Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Tää nyt menee ihan samaan kulttuurimutukastiin kuin edellinen. Mut ei liity enää ketjuun ja mä oon aika kyllästynyt tästä puhumiseen, kun se on entistä alaani.Vain jos ei olisi mitään vertailukohtaa. Tai sitten halua katsoa mitään muuta "kun niin on aina tehty." Monogamisen suhteen edut lasten kasvuympäristönä ovat kuitenkin aikalailla vahvat, sen kyseenalaistaminen lähtee yleensä ihan muista lähtökohdista ja motiiveista kuin varsinaisesti lapsen parhaasta.
Miks tää kaikki on sen naisen homma...?Se että jos puolison sukulaisilla on takapajuisia odotuksia että sinun pitäisi hoitaa puolisosi puolesta yhteydenpito heihin, ei tarkoita että tälläiseen tarvitsisi ikinä alistua vapaassa maassamme millään tavalla.
Mikäli ei halua tätä metatyötaakkaa elämäänsä, tästä voi aivan hyvin esim. keskustella puolison kanssa jo suhteen alkuvaiheessa että hän saa hoitaa yhteydenpidon sukulaisiinsa suhteen edetessä ja tehdä tämän täysin selväksi heille.
Mikäli näin ei silti tapahdu ja puolison sukulaiset valittavat, on hyvä esim. käydä rakentavaa keskustelua aiheesta kaikkien osapuolten välillä, tarvittaessa niin kauan kunnes asia menee jakeluun kaikille.
Tälläsen(kin) turhan metatyö-ongelman parisuhteessa saa kyllä helposti ratkaistua jos on yksinkertaisesti selkärankaa keskustella asioista suoraan ihmisten kanssa.
Voi olla. Mutta biologiastahan tää ei juonnu, myöskään imettäjän ei tarvitse olla imetettävän biologinen äiti.Miehillä jotka päättävät lisääntyä, niin varmaan viehättää ajatus että tässä nyt kasvatetaan geneettisesti omia jälkeläisiä, eikä sen naapurin Keijon.
En ole varma mitä tarkoitat tuota yhteydessä pariutumisella, mutta heitän ihan lonkalta että kovin moni mies ei kaipaa naisista juuri muuta kuin seksiä.
Jos miehellä on miespuolisia kavereita, niiden kanssa vapaa-ajankin vietto ehkä sujuu keskimäärin luontevammin kuin naisporukassa. Epäilisin naisilla olevan sama eli naisystävien kanssa on monesti kiinnostavampaa viettää vapaa-aikaansa ja olla ns. viihteellä, kuin miesten kanssa.
Apet vai anopit luomassa paineita? Meilläpäin miehet eivät pitäneet kirjaa siitä, ketkä lähettivät joulukortin, eivätkä asiasta kritisoineet.Kyllä miehen vanhemmat sukulaiset saattaa hyvinkin olettaa, että "vaimo" hoitaa nämä asiat. Kun niin on aina toimittu.
Eikö sen liskosaalistaja-keräilijänkin kannata pitää huolta koko laumasta? Kasvattilapsikin tuo yhtälailla konupullon vanhainkotiin, jos välit on kunnossa…Voi olla. Mutta biologiastahan tää ei juonnu, myöskään imettäjän ei tarvitse olla imetettävän biologinen äiti.
Miks tää kaikki on sen naisen homma...?
Onneksi näistäkin aletaan pikkuhiljaa höllätä, mutta vielä on paljon perheitä ja sukuja, joissa esimerkiksi aikuisetkin vaihtavat joululahjoja. (Joulu on muutenkin yksi perkeleen keksintö ja naisten orjatyöleiri, jonka vietosta itse irtisanouduin jo 20 vuotta sitten.) Kuka ne lahjat miettii, valitsee, hankkii ja paketoi?
Itse olen usein ostanut vaan tyyliin viinipullon tjsp joululahjaksi. Helppoa, ei kovin kallista eikä myöskään jää nurkkiin turhaa tavaraa pyörimään.![]()
Mites kummilapset, sanotaan vaikka alle kouluikäiset sellaiset? Tai mummo, joka täyttää 90 vuotta ja pidetään ihan juhlat. Näitä saattaa tulla yllättävän paljon, jos pariskunnalla on lapset, kummilapset ja muut sukulaiset siihen päälle. Ja toki erilaiset juhlatyypit eli synttärit, joulut, rippijuhlat, häät jne.
Kyllä se aina pienen vaivan vaatii. Toki toiset selviää ihan luonteenkin puolesta vähällä stressillä ja toiset hermoilee näistä enemmän (itse olen valitettavasti jälkimmäistä tyyppiä).
Yleensä tosin 90-vuotiaalle mummolle ei ymmärtääkseni odoteta enää lahjoja, kun siinä vaiheessa ihmisellä on aikalailla kaikkea mitä tarvii.
On pitänyt kysyä tätä jo aiemmin, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan. Kuinka pitkä pitää parisuhteen olla mielestäsi että sitä voi kutsua pitkäksi? Pitkä sanana kun saattaa eri ihmisillä tarkoittaa kaikkea maan ja taivaan väliltä. Kerron pari esimerkkiä. Kerran eräs parikymppinen kundi kertoi että hänellä ollut kaksi pitkää parisuhdetta elämässään, 3kk ja 5kk. Entinen naapurin eronnut nelikymppinen nainen avautui minulle omasta entisestä pitkästä suhteestaan, joka ollut hänen elämänsä pisin, 2.5vuotta. Itse taas jos puhun pitkästä parisuhteesta tarkoitan yli 15 vuoden yhdessäoloa. Eihän kukaan väärässä ole mutta kertoo vaan miten ihmiset ajattelee eri tavalla yhdestä sanasta....joilla ei ole kokemusta pitkistä parisuhteista ...
Sosiaalinen koodisto kun on sellainen, että tällaiset asiat kuuluu muistaa, ja jostain kumman syystä se muistaja ei ole juuri koskaan mies.
On pitänyt kysyä tätä jo aiemmin, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan. Kuinka pitkä pitää parisuhteen olla mielestäsi että sitä voi kutsua pitkäksi? Pitkä sanana kun saattaa eri ihmisillä tarkoittaa kaikkea maan ja taivaan väliltä
On pitänyt kysyä tätä jo aiemmin, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan. Kuinka pitkä pitää parisuhteen olla mielestäsi että sitä voi kutsua pitkäksi?
Mikä kaikki on sen naisen homma? Sekö että aikuinen ihminen osaa avata suunsa ja kertoa mielipiteensä asoista jotka häntä itseään ei miellytä? Ihmiset eivät tunnetusti ole ajatustenlukijoita joten tämä taito on suositeltavaa ihan kaikille ihmisille sukupuolista riippumatta.Miks tää kaikki on sen naisen homma...?
Kuten kirjoitin, korttien lähettely on onneksi pitkälti menneisyyttä, mutta se on konkreettisuudessaan hyvä malliesimerkki. Yhä nykyäänkin kaikenlainen lähisukulaisten, kummilasten jne. muistaminen on usein naisten vastuulla. Sosiaalinen koodisto kun on sellainen, että tällaiset asiat kuuluu muistaa, ja jostain kumman syystä se muistaja ei ole juuri koskaan mies. Onneksi näistäkin aletaan pikkuhiljaa höllätä, mutta vielä on paljon perheitä ja sukuja, joissa esimerkiksi aikuisetkin vaihtavat joululahjoja. (Joulu on muutenkin yksi perkeleen keksintö ja naisten orjatyöleiri, jonka vietosta itse irtisanouduin jo 20 vuotta sitten.) Kuka ne lahjat miettii, valitsee, hankkii ja paketoi? Tai kuka suunnittelee ja järjestää lasten syntymäpäiväkutsut? Tunnetteko te muka yhtään miestä, joka suvereenisti hoitelisi tällaisia asioita alusta loppuun itse ja oma-aloitteisesti? Onneksi nykyään voi jo tosiaan irtisanoutua kaikista turhista, naisia työllistävistä traditioista, ja lasten synttäritkin ulkoistaa vaikka Hoplopiin.
Olit @ironth tosiaan oikeassa, että turha näistä on edes yrittää puhua. Etenkään he, joilla ei ole kokemusta pitkistä parisuhteista saati lapsiperhe-elämästä, eivät kykene hahmottamaan koko asiaa. Ja hekin, joilla on mielellään ummistavat silmänsä koko aiheelta tai sysäävät kuormittumisen naisen omaksi syyksi "en ole sulta vaatinut tuollaista" -argumentilla.
Tämä sosiaalinen koodisto ja sen ongelmat tuntuu olevan naisten itsensä keksimä ja ylläpitämä asia.
Aika harvassa on miehet jotka varsinkaan lapsettomassa parisuhteessa stressaa jostain merkkipäivä muistamisista millään tavalla tai odottavat että oma tyttöystävä hoitaa yhteydenpidon omiin sukulaisiin hänen puolestaan. Se on ne asiasta hössöttävät naiset jotka tekevät tästä asiasta jonkun odotuksen ja stressin itselleen sekä toisilleen. Siihen kun lisätään vielä se että jotkut selkärangattomat yksilöt eivät saa suutaan auki ja alistuvat itse näihin typeriin vanhanaikaisiin käytöntöihin, he ovat osa ongelmaa kun itse ylläpitävät näitä typeriä perinteitä. Netissä sitten saatetaan valittaa kun on niin raskasta metatyötä että.. vaikka kyseessä on 100% ongelma joka aikuisen ihmisen on helppo korjata keskustelemalla suoraan asiasta.
Ei ole ihme että susta tuntuu että turha näistä on edes yrittää puhua, koska tässä asiassa uhriutumiskortti ei toimi. Se ei ole miesten syytä, jos naiset eivät saa suutaan auki ja itse alistuvat vanhanaikaisiin typeriin käytäntöihin joita he odottavat toisiltaan.
Keneltä yhteiskunnassa tulee sosiaalista painetta hoitaa sukulaisten merkkipäivien muistaminen, asioista hössöttäviltä naisilta itseltään vai miehiltä jotka ei juuri välitä koko asiasta?Kyse ei ole puhtaasti kahden ihmisen ja heidän lähipiirinsä tavoista hoitaa asioita, vaan yhteiskunnassa naisille tulee myös kiertoteitse sosiaalista painetta hoitaa asioita tietyllä tavalla, ja että tietyt asiat ovat enemmän naisten kuin miesten "vastuulla", vaikka tähän ei nykyään ole mitään todellista syytä
Täysin samaa mieltä, mutta tässä on ongelma se että jos tälläisiä odotuksia tulee, ja nainen ei saa tästä suutaan auki edes omalle miehelleen ja hän ottaa itse vapaaehtoisesti tämän roolin parisuhteessa, niin kenen luoma ongelma tämä sitten on? Yllättävän yleistä tuntuu olevan että ihmiset eivät keskustele näistä asioista kunnolla keskenään.Itse olen sitä mieltä, että jos vaikka miehen sukulaiset odottavat, että "vaimon" pitäisi hoitaa tietyt asiat, ilman mitään selkeää syytä, niin sukulaistensa väärien käsitysten oikaiseminen on miehen vastuulla, eikä "vaimolla" pitäisi olla edes tarvetta osallistua tähän keskusteluun. Kumpikin siis pitää omat sukulaisensa kurissa jos siihen tarvetta on
Jos näistä voi keskustella ja ongelmat hoituvat sillä, niin hyvä. Monella voi kuitenkin olla tilanne, että keskustelemalla ei saa parannuksia aikaan, vain hankalan ihmisen maineen esimerkiksi niiden puolison sukulaisten silmissä, ja sekään ei ole hyvä tilanne. Toiset välittävät tästä vähemmän, mutta joillekin se on tärkeämpää, eikä sitäkään pidä väheksyä.
Keneltä yhteiskunnassa tulee sosiaalista painetta hoitaa sukulaisten merkkipäivien muistaminen, asioista hössöttäviltä naisilta itseltään vai miehiltä jotka ei juuri välitä koko asiasta?
Mikäli keskustelemalla ei saa parannuksia sukulaisten tahallista elämän ankeuttamista kohtaan, niin mikäänhän ei pakota olemaan tekemisissä tälläisten ihmisten kanssa. Elämä on liian lyhyt aika viettää itseään kunnioittamattomien ihmisten kanssa vaikka miten olisivat verisukulaisia.
Tottakai sillä on merkitystä että tämä sosiaalinen paine tulee naisilta naisia kohtaan, koska tästä metatyötaakasta helposti uhriudutaan ja syytetään monesti miehiä, vaikka se on oikeasti naisten keskenään luoma ongelma.Sillä tuleeko se paine enemmän miehiltä vai naisilta on lopulta aika vähän merkitystä, ainakaan niin että miehenä voisi jättää sen perusteella asian vain naisten keskinäiseksi taisteluksi. Edit: näkemys, jossa tämä mielletään "naisten hössötykseksi" eikä siihen siksi miehenä tarvitse kiinnittää huomiota, on itse asiassa osa sitä ongelman kokonaisuutta
Tottakai sillä on merkitystä että tämä sosiaalinen paine tulee naisilta naisia kohtaan, koska tästä metatyötaakasta helposti uhriudutaan ja syytetään monesti miehiä, vaikka se on oikeasti naisten keskenään luoma ongelma.
Mä jäävään itseni tästä metatyökeskustelusta, koska oon selkeesti mies tän asian suhteen. Ei vois vähempää kiinnostaa muiden odotukset, enkä keksi muutenkaan mitään kovin kummoisia metatyöhommia, mitä lapsettomilla pariskunnilla/sinkuilla nyt voisi olla. Joku renkaiden vaihto kaks kertaa vuoteen, iv-koneen putsaus tms?
Joo lähinnä mietin, että nää asiat (renkaiden vaihto, katsastus, iv-koneen putsaus) pitää MUISTAA (okei renkaat on helppo, katsastus vähä vaikeempi varmaan).
Keskustelemme myös ehkä vähän eri asioista, en puhu pelkästään metatyöstä (joka on itse asiassa mielestäni vähän hölmö kattokäsite ja helppo ymmärtää liian eri tavoilla), vaan yleisemminkin niistä odotuksista, joita naisille asetetaan eri tavalla kuin miehille.
Pointti oli lähinnä siinä, että "no tee asialle jotain" ei ole mikään ratkaisu siihen, jos henkilö jo kokee jonkin asian tekemisen kuormittavana/turhana/ylimääräisenä. Eli tarjottu selitys oli käytännössä nollan arvoinen.Tottakai sillä on merkitystä että tämä sosiaalinen paine tulee naisilta naisia kohtaan, koska tästä metatyötaakasta helposti uhriudutaan ja syytetään monesti miehiä, vaikka se on oikeasti naisten keskenään luoma ongelma.
Itse puuttuisin asiaan välittömästi jos äitini alkaisi valittamaan tyttöystäväni yhteydenpidosta millään tavalla. Monet miehet eivät välttämättä edes tajua ajatella koko asiaa, joten kuten kirjoitin asiasta aiemmin että tämä asia kannattaa ottaa miehen kanssa keskusteluun jo seurustelusuhteen alkaessa jos asia huolettaa.Ilmiönä en ole asiasta kanssasi suuresti eri mieltä, mutta yksilöllisten tilanteiden hoitoon kategorinen "naisten keskinäinen ongelma, ei tarvitse puuttua" on useimmiten huono vaihtoehto. Edit. ja niistä yksilöllisistä tilanteista massana ja ajan myötä sitten muodostuu yleinen malli ja henki asian ympärille.
Keskustelemme myös ehkä vähän eri asioista, en puhu pelkästään metatyöstä (joka on itse asiassa mielestäni vähän hölmö kattokäsite ja helppo ymmärtää liian eri tavoilla), vaan yleisemminkin niistä odotuksista, joita naisille asetetaan eri tavalla kuin miehille.
Naiset sitä naiset tätä. Mihin se isä unohtui? Eikö isää kiinnosta poikansa kuulumiset? Ehkä isä on mukana tässä kaikessa, hänkin elää siinä maailmassa, jossa sosiaalisuus kuuluu muka vain naisille. Ehkä hän vihjaa aina puolisolleen, että pitäisi jo kuulla pojasta maailmalla. Itse ei kykene tarttumaan puhelimeen.Seurustelusuhteen alkaessa on itsestäänselvää että molemmat pitää itse yhteyttä omiin sukulaisiinsa ja muistavat sukulaistensa merkkipäiviä jos niin haluavat. Miksi tämän pitäisi muuttua seurustelusuhteen edetessä? Kuka tätä muutosta toivoo ja odottaa? Luultavasti ehkäpä eniten miehen äiti jonka oma poika ei välttämättä välitä juurikaan olla yhteydessä..
Mitä odotuksia vapaaehtoisesti lapsettomassa parisuhteessa oleville naisille asetetaan eri tavalla kuin vapaaehtoisesti lapsettomassa parisuhteessa oleville miehille? Kenen taholta ja millä tavoilla?
Toi on muuten totta, että kodin siisteys nähdään naisen juttuna. Vaikka miten haluaisin pyristellä siitä eroon, koen kovaa painetta kodistamme, jos miehen vanhemmat ovat tulossa. Toki olenkin sotkuinen, mutta silloin olen mukamas vastuussa myös miehen jäljistä, eli kaikesta.Yksi yleinen esimerkki on esim:
Ihan yleisesti katsotaan että mies on se osapuoli joka vastaa siitä missä asutaan (ostaa / vuokraa asunnon) ja nainen taas sisustuksesta sekä siisteydestä.
Eli kun joku ei niin tuttu tulee käymään yleensä oletetaan että mies on päättänyt että asunto hankitaan, mistä se hankitaan ja hänen kanssaan voidaan puhua siitä asiasta. Kun taas esim. sisustamisesta, siitä miten helppoa tai vaikeaa joku siivous juttu on tms. voidaan helpommin puhua sen naisen kanssa. Eikä edes ajatella että se toinenkin osapuoli voisi ehkä olla se joka tietää siitä asiasta enempi.
Tai yleistäen miehelle kuuluu vastuu rahasta ja naiselle ehkä miten sitä käytetään ja se saadaan riittämään.
Ei se aina mene noin ja toki löytyy paljon miehiä joilla on silmää esim. värisävyille ja jotka mielellään antavat vaikka naisen päättää mihin muutetaan, ottaa se asuntolaina ja maksaa se miten haluavat kun mies taas keskittyy valitsemaan seinien värit, keittiön tasot ja muut. Kun nainen lähtee aamusta töihin mies jää kotiin, siivoaa, tekee pedin, pesee vaatteet sekä astiat, käy kaupassa vaimon rahoilla ja valmistaa ruuan valmiiksi valiten elokuvan valmiiksi odottamaan kun vaimo tulee töistä jne.
Mutta yleensä se menee toisinpäin. Tai varsinkin nykyisin se että molemmat osallistuvat ja käyvät töissä sekä ottavat sen lainan puoliksi.
Monesti ainakin omalla kohdallani on ollut niin että minä miehenä maksan hieman enemmän kaikkia kuluja ja esim. asuntolaina on minun nimissäni (sekä siihen kuuluvat laskut) kun taas nainen sitten ehkä siivoaa enempi ellei ole töissä.
Tuli tästä mieleen, että ruokien ja ruokaostosten suunnittelu on jokseenkin iso ja jatkuva metatyö. Ainakin jos sen tekee kunnolla, eli huomioi mitä kaapeissa jo on, mikä on menossa vanhaksi jne. ja tekee ostokset suunnitellusti. Versus menee Prismaan vasta kun jääkaapissa on pelkkä valo, ja lappaa sitten kärryyn kaikkea randomia hetken mielijohteesta.Mies tekee ruuat, koska on ensin kotona ja tykkää touhusta, kuulemma myös hyvä kokki.
Joo, mulle noi jää. Kaikki johtuu siitä, että yksinkertaisesti pääsen aikaisemmin kotiin. Viikonloppuna sitten jaetaan vastuu, kun on aikaa ja yhdessä suunnittelu ja tekeminen on molempien intresseissä.Tuli tästä mieleen, että ruokien ja ruokaostosten suunnittelu on jokseenkin iso ja jatkuva metatyö.
Mutta siis joo, onko meidän taloudessa metatyöt tasapainossa, vinossa, tai jotenkin muuten oudossa jamassa?
Sinkkuaikoina yritin kokkailla, mutta oikeasti mulla ei ollut hajuakaan siitä, mistä se hyvä maku ruokaan tulee. Tai tarkemmin sanoen, mistä syystä en onnistunut yrityksissäni. Sitten puolisoni opetti mulle pari perusasiaa ja mulle avautui uusi fantastinen maailma. Siitä sitten pienellä itseopiskelulla lisää taitoja ja tekniikoita. Jos olisin noi hommat hiffannut nuorena, olisin hurmannut naisen jos toisenkin ihan vain vatsan kautta. Mitenkään itseäni kehumatta. Mutta se on silkka fakta, että yhdelle on pirun hankala tehdä fiksusti ruokaa, kun ei se aina kahdellekaan helppoa ole. Joitain safkoja nyt vaan ei tehdä alle neljälle.Toki tuon oppisi mutta siitähän ei nyt puhuta.
Toi on muuten totta, että kodin siisteys nähdään naisen juttuna. Vaikka miten haluaisin pyristellä siitä eroon, koen kovaa painetta kodistamme, jos miehen vanhemmat ovat tulossa. Toki olenkin sotkuinen, mutta silloin olen mukamas vastuussa myös miehen jäljistä, eli kaikesta.
Opiskeluaikana yllärietkoilla miespuolinen ystävä mainitsi minulle meidän likaisesta vessanpöntöstämme. Sain onneksi sanottua, että se oli silloisen avomieheni vuoro siivota. Hän jäi hetkeksi ihmettelemään, liekö koskaan itse joutunut pesemään pönttöä.
Ja sitten olen käynyt ei-yllärietkoilla miesten kämpissä, joissa ei ole edes vessapaperia tai puhdasta käsipyyhettä, ei ehkä ollenkaan tai polkupyörän öljyrättiä muistuttava riekale. Ja se on sitten muka ihan ok.
Ja on mulla myös sama asenne, ja vaikka tiedostan sen, en pääse täysin eroon. Yhdellä kaveripariskunnalla on hämmentävän sotkuinen vessa/kylppäri ja mä en oikein ymmärrä, miten tämä naispuolinen pystyy a) elämään sen kanssa b) näyttämään sitä vieraille. Ihan vaan pölystä ja hammastahnaroiskeista ym. koostuva, eikä mistään homesilikoneista. Sit taas oon ihan varma, että se mies ei tajua mitään. Eli tavallaan se on naisen syytä - tuomitsemisen sijaan tosin vain hämmästelen ja toivon, että käsipyyhe on joskus vaihdettu.
Mut kun me kaikki ajatellaan näin, että epäsiisteys ja ihan oikeasti joskus terveysriski on miehen toimesta ihan ok, niin silloinhan ne odotukset on erilaiset naisille ja miehille. Tosi moni asia liittyy siihen, että mies ei osaa jotain, ja hämmästelen, miten miehet antaa tän vaan olla. Missä kaikki uho siitä, että osaa kaiken ja pystyy mihin vain? Miksi jatketaan ranskalaisten paistamista lapsille vedoten siihen, että ei osaa keittää perunoita? Tai pelkkää eines- ja pikaruokaa itselle. Kansanterveysriski.
Sori, oon vähän lennokas taas ajatuksissani tähän aikaan viikosta.
Mutta se on silkka fakta, että yhdelle on pirun hankala tehdä fiksusti ruokaa, kun ei se aina kahdellekaan helppoa ole. Joitain safkoja nyt vaan ei tehdä alle neljälle.
Toi on muuten totta, että kodin siisteys nähdään naisen juttuna. Vaikka miten haluaisin pyristellä siitä eroon, koen kovaa painetta kodistamme, jos miehen vanhemmat ovat tulossa. Toki olenkin sotkuinen, mutta silloin olen mukamas vastuussa myös miehen jäljistä, eli kaikesta.
Opiskeluaikana yllärietkoilla miespuolinen ystävä mainitsi minulle meidän likaisesta vessanpöntöstämme. Sain onneksi sanottua, että se oli silloisen avomieheni vuoro siivota. Hän jäi hetkeksi ihmettelemään, liekö koskaan itse joutunut pesemään pönttöä.
Ja sitten olen käynyt ei-yllärietkoilla miesten kämpissä, joissa ei ole edes vessapaperia tai puhdasta käsipyyhettä, ei ehkä ollenkaan tai polkupyörän öljyrättiä muistuttava riekale. Ja se on sitten muka ihan ok.
Ja on mulla myös sama asenne, ja vaikka tiedostan sen, en pääse täysin eroon. Yhdellä kaveripariskunnalla on hämmentävän sotkuinen vessa/kylppäri ja mä en oikein ymmärrä, miten tämä naispuolinen pystyy a) elämään sen kanssa b) näyttämään sitä vieraille. Ihan vaan pölystä ja hammastahnaroiskeista ym. koostuva, eikä mistään homesilikoneista. Sit taas oon ihan varma, että se mies ei tajua mitään. Eli tavallaan se on naisen syytä - tuomitsemisen sijaan tosin vain hämmästelen ja toivon, että käsipyyhe on joskus vaihdettu.
Tuli tästä mieleen, että ruokien ja ruokaostosten suunnittelu on jokseenkin iso ja jatkuva metatyö. Ainakin jos sen tekee kunnolla, eli huomioi mitä kaapeissa jo on, mikä on menossa vanhaksi jne. ja tekee ostokset suunnitellusti. Versus menee Prismaan vasta kun jääkaapissa on pelkkä valo, ja lappaa sitten kärryyn kaikkea randomia hetken mielijohteesta.
Mä olen tossa aika laiska, koska yksin asuvana ei ole niin nöpönuukaa, ja pysyn paremmin kartalla mitä on minkäkin verran. Mutta lapsiperheessä ruokahuollon suunnittelu nousee jo ihan toiselle levelille. Tai suursyömärikumppanin kanssa...
Netissä kun on paljon asiasta lukenut, niin miehet karsastavat (paljon) vähemmän neitsyt naisia, kuin naiset miehiä, joilla on poikuus yli 30 vuotiaana.
Siitä en taas osaa sanoa että "pelkäävätkö" naiset että joutuvat toimimaan opettajana ja näyttämään ns. kädestä pitäen miten asiat pitää tehdä. "Näin suudellaan, tämä on kielisuudelma, nämä ovat rintaliivit ja näin ne pitää ottaa pois.. ..oho, laukesit jo.. ..ei se haittaa tapahtuuhan tuollaista.. ..ehkä ensikerralla ehditään jo ottaa hamettakin pois"
Paljon hyviä huomioita kyllä, eikä sillä, jos ajattelisin itseni naisen saappaisiin, niin kyllä itsekin jättäisin tällaisen tyypin väliin, kuten esim. itseni. Yksi myös mikä naisia tällaisissa miehissä mietityttää, että tuollainen kokematon "mies" voi kiintyä liikaa naiseen, etenkin yhden yön jutussa tai sen jälkeen.Monesti miehelle kelpaa seksi mutta nainen ajattelee parisuhdetta.
Mutta jos ei yleistetä niin yleensä tietysti nainen ajattelee että miehessä on pakko olla jotain vikaa jos tämä on vielä 30+ ja neitsyt tai esim. 30+ ja ollut vasta yhdessä seurustelusuhteessa mikä on ollut lyhyt (ei esim. asuttu yhdessä tms).
Koska naiselle siitä tulee väkisinkin mieleen että missä vika? Asuuko mies vielä vanhempiensa kanssa, eikö hän osaa edes perusjuttuja koska KAIKKI naiset ovat häntä karttaneet, mitä pahoja tapoja hänellä on, onko hän todella outo, ehkä mielenterveys tms. ongelmia, valehteleeko hän esittäen neitsyttä ja "kilttiä" poikaa ajatuksena saada seksiä jne,
Siitä en taas osaa sanoa että "pelkäävätkö" naiset että joutuvat toimimaan opettajana ja näyttämään ns. kädestä pitäen miten asiat pitää tehdä. "Näin suudellaan, tämä on kielisuudelma, nämä ovat rintaliivit ja näin ne pitää ottaa pois.. ..oho, laukesit jo.. ..ei se haittaa tapahtuuhan tuollaista.. ..ehkä ensikerralla ehditään jo ottaa hamettakin pois"
Kun taas mies ajattelee helpommin että nainen joko valehtelee, osalle se on jopa tietynlainen fetissi tai ainakin pitävät ideasta että saavat kokeilla neitsyttä tai miettivät että saavat ainakin seksiä eivätkä omaa niin paljoa ehkä tunnesiteitä joten jos homma ei toimi niin ei muuta kuin uutta putkeen...
minusta tuntuu, että naiset ottavat noista hyvinkin vapaaehtoisesti itselleen hirveää taakkaa, eikä kukaan sitä heiltä tosiasiassa vaadi. Ihan samantapaista toimintaa tuntuu muutenkin naisilla olevan. Puuhataan siellä missä ei välttämättä tarvitsisi, ja missä kukaan ei ole edes pyytänyt toimimaan tai halunnut heitä toimimaan. Puhe ei tuohonkaan tunnu auttavan mitään, että ei tartte tai tämän voi hoitaa joku muu.Kuten kirjoitin, korttien lähettely on onneksi pitkälti menneisyyttä, mutta se on konkreettisuudessaan hyvä malliesimerkki. Yhä nykyäänkin kaikenlainen lähisukulaisten, kummilasten jne. muistaminen on usein naisten vastuulla. Sosiaalinen koodisto kun on sellainen, että tällaiset asiat kuuluu muistaa, ja jostain kumman syystä se muistaja ei ole juuri koskaan mies. Onneksi näistäkin aletaan pikkuhiljaa höllätä, mutta vielä on paljon perheitä ja sukuja, joissa esimerkiksi aikuisetkin vaihtavat joululahjoja. (Joulu on muutenkin yksi perkeleen keksintö ja naisten orjatyöleiri, jonka vietosta itse irtisanouduin jo 20 vuotta sitten.) Kuka ne lahjat miettii, valitsee, hankkii ja paketoi? Tai kuka suunnittelee ja järjestää lasten syntymäpäiväkutsut? Tunnetteko te muka yhtään miestä, joka suvereenisti hoitelisi tällaisia asioita alusta loppuun itse ja oma-aloitteisesti? Onneksi nykyään voi jo tosiaan irtisanoutua kaikista turhista, naisia työllistävistä traditioista, ja lasten synttäritkin ulkoistaa vaikka Hoplopiin.
Olit @ironth tosiaan oikeassa, että turha näistä on edes yrittää puhua. Etenkään he, joilla ei ole kokemusta pitkistä parisuhteista saati lapsiperhe-elämästä, eivät kykene hahmottamaan koko asiaa. Ja hekin, joilla on mielellään ummistavat silmänsä koko aiheelta tai sysäävät kuormittumisen naisen omaksi syyksi "en ole sulta vaatinut tuollaista" -argumentilla.
et ainakaan uhriutumalla.Pyydän tässä kollektiivisesti anteeksi kaikilta miljoonilta naisilta joille olen aiheuttanut täysin tietämättäni tuskaa ja metatyötaakkaa kun olen syntymässä saanut Y kromosomin.
En tiedä miten voisin asian korjata tai mitä sille pitäisi tehdä, kun en ainakaan aikuisiällä ole yhtään joulukorttia lähettänyt ja melkoisen vähän niitä myös vastaanottanut.
et ainakaan uhriutumalla.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.