PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Julkaisijahan määrää provikkaa edeltävän hinnan ja näin myös lopullisen jälleenmyyntihinnan.
En ymmärrä logiikkaasi... Jossain paikassa provikka voi olla isompi tai pienempi kuin toisessa. Joistain peleistä otetaan isompi provikka kuin toisista. Jonain päivänä voidaan myydä jopa tappiolla jotta saadaan lisää asiakkaita omaan kauppaan. Ostajalle on ihan sama minkä hinnan julkaisija siitä ottaa, se on kauppapaikan murhe se. Lopullisen myyntihinnan määrää siis kaupapaikka omien päämääriensä mukaan, eikä julkaisija sitä määrää.

Otetaapa tähän vaikka esimerkki PC-puolelta. Ubisoftin omassa kaupassa omassa tarjouskampanjassa juuri nyt AC Odyssey perusversio 15€, samaan aikaan Epicissä tarjouskampanjassa 4,99€ uudelleenkäytettävällä voucherilla. Millä tavalla julkaisija määrää tässä hinnan?
 
Ei julkaisija jälleenmyyntihintaa määrää. Jos toinen kauppapaikka ottaa 30% provision ja toinen tyytyy 10% provikkaan myyntihinnasta, niin siinä se kilpailu syntyy. Kun esim. Verkkokauppa myi Cyberpunkkia 15 eurolla niin tuskin siihen on julkaisijalta lupaa kysytty. Tai kun Citymarket myy The Last Of Us 2:sta 15 eurolla. Samoin PC puolella digimyynnissä Epic Games Store myy pelejä nyt tarjouskampanjoissaan todella halvalla tai jopa ilmaiseksi saadakseen lisää asiakkaita. Tuskin siihenkään kysellään lupaa julkaisijalta. Jos vaikkapa Steamilla olisi monopoli PC-digipeleihin, niin näitä kampanjoita ei olisi, kun ei olisi kilpailua asiakkaista.
Ei julkaisija tosiaan sitä jälkeenmyyntihintaa teknisesti päätä, mutta etenkin toi pelkkien avaimien myyminen nettikaupassa on niin nollakuluhommaa, että ihan taatusti hinnat on käytännössä suoraan julkaisijan kuvastosta, muutenhan tehtäisiin tappiota tai menetettäisiin kuluttajat toiselle identtiselle palvelulle.

Steam, epic ja muut vastaavat on isompia pelureita ja tekevät muutakin bisnestä kuin välittävät julkaisijan avaimia nimellistä korvausta vastaan pelaajille, toisin kuin vaikka kolmannen osapuolen xbox peliavainkaupat. Steamin ja epicin tapauksessa tosiaan voidaan jotain pelejä myydä jopa marginaalisesti alle julkaisijan hinnan, tämän näkee mm. siitä että epic tekee kaupallaan jatkuvasti tappiota.

Verkkiksen ja citymarketin tarjouksissa kaupat tuskin on tappiota tehneet, vaan kyse on julkaisijan kampanjasta.
 
Viimeksi muokattu:
Koska konsolivalmistajilla on käytössä ns. gilette-malli, myydään partahöylä halvalla mutta terät kalliilla. Eli myydään konsolit halvalla, mutta pelit kalliilla. PC puolella pelimyynnin ei tarvitse kompensoida laitteistomyynnin heikkoa katetta tai jopa tappiota.
EA valmistaa konsoleita?
 
EA valmistaa konsoleita?
Että mitä...? Jos haluat tehdä pelin pleikkarille tai xboxille, tarvitset sihen lisenssin konsolivalmistajalta. Näin ollen jokaisesta EA:nkin konsolipelistä menee provisio konsolivalmistajalle. PC-pelille et tarvitse mitään lupia, eikä PC pelistä mene osuutta millekään PC-valmistajalle, ja siksi se on jo lähtökohtaisesti halvempi.
 
Pelin julkasijat tuon hinnan määrittää Ei sony mäsä tai Nintendo.

Olen melko varma siitä että EA päättää millä hinnalla pelinsä myy. Jos väität jotain muuta, niin laita nyt edes joku lähde. On oikeasti aika hullu väite, että pelin julkaisijalla ei olisi vaikutusvaltaa julkaisemansa pelin hinnoitteluun.

Kuulostaa hyvin omituiselta, että EA olisi nostanut vain PS5 -versionsa myyntihintaa, mutta onhan se mahdollista. Minun korvaan tuo kuulostaa enemmän Sonyn ratkaisulta, joka olisi täysin linjassa aiempien korotusten kanssa, mutta toki voin olla väärässä. Jos isoilla firmoilla on suuntaus nostaa pelien hintoja nyt ja tulevaisuudessa, niin onhan se mahdollista että aloittavat next-gen -konsoleista.

EA paha, kun tolleen sekoilee hinnoilla. Eikö?

Jos EA ottaa isomman siivun PS5 -myynnistä kuin PS4, niin kyllä. Mulle on ihan sama kuka tuon on tehnyt, mutta 79e on minusta liikaa.

Eihän tuo mikään valheellinen väite ole, kun verrataan aiempien sukupolvien peleihin. Pelien budjetit ovat kasvaneet kymmenkertaisesti PS1/PS2-ajoista, vaikka pelien hintataso oli silloin sama.

Kyllä, mutta samalla koko peliala on kasvanut. Enemmän pelaajia = enemmän potentiaalisia ostajia. Konsolien lukuja en tarkkaan muista, mutta näin ainakin PC-pelaamisessa. Lisäksi mikromaksuilla on mahdollista rahastaa oikein huolella, eli tuo on iso tulonlähde varsinaisen pelimyynnin päälle. Samoin lisäosilla yms. Kaikki tuota ei toki tee.

Nykyisin käytetään 5-6 vuotta uuden AAA IP:n tekemiseen ja ei ole mitään tietoa, että tuleeko peli floppaamaan. Myös isompien pelien jatko-osat näyttävät vievän vuosia. Ennen uusia pelejä väännettiin jopa parin vuoden välein, kun pelaajien vaatimukset eivät olleet niin korkealla.

Floppiriski varsinkin pienillä ja keskikokoisilla pelistudioilla on ehdottomasti merkittävä. Niillä joilla ei ole varaa laittaa isoja summia markkinointiin yms. Sen sijaan isommat EA Ubisoft yms. ei edes värähdäkkään vaikka pari peliä floppaisi. Ei tuo aivan höpöhöpöä ole, että pelien tekeminen on kalliimpaa, niin hinnat nousee, en sitä sano. Isommat firmat vaan myy niin kovia määriä, että heidän kohdallaan hintojen nosto on enemmänkin voittojen maksimointia, joka kuuluu kapitalismiin.
 
Kyllä, mutta samalla koko peliala on kasvanut. Enemmän pelaajia = enemmän potentiaalisia ostajia. Konsolien lukuja en tarkkaan muista, mutta näin ainakin PC-pelaamisessa.
Konsoleilla tais ps2 olla suositumpi kuin mikään myöhemmistä sonyn alustoista. Xbox toki lisännyt cross platform pelien kokonaisaudienssia joillain kymmenillä prosenteilla, mutta kasvu on paljon maltillisempaa kuin AAA pelien valmistuskustannuksissa.

Kuulostaa hyvin omituiselta, että EA olisi nostanut vain PS5 -versionsa myyntihintaa, mutta onhan se mahdollista.
Eli sulla ei ollu mitään faktaa väitteesi tueksi.
Edelleen, on ihan fakta että julkaisija päättää peliensä myyntihinnan. Sonyllä ei ole mitään ”next gen veroa”, vaan päätöksen hinnannostosta on tehnyt nimenomaan julkaisija. EA on myös nostanut xbox Series konsolien pelin hintaa. Battlefield 2042 -peli, Xbox Series X 79,90

Jos EA ottaa isomman siivun PS5 -myynnistä kuin PS4, niin kyllä. Mulle on ihan sama kuka tuon on tehnyt, mutta 79e on minusta liikaa.
79€ on ihan typerä summa pelistä, mutta jatkossa voisitko syyttää toimijoita jotka ovat hinnoittelun takana, sen sijaan että kerrot omia satujasi.
 
Viimeksi muokattu:
Eli sulla ei ollu mitään faktaa väitteesi tueksi.

Ei, vaikka kuinka googlasin. Sen olisi tietenkin voinut mainita ekassa tekstissä, jos jollekkin syntyi siitä sellainen kuva.

Edelleen, on ihan fakta että julkaisija päättää peliensä myyntihinnan. Sonyllä ei ole mitään ”next gen veroa”, vaan päätöksen hinnannostosta on tehnyt nimenomaan julkaisija.

Onko tälle jotain faktaa, nimenomaan tähän EA-keissiin liittyen? Tuskin. Mutta onko edes yleisesti joku luotettava lähde sille, miten tuo pelien hinta isojen julkaisijoiden peleissä muodostuu konsoleilla? Ei kai se nyt niin mene, että EA päättää täysin Sonyn puolesta, millä hinnalla sitä myydään esim. Sonyn omassa kaupassa? Sony suostunut surkeaan sopimukseen, jos näin on. Neuvotteluvaraa pitäisi olla Sonyllä reilusti, koska Sony on massiivinen tulonlähde EA:lle. Ja sama toisinpäin, eli molemmilla neuvotteluvaraa.
 
Ei, vaikka kuinka googlasin. Sen olisi tietenkin voinut mainita ekassa tekstissä, jos jollekkin syntyi siitä sellainen kuva.



Onko tälle jotain faktaa, nimenomaan tähän EA-keissiin liittyen? Tuskin. Mutta onko edes yleisesti joku luotettava lähde sille, miten tuo pelien hinta isojen julkaisijoiden peleissä muodostuu konsoleilla? Ei kai se nyt niin mene, että EA päättää täysin Sonyn puolesta, millä hinnalla sitä myydään esim. Sonyn omassa kaupassa? Sony suostunut surkeaan sopimukseen, jos näin on. Neuvotteluvaraa pitäisi olla Sonyllä reilusti, koska Sony on massiivinen tulonlähde EA:lle. Ja sama toisinpäin, eli molemmilla neuvotteluvaraa.
Sony kans vissiin päättänyt microsoftinkin puolesta, kun peli series konsoleille on kans samat 80€… :confused:

Edit:
Sonyn nettikaupan ehdot on suurelta osin julkisia ton epic vs apple sekoilun seurauksena. Sieltä vaan ihmettelemään.
 
Sony kans vissiin päättänyt microsoftinkin puolesta, kun peli series konsoleille on kans samat 80€… :confused:

Ok, nostan kättä pystyyn virheen merkiksi. Eiköhän tässä ole EA takana, ja sama suunta saattaa ikävä kyllä olla muissakin isoissa pelijulkaisuissa. Eteenpäin mun puolesta.
 
Ok, nostan kättä pystyyn virheen merkiksi. Eiköhän tässä ole EA takana, ja sama suunta saattaa ikävä kyllä olla muissakin isoissa pelijulkaisuissa. Eteenpäin mun puolesta.
Joo en ihmettelisi jos suurin osa peleistä isketään jatkossa kalliimpaan hintasegmenttiin. Trendi näyttäis olevan että ihmiset on valmiita maksamaan enemmän pelaamisesta nyt kuin vaikka pari vuotta sitten ja firmat yrittää nyhtää kuluttajilta kaiken minkä pystyvät.
 
Että mitä...? Jos haluat tehdä pelin pleikkarille tai xboxille, tarvitset sihen lisenssin konsolivalmistajalta. Näin ollen jokaisesta EA:nkin konsolipelistä menee provisio konsolivalmistajalle. PC-pelille et tarvitse mitään lupia, eikä PC pelistä mene osuutta millekään PC-valmistajalle, ja siksi se on jo lähtökohtaisesti halvempi.
Minkä suuruinen tämä lisenssi on? Myydyistä levyistä menee ehkä joku siivu konsolivalmistajalle kanssa? Mitä se siivu sitten lienee. Storen kautta myytäessä menee varmaan 30% konsolivalmistajalle. Sama 30% menee PC-pelistä Steamille.
 
Joo en ihmettelisi jos suurin osa peleistä isketään jatkossa kalliimpaan hintasegmenttiin. Trendi näyttäis olevan että ihmiset on valmiita maksamaan enemmän pelaamisesta nyt kuin vaikka pari vuotta sitten ja firmat yrittää nyhtää kuluttajilta kaiken minkä pystyvät.
Itse ajattelin jatkaa linjaa että yli 50€ en pelistä maksa. Mieluummin maksan 20€. Mulla ei tosin ole tarvetta olla jossain hypessä pelaamassa kaikkien muiden kanssa yhtäaikaa, eikä aika riitä moninpeleihin. Ymmärrän moninpelien kohdalla että täytyy olla mukana pelaamassa heti julkaisussa, mutta miksi yksinpelien kohdalla on näin?
 
Minkä suuruinen tämä lisenssi on? Myydyistä levyistä menee ehkä joku siivu konsolivalmistajalle kanssa? Mitä se siivu sitten lienee. Storen kautta myytäessä menee varmaan 30% konsolivalmistajalle. Sama 30% menee PC-pelistä Steamille.
En ole nähnyt ajantasaista hinnoittelua PS5 aikakaudelta, mutta PS4 aikaan muutama vuosi sitten 60$ pelistä meni noin 7$ konsolivalmistajalle. Eli silloin PC-pelin pystyi myymään 7$ halvemmalla. Varmaan jostain netistä kaivamalla löytyisi tuoreempaa, mutta tuossa lienee se suurusluokka edelleenkin. Joka tapauksessa, ylimääräinen kustannus jota ei PC-pelillä ole.
 
Sony kans vissiin päättänyt microsoftinkin puolesta, kun peli series konsoleille on kans samat 80€… :confused:

Edit:
Sonyn nettikaupan ehdot on suurelta osin julkisia ton epic vs apple sekoilun seurauksena. Sieltä vaan ihmettelemään.
57,80€ Series X:lle Microsoft storessa: Buy Battlefield 2042 Xbox Series Compare Prices

Erona myös se, että Xbox storen lisäksi pelin voi ostaa muualtakin diginä. Valinnanvapaus vs monopoli.
 
57,80€ Series X:lle Microsoft storessa: Buy Battlefield 2042 Xbox Series Compare Prices

Erona myös se, että Xbox storen lisäksi pelin voi ostaa muualtakin diginä. Valinnanvapaus vs monopoli.
Suomen xbox storessa oli 80€. Kairaako MS vai EA mua kakkoseen jos ostan sieltä?

Linkkaamasi palvelun perusteella sonyn alustojen kehitysmaahintoja ei olla vielä julkaistu. Verrataan sitten kun on.
Edit: malesian ps storessa ps5 versio on n. 60€. Ainakin ennen noista shoppailu onnistui melko pienellä vaivalla, mutta omia kokemuksia ei ole viime vuosilta.
 
Viimeksi muokattu:
En ymmärrä logiikkaasi... Jossain paikassa provikka voi olla isompi tai pienempi kuin toisessa. Joistain peleistä otetaan isompi provikka kuin toisista. Jonain päivänä voidaan myydä jopa tappiolla jotta saadaan lisää asiakkaita omaan kauppaan. Ostajalle on ihan sama minkä hinnan julkaisija siitä ottaa, se on kauppapaikan murhe se. Lopullisen myyntihinnan määrää siis kaupapaikka omien päämääriensä mukaan, eikä julkaisija sitä määrää.

Otetaapa tähän vaikka esimerkki PC-puolelta. Ubisoftin omassa kaupassa omassa tarjouskampanjassa juuri nyt AC Odyssey perusversio 15€, samaan aikaan Epicissä tarjouskampanjassa 4,99€ uudelleenkäytettävällä voucherilla. Millä tavalla julkaisija määrää tässä hinnan?
Niinno, esim. tuon uuden bäfän kohdalla hinnat on sentilleen samat Epicissä, Originissa ja Steamissä. Tuskin tähän on päädytty koordinoimatta yhteensattuman kautta, siten että jokainen pelikauppa on päättänyt hinnoittelusta itsenäisesti.

Mikäänhän ei myöskään estä pelitaloa ja pelikauppaa tekemästä sellaistakin sopimusta, että peliä ei saa myydä alehintaan ensimmäisen 12kk aikana tms.

EA:n tai Ubisoftin kokoisella julkaisijalla on ihan hyvin sanavaltaa hinnoitteluun, kun voi olla tekemättä yhteistyötä sellaisten pelikauppojen kanssa joiden kanssa miellyttävää sopimusta hinnoittelusta ei löydy.
 
Ja on virallinen myyntipaikka toisinkuin linkkisi harmaapulju.

Tietääkö kukaan, että mihin nämä Allkeyshopin halvat hinnat peleissä tarkalleen perustuu ? Uusissa peleissähän myyvät vain virallisten sivustojen linkkejä, mutta kun pelit vanhenee, tuolta saa välillä törkysen halvalla pelejä. Joskus aiemmin muistan että tuolta löytyi hämäriä jämyjä, joissa ainakin osa olisi ollut varastettuja cd-keytä. Myönnän joskus nuorempana ostaneeni tuolta kautta Kinguinista pelejä, jos steamin omassa kaupassa tms. ollut sikakalliilla vanhoja pelejä. Nykyisin kyllä Steam ja Ubisoft myy jatkuvasti tarjouksilla vanhempia pelejä, niin ei hirveästi säästä allkeyshopin kautta.
 
57,80€ Series X:lle Microsoft storessa: Buy Battlefield 2042 Xbox Series Compare Prices

Erona myös se, että Xbox storen lisäksi pelin voi ostaa muualtakin diginä. Valinnanvapaus vs monopoli.
Nytten vertailin kyllä ihan mäsän oman ja sonyn storen hintoja.
Kylllä mäsä tarjoo harmaille markkinoille avaimet mutta pelintekijät ovat syyttäneet noita pahemksi kuin piratismia jota en kyllä usko etteivätkö saisi pennin latia per myyty avain mutta faktaa ei ole esittää joten mennään sillä perusteella mitä pelintekijät sanovat.

Toki gigantti voi ostaa isoissa määrin avaimia ja myydä siten halvemalla mutta sille jää sitten se vastuu että jos peli ei olekkaan myynti hitti vaan jää avaimet lojumaan nurkkiin.
 
Onko tälle jotain faktaa, nimenomaan tähän EA-keissiin liittyen? Tuskin. Mutta onko edes yleisesti joku luotettava lähde sille, miten tuo pelien hinta isojen julkaisijoiden peleissä muodostuu konsoleilla? Ei kai se nyt niin mene, että EA päättää täysin Sonyn puolesta, millä hinnalla sitä myydään esim. Sonyn omassa kaupassa? Sony suostunut surkeaan sopimukseen, jos näin on. Neuvotteluvaraa pitäisi olla Sonyllä reilusti, koska Sony on massiivinen tulonlähde EA:lle. Ja sama toisinpäin, eli molemmilla neuvotteluvaraa.

Kumma juttu kun huutelet muille faktojen esittämisestä mutta sitten mennäänkin itse ihan jäätävällä mutulla eteenpäin. :D

Sony & MS ottaa sen EA:n julkaisemasta pelistä kauppapaikkansa määrittämän alustamaksun, ei siinä EA:lla ole paljoa nokankoputtamista jos meinaa pelinsä saada kaupaksi konsoleiden digikaupoissa.
 
Me emme varmasti tule tietämään jos sonylla tai mäsällä on jotkut uudet ohjehinnat uusille AAA peleille mutta sen tiedämme että PS5 tapauksessa hintojen korottamisen aloitti Activision ja Take-Two, sony nosti sitten omia hintoja perässä.

Spenkku sedän mietteitä:
""As an industry, we can price things whatever we want to price them, and the customer will decide what the right price is for them,""
 
En ole nähnyt ajantasaista hinnoittelua PS5 aikakaudelta, mutta PS4 aikaan muutama vuosi sitten 60$ pelistä meni noin 7$ konsolivalmistajalle. Eli silloin PC-pelin pystyi myymään 7$ halvemmalla. Varmaan jostain netistä kaivamalla löytyisi tuoreempaa, mutta tuossa lienee se suurusluokka edelleenkin. Joka tapauksessa, ylimääräinen kustannus jota ei PC-pelillä ole.
Levystä siis? Mutta jos ostat Storesta niin se siivu on 30%? Lisäksi kivijalkakauppa ottaa levystä vielä oman siivunsa.
 
Levystä siis? Mutta jos ostat Storesta niin se siivu on 30%? Lisäksi kivijalkakauppa ottaa levystä vielä oman siivunsa.
No Storen katteita en lähde arvailemaan, mutta levyssä osansa saa levyn painaja, paketointi, kansi, kuljetus ympäri maailmaa ja kaupan kate päälle. Storessa mitään näitä kuluja ei ole. Eli Sony saa kaikkien noiden kulujen osuuden omaan kukkaroon, ja lisäksi se peli maksaa siellä Storessa yleensä 10-20€ enemmän. Lyhyellä matikalla näkee että Store on suoranainen kultakaivos Sonylle pelimyynnin katteiden osalta. Onkohan joku laskenut että kannattaisiko Sonyn myydä PS5 digiversioita jopa puoli-ilmaiseksi jotta saadaan pelaajat sitoutumaan Storeen ja sitä kautta massiivisesti paremmat katteet pelimyynnistä?
 
Kumma juttu kun huutelet muille faktojen esittämisestä mutta sitten mennäänkin itse ihan jäätävällä mutulla eteenpäin. :D

Sony & MS ottaa sen EA:n julkaisemasta pelistä kauppapaikkansa määrittämän alustamaksun, ei siinä EA:lla ole paljoa nokankoputtamista jos meinaa pelinsä saada kaupaksi konsoleiden digikaupoissa.
Kuten ottaa myös Steam saman 30% maksun.
 
No Storen katteita en lähde arvailemaan, mutta levyssä osansa saa levyn painaja, paketointi, kansi, kuljetus ympäri maailmaa ja kaupan kate päälle. Storessa mitään näitä kuluja ei ole. Eli Sony saa kaikkien noiden kulujen osuuden omaan kukkaroon, ja lisäksi se peli maksaa siellä Storessa yleensä 10-20€ enemmän. Lyhyellä matikalla näkee että Store on suoranainen kultakaivos Sonylle pelimyynnin katteiden osalta. Onkohan joku laskenut että kannattaisiko Sonyn myydä PS5 digiversioita jopa puoli-ilmaiseksi jotta saadaan pelaajat sitoutumaan Storeen ja sitä kautta massiivisesti paremmat katteet pelimyynnistä?
En tiedä mutta digiversioiden kalliimpi hinta on vaikea perustella. Ei kait se Sony päätä edelleenkään kuin omien peliensä Store hinnan? Esim. BF hinnan päättä EA? Sony ei myöskään maksa EA:n levyjen jakelukustannuksia. Sony ottaa Storessa 30% pelistä ja levyltä 7€ (sinun mukaan). Täten missään ei ole perustetta sille miksi BF on kalliimpi Sonyn Storessa kuin Steamissa.

Ainut syy näillä tiedoilla voi olla se, että EA on vaan laskenut että konsolipelaajat olisivat valmiita maksamaan enemmän kuin PC-pelaajat. Ennen uudet pelit maksoivat PC:llä max 50€. Nythän ne on jo jonkin aikaa olleet 60€.
 
Pienet firmat siis maksaa 30% ja isoimmat maks 20%. Ei kovin oikeudenmukainen systeemi.

Millä tapaa tämä on sidoksissa firman kokoon kun myynneistä oleva cut riippuu pelin tuomasta liikevaihdosta? Hyvistä peleistä ja myynneistä jää kehittäjälle enemmän käteen, eli missä tässä nyt oli se epäoikeudenmukaisuus?
 
Millä tapaa tämä on sidoksissa firman kokoon kun myynneistä oleva cut riippuu pelin tuomasta liikevaihdosta? Hyvistä peleistä ja myynneistä jää kehittäjälle enemmän käteen, eli missä tässä nyt oli se epäoikeudenmukaisuus?
AAA-pelit taitaa tuoda enemmän liikevaihtoa kuin pienet indie-pelit esim. :rolleyes:
 
AAA-pelit taitaa tuoda enemmän liikevaihtoa kuin pienet indie-pelit esim. :rolleyes:

Ja AAA-pelien tekemiseen käytetään reilusti enemmän rahaa, joten en nyt ymmärtänyt pointtiasi. Mieti nyt vaikka Valheimia, tuolla määrällä devejä pelin menestys on suorastaan lottovoitto.
 
En voi sille mitään ettet ymmärrä, mutta yritetään. Otetaan analogia tuloverosta: tienaat 30 000 euroa vuodessa ja maksat 30% veroa ja tienaat 1 000 000 euroa vuodessa ja maksat 20% veroa.

Tai ehkä argumenttisi on vain heikko?

Absoluuttiset maksetut veromäärät ovat esimerkissäsi n. 10000 euroa ja 200 000 euroa. Eli millä tapaa tämä nyt suosi isompia tuloja? Mutta eipä tämä nyt valitettavasti edisty tästä sen enempää, niin annetaan olla ja agree to disagree? :)
 
Esim. Applella tämä on toisinpäin. Kehittäjät jotka tekee alle 1 000 000 $ myyntiä maksavat 15% ja yli tuon yli menevät maksavat 30%.
 
Tai ehkä argumenttisi on vain heikko?

Absoluuttiset maksetut veromäärät ovat esimerkissäsi n. 10000 euroa ja 200 000 euroa. Eli millä tapaa tämä nyt suosi isompia tuloja? Mutta eipä tämä nyt valitettavasti edisty tästä sen enempää, niin annetaan olla ja agree to disagree? :)
No tämä johtaa pääomien keskittymiseen mikä on tapahtunut koko yhteiskunnassa kaikkialla länsimaissa. Yhä pienempi osa omistaa suuremman osan kaikesta varallisuudesta. Minusta tämä ei tunnu oikeudenmukaiselle, mutta sovitaan vaan että ollaan eri mieltä.
 
Paljon tuntuu olevan driftaus ongelmia Dualsense 5:llä. Omakin alkoi driftaamaan, verrokkina Series X ohjain 3 kertaisella peliajalla toimii edelleen kuin uusi. Ei anna kovin hyvää laatuvaikutelmaa.
 
Paljon tuntuu olevan driftaus ongelmia Dualsense 5:llä. Omakin alkoi driftaamaan, verrokkina Series X ohjain 3 kertaisella peliajalla toimii edelleen kuin uusi. Ei anna kovin hyvää laatuvaikutelmaa.
Ongelma on kaikissa "uusissa" konsoleissa, Switch siis myös mukaan lukien. Kaikki ovat siirtyneet käyttämään samoja paskoja komponentteja jotka alkavat driftaamaan. Todella harmi, aiemmissa konsoleissa tuollaisia huolia ei ollut.
 
Koputetaan puuta, mutta edelleen launchi päivänä saadut kaksi ohjainta täydessä tikissä ja Steamin kalibrointikin sanoo että terävästi keskellä ilman driftiä on nuo tatit.
 
Paljon tuntuu olevan driftaus ongelmia Dualsense 5:llä. Omakin alkoi driftaamaan, verrokkina Series X ohjain 3 kertaisella peliajalla toimii edelleen kuin uusi. Ei anna kovin hyvää laatuvaikutelmaa.
Molemmat käyttävät samaa ALPSin valmistamaa moduulia. Tuurista kiinni vaan että kumpi ohjain leviää ensin.
 
Molemmat käyttävät samaa ALPSin valmistamaa moduulia. Tuurista kiinni vaan että kumpi ohjain leviää ensin.

Puhuin omista kokemuksista,mielestäni dualsense 5 ei anna hyvää laatuvaikutelmaa.

En puhunut mitään siitä että käyttävät samaa joystickkiä.

Kai täällä nyt sentään mielipiteistä saa puhua?:facepalm:
 
Puhuin omista kokemuksista,mielestäni dualsense 5 ei anna hyvää laatuvaikutelmaa.

En puhunut mitään siitä että käyttävät samaa joystickkiä.

Kai täällä nyt sentään mielipiteistä saa puhua?:facepalm:
Mielipiteitä saa tietysti olla!

Ohjaimien driftaaminen taas johtuu käytetyistä komponenteista ja koskee yleisellä tasolla yhtäläisesti molempia listaamiasi ohjaimia samalla vakavuudella.

Mielestäni on tähdellistä tuoda tälläiset faktat esille, niin ihmisille ei tule sellaista virheellistä käsitystä että noi dualsense ohjaimet olisivat ongelmallisempia tässä suhteessa. Saman kommentin tekisin jos joku esittäisi että Xbox ohjaimet driftaisivat hänellä enemmän.

Yleiseen laatuvaikutelmaan en ota kantaa, enkä ottanut aiemmassakaan viestissäni. :confused:
 
Itsellä 3kpl Microsoftin Xbox 360 ohjainta alkoi driftaamaan. 1kpl alle vuoden ikäisenä ja kaksi muuta kesti yli pari vuotta muistaakseni. PS4 ohjaimia oli minulla 2kpl vuodesta 2014 vuoteen 2020 ja kumpikin kesti koko tuon ajan mikä oli aika hienoa. Xbox One ohjain on kestänyt myös monta vuotta PC- käytössä.

Muistaakseni PS1 ja PS2 ohjaimet eivät minulla driftailleet koskaan ja tunnostaa että silloin ei puhuttukkaan mistään driftausongelmista. Onko jollakin muulla ollut niissä ongelmia? Silloin on saatettu käyttää hieman erilaisia komponentteja.

Nyt 2kpl Dual Sensejä itsellä ollut marraskuusta asti ja saa nähdä miten kestää.
 
Ohjaimien driftaaminen taas johtuu käytetyistä komponenteista ja koskee yleisellä tasolla yhtäläisesti molempia listaamiasi ohjaimia samalla vakavuudella.

Mielestäni on tähdellistä tuoda tälläiset faktat esille, niin ihmisille ei tule sellaista virheellistä käsitystä että noi dualsense ohjaimet olisivat ongelmallisempia tässä suhteessa. Saman kommentin tekisin jos joku esittäisi että Xbox ohjaimet driftaisivat hänellä enemmän.

Yleiseen laatuvaikutelmaan en ota kantaa, enkä ottanut aiemmassakaan viestissäni. :confused:

Aivan, samojen rimpulakomponenttien löytyminen monta kertaa perusohjainta kalliimmasta Elite-ohjaimesta pistääkin vituttamaan samojen oireiden alkaessa.
 
Pakko nostaa tänne ehkä räikein enakkomainos pelin perffistä tähän asti. Kyseessä siis Metro Exoduksen enchanted edition tehokonsoleille jota mainostettiin 4k60fps ja ainoa mikä puuttuu PC versioon nähden on RT-reflections.



Noh, kauaksi jäätiin tuosta. Pelissä RT-resoluutio on 1/4 render resoluutiosta ja laskennassa on oiottu enemmän mitä PC:n matalimmalla graafisella asetuksella. Action kohdissa peli renderöi 1080p resolla eli RT lasketaan 540p resolla. Resoluutio yleisesti pyörii 1500p kun ruudulla ei ole mitään muuta kuin maastoa mutta raskaimmissa kentissä 1200p on yleinen ja tosi kovissa action kohdissa 1080p framedroppien kanssa.

Ilman syyttävää sormea, kysynpähän vaan että kuka keksi mainostaa peliä 4k60 RT-GI close to PC? Series S muuten 512p resoluutio ja RT-GI 256p taisteluissa. 800p normaalissa maastokävelyssä.
 
Onhan se molemmilla konsoli valmistajilla ollut pelejä mitä mainostettu "4k" versiona mutta vain teoreettisesti saavuttaneet sen.

4k on pirun raskasta tavaraa natiivina varsinkin että pc puolellakin pitää turvautua hokkus pokkus juttuihin niin mitä se on sitten 500€ konsoleissa?

Itsellelleni tärkeintä että nykykonsolit edes tarjoavat tuon 60fps mahdollisuuden vaikka reson kustannuksella.

Ja mainosmiehet, tavallinen kuluttaja ei varmaan noita eroja huomaisi ilman df analyysejä.
 
Aivan, samojen rimpulakomponenttien löytyminen monta kertaa perusohjainta kalliimmasta Elite-ohjaimesta pistääkin vituttamaan samojen oireiden alkaessa.
Kaiken huippu mielestäni on se, että lähestulkoon ikuiset Hall ilmiöön perustuvat tatit maksaisivat varmaan vain pari euroa enemmän per ohjain, jos niitä tuotettaisiin samoissa määrin. Ainoat kuluvat osat noissa on vieläpä helppo vaihtaa ilman kolvia tai muita erikoistyökaluja (muoviset levyjouset jotka keskittävät tatit). Etenkin Elite-ohjaimen kaltaisessa "premium" tuotteessa noiden kunnon tattien käyttämättä jättämien on täysin älytöntä, vähintään tatteja pitäis saada omakustannehintaan kaupasta varaosina, siten että niiden vaihtaminen onnistuu pikkulapseltakin.
 
Onneks SX ohjain on uskomattoman paljon parempi kuin oneX ripulirempula.

Mielenkiintoinen näkemys ottaen huomioon että SX ohjain on pitkälti sama kuin OneX ohjain muutamalla muutoksella, jota muistelin kehutuksi aiemmin parhaaksi ohjaimeksi ikinä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 696
Viestejä
4 563 005
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom