minä en näkisi tuota noin synkkänä. Mielestäni tuo sama kolo on edessä kaikilla, jotka kuvittelevat maailmasta löytyvän jonkun yleisen teorian mikä selittää aivan kaiken. Tuolle teorialle on oletettavasti ollut jokin tarve jossain sovellutuksessa ja sillä on saatu jotain ennusteita jostain ja täts it. Gary Beckerin kanssakoulukuntalaisen Milton Friedmanin mukaan mallissa voidaan tehdä epärealistisia olettamuksia sillä ehdolla, että malli tuottaa tolkullisia ja hyviä lopputuloksia (siihen sovellutukseen mihin se malli on laadittu!!), ja tässä nyt taloustieteen kehikkoon tuotiin avioliitto.Luulen, että siinä vaiheessa kun MAT on kolahtanut, ei paljoa ole yksilötasolla enää tehtävissä. Eli jos tämän keskustelun toivoisi aiheuttavan muutoksen MAT-uskovaisten ajattelussa ja asenteessa, niin se ei vain ole realistista. Käytän tosiaan sanaa uskovaiset, koska minulle MAT näyttäytyy pitkälti uskontoihin ja salaliittoteorioihin verrannolliselta uskomusjärjestelmältä, jonka tärkein tehtävä on selittää maailmaa tavalla, joka tuo itselle turvallisuuden tunteen sekä tunteen jonkin suuremman totuuden äärellä olemisesta ja sitä kautta valikoituun joukkoon kuulumisesta. Koska typeräksi ja hurahtaneeksi leimautumista pelätään, haetaan tälle uskomusjärjestelmälle vimmatusti tukea tieteestä ja siitä rakennetaan pseudotiedettä, ja vahvistusharha hoitaa loput. Täysin samoin kuin miten salaliittoteoriatkin toimivat.
Se hyöty, minkä toivon tästä debatista olevan ja miksi jaksan tätä käydä, on niiden yksinäisten miesten pelastaminen, jotka ovat vasta vaarassa ajautua tuohon kaninkoloon peruuttamattomasti.
Ihan yhtä synkän mestan maailmasta saa jollain Focaultin teorioilla kuinka kaikki asiat maailmassa on herrojen vallankäyttöä alistettuja kohtaan, varmaan kärjistettynä lapsetkin voidaan nähdä yhteiskunnan johtavan luokan pyrkimyksinä alistaa lasten vanhemmat vallitsevaan järjestykseen lasten hyvinvoinnin potentiaalisen menetyksen kautta jos alkaisi esim. kapina.
Näistä vaan kaikista saa rakennettua itselleen uskonnon niin halutessaan. Voihan ne pariutujat olla jumalan valittujakin, ja tänkin pystyy esittämään siten että teorian sisäinen logiikka pätee 100% vaikka teoria olisi aivan päätön.