PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Tuolla tavalla kun ajattelee, niin ei ikinä hyödynnetä mitään uutta teknologiaa peleissä, paitsi lisätään vähän heijastuksia jatiputetaan fps puoleen siinä ohessa. Henk koht mua kiinnostaa enemmän uudet jutut pelaamisessa, eikä se että mikä kombinaatio tuottaa eniten rahaa.

Se olis kyllä kova. Ja varmasti tehtävissä, jos kerran sen switchillekkin saa optimoitua.
Harmi että nintendo tappaa DS:n online palvelut nyt kuun lopussa.
Nyt ollaan samoilla linjoilla aika pitkälti. Pelit on nyt jo ihan riittävän nättejä ainakin omaan makuun, fps saisivat sen verran panostaa että se olisi tasainen. Nyt niihin pitäis alkaa sitten keksimään jotain muuta käyttöä sille teholle. Mitä se muu sitten on, niin siihen en osaa vastata kun mulla ei oo mielikuvitusta.

Harmi että vetävät DS:n online ominaisuudet nutulleen. Menny ohitte tuollainen juttu, kun noi käsikoneet ei oikein ittelle oo maistunu. Vita oli jonkun aikaa ittellä näpeissä ja DS muutaman kerran pelannu.
 
Jaa Nintendo lopettaa DS:än verkkopalvelut? :eek: mennyt jotenkin kokonaan ohi moinen :confused: Itseltäni löytyy vielä alkuperäinen DS. Rouvvalla edelleen käytössä 3DS XL johon juuri akunkin uusin. Hyviä laitoksia olleet.
 
MS tosiaan kehunut jo että uskoo activisionin saavan codin switchille hyvin nopealla aikataululla. Uskoo ken tahtoo.
Tämän artikkelin perusteella näköjään suunnittelevat pukkaavansa ihan natiivia konsoliversiota Switchille, vieläpä "in a timely manner". Toivottavasti kauppa toteutuu, niin päästään näkemään mitkä kaikki ketjussa mainitut skenaariot toteutuvat.
It seems Microsoft won't take the cloud version approach on Nintendo platforms, as the company said the agreement means "Microsoft will develop and publish future native console versions of CoD titles for Nintendo platforms for at least 10 years."
 
Jaa Nintendo lopettaa DS:än verkkopalvelut? :eek: mennyt jotenkin kokonaan ohi moinen :confused: Itseltäni löytyy vielä alkuperäinen DS. Rouvvalla edelleen käytössä 3DS XL johon juuri akunkin uusin. Hyviä laitoksia olleet.
eShop ainakin saa kirveestä, rajoittaen pelien saatavuutta aika rajusti. Toi nintendon online protokolla on jo takaisinmallinnettu aikaa sitten, ja vaikka nintendo serverinsä joskus kokonaan sulkisi, niin avoimia servereitä löytynee viimeistään silloin mihin ohjata oman konsolin liikenne.


Suurin välitön vaikutus on siis siinä, että pelejä ei saa enää hankittua kuin fyysisinä kopioina, ja mikrotransaktiot ei enää toimi.

edit: ja vinkkinä että eshopissa on poikkeuksellisesti osa nintendon omistakin peleistä hurjissa tarjouksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Microsoft tarjoaa Sonylle mahdollisuutta laittaa Call of Dutyt PS Plussaan heti julkaisussa. Sony kuitenkin pelkää, että Microsoft ajaisi lisensointimaksut niin ylös että se pakottaisi Sonyn joko nostamaan palvelun hintaa tai tiputtamaan CODit sieltä pois.

Ei kai siinä muuta kuin omaa nettipumpumia tulille spekseillä "niinku cod mutta parempi".
 
Microsoft tarjoaa Sonylle mahdollisuutta laittaa Call of Dutyt PS Plussaan heti julkaisussa. Sony kuitenkin pelkää, että Microsoft ajaisi lisensointimaksut niin ylös että se pakottaisi Sonyn joko nostamaan palvelun hintaa tai tiputtamaan CODit sieltä pois.

Ei kai siinä muuta kuin omaa nettipumpumia tulille spekseillä "niinku cod mutta parempi".
Mikä pakko sitä sinne plussaan on sitten saada, jos ei kukkaro kestä. Pleikkaristit ostakoot pelinsä kaupasta kuten aina ennenkin.
Alkaa vähän epätoivo paistamaan läpi Sonyn argumenteista. Heitellään vaan ilmoille perusteettomia huolia ja toivotaan että jokin toimii.
 
Melko epätoivoiselta vaikuttaa mäsän touhut saada kaupat maaliin. Toivottavasti Sony katsoo nyt loppuun tämän tutkinnan koska tuollaisilla määräaikaisilla leikkimisillä ei ole mitään merkitystä kun vaakakupissa on pelien jatkuminen multiplattareina kuten ennenkin.
 
Mikä pakko sitä sinne plussaan on sitten saada, jos ei kukkaro kestä. Pleikkaristit ostakoot pelinsä kaupasta kuten aina ennenkin.
Alkaa vähän epätoivo paistamaan läpi Sonyn argumenteista. Heitellään vaan ilmoille perusteettomia huolia ja toivotaan että jokin toimii.
Se nyt on vain yksi Sonyn murheista että Game Pass dominoisi tilauspalveluja jos Coditkin tulisi sinne day one. Nyt kun olisi lupa tehdä sama oman tilauspalvelunsa kanssa, ei se kelpaakaan koska Microsoft voisi nostaa hintoja. Lopputulos olisi Sonyn omin sanoin:
“As a result of the proposal, Call of Duty would become a Game Pass exclusive by default and therefore dominate MGS services in the future.”

Melko epätoivoiselta vaikuttaa mäsän touhut saada kaupat maaliin. Toivottavasti Sony katsoo nyt loppuun tämän tutkinnan koska tuollaisilla määräaikaisilla leikkimisillä ei ole mitään merkitystä kun vaakakupissa on pelien jatkuminen multiplattareina kuten ennenkin.
Kyllä se epätoivon vieno aromi taitaa tulla enemmän Sonyn puolelta. Hyvänä esimerkkinä tuo ylempi ja huoli bugien livauttamisesta Codin pleikkariversioon.
 
Kyllä se epätoivon vieno aromi taitaa tulla enemmän Sonyn puolelta. Hyvänä esimerkkinä tuo ylempi ja huoli bugien livauttamisesta Codin pleikkariversioon.

Sonyn huoli tuosta julkaisuviikkojen pelin toimivuudesta on ihan aiheesta. Jos huhu kiertää, että yhden alustan versio on huonompi niin myynti siirtyy sinne missä peli toimii paremmin. Suurin ostokiima on aika lyhyen aikaa.

Toimivuuskissa on nostettu pöydälle ja päätynee sopimuksiin. Jos peli toimii huonommin sonyn alustalla julkaisussa niin sen jälkeen voi todennäköisesti hakea sanktioita/usuttaa viranomaiset microsoftin kimppuun.

Sony näytti esimerkkiä bungie(destiny) ostolla miten asian voi hoitaa fiksumminkin. Bungie jatkaa itsenäisenä multiplatform talona vaikka sony on omistaja. Microsoft voisi ihan yhtä hyvin antaa crossplatform pelien olla erillisessä itsenäisessä crossplatform studiossa jonka omistaja microsoft on. Mutta microsoft ei näin halua tehdä.

Viranomaiset on jotain oppineet menneisyyden facebook ostoksista kuten instagram ja whatsapp. Ihan syystä prosessit hieman paranoidimpia, kun ostajana on megakorporaatio.
 
Sonyn huoli tuosta julkaisuviikkojen pelin toimivuudesta on ihan aiheesta. Jos huhu kiertää, että yhden alustan versio on huonompi niin myynti siirtyy sinne missä peli toimii paremmin. Suurin ostokiima on aika lyhyen aikaa.

Toimivuuskissa on nostettu pöydälle ja päätynee sopimuksiin. Jos peli toimii huonommin sonyn alustalla julkaisussa niin sen jälkeen voi todennäköisesti hakea sanktioita/usuttaa viranomaiset microsoftin kimppuun.

Sony näytti esimerkkiä bungie(destiny) ostolla miten asian voi hoitaa fiksumminkin. Bungie jatkaa itsenäisenä multiplatform talona vaikka sony on omistaja. Microsoft voisi ihan yhtä hyvin antaa crossplatform pelien olla erillisessä itsenäisessä crossplatform studiossa jonka omistaja microsoft on. Mutta microsoft ei näin halua tehdä.

Viranomaiset on jotain oppineet menneisyyden facebook ostoksista kuten instagram ja whatsapp. Ihan syystä prosessit hieman paranoidimpia, kun ostajana on megakorporaatio.
Kauppojen suurin kiistakapula Codihan säilyy multiplattarina kaupan toteutuessakin, tulisi jopa entistä useammalle alustalle. Ja onhan nuo toimivuudet mainittu jo tuossa aiemmin linkitetyn artikkelin pariteettilupauksissakin:
Microsoft claims its 10-year offer will provide Sony with parity on “release date, content, features, upgrades, quality and playability with the Xbox platform” across PS4, PS5 and any successor platforms.
 
Kauppojen suurin kiistakapula Codihan säilyy multiplattarina kaupan toteutuessakin, tulisi jopa entistä useammalle alustalle. Ja onhan nuo toimivuudet mainittu jo tuossa aiemmin linkitetyn artikkelin pariteettilupauksissakin:
Mitäs sitten 11v kuluttua? Ei ihme kun Sony ei hyväksy tuollaisia kädenlämpöisiä tarjouksia. Kuten tuossa ylempänä jo sanottiin niin asiat voi tehdä järkevästi ja pelaaja ystävällisesti kuten Sony teki Bungien kanssa.
 
Mitäs sitten 11v kuluttua? Ei ihme kun Sony ei hyväksy tuollaisia kädenlämpöisiä tarjouksia. Kuten tuossa ylempänä jo sanottiin niin asiat voi tehdä järkevästi ja pelaaja ystävällisesti kuten Sony teki Bungien kanssa.
10 vuodessahan ehtii kyhätä oman Codin tappajan. Pistää vaikka Bungien asialle ja tekee siitä pelaajaystävällisesti multiplattarin.
 
10 vuodessahan ehtii kyhätä oman Codin tappajan. Pistää vaikka Bungien asialle ja tekee siitä pelaajaystävällisesti multiplattarin.
Ei se taida kovin helppoa olla. Microsoftikin jolla kova "fps heritage" pukkaa nykyään vain FPS rintamalla pelkkää ala-arvoista. Viimeisin ollessa Halo: Forgettable. Onhan tässä ollut vuosia ja vuosia aikaa tehdä kunnon Bängeriä kuten Sony tehnyt mutta Microsoft ei vain tee... syy ettei halua vai että se on vaikeaa?
 
Ei se taida kovin helppoa olla. Microsoftikin jolla kova "fps heritage" pukkaa nykyään vain FPS rintamalla pelkkää ala-arvoista. Viimeisin ollessa Halo: Forgettable. Onhan tässä ollut vuosia ja vuosia aikaa tehdä kunnon Bängeriä kuten Sony tehnyt mutta Microsoft ei vain tee... syy ettei halua vai että se on vaikeaa?
Meinaatko siis että ala-arvoista pukkaisi Sonyltäkin jos yrittäisivät tehdä fps-peliä?
 
Meinaatko siis että ala-arvoista pukkaisi Sonyltäkin jos yrittäisivät tehdä fps-peliä?
No jos historiaa katsoo niin tähän mennessä yritykset ovat olleet aika ala-arvoisia, etenkin kaupallisen suosion kannalla
 
Ei kyllä jaksa ymmärtää tuota jatkuvaa Halo: infiniten parjaamista, pelin kuitenkin putkahtaa tasaisesti ilmaista sisältöä niinkuin viimeksi alkuviikosta season 3. Eipä markkinoilla oikein mitään vastaavaa nopeaa moninpelattavaa ole tuon lisäksi. Joku Cod kun ei ainakaan itselle ole enää vuosiin ollut vaihtoehto. Vai mitkä näitä muita upeita FPS räiskintöjä ovat tällä hetkellä jotka ovat vaikka tuota Haloa niin rutkasti parempia tällä hetkellä pl. kaikki nuo BR kikkareet jotka eivät itseäni kiinnosta lainkaan.
 
No jos historiaa katsoo niin tähän mennessä yritykset ovat olleet aika ala-arvoisia, etenkin kaupallisen suosion kannalla
Killzone 2&3 oli kyllä kovia. Etenkin visuaalisesti edellä kaikkea mitä kyseisessä genissä ulos tuutattiin, toki vähän turhan putkijuoksua, mallia halo, mutta ei sitä ihan kaikkea voi kerralla saada.
 
Microsoft tarjoaa Sonylle mahdollisuutta laittaa Call of Dutyt PS Plussaan heti julkaisussa. Sony kuitenkin pelkää, että Microsoft ajaisi lisensointimaksut niin ylös että se pakottaisi Sonyn joko nostamaan palvelun hintaa tai tiputtamaan CODit sieltä pois.

Ei kai siinä muuta kuin omaa nettipumpumia tulille spekseillä "niinku cod mutta parempi".
Tuohan olisi katastrofi Sonylle, kun jäisi se 30% siivu 70$ saamatta ja sen sijaan joutuisivat maksamaan kovan hinnan Microsoftilla omasta pussistaan. Eivät todellakaan halua moista peliä omaan palveluunsa.
 
Tuohan olisi katastrofi Sonylle, kun jäisi se 30% siivu 70$ saamatta ja sen sijaan joutuisivat maksamaan kovan hinnan Microsoftilla omasta pussistaan. Eivät todellakaan halua moista peliä omaan palveluunsa.
Nakertaisihan se myyntiä ja sitä kautta jäisi siivut ohuemmiksi. Puuttuvat läskit pitäisi leikata sitten plussakäyttäjien selkänahoista. Onhan se vähän kusinen paikka, tekevät kummin vain niin silti sataa Microsoftin laariin. Ei ihme että koittavat niin raivokkaasti potkia munille.
 
Ei kyllä jaksa ymmärtää tuota jatkuvaa Halo: infiniten parjaamista, pelin kuitenkin putkahtaa tasaisesti ilmaista sisältöä niinkuin viimeksi alkuviikosta season 3. Eipä markkinoilla oikein mitään vastaavaa nopeaa moninpelattavaa ole tuon lisäksi. Joku Cod kun ei ainakaan itselle ole enää vuosiin ollut vaihtoehto. Vai mitkä näitä muita upeita FPS räiskintöjä ovat tällä hetkellä jotka ovat vaikka tuota Haloa niin rutkasti parempia tällä hetkellä pl. kaikki nuo BR kikkareet jotka eivät itseäni kiinnosta lainkaan.
Se on väärälle konsolille. Ei noita arena-shootterita montaa ole ja siinä luokassaan Halo on edelleen selkeästi paras. On tuosta aiemminkin täällä keskusteltu että mikä siinä sitten niin mättää, mutta vastaukset on luokkaa "mutku mutku grafiikat, mutku splitscreen". Samalla hehkutetaan Killzonea ja siitäkin ainoastaan grafiikoita. Pelattavuus olikin aivan kuraa input lageineen ja alle 30fps touhulla. Kaipa sille on syynsä, ettei Sony ole nähnyt tarpeelliseksi remasteroida ainuttakaan Killzonea.
 
Milloin Microsoft toimittaa ne työkalut pelintekijöille!!! Jälleen kerran tulee 12TF monsterille pataan PS5:ltä. Monta uutuuspeliä jo samalla kaavalla. Sony taisi tehdä paljonkin oikein kun suunnitteli konsolinsa rautaa eikä keskittynyt vain paperilukuihin :kahvi:

PS5 has a performance advantage over XSX, with an average of 5/10fps over.

 
Milloin Microsoft toimittaa ne työkalut pelintekijöille!!! Jälleen kerran tulee 12TF monsterille pataan PS5:ltä. Monta uutuuspeliä jo samalla kaavalla. Sony taisi tehdä paljonkin oikein kun suunnitteli konsolinsa rautaa eikä keskittynyt vain paperilukuihin :kahvi:

Avataanpa tätä vähän enemmän.

Resolution modessa kumpikaan konsoli ei ole locked 60 fps vaikka PS5 suoriutuukin paremmin. RT kannattaa pitää pois päältä ainakin konsoleilla, tiputtaa turhaan fps:ää ja testaajan sanoin "Its use is quite anecdotal".

Heti lainaamasi lauseen "PS5 has a performance advantage over XSX, with an average of 5/10fps over" jälkeen testaaja totesi näin:
In any case, I recommend in all versions the performance mode without RT, which maintains a stable 60fps.

Performance modessa PS5:llä on toki karvan verran isompi resoluutio (PS5: 1872p | XSX: 1836p), mutta ero ei liene silminnähtävä. Isompi on silti tottakai parempi.

PS5-ihmiset voivat siis ylpeänä kiinnittää sulan hattuunsa, mutta jos pelailee suositellussa performance modessa RT off, voi pelin hankkia kummalle tehokonsolille tahansa menettämättä yöuniaan. Latausajatkin taisivat olla konsolien kesken saman sekunnin sisällä.
 
Avataanpa tätä vähän enemmän.

Resolution modessa kumpikaan konsoli ei ole locked 60 fps vaikka PS5 suoriutuukin paremmin. RT kannattaa pitää pois päältä ainakin konsoleilla, tiputtaa turhaan fps:ää ja testaajan sanoin "Its use is quite anecdotal".

Heti lainaamasi lauseen "PS5 has a performance advantage over XSX, with an average of 5/10fps over" jälkeen testaaja totesi näin:


Performance modessa PS5:llä on toki karvan verran isompi resoluutio (PS5: 1872p | XSX: 1836p), mutta ero ei liene silminnähtävä. Isompi on silti tottakai parempi.

PS5-ihmiset voivat siis ylpeänä kiinnittää sulan hattuunsa, mutta jos pelailee suositellussa performance modessa RT off, voi pelin hankkia kummalle tehokonsolille tahansa menettämättä yöuniaan. Latausajatkin taisivat olla konsolien kesken saman sekunnin sisällä.
Xbox Series X piti olla selkeästi edellä RT tehoissa. Foorumeilla ilkuttiin PS5 olevan RDNA 1 sukupolvea kun XSX on uutta tehokasta toista sukupolvea. Valitettavasti tulokset eivät tälläkään kertaa konkretisoidu XSX eduksi vaan päinvastoin. Paras tapa pelata tämäkin peli konsolilla on PS5.
 
Xbox Series X piti olla selkeästi edellä RT tehoissa. Foorumeilla ilkuttiin PS5 olevan RDNA 1 sukupolvea kun XSX on uutta tehokasta toista sukupolvea. Valitettavasti tulokset eivät tälläkään kertaa konkretisoidu XSX eduksi vaan päinvastoin. Paras tapa pelata tämäkin peli konsolilla on PS5.
Eikös ainakin tässä RE4-tapauksessa markkinointioikeudet ole Sonylla? Eiköhän siellä ole sopimuksissa tiukat ehdot että pitää olla parempi suorityskyky pleikkaeilla, muuten Jimbo Ryan suuttuu ja antaa sakkoa.
Redditissä ja Reseterassa tosin juttelevat että pleikkarilla olisi huomattavasti suttuisempi kuva kuin boxilla. Tiedä siitä sitten kun ei omakohtaista kokemusta ole. Muutenkin vähän turhaa vertailla jotain demoja, etenkin kun peli ja day1 patchit tulevat viikon päästä.
Hyvä peli kuitenkin tulee, RE4 kyseessä niin ei voi huono olla.
 
Eikös ainakin tässä RE4-tapauksessa markkinointioikeudet ole Sonylla? Eiköhän siellä ole sopimuksissa tiukat ehdot että pitää olla parempi suorityskyky pleikkaeilla, muuten Jimbo Ryan suuttuu ja antaa sakkoa.
Redditissä ja Reseterassa tosin juttelevat että pleikkarilla olisi huomattavasti suttuisempi kuva kuin boxilla. Tiedä siitä sitten kun ei omakohtaista kokemusta ole. Muutenkin vähän turhaa vertailla jotain demoja, etenkin kun peli ja day1 patchit tulevat viikon päästä.
Hyvä peli kuitenkin tulee, RE4 kyseessä niin ei voi huono olla.
Nyt on kaukaa haettua selittelyä :D Jospa ne saavat pelin kursittua lähemmäs PS5 suoritustasoa ettei mene ihan noloksi tuo Ser taival. Peli tulee jo demon perusteella olemaan laadukas kuten alkuperäinenkin. Vielä parempi mitä paremmin pyörii.

Xbox Series X piti olla selkeästi edellä RT tehoissa. Foorumeilla ilkuttiin PS5 olevan RDNA 1 sukupolvea kun XSX on uutta tehokasta toista sukupolvea. Valitettavasti tulokset eivät tälläkään kertaa konkretisoidu XSX eduksi vaan päinvastoin. Paras tapa pelata tämäkin peli konsolilla on PS5.
Niinhän ne tekivät. Eräskin loputtoman pitkistä lomista pitävä väitti kivenkovaa tuota mutta ikävä kyllä totuus oli toinen. PS5 vaikuttaa olevan erinomaisesti rakennettu paketti kun pienemmällä paperiteholla antaa enemmän.
 
Paras tapa pelata tämäkin peli konsolilla on PS5.
Numeroiden valossa on totta, että PS5-versio on objektiivisesti parempi. Kuitenkin performance modessa, jota tuossa ylläolevassa testissäkin suositeltiin, tuota paremmuutta on käytännössä hyvin vaikea havaita.

Sekin on totta ettei pidä aliarvioida sitä mielihyvää minkä saa, kun tietää pelaavansa sitä parasta konsoliversiota :)
 
Redditissä ja Reseterassa tosin juttelevat että pleikkarilla olisi huomattavasti suttuisempi kuva kuin boxilla. Tiedä siitä sitten kun ei omakohtaista kokemusta ole. Muutenkin vähän turhaa vertailla jotain demoja, etenkin kun peli ja day1 patchit tulevat viikon päästä.
Tämä pitää paikkansa, jonka omin silmin totesin kun testasin demoa PS5:llä ja Series X:llä. Veikkaan pieneksi bugiksi joka melko varmasti tullaan julkaisuun korjaamaan. Kuitenkin jännä että ElAnalistaDeBits mainitsee että PS5 versio antaa keskimäärin piirun korkeamman pikselimäärän kuin Series X, eikä maininnut tuosta kuvan suttuisuudesta mitään, kun demo oli ihan selkeästi suttuisemman näköinen pleikkarilla.

EDIT. Enkä siis kyseenalaista ElAnalistaDebitsin pikselilaskuja, mutta veikkaan että pleikkarin FSR tai TAA implementaatiossa on jotain häikkää.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös ainakin tässä RE4-tapauksessa markkinointioikeudet ole Sonylla? Eiköhän siellä ole sopimuksissa tiukat ehdot että pitää olla parempi suorityskyky pleikkaeilla, muuten Jimbo Ryan suuttuu ja antaa sakkoa.
Redditissä ja Reseterassa tosin juttelevat että pleikkarilla olisi huomattavasti suttuisempi kuva kuin boxilla. Tiedä siitä sitten kun ei omakohtaista kokemusta ole. Muutenkin vähän turhaa vertailla jotain demoja, etenkin kun peli ja day1 patchit tulevat viikon päästä.
Hyvä peli kuitenkin tulee, RE4 kyseessä niin ei voi huono olla.

Ei yhtään kaukaa haettua. Eikös sonyn yksi huolenaihe ollut Microsoftin ja Activisionin kaupassa että voivat tehdä Playstationille huonomman version? Eli heidän alusta ei olisi enää paras pelata.

Olisi kiva nähdä ne dokumentit mitä Sony joutuu luovuttamaan. Toivottavasti päätyvät kaikille nähtäviksi.

Täytyy ladata tuo demo pc:lle ja katsoa miten toimii nykyisellä läppärillä. Resident evil remaket on poikkeuksellisesti tullut ostettua pc:lle hyvän modin tuen takia :D
 
Viimeksi muokattu:
Minä en nyt ymmärrä miksi sonyn pitäs oma roadmappinsa kaikille kertoa? Eihän nii muutkaan yritykset tee.
 
Milloin Microsoft toimittaa ne työkalut pelintekijöille!!! Jälleen kerran tulee 12TF monsterille pataan PS5:ltä. Monta uutuuspeliä jo samalla kaavalla. Sony taisi tehdä paljonkin oikein kun suunnitteli konsolinsa rautaa eikä keskittynyt vain paperilukuihin :kahvi:




Ilmeisesti unohdettu toimittaa myös PS5 työkalut kun PC versio lataa nopeammin 0:57 kohdassa :)
 
Onhan se nyt grande katastrofi joka kerta kun PS5 suoriutuu paremmin kuin hypetetty tehokonsoli jonka piti syödä monstereita aamupalaksi. Ei tässä mitään copea pidä harrastaa siitä kuinka erot ovat vain sen ja sen verran. Perkele joka kertahan pitäisi Series X:n piestä tehottomampi konsoli näissä vertailuissa, mutta nyt näitä vertailuja on kääntynyt jo sen verran pleikkarin eduksi, että voitaisiin alkaa kyselemään missä mättää?
 
Onhan se nyt grande katastrofi joka kerta kun PS5 suoriutuu paremmin kuin hypetetty tehokonsoli jonka piti syödä monstereita aamupalaksi. Ei tässä mitään copea pidä harrastaa siitä kuinka erot ovat vain sen ja sen verran. Perkele joka kertahan pitäisi Series X:n piestä tehottomampi konsoli näissä vertailuissa, mutta nyt näitä vertailuja on kääntynyt jo sen verran pleikkarin eduksi, että voitaisiin alkaa kyselemään missä mättää?

Tuskin siinä on mitään sen kumemmpaa, kun se, että PS5 on ollut monessa pelissä pääalustana, mille kehityksen aikaiset optimoinnit on pääosin tähdätty. PC nyt raa-alla teholla sitten paikkaa tilannetta ja xboxit kärsii eniten. Ei nuo erot nyt kuitenkaan usein mitään kovin dramaattisia ole. Noihin tulee sitten julkkarin jälkeen usein pätsejä, millä korjaillaan mahdollisia ongelmia.
 
Jep turha näitä suorituskykygraafeja on julkaisussa nykyään tuijottaa, kun kaikki poikkeuksetta julkaistaan hiomattomana. Päivitetään kuukauden sisällä moneen kertaan julkaisusta. Sen jälkeen on parempi tehdä vertailuja.
 
Tuskin siinä on mitään sen kumemmpaa, kun se, että PS5 on ollut monessa pelissä pääalustana, mille kehityksen aikaiset optimoinnit on pääosin tähdätty. PC nyt raa-alla teholla sitten paikkaa tilannetta ja xboxit kärsii eniten. Ei nuo erot nyt kuitenkaan usein mitään kovin dramaattisia ole. Noihin tulee sitten julkkarin jälkeen usein pätsejä, millä korjaillaan mahdollisia ongelmia.
Ser X pitäisi olla GPU osalta selvästi tehokkaampi joten ei kelpaa selitykseksi, että PS5 olisi pääalusta ja sen takia PS5 versio on parempi. Edellisessä sukupolvessa PS4 oli GPU osalta tehokkaampi kuin Done ja se on näkynyt peleissä selvästi. PS5 kärsii myös optimoinnin puutteista omien erityisvahvuuksien osalta koska pelejä ei voida suunnitella yhden laitteen mukaan. Ne vahvuudet tulevat sitten omissa peleissä esille mm. minimaalisina latausaikoina.
 
Ser X pitäisi olla GPU osalta selvästi tehokkaampi joten ei kelpaa selitykseksi, että PS5 olisi pääalusta ja sen takia PS5 versio on parempi. Edellisessä sukupolvessa PS4 oli GPU osalta tehokkaampi kuin Done ja se on näkynyt peleissä selvästi. PS5 kärsii myös optimoinnin puutteista omien erityisvahvuuksien osalta koska pelejä ei voida suunnitella yhden laitteen mukaan. Ne vahvuudet tulevat sitten omissa peleissä esille mm. minimaalisina latausaikoina.

Kiistatonta on se, että serias x:ssä on tehokkaampi näyttis, joten tuo nyt on loogisin ja yksinkertaisin selitys, ja yleensä se on se, mikä pitää paikkansa.

Vai onko kyseessä taas joku PS5 "taikakastike"
 
Tuskin siinä on mitään sen kumemmpaa, kun se, että PS5 on ollut monessa pelissä pääalustana, mille kehityksen aikaiset optimoinnit on pääosin tähdätty. PC nyt raa-alla teholla sitten paikkaa tilannetta ja xboxit kärsii eniten. Ei nuo erot nyt kuitenkaan usein mitään kovin dramaattisia ole. Noihin tulee sitten julkkarin jälkeen usein pätsejä, millä korjaillaan mahdollisia ongelmia.
Digital Foundry pohti tätä myös ja Alex ainakin oli juurikin noilla linjoilla, että julkaisupäivän hönkiessä lujaa niskaan pitää isoimmat resurssit keskittää suuremman asiakaskunnan alustan version optimointiin. Muut patchataan sitten julkaisun jälkeen jos ja kun keritään.
 
Cernyn puheille ps5 julkaisussa naurettiin. Sehän puhui todella paljon siitä miten ps5:en kapea mutta isolla kelloilla toimiva ratkaisu ja sen ympärillä olevat asiat on tehty helpoiksi ohjelmoida. Tavoitteena hyvä suorituskyky out of the box.

Cerny on ollut kuin lottovoitto sonylle. Cernyä ennen oli hulluja arkkitehtuureita, japaninkieliset ohjekirjat devaajille jne. Meno muuttunut ihan erilaiseksi cernyn aikana.
 
Eikös nimenomaan se julkaisukunto nyt ole se ainut mitä pitää tuijottaa, kun kuulemma Gamepassiin tulee pelit day1 ja Pleikkarille ei?
 
Ehkä se PS5 vaan on paremmin hiottu laite devaajien näkökulmasta. Molemmat konsolit toimivat kuitenkin samalla prosessori/näytönohjain arkkitehtuurilla (poislukien hullujen Xbox fanipoikien psykoosit siitä että PS5 olisi RDNA1 eikä 2, mikä ei pidä paikkansa) joten en usko että ”pääalustana” oleminen on syynä tähän. Toki Pleikkari pysyy pääalustana kolmannen osapuolen kehittäjille sillä se vaan on maailmanlaajuisesti paljon suositumpi brändinä, sekä kaupallisesti
 
Milloin Microsoft toimittaa ne työkalut pelintekijöille!!! Jälleen kerran tulee 12TF monsterille pataan PS5:ltä. Monta uutuuspeliä jo samalla kaavalla. Sony taisi tehdä paljonkin oikein kun suunnitteli konsolinsa rautaa eikä keskittynyt vain paperilukuihin :kahvi:






Otetaan vielä digital foundrylta "second opinion" tähän RE4:n demoon.
Resoluutio performance moodissa:
PS5 1440p
XSX 1728p
Ei merkittäviä eroja FPS:ssä kummallekkaan.
Tulikin pleikkarille pataan ja reilusti.
Pataan tulee myös uudessa Far Cry 5 patchissa. Xboxilla 4k60 ja pleikkarilla jämäresoluutio 1620p.
 
Viimeksi muokattu:
Otetaan vielä digital foundrylta "second opinion" tähän RE4:n demoon.
Resoluutio performance moodissa:
PS5 1440p
XSX 1728p

Näytti DF olevan samaa mieltä kuitenkin ElAnalistaDeBits kanssa eli kummassakin on dynaaminen vaihteleva resoluutio. Se yksi kohta jossa DF teki laskentaa niin PS5 1440p ja SX 1700p ja ne muutama skene missä ElAnalistaDeBits teki laskennat niin averaget oli PS5: 1872p | XSX: 1836p.

Kumpikin näytti kylläkin tosi tosi rujoilta enkä ymmärrä miksi kukaan pelaisi tuota peliä muuten kuin native4k 120fps RTX4090:n kanssa.
 
Näytti DF olevan samaa mieltä kuitenkin ElAnalistaDeBits kanssa eli kummassakin on dynaaminen vaihteleva resoluutio. Se yksi kohta jossa DF teki laskentaa niin PS5 1440p ja SX 1700p ja ne muutama skene missä ElAnalistaDeBits teki laskennat niin averaget oli PS5: 1872p | XSX: 1836p.

Kumpikin näytti kylläkin tosi tosi rujoilta enkä ymmärrä miksi kukaan pelaisi tuota peliä muuten kuin native4k 120fps RTX4090:n kanssa.
Saman huomasin itsekin DF videolta eli juuri kuten kerroit. Se siitä PS5:n pataan ottamisesta.
 


Otetaan vielä digital foundrylta "second opinion" tähän RE4:n demoon.
Resoluutio performance moodissa:
PS5 1440p
XSX 1728p
Ei merkittäviä eroja FPS:ssä kummallekkaan.
Tulikin pleikkarille pataan ja reilusti.
Pataan tulee myös uudessa Far Cry 5 patchissa. Xboxilla 4k60 ja pleikkarilla jämäresoluutio 1620p.

DF myös bongasi tuon PS5:n suttuisen kuvan verrattuna Series X:ään, jota itsekin aiemmin pohdin PS5:n puolella ongelmaksi TAA tai FSR (tai mitä lie rekonstruktiota konsolilla käytetäänkään) kanssa. Myös PS5 version RT heijastuksissa jotain häikkää verrattuna Series X ja PC versioihin. Ei Cernyn magic soossit päässyt potkimaan perseitä uuden Ressan kanssa. :cigarbeye:
 
Näytti DF olevan samaa mieltä kuitenkin ElAnalistaDeBits kanssa eli kummassakin on dynaaminen vaihteleva resoluutio. Se yksi kohta jossa DF teki laskentaa niin PS5 1440p ja SX 1700p ja ne muutama skene missä ElAnalistaDeBits teki laskennat niin averaget oli PS5: 1872p | XSX: 1836p.

Kumpikin näytti kylläkin tosi tosi rujoilta enkä ymmärrä miksi kukaan pelaisi tuota peliä muuten kuin native4k 120fps RTX4090:n kanssa.
Mistä tieto että DF laski yhdestä kohtaa ja ElAnalista muutamista? Eipä ole ensimmäinen kerta kun espanjalainen harrastelija ElAnalista heittää resoluutiot nopalla.
DigitalFoundry mittaili 1728p - 1800p boxilla ja 1440p -1800p pleikkarilla. Näistä sitten espanjalainen heittää vielä reilusti yli, vaikka pleikkarin kuva on silminnähden pehmeämpi.
DigitalFoundry>>>>kaikki muut.
 
DF myös bongasi tuon PS5:n suttuisen kuvan verrattuna Series X:ään, jota itsekin aiemmin pohdin PS5:n puolella ongelmaksi TAA tai FSR (tai mitä lie rekonstruktiota konsolilla käytetäänkään) kanssa. Myös PS5 version RT heijastuksissa jotain häikkää verrattuna Series X ja PC versioihin. Ei Cernyn magic soossit päässyt potkimaan perseitä uuden Ressan kanssa. :cigarbeye:
Nuo bugit tullaan korjaamaan. Onhan näitä ollut Ser X lootillakin esim. The Callisto Protocol pelissä. Ser lootilla ohjauksessa on näytti olevan myös ongelmia.
 
Ok, Series X voitti DF:n pikselinlaskukilpailun. Mutta silti, onko jostain yhdestä framesta laskettujen pikselien määrästä edes järkevää kinastella? Varsinkin jos resoluutio vaihtuu dynaamisesti.

Tapellaanko nyt kumpi on parempi, PS5:n suttukuva vai Xboxin lagikontrollit, vai odotellaanko lopullista peliä ja katsellaan sitten?

Kumpikin näytti kylläkin tosi tosi rujoilta enkä ymmärrä miksi kukaan pelaisi tuota peliä muuten kuin native4k 120fps RTX4090:n kanssa.
Sanoppa muuta. En minäkään ymmärrä miksi 99,9% pelaajista ei vain osta 2000 euron korttia ja konetta sen ympärille. Typerykset ostelevat jotain konsoleita viidesosahintaan kunnon myllyyn verrattuna vaikkeivat saa sillä kuin 80% laadusta. Onneksi Steam-käyttäjät näyttävät esimerkkiä, siellä 4090 sentään jyllää 0,26% osuudella.
 
PS5:n suttukuvan voi korjata kun ottaa pois chromatic aberrationin. Miten SeriesX:n lagi poistetaan?

E: Naurattaa päivä päivältä enemmän nämä "eats monsters for breakfast" laitteet kun katsoo tuota DF:n RE4 videota uudemman kerran... Kuten Alex sanoo videolla:"My goodness... it's really blurry...".
 
PS5:n suttukuvan voi korjata kun ottaa pois chromatic aberrationin. Miten SeriesX:n lagi poistetaan?
Eipä se silti korjannut kuvaa yhtä teräväksi kuin Series X:llä, mutta paransi tilannetta. Kunnollinen korjaus tapahtuu samalla lailla kuin Series X:n lagin poisto, päivitysten myötä. Jos tapahtuu, ei noista japanilaisista koskaan tiedä.

E: Naurattaa päivä päivältä enemmän nämä "eats monsters for breakfast" laitteet kun katsoo tuota DF:n RE4 videota uudemman kerran... Kuten Alex sanoo videolla:"My goodness... it's really blurry...".
Heh, kannattaa tutustua vanhojen kotitietokoneiden ja pelilaitteiden mainoksiin, saat varmasti hyvät naurut kun luet mitä markkinointiosastot ovat aikanaan lupailleet - tai pikemminkin hupailleet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 393
Viestejä
4 494 111
Jäsenet
74 202
Uusin jäsen
Red28

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom