Betamiehet, sosiaalisesti kyvyttömät ja rahattomat (ja pilluttomat) käyttää android-puhelimia
Tuota joo.. Itsehän olen sitä ikäluokkaa että paitsi muistan olen myös itse omistanut lankapuhelimen. Eikä sekään pariutumista estänyt vaan jopa edesauttoi...
Mutta se mitä ylempänä sanottiin niin onhan se totta, eli moni mies tai nainen ei osaa arvioida (eikä ole oikeasti syytäkään) miehen tai naisen painoa, pituutta, kengän kokoa, sormikkaiden kokoa jne.
Toki se on muodikasta ja kohteliasta arvioida aina hieman alaspäin. Mutta se että on kohtelias ja se että pyrkii väkisin imartelemaan toista niin että se ei ole uskottavaa menee eri kategoriaan. Muistan kyllä miten yksikin neitokainen kihersi onnesta kun oli 30 vuotias yhden lapsen äiti rengas sormessa ja jollain messulla hänelle sanottiin luokkaa "tähän tehtävään täytyy olla vähintään 18 vuotta täyttänyt". Eli ehkä ne ns. yliampuvatkin imartelut sitten uppoavat osaan henkilöistä.
Tunnen kyllä muutaman alle 150cm pitkän (tai lyhyen) naisen mutta eivät hekään alle 50kg painoisia ole. Eivät missään nimessä lihavia mutta otaksun että alle 50kg painava nainen olisi luokkaa 140cm pitkä tjsp?
Koska se mitä opetettiin ja opittiin aikoinaan koulussa (pituus -110 = olisi "ihanne paino") ei vaan pidä paikkaansa. Voin suoraan sanoa että jos päälle 180cm minusta arvioitaisiin että painan jotain 60-70kg se menee täysin metsään. Tai jos jotain naista joku on vaikka 165cm arvioitaisiin että hän painaisi sen 55kg niin metsään menee sekin.
Asia erikseen kun puhutaan ala ja yläasteikäisistä lapsista. Silloin (kun tuota puhuttiin) se piti enempi paikkansa. Muistan itsekin miten varmaan lähes 180cm pitkänä kuudesluokkalaisena jotkut tytöt ihan vakavalla naamalla totesivat että minulla on sitten varmaan raskaat luut kun painoin sen lähemmäs 65 kiloa.
Kun ihmiset alkavat olla päälle sen 25, sanotaan 30+ vuotta se ei vain ole realistista olettaa enää heidän olevan todella kovassa kunnossa ja todella laihoja. Ainakaan jos he eivät ole ammatiltaan urheilijoita vaan tekevät ns. "oikeasti töitä".
Eli aika moni arvioi juttuja omien mittojensa perusteella. Esim. kun minulla on jalan koko ~42½ arvioisin helposti että naisella se on luokkaa 36-39 ja sanoisin tietysti kohteliaasti että varmaan 35-36. Mihin yleensä sitten korjataan ylöspäin.
Samaten kun nainen on (yleensä) minua lyhyempi arvioin että jos hän on minua lähelle leukaa että hän olisi jotain 170cm, mihin yleensä korjataan hieman alaspäin.
Painoa taas en uskalla edes alkaa arvailemaan, mutta harvemmin se on miehellä tai naisella edes pituus -100. Joten joku 168cm pitkä nainen voi hyvin olla sen päälle 70kg eikä todellakaan ole mitenkään lihava. Ainakaan jos hänellä on rintoja sekä takamusta mistä ainakin itse näin miehenä pidän. Mikäli niitä ei ole niin se paino voi olla pienempi, kuten peruskoulua käyvän sen pituisen pojankin.. jos nyt sattuu pitämään sen tyyppisen ruumiinrakenteen omaavasta naisesta.