ei hirveästi ole merkitystä, koska en ole vielä yhtään todella kiinnostavaa Sonyn yksinoikeuspeliä nähnyt. Liikaa ''magiikka-warrior putkijuoksuja'' ja kliseisiä kauhupelejä. Itse rakastan peleissä vapautta ja pelimaailman kokoa, onko Sonyltä tullut yhtään isoa avoimen maailman peliä? Toki tykkään myös hyvistä tarinallisista peleistä, ja ehkä sieltä Sonyltä löytyy jotain sellaisia, joissa tarina ja henkilöt kolahtaa. Pelejä tosin tehdään nykyisin niin paljon PC:lle, että ei kaikkea ehdi edes pelata.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoitat natiivilla? Ainakin vanhojen pleikkareiden Sonyn julkaisemia yksinoikeuspeleistä esim. Horizon Zero Dawn julkaistiin jo viime vuonna PC:lle (Sony ei developer vaan julkaisija), ja Sony on jo vahvistanut, että lisää Sonyn yksinoikeuspelejä on tulossa myös PC:lle. Lainaus IGN:



Eli kyllä noita Sonyn yksinokeuspelejä alkaa tipahtelemaan PC:lle, ja Sonyn aiemmin jossain artikkelissa lupaili, että enenevissä määrin. Hyvä Sony, koska turha toivo että monet ''PC for life'' -pelaajat tulee missään olosuhteissa ostamaan pleikkaria.

Itseni kannalta tällä ei hirveästi ole merkitystä, koska en ole vielä yhtään todella kiinnostavaa Sonyn yksinoikeuspeliä nähnyt. Liikaa ''magiikka-warrior putkijuoksuja'' ja kliseisiä kauhupelejä. Itse rakastan peleissä vapautta ja pelimaailman kokoa, onko Sonyltä tullut yhtään isoa avoimen maailman peliä? Toki tykkään myös hyvistä tarinallisista peleistä, ja ehkä sieltä Sonyltä löytyy jotain sellaisia, joissa tarina ja henkilöt kolahtaa. Pelejä tosin tehdään nykyisin niin paljon PC:lle, että ei kaikkea ehdi edes pelata.
Natiivi PS5 peli on esimerkiksi kesällä tuleva Ratchet & Clank: Rift Apart.

Joistakin PS4 pelien pc käännöksistä on ollut jo vuosi sitten juttua. Ilmeisesti Sony näkee vielä hyvät jälkimarkkinat vanhoilla PS4 peleillään PC puolella. Ei Sony sieluaan ole kuitenkaan myymässä pc alttarilla kuten kilpailija teki vaan jatkaa vanhalla linjallaan satsaten aina vain lisää

Sony on käyttänyt yli 329 miljoonaa dollaria uusien Playstation-pelien kehittämiseen sitten huhtikuun 2020

Sonyn viimeisin talouskatsaus paljastaa, että he ovat käyttäneet yli 329 miljoonaa dollaria yksinoikeuspeleihin niin sanottujen kolmannen osapuolen tekeminä. Toisin sanoen kyse ei ole Sonyn omista studioista (kuten Naughty Dog, Insomniac Games ja Sucker Punch) vaan esimerkiksi peleistä Returnal, Demon's Souls, Destruction AllStars ja Sackboy: A Big Adventure.

Sonyn sijoitus kantanee hedelmää seuraavien seitsemän vuoden aikana, ja ajatuksena on toki luoda vahva yksinoikeuspelien valikoima Playstation 5:lle.
 
Natiivi PS5 peli on esimerkiksi kesällä tuleva Ratchet & Clank: Rift Apart.

Joistakin PS4 pelien pc käännöksistä on ollut jo vuosi sitten juttua. Ilmeisesti Sony näkee vielä hyvät jälkimarkkinat vanhoilla PS4 peleillään PC puolella. Ei Sony sieluaan ole kuitenkaan myymässä pc alttarilla kuten kilpailija teki vaan jatkaa vanhalla linjallaan satsaten aina vain lisää

Sony on käyttänyt yli 329 miljoonaa dollaria uusien Playstation-pelien kehittämiseen sitten huhtikuun 2020

Muistan vielä ajan vuosien takaa kun sanottiin että sony ei missään tapauksessa julkaise pelejänsä pc:lle. Nytten kun linjausta on muutettu ja yksinoikeuksista onkin kuoriutunut ajallisia yksinoikeuksia niin voidaanko olettaa että ps5 pelit tulee myös viiveellä ennemmin tai myöhemmin pc:lle?

Tietysti ne alkuun myydään yksinoikeuksina että konsoli myy ja eikös ekassa demon soulsin mainoksessa mainittu pc? Ei tollaista tekstiä sinne vahingossa lyödä mutta vahingossa voitiin näyttää.
 
Huomautus - jätä tällainen flamettaminen ja provosointi pois
Hierveä katkeruus paistaa yleensä sony fanien kirjotuksista jos samoja pelejä pääsee pelaamaan muilla alustoilla. Eikö se ole hyvä että rakas sony vaan tienaa enemmän rahaa ja usemapi pääsee nauttimaan niistä upeista peleistä? Voivat kasvattaa pelien budjetteja yms
 
Muistan vielä ajan vuosien takaa kun sanottiin että sony ei missään tapauksessa julkaise pelejänsä pc:lle. Nytten kun linjausta on muutettu ja yksinoikeuksista onkin kuoriutunut ajallisia yksinoikeuksia niin voidaanko olettaa että ps5 pelit tulee myös viiveellä ennemmin tai myöhemmin pc:lle?

Tietysti ne alkuun myydään yksinoikeuksina että konsoli myy ja eikös ekassa demon soulsin mainoksessa mainittu pc? Ei tollaista tekstiä sinne vahingossa lyödä mutta vahingossa voitiin näyttää.
Eikö Sony toteuta silloin juuri omaa bisnesmalliaan jos myy uudet pelit yksinoikeuksina ja samalla konsolit menevät kaupaksi? Miksi konsolipelaajan pitäisi pohtia sellaista mahtaako tämä peli tullakin joskus vuosien kuluttua jollekin muulle laitteelle?
 
Eikö Sony toteuta silloin juuri omaa bisnesmalliaan jos myy uudet pelit yksinoikeuksina ja samalla konsolit menevät kaupaksi? Miksi konsolipelaajan pitäisi pohtia sellaista mahtaako tämä peli tullakin joskus vuosien kuluttua jollekin muulle laitteelle?

Hyviä kysymyksiä? Kummiskin microsoftin konsolin hankkineet tekevät vääriä valintoja koska suurimman osan peleistä saa paremmalle alustalle ja vuosia sitten microsoft leimattiin kusettajaksi kun markkinoi pelejänsä exclusivena.
 
Täytyy muistaa että PC pelitkin on Microsoftin alustalla, tai no joitain kikkareita löytyy myös linux/mac puolelta.

Todellinen Sony fani ei asenna edes windowssia koneeseensa, koska se on Microsoftin tekemä.
Ja todellinen mäsäfani ei käytä muuta selainta kuin internet explorer. :facepalm:
Sehän olisi ihan uskomatonta antifanitusta käyttää mitään muuta kuin microsoftin tuottamia softia.
 
Hierveä katkeruus paistaa yleensä sony fanien kirjotuksista jos samoja pelejä pääsee pelaamaan muilla alustoilla. Eikö se ole hyvä että rakas sony vaan tienaa enemmän rahaa ja usemapi pääsee nauttimaan niistä upeista peleistä? Voivat kasvattaa pelien budjetteja yms
Niin... eikö tässä ketjussa jokainen ole todennut tuon olevan hyvä asia vai mitä nyt hait takaa? Tätähän on toivonut jokainen... osa salaa koska rivistöstä ei etulinjassa ns. poiketa.
 
Ymmärrän kyllä konsolisteja. Kone käyntiin ja pelaamaan, jossei päivityksiä ole. Itsellä uusin konsoli PS3 slimmi. Tuollakin pelaaminen oli olematonta mutta vielä toimii BluRay toistimena hyllyssä :)

PC:llä pelaaminen vaan vaatii massia ihan vitusti vrt. konsoleihin, edes näihin uusiin. Ja ehkä hitusen ymmärrystä tekniikasta.

Eli itse pelailen PC:llä. Ohimenevästi kävi mielessä että pitäiskö uusi ps hommata mutta tarveharkinnan jälkeen päätin jättää väliin.
 
Jätetäänpäs ne fanihuutelut pois ketjusta ja keskitytään laitteiden käyttäjien sijaan ketjun aiheeseen, eli ko laitteisiin.
 
Lähtis kyllä PS5 heti myyntiin, jos pelit tulisivat järkevällä aikataululla tietokoneelle. Vaikka vuoden viiveellä, olisi vielä ihan ok.
 
Lähtis kyllä PS5 heti myyntiin, jos pelit tulisivat järkevällä aikataululla tietokoneelle. Vaikka vuoden viiveellä, olisi vielä ihan ok.

Aika vaikea nähdä PS5-yksinoikeuksien laajamittaista julkaisua myös PC:lle nopealla aikataululla. Siinä tapauksessa menee laitteistovaatimukset PC-puolella ihan eri sfääreihin mitä tällä hetkellä, jos tulevaa Ratchet & Clank -peliä käytetään mittatikkuna.
 
Ymmärrän kyllä konsolisteja. Kone käyntiin ja pelaamaan, jossei päivityksiä ole. Itsellä uusin konsoli PS3 slimmi. Tuollakin pelaaminen oli olematonta mutta vielä toimii BluRay toistimena hyllyssä :)

PC:llä pelaaminen vaan vaatii massia ihan vitusti vrt. konsoleihin, edes näihin uusiin. Ja ehkä hitusen ymmärrystä tekniikasta.

Eli itse pelailen PC:llä. Ohimenevästi kävi mielessä että pitäiskö uusi ps hommata mutta tarveharkinnan jälkeen päätin jättää väliin.
Ota huomioon, että konsoli maksetaan monesti toiseen kertaan erilaisten tilauspalveluiden ja mahdollisesti kalliimpien pelienkin muodossa.
 
Ota huomioon, että konsoli maksetaan monesti toiseen kertaan erilaisten tilauspalveluiden ja mahdollisesti kalliimpien pelienkin muodossa.

Oon kyllä hieman eri mieltä noista pelien hinnoista. Ainakin microsoftin konsolilla voit ostaa koodeja myös epämääräisistä avainkaupoista, alennuksia on tuon tuosta ja joss ostat fyysisen ni sen saa myytyä eteenpäin.

Läpi pelatusta zelda botw sain 45e. Jotain 15e luokka maksoin tuosta huikeasta kokemuksesta. Gp ultimate on sen 156e vuodessa mikä kattaa itselle pelit ja palvelut pc: lle ja konsolille.
 
Oon kyllä hieman eri mieltä noista pelien hinnoista. Ainakin microsoftin konsolilla voit ostaa koodeja myös epämääräisistä avainkaupoista, alennuksia on tuon tuosta ja joss ostat fyysisen ni sen saa myytyä eteenpäin.

Läpi pelatusta zelda botw sain 45e. Jotain 15e luokka maksoin tuosta huikeasta kokemuksesta. Gp ultimate on sen 156e vuodessa mikä kattaa itselle pelit ja palvelut pc: lle ja konsolille.
Sen takia siinä on sana "mahdollisesti".
 
Muistan vielä ajan vuosien takaa kun sanottiin että sony ei missään tapauksessa julkaise pelejänsä pc:lle. Nytten kun linjausta on muutettu ja yksinoikeuksista onkin kuoriutunut ajallisia yksinoikeuksia niin voidaanko olettaa että ps5 pelit tulee myös viiveellä ennemmin tai myöhemmin pc:lle?

Tietysti ne alkuun myydään yksinoikeuksina että konsoli myy ja eikös ekassa demon soulsin mainoksessa mainittu pc? Ei tollaista tekstiä sinne vahingossa lyödä mutta vahingossa voitiin näyttää.
Näyttää olevan foorumeilla kova työ selitellä näitä viimeaikaisia käänteitä siten, että aiemmat omat puheet yksinoikeuksista, edellisen sukupolven jarruttamisista pelien kehityksessä ja sukupolvesta toiseen siirtymästrategiassa ei näyttäisi olevan ihan puutaheinää. :rofl2:

Tässä myös yksi hauska uusi "käänne":

Kehittäjä: Sony San Diego Studios
Julkaisija: Sony Interactive Entertainment
Alustat: PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S

Näin ne lasikatot murtuu. Veikkauksia että onkohan Xbox Series X-versio paras versio tämänkin pelin osalta, vai määrääkö julkaisija parityn? :think:
 
Aika samalla mentaliteetilla myös suomalaisilla boardeilla kirjoitettu ;)

Xbox: xsx exclusives will come to the xb1
PlayStation fans: this is bad news!
PlayStation: ps5 exclusives will come to the ps4
PlayStation fans: this is great news!

Xbox: exclusives will come to pc
PlayStation fans: this is bad news!
PlayStation: exclusives will come to pc
PlayStation fans: this is great news!
Vähän veikkaisin että jos sinulta nyt kysyisi lainauksia tuon keksimäsi tueksi niin et löytäisi yhtäkään.

Taitaa tälläkin boardilla kaikki toivoa että Sony julkaisisi pelinsä myös PC:lle, koska yksimielisesti ja objektiivisesti PC on paras pelialusta tehojensa, monipuolisuutensa ja universaalien kauppapaikkojen näkökulmasta. Sony "fanipojat" haluaisivat pelata mega eepokset 8k120fps ja xbox pelaajat jotka ensin väittivät että mikään Sony peli ei kiinnosta pääseekin pelaamaan PC:llä näitä samoja pelejä koska:"Noh läpällä ostin, mutta en oikeastaan tykkää... pelaan nyt kuitenkin läpi kerran..." Eli pääsee kokemaan Sony haippi exlut ilman ns. häpeää.
Löytyisikö tästä niitä kaipaamiasi lainauksia: "PlayStation on kuollut! Sony on tuhonnut itsensä!" – osa pelaajista ei voi sietää PlayStation-pelien saapumista PC:lle
 

Aika väsynyttä taas, osa noista viesteistä on selkeää trollausta ja monessa on tausta-ajatus "ei tarvitse hankkia konsolia, jos kaiken saa PC:lle". Muutenkin tuo linkkisi sisältö on täysin ristiriidassa sen alkuperäisen väitteen kanssa. Väite oli "PlayStation: exclusives will come to pc --> PlayStation fans: this is great news!" ja tuossa linkissä taas Sony haukutaan pystyyn. Ei pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään, että noista neljästä tapahtumasta löytää kyllä ajatuksia jokaiseen suuntaan (ihan kaikkien leirien edustajien osalta) mutta kuka yksittäinen ihminen oikeasti ajattelee nuo kaikki tapahtumat samaan aikaan juuri tuolla väitteessä mainitulla tavalla?

EDIT: Omasta mielestäni noiden vanhojen konsoleiden tekohengittäminen ja uusien pelien molemmille geneille julkaisu on pääsääntöisesti huono juttu. Lähinnä sen riskin takia, että peli saatetaan suunnitella sen heikomman laitteen kannalta ja sitten uuden konsolin täysimittainen potentiaali jää hyödyntämättä. Joo, ehkä next-gen version FPS voi olla korkeampi tai tekstuurit parempia mutta mitä jos pelimaailmasta tehtiin suppeampi vanhoja konsoleita ajatellen tai sinne on tungettu jotain HDD:n hitauden huomioivia pelikohtia? Vastaavasti taas PC portit ovat mielestäni pääsääntöisesti ihan positiivinen asia, etenkin jos ne tehdään kunnolla ja se konsoliversio ei kärsi siitä porttauksesta. En näe mitä henkilökohtaisesti häviäisin siitä, jos vaikka Bloodborne tuotaisiin PC:lle.
 
Viimeksi muokattu:
Sieltä niitä excluja tippuu PC:lle vaan lisää. Aika todennäköistä on, että alkaa vähän nopeammallakin syklillä tipahdella noita PC -käännöksiä tässä tulevina vuosina. Kyllä ne PC pelaajien massit Sonylle kelpaa varmasti. Ei taida pienenen "PS Ultras" jengin raivoaminen paljon painaa vaakakupissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 295
Viestejä
4 508 472
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom