PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

On kyllä edelleenkin ihmeellistä että miten ei saada tämän genin pelejä ulos tuolla valuaatiolla. Pelkkiä last gen tuotoksia kiikarissa edelleen. ;)
Missäpä muualla se vika on kuin osaamisessa kun rahaa kyllä olisi.
Ylläripylläri että tyypit jotka ei edes omista Xboxia valittaa pelien puutteesta. Jännä että kukaan konsolin omistava ei valita. Mistähän lie johtuu sitten. :hmm:
 
Ylläripylläri että tyypit jotka ei edes omista Xboxia valittaa pelien puutteesta. Jännä että kukaan konsolin omistava ei valita. Mistähän lie johtuu sitten. :hmm:
Ne on tehny tietoisen valinnan retropelaamisesta. ;)

Vitsi vitsi.. olis vaan kiva pc pelaajana jos studiot lopulta tiputtais noi riippakivet pois ja saatais jotain uutta pelisuunnittelua.
 
On kyllä edelleenkin ihmeellistä että miten ei saada tämän genin pelejä ulos tuolla valuaatiolla. Pelkkiä last gen tuotoksia kiikarissa edelleen. ;)
Odottaakapa vain muutama vuosi vielä niin kyllä niitä kunnon yksinoikeuspelejä alkaa tippumaan.

Näin siis sanottiin jo 2018. Ehkäpä pian saadaan pelipuolen lupauksille katetta sen sijaan, että nojataan 3rd party tarjontaan. Halo tulee olemaan iso suunnannäyttäjä onko Microsoft oppinut mitään viimeisten vuosien aikana.
 
Miten liittyy ketjuun? Xbox ei juuri vaikuta Microsoftiin suuntaan taikka toiseen. Mielestäni MS:n tai edes Sonyn tuloksen käsittely ei kuulu tähän ketjuun. Xbox tai PS -divisioonan käsittely sen sijaan kuuluu.
Microsoftilla nyt (vieläkin) enemmän rahaa panostaa pelipuoleen. Satya Nadella sanoi, että "Microsoft is all in on gaming".



On kyllä edelleenkin ihmeellistä että miten ei saada tämän genin pelejä ulos tuolla valuaatiolla. Pelkkiä last gen tuotoksia kiikarissa edelleen. ;)

Microsoft oli sentään alusta alle rehellinen, että tukevat edellisen genin alustoja myös. Seuraava Next-gen -pelihän tulee kuukauden sisään Game Passiin.
 
Ylläripylläri että tyypit jotka ei edes omista Xboxia valittaa pelien puutteesta. Jännä että kukaan konsolin omistava ei valita. Mistähän lie johtuu sitten. :hmm:
Missä kuplassa olet? Resetera tai NeoGaf suurimmat valituksien aiheet uusista Series-konsoleista ovat nimenomaan uusien system seller-pelien puute. Pleikkarin organisoimaan meininkiin nähden, jossa uusia konsolin omistajia ollaan hemmoteltu jo kolmella next gen first party-pelillä ensimmäinen vuoden aikana, on Microsoft kyllä aika nolosti hoitanut homman eikä tuo mitään pään silittelyä kaipaa faneilta vaan puhdasta kritiikkiä jotta homma olisi kuuden vuoden päästä paremmin hoidettu kun seuraavat next gen-laitteet ilmestyvät markkinoille.

PS. Eiköhän meillä kaikilla ole PC.
 
Aivan vitun tyhmää olisi julkaista peli pelkästään konsolille, onneksi Microsoft on jättänyt tämän vanhanaikaisen ajattelutavan jo aikoja sitten.

Läheskään kaikilla ei ole pelikelpoista PC:tä, mutta haluavat kokea pelaamisen. Tässä kohtaa series s/x gamepassilla varustettuna on monelle houkuttelevin vaihtoehto.

Ei voi muuta kuin onnitella Microsoftia onnistuneista valinnoista ja toivottavasti jatkavat samalla linjalla.
 
Aivan vitun tyhmää olisi julkaista peli pelkästään konsolille, onneksi Microsoft on jättänyt tämän vanhanaikaisen ajattelutavan jo aikoja sitten.

Läheskään kaikilla ei ole pelikelpoista PC:tä, mutta haluavat kokea pelaamisen. Tässä kohtaa series s/x gamepassilla varustettuna on monelle houkuttelevin vaihtoehto.

Ei voi muuta kuin onnitella Microsoftia onnistuneista valinnoista ja toivottavasti jatkavat samalla linjalla.
Ei voi tosiaan ymmärtää näitä jotka mustasukkaisesti yrittää puolustella sitä pelin yksinoikeutta sille vain yhdelle alustalle
 
Missä kuplassa olet? Resetera tai NeoGaf suurimmat valituksien aiheet uusista peleistä ovat nimenomaan uusien system seller-pelien puute. Pleikkarin organisoimaan meininkiin nähden, jossa uusia konsolin omistajia ollaan hemmoteltu jo kolmella next gen first party-pelillä ensimmäinen vuoden aikana, on Microsoft kyllä aika nolosti hoitanut homman eikä tuo mitään pään silittelyä kaipaa faneilta vaan puhdasta kritiikkiä jotta homma olisi kuuden vuoden päästä paremmin hoidettu kun seuraavat next gen-laitteet ilmestyvät markkinoille.

PS. Eiköhän meillä kaikilla ole PC.
Kuinka kauan on pelin kehitysaika noin keskimäärin? Heitetäänkö hatusta vaikka keskimäärin 3-5 vuotta hieman pelistä riippuen.

Jos Phil Spencer sai vapaammat kädet toimia vuonna 2017 ja Xbox hankki lisää studioita vuosien 2018-2021 välisenä aikana, ja jos siihen lisää 3-5 vuotta, niin mitä saadaan? Vai tyhjästäkö ne pelit meinasit taikoa?

Tämän kesän ja syksyn aikana on tulossa
Xbox 1st partyilta ainakin Microsoft Flight Simulator, Psychonauts 2, Forza Horizon 5, Halo Infinite, Age of Empires IV ja jäikö jotain mainitsematta? Siihen sitten 2nd partyt ja 3rd partyt päälle.

Ja tämähän on vasta alkua. Kannattaa melkein alkaa pohtia jo jotain uutta valittamisen aihetta, kun nuo Xboxin nykyiset 20+ studiota alkaa puskea tasaisesti tavaraa ulos: Xbox planning to release new first-party games every three months
 
Tämän kesän ja syksyn aikana on tulossa
Xbox 1st partyilta ainakin Microsoft Flight Simulator, Psychonauts 2, Forza Horizon 5, Halo Infinite, Age of Empires IV ja jäikö jotain mainitsematta? Siihen sitten 2nd partyt ja 3rd partyt päälle.
Ja kuinka moni noista peleistä on ns. tämän genin (konsoli) pelejä? MFS? Ja sekin tulee vasta 9kk julkaisusta vaikka peli on ollut valmiina kauan.

Edit: Spencer taisi mainita että eka tämän genin peli microsoftin omilta studioilta tulee vasta 2 vuotta konsolien julkaisun jälkeen. Taisivat rikkoa lupauksensa tolla MFS:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja kuinka moni noista peleistä on ns. tämän genin (konsoli) pelejä? MFS? Ja sekin tulee vasta 9kk julkaisusta vaikka peli on ollut valmiina kauan.
Eli sekö on "true next-gen" peli, jos sen saatavuus on keinotekoisesti rajattu yhdelle alustalle vaikka peli toimisi vanhemmallakin alustalla? :think: Onko tämä vain kehittäjäporukan osaamattomuutta? Mikä vaikkapa Demon's Soulsissa on niin next-geniä, ettei sitä olisi voinut julkaista PS4:lle? Ei mikään.

Eli keuliiko tämä sinun "next gen"-junasi nyt tuolla lasten ylihintaisella pumpum-pelillä? Aikamoista. :)

Ihan mielenkiinnosta, mitä asiaa meinasit kritisoida sitten kun sekä PS4 (God of War 2, Horizon 2) ja Xbox One jäävät taakse ja cross-gen pelejä ei enää julkaista? Eikö ole aika lyhytnäköistä kritisoida tuollaista asiaa, joka on ajankohtainen vain ehkä noin 1-2v ajan molemmilla konsoleilla?
 
Eli sekö on "true next-gen" peli, jos sen saatavuus on keinotekoisesti rajattu yhdelle alustalle vaikka peli toimisi vanhemmallakin alustalla? :think: Onko tämä vain kehittäjäporukan osaamattomuutta? Mikä vaikkapa Demon's Soulsissa on niin next-geniä, ettei sitä olisi voinut julkaista PS4:lle? Ei mikään.

Eli keuliiko tämä sinun "next gen"-junasi nyt tuolla lasten ylihintaisella pumpum-pelillä? Aikamoista. :)
Next gen pelit tulee varmaan vasta n. kuuden vuoden kuluttua taas. Itse elän vuotta 2021 ja current gen on ps5/xsx jne.

Ja keinotekoiset rajaukset on tosiaan ihan paskaa, edelleenkin, kuten tossa pari viestiä ylempänä mainitsin. Rift apart (ja vaikka se MFS) on hyvä esimerkki tämän genin pelistä, jos on epäselvyyksiä termien suhteen.
Tyhmää on vain olla julkaisematta pelejä kaikille alustoille, ellei peli hyödynnä jotain tietyn laitteiston erityisominaisuuksia sellaisella tavalla että peliä on mahdotonta portata sen kärsimättä.
 
Next gen pelit tulee varmaan vasta n. kuuden vuoden kuluttua taas. Itse elän vuotta 2021 ja current gen on ps5/xsx jne.

Ja keinotekoiset rajaukset on tosiaan ihan paskaa, edelleenkin, kuten tossa pari viestiä ylempänä mainitsin. Rift apart (ja vaikka se MFS) on hyvä esimerkki tämän genin pelistä, jos on epäselvyyksiä termien suhteen.
Eli ymmärränkö oikein, että et ole tyytyväinen siihen että God of War 2, Gran Turismo 7 ja Horizon 2 julkaistaan PS4:lle? :think:
 
Eikö ole aika lyhytnäköistä kritisoida tuollaista asiaa, joka on ajankohtainen vain ehkä noin 1-2v ajan molemmilla konsoleilla?
Kerroppa sitten joku ”validi” kritisoinnin kohde, jos asiat jotka koskee n. 30% genin elinaikaa ei täytä vaatimuksiasi?
Eli ymmärränkö oikein, että et ole tyytyväinen siihen että God of War 2 ja Horizon 2 julkaistaan PS4:lle? :think:
Onhan se valitettavaa kun uudet laitteet mahdollistaisivat vaikka mitä, mutta mitään ei saa hyödyntää silmänkarkin lisäksi yhteensopivuuden takaamiseksi. Mielummin pelaisin pelejä jotka hyödyntävät uusien konsolien laskentaresursseja.

Oliko noissa aiemmissa sanomisissani jotain epäselvää, kun moista itsestäänselvyyttä kysyt?
 
Kerroppa sitten joku ”validi” kritisoinnin kohde, jos asiat jotka koskee n. 30% genin elinaikaa ei täytä vaatimuksiasi?

Onhan se valitettavaa kun uudet laitteet mahdollistaisivat vaikka mitä, mutta mitään ei saa hyödyntää silmänkarkin lisäksi yhteensopivuuden takaamiseksi. Mielummin pelaisin pelejä jotka hyödyntävät uusien konsolien laskentaresursseja.

Oliko noissa aiemmissa sanomisissani jotain epäselvää, kun moista itsestäänselvyyttä kysyt?
Nyt kannattaa ehkä hoksata, että eletään maailmanlaajuisen pandemian aikaa, joka on sotkenut myös uusimpien konsolien julkaisut, valmistuksen, pelien kehityksen ym. Aika nopeasti Sonykin pakitti lausunnoissaan cross-gen-pelien suhteen.

Kritisoi ihan vapaasti, eipä se minulta ole pois. Jos tämä asia vaikuttaisi jotenkin negatiivisesti omaan peliharrastukseen esim. siten että ei olisi pelattavaa tai pelit olisi huonoja, keskeneräisiä tms, niin valittaisin varmaan itsekin. Tilanne on kuitenkin se, että mulla on tarjolla pelattavaa enemmän kuin koskaan ennen. Joten nyt on lähinnä runsaudenpula ja valinnanvaikeus, että mihin peliin sitä omaa kallisarvoista aikaa oikein käyttäisi. :tup:
 
Nyt kannattaa ehkä hoksata, että eletään maailmanlaajuisen pandemian aikaa, joka on sotkenut myös uusimpien konsolien julkaisut, valmistuksen, pelien kehityksen ym. Aika nopeasti Sonykin pakitti lausunnoissaan cross-gen-pelien suhteen.

Kritisoi ihan vapaasti, eipä se minulta ole pois. Jos tämä asia vaikuttaisi jotenkin negatiivisesti omaan peliharrastukseen esim. siten että ei olisi pelattavaa tai pelit olisi huonoja, keskeneräisiä tms, niin valittaisin varmaan itsekin. Tilanne on kuitenkin se, että mulla on tarjolla pelattavaa enemmän kuin koskaan ennen. Joten nyt on lähinnä runsaudenpula ja valinnanvaikeus, että mihin peliin sitä omaa kallisarvoista aikaa oikein käyttäisi. :tup:
Itsekkin pelailen lähinnä retropelejä tällä hetkellä, kun kukaan ei tunnu julkaisevan mitään mielenkiintoista. Rift apart pitää kattoa läpi sitten kun pleikan ehtii hankkimaan. Xboxille ei ole mitään mielenkiintoista tullut ja tuskin tulee ainakaan puoleentoista vuoteen.

Edit: ehkä MS targetoi aasian nettikahviloita pelituotannollaan? Kun kaikki optimoidaan hitaan kahdeksan vuotta vanhan PC:n ehdoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan se valitettavaa kun uudet laitteet mahdollistaisivat vaikka mitä, mutta mitään ei saa hyödyntää silmänkarkin lisäksi yhteensopivuuden takaamiseksi. Mielummin pelaisin pelejä jotka hyödyntävät uusien konsolien laskentaresursseja.
Tätä eivät monet (tuossa ylläkin muutaman nimimerkki) casual pelaajat tajua. Kun peli on crossgen niin se on suunniteltu HDD:lle, jaguar prosessorille ja 5GB muistille. Kaikki mitä seriesX/PS5 pelaajat näkevät ruudullaan pelaten crossgen peliä, tapahtuu täsmälleen samanlailla PS4:lla/One:lla. Pelissä ryömitään hitaasti toiselle alueelle, tai mennään hissillä koska vanha HDD ei kykene käsittelemään dataa tarpeeksi nopeasti. Ilman tuota rajoitetta koko pelikenttä olisi voitu suunnitella vapaammaksi ja isommaksi. Pelissä tulee vastaan X määrä vastustajia koska vanhat konsolit eivät kykene käsittelemään enempää ilman hidastuksia.

Nyt kun esim Horizon 2 mainittu niin PS4:n HZD pelistä jouduttiin leikkaamaan lentävät mountit pois koska ei ole mahdollista luoda samanlaista pelimaailmaa jossa PS4:n jaguar prossulla ja HDD:lla lennettäisiin nopeasti paikasta toiseen. Devien haaveena oli toteuttaa se jatko-osaan seuraavassa sukupolvessa. Yllättäen emme ole nähneet mitään lentämiseen liittyvää jatko-osassakaan vaan kovasti haipataan "uutta ulottuvuutta" nimeltään sukeltaminen. Eli jälleen kerran crossgen tulee rajoittamaan devaajien visiota. Tässä vaiheessa ei ketään voisi vähempää kiinnostaa että peli pyörii nekst-ken konsoleilla 60fps tai 1080p sijaan saadaan 3145x1543 reso... Ihan helvetisti lämmittää ne lisäpisteet ruudulla kun tietää että peli on rajoittunut kaikin mahdollisin tavoin että se sopii HDD:lle ja vuoden 2012 mobiiliprosessorille.
 
Tätä eivät monet (tuossa ylläkin muutaman nimimerkki) casual pelaajat tajua. Kun peli on crossgen niin se on suunniteltu HDD:lle, jaguar prosessorille ja 5GB muistille. Kaikki mitä seriesX/PS5 pelaajat näkevät ruudullaan pelaten crossgen peliä, tapahtuu täsmälleen samanlailla PS4:lla/One:lla. Pelissä ryömitään hitaasti toiselle alueelle, tai mennään hissillä koska vanha HDD ei kykene käsittelemään dataa tarpeeksi nopeasti. Ilman tuota rajoitetta koko pelikenttä olisi voitu suunnitella vapaammaksi ja isommaksi. Pelissä tulee vastaan X määrä vastustajia koska vanhat konsolit eivät kykene käsittelemään enempää ilman hidastuksia.

Nyt kun esim Horizon 2 mainittu niin PS4:n HZD pelistä jouduttiin leikkaamaan lentävät mountit pois koska ei ole mahdollista luoda samanlaista pelimaailmaa jossa PS4:n jaguar prossulla ja HDD:lla lennettäisiin nopeasti paikasta toiseen. Devien haaveena oli toteuttaa se jatko-osaan seuraavassa sukupolvessa. Yllättäen emme ole nähneet mitään lentämiseen liittyvää jatko-osassakaan vaan kovasti haipataan "uutta ulottuvuutta" nimeltään sukeltaminen. Eli jälleen kerran crossgen tulee rajoittamaan devaajien visiota. Tässä vaiheessa ei ketään voisi vähempää kiinnostaa että peli pyörii nekst-ken konsoleilla 60fps tai 1080p sijaan saadaan 3145x1543 reso... Ihan helvetisti lämmittää ne lisäpisteet ruudulla kun tietää että peli on rajoittunut kaikin mahdollisin tavoin että se sopii HDD:lle ja vuoden 2012 mobiiliprosessorille.
Eipä nämä cross-gen-pelit ole mikään uusi asia. Näitä on ollut jo kauan ja tulee olemaan jatkossakin, voi voi.

Ihan samalla tavalla siellä PC-puolella jarruna on HDD, vanhat prossut jne. Ei varmaan tule koskaan sellaista tilannetta, että vanhat laitteet pudotettaisiin kerralla pois, joten toki tästä voi itkupotkuroida loputtomiin.

Cross-gen-pelit tippuu varmaan vasta sitten pysyvästi pois, kun erillisiä pelikonsoleita ei enää myydä ollenkaan, vaan pelaaminen tapahtuu pilvessä.
 
Eipä nämä cross-gen-pelit ole mikään uusi asia. Näitä on ollut jo kauan ja tulee olemaan jatkossakin, voi voi.

Ihan samalla tavalla siellä PC-puolella jarruna on HDD, vanhat prossut jne. Ei varmaan tule koskaan sellaista tilannetta, että vanhat laitteet pudotettaisiin kerralla pois, joten toki tästä voi itkupotkuroida loputtomiin.

Cross-gen-pelit tippuu varmaan vasta sitten pysyvästi pois, kun erillisiä pelikonsoleita ei enää myydä ollenkaan, vaan pelaaminen tapahtuu pilvessä.
UE5 on hyvä esimerkki enginestä joka tiputtaa kerralla pois aika ison läjän laitteita. Tai voi silläkin varmaan jonkun 2d platformerin tehdä, mutta jos mitään enginen uusia ominaisuuksia hyödynnetään, niin peliä ei vanhoille laitteille saa tuotua.
 
UE5 on hyvä esimerkki enginestä joka tiputtaa kerralla pois aika ison läjän laitteita. Tai voi silläkin varmaan jonkun 2d platformerin tehdä, mutta jos mitään enginen uusia ominaisuuksia hyödynnetään, niin peliä ei vanhoille laitteille saa tuotua.
Ja UE5 julkaistaan vasta 2022? Eli sitten kun cross-gen periodi alkaa muutenkin olla jo ohi.

Mitä pelejä on kehitteillä UE5:lla?
 
Ja UE5 julkaistaan vasta 2022? Eli sitten kun cross-gen periodi alkaa muutenkin olla jo ohi.

Mitä pelejä on kehitteillä UE5:lla?
MS on sanonut että tämä julkaistaessa (teknisesti) vanhentuneiden pelien vaihe kestää kaksi vuotta, joka luultavasti tarkoittaa että 2022 jouluksi tulee MS:n eka nykygenin peli, jos MFS jätetään laskuista (paha ms kun ei rampauttanut mfs:ää niin paljon että se pyörisi vanhoilla konsoleilla, soo soo ;) ).

UE5:n kehitystyökalut on jo julkaistu (early accessina) ja niillä voi pelejä kehittää. En tiedä että mitkä studiot ovat sisäisesti alkaneet tuolla prototyyppaamaan tavaraa.

Tuo UE5 oli vain esimerkkinä tuolle sinun erikoiselle väitteellesi:
Ei varmaan tule koskaan sellaista tilannetta, että vanhat laitteet pudotettaisiin kerralla pois
Aiempia vastaavia esimerkkejä on varhaiset pixel shadereita hyödyntäneet moottorit, tai pelit joissa joku pelimekaaninen juttu vaati rajumpia fysiikkasimulaatioita.

Muita aiempia hyviä esimerkkejä on vaikka nes->snes siirtymä tai ps1->ps2->ps3 siirtymät. Aika harva peli oli ”cross gen” tuolloin.

Ja en minä cross gen peleistä valita, vaan siitä kun nykygenille ei kukaan sonyn lisäksi tee pelejä, eikä niitä saa edes pc:lle.
 
MS on sanonut että tämä julkaistaessa (teknisesti) vanhentuneiden pelien vaihe kestää kaksi vuotta, joka luultavasti tarkoittaa että 2022 jouluksi tulee MS:n eka nykygenin peli, jos MFS jätetään laskuista (paha ms kun ei rampauttanut mfs:ää niin paljon että se pyörisi vanhoilla konsoleilla, soo soo ;) ).

UE5:n kehitystyökalut on jo julkaistu (early accessina) ja niillä voi pelejä kehittää. En tiedä että mitkä studiot ovat sisäisesti alkaneet tuolla prototyyppaamaan tavaraa.

Tuo UE5 oli vain esimerkkinä tuolle sinun erikoiselle väitteellesi:
Aiempia vastaavia esimerkkejä on varhaiset pixel shadereita hyödyntäneet moottorit, tai pelit joissa joku pelimekaaninen juttu vaati rajumpia fysiikkasimulaatioita.

Muita aiempia hyviä esimerkkejä on vaikka nes->snes siirtymä tai ps1->ps2->ps3 siirtymät. Aika harva peli oli ”cross gen” tuolloin.

Ja en minä cross gen peleistä valita, vaan siitä kun nykygenille ei kukaan sonyn lisäksi tee pelejä, eikä niitä saa edes pc:lle.
Ymmärsinkö nyt oikein, että et haluaisi cross-gen pelejä ja nostat esille pelimoottorin, joka on... cross-gen pelimoottori? :hmm:
With support for Sony PlayStation 5 and Microsoft Xbox Series X, Unreal Engine is ready for next-gen games. Forward compatibility ensures that even if you start in UE4, you can move everything over to UE5 when you are ready.

Unreal Engine 5 is now available in Early Access, supporting next/current-generation consoles, PC, Mac, iOS, and Android.

Miksi muuten edes haluaisit "nyky-genin" pelejä, jos sinulla ei ole PS5:tä tai Xboxia, ja PC:tä nyt tunnetusti rajoittaa laaja rautakombinaatioiden kirjo?

Muita aiempia hyviä esimerkkejä on vaikka nes->snes siirtymä tai ps1->ps2->ps3 siirtymät.
Näistä siirtymistä on 15-30 vuotta aikaa. Konsolipelaaminen oli täysin erilaisia siihen aikaan ja rautaratkaisut oli todella eksoottisia verrattuna nykyisiin "PC-konsoleihin". Ehkä kannattaisi siirtyä jo nykypäivään.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka kauan on pelin kehitysaika noin keskimäärin? Heitetäänkö hatusta vaikka keskimäärin 3-5 vuotta hieman pelistä riippuen.

Jos Phil Spencer sai vapaammat kädet toimia vuonna 2017 ja Xbox hankki lisää studioita vuosien 2018-2021 välisenä aikana, ja jos siihen lisää 3-5 vuotta, niin mitä saadaan? Vai tyhjästäkö ne pelit meinasit taikoa?

Tämän kesän ja syksyn aikana on tulossa
Xbox 1st partyilta ainakin Microsoft Flight Simulator, Psychonauts 2, Forza Horizon 5, Halo Infinite, Age of Empires IV ja jäikö jotain mainitsematta? Siihen sitten 2nd partyt ja 3rd partyt päälle.

Ja tämähän on vasta alkua. Kannattaa melkein alkaa pohtia jo jotain uutta valittamisen aihetta, kun nuo Xboxin nykyiset 20+ studiota alkaa puskea tasaisesti tavaraa ulos: Xbox planning to release new first-party games every three months
Miten tota Age of Empiresia on tarkoitus padilla pelata?
 
Ymmärsinkö nyt oikein, että et haluaisi cross-gen pelejä ja nostat esille pelimoottorin, joka on... cross-gen pelimoottori? :hmm:

jos mitään enginen uusia ominaisuuksia hyödynnetään, niin peliä ei vanhoille laitteille saa tuotua.
Kaikki eivät ole tyytyväisiä tilanteeseen jossa pelit suunnitellaan isomummun 286:n tai kasibittisen nintendon ehdoilla.

Miksi muuten edes haluaisit "nyky-genin" pelejä, jos sinulla ei ole PS5:tä tai Xboxia, ja PC:tä nyt tunnetusti rajoittaa laaja rautakombinaatioiden kirjo?
Koska sellaisia olisi mielenkiintoista pelata? Mun PC kyllä pyörittäisi ns. nykygenin pelejä.
 
Miten tota Age of Empiresia on tarkoitus padilla pelata?
KVG. Tai katso YouTubesta.

Kaikki eivät ole tyytyväisiä tilanteeseen jossa pelit suunnitellaan isomummun 286:n tai kasibittisen nintendon ehdoilla.

Koska sellaisia olisi mielenkiintoista pelata? Mun PC kyllä pyörittäisi ns. nykygenin pelejä.
Yleensä pelit tehdään enemmistö huomioon ottaen ja veikkaan että olet vähemmistössä tässä asiassa. Ja todennäköisesti tilanne ei tule miksikään muuttumaan, vaikka mitä tekisit.
 
Yleensä pelit tehdään enemmistö huomioon ottaen ja veikkaan että olet vähemmistössä tässä asiassa. Ja todennäköisesti tilanne ei tule miksikään muuttumaan, vaikka mitä tekisit.
Miellyttäviä poikkeuksiakin on, kuten vaikka toi rift apart ja mfs! Niitä saisi vaan mielestäni olla enemmän.
 
Aivan vitun tyhmää olisi julkaista peli pelkästään konsolille, onneksi Microsoft on jättänyt tämän vanhanaikaisen ajattelutavan jo aikoja sitten.

Läheskään kaikilla ei ole pelikelpoista PC:tä, mutta haluavat kokea pelaamisen. Tässä kohtaa series s/x gamepassilla varustettuna on monelle houkuttelevin vaihtoehto.

Ei voi muuta kuin onnitella Microsoftia onnistuneista valinnoista ja toivottavasti jatkavat samalla linjalla.
Jos Xboxin omistaisi vaikkapa Panasonic niin on aivan varma, että Xbox ei olisi ollut yhtä jalomielisesti pelejä tuomassa PC:lle. Oli vain win-win kaikille, että Microsoft omisti Xboxin jonka myötä pelien tuominen PC:lle palveli kaikkia osapuolia.

Turhaan siis luodaan kuvaa, että Microsoft vain ja ainoastaan pelaajia ajatteli, kun se pelinsä PC:lle toi. Raha puhui tuolloin. Sony ja Nintendo varmasti toisivat pelinsä day one PC:lle jos se olisi paras ratkaisu heidän ekosysteemiään ajatellen.

Kuinka kauan on pelin kehitysaika noin keskimäärin? Heitetäänkö hatusta vaikka keskimäärin 3-5 vuotta hieman pelistä riippuen.

Jos Phil Spencer sai vapaammat kädet toimia vuonna 2017 ja Xbox hankki lisää studioita vuosien 2018-2021 välisenä aikana, ja jos siihen lisää 3-5 vuotta, niin mitä saadaan? Vai tyhjästäkö ne pelit meinasit taikoa?

Tämän kesän ja syksyn aikana on tulossa
Xbox 1st partyilta ainakin Microsoft Flight Simulator, Psychonauts 2, Forza Horizon 5, Halo Infinite, Age of Empires IV ja jäikö jotain mainitsematta? Siihen sitten 2nd partyt ja 3rd partyt päälle.

Ja tämähän on vasta alkua. Kannattaa melkein alkaa pohtia jo jotain uutta valittamisen aihetta, kun nuo Xboxin nykyiset 20+ studiota alkaa puskea tasaisesti tavaraa ulos: Xbox planning to release new first-party games every three months
Menee hieman tilanteen vääristämiseksi jos yritetään selittää pelien puutetta sillä, että Spencer sai vapaammat kädet 2017. Varmasti jo ennen tuota rahaa oli käytettävissä peleihin enemmän kuin useimmilla muilla julkaisijoilla. Halon ja Everwildin kaltaiset projektit kertovat, että aika kovaa myllerrystä Microsoftin studioiden sisällä käy mikä varmasti hidastaa pelien valmistumistakin.

Kyllähän Sony on jatkuvasti 3-4 vuodessa pystynyt puskemaan AAA-peliä ulos. Katsoppa vaikka Naugty Dogin tai Insomniacin pelien julkaisutahtia viime genissä. Ja eivät ole myöskään jääneet laakereillaan makaamaan tässä genissä vaan projektit tuntuvat olevan hyvin organisoitu jolloin hiljaisia ajanjaksoja pelien suhteen ei pääse syntymään.

Nimenomaan tässä pelistudioiden organisoimisessa Microsoftilla on vielä paljon opittavaa Sonylta. Kaikkea ei voi korvata rahalla vaan vaaditaan esimerkiksi osaavia tuottajia tiimeihin jotka pitävät huolen, että projektit valmistuvat ajallaan. Ja ennen kuin joku ottaa puheeksi crunchin niin Insomniac on loistava esimerkki studiosta jolla on laatu kohdillaan ilman crunchiakin.
 
PC:tä nyt tunnetusti rajoittaa laaja rautakombinaatioiden kirjo?

Pelintekijät onneksi osaa huomioida tuon rautakombinaatioiden kirjon, tarjoamalla entusiasteille ''Ultra High'' -grafiikka-asetuksia, joita jonkun keskiverto PC-käyttäjän GPU ei pyöritä hyvin. Vaativammissa ja paremman grafiikan peleissä siis. Esim. Metro Exodus, Assasins Creed Valhalla jne. ei pyörähdä parhailla grafiikoilla 60fps millään keskiverto PC-käyttäjän GTX 1060 -kortilla.

Samoin vaikka PS4 ja Xbone jarrutti pelialaa pitkään, niin kyllä tuonne tuli jo jostain noin 2015 vuodesta lähtien pelejä, joiden very high -asetukset oli kaukana PS4 / Xbone -grafiikoista, eli noille konsoleille tungettiin raskaammissa peleissä jotain Low/medium -asetuksia, joissa on suuri ero Ultra-asetuksiin. Eli onneksi pelintekijät tykkää tuoda sinne asetusten yläpäähän sujuvia vaihtoehtoja myös vähän tehokkaampaan rautaan satsaaville.
 
Tyhmää on vain olla julkaisematta pelejä kaikille alustoille, ellei peli hyödynnä jotain tietyn laitteiston erityisominaisuuksia sellaisella tavalla että peliä on mahdotonta portata sen kärsimättä.

Tyhmää on myös se, että MS ei julkaise officea xboxille. Siinä olis hinta-laatu kohdallaan toimistokoneeksi!

Tämä. Jotenkin tuntuu tiettyjen lasien lävitse ketjua lukevien on mahdotonta ymmärtää että sille exclusiivisuudelle voi olla myös ihan tekninenkin peruste. Samalla myös pelin devaus on selvästi yksinkertaisempaa (=nopeampaa), kun kohdealustoja on tasan se yksi.

Microsoft oli pakotettu laajentamaan pelitarjontaansa PC:lle viime genin osalta, kun konsolimyynnit sakkasivat totaalisesti. Tästäkin huolimatta innokkaimmat kannattajat liputtavat multiplattarien puolesta, vaikka asia ei ole niin yksioikoinen.

Vanha konsolisotaklassikko: Exclut on hyi hyi paitsi jos exclut on "lemppari valmistajalla". Siinä tapauksessa "tapu-tapu ompa hyvää ajattelua ja hyvä että ei enää olla niin vanhanaikaisia tapu-tapu!"

Pitäähän se jotenkin saada aika kulumaan 1st party excluja odotellessa. ;)
 
Tämä. Jotenkin tuntuu tiettyjen lasien lävitse ketjua lukevien on mahdotonta ymmärtää että sille exclusiivisuudelle voi olla myös ihan tekninenkin peruste. Samalla myös pelin devaus on selvästi yksinkertaisempaa (=nopeampaa), kun kohdealustoja on tasan se yksi.

Microsoft oli pakotettu laajentamaan pelitarjontaansa PC:lle viime genin osalta, kun konsolimyynnit sakkasivat totaalisesti. Tästäkin huolimatta innokkaimmat kannattajat liputtavat multiplattarien puolesta, vaikka asia ei ole niin yksioikoinen.



Pitäähän se jotenkin saada aika kulumaan 1st party excluja odotellessa. ;)

Vai että oli oikein pakotettu laajentamaan pelitarjonta PC:lle...voihan sen noinkin ilmaista. Eiköhän tuo ollut jo suunnitelmissa siinä vaiheessa kun alkoivat gamepassia kehittelemään XCloudista puhumattakaan...
 
Itse tykkäsin Horizonista jonkin verran mutta lopulta peli oli turhan sekava mun makuun.
 
Esim tässä: Xbox One will be able to play Xbox Series X games via xCloud, says Microsoft

Edit: Tarkennuksena kyse on xCloudin tuomisesta "virallisesti" konsoleille myöhemmin tänä vuonna. xCloud toimii jo nyt konsoleilla Edge-selaimen kautta.
Xbox One will be able to play Xbox Series X games via xCloud
Eli siis ei voi pelata AoE4 peliä konsolilla xCloudin kautta, sillä se ei ole series X peli?

edit: eikä pelin kohdalla ole "cloud enabled" -tagia. Ehkä toi on MS:n eka next gen peli, kun ei series X jaksa jauhaa tarvittavia laskuja.
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkö asiantuntijat onko tuo xcloud tosissaan nuin aneeminen että hiiri+näppis tukea ei ole? Olisin kokeillut esim Doom eternalia testata mutta peli pakottaa pelaamaan ohjaimella eikä tukea ole DualSenselle joka toimii kuitenkin natiivilla windows gamepass puolella? Kukahan vatipää tuonkin rajoituksen on keksinyt... Noh ainakin aloitusruutua pääsi katsomaan joka näytti aika karmealle kyllä pakkausvirheineen. Vielä on työtä että päästään kokemuksena edes stadian tasolle joka on sekin luokkaa huono.
 
Eli siis ei voi pelata AoE4 peliä konsolilla xCloudin kautta, sillä se ei ole series X peli?

edit: eikä pelin kohdalla ole "cloud enabled" -tagia. Ehkä toi on MS:n eka next gen peli, kun ei series X jaksa jauhaa tarvittavia laskuja.
Et voi pelata AoE4:ää tällä hetkellä millään alustalla, koska se julkaistaan vasta lokakuussa.

Ajan kysymyshän tuo tosin vain on, että pelejä voi pelata ilman nykyistä selainkikkailua (eli että toimii suoraan appin kautta ilman selainta): PC games will come to Xbox’s xCloud service in the future
 
Jahas housemarque siirtynyt sonyn omistukseen... onkohan muitakin hankintoja tuloillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Et voi pelata AoE4:ää tällä hetkellä millään alustalla, koska se julkaistaan vasta lokakuussa.

Ajan kysymyshän tuo tosin vain on, että pelejä voi pelata ilman nykyistä selainkikkailua (eli että toimii suoraan appin kautta ilman selainta): PC games will come to Xbox’s xCloud service in the future
Innolla odotan, että kalliin konsolin ostaneet pelaajat pääsevät streamaamaan hiirikliksuttelustrategiapeliä, ehkä jo vuonna 2023. Pienet fontit tunnetusti toimivat erinomaisesti h264 pakkausalgoritmin kanssa yhteen. ;)

Miksiköhän MS ei tuo peliä natiivisti xboxille? Eikö siinä riitä mehut, vai evottaako kehittäjät?
 
Microsoft oli pakotettu laajentamaan pelitarjontaansa PC:lle viime genin osalta, kun konsolimyynnit sakkasivat totaalisesti. Tästäkin huolimatta innokkaimmat kannattajat liputtavat multiplattarien puolesta, vaikka asia ei ole niin yksioikoinen.

Oliko tälle jotain lähdettä tms?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 704
Viestejä
4 563 132
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom