En ymmärrä enää mitään tästä keskustelusta. Mutta tuon silti hiukan omia mietteitäni tänne. Lapseton pariskunta, ns. pitkä parisuhde melkein millä tahansa mittarilla. Siisteydestä huolehditaan yhdessä, mutta nainen ei koske imuriin. Mies tekee ruuat, koska on ensin kotona ja tykkää touhusta, kuulemma myös hyvä kokki. Nainen pesee pyykit, koska on tehty diili pesukone vs. imuri. Nainen hoitaa viherkasvit, koska mies monitaitoisuudestaan huolimatta ei ymmärrä edes hiukan alusta, miten kasvit pidetään hengissä. Miehellä on parempi värisilmä, kukaan ei tiedä miksi. Sisustus tehty yhdessä, miehen värisilmää ja naisen laatutietoisuutta hyväksi käyttäen. Auto on miehen vastuulla, nainen voi vaikuttaa maksimissaan väriin. ATK on miehen vastuulla kotona, töissä kuulemma nainen osaa aika paljon asioita. Tämä ei näy kotona, mutta ei puututa siihen. Annetaan miehen olla siinä uskossa, että se on miesten hommaa, varsinkin tässä tapauksessa, missä se kuuluu miehen työnkuvaan. Kuuluu naisenkin, mutta ei edelleenkään puututa siihen.
Jos tuota autoa ei lasketa, osia voitaisiin vaihtaa sujuvasti melkein milloin vain. Siis jos olisi ihan pakko. Ei ole mitään sellaista tehtävää, mitä toinen ei voisi hoitaa. Hätätilanteessa oppisin pitämään viherkasvitkin hengissä. Tai sitten tekisin miehisen ratkaisun ja ostaisin uutta huonovointisten tilalle.
Mutta siis joo, onko meidän taloudessa metatyöt tasapainossa, vinossa, tai jotenkin muuten oudossa jamassa?
PS. Piti sanoa, etten erota kotitöitä metatöistä. Liian uusi termi mulle.
Jos täällä aletaan keulimaan miten kotityöt jakautuvat. niin meillä jotenkin näin:
Vaimo:
- Lähes kaikki ruoanlaitto. Minä teen lapsille ruokaa vain silloin jos vaimo on estynyt (tosin yksi poikkeus, minä hoidan yleensä lasten aamupalat koska vaimo lähtee töihin jo ennen klo 6). Osaan tehdä ravitsevaa ja terveellistä ruokaa, mutta saan monesti palautetta siitä etten katso tarpeelliseksi maustaa niitä tai en koe tarpeelliseksi alkaa väsätä oheen kastikkeita tms. Teen mahdollisimman yksinkertaista ruokaa jonka valmistuksessa ei tarvita kovin montaa vaihetta. Mukana on aina monipuolisesti raakoja kasviksia jne.
Tyyliin: lohifile uuniin ilman mitään mausteita tai kastikkeita, täysjyväriisi tai perunat kiehumaan, ja niiden lisukkeeksi raakaa porkkanaa, tomaattia, kurkkua, parsakaalia, paprikaa jne. Tai esim. viimeksi tein lapsille ja itselleni että keitin makaronit, paistoin jauhelihaa ja sipulia, nuo yhteen ja päälle juustoraastetta, oliiviöljyä ja ketsuppia, ja eiku syömään, edellämainittujen kasvisten kera.
Vaimolta tuntuu löytyvän enemmän mielenkiintoa tehdä monimutkaisempia aterioita joita joutuu oikeasti valmistamaan monivaiheisesti, keittoja yms. En tiedä liittyykö siihen että hän on keittiössä töissäkin, tuntuu jopa nauttivan ruoanlaitosta, toisinkuin minä.
- Yleisten tilojen imurointi. Imurointi on asia mistä en tykkää ja pyrin välttelemään, varsinkin jos pitäisi imuroida sotkuinen huone jossa on leluja ja ties mitä lattialla lojumassa. Työhuoneeni imuroinnit suoritan itse koska siellä on tietokoneet sun muut.
- Ehkä yleinen siisteys, eli ettei hirmuisesti ole leluja yms. lattialla lojumassa.
Mies eli minä:
- Kaikkien vuodevaatteiden vaihdot. Tosin välillä vaimo joutuu muistuttamaan että olisi jo aika vaihtaa.
- Kaikki pyykkien lajittelu, pesu, kuivaus. Omat puhtaat pyykkini sekä vuodevaatteet ja pyyhkeet vien kaappiin, lasten ja vaimon puhtaat pyykit annan vaimon viikata ja laittaa sinne minne haluaa.
- Minä vien aina roskat (vaimokin tuntuu olettavan näin, sanoo aina minulle että roskat voisi jo viedä).
- Minä hoidan kaikki tiskit (tiskikoneella), mukaanlukien tyhjennyksen.
- Hoidan iltaisin lasten suihkussakäynnit, hampaidenpesut ja tarkistan kotiläksyt.
- Kaikki vähänkään tekninen työ, mukaanlukien lamppujen vaihdot ja auton huollot yms. (ei vaimolla edes ole ajokorttia joten...).
Syy miksi minä olen ottanut hoitaakseni sekä pyykit että astianpesukoneen käytön on etten oikein luota että vaimo osaisi käyttää niitä oikein. Olen niiden suhteen ehkä vähän kontrollifriikki, eli että astiat asetetaan astianpesukoneeseen juuri oikein jotta tulee hyvin täytettyä mutta astiat tulevat kuitenkin kunnolla puhtaiksi, ja vastaavasti tarkasti että vaatteet pestään oikealla ohjelmalla ja lämpötilalla materiaalinsa, värinsä yms. mukaisesti.
Joskus vaimokin on "avuliaasti" täyttänyt omapäisesti astianpesukonetta, minkä jälkeen minä olen käytännössä nostanut likaiset astiat pois jotta voin asetella ne uudestaan ns. oikein. Olen jopa sanonut hänelle ettei yritä täyttää tiskikonetta koska väärin menee kuitenkin, ja tuntuu se hänelle sopivan.
Kerran jopa läksytin kummisetääni hänen kotonaan miten hän täytti omaa astianpesukonettaan mielestäni ihan päin persettä, kysyin että miten kuvittelet esim. noiden syvien lautasten tulevan puhtaiksi kun ovat käytännössä kiinni toisissaan, niihin pitää jättää enemmän väliä ja asetella mielellään muualle jne. Häntä hieman huvitti että aloin häntä läksyttämään oman astianpesukoneensa täytössä, teki mieli ottaa ohjat käsiin häneltä. Mikä siinä on etteivät ihmiset osaa täyttää astianpesukonetta oikein, häh?!?
En siis syyllistä vaimoa siitä ettei hän koskaan pese pyykkejä tai astioita koska olen oma-aloitteisesti ottanut ne hoitaakseni koska koen tekeväni niiden suhteen parempaa työtä. Kommenteistaan päätellen hän ei vastavuoroisesti juurikaan arvosta ruoanlaittotaitojani (ei esim. suostuisi syömään tekemääni ruokaa), ja myönnän että hän osaa tehdä maukkaampaa ruokaa, yksinkertaisesti koska minua ei kiinnosta tehdä liikaa työtä ruoan maun suhteen, kunhan on terveellistä ja ravitsevaa.