Ralliautostakin varmaan ohjaustehostin asentoon ”maksimit”, niin ei tarvi turhaan tuntea tien pintaa ratin kautta?Minulle kyllä, pelaan auto pelejä muutenkin todella vähän. Kerran tai kaksi käyn vuodessa ajamassa rallia työpaikan senioreittenkaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Ralliautostakin varmaan ohjaustehostin asentoon ”maksimit”, niin ei tarvi turhaan tuntea tien pintaa ratin kautta?Minulle kyllä, pelaan auto pelejä muutenkin todella vähän. Kerran tai kaksi käyn vuodessa ajamassa rallia työpaikan senioreittenkaa.
Ralliautostakin varmaan ohjaustehostin asentoon ”maksimit”, niin ei tarvi turhaan tuntea tien pintaa ratin kautta?
Grafiikat näyttää muuten ihan hyvältä, mutta noi autot näyttää xbox360 pelin autoilta. 20 rataa tän kaltaselle pelille on vitsi. Ja "liiallinen" markkinamiesten buzz wordien käyttö käytännössä takaa pettymyksen. Ja mitä tuosta pelistä käytännössä näytettiin, niin ei mitään.Ekaan viestiin, että mikäköhän tossa videossa sitten mätti ettei hype nouse yhtään? Eihän toi omilla optikon tarkistamilla laseilla näyttänyt ja kuullostanut kuin parhaimman näköiseltä ajopeliltä ikinä, milleen alustalle. Tietty jos genre ei iske niin sitten ymmärrän.
Nyt kul veti hiljaiseksi...että ihan xbox360 autotGrafiikat näyttää muuten ihan hyvältä, mutta noi autot näyttää xbox360 pelin autoilta. 20 rataa tän kaltaselle pelille on vitsi. Ja "liiallinen" markkinamiesten buzz wordien käyttö käytännössä takaa pettymyksen. Ja mitä tuosta pelistä käytännössä näytettiin, niin ei mitään.
Toki peli voi olla hyvä, jopa erittäinkin hyvä, mutta tässä vaiheessa en ole hypejunassa.
Ai ai....nyt on Sonyn laaduntarkkailussa nuokuttu kun on tämmöstä päässyt tapahtumaan:
Suomessa raportoidaan pahoja ongelmia PS5:sen levyaseman kanssa - "Mä oon tässä viikon sisällä nyt onnistunut tilaamaan kaksi upouutta PS5:sta ja molemmat oli rikki" – errori.net
Tuo on kyllä todella valitettavaa kun vihdoin ja viimein saat konsolin kotiin asti niin se on jo valmiiksi rikki.
Näitä ikävä kyllä sattuu jokaiselle valmistajalle, mutta ilmeisemmin ollut todella viallinen erä kyseessä.
Microsoft taitaa olla askeleen jäljessä, kun xboxin valmistuskustannukset edelleen suuremmat kuin konsolin myyntihinta? Joku potki vahingossa pois talosta ne heput, jotka olis voineet halventaa konsolia ja saada bisnestä siten kestävämmälle pohjalle?
Miten MS tai sen komponenttien hinta liittyy siihen että Sonylta on päässyt huono erä maailmalle?Ja kuten aiemmin ketjussa mainittiin, niin Mäsä on valmistuskustannusten halpuutuksessa(kin) jälkijunassa ja perässähiihtäjä käyttäen tarpeettoman kalliita komponentteja:
Ei mitenkään?Miten MS tai sen komponenttien hinta liittyy siihen että Sonylta on päässyt huono erä maailmalle?
Sony Announces an Increase in PS5 Availability Just in Time for PSVR2 Launch
Sony ehti jo kiistää asian^Tuon uutisen on kirjoittanut sama tyyppi joka pari vuotta sitten teki bloombergille uutisen jonka mukaan sony vähensi ongelmien takia ps5:n tuotantoa 4 miljoonan koneen verran ja sony myöhemmin vahvisti ettei tuo pitänyt paikkaansa.
Tämä siis kannattaa nauttia suolan kera.
Semmonen fiilis, että luojan vuonna 2023 sony tulee myymään ison määrän konsolia ja voitolla. Samaan aikaan microsoft ei skaalaa myyntimääriäe etenkään huippumallin osalta ylöspäin, kun sehän on silkkaa tappiota. Katkeria vr jutut itkettävät, ei malta odottaa että pääsee kokemaan horizon call of the mountainsin ja gran turismo7:en vr:ssa
Kaikkia ei pysty miellyttämään. Toivottavasti GT7 on pitkäikäinen peli missä pidemmän päälle kuunnellaan pelaajia ja korjataan tehtyjä virheitä. Täydellistä en odota tulevaksi julkaisussa.Tälleen pessimistinä olen varma, että polyphony ryssii jotain gran turismon kanssa. Olkoon se sitten kameran olemattomat säädöt kuten sportissa tai sitten kaiken informaation sovittamisessa järkevästi kun pitäisi tarkkailla renkaiden kulumista, säätutkaa ja säädellä kuinka paljon auto syö polttoainetta.
Just viikko sitten ajelin vr moodissa sporttia enkä tietenkään ole koskaan ajanut gt luokan bemarilla oikeasti, mutta olen aika varma jos mä tälleen 181cm pituisena tyyppinä menen sinne istumaan niin ratin yläosa tuskin on melkein mun silmien korkeudella.
Joidenkin autojen kanssa tuntee itsensä pikkulapseksi kun et meinaa nähdä ikkunasta rataa eikä kameraa voi säätää ollenkaan.
Kazunori kun tunnetusti ei muiden tekemiä autopelejä pelaa niin varmaan turha odottaa jotain dirt rallyn tapaista kameran säätöä vaikka tuollainen on varsinkin vr peleissä välttämättömyys.
Ehkä tässä on ajateltu realismia. En ole itsekään ajanut, mutta kuvittelisin että istuimen korkeus säädetään kuljettajakohtaisesti siten että painopiste on mahdollisimman alhaalla. Ralliautossa kuski istuu ylempänä koska pitää nähdä kivet ja kannot ja urat jne. Kartturi taas istuu niin matalalla että hyvä että näkee eteenpäin, koska ei tarvitse. Samoin rata-autossa kun radan pinta on tasainen, ja rata on opeteltu kaikkia mutkia myöten ulkoa, ei tarvitse nähdä sitä asfalttia auton edessä niin hyvin. Toki säätömahdollisuus on aina plussaa, mutta ymmärrän että jos joku asetus pitää päättää ilman säätömahdollisuutta, niin se on tuo.Just viikko sitten ajelin vr moodissa sporttia enkä tietenkään ole koskaan ajanut gt luokan bemarilla oikeasti, mutta olen aika varma jos mä tälleen 181cm pituisena tyyppinä menen sinne istumaan niin ratin yläosa tuskin on melkein mun silmien korkeudella.
Joidenkin autojen kanssa tuntee itsensä pikkulapseksi kun et meinaa nähdä ikkunasta rataa eikä kameraa voi säätää ollenkaan.
Onko edes mahdollista myydä negatiivisia määriä konsoleita jossakin maassa?![]()
Xbox Series X|S Prices Raised in Japan
"This price revision affects our customers and was a difficult decision to make."nordic.ign.com
Xboxien hinta nousee Japanissa 5000 jeniä (~40 $).

Eikös tässä ole kyse siitä, että oli laitteet todella agressiivisesti hinnoiteltu ja nyt hinta palautuu niinsanotulle normaalille hinnalle. Itseäni ainakin sylettää Sonyn riistohinnat ja heikkolaatu. 529e noussut 599e ja monessa paikassa yli 600e.![]()
Xbox Series X|S Prices Raised in Japan
"This price revision affects our customers and was a difficult decision to make."nordic.ign.com
Xboxien hinta nousee Japanissa 5000 jeniä (~40 $).
Hinnan alennushan tulee yleensä silloin kun konsolit ei enää tunnu menevän kaupaksi.Eikös tässä ole kyse siitä, että oli laitteet todella agressiivisesti hinnoiteltu ja nyt hinta palautuu niinsanotulle normaalille hinnalle. Itseäni ainakin sylettää Sonyn riistohinnat ja heikkolaatu. 529e noussut 599e ja monessa paikassa yli 600e.
Toivottavasti se loppuvuonna tuleva päivitetty malli tulisi hinnanalennuksen kanssa niinkuin jossain oli veikattu.
Eikös tässä ole kyse siitä, että oli laitteet todella agressiivisesti hinnoiteltu ja nyt hinta palautuu niinsanotulle normaalille hinnalle. Itseäni ainakin sylettää Sonyn riistohinnat ja heikkolaatu. 529e noussut 599e ja monessa paikassa yli 600e.
Toivottavasti se loppuvuonna tuleva päivitetty malli tulisi hinnanalennuksen kanssa niinkuin jossain oli veikattu.
Mua sylettää inflaatio, joka on kasvattanut ihan kaiken hintaa. Ei sony hintaa ole nostanut ilkeyttänsä vaan sen vuoksi, että työvoimakustannukset, raaka-aineet jne. kaikki maksaa nyt enemmän kuin konsolin julkaisussa.
Toki MS myy suhteessa huokealla. Huhuissa on, että MS tekee 200$ tappiota per konsoli ja sony ei myy tappiolla. Helppo myydä tappiolla, jos ei tehdä kestävää bisnestä ja kompensoidaan konsolipuolta jonkin toisen bisneksen tuloilla.
Mistä toi 100$ luku on?Korjaan sen verran että 100-200 dollaria, kuulostaa aika rajulta joss series s tekisi sen 200 dollaria tappiota per konsoli. Eiköhän noita palveluilla sitten korjata, pelien myynnit, gamepass & pc, gold, vuokraamo ja niin edelleen.
Rajulta tappiolta se $200 kuulostaakin minkä ne tekee jokaisesta myydystä Ser S konsolista.Korjaan sen verran että 100-200 dollaria, kuulostaa aika rajulta joss series s tekisi sen 200 dollaria tappiota per konsoli. Eiköhän noita palveluilla sitten korjata, pelien myynnit, gamepass & pc, gold, vuokraamo ja niin edelleen.
Rajulta tappiolta se $200 kuulostaakin minkä ne tekee jokaisesta myydystä Ser S konsolista.
Mistä toi 100$ luku on?
Tekeekö ms:n pelibisnes siis tappiota vai? Tai sit meinaat, että esim. pelistudioiden ostoja ei jyvitettäis vuosiksi eteenpäin? Mitenkäs toi menee, että kompensoidaan toisen bisneksen tuloilla? Selitätkö? Sehän on tappiota sille toiselle bisnekselle ja se pitää kirjata.Helppo myydä tappiolla, jos ei tehdä kestävää bisnestä ja kompensoidaan konsolipuolta jonkin toisen bisneksen tuloilla.
Ainakin sen kannattavuus on heikompi vs. kilpailijat. MS ei kerro gaming segementin voittoja missään, niin kaikki on vain valistunutta arvailua.Tekeekö ms:n pelibisnes siis tappiota vai?
Tekeekö ms:n pelibisnes siis tappiota vai? Tai sit meinaat, että esim. pelistudioiden ostoja ei jyvitettäis vuosiksi eteenpäin? Mitenkäs toi menee, että kompensoidaan toisen bisneksen tuloilla? Selitätkö? Sehän on tappiota sille toiselle bisnekselle ja se pitää kirjata.
Kaipa tuo kohtuu kestävä bisnes on, kun edelleenkin mukana ovat. Niitä harvoja menestyksiä windowsin ja toimistosoftien lisäksi (+pilvipalvelut ja onhan noita toki) itseasiassa. Moni muu on kussu (puhelimet, mp3-soittimet jne jne), mut xbox on saanut jalansijan ja edelleen rullaa. Ei ole kestävää bisnestä, mut sitä on yli 20 vuotta tehty, vaikka tultiin pystymettästä alalle, jossa sonylla oli ylivalta (nintendo oli jo meh, joka sekin on sen jälkee ottanu uutta vauhtia) ja muut kilpailijat oli käytännössä kuolleet jo. Ilman Microsoftia, sonylla ei olis ollut kilpailijaa tolla sektorilla.
Gaming revenue decreased $259 million or 7% driven by a decrease in Xbox content and services and Xbox hardware. Xbox content and services revenue decreased 6% driven by lower engagement hours and monetization in third-party and first-party content, offset in part by growth in Xbox Game Pass subscriptions. Xbox hardware revenue decreased 11%.
Nyt ei muuta sanoa, ku että et oikee mihinkää vastannut. Liirumlaarum mutua oli koko teksti. Antaa olla. Mikkiksen osavuosikatsauksen linkkasit, mut mihin kohtaan tekstiäsi se oli lähteenä?MS:n tavoite lienee windows/pilvibisneksen voitoilla kasvattaa tappiollista pelibisnestä kohti monopolia. Pay to Win menossa. Kunhan monopoliasema pelipuolella on saavutettu niin sitten kiristellään ruuvia ja kuluttaja kärsii. Microsoft voi muiden bisnesten voitoilla kärvistellä vuosia ja vuosia ja vuosia kunnes saadaan pelibisneksestä monopoliote. Microsoft ei ihan syystä raportoi pelipuolen tietoja tavalla, josta tappion saisi helposti selville. MS kertoi q4 raportissaan näin
Jos MS on myynyt esimerkiksi 15miljoonaa konsolia keskimäärin 100$ tappiolla niin tuosta tulee 1.5miljardin tappio. Tähän päälle todennäköisesti satoja miljoonia ellei jopa yli miljardi turskaa markkinoinnista, r&d:sta, tuotantolinjojen pystyttämisestä jne. Onko peli ja halpishinnalla myydyt palvelut tuottaneet niin paljon voittoa, että tuo rautapuolen tappio katetaan?
lähde: FY22 Q4 - Press Releases - Investor Relations - Microsoft
Eli tämä oli July 26, 2022 ja sen jälkeen on tämmöisiä uutisiaMS:n tavoite lienee windows/pilvibisneksen voitoilla kasvattaa tappiollista pelibisnestä kohti monopolia. Pay to Win menossa. Kunhan monopoliasema pelipuolella on saavutettu niin sitten kiristellään ruuvia ja kuluttaja kärsii. Microsoft voi muiden bisnesten voitoilla kärvistellä vuosia ja vuosia ja vuosia kunnes saadaan pelibisneksestä monopoliote. Microsoft ei ihan syystä raportoi pelipuolen tietoja tavalla, josta tappion saisi helposti selville. MS kertoi q4 raportissaan näin
Jos MS on myynyt esimerkiksi 15miljoonaa konsolia keskimäärin 100$ tappiolla niin tuosta tulee 1.5miljardin tappio. Tähän päälle todennäköisesti satoja miljoonia ellei jopa yli miljardi turskaa markkinoinnista, r&d:sta, tuotantolinjojen pystyttämisestä jne. Onko peli ja halpishinnalla myydyt palvelut tuottaneet niin paljon voittoa, että tuo rautapuolen tappio katetaan?
lähde: FY22 Q4 - Press Releases - Investor Relations - Microsoft
Revenue, eli liikevaihto, ei kerro mitään bisneksen kannattavuudesta.Eli tämä oli July 26, 2022 ja sen jälkeen on tämmöisiä uutisia
October 26, 2022 Xbox Made More Money In Past 3 Months Than It Ever Has For A Q1 In 20-Year History
Microsoft has announced its latest earnings results, and this includes reporting on how the Xbox business specifically is performing. The Xbox division saw a 4% overall increase to revenue, reaching $3.61 billion, Windows Central reported.
According to DomsPlaying on Twitter, this is a new all-time record for revenue in a Q1 period (Microsoft's Q1 ended September 30, 2022) for Xbox, dating back to the inception of Xbox more than two decades ago.
Xbox hardware saw a 13% increase in revenue thanks to ongoing sales of Xbox consoles and accessories. Xbox content and services, however, saw a decline of 3% in revenue. Microsoft said the declines were attributed, in part, to lower first-party and third-party game sales. Microsoft also reported "lower engagement hours" during the period. However, "higher monetization" and growth in Xbox Game Pass subscriptions helped offset the overall declines.
Xbox is just one of Microsoft's many internal divisions. Microsoft as a whole brought in $50.1 billion during the quarter for revenue (+11%), and the company posted a profit of $17.6 billion (-14%).
![]()
Xbox Made More Money In Past 3 Months Than It Ever Has For A Q1 In 20-Year History
Microsoft's Xbox division brought in more than $3.6 billion in the past three months.www.gamespot.com
Ja itseasiassa vielä niinkin, että kun tappiolla myydään, niin mitä isompi revenue, niin sitä enemmän tehdään tappiota...Revenue, eli liikevaihto, ei kerro mitään bisneksen kannattavuudesta.
”Made money” tarkottais profittia, eli liikevoittoa, jota MS ei kerro gaming segmentille erikseen.
Mutta ilmeisesti muuta tietoa näistä tappioista ei taida olla kuin nämä joidenkin omat märät unelmat vai mitä ?
Mutta miksi pitää levittää luultavasti väärää tietoa jos puhutaan vain mutu jutuista eikä oikeista numeroistaKun kummallakaan ei ole faktaa niin usein uskotaan siihen omaan, mulle on se ja sama tekeekö Microsoft konsolilla tappiota vai ei. Ei varmasti ole ensimmäinen, eikä viimeinen kuka näin tekee.
Mutta miksi pitää levittää luultavasti väärää tietoa jos puhutaan vain mutu jutuista eikä oikeista numeroista
A Microsoft executive has admitted that the company doesn’t earn any profit on sales of Xbox consoles alone. The admission came as part of the Epic v. Apple trial yesterday, confirming what we’ve known for years: Microsoft sells Xbox consoles at a loss. Asked how much margin Microsoft makes on Xbox consoles, the company’s head of Xbox business development, Lori Wright, said, “We don’t; we sell the consoles at a loss.”
An Epic Games lawyer asked a follow-up question: “Does Microsoft ever earn a profit on the sale of an Xbox console?” Wright replied, “No.” That doesn’t mean Xbox doesn’t make money, though. Microsoft was keen to point this out in a statement to The Verge just hours after Wright’s testimony yesterday.
“The gaming business is a profitable and high-growth business for Microsoft,” says a Microsoft spokesperson. “The console gaming business is traditionally a hardware subsidy model. Game companies sell consoles at a loss to attract new customers. Profits are generated in game sales and online service subscriptions.“
Eli tämä oli July 26, 2022 ja sen jälkeen on tämmöisiä uutisia
October 26, 2022 Xbox Made More Money In Past 3 Months Than It Ever Has For A Q1 In 20-Year History
Ja miksi pitää sotkea liikevaihto ja -voitto keskenään?Mutta miksi pitää levittää luultavasti väärää tietoa jos puhutaan vain mutu jutuista eikä oikeista numeroista
Ilman lukuja voi tietty heitellä mitä sattuu. Jos osavuosikatsauksessaan moista väittäisivät, niin siihen voisi uskoakkin.Ei tarvis mutuilla ja väittää vääriä asioita (ei ole kestävällä pohjalla, katetaan muilla bisneksillä jne) ku tiedossa on, että xbox/pelipuoli on tuottoisa.
![]()
Microsoft would like to remind you the Xbox definitely makes money
Xbox consoles are sold at a losswww.theverge.com
Linkaas niitä virallisia tietoja häviöistä eikä näitä sinun omia laskelmiaViime kesänä poksahti krypto ja covid19 kuplat. Tuosta kohtaa alkoi myös amd,nvidia, yms. ongelmat kun myynti pysähtyi kuin seinään. Microsoftkin tuon jälkeen irtisanonut isosti ja pienemmin porukkaa. Isoin irtisanominen tämä 10000 ihmisen pompsi. https://www.nytimes.com/2023/01/18/business/microsoft-layoffs.html
ja pelipuolella erityisesti halo porukkaa laitettu pihalle: Microsoft’s post-layoffs Halo studio is smaller and switching to Unreal Engine
Tappio per konsoli on suoraan spencerin suusta. Talousluvut mitä linkkasin eli xbox kutistuu suoraan microsoftin uusimmasta kvartaaliraportista. Jos laskee 1+1 ja kysyy mistä se voitto tulee niin kertokaa jos tiedätte paremmin? Jos ottaa 15 miljoonaa konsolia, 100$ tappiota per konsoli(alakanttiin kun se toinen malli tekee 200$ per konsoli tapiota) ja siihen päälle r&d kulut, markkinointikulut, linjastojen pystytys niin voi varmuudella sanoa bisneksen vieneen miljardeja. Onko niitä voittoja tullut niin paljon, että nuo kulut on saatu katettua? kertokaa toki millä matematiikalla saadaan voitolliseksi?
Sony's gaming business had a blockbuster holiday quarter as it sold 7.1 million PS5s from October to December compared to 3.9 million in the same quarter last year. That's a whopping 82 percent increase, so the company's supply issues appear to be largely solved — much as the company has said as of late. In other words, you should be able to buy a PS5 now with little to no delay.
All of that resulted in a giant boost in revenue, as its Game & Network Services segment took in 1.25 trillion yen ($9.7 billion), up 53 percent year on year. That includes over double the revenue for hardware and healthy boosts in software (30 percent), network services (20 percent) and others including PSVR and first-party software sales on other platforms (73 percent).
Sony has now sold 32.1 million PS5s compared to 25 million in November 2022, so total unit sales increased 28 percent in just a single quarter. It also means that Sony may hit its fiscal year 2022 PS5 sales forecast (18 million units from March 2022 to March 2023) if it can ship 5.2 million consoles next quarter, something that previously seemed wildly optimistic. If it does reach that goal, it'll reach 37 million in total PS5 sales by the end of its fiscal year.
Gaming revenue decreased $259 million or 7% driven by a decrease in Xbox content and services and Xbox hardware. Xbox content and services revenue decreased 6% driven by lower engagement hours and monetization in third-party and first-party content, offset in part by growth in Xbox Game Pass subscriptions. Xbox hardware revenue decreased 11%.
Onko joku syy miksi linkaat tota vanhaa jos on uudempi ?Sony tykitti hyvää tulosta. Pleikkareita on nyt myyty 32.1miljoonaa kipaletta. Konsolia on enemmän tarjolla ja myynti+voitto raketoi. Vois olettaa, että sonyn seuraavalla kvartaalilla psvr2:en myynti tuo hyvän piristysruiskeen liikevoittoon ja vaihtoon. Kuluthan psvr2:en kehittämisestä on maksettu aikaisempien kvartaalien aikana.
![]()
Sony has now shipped over 32.1 million PS5s following blockbuster holiday sales
Sony's gaming business had a blockbuster holiday quarter as it sold 7.1 million PS5s from October to December compared to 3.9 million in the same quarter last year.www.engadget.com
Muistinvirkistykseksi microsoftin uusimmasta kvartaaliraportista
Varmaan käynyt vahinko googlen kanssa. MS on aika jännässä syklissä noiden vuosilukujen ja kvartaalien kanssa.Onko joku syy miksi linkaat tota vanhaa jos on uudempi ?
Xbox content and services revenue decreased 12%
Sony: We have not cut PSVR 2 production numbers
The platform holder refutes Bloomberg report
Empä muista että Digital Foundry olisi hehkuttanut mitään peliä näin paljon. Peli on joka osa-alueella mestariteos, missä ei ole juuri mitään vikaa. Digital Foundryn mukaan peli on jo nyt vahva ehdokas vuoden peliksi.
Tällaisia pelejä saadaan kun iso yhtiö ei sanele pelintekijöille mitä tehdään, vaan antaa vapaat kädet tehdä mitä haluavat. Antaa todella positiivisen kuvan Microsoftin alla olevien pelistudioiden tuotannosta tulevina vuosina.
Jos tämä liittyy jotenkin siihen spenkku sedän japanin käyntiin ehkä hän huomasi jossain prototyypissä että tätä peliä Xbox tarvitsee parantakseen asemiaan Japanissa ja löi kättä päälle pienen seteli tukun kera.Japanissa osataan toi rytmipelien tekeminen. Paha sanoa että oliko Ms:llä osaa taikka arpaa lopputuotoksen suhteen.
Hmm. Eli kun ms osti zenimaxin, niin se tapahtui tämän pelin takia?Jos tämä liittyy jotenkin siihen spenkku sedän japanin käyntiin ehkä hän huomasi jossain prototyypissä että tätä peliä Xbox tarvitsee parantakseen asemiaan Japanissa ja löi kättä päälle pienen seteli tukun kera.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.