PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

En mä koe noita uusien pelien hinnanostoja pahana asiana. Jos haluaa halvalla niin tie on alennusten odottelu, levyn lainaaminen kaverilta ja joidenkin pelien tapauksessa psn+. Ei sonyn triple a pelit kuten God of War, horizon zero dawn, uncharted jne. ole halpoja tehdä. Näissä yksinpeleissä ei myöskään ole miktroransaktioita tai muita "piilokuluja". 70e pelistä on kuitenkin aika halpa hinta verrattuna esim. baari-iltoihin tai moottorikelkkailuun harrastuksena. Konsolipelaaminen on suhteellisen halpa harrastus, kun laskee hinnan per tunti mitä jää kuluksi.

Tuo kympin korotus last-genistä on vahvasti rahastuksen makuista Sonyltä. Sonyllä kun nimenomaan on jo oma taloudellisesti erittäin kannattava ja terve ekosysteemi. Tuskin noiden tiettyjen pelien hinnankorotuksille on ollut mitään pakkoa bisnes-mielessä. Sony rahastaa vähän lisää kuluttajilta ''because we can'' -mentaliteetilla, eikä tuossa hinnankorotuksessa ole objektiivisesti kuluttajan kannalta mitään hyvää.

Joo joidenkin isojen pelien tekeminen maksaa enemmän kuin aiemmin, mutta niin se maksaa muillakin kuin Sonyllä ja heidän pelistudioilla, enkä ole nähnyt esim. PC-puolella mitään uusien pelien hinnankorotuksia. Sony takoo omasta kaupasta myydessä varmasti kovat voitot, vaikka vähemmälläkin pärjäisi.

Pikkusen siis kritiikkiä siitä näin kuluttajan näkökulmasta. Ei se mitään muuta, eikä +10e nyt maata mullistava summa ole, mutta en lähtisi kuluttajana tällaisia nielemään mukisematta. Aika neutraalisti tähän on konsolipuolella reagoitu, joka kyllä kertoo että Sonylla on brändi kohdillaan.. Hyvässä ja potentiaalisesti pahassa.
 
Onhan tuo kyllä todella huolestuttavaa pleikkaripelaajien lompakkoa ajatellen kuinka ensi kuussakin sitä joutuu pleikkarin omistajana pulittamaan 70 euroa uudesta next gen-pelistä samaan aikaan kun naapurissa good guy-Microsoft vain jatkaa pelaajiensa parasta ajattelemista eikä julkaise pelejä uudelle laitteelle. Miettikää kuinka paljon Xboxin omistaneet ovat jo säästäneet rahaa verrattuna pleikkariin! o_O
Ymmärsinkö oikein, että olet tyytyväinen kun SAAT maksaa 70€ uudesta pelistä, kun taas Xboxin omistavat GP-tilaajat latailee uusia sekä vanhoja pelejä muutaman euron kuukausimaksulla? :rofl2: No, kukin tyylillään.

P.s Oman Xboxin pelikirjasto näyttää mulle seuraavaa:
  • 84 omistettua digipeliä
  • 300+ Game Pass-peliä
  • 82 EA Play-peliä
  • 20 asennettua peliä tällä hetkellä
  • Kovalevytilaa jäljellä 21GB
Mutta pakko kai se on uskoa ettei Xboxilla ole pelattavaa, kun kerran niin sanot. :rolleyes:
 
Eihän me nyt siihen voida lähteä, että kaikki odottelee alennuksia, lainaa pelin kaverilta tai ostaa jopa käytetyn pelin. Siinä jää Sonylta kokonaan rahat saamatta. Ei sonyn triple a pelit kuten God of War, horizon zero dawn, uncharted jne. ole halpoja tehdä. Kuulemma. Niistä pitäisi kaikkien maksaa täysi hinta.
Mistä päättelet etteivät nuo mainitsemasi IP:t tule jatkossakin myymään kymmeniä miljoonia kipaleita joista suurin osa täydellä hintalapulla?

Ihmiset ovat kyllä videopelimaailmassakin valmiita maksamaan extraa jos laatu on kohdillaan ja Sonyn peleissähän se meno lähes järjestäen on laadukkaampaa kuin 90 prosentilla isoista AAA-julkaisuisha.

Sonyn kärkistudioiden pelit ovat pullollaan huippuluokan grafiikkaa, animaatioita, musiikkia unohtamattakaan sitä pelattavuutta joka sekin on oikein hyvää ollut viime aikoina. Eikä nämä pelit usein ole mitään 10-15h virityksiä vaan yleensä jopa tuplasti tuon pituisia, joten tietenkin näiden pelien tekeminenkin maksaa usein satoja miljoonia dollareita. Harvalla studiolla on rahaa saati munaa lähteä toteuttamaan tuollaisia jättiprojekteja.

Uskon, että jatkossakin ihmiset saavat rahoilleen hyvin vastinetta eikä joku 10 euron hinnan nousu uutta God of Waria pelatessa varmaan paljoa paina takaraivossa pelaajalla.
 
Ymmärsinkö oikein, että olet tyytyväinen kun SAAT maksaa 70€ uudesta pelistä, kun taas Xboxin omistavat GP-tilaajat latailee uusia sekä vanhoja pelejä muutaman euron kuukausimaksulla? :rofl2: No, kukin tyylillään.

P.s Oman Xboxin pelikirjasto näyttää mulle seuraavaa:
  • 84 omistettua digipeliä
  • 300+ Game Pass-peliä
  • 82 EA Play-peliä
  • 20 asennettua peliä tällä hetkellä
  • Kovalevytilaa jäljellä 21GB
Mutta pakko kai se on uskoa ettei Xboxilla ole pelattavaa, kun kerran niin sanot. :rolleyes:
Mitäs niitä uusia next gen-pelejä Xboxilla on päässyt latailemaan ja pelailemaan? Halo taitaa olla se ensimmäinen iso AAA-peli, joskin ei tuokaan ole kyllä next geniä nähnytkään. :p
 
Mistä päättelet etteivät nuo mainitsemasi IP:t tule jatkossakin myymään kymmeniä miljoonia kipaleita joista suurin osa täydellä hintalapulla?

Ihmiset ovat kyllä videopelimaailmassakin valmiita maksamaan extraa jos laatu on kohdillaan ja Sonyn peleissähän se meno lähes järjestäen on laadukkaampaa kuin 90 prosentilla isoista AAA-julkaisuisha.

Sonyn kärkistudioiden pelit ovat pullollaan huippuluokan grafiikkaa, animaatioita, musiikkia unohtamattakaan sitä pelattavuutta joka sekin on oikein hyvää ollut viime aikoina. Eikä nämä pelit usein ole mitään 10-15h virityksiä vaan yleensä jopa tuplasti tuon pituisia, joten tietenkin näiden pelien tekeminenkin maksaa usein satoja miljoonia dollareita. Harvalla studiolla on rahaa saati munaa lähteä toteuttamaan tuollaisia jättiprojekteja.

Uskon, että jatkossakin ihmiset saavat rahoilleen hyvin vastinetta eikä joku 10 euron hinnan nousu uutta God of Waria pelatessa varmaan paljoa paina takaraivossa pelaajalla.
Ihan yksinkertaisesti siitä syystä, että suurin osa nimenomaan ei osta pelejä enää täydellä hinnalla, etenkään nyt kun hinnat nousi. Aika paljon foorumeilla näkee keskustelua asiasta, ja viimeisimpänä Returnalin hinnoittelu näytti olevan monen mielestä aika pahasti pielessä: Honest opinion and pool! For you guys that bought and played Returnal. Do you think Sony made the right decision to charge 70 dollars ?

Yli 2200 votea ja yli 70% sitä mieltä että hinta aivan liian korkea.

Nämä "elokuvapelit" on ihan oma juttunsa, eikä niitä kovinkaan moni muu julkaisija/pelitalo tee. Syitä siihen voit pohtia ihan itseksesi, mutta jos ne olisi niin varma rahasampo, niin niitä kopioisi kaikki.

Se on hyvä että Sony on oman juttunsa ja yleisönsä löytänyt näillä elokuvamaisilla putkikävelyillä, mutta toivon hartaasti että ainakaan Nintendo tai Microsoft ei tuollaisiin kertakäyttöpeleihin resurssejansa tuhlaa. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Uskon, että jatkossakin ihmiset saavat rahoilleen hyvin vastinetta eikä joku 10 euron hinnan nousu uutta God of Waria pelatessa varmaan paljoa paina takaraivossa pelaajalla.

PS5:en julkaisuvuoden pelit on niin kovaa kamaa ettei ikuisesti myöhästyvä gran turismo harmita. Julkaisupäivänä miles morales, parin viikon päästä ratchet&clank ja loppuvuodelle horizon forbidden west. Suomilasit päässä katsoen returnal on virstanpylväspeli. Tosin tuo ei ole peli mun makuun. Liikaa "saman" uudelleenpelaamista.

Tuohon päälle se aika hyvä psn+:an kyljessä tullut ps4 pelipaketti ja muut ilmaiset psn:n kautta kuitattavat pelit niin ei harmita koronneet hinnat just nyt. Sonyhan jakoi horizonin+dlc:n ja monta muuta peliä ilmaisena psn:n kautta. Myös ilmaiset 60fps päivitykset ovat hyvä asia. Alkuunhan joutui pelkäämään ps5:lla PSnelosen pelien pelaamiseen ei satsattaisi.
 
Mitäs niitä uusia next gen-pelejä Xboxilla on päässyt latailemaan ja pelailemaan? Halo taitaa olla se ensimmäinen iso AAA-peli, joskin ei tuokaan ole kyllä next geniä nähnytkään. :p
Ai että tuo Halo-katkeruus on samaan aikaan huvittavaa, mutta samaan aikaan myös vähän surullista. Tuoreimpana latasin Outriders, sitten MLB 21 ja Snowrunner. Dirt 5 oli myös ihan hauska. Pillars of Eternity 2 on jonossa odottamassa. Mutta näitähän ei varmaan lasketa oikeiksi peleiksi? Liian vähän elokuvamaista putkikävelyä. :rofl2:
 
Unchartedit ainoat jotka Sonyn eksluista kiinnostaa näin PC-pelaajana. Visuaalisesti PS:llä on todella hienoja pelejä kuten Ghosts Of Tshushima, mutta tuosta tuli toiminnallisesti vahvat Sekiro -vibat, jotka jätti aikanaan pahasti ontoksi. Jotain noista useimmista Sonyn peleistä puuttuu, ja toki se puuttuu monista PC:nkin peleistä. Harvoin törmää peleihin, joissa on yksityiskohdat viimeisen päälle hiottu, ja joista tuoksuu ''pelintekijöiden intohimo'' peliä kohtaan.

Ne pelit jotka uppoaa massoille eli jotka myy helvetisti, on usein sieluttomia ja enemmän tai vähemmän ''juosten kusten'' tehty. Ja massojen pelin tunnistaa myös vaikeustasosta, joka on helppo. Mutta ei läheksään kaikki ole onneksi noita, kun pelimaailman tarjonta on räjähtänyt valtaisaksi.

Se että kolahtaako joku peli vai ei, on lopulta useiden osien summa. Pelin tunnelma rakentuu monesta eri asiasta, kuten visuaalisesta suunnittelusta ja äänimaailmasta. Hyvällä juonella ja päähenkilöillä saa myös hyvän pohjan. Grafiikan taso ei lopulta ole älyttömän isossa osassa, kun harva julkaisee enää pikselikuraa.
 
Ai että tuo Halo-katkeruus on samaan aikaan huvittavaa, mutta samaan aikaan myös vähän surullista. Tuoreimpana latasin Outriders, sitten MLB 21 ja Snowrunner. Dirt 5 oli myös ihan hauska. Pillars of Eternity 2 on jonossa odottamassa. Mutta näitähän ei varmaan lasketa oikeiksi peleiksi? Liian vähän elokuvamaista putkikävelyä. :rofl2:
Ovathan nuo kyllä todella kaukana laadukkaista peleistä jos verrokkeina toimii Demon's Soulsin, Returnalin ja Ratchetin kaltaiset teokset. Eikä näistä kyllä mitenkään saa "elokuvapelejä". Ilmeisesti hiertää, kun Sony hallitsee gameplayn lisäksi graafisen annin tarinan lisäksi toisin kuin eräät? :p Ei ole mielestäni mitenkään peliltä pois jos siinä on jotain muutakin hyvää kuin itse pelattavuus.

Ihan yksinkertaisesti siitä syystä, että suurin osa nimenomaan ei osta pelejä enää täydellä hinnalla, etenkään nyt kun hinnat nousi. Aika paljon foorumeilla näkee keskustelua asiasta, ja viimeisimpänä Returnalin hinnoittelu näytti olevan monen mielestä aika pahasti pielessä: Honest opinion and pool! For you guys that bought and played Returnal. Do you think Sony made the right decision to charge 70 dollars ?

Yli 2200 votea ja yli 70% sitä mieltä että hinta aivan liian korkea.

Nämä "elokuvapelit" on ihan oma juttunsa, eikä niitä kovinkaan moni muu julkaisija/pelitalo tee. Syitä siihen voit pohtia ihan itseksesi, mutta jos ne olisi niin varma rahasampo, niin niitä kopioisi kaikki.

Se on hyvä että Sony on oman juttunsa ja yleisönsä löytänyt näillä elokuvamaisilla putkikävelyillä, mutta toivon hartaasti että ainakaan Nintendo tai Microsoft ei tuollaisiin kertakäyttöpeleihin resurssejansa tuhlaa. :tup:
Johan on jälleen kerran vakuuttavat lähteet sille ettei suurin osa ihmisistä ole valmis maksamaan peleistä enää täyttä hintaa. Siellä on varmasti ihan aikuisten oikeesti ja rehellisesti ihmiset jotka pelin omistavat äänestäneet eikä joukkoon ole tietenkään mahtunut yhtäkään konsolisoturia sekoittamaan pakkaa. :D

Sonyn kaltaisia pelejä yrittää monet tehdä, kuten Microsoft, mutta usein he kompuroivat, kun siellä ei ole Sonyn peli, elokuva -ja musiikkistudioista löytyvää kokemusta toteuttaa tälläinen projekti.

Täysin turhaa provoa pitää näitä tämän tyylisiä pelejä jotenkin "Sonyn elokuvapeleinä" sillä perusteella, että Sony vain onnistuu näissä parhaiten.
 
Tuoreimpana latasin Outriders, sitten MLB 21 ja Snowrunner. Dirt 5 oli myös ihan hauska. Pillars of Eternity 2 on jonossa odottamassa.
Ei taida näitä varten tarvita edes uutta konsolia. Milloin ajattelit pelata ekan next gen pelisi?

PoE2 on sit sen verran tarinavetoinen, että kannattaa tuolla asenteella jättää pelaamatta.
 
Ei taida näitä varten tarvita edes uutta konsolia. Milloin ajattelit pelata ekan next gen pelisi?

PoE2 on sit sen verran tarinavetoinen, että kannattaa tuolla asenteella jättää pelaamatta.

Juu ei tarvitse, mutta joss haluaa että peli pyörii paremmin ja nätimmin niin silloin. Kyllähän pc puolella porukka maksaa suolaisia hintoja uusista korteista vaikka pelit pyörii silti sillä 1060 kortilla.

Ps5:lla muutama hassu next gen peli etten kyllä näe järkeä senkään ostoon, ps4:lla pärjää vielä pitkään ja jossain kohtaa noita ps5 saa käytettynä jo alle markkinahinnan.
 
Ovathan nuo kyllä todella kaukana laadukkaista peleistä jos verrokkeina toimii Demon's Soulsin, Returnalin ja Ratchetin kaltaiset teokset. Eikä näistä kyllä mitenkään saa "elokuvapelejä". Ilmeisesti hiertää, kun Sony hallitsee gameplayn lisäksi graafisen annin tarinan lisäksi toisin kuin eräät? :p Ei ole mielestäni mitenkään peliltä pois jos siinä on jotain muutakin hyvää kuin itse pelattavuus.


Johan on jälleen kerran vakuuttavat lähteet sille ettei suurin osa ihmisistä ole valmis maksamaan peleistä enää täyttä hintaa. Siellä on varmasti ihan aikuisten oikeesti ja rehellisesti ihmiset jotka pelin omistavat äänestäneet eikä joukkoon ole tietenkään mahtunut yhtäkään konsolisoturia sekoittamaan pakkaa. :D

Sonyn kaltaisia pelejä yrittää monet tehdä, kuten Microsoft, mutta usein he kompuroivat, kun siellä ei ole Sonyn peli, elokuva -ja musiikkistudioista löytyvää kokemusta toteuttaa tälläinen projekti.

Täysin turhaa provoa pitää näitä tämän tyylisiä pelejä jotenkin "Sonyn elokuvapeleinä" sillä perusteella, että Sony vain onnistuu näissä parhaiten.
Mainitse kolme viimeisintä suurta tällaista "elokuvapeliä" joltain muulta firmalta kuin Sonylta? Tarinavetoinen, 3rd person, iso budjetti, suht kapea putki jossa edetään jne.

Jotenkin tuntuu että sulla hiertää enemmän, että koko pelimaailma ei pyöri näiden elokuvapelien ympärillä. :rofl2: Montako elokuvapeliä Nintendo on tehnyt Switchin megamenestyksen aikana?
 
Ei taida näitä varten tarvita edes uutta konsolia. Milloin ajattelit pelata ekan next gen pelisi?

PoE2 on sit sen verran tarinavetoinen, että kannattaa tuolla asenteella jättää pelaamatta.
Ihan kivahan tuolla Series X:llä on pelata kun on kattava taaksepäin yhteensopivuus, paljon X/S enhanced-pelejä, FPS boost-pelit, Quick Resume, SSD lataa pelit joutuisammin ym.

Mulla on kilometrin mittainen backlog pelkästään Xboxilla, joten ei ole kyllä mikään kiire olla ostamassa vielä lisää pelejä jonon jatkoksi. Katsellaan rauhassa mitä tuonne Game Passiin ilmestyy ja kokeillaan sieltä, niin ei mene rahat hukkaan.

Vai oliko tämä nyt se "kuka niitä vanhoja pelejä jaksaa edes pelata"-kommentti? :rofl2:
 
Ihan kivahan tuolla Series X:llä on pelata kun on kattava taaksepäin yhteensopivuus, paljon X/S enhanced-pelejä, FPS boost-pelit, Quick Resume, SSD lataa pelit joutuisammin ym.

Mulla on kilometrin mittainen backlog pelkästään Xboxilla, joten ei ole kyllä mikään kiire olla ostamassa vielä lisää pelejä jonon jatkoksi. Katsellaan rauhassa mitä tuonne Game Passiin ilmestyy ja kokeillaan sieltä, niin ei mene rahat hukkaan.

Vai oliko tämä nyt se "kuka niitä vanhoja pelejä jaksaa edes pelata"-kommentti? :rofl2:
Series X - maailman paras retrokonsoli.

Retropelaamiselle on tosiaan oma ketjunsa. :)
Hyvä harrastus ja itsekkin sen parissa aika ajoin puuhailen.
 
Series X - maailman paras retrokonsoli.

Retropelaamiselle on tosiaan oma ketjunsa. :)
Hyvä harrastus ja itsekkin sen parissa aika ajoin puuhailen.
Eli ymmärränkö oikein, että sinun mielestä tämä Sonyn suhtautuminen taaksepäin yhteensopivuuteen on paljon parempi kuin Microsoftin? :think:
 
Eli ymmärränkö oikein, että sinun mielestä tämä Sonyn suhtautuminen taaksepäin yhteensopivuuteen on paljon parempi kuin Microsoftin? :think:
Ymmärrät taas (tahallaan?) aivan väärin. Viestissäni kehuin Microsoftin omistautumista retropelaamiseen, ja kyseinen homma on hoidettu selvästi paremmin kuin mitä tällä hetkellä uudella pleikalla.
Uusille konsoleille tehtyjen pelien osalta tilanne taas on yksiselitteisesti parempi Sonylla.
 
Ei tuo xboxikaan kovin kummoisempi ole jäähdytyksen osalta joten tuskin suuria eroja on. Puhutaan kuitenkin tyyliin euroista per laite suuntaan tai toiseen veikkaan.

Melkoista yksinkertaistamista mutuilun pohjalta. Alla muutama esimerkki valmistuskustannusten eroista jo ihan konsolin rakennetta katsomalla:

1. Pienempi piisiru = enemmän siruja piikiekolta
2. Sama piisiru käytössä niin PS5 DE kuin Disc edition = ei tarvita kahta eri piikiekkoa = voidaan ostaa halvemmalla isommissa erissä
3. Konsolin mekaniikka pitkälti sama PS5 DE & Disc edition, eroavaisuudet näiden osalta voidaan tehdä valmistuksen loppupäässä = mekaniikkakomponentit voidaan ostaa isommissa erissä
4. Alihankkijasopparit tehty isommalle volyymille vrt. Xbox

Ainoa selkeästi kalliimpi komponentti BOM:n osalta kuin kilpailijalla on SSD, joten en yhtään ihmettele että PS5 saavuttaa breakevenin huomattavasti Series -konsoleita nopeammin.

Ymmärrät taas (tahallaan?) aivan väärin. Viestissäni kehuin Microsoftin omistautumista retropelaamiseen, ja kyseinen homma on hoidettu selvästi paremmin kuin mitä tällä hetkellä uudella pleikalla.
Uusille konsoleille tehtyjen pelien osalta tilanne taas on yksiselitteisesti parempi Sonylla.

En ole itsekään koskaan ymmärtänyt uuden laitteen hommaamista vanhojen pelien pelaamiseen. En ole PC-rautaakaan päivittänyt vain sen vuoksi että pelit rullaisivat paremmin, mutta kukin tyylillään.
 
Viimeksi muokattu:
Melkoista yksinkertaistamista mutuilun pohjalta. Alla muutama esimerkki valmistuskustannusten eroista jo ihan konsolin rakennetta katsomalla:

1. Pienempi piisiru = enemmän siruja piikiekolta
2. Sama piisiru käytössä niin PS5 DE kuin Disc edition = ei tarvita kahta eri piikiekkoa = voidaan ostaa halvemmalla isommissa erissä
3. Konsolin mekaniikka pitkälti sama PS5 DE & Disc edition, eroavaisuudet näiden osalta voidaan tehdä valmistuksen loppupäässä = mekaniikkakomponentit voidaan ostaa isommissa erissä
4. Alihankkijasopparit tehty isommalle volyymille vrt. Xbox

Ainoa selkeästi kalliimpi komponentti BOM:n osalta kuin kilpailijalla on SSD, joten en yhtään ihmettele että PS5 saavuttaa breakevenin huomattavasti Series -konsoleita nopeammin.



En ole itsekään koskaan ymmärtänyt uuden laitteen hommaamista vanhojen pelien pelaamiseen. En ole PC-rautaakaan päivittänyt vain sen vuoksi että pelit rullaisivat paremmin, mutta kukin tyylillään.

Lisäisin tuohon vielä, että xboxin rakenne on elegantimpi ja pienempi. Yleensä tuollaiset asiat maksavat enemmän kuin ison ja yksinkertaisen valmistaminen.
 
Lisäisin tuohon vielä, että xboxin rakenne on elegantimpi ja pienempi. Yleensä tuollaiset asiat maksavat enemmän kuin ison ja yksinkertaisen valmistaminen.

Kyllä, yleensä hinta on se muuttuja joka pomppaa ylöspäin jos halutaan samalla pientä ja tehokasta.
 
Lisäisin tuohon vielä, että xboxin rakenne on elegantimpi ja pienempi. Yleensä tuollaiset asiat maksavat enemmän kuin ison ja yksinkertaisen valmistaminen.
Jep. Xboxissa on paljon enemmän outoja liittimiä ja työstettyjä metalliosia tukevoittamassa rakennetta. Pleikkari on vaan yks platku emolevy yhtä platkussa muovirungossa.
 
Huomautus - jätä väheksyvä emojien käyttö pois viesteistä, ei kuulu asialliseen keskusteluun
Ymmärrät taas (tahallaan?) aivan väärin. Viestissäni kehuin Microsoftin omistautumista retropelaamiseen, ja kyseinen homma on hoidettu selvästi paremmin kuin mitä tällä hetkellä uudella pleikalla.
Uusille konsoleille tehtyjen pelien osalta tilanne taas on yksiselitteisesti parempi Sonylla.
Noh, onhan tuo aika suhteellista. Jos Sonylla on tällä hetkellä tarjota yksi remake (Demon's Souls) ja täysihintainen indiepeli (Returnal), niin kaipa se sitten on yksiselitteisesti parempi. :tup: Xboxilla ero on siinä, että haluavat tarjota pelinsä mahdollisimman pitkään myös One-konsolin omistajille. Niin kaipa ne Xboxin pelit sitten ei ole "true next-gen"-pelejä. :rofl2:
 
Niin kaipa ne Xboxin pelit sitten ei ole "true next-gen"-pelejä. :rofl2:
Ei ole ei. Kiva että tämän todettuasi kierit lattialla nauraen, vai mikä lie kohtausemoji käytössä.

Jos next gen pelit on sinusta vaan pikkasen parempi resoluutio vanhan genin peleistä, niin keskustelua on turha jatkaa.

Xboxilla ero on siinä, että haluavat tarjota pelinsä mahdollisimman pitkään myös One-konsolin omistajille.
Tai sit voi kans sanoa että xboxilla ero on siinä, että next gen pelejä ei rahoiteta uuden konsolin kahtena ensimmäisenä vuotena. Täysin älytöntä laiminlyödä pelikehitystä tuossa määrin.
 
Noh, onhan tuo aika suhteellista. Jos Sonylla on tällä hetkellä tarjota yksi remake (Demon's Souls) ja täysihintainen indiepeli (Returnal), niin kaipa se sitten on yksiselitteisesti parempi. :tup: Xboxilla ero on siinä, että haluavat tarjota pelinsä mahdollisimman pitkään myös One-konsolin omistajille. Niin kaipa ne Xboxin pelit sitten ei ole "true next-gen"-pelejä. :rofl2:

Ai nyt kaivettiin työkalupakista trollaus kun muuten tulee lunta tupaan? Mistä lähtien AAA-tason peli on ollut indie-peli? Vai keksittiinkö tässä uusi termi, indie AAA? :D

Niitä PS5-excluja kun löytyy muitakin kuin mainitsemasi, vaikka ymmärrettävästi nämä jää mainitsematta kun vesittävät oman väitteesi. Xboxilla nämä "true next-gen" pelit kun ovat kovin vähissä, taidetaan mennä pitkälti the Mediumin varassa?

Tai sit voi kans sanoa että xboxilla ero on siinä, että next gen pelejä ei rahoiteta uuden konsolin kahtena ensimmäisenä vuotena. Täysin älytöntä laiminlyödä pelikehitystä tuossa määrin.

Oli sieltä Xboxiltakin tulossa jotain next gen -only kamaa myöhemmin, vaikka aiemmin todettiin pelien tulevan myös Xbox Onelle tiettyyn pisteeseen asti. Viestintä vaan MS:n suunnalta on ollut perinteiseen tapaan niin epäselvää kuin olla ja voi, joten täyttä selvyttä ei ole mitkä pelit nyt ovat jatkossa tulossa ainoastaan Series -konsoleille.

Everwild taisi olla yksi näistä. Tosin peli oli kehityksessä aiemmin Xbox Onelle, joten tästä saatiin next-gen exclu pudottamalla XOne pois kesken pelin kehityksen.
 
Viimeksi muokattu:
1. Pienempi piisiru = enemmän siruja piikiekolta
2. Sama piisiru käytössä niin PS5 DE kuin Disc edition = ei tarvita kahta eri piikiekkoa = voidaan ostaa halvemmalla isommissa erissä
3. Konsolin mekaniikka pitkälti sama PS5 DE & Disc edition, eroavaisuudet näiden osalta voidaan tehdä valmistuksen loppupäässä = mekaniikkakomponentit voidaan ostaa isommissa erissä
4. Alihankkijasopparit tehty isommalle volyymille vrt. Xbox

Ok, paljonko ero on sinun mutuilulla?

Huomioitko hankintasopimuksissa Mikkiksen datacenter hankinnat AMDltä, mitet vaikuttaa ostohintoihin?
 
Horizoni on vielä cross gen painos ainakin sonylta ja varmaan on myös tuleva Gears 6 koska trilogiaksi tarkoitettu.
Edellinen geni tuli markkinoille 2013 ja vasta 2015 taisi olla jo niin että isommat AAA pelit* unohtivat viime genin(paitsi MGSV/Rise of the tomb raider)
*=Bloodborne, Witcher 3, Batman, Halo 5, Fallout 4, Assasins Creed Syndicate, Dying Light, Forza Motorsport 6.

Mäsähän taisi katkaista aika nopeasti X360 napanuoran nimittäin FM5 tuli 2013 ja ainoastaan Xbox onelle.
Jokuhan voisi tarkistaa että tekikö mäsä tai sony paljoa crossgeni painoksia X360/ps3 ja XO/PS4 omista peleistään?

Assassins Creed IV, Fifat ja NHL taisi tulla aikanaan molemille polveille ja toki COD sarja.
 
Mainitse kolme viimeisintä suurta tällaista "elokuvapeliä" joltain muulta firmalta kuin Sonylta? Tarinavetoinen, 3rd person, iso budjetti, suht kapea putki jossa edetään jne.

Jotenkin tuntuu että sulla hiertää enemmän, että koko pelimaailma ei pyöri näiden elokuvapelien ympärillä. :rofl2: Montako elokuvapeliä Nintendo on tehnyt Switchin megamenestyksen aikana?
En nyt lähde kaikilla sinun kriteereilläsi listaa tekemän sillä tarinavetoisia ovat lähes kaikki pelit tänä päivänä ja eihän 3rd person nyt mitenkään pelistä elokuvamaista tee joten miksi rajaisimme listan tuohon?

Mutta listataan nyt vaikka Xboxin puolelta sellaiset teokset kuin Gears ja Halo jotka jotka ovat pääkampanjaltaan tarinavetoisia ja omaavat ison budjetin kuin myös tunnelimaisia kohtauksia (onko tämä paha?). Ja sitä paitsi eikö Sony tänä päivänä tee enemmän open world-pelejä lineääristen pelien sijaan?

No, jatketaan listaa eli käytännössä jokainen Ubisoftin open world peli ja Rockstarin pelit ovat myös sellaisia teoksia jotka voidaan laittaa tähän samaan kategoriaan. Kyllähän näitä löytyy samantyylisiä pelejä löytyy enemmänkin, kuten itsekin varmaan olet tietoinen, mutta tunnut tarkoituksella leikkivän nyt tyhmää asian suhteen.

Kuten sanoin, moni yrittää tehdä samanlaisen scopen pelejä kuin Sony, mutta harvalla studiolla löytyy taitoa saatika budjettia toteuttaa kyseisiä visioita.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt lähde kaikilla sinun kriteereilläsi listaa tekemän sillä tarinavetoisia ovat lähes kaikki pelit tänä päivänä ja eihän 3rd person nyt mitenkään pelistä elokuvamaista tee joten miksi rajaisimme listan tuohon?

Mutta listataan nyt vaikka Xboxin puolelta sellaiset teokset kuin Gears ja Halo jotka jotka ovat pääkampanjaltaan tarinavetoisia ja omaavat ison budjetin kuin myös tunnelimaisia kohtauksia (onko tämä paha?). Ja sitä paitsi eikö Sony tänä päivänä tee enemmän open world-pelejä lineääristen pelien sijaan?

No, jatketaan listaa eli käytännössä jokainen Ubisoftin open world peli ja Rockstarin pelit ovat myös sellaisia teoksia jotka voidaan laittaa tähän samaan kategoriaan. Kyllähän näitä löytyy samantyylisiä pelejä löytyy enemmänkin, kuten itsekin varmaan olet tietoinen, mutta tunnut tarkoituksella leikkivän nyt tyhmää asian suhteen.

Kuten sanoin, moni yrittää tehdä samanlaisen scopen pelejä kuin Sony, mutta harvalla studiolla löytyy taitoa saatika budjettia toteuttaa kyseisiä visioita.
Gears nyt on päivänselvä 3rd person shootteri, jossa kykitään suojassa, räiskitään, edetään jne ja Halo on ihan puhdas FPS-peli. Mutta hyvä yritys oli. :tup:

"Cinematic 3rd person action-adventure" on aika tarkalleen se genre, johon nuo Sonyn pelit lokeroituu. Mutta kuten sanoin jo aiemmin, toivottavasti ei Microsoft tai Nintendo ei lähde noita pelejä apinoimaan.

Tomb Raider trilogia?
Hienoa, löytyi 2013, 2015 ja 2018 julkaistu Uncharted-kopiosetti yhdeltä ja samalta julkaisijalta. Siinäpä ne sitten taisikin olla. :tup:
 
Tomb Raider trilogia?
Batmanit, tomb raiderit, assassins creedit, Watch dogsit, red dead redemptionit... kaikki menee kategoriaan tarina/"kapea putki"/3rd person/iso budjetti. Kaikki on ihan hyviä mutta kuitenkin vähän paskoja versioita Sonyn Horizonista, God of Warista, Last of Us, Ghost of tsushima, Ratchet and Clank, Spiderman.
 
Batmanit, tomb raiderit, assassins creedit, Watch dogsit, red dead redemptionit... kaikki menee kategoriaan tarina/"kapea putki"/3rd person/iso budjetti. Kaikki on ihan hyviä mutta kuitenkin vähän paskoja versioita Sonyn Horizonista, God of Warista, Last of Us, Ghost of tsushima, Ratchet and Clank, Spiderman.
Eiköhän Assassin's Creed juuri aloittanut nuo "Ubisoft open world"-pelit, joita moni pitää aika väsyneinä nykyään. Esim. tämä artikkeli sivuaa tuota Sonyn tyyliä: How Sony Perfected Third-Person Action-Adventure Games

Menee jo saman toistamiseksi, mutta hyvä että Sony on löytänyt yleisönsä näille. Osaa tuo saman toisto jo kyllästyttää, mutta osa jaksaa edelleen innostua siitä seuraavasta 3rd person toimintaseikkailusta. Onneksi noita ei juuri kukaan muu jaksa enää väkertää, ja oikeastaan mitä vähemmän niin sitä parempi. :)
 
Menee jo saman toistamiseksi, mutta hyvä että Sony on löytänyt yleisönsä näille. Osaa tuo saman toisto jo kyllästyttää, mutta osa jaksaa edelleen innostua siitä seuraavasta 3rd person toimintaseikkailusta. Onneksi noita ei juuri kukaan muu jaksa enää väkertää, ja oikeastaan mitä vähemmän niin sitä parempi. :)
Aina kyllä paistaa pieni katkeruus tälläistä viesteistä siitä kuinka Sony on masteroinut hyvän gameplayn lisäksi peleihinsä näyttävät grafiikat ja varteenotettavan tarinan. Voin vain kuvitella sitä hypen määrää sieltä päästä jos Microsoftin joku peli noudattelisi samaa kaavaa ja keräisi samanlaiset kehut ihmisiltä. Yhtäkkiä varmaan sielläkin arvostus kyseisiä pelejä kohtaan nousisi.:p

Jos joku tosissaan näkee God of Warin, Unchartedin, TLOU2:n tai Ghost of Tsushiman olevan jotenkin samantyylisiä pelejä niin veikkaan etteivät kyseiset ihmiset ole pelejä edes pelanneet tai sitten vain tahallaan näitä koitetaan vähätellä toistensa kopioiksi sen perusteella, että ne ovat 3rd person ja niissä on näyttäviä tarinahetkiä. Menee vähän samaan kategoriaan, kun joku väittää Halon ja Gearsin olevan samantyylisiä pelejä kun molemmat ovat scifiräiskintöjä. Helpostihan monet pelit saadaan pelkistettyä samantyylisiksi jos noin kapeakatseisesti asiaa tarkastelee.
 
Noh. God Of War (uusi), TLoU ja Uncharted on ainoat, johon tuo "iso budjetti, 3rd person, kapea putki, cinematic" rimpsu jokseenkin istuu. Niissäkin se gameplay kuitenkin aika erilaista toisiinsa verrattuna sitten kuitenkin.

Että eipä noita tuohon muottiin sopivia pelejä nyt Sonyltakaan niin hirveesti ole tullut

Open world pelejä on ihan turha lähteä tuohon mukaan änkeämään, kun ne ei ole kapeita putkia.
 
Horizon zero dawn myös tavallaan putkijuoksu, suurin osa questeista on putkessa tai todella pienelle alueelle rajattu. Syntyy illuusio avoimesta maailmasta, joka ei oikeasti olekaan kovin avoin.
 
Aina kyllä paistaa pieni katkeruus tälläistä viesteistä siitä kuinka Sony on masteroinut hyvän gameplayn lisäksi peleihinsä näyttävät grafiikat ja varteenotettavan tarinan. Voin vain kuvitella sitä hypen määrää sieltä päästä jos Microsoftin joku peli noudattelisi samaa kaavaa ja keräisi samanlaiset kehut ihmisiltä. Yhtäkkiä varmaan sielläkin arvostus kyseisiä pelejä kohtaan nousisi.:p

Jos joku tosissaan näkee God of Warin, Unchartedin, TLOU2:n tai Ghost of Tsushiman olevan jotenkin samantyylisiä pelejä niin veikkaan etteivät kyseiset ihmiset ole pelejä edes pelanneet tai sitten vain tahallaan näitä koitetaan vähätellä toistensa kopioiksi sen perusteella, että ne ovat 3rd person ja niissä on näyttäviä tarinahetkiä. Menee vähän samaan kategoriaan, kun joku väittää Halon ja Gearsin olevan samantyylisiä pelejä kun molemmat ovat scifiräiskintöjä. Helpostihan monet pelit saadaan pelkistettyä samantyylisiksi jos noin kapeakatseisesti asiaa tarkastelee.
1622266107993.png


Täysin ymmärrettävää asettua puolustuskannalle, kun siitä kuuluisasta pyhästä lehmästä on kuitenkin kyse. ;)

Microsoftilla ja Nintendolla panostukset on kokonaan toisenlaisissa peleissä, joten aika turhaa jossittelua, kun kumpikaan ei edes yritä kopioida tuota samaa mallia.

Visuaalisesti vaikuttavin peli viime vuosien aikana omalla kohdalla on ollut ehdottomasti Microsoft Flight Simulator. Nintendo taas pärjäilee ihan kivasti tekemällä omaa juttuaan. Ehkä sille on syynsä ettei näiltä kahdelta noita "press X for awesome"-elokuvapelejä juurikaan nähdä. :think:
 
Horizon zero dawn myös tavallaan putkijuoksu, suurin osa questeista on putkessa tai todella pienelle alueelle rajattu. Syntyy illuusio avoimesta maailmasta, joka ei oikeasti olekaan kovin avoin.
Tuolla tavalla voidaan määritellä mikä tahansa peli putkijuoksuksi.
 
Microsoft watch out of the window simulator… siinäkö oli nyt se xboxin viime vuosien kohokohta? Juuri tällaisia varten minullakin on parin euron game pass subi että voi jälleen kerran ladata, testata ja todeta harmaaksi geneeriseksi paskaksi sekä poistaa pelin. Näin tuntuu käyvän kaikille microsoftin palvelun peleille. Toki voin ladella sitten vähän statseja miten minulla on 100 peliä jo testattuna ja 1500€ säästettynä kiitos gamepassin…. En olisi pelannut nuita ilman game passia enkä pelannut sen kanssakaan vaikka ilmaiseksi saa?

tulisi nyt se helvetin elder scrolls tuonne niin saisi jotain vastinetta. Alkaa tulemaan sekin peli kalliiksi tt vauhtia…
 
1622266107993.png


Täysin ymmärrettävää asettua puolustuskannalle, kun siitä kuuluisasta pyhästä lehmästä on kuitenkin kyse. ;)

Microsoftilla ja Nintendolla panostukset on kokonaan toisenlaisissa peleissä, joten aika turhaa jossittelua, kun kumpikaan ei edes yritä kopioida tuota samaa mallia.

Visuaalisesti vaikuttavin peli viime vuosien aikana omalla kohdalla on ollut ehdottomasti Microsoft Flight Simulator. Nintendo taas pärjäilee ihan kivasti tekemällä omaa juttuaan. Ehkä sille on syynsä ettei näiltä kahdelta noita "press X for awesome"-elokuvapelejä juurikaan nähdä. :think:
Et ole vieläkään oikein selittänyt mitää pahaa on graafisesti upean näköisissä peleissä jotka ovat kuvattuna kolmannesta persoonasta? Pitäisikö näiden joidenkin olla 1st person, että kelpaisi? Mielestäni tuossa kohtaa menisi hukkaan Sonyn pelien päähahmojen hienot animaatiot. Muutenkin itselleni ainakin 3rd person on aina se go-to kuvakulma. Taisi nousta Cyberpunkinkin kohdalla pieni haloo, kun se paljastui 1st person peliksi. Taitaa aika moni siis suosia 3rd person kuvakulmaa peleihinsä. Onhan tuo myös deveille vaikeampi toteuttaa.

Ja onhan noissa kuvan kaikissa peleissä myös täysin erilainen pelattavuus, joten en todellakaan ymmärrä mitä nyt yrität todistella tässä, että pelit olisivat kopioita toisistaan. :D
 
Eikös nämä Sonyn yksinoikeudet ole vielä sellaisia, että ne vie teknistä osaamista, pelimoottoreita ym. eteenpäin tuoden uusia mahdollisuuksia? Luulisi, että peleistä kiinnostunut huomioisi edes tälläisen pointin.
 
Horizon zero dawn myös tavallaan putkijuoksu, suurin osa questeista on putkessa tai todella pienelle alueelle rajattu. Syntyy illuusio avoimesta maailmasta, joka ei oikeasti olekaan kovin avoin.
Näin se on suurimmassa osassa avoimen maailman pelejä. RDR2 on vielä tuotakin rajatumpi tehtäväsuunnittelultaan esimerkiksi, vaikka avoimen maailman koko on massiivinen.
 
Huomautus - jätä nämä fanitussyytökset pois, pyri rakentavaan keskusteluun
PS5:en julkaisuvuoden pelit on niin kovaa kamaa ettei ikuisesti myöhästyvä gran turismo harmita. Julkaisupäivänä miles morales, parin viikon päästä ratchet&clank ja loppuvuodelle horizon forbidden west. Suomilasit päässä katsoen returnal on virstanpylväspeli. Tosin tuo ei ole peli mun makuun. Liikaa "saman" uudelleenpelaamista.

Tuohon päälle se aika hyvä psn+:an kyljessä tullut ps4 pelipaketti ja muut ilmaiset psn:n kautta kuitattavat pelit niin ei harmita koronneet hinnat just nyt. Sonyhan jakoi horizonin+dlc:n ja monta muuta peliä ilmaisena psn:n kautta. Myös ilmaiset 60fps päivitykset ovat hyvä asia. Alkuunhan joutui pelkäämään ps5:lla PSnelosen pelien pelaamiseen ei satsattaisi.
Tai sitten jos ottaa fanilasit pois päästä:
Yesterday, as part of an investor presentation, Sony called this its “best ever post-launch lineup,” which is...debatable. And yet, despite the relative lack of games that necessitate the pricey upgrade, people are still searching feverishly for PS5s—even entering raffles (some of them sketchy) or buying at inflated prices. If that sounds like you, let me offer some reassurance: You still don’t need a PS5! You’re honestly not missing out on much. Use the money on something else. Spend it on a cheap vacation, your student loans, or a dog—any dog; it doesn’t even have to be your dog. That’s my advice to you, would-be PS5 owner: Give a dog $500. Someday, you’ll thank me.
 
Vähän tuosta elokuvapelien suunnittelusta sivuten, tuli itse laitettua Days Gone refundiin noin tunnin jälkeen. Ei se kolmas persoona tai hienot grafiikat ja hyvä juoni/näyttely tosiaan ole huono asia, mutta pelaajalta riistetään liikaa kontrollia ja itse pelaamista tapahtuu noissa 3rd person putkissa todella vähän. Juostaan kapeita rajattuja putkia eikä voi edes liikuttaa kameraa kunnolla jos toinen hahmo puhuu, tai peli haluaa kiinnittää huomiosi tiettyyn suuntaan. Välillä hahmo liikkuu hidasta kävelyvauhtia, etkä voi siihen itse vaikuttaa. Osa taisteluistakin käydään quicktime-eventteinä ja ainoa haaste on rämpyttää X-painiketta. Turhauttavaa pelisuunnittelua joka mielestäni vähättelee pelaajaa.

Käytännössä oma kokemus olisi aivan sama, jos tällaisen pelin olisi katsonut youtuben kautta. Sama ongelma mielestäni oli myös Last of Usissa, jossa itse pelaaminen jää juonen taka-alalle. Toki oman genrensä paras peli, mutta kokemus aivan sama pelaatko itse, vai oletko katsojana. Tästä kielii myös se, että youtubessa "The Last of Us - Movie edition" eli 6 tunnin "elokuvaversio" pelistä on youtubessa katsottu 9 miljoonaa kertaa. Hatunnosto naughty dogille toki tuosta.

Mielestäni kuitenkin tärkeintä on käytetylle ilmaisukeinolle (videopelit) uniikit pirteet (medium specificity). Elokuvissa se on elokuvaus(cinematography), novelleissa juoni ja tarinankerronta. --> Videopeleissä olennaisinta on pelaaminen ja pelattavuus. Elokuvapeleissä tämä jää taka-alalle ja ne ovat parempia elokuvina kuin peleinä.

Jos Xboxille on oikeasti tulossa yksinoikeudella jatkossa esim nämä länsimaiset RPG-pelit (Avowed, Starfield, Elder Scrolls, Falloutit), on se aika kova isku Sonylle. Ei jotain Skyrimin kaltaista peliä, jossa on käytännössä loputon uudelleenpeluuarvo voi verrata 10-20h elokuvapeliin.

ps.
EtGdEtgXMAIEaEy.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Microsoft watch out of the window simulator… siinäkö oli nyt se xboxin viime vuosien kohokohta? Juuri tällaisia varten minullakin on parin euron game pass subi että voi jälleen kerran ladata, testata ja todeta harmaaksi geneeriseksi paskaksi sekä poistaa pelin. Näin tuntuu käyvän kaikille microsoftin palvelun peleille. Toki voin ladella sitten vähän statseja miten minulla on 100 peliä jo testattuna ja 1500€ säästettynä kiitos gamepassin…. En olisi pelannut nuita ilman game passia enkä pelannut sen kanssakaan vaikka ilmaiseksi saa?

tulisi nyt se helvetin elder scrolls tuonne niin saisi jotain vastinetta. Alkaa tulemaan sekin peli kalliiksi tt vauhtia…

Joss kaikki on genereettistä paskaa ni miksi edes maksat sitä 2e? :D Ei itelle tulis mieleenkään maksaa jostain palvelusta minkä koen huonoksi edes sitä yhtä euroa.

Huvittava ilmiö miten paska gamepass on mutta silti sitä subataan kun halvalla saa.
 
Joss kaikki on genereettistä paskaa ni miksi edes maksat sitä 2e? :D Ei itelle tulis mieleenkään maksaa jostain palvelusta minkä koen huonoksi edes sitä yhtä euroa.

Huvittava ilmiö miten paska gamepass on mutta silti sitä subataan kun halvalla saa.
Minulle luvattiin Starfied ja Elder Scrollssin jatko parin vuoden sisään ja siinä toivossa olen että Spenkku setä ei ole valehdellut vaan parantanut tapansa. Jos nuo pelit on homeruneja niin tää subaus on worth it mutta toistaiseksi tää on yksi suuri gamble. Paljon puhetta mutta vähän sisältöä.
 
Minulle luvattiin Starfied ja Elder Scrollssin jatko parin vuoden sisään ja siinä toivossa olen että Spenkku setä ei ole valehdellut vaan parantanut tapansa. Jos nuo pelit on homeruneja niin tää subaus on worth it mutta toistaiseksi tää on yksi suuri gamble. Paljon puhetta mutta vähän sisältöä.

Missä on kerrottu Elder Scrollsin julkaisuikkuna? Entä Starfieldin? :) Myös olisi mukava kuulla, että mistä kaikesta "Spenkku-setä" on valehdellut. On helppo syyttää valehtelusta, kun ei anneta lähteitä ja näin ollen pitäisi luottaa kirjoittajaan.
 
Vähän tuosta elokuvapelien suunnittelusta sivuten, tuli itse laitettua Days Gone refundiin noin tunnin jälkeen. Ei se kolmas persoona tai hienot grafiikat ja hyvä juoni/näyttely tosiaan ole huono asia, mutta pelaajalta riistetään liikaa kontrollia ja itse pelaamista tapahtuu noissa 3rd person putkissa todella vähän. Juostaan kapeita rajattuja putkia eikä voi edes liikuttaa kameraa kunnolla jos toinen hahmo puhuu, tai peli haluaa kiinnittää huomiosi tiettyyn suuntaan. Välillä hahmo liikkuu hidasta kävelyvauhtia, etkä voi siihen itse vaikuttaa. Osa taisteluistakin käydään quicktime-eventteinä ja ainoa haaste on rämpyttää X-painiketta. Turhauttavaa pelisuunnittelua joka mielestäni vähättelee pelaajaa.

Käytännössä oma kokemus olisi aivan sama, jos tällaisen pelin olisi katsonut youtuben kautta. Sama ongelma mielestäni oli myös Last of Usissa, jossa itse pelaaminen jää juonen taka-alalle. Toki oman genrensä paras peli, mutta kokemus aivan sama pelaatko itse, vai oletko katsojana. Tästä kielii myös se, että youtubessa "The Last of Us - Movie edition" eli 6 tunnin "elokuvaversio" pelistä on youtubessa katsottu 9 miljoonaa kertaa. Hatunnosto naughty dogille toki tuosta.

Mielestäni kuitenkin tärkeintä on käytetylle ilmaisukeinolle (videopelit) uniikit pirteet (medium specificity). Elokuvissa se on elokuvaus(cinematography), novelleissa juoni ja tarinankerronta. --> Videopeleissä olennaisinta on pelaaminen ja pelattavuus. Elokuvapeleissä tämä jää taka-alalle ja ne ovat parempia elokuvina kuin peleinä.

Jos Xboxille on oikeasti tulossa yksinoikeudella jatkossa esim nämä länsimaiset RPG-pelit (Avowed, Starfield, Elder Scrolls, Falloutit), on se aika kova isku Sonylle. Ei jotain Skyrimin kaltaista peliä, jossa on käytännössä loputon uudelleenpeluuarvo voi verrata 10-20h elokuvapeliin.

ps.
EtGdEtgXMAIEaEy.jpg
Days Gonessa on paljon putkimaisia tehtäviä RDR2:n tapaan, mutta Days Gonessa on sentään myös tehtäviä, jotka antavat vapautta toteuttaa niitä omalla tavalla ympäristöä ja erilaisia lähestymistapoja hyödyntäen.

 
Vähän tuosta elokuvapelien suunnittelusta sivuten, tuli itse laitettua Days Gone refundiin noin tunnin jälkeen. Ei se kolmas persoona tai hienot grafiikat ja hyvä juoni/näyttely tosiaan ole huono asia, mutta pelaajalta riistetään liikaa kontrollia ja itse pelaamista tapahtuu noissa 3rd person putkissa todella vähän. Juostaan kapeita rajattuja putkia eikä voi edes liikuttaa kameraa kunnolla jos toinen hahmo puhuu, tai peli haluaa kiinnittää huomiosi tiettyyn suuntaan. Välillä hahmo liikkuu hidasta kävelyvauhtia, etkä voi siihen itse vaikuttaa. Osa taisteluistakin käydään quicktime-eventteinä ja ainoa haaste on rämpyttää X-painiketta. Turhauttavaa pelisuunnittelua joka mielestäni vähättelee pelaajaa.

Käytännössä oma kokemus olisi aivan sama, jos tällaisen pelin olisi katsonut youtuben kautta. Sama ongelma mielestäni oli myös Last of Usissa, jossa itse pelaaminen jää juonen taka-alalle. Toki oman genrensä paras peli, mutta kokemus aivan sama pelaatko itse, vai oletko katsojana. Tästä kielii myös se, että youtubessa "The Last of Us - Movie edition" eli 6 tunnin "elokuvaversio" pelistä on youtubessa katsottu 9 miljoonaa kertaa. Hatunnosto naughty dogille toki tuosta.

Mielestäni kuitenkin tärkeintä on käytetylle ilmaisukeinolle (videopelit) uniikit pirteet (medium specificity). Elokuvissa se on elokuvaus(cinematography), novelleissa juoni ja tarinankerronta. --> Videopeleissä olennaisinta on pelaaminen ja pelattavuus. Elokuvapeleissä tämä jää taka-alalle ja ne ovat parempia elokuvina kuin peleinä.

Jos Xboxille on oikeasti tulossa yksinoikeudella jatkossa esim nämä länsimaiset RPG-pelit (Avowed, Starfield, Elder Scrolls, Falloutit), on se aika kova isku Sonylle. Ei jotain Skyrimin kaltaista peliä, jossa on käytännössä loputon uudelleenpeluuarvo voi verrata 10-20h elokuvapeliin.

ps.
EtGdEtgXMAIEaEy.jpg
TLOU ykkösessä on kenties PS3 rajoitusten takia aika vanhentunut pelattavuus toki, mutta esimerkiksi Part 2:ta on taas ihan syystä kehuttu MGS5:n jälkeen parhaan stealth gameplayn omaavaksi peliksi. Siinä mielessä on menty hienosti eteenpäin. Myös God of War, Spiderman ja Ghost of Tsushima ovat viimeisimpänä todistaneet, että näissä Sonyn peleissä on myös huippuluokan pelattavuus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 390
Viestejä
4 489 665
Jäsenet
74 151
Uusin jäsen
Malik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom