.
.
Leonardo DiCapriosta on väännetty vitsiä, kun hänen tyttöystävänsä pysyy samanikäisenä kun Leo vanhenee. Hjalliksen ikäero puolisoihinsa tähän mennessä: Leena -10 v, Merikukka -19 v, Jasmin -35 v. Tästä voinee ekstrapoloida 20-vuotiaan naisen Hjalliksen kahdeksankymppisille.
Nyt on sellainen aihe, mistä ei ole pahemmin omaa kokemusta. Nimittäin pariutumisessa oli haastetta viimeksi 90-luvulla, sillä vaimon kanssa on pidetty yhtä jo yli neljännesvuosisadan. Silloin suurin haaste oli saada kerrottua tunteistaan toista kohtaan. Olimme nuoria, eikä kumpikaan saanut tehtyä aloitetta pariin vuoteen. Siihen vaadittiin eräs mökkireissu, ja valvominen kaikkia muita pidempään. Lähdimme jotenkin kävelemään aamuöistä hiekkatietä, kunnes sain sanottua kolme vaikeaa sanaa. Väsymys toimi rohkaisevana "känninä". Vaimollakin oli ollut pidempään tunteita minua kohtaan. Hän oli kuitenkin luullut, etten pidä hänestä, koska en ollut näyttänyt sitä mitenkään.
Pariutumisessa oli apua yhteisestä tutusta, jonka ansiosta näimme toisiamme melko usein. Syy, miksen meinannut saada oikeita sanoja suustani, oli kokemani tasoero. Hän oli ns. luokan suosituin tyttö, jota rohkeimmat hurmurit veivät vapaa-ajalla leffaan. Itse ajattelin olevani vähän puolivälin alapuolella. Äidin kommentti seurusteluun oli "Eiks se piip ole vähän liian nätti sulle? Tulee vaan hankaluuksia kilpakosijoista.". Vähän sanat jäivät kaikumaan, vaikka samaa mieltä olinkin.
Ei äiti ihan väärässä ollut. Nimittäin 90- ja 00-luvuilla oli miehiä yrittämässä väliin opiskelu- ja baarijutuissa, eikä muiden häissäkään ihan rauhassa aina saanut olla. Kaksi sinnikkäintä muistan vielä nimeltä. Ensimmäinen oli vaimon opiskeluista tuttu, ja hän pyrki lähestymään/treffikutsuja bussipysäkillä, kaupassa tai koulussa/koulumatkalla. Toinen oli minua vanhempi teekkari, joka yritti tunkea väliin ostamalla lahjoja merkkipäivinä. Mokoma jatkoi vielä DI:nä, mutta jossain vaiheessa hän pääsi eteenpäin. Sormukset ehkä helpottivat tilannetta.
Matkaan on mahtunut papin maalailemia myötä- ja vastamäkiä. Myötämäkiä on mukava muistella, ja vastamäet haalistuvat riittävästi vuodessa tai parissa.
Erkin makuukammareista sen verran, että pahan vastamäen jälkeiset vuodet 2021-2022 olivat sen osalta kaikkien aikojen parhaat sekä henkisesti että fyysisesti. Hyvä ettei varpaankynnet irronneet. Tuon perusteella nelikymppinen nainen on parasta "vuosikertaa", vaikka olen kokenut ihan kaikki nuoremmat vuosikerrat Erkin himoitsemasta alle 18-vuotiaasta lähtien. Kaksi-kolmikymppisenä minulla ei ollut aavistustakaan, että nelikymppisenä voisin kokea vielä voimakkaammin. Se antaa toivoa, ettei huippuvuosikertaa ole vieläkään nähty. Näissä vuosikerroissa alkaa jo korostua terveellisten elintapojen ja kohtuupäihteiden merkitys. Parhaastakaan vuosikertaviinistä ei ole iloa, jos juojalta on mennyt makuaisti.
Nykyajan haasteista tiedän vain sen, mitä ympärillä tapahtuu. Kaksi yli nelikymppistä miestä löysivät koronan kynnyksellä suunnilleen samanikäiset perheettömät naiset rinnalleen. Miehet tekivät aloitteen. Koronan ansiota. Toinen pari on jo vihitty ja jälkikasvuakin on ilmaantunut. Reilu parikymppinen kummipoika on ollut parisen vuotta saman tytön kanssa. Tyttö taisi tehdä aloitteen.
Hjalliksen ekstrapolointiin minun piti vastata, mutta aloin muistelemaan vanhoja.
Leena Harkimo oli 26 v suhteen alussa.
Merikukka oli 32 v.
Jasmin on 35 v.
Hjallis vaikuttaa vanhetessaan pitävän absoluuttisesti yhä vanhemmista naisista, vaikka ikäero kasvaakin. Jos Jasmin ei olisi se oikea, niin seuraava olisi listan perusteella ennemmin nelikymppinen kuin parikymppinen.