PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Kandee varmaan lukea ne kalliin version edut vähän tarkemmin. Standard editionin ennakkotilaajat pääsee open betaan ihan yhtä aikaisin. EA Playllä (GP) pääsee ennakkotilaamattakin


Season passeihin liittyvät ökyversioiden edut liittyy vissiin vain kosmetiikkapaskeeseen, eli gameplay kama on ilmaista (unlockattavaa tms) eikä vaadi maksullista season passia.
Jep, open betaan pääsy vaatii ennakkotilaamisen, kaikki versiot käy. Ja tosiaan myös Game Pass-tilaajat pääsee betaan.

Gold editioniin sisältyy myös Year 1 pass, jolla saa 4 uutta spesialistia. Lisäksi saa myös neljä Battle passia, mutta en ole vielä katsonut että onko niillä mitään sen kummempaa virkaa. Skinit ym. kosmeettinen huttu ei kiinnosta.
 
On varmaan selvää ettei hiiren käyttö ole ihmisen kädelle kovin ”normaali” toiminto. Sitten että samaa jatketaan vielä pitkin vuorokautta ja vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Tietysti on erilaisia ergo-hiiriä olemassa, mutta esim. pelihiiret ovat kaikkea muuta.

Tässä pari vuosikymmentä hiirtä käyttäneenä työelämässä ja kotona sitten vielä harrastuskäytössä ei käsiongelmia ole vielä ollut, koputetaan puuta. Väittäisin että tähän vaikuttaa myös mitä muut elämäntavat ovat, eli löytyykö istumatyölle sopivasti vastapainoa esim. liikunnasta ja etenkin lihashuollosta. Avaatko vähän millä logiikalla pelihiiret ovat vielä ergonomialtaan huonompia kuin perushiiret, vai mikä oli tämän viimeisen lauseen pointti?
 
PC-pelaamista hehkutetaan, mutta entä jos ei terveys kestä? Hiirikäsi on siinä kunnossa päivittäisen töissä tapahtuvan hiiren vemputuksen takia, ettei siitä tee mieli vapaa-ajalla enää minuuttiakaan rasittaa vastaanvanlaisella aktiviteetilla.
Sitten ostat konsolille? Itselleni ainakin parempi kokemus PS5:llä niin ei PC versio käynyt edes mielessä.
 
Viimeksi muokattu:
PC-pelaamista hehkutetaan, mutta entä jos ei terveys kestä? Hiirikäsi on siinä kunnossa päivittäisen töissä tapahtuvan hiiren vemputuksen takia, ettei siitä tee mieli vapaa-ajalla enää minuuttiakaan rasittaa vastaanvanlaisella aktiviteetilla.
Jos et saa ergonomiaa töissä ja kotona syystä tai toisesta parannettua, niin hanki pädi sen pc:n kaveriksi.
 
On varmaan selvää ettei hiiren käyttö ole ihmisen kädelle kovin ”normaali” toiminto. Sitten että samaa jatketaan vielä pitkin vuorokautta ja vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Tietysti on erilaisia ergo-hiiriä olemassa, mutta esim. pelihiiret ovat kaikkea muuta.
Ei tarvitse ihmetellä jos vaivoja alkaa tulemaan hiiren käytöstä, kun suurimmalla osalla varsinkin "peruskäyttäjistä" hiirimatto on kärpäsenpaskan kokoinen ja sitä muutaman euron hiirtä liikutellaan pelkästään ranteella. Itsellä 450 x 400 hiirimatto + 800 DPI ja väittäisin ettei rannetta tule käytettyä kuin pienimpiin liikkeisiin, niin pelatessa kuin työskennellessäkin. Mitään oireita ei ole koskaan ollut. Tähän asti ainakin omat hiiret ovat olleet moninkertaisesti parempia käteen istuvuudeltaan kuin yksikään "perushiiri" + nuo kaikki "ergo" hiiret ovat aivan jäätävän painoisia, joten kyllä ihan mieluusti käyttelen ja tulen käyttämään tätä omaa ~50g painoista UL2:sta päivät pitkät.

Sitten vielä se liikunta ja muut elämäntavat...
 
Ei tarvitse ihmetellä jos vaivoja alkaa tulemaan hiiren käytöstä, kun suurimmalla osalla varsinkin "peruskäyttäjistä" hiirimatto on kärpäsenpaskan kokoinen ja sitä muutaman euron hiirtä liikutellaan pelkästään ranteella. Itsellä 450 x 400 hiirimatto + 800 DPI ja väittäisin ettei rannetta tule käytettyä kuin pienimpiin liikkeisiin, niin pelatessa kuin työskennellessäkin. Mitään oireita ei ole koskaan ollut. Tähän asti ainakin omat hiiret ovat olleet moninkertaisesti parempia käteen istuvuudeltaan kuin yksikään "perushiiri" + nuo kaikki "ergo" hiiret ovat aivan jäätävän painoisia, joten kyllä ihan mieluusti käyttelen ja tulen käyttämään tätä omaa ~50g painoista UL2:sta päivät pitkät.

Sitten vielä se liikunta ja muut elämäntavat...
Muut kohdat kyllä allekirjoitan, mutta mikä on sinun mielestäsi "jäätävän painoinen"? Minulla on duunissa tollanen langaton vertical ergohiiri ja se painaa 106 g, eikä se nyt minusta ole mikään hirmu painava. Tietysti jos UL2:sta käyttää vertailukohtana niin silloinhan kaikki on "jäätävän painoisia"
 
Muut kohdat kyllä allekirjoitan, mutta mikä on sinun mielestäsi "jäätävän painoinen"? Minulla on duunissa tollanen langaton vertical ergohiiri ja se painaa 106 g, eikä se nyt minusta ole mikään hirmu painava. Tietysti jos UL2:sta käyttää vertailukohtana niin silloinhan kaikki on "jäätävän painoisia"

Jep, ei tuosta evoluentista saa millään jäätävän painoista vaikka en sitä pelikäyttöön ottaisikaan. Oon huomannut että keveydelläkin alkaa olla rajat, nykyinen Razer Viper Ultimate alkaa olla jo vähänkin korkeammilla sensseillä epätarkka. Mutta nyt menee jo offtopiciksi, pahoittelut.
 
On varmaan selvää ettei hiiren käyttö ole ihmisen kädelle kovin ”normaali” toiminto. Sitten että samaa jatketaan vielä pitkin vuorokautta ja vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Tietysti on erilaisia ergo-hiiriä olemassa, mutta esim. pelihiiret ovat kaikkea muuta.
Toki ei varmaan ole normaali toiminto mutta en sanoisi että padi mitenkään normaali olisi myöskään. Kädet yhdessä, hartiat jäykkänä ja teet tarkkuustyötä pelkillä sormilla ilman ranteen tai muiden nivelten apua. Sanoisin että hiiri on huomattavasti lähempänä kuitenkin normaalia (mikä se normaali sitten ikinä onkaan) kun ergonomian voi säätää mieleisekseen niin että käsi lepää hartiasta asti rennosti ja teet työtä tasaisesti ranteella, kyynärpäällä ja olkapäällä rasittamatta mitään niistä liikaa.
 
Ei tarvitse ihmetellä jos vaivoja alkaa tulemaan hiiren käytöstä, kun suurimmalla osalla varsinkin "peruskäyttäjistä" hiirimatto on kärpäsenpaskan kokoinen ja sitä muutaman euron hiirtä liikutellaan pelkästään ranteella. Itsellä 450 x 400 hiirimatto + 800 DPI ja väittäisin ettei rannetta tule käytettyä kuin pienimpiin liikkeisiin, niin pelatessa kuin työskennellessäkin. Mitään oireita ei ole koskaan ollut. Tähän asti ainakin omat hiiret ovat olleet moninkertaisesti parempia käteen istuvuudeltaan kuin yksikään "perushiiri" + nuo kaikki "ergo" hiiret ovat aivan jäätävän painoisia, joten kyllä ihan mieluusti käyttelen ja tulen käyttämään tätä omaa ~50g painoista UL2:sta päivät pitkät.

Sitten vielä se liikunta ja muut elämäntavat...
Ei niitä oireita tosiaan ole, ennen kun on. On kiistämätön fakta, että pystyhiiri tai rolleri on parempi ns. hiirikäden välttämisessä kuin mikä vaan perus pelihiiri, paremman ranteen asennon takia. Ihmiskättä ei ole tarkoitettu olemaan muussa kuin neutraalissa asennossa tuntikausia joka päivä ja lopulta kuka vaan saa oireita, jos ei ranteeseen niin kyynärpäähän tai sormiin. Jotkut saavat oireita vasta viisikymppisinä, osa jopa jo ennen kun täyttävät 30.

Lisäksi huomauttaisin, että kaikille työpaikoille ei saa tuoda omia työvälineitä ja katalogista ei välttämättä löydy kaikkia 50 gramman kustom pelihiiriä, mutta näitä ergohiiriä useimmitten kyllä. Yksityisyrittäjänä tietty voi tehdä mitä lystättää.

Toki ei varmaan ole normaali toiminto mutta en sanoisi että padi mitenkään normaali olisi myöskään. Kädet yhdessä, hartiat jäykkänä ja teet tarkkuustyötä pelkillä sormilla ilman ranteen tai muiden nivelten apua. Sanoisin että hiiri on huomattavasti lähempänä kuitenkin normaalia (mikä se normaali sitten ikinä onkaan) kun ergonomian voi säätää mieleisekseen niin että käsi lepää hartiasta asti rennosti ja teet työtä tasaisesti ranteella, kyynärpäällä ja olkapäällä rasittamatta mitään niistä liikaa.
Monipuolisesti erilaisten ohjaimien käyttäminen lienee paras tapa välttää ongelmia. Ns. hiirikäsi on oikealta nimeltään kuitenkin repetitive stress injury.
edit: pleikkapeukalosta on tehty muutama artikkelikin, lieneeköhän xbox pelaajat immuuneja :think:
 
Viimeksi muokattu:
Jos et saa ergonomiaa töissä ja kotona syystä tai toisesta parannettua, niin hanki pädi sen pc:n kaveriksi.
Ei se padikaan oli ongelmaton. Siinä on peukalon nivelet ja jänteet kovilla. Peukalo kun on tehty lähinnä tarttumiseen eikä tarkkaan kolmiulotteiseen liikkeeseen. Voi tulla ns. pelaajan peukalo. Älypuhelimen naputtelu peukaloilla pahentaa sitä.

Jos tuntuu siltä ettei pystyhiirellä opi pelaamaan millään, niin kai sinne töihin saa pystyhiiren (tai rollerin tai vastaavan) hommattua. Siinä lähtee jo iso osa rasituksesta pois kun työt menee paremmalla ranteen ja käsivarren asennolla. Ja se tenkeyless näppäimistö oikeakätiselle, jolloin hiirtä ei tarvitse kurottaa vaan sen saa näppäimistön viereen.
 
Toki ei varmaan ole normaali toiminto mutta en sanoisi että padi mitenkään normaali olisi myöskään. Kädet yhdessä, hartiat jäykkänä ja teet tarkkuustyötä pelkillä sormilla ilman ranteen tai muiden nivelten apua. Sanoisin että hiiri on huomattavasti lähempänä kuitenkin normaalia (mikä se normaali sitten ikinä onkaan) kun ergonomian voi säätää mieleisekseen niin että käsi lepää hartiasta asti rennosti ja teet työtä tasaisesti ranteella, kyynärpäällä ja olkapäällä rasittamatta mitään niistä liikaa.
Ei varmaan peliohjainkaan ole mitenkään hyvä käsille, mutta tässä se vaihtelevuus, eli illalla liike on toinen ja käsi rasittuu toisella tavalla kuin se että kotona jatkuisi hiiren vatkaaminen ja kliksutus.

Maniac, tarkoitin että pelihiiret ovat aika perinteisen näköisiä hiiriä ja ergonomia-hiiret tyystin toisenlaisia.
 
Ei se padikaan oli ongelmaton. Siinä on peukalon nivelet ja jänteet kovilla. Peukalo kun on tehty lähinnä tarttumiseen eikä tarkkaan kolmiulotteiseen liikkeeseen. Voi tulla ns. pelaajan peukalo. Älypuhelimen naputtelu peukaloilla pahentaa sitä.

Jos tuntuu siltä ettei pystyhiirellä opi pelaamaan millään, niin kai sinne töihin saa pystyhiiren (tai rollerin tai vastaavan) hommattua. Siinä lähtee jo iso osa rasituksesta pois kun työt menee paremmalla ranteen ja käsivarren asennolla. Ja se tenkeyless näppäimistö oikeakätiselle, jolloin hiirtä ei tarvitse kurottaa vaan sen saa näppäimistön viereen.
Parasta on vaihdella useiden eri ohjainlaitteiden välillä, pystyhiiri + normihiiri + padi lienee jo aika hyvä yhdistelmä. Kysymyksen esittäjä käyttää töissä jo hiirtä, niin loogista olisi vähintään käyttää jotain muuta kotona, siksi ehdotin padia. Lisäksi voisi vielä vaihtaa hiirikättä vaikka vuoropäivin.
 
Ei niitä oireita tosiaan ole, ennen kun on. On kiistämätön fakta, että pystyhiiri tai rolleri on parempi ns. hiirikäden välttämisessä kuin mikä vaan perus pelihiiri, paremman ranteen asennon takia. Ihmiskättä ei ole tarkoitettu olemaan muussa kuin neutraalissa asennossa tuntikausia joka päivä ja lopulta kuka vaan saa oireita, jos ei ranteeseen niin kyynärpäähän tai sormiin. Jotkut saavat oireita vasta viisikymppisinä, osa jopa jo ennen kun täyttävät 30.
Väitän kyllä että oma "setup" ja tottumukset pieksee tuollaiset rollerit ja pystyhirvitykset silti, koska A: ranteeni käyttö on hyvin minimaalista ja B: hiiri kun on kädessä, niin ranteeni on vaakasuorassa käsivarteen nähden, joka lepää osittain pöydällä. +++ koska valtaosa liikkeistä tapahtuu koko kädellä, nopeus on 800 DPI ja hiirimatolla on runsaasti tilaa, niin liikettä ja vaihtelua tulee enemmän, puhumattakaan paremmasta tarkkuudesta. Ihmettelen suuresti jos joskus muka tulisi jotain ongelmia esim. ranteen kanssa.
 
Väitän kyllä että oma "setup" ja tottumukset pieksee tuollaiset rollerit ja pystyhirvitykset silti, koska A: ranteeni käyttö on minimaalista ja B: hiiri kun on kädessä, niin ranteeni on vaakasuorassa käsivarteen nähden, joka lepää osittain pöydällä. +++ koska valtaosa liikkeistä tapahtuu koko kädellä, nopeus on 800 DPI ja hiirimatolla on runsaasti tilaa, niin liikettä ja vaihtelua tulee enemmän, puhumattakaan paremmasta tarkkuudesta.
Parempi olisi silti tehdä sama "setup", mutta siten että vaikka joka toinen päivä käyttäisi pystyhiirtä ja joka toinen päivä käyttäisi hiirtä vasemmalla kädellä. (normihiiri oikea, normihiiri vasen, pystyhiiri oikea, pystyhiiri vasen jne.) Näin toistuvilla liikkeillä rasitettu käsi pääsee lepäämään aina vuoropäivin ja pystyhiiren käyttö vuoropäivin taas auttaa siihen että kyynär- ja värttinäluun kiertymä on ainakin välillä muussa kuin ääriasennossaan (joka johtaa lopulta rasitusvammaan). RSI:n saa tosiaan ranteen lisäksi sormiin ja kyynärpäähän, se että et käytä rannetta hiiren liikuttamiseen siirtää rasituksen tasapainoa vaan kyynärpään suuntaan, eikä poista sitä.

Ennen kun ongelmia tulee, luulee monet (mukaanlukien minä itse), että on näille asioille immuuni. Toivottavasti sinä olet, sillä en näitä juttuja kenellekkään toivoisi vaivaksi.

RSI:n tai CTS:n voi saada myös esim. soittamalla pianoa, vaikka siinäkään ranteella ei tehdä isoja sivuliikkeitä.
 
Viimeksi muokattu:
Parempi olisi silti tehdä sama "setup", mutta siten että vaikka joka toinen päivä käyttäisi pystyhiirtä ja joka toinen päivä käyttäisi hiirtä vasemmalla kädellä. (normihiiri oikea, normihiiri vasen, pystyhiiri oikea, pystyhiiri vasen jne.) Näin toistuvilla liikkeillä rasitettu käsi pääsee lepäämään aina vuoropäivin ja pystyhiiren käyttö vuoropäivin taas auttaa siihen että kyynär- ja värttinäluun kiertymä on ainakin välillä muussa kuin ääriasennossaan (joka johtaa lopulta rasitusvammaan). RSI:n saa tosiaan ranteen lisäksi sormiin ja kyynärpäähän, se että et käytä rannetta hiiren liikuttamiseen siirtää rasituksen tasapainoa vaan kyynärpään suuntaan, eikä poista sitä.

Ennen kun ongelmia tulee, luulee monet (mukaanlukien minä itse), että on näille asioille immuuni. Toivottavasti sinä olet, sillä en näitä juttuja kenellekkään toivoisi vaivaksi.

RSI:n tai CTS:n voi saada myös esim. soittamalla pianoa, vaikka siinäkään ranteella ei tehdä isoja sivuliikkeitä.

Tämä. Samalla olkavarren kiertymistä sisäänpäin perinteistä hiirtä käytettäessä kun et voi välttää mitenkään muuten kuin joko vaihtamalla otetta pystympään tai vaihtamalla kättä.


Itse olen sillä kannalla että sopivasti kuormitusta rytmittäen ja riittävällä lihashuollolla pääsee jo pitkälle rasitusvammojen ehkäisyssä. Kropalle kun ei ole oikein mikään pitkäkestoinen staattinen kuormitus hyväksi.
 
Itsellä menee padilla pelatessa helposti niskat jumiin jostain syystä. Varmaan jotenkin vähän kannattelee koko ajan niitä käsiä ilmassa tms. 25v aika kovaa hiiren käyttöä takana ja vielä ei ole ainakaan mitään piirteitä ollut.
 
Kyllä tuo Dualsense 5 vaan tuntuu next gen ohjaimelta verrattuna Xboxin samaan vanhaan padiin. Taitaa olla DS5 jo isompikin kuin Xboxin ohjain, aina ennen ollut toisinpäin. Ristikko on DS5:ssa paljon miellyttävämpi kuin Xboxin naksuva ristikko joka pahimmillaan pitää iltaisin muuta taloa hereillä Tetristä pelatessa. DS5 tuntuu jämäkältä ja en pane pahakseni sisäistä akkua vaikka jääkin kestossa Xboxin ohjaimelle. Astro esittelee hienosti ohjaimen hienoja uusia ominaisuuksia, mitä ei Xboxista löydy. Saa nähdä kuinka paljon kehittäjät pääsevät näitä ominaisuuksia hyödyntämään. Ohjain.on paljon merkittävämpi asia kuin joku VRR tai teraflopsi.

Sivuhuomautuksena täytyy sanoa, että Xboxin FPS boostit oli pettymys siinä mielessä, että kun esim. Fallout 4:sta tottunut pelaamaan 4K:na niin yhtäkkiä pitäisi tottua pelaamaan 1080p vaikka saakin tuplat FPS:ää. Se boosti pitäisi toimia niin, että muut tekijät pysyy ennallaan mutta FPS saa sen boostin. Boostilta menee pohja kun pikselimäärä tippuu samalla neljäsosaan. Skyrimissa tämä oli tehty oikein ja toivon että Bethesda toisi 60fps boostin myös PS5:lle. Ehkä liikaa toivottu.
 
Juu mutta esim. trophyt ei toimi silloin, en tiedä oliko muita ongelmia. Kikkailemalla sai myös trophyt toimimaan samalla. Virallinen patchi olisi kiva.
Juu ongelma trophyjen kanssa on olemassa jos pelaa vasta nyt ensimmäistä kertaa Skyrimiä eikä jaksa kikkailla modin enabloinnin ja disabloinnin kanssa että saisi trophyt ja 60fps yhtäaikaa.
 
lol.jpg



Siitä bäfäfieldiä ennakkotilaukseen, kyllä digitaalisen PS5 omistajia (ja toki myös kaikkia konsolipelaajia alustasta riippumatta) kairataan ihan sinisen pillerin voimin.
 
lol.jpg



Siitä bäfäfieldiä ennakkotilaukseen, kyllä digitaalisen PS5 omistajia (ja toki myös kaikkia konsolipelaajia alustasta riippumatta) kairataan ihan sinisen pillerin voimin.
Niin kauan kun pelkkä vastaavantehoinen näyttis kuin mitä noissa konsoleissa on maksaa kaupassa tonnin, niin saa aika monta peliä ostaa ennen kuin hinnan puolesta se pc on parempi vaihtoehto. :)

PC:n paremmuudesta keskusteltaessa keskittyisin ihan kaikkiin muihin juttuihin kuin hintaan.

Edit: ja kai sulla on joku lähde tolle väitteellesi? ”Kairataan ihan sinisen pillerin voimin.”
Vaikea kuvitella että EA olisi luovuttanut tuotteidensa hinnoittelun pois omasta vaikutusvallastaan.
 
Viimeksi muokattu:
lol.jpg



Siitä bäfäfieldiä ennakkotilaukseen, kyllä digitaalisen PS5 omistajia (ja toki myös kaikkia konsolipelaajia alustasta riippumatta) kairataan ihan sinisen pillerin voimin.
Aluekoodeilla kikkailemalla perusversio Xboxille ~50€. Jos ei halua kikkailla niin Game Pass/EA Play-tilaajille Suomistoressa -10% eli 71,99€ (hyi helvetti).

Tai sitten voi rauhassa katsella mistä digistoresta saa halvimmalla lähempänä julkaisua. Ainakin Kinguin, G2A, Amazon, Eneba ja cdkeys kantsii tsekata. Allkeyshop.com myös hyvä. Hyvä etteivät Xboxilla rajoita kuluttajan digiostomahdollisuuksia. :tup:
 
Niin kauan kun pelkkä vastaavantehoinen näyttis kuin mitä noissa konsoleissa on maksaa kaupassa tonnin, niin saa aika monta peliä ostaa ennen kuin hinnan puolesta se pc on parempi vaihtoehto. :)

PC:n paremmuudesta keskusteltaessa keskittyisin ihan kaikkiin muihin juttuihin kuin hintaan.
Eikait tossa mistää paremmuudesta puhuttu, vaa silkasta perseilystä hintojen suhteen. Jopa konsoli-versioiden välillä iso hinta-ero.
 
Niin kauan kun pelkkä vastaavantehoinen näyttis kuin mitä noissa konsoleissa on maksaa kaupassa tonnin, niin saa aika monta peliä ostaa ennen kuin hinnan puolesta se pc on parempi vaihtoehto. :)

PC:n paremmuudesta keskusteltaessa keskittyisin ihan kaikkiin muihin juttuihin kuin hintaan.
Raudan hinta ei vaikuta mitenkään pelin hintaan
 
Aluekoodeilla kikkailemalla perusversio Xboxille ~50€. Jos ei halua kikkailla niin Game Pass/EA Play-tilaajille Suomistoressa -10% eli 71,99€ (hyi helvetti).

Tai sitten voi rauhassa katsella mistä digistoresta saa halvimmalla lähempänä julkaisua. Ainakin Kinguin, G2A, Amazon, Eneba ja cdkeys kantsii tsekata. Allkeyshop.com myös hyvä. Hyvä etteivät Xboxilla rajoita kuluttajan digiostomahdollisuuksia. :tup:

Joo, olisi kyllä pian kaikki kikkailut ja venäläiset VPN:t käytössä, jos jokaisesta uudesta pelistä pitäisi iskeä 80€ tiskiin.
 
Miksi tuo on PC:llä halvempi?

Toki pelaajat saavat syyttää vaan itseään. Jos ylihintaiset tuotteet jäisivät kauppaan olisi hintoja pakko laskea. En ole koskaan tainnut maksaa pelistä yli 50€.
 
EA varmaan tietää kuinka helppoa ja halpaa on harmailla markkinoilla(PC) kun Sonyn tapauksessa voidaan pitää omaa monipolia hinnoista netti hinnoissa siis.

Sony luottaa omaa juttuunsa että pelaajat eivät kaikkoa tuolla mutta jos kaikkovat Xboxin leiriin niin uskoisin että muutosta olisi tapahtumassa.

Muutkin julkaisijat ovat puhuneet hinnan korotuksen paineesta kuten FFVII ketjussa olikin puhetta että nämä nykypelien hinnat ovat halvempia mitä olivat 90 luvulla ja erityisesti jos vertaa Snes/N64 peleihin niin puhuttaisin nykyvaluutalla lähes 120-140€ peleistä.

Edit: En siis kannatta 80€ pelien hintaan mutta jos se peli on joku the must genrensä oleva niin ei sitten auta itku markkinoilla mutta EA on kyllä turha kuvitella että lähtisin maksaa mistää vuosi kertaisesta NHL pelistä 80€ hintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuo Dualsense 5 vaan tuntuu next gen ohjaimelta verrattuna Xboxin samaan vanhaan padiin. Taitaa olla DS5 jo isompikin kuin Xboxin ohjain, aina ennen ollut toisinpäin. Ristikko on DS5:ssa paljon miellyttävämpi kuin Xboxin naksuva ristikko joka pahimmillaan pitää iltaisin muuta taloa hereillä Tetristä pelatessa. DS5 tuntuu jämäkältä ja en pane pahakseni sisäistä akkua vaikka jääkin kestossa Xboxin ohjaimelle. Astro esittelee hienosti ohjaimen hienoja uusia ominaisuuksia, mitä ei Xboxista löydy. Saa nähdä kuinka paljon kehittäjät pääsevät näitä ominaisuuksia hyödyntämään. Ohjain.on paljon merkittävämpi asia kuin joku VRR tai teraflopsi.
Itekkii kuullu kehuja dualsense5:sta, pitääpä vähän kuulostella että miten hyvin toimii pc:ssä, jospa tuosta hommaan sit uutta pc-ohjainta... niin toki kunhan sille tulee tuon lisäksi myös jokin pohjapaddle-ratkasu, niinku xboxin elite-ohjaimessa ja ps4:n ohjaimiin on olemassa. Voi olla noiden jälkeen kyllä aika kik äss.

Sivuhuomautuksena täytyy sanoa, että Xboxin FPS boostit oli pettymys siinä mielessä, että kun esim. Fallout 4:sta tottunut pelaamaan 4K:na niin yhtäkkiä pitäisi tottua pelaamaan 1080p vaikka saakin tuplat FPS:ää. Se boosti pitäisi toimia niin, että muut tekijät pysyy ennallaan mutta FPS saa sen boostin. Boostilta menee pohja kun pikselimäärä tippuu samalla neljäsosaan. Skyrimissa tämä oli tehty oikein ja toivon että Bethesda toisi 60fps boostin myös PS5:lle. Ehkä liikaa toivottu.
Hmm.. siis tarkemmin, skyrimissä oli tehty fps:n suhteen mitä oikein? Itsellni se on yksi suurimmista pettymyksistä fps:ien suhteen tuolla max 60fps lukollaan, vaikka muu rauta ja näyttö jaksaisi pyörittää sitä 1440p 240fps. Pyörisi ees 144fps, mut ei, fysiikat menee sekasi ja tuoreimmilla pätseillä tuo 60fps on tosiaan siis pakotettu.
 
Hmm.. siis tarkemmin, skyrimissä oli tehty fps:n suhteen mitä oikein? Itsellni se on yksi suurimmista pettymyksistä fps:ien suhteen tuolla max 60fps lukollaan, vaikka muu rauta ja näyttö jaksaisi pyörittää sitä 1440p 240fps. Pyörisi ees 144fps, mut ei, fysiikat menee sekasi ja tuoreimmilla pätseillä tuo 60fps on tosiaan siis pakotettu.
Kun moottori on peruja lähes 20v takaisesta moottorista niin ei voi vaatia kovin paljon.
Mutta saas nähdä tuleeko seuraavaan TES peliin ihka uusi moottori vaiko mennäänkö vielä vanhalla.

Kyllähän vanhan moottorin saa vinkutettua vielä varsin kelvolliseen grafiikkaan:
 
Muutkin julkaisijat ovat puhuneet hinnan korotuksen paineesta kuten FFVII ketjussa olikin puhetta että nämä nykypelien hinnat ovat halvempia mitä olivat 90 luvulla ja erityisesti jos vertaa Snes/N64 peleihin niin puhuttaisin nykyvaluutalla lähes 120-140€ peleistä.
Tämä SNES/N64-pelien hintavuus johtui käytössä olleesta tekniikasta, eli niistä itse kaseteista ja toinen merkittävä tekijä oli Nintendon silloinen härski 33% siivu: Why 1990s SNES Games Were so Damn Expensive

CD-levyille painetut pelit oli halvempia.

SNES cartridges were basically made of flash memory. That kind of memory was still pretty expensive 5 years ago, then imagine it in the 90's! $80 easily for games and others were even more expensive because they had additional memory and stuff built-in.

Even for the N64 the games were still really expensive while PS1 discs sold for 50 dollars max. N64's were between 60-80 dollars.
 
Viimeksi muokattu:
Semmosta se välillä on. Paha EA kun hinnoittelevat pelinsä tuolla tavalla.

Viittaatko nyt tuohon PS5 79€ hintaan? Ei EA tuota ole hinnoitellut, vaan Sony rahastaa nyt PS5-käyttäjiä. PS4 kympin halvempi kuin PS5, eikä tuossa ole varmasti EA:lla mitään tekemistä. Sony hinnoitellut itse tuon kahdelle alustalle eri hinnoilla, ja täysin jatkumoa aiemmille PS5 -hinnoitteluille. Onhan tuo ~80e mistään pelistä nyt aivan vitunmoista rahastusta. Sonyn aiemmat perustelut omien peliensä hinnannousille jollain ''pelien tekeminen on niin kallista'' on aivan hevonpaskaa, jos muidenkin tekemät pelit maksaa kympin enemmän vain PS5.
 
Tämä SNES/N64-pelien hintavuus johtui käytössä olleesta tekniikasta, eli niistä itse kaseteista ja toinen merkittävä tekijä oli Nintendon silloinen härski 33% siivu: Why 1990s SNES Games Were so Damn Expensive

CD-levyille painetut pelit oli halvempia.
No jooh kasetti pelit olivat toki radikaali juttu mutta silti kyllä esim PS1 pelit maksoivat enemmän kuin mitä nytten PS5 pelit maksavat storessa:
Vuoden 1996 rahamäärää 399,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2020 oli 94,75 euroa.

Joka mielestäni on todella väärin koska jos haluttaan säästää luontoa niin mielestänihän fyysisten pelien hintaa pitäisi korottaa korkeamaksi kuin netti pelit koska sitten muovia ja rekka laiva rahteja säästettäisin ja muuta.

Esim 69€ levy versiot ja 60€ netistä ostetut pelit mutta nekään eivät uskalla lähteä vielä tappaa fyysisten kopioiden myyntiä koska kaikissa maissa ei ole nopeita internet yhteyksiä ja pelien koot vain kasvavat koko aika.

Yhtä äkkiä tämä ilmasto hömpötys unohtuu yrityksillä kun alettaan dollareita laskemaan.
Tuohon asiaan pitäisi EU ja USA puuttua ja kovalla kädellä mutta eivät uskalla koska dollarit.

Paskan helinää vain näiltä "me ollaan ilmaston puolelle" kun tulee dollareihin. Niin kaksimielistä porukkaa että huh huh.

Edit: tässä asiassa Mäsä on sonya ja muita edellä gamepassinsa kanssa kun tarjoo "vihreät" vaihtoehdot peleille jotka pelaat kerran ja etkä maksa isoa kerrassta maksua.
 
Viimeksi muokattu:
Ei EA tuota ole hinnoitellut, vaan Sony rahastaa nyt PS5-käyttäjiä. PS4 kympin halvempi kuin PS5, eikä tuossa ole varmasti EA:lla mitään tekemistä.
Pakko korjata tämä väittämä:

Pelin julkasijat tuon hinnan määrittää Ei sony mäsä tai Nintendo.

Edit: Toki Sony saa enemmän dollareita myyty per 30% myynti osuudellaan joten tuskin laittaa kapuloitakaan rattaisiin jos julkaisija haluaa myydä peliä kalliimalla.
 
Viimeksi muokattu:
Viittaatko nyt tuohon PS5 79€ hintaan? Ei EA tuota ole hinnoitellut, vaan Sony rahastaa nyt PS5-käyttäjiä. PS4 kympin halvempi kuin PS5, eikä tuossa ole varmasti EA:lla mitään tekemistä. Sony hinnoitellut itse tuon kahdelle alustalle eri hinnoilla, ja täysin jatkumoa aiemmille PS5 -hinnoitteluille. Onhan tuo ~80e mistään pelistä nyt aivan vitunmoista rahastusta. Sonyn aiemmat perustelut omien peliensä hinnannousille jollain ''pelien tekeminen on niin kallista'' on aivan hevonpaskaa, jos muidenkin tekemät pelit maksaa kympin enemmän vain PS5.
Olen melko varma siitä että EA päättää millä hinnalla pelinsä myy. Jos väität jotain muuta, niin laita nyt edes joku lähde. On oikeasti aika hullu väite, että pelin julkaisijalla ei olisi vaikutusvaltaa julkaisemansa pelin hinnoitteluun.

Ne on vaan tehny markkina-analyysinsä ja excelillä laskettu että näin jos toimitaan niin saadaan kaikista eniten rahaa.
 
Olen melko varma siitä että EA päättää millä hinnalla pelinsä myy. Jos väität jotain muuta, niin laita nyt edes joku lähde. On oikeasti aika hullu väite, että pelin julkaisijalla ei olisi vaikutusvaltaa julkaisemansa pelin hinnoitteluun.

Ne on vaan tehny markkina-analyysinsä ja excelillä laskettu että näin jos toimitaan niin saadaan kaikista eniten rahaa.

As you know, the new generation PlayStation 5 game console from Sony has higher game prices. After companies like Activision and Take-Two, Sony began selling its first-party games for $ 70 in the US and EUR 80 in Europe for the new generation. PlayStation CEO Jim Ryan says this price is completely normal.
Take-two ja Activsion nostivat ekana hintoja ja sitten Sony omilleen PS5 peleilleen.

Toki Jos Xboxin pelit maksavat sen 70€ ja PS5:llä 80€ niin tuossakin on yksi keino vaikuttaa lomapkolla.

$69

$59.99
Edit: Korjaus myös xboxilla tuo Next generation painos maksaa $69

Steam on herkkänä kyllä näistä että peliä ilman aleeta pitää myydä samalla hinnalla kuin kilpaljoilla mutta sony ei tästä ärähdä.

Mutta voitte äänestää lompakollanne: Jos ette tykkää sonyn puolen hinnoista niin ostakaa xbox.
Niitä on ainakin kaupasta saatavilla enemmän kuin PS5.
 
Viimeksi muokattu:


Take-two ja Activsion nostivat ekana hintoja ja sitten Sony omilleen PS5 peleilleen.

Toki Jos Xboxin pelit maksavat sen 70€ ja PS5:llä 80€ niin tuossakin on yksi keino vaikuttaa lomapkolla.

$69

$59.99

Steam on herkkänä kyllä näistä että peliä ilman aleeta pitää myydä samalla hinnalla kuin kilpaljoilla mutta sony ei tästä ärähdä.

Mutta voitte äänestää lompakollanne: Jos ette tykkää sonyn puolen hinnoista niin ostakaa xbox.
Niitä on ainakin kaupasta saatavilla enemmän kuin PS5.
Kaikki linkkaamasi materiaali kertoo että julkaisija (tässä tapauksessa EA) määrittää pelinsä hinnan. EA:n ei tarvitse huomioida sonyn suosituksia tai kenenkään muun tekemää hinnoittelua millään tavalla.

EA paha, kun tolleen sekoilee hinnoilla. Eikö?

Jos markkina-analyysi kertoo että pleikalla kovemmalla hinnalla saa enemmän rahaa (oletettavasti paremman ostovoiman takia), niin ei se ole sonyn vika.
Steam on herkkänä kyllä näistä että peliä ilman aleeta pitää myydä samalla hinnalla kuin kilpaljoilla mutta sony ei tästä ärähdä.
Ei näytä MS ärähtävän myöskään.
 
Kaikki linkkaamasi materiaali kertoo että julkaisija (tässä tapauksessa EA) määrittää pelinsä hinnan. EA:n ei tarvitse huomioida sonyn suosituksia tai kenenkään muun tekemää hinnoittelua millään tavalla.

EA paha, kun tolleen sekoilee hinnoilla. Eikö?
Tässä tapauksessa Sony, EA ja muut kumppanit ketkä nostavat hintoja.
Mutta Sony ei ollut se joka vaati hintojen nostoja vaan jokainen julkaisija määrittelee omalle pelillensä sen hinnan EI Sonyn, mäsän tai Nipan painostuksesta mitä voisi @Lacsative viestistä päättellä koska Xboxiin next generation hinnat ovat samalla tasolla kuin PS:llä.

Toki jos löytyy lähteitä asettamaan väittämäni virheeliseksi niin antakaa seison sitten korjattuna.
 
Sonyn aiemmat perustelut omien peliensä hinnannousille jollain ''pelien tekeminen on niin kallista'' on aivan hevonpaskaa, jos muidenkin tekemät pelit maksaa kympin enemmän vain PS5.
Eihän tuo mikään valheellinen väite ole, kun verrataan aiempien sukupolvien peleihin. Pelien budjetit ovat kasvaneet kymmenkertaisesti PS1/PS2-ajoista, vaikka pelien hintataso oli silloin sama.

Nykyisin käytetään 5-6 vuotta uuden AAA IP:n tekemiseen ja ei ole mitään tietoa, että tuleeko peli floppaamaan. Myös isompien pelien jatko-osat näyttävät vievän vuosia. Ennen uusia pelejä väännettiin jopa parin vuoden välein, kun pelaajien vaatimukset eivät olleet niin korkealla.

Eihän hintojen nousu ole ikinä kuluttajalle mukava juttu, mutta kyllähän tässä on ennemerkit olleet jo näkyvissä pitkään. Jos hinta on liian kova, niin sitten odottaa alennusta tai ostaa käytettynä kuten aina ennenkin. Tai sitten ei tuhlaa 1200 euroa siihen uuteen näyttikseen vaan menee halvemmalla vaihtoehdolla, niin voi budjetoida rahaa enemmän peleihin.
 
Katsoo näitä isoja pelifirmoja niin nehän takoo enempi rahaa kuin ikinä. En alkaisi liputtamaan isompia maksuja kuluttajilta firmoille.
 
Katsoo näitä isoja pelifirmoja niin nehän takoo enempi rahaa kuin ikinä. En alkaisi liputtamaan isompia maksuja kuluttajilta firmoille.
Kukaan ei ole niitä liputtamassa, kuten viestejä lukemalla voit ymmärtää. Syyt pelien yleiselle hintojen korotukselle on kuitenkin selvät. Fyffee tulee kokonaisuudessaan enemmän, sehän on selvä juttu, mutta yksittäisen pelin hintaa ei määritellä sen mukaan, miten koko firma voi.
 
Katsoo näitä isoja pelifirmoja niin nehän takoo enempi rahaa kuin ikinä. En alkaisi liputtamaan isompia maksuja kuluttajilta firmoille.
Varmaan yhtä moni liputtaa näitä korkeita pelien hintoja, kuin mitä nykyisiä näyttisten markkinahintoja.
 
PS5 digiversion ja digipelien pahin ongelma on se, että Sony on monopolisoinut markkinat. On vain yksi paikka mistä ostaa pelejä, ja se on konsolivalmistajan käsissä. Kun ei ole muita vaihtoehtoja, ei ole kilpailuakaan. Hinnat saa määrittää itse miten huvittaa. Jos PS5 digipelejä voisi ostaa muistakin digitaalisten pelien kauppapaikoista, niin hinnatkin pysyisivät aisoissa, olisi kunnon tarjouskampanjoita, kilpailua että osta se peli meiltä eikä noilta. Näin onkin PS5 fyysisten levyjen kohdalla.
 
Miksi tuo on PC:llä halvempi?
Koska konsolivalmistajilla on käytössä ns. gilette-malli, myydään partahöylä halvalla mutta terät kalliilla. Eli myydään konsolit halvalla, mutta pelit kalliilla. PC puolella pelimyynnin ei tarvitse kompensoida laitteistomyynnin heikkoa katetta tai jopa tappiota.
 
PS5 digiversion ja digipelien pahin ongelma on se, että Sony on monopolisoinut markkinat. On vain yksi paikka mistä ostaa pelejä, ja se on konsolivalmistajan käsissä. Kun ei ole muita vaihtoehtoja, ei ole kilpailuakaan. Hinnat saa määrittää itse miten huvittaa. Jos PS5 digipelejä voisi ostaa muistakin digitaalisten pelien kauppapaikoista, niin hinnatkin pysyisivät aisoissa, olisi kunnon tarjouskampanjoita, kilpailua että osta se peli meiltä eikä noilta. Näin onkin PS5 fyysisten levyjen kohdalla.
Kuvitteletko nyt että vaikka Xboxille tai PC:lle sähköisten peliavaimien hinnoittelun tekee joku muu kuin julkaisija? Se ”kilpailu” mitä tuolloin on tulee ihan vaan siitä kun julkaisia ”suuressa viisaudessaan” myy tuotettaan useilla eri hinnoilla eri jälleenmyyjille, useimmiten maan ostovoiman mukaan. Myös pleikalla myydään peliä useimmiten useilla eri hinnoilla sijainnin mukaan, mutta kuluttajana asian hyödyntäminen vaatii vähän enemmän kikkailua.

Myös noi ”kunnon tarjouskampanajat” on julkaisijalähtöisiä, sillä muutenhan kyseiset kauppapaikat tekisivät tappiota myydessään peliä alle sen hinnan millä ne saavat sen julkaisijalta jälleenmyytäväksi.

On aika sekavaa samaan aikaan valittaa että kehua saman julkaisijan tekemää hyvin monimutkaista hinnoittelupolitiikkaa.

Henk. koht. tykkäisin siitä jos peli myytäisiin samaan hintaan alustasta ja sijainnista riippumatta, mielummin sen halvemman hinnan mukaan, mut julkaisijan excelsankarit ymmärrettävästi haluaa maksimoida tulonsa tällä älyttömällä virityksellään. Suurin osa kuluttajista vaan ostaa pelin helpoimman kautta, muutenhan hinnat asettuisi kaikkialla lopulta samalle tasolle.
 
Ei julkaisija jälleenmyyntihintaa määrää. Jos toinen kauppapaikka ottaa 30% provision ja toinen tyytyy 10% provikkaan myyntihinnasta, niin siinä se kilpailu syntyy. Kun esim. Verkkokauppa myi Cyberpunkkia 15 eurolla niin tuskin siihen on julkaisijalta lupaa kysytty. Tai kun Citymarket myy The Last Of Us 2:sta 15 eurolla. Samoin PC puolella digimyynnissä Epic Games Store myy pelejä nyt tarjouskampanjoissaan todella halvalla tai jopa ilmaiseksi saadakseen lisää asiakkaita. Tuskin siihenkään kysellään lupaa julkaisijalta. Jos vaikkapa Steamilla olisi monopoli PC-digipeleihin, niin näitä kampanjoita ei olisi, kun ei olisi kilpailua asiakkaista.
 
Ei julkaisija jälleenmyyntihintaa määrää. Jos toinen kauppapaikka ottaa 30% provision ja toinen tyytyy 10% provikkaan myyntihinnasta, niin siinä se kilpailu syntyy.
Julkaisijahan määrää provikkaa edeltävän hinnan ja näin myös lopullisen jälleenmyyntihinnan.

Steamissä ja Originissa molemmissa BF2042 maksaa 60€, mutta vain Originista ostetuista peleistä EA saa kaiken itselleen. Steamistä ostettuja pelejä verottaa Valve.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 635
Viestejä
4 560 568
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom